Čtvrtek 11. července 1991

Chci říci jednu věc. Já jsem tu schůzi řídil, výsledkem jsem byl skutečně zklamán, protože byl podle mě neočekávaný. Na adresu slovenských kolegů bych chtěl říci, že i pro případ, že by Slovensko do budoucna existovalo jako samostatný stát, tento zákon může být do foroty dobrý, že by to samo o sobě svědčilo pro to, aby tento zákon nepřijímali. Že ten zákon neprošel, mě mrzelo ještě z jednoho osobního důvodu, protože vedle v sekretariátu byl jeden z autorů zákona, starý doktor, soudce Rubeš, jeden z nejlepších našich civilních soudců vůbec.

Já jsem mu chtěl poděkovat, ovšem když ten zákon neprošel, tak už se to nehodilo. Zároveň jsem to říkal i proto, že soudce Rubeš je dokladem, že i v tomto systému, který obecně odsuzujeme, byli soudcové, kteří soudili tak, jak jim zákony - ale nejenom zákony, ale i svědomí - kázalo a že se nezpronevěřili proti tomu, co je základním požadavkem, imperativem soudce. Čili něco, co bychom měli brát v úvahu při projednávání ústavní novely o soudnictví. Děkuji.

Předsedající místopředseda SN J. Sokol: Děkuji panu profesorovi Jičínskému, hlásí se poslanec Moric.

Poslance V. Moric: Chcel by som len povedať, že ďakujem pánu podpredsedovi Jičínskému, že sa stará o "forotu" pre Slovákov, ale ten zákon bude takisto dobrý do "foroty" pre Českú repuliku. Ďakujem.

Předsedající místopředseda SN J. Sokol: Slovo má nyní poslanec Ransdorf.

Poslanec M. Ransdorf: Dámy a pánové, když jsem zde poslouchal různé zvířecí příměry - patrně jsme v divadle, kde se vyprávějí klasické bajky - tak mi to spíše připadá jako téma z klasické české literatury - Jestřáb kontra hrdlička.

A já za svou osobu mohu říci, že jsem nebyl proti tomu, že se tentokrát proti jestřábovi dostalo za pravdu hrdličce. Ale rád bych také řekl, že asi nejsem sám, který ví, že tento zákon tak, jak byl předložen, je v podstatě kopií zákona z roku 1931 z období první republiky a nebyl bych proti tomu, ale tady je jeden podstatný rozdíl. Zatímco v době první republiky měly hospodařící subjekty stejná pravidla hry, dnes tomu tak není. Dnes se může do konkursního a vyrovnávacího řízení dostat leckterý ekonomický subjekt v této zemi i bez svého zavinění - ať už se jedná o družstva nebo se jedná o nově působící podnikatele. A už jich není málo, kteří vstoupili na scénu našeho trhu a domnívám se, že i celá řada státních podniků by se mohla dostat zcela nezaviněně do situace, kterou bychom mohli - ne tak elegantně jako v záhlaví tohoto zákona - nazvat bankrotářkou.

Já budu hlasovat proti tomuto zákonu. Hlasoval bych pro něj jenom v jediném případě, kdyby jeho působnost byla omezena na orgány složené z ústavních činitelů.

Předsedající místopředseda SN J. Sokol: Děkuji poslanci Ransdorfovi, slovo má nyní poslanec Roubal. Hlásí se ještě někdo do diskuse? (Poslanec Zeman.)

Poslanec M. Roubal: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia, do určitej miery by som sa chcel vyjadriť k tomu, čo tu povedal pán poslanec Ransdorf.

Tento zákon rieši situáciu o tom, ako sa do určitej miery rozhodne, že daný podnik do bankrotu musí ísť. V súčasnosti máme prevažne štátny sektor a vlastníkom väčšiny podnikov je štát.

Z tohto dôvodu je v tomto zákone, oproti zákonu z roku 1931, paragraf 67 - je to prechodné ustanovenie - ktorý odkladá výkon tohto zákona o jeden rok i vzhľadom na to, že by sa mal vyjadriť vlastník jednotlivého podniku. A myslím, že do určitej miery dostatočne rieši problém a v prvom rade a v prvom období sa bude tento zákon dotýkať súkromníkov, kde toto riešenie budeme potrebovať.

Bolo tu povedané, že by sa k tomu mala vyjadrovať odborová organizácia. V západnom Nemecku vieme, že existujú zamestnanecké zväzy. Odbory sa vyjadrujú k sociálnym otázkam pracovníkov a do hospodárskej sféry zasahujú zamestnanecké zväzy. U nás existuje, ako som už povedal, štátny monopol a štát má a bude musieť mať, dokiaľ privatizácia nepokročí podstatne ďalej, zodpovednosť za jednotlivé podniky. Lenže štát musí mať i možnosť, ako danú situáciu bankrotujúcich a neperspektívnych podnikov - na ktoré sú nadviazané ďalšie podniky a tieto podniky zhoršujú situáciu - riešiť. Z tohto dôvodu považujem tento zákon za veľmi potrebný a chcel by som vás požiadať, aby ste za tento zákon hlasovali. Ďakujem.

Předsedající místopředseda SN J. Sokol: Děkuji panu poslanci Roubalovi, slovo má poslanec Zeman.

Poslanec M. Zeman: Vážení kolegové, chtěl bych navázat na předřečníka. Rovněž bych chtěl poděkovat Janu Sokolovi za jeho nezapšklý projev a také bych chtěl doporučit, abychom hlasovali pro tento zákon. Také bych se chtěl obrátit na kolegu Ransdorfa, kolegu z výboru pro plán a rozpočet, tak kolegu z Prognostického ústavu, aby znovu zvážil sílu svých jistě zajímavých argumentů ve srovnání s argumenty opačnými. To znamená s argumenty, co by se stalo, kdybychom tento zákon nepřijali. A kdybychom se podobali tělu, které odmítá vylučovat jedovaté zplodiny a udržuje ve své ekonomické struktuře podniky, jež by měly tak jako tak zbankrotovat, to včetně podniků soukromých. Neříkám to proto, že bych s tímto návrhem zákona bez výhrad souhlasil.

Ve výboru pro plán a rozpočet jsme například namítali - bylo to i v našem usnesení - že institut samosoudce by měl být nahrazen institutem obchodního senátu, podobně institut správce jako fyzické osoby by na základě materiálů od auditorů, které jsme dostali, měl být nahrazen institutem specializované firmy, protože je zde jisté riziko vzniku dvojčlenných mafií. Ale žádný z těchto argumentů nepovažuji za tolik silný, aby mne přinutil hlasovat proti tomuto zákonu nebo zdržet se hlasování. Je to vždy jakási "cost benefit" analýza. Takže bych skončil jenom s politováním nad tím, že ústavně právní výbor opět připomínky výborů pro plán a rozpočet nevzal v potaz, ale přesto budu hlasovat pro tento návrh zákona.

A na závěr bych své kolegy rád oblažil jednou myšlenkou, že se domnívám, že ústavně právní výbor by měl být zrušen. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající místopředseda SN J. Sokol: Děkuji poslanci Zemanovi, slovo má poslanec Tichý.

Poslanec B. Tichý: Vážený pane předsedající, vážená Sněmovno národů, nebyl jsem zde sice po větší část debaty, nicméně pozoruhodný projev pana poslance Ransdorfa mě přiměl k jedné malé poznámce, k jednomu malému přirovnání, k jednomu malému konstatování, k jedné výzvě a k jednomu závěru. A teď bych to postupně chtěl prezentovat.

Mimoto, že zasedám v parlamentu, také se někdy po kolenou plazím na své zahrádce a zjišťuji, že ty nejlepší plevele mají vždy extrémní vlastnosti - buď je příliš měkký nebo příliš tuhý, nebo je ho příliš mnoho anebo je příliš řídký. A každá z těchto extrémních vlastností mu pomáhá k přežití. Nechci to rovnou aplikovat na pana poslance Ransdorfa...

(Předsedající J. Sokol: Prosím, zdržte se invektiv!)

To nebyla invektiva, to byla obrana, že to nechci udělat. A nechci to ani udělat na celou komunistickou stranu.

Ale jedná se tady o závažné slovo, které on pronesl, a to, že se někdo má nezaviněně dostat do situace bankrotu. Přitom ale zapomněl při všech výhradách zaviněnost nebo nezaviněnost definovat. Jestli mně dovolí, já bych tuto nezaviněnost nebo kořeny této nezaviněnosti vyhledal právě v těch poměrech, které tady hospodářsky vládly před rokem 1990. A kdo je za tuto okolnost hlavně vinen, to by mělo být potom z toho jasně patrno.

Čili je možné, že se někdo z dnešního hlediska jakoby nezaviněně - zahraniční kurs, nové poměry, atd. - dostane do těchto situací, ale pak by si to měli nejlépe uvědomovat ti, kteří to skutečně původně zavinili. A kdyby k této okolnosti projevili, řekl bych, určitou nechci říkat lítost nebo sebekritiku, (Předsedající J. Sokol: Pane poslanče, držte se věci.) že by to nebylo marné, že by to k definici zaviněnost mohlo přispět. Pak bychom byli v tomto bodu jasně orientováni.

A nyní tedy ten závěr. V zákonu o bankrotu nevidím něco, co by hospodářství škodilo. Já v tom vidím něco, co by naopak pomohlo k jeho regeneraci. Není totiž pravda, že by kapacity bankrotovaného podniku zmizely ze světa. Prostě se tady ukázala jakási organizační jednotka v jakési konkrétní podobě nevhodná a je docela možné, že právě tímto bankrotem se třeba tyto její kapacity znovu regenerují v jiné podobě. Čili není to žádná tragédie. Je to takový přechodný jev, který každý musí dokonce i ve svém vlastním životě - jakousi dílčí regeneraci - často podnikat. Prostě musí uznat, že jeho dosavadní chování v dosavadní konkrétní situaci nebylo přiměřené a že se regenerovat musí. To platí pro jednotlivce, samozřejmě pro hospodářství tím více. Proto budu pro tento zákon hlasovat.

Předsedající místopředseda SN J. Sokol: Děkuji, pane poslanče. Technickou poznámku má pan poslanec Ransdorf.

Poslanec M. Ransdorf: Tři poznámky. První kolegovi Tichému. Skutečně ho mohu ubezpečit, že mé vlastnosti jsou natolik extremistické, že nehodlám umřít, že tedy přežiju.

Ale k poznámce, kdy mluví o zaviněnosti a nezaviněnosti. V prvé řadě by se to týkalo zemědělských družstev. V České republice máme jednoho ministra, jmenuje se Kubát, a všichni jsme měli možnost vyslechnout řadu jeho výroků, přečíst si je. Já bych řekl, abych se nedostal do rozporu s trestním zákoníkem, že je to ministr, jehož informační deficit je trvalejšího rázu. A ten prohlásil, že udělá všechno pro to, aby zničil naše zemědělství v současné podobě, tedy družstevní. Když se mu to nepodaří jinými prostředky, tak tento zákon může být k tomu velmi úspěšně použit. Zvažte to, prosím.

Třetí poznámka se týká toho, když mluví o míře zaviněnosti minulým režimem. Pane kolego, v tom případě měli asi donedávna nebo mají ve Velké Británii komunistický režim, protože země, kde je největší počet bankrotů, je Velká Británie. Za tento půlrok jich bylo 23 000.

Předsedající místopředseda SN J. Sokol: Děkuji panu poslanci Ransdorfovi. Slovo má pan poslanec Olej.

Poslanec J. Olej: Hádam sa tiež dostanem do nejakých rozprávok vzhľadom na moje meno. To za prvé.

Za druhé k pánu poslancovi Tichému, mám tiež také meno, že môžem byť riedky i veľmi hustý v rámci tej buriny. Ale mám konkrétny pozmeňovací návrh.

Odporúčam doplniť § 67 tohto zákona, odsek 3, a to touto textáciou: "do jedného roka od účinnosti tohto zákona súd nemôže vyhlásiť konkurz poľnohospodárskych družstiev", bez ohľadu na to, či sú to družstvá terajšie alebo družstvá, ktoré vznikly, alebo poľnohospodárskych podnikov - to by bolo ešte lepšie - a myslím, že veľa odôvodňovať svoj návrh nemusím.

Předsedající místopředseda SN J. Sokol: Ale poprosil bych vás, abyste ho dal zpravodaji písemně. Dále je do rozpravy přihlášen pan poslanec Kostya.

Kolegové, prosil bych vás o stručnost, protože od tří hodin budou mít kolegové patrně zase jiné povinnosti.

Poslanec L. Kostya: Pane předsedající, dámy a pánové, já se omlouvám, asi jsem naivní poslanec, ale já jsem se domníval, že jestli se nějaký zákon nepřijme, a ať se přijme kterákoli z variant, která umožňuje podle jednacího řádu jiným, novým způsobem tento zákon projednat, tak se zejména budeme bavit o tomto zákoně a budeme hledat východiska a cesty a co bylo příčinou toho, že se zákon neschválil.

Zatím jsem tady slyšel absurdní drama, slyšel jsem tady přednášku z botaniky, slyšel jsem tady ledasjaké intelektuální nápady, ale o zákoně se tady téměř nemluví. Mně to připadá, že toto zasedání má jenom smysl, abychom nějak přesvědčili tuto sněmovnu, že udělala chybu, a hlavně, prosím vás, ať už nejsou ty problémy, ať nás všichni nenapadají, tak ten zákon schvalme. - S tím nesouhlasím. Vina toho, že se zákon neschválí, je pravděpodobně v tom, že část této sněmovny má jiný pohled na předlohu tohoto zákona. Tak se pojďme bavit o tom, co komu na té předloze vadí, co bylo příčinou, že hlasoval tak nebo onak, a co by chtěl doporučit změnit.

Zatím to tady, nezlobte se, nevypadá jako sněmovna, jako nejvyšší zákonodárný sbor, ale jako nějaké šou nebo něco, co kdyby slyšela veřejnost, a byly by tady kamery a přímý televizní přenos, tak nás zítra rozeženou bez ohledu na politické strany a hnutí.

Předsedající místopředseda SN J. Sokol: Děkuji, pane poslanče. Dále je do rozpravy přihlášen pan poslanec Senjuk.

Poslanec R. Senjuk: Stahuji.

Předsedající místopředseda SN J. Sokol: Hlásí se kolega Roubal.

Poslanec M. Roubal: Mal by som na kolegu Oleja skutočne konkrétnu technickú poznámku bez akýchkoľvek výpadov alebo výčitiek. Do určitej miery on definoval zablokovanie tohto zákona na družstvá ako také, potom to špecifikoval na hospodárske družstvá. Len do určitej miery tá špecifikácia mne osobne nestačí, vzhľadom na to, že sa pripravuje zákon o transformácii družstiev, a do akej miery sa to dá špecifikovať - ja osobne si to neviem vysvetliť - na transformované družstvá, či sa to týka po transformácii alebo pred. Zdá sa mi to trochu nedostatočné. Ďakujem.

Předsedající místopředseda SN J. Sokol: Chcete odpověď přímo, pane poslanče? Prosím.

Poslanec J. Olej: Já osobne si myslím, že je to treba tam dať z toho dôvodu, aby sme mali čo transformovať.

Předsedající místopředseda SN J. Sokol: Děkuji, pan poslanec Hladík.

Poslanec J. Hladík: Vážení kolegové, já jsem neodolal a přihlásil jsem se do diskuse potom, co tady několik mých kolegů promluvilo o zemědělství a projevilo obavy o likvidaci zemědělských podniků, právě přes zákon o konkursním řízení.

Všichni víte, že se teď zpracovává transformační zákon pro družstva a máme schválený zákon o velké privatizaci. Transformační zákon pro družstva by měl být hotov. Do začátku podzimu a po jeho vyjití v platnost se budou stejně družstva transformovat na spoluvlastnická družstva a zemědělství bude privatizováno podle zákona o velké privatizaci a podle ostatních zákonů. To znamená, že nebude sebemenší důvod nebo nebude vůbec žádný záměr mít nikdo, aby zemědělské podniky likvidoval kvůli tomu, jak vypadají. Za pár měsíců tento důvod odpadne, i kdyby takový byl.

Předsedající místopředseda SN J. Sokol: Děkuji panu poslanci. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? (Nikdo.) Děkuji. Prohlašuji rozpravu za skončenou.

Chce pan zpravodaj ještě vystoupit?

Společný zpravodaj výborů SN poslanec J. Mišura: Vážené kolegyne a kolegovia, v zásade nemám čo dodať, ale chcel by som reagovať na pripomienku pána kolegu Zemana, že v ústavnoprávnych výboroch, okrem samotných členov, keď sa posudzovali jednotlivé pripomienky zo strany výborov, boli prítomní i odborníci, medzi nimi jeden z tých, o ktorých hovoril pán profesor Jičínský.

Jednoznačne sa vyjadrovali k jednotlivým návrhom. Došli sme k záveru, že niektoré pripomienky, o ktorých tu hovoril - náhrada samosudcu senátom apod. - neboli odporučené, teda sme ich nemohli predložiť ako odporúčané. Zamontovali sme prakticky jedine návrhy, ktoré nejakým spôsobom, legislatívnotechnickým, resp. jazykovým, právne jasnejším spôsobom celú predlohu, ktorá bola predkladaná, vyjasňovali.

Treba teraz rozhodnúť o jedinom pozmeňovacom návrhu, ktorý bol predložený k § 67.

Předsedající místopředseda SN J. Sokol: Děkuji. Prosím pana zpravodaje, kdyby mohl přečíst tento pozměňovací návrh. Myslím, že pak můžeme přistoupit k hlasování.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec J. Mišura: Kolega Olej navrhuje v § 67 doplniť nový odsek 3 tohto znenia: "Do jedného roka od účinnosti tohto zákona súd nemôže vyhlásiť konkurz poľnohospodárskych podnikov".

Předsedající místopředseda SN J. Sokol: Děkuji. Vážení poslanci, přistoupíme k hlasování o tomto pozměňovacím návrhu. Při schvalování tohoto zákona platí podle § 42 odstavec 2 písm. k) ústavního zákona o československé federaci zákaz majorizace. To znamená, že ve Sněmovně národů hlasují odděleně poslanci zvolení v České republice a odděleně poslanci zvolení ve Slovenské republice.

V zasedací síni je přítomno padesát pět poslanců zvolených ve Slovenské republice a šedesát pět poslanců zvolených v České republice. Sněmovna je tedy usnášeníschopná.

Slyšeli jste pozměňovací návrh, který přednesl pan zpravodaj. Jde o pozměňovací návrh pana poslance Oleje.

(14.52 hodin.) Ptám se poslanců zvolených ve Slovenské republice. Kdo je pro tento pozměňovací návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Hlasuje se.) (23) Dvacet tři. Děkuji.

Kdo je proti? (10) Deset. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (21) Dvacet jeden. Děkuji.

Pro hlasovalo dvacet tři poslanců, deset bylo proti, dvacet jedna poslanců se zdrželo, jeden ignoroval.

Ptám se nyní poslanců zvolených v České republice. Kdo je pro tento pozměňovací návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Hlasuje se.) (18) Osmnáct. Děkuji.

Kdo je proti? (27) Dvacet sedm. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (19) Devatenáct. Děkuji.

Pro hlasovalo osmnáct poslanců, dvacet sedm bylo proti, devatenáct se zdrželo, jeden poslanec nehlasoval. Sněmovna pozměňovací návrh nepřijala.

Pane zpravodaji, jiné pozměňovací návrhy nebyly? (Nebyly.) Můžeme tedy přistoupit k hlasování o zákonu jako celku.

(14.54 hodin.) Ptám se poslanců zvolených ve Slovenské republice. Kdo je pro přijetí návrhu zákona o konkursním a vyrovnávacím řízení, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Hlasuje se.) (39) Třicet devět. Děkuji.

Kdo je proti? (1) Jeden. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (6) Šest. Děkuji.

Pro hlasovalo třicet devět poslanců, proti jeden, šest se zdrželo a devět poslanců nehlasovalo. Ve slovenské části Sněmovny národů byl zákon přijat.

Ptám se poslanců zvolených v České republice. Kdo je po tento zákon, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Hlasuje se.) (49) Čtyřicet devět. Děkuji.

Kdo je proti? (4) Čtyři. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (12) Dvanáct. Děkuji.

Hlasovali všichni poslanci zvolení v České republice. Pro hlasovalo čtyřicet devět poslanců, čtyři byli proti, dvanáct se zdrželo.

Konstatuji, že Sněmovna národů souhlasným usnesením zákon o konkursním a vyrovnávacím řízení schválila.

Vážení poslanci, tím jsme vyčerpali program dnešní schůze Sněmovny národů. Děkuji vám za účast a schůzi končím. Doufám, že můžeme vaším jménem poděkovat panu profesorovi, autorovi zákona. (Potlesk.)

(Schůze skončena ve 14.56 hodin.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP