Čtvrtek 21. března 1991

Další pozměňovací návrh je v bodě f) téhož odstavce: "hlavní směry a priority vládní podpory rozvoje vědy a výzkumu". Tady jde o to, že budou četná odvětví vědeckého rozvoje, která nebudou přímo řízena vládou, ale stejně je vhodné, aby vláda tento rozvoj podporovala.

V bodě h) téhož odstavce: "základní orientace vzdělávacího systému" navrhuji doplnit "základní orientaci veřejného vzdělávacího systému". Bude existovat celá řada soukromých nezávislých škol, nevím, proč by vláda měla do toho přímo mluvit silou zákona o strategickém plánování.

Vypustit konec bodu h) "a kvality života". Kvalita života je pojem, který je naprosto nejasný a může znamenat všechno, nebo také nic.

Dále v témže paragrafu odstavec 4 g), kde se mluví o životní úrovni, vláda se musí starat o koncepci zaměstnanosti, rozvoj trhu práce a samozřejmě o sociální politiku, ale životní úroveň je rovněž věc, která nemá jednoznačnou platnost, co si pod tím lidé mohou, představit. Do toho patří životní prostředí atd., je to "mišmaš".

V bodě h) "rozvoji kulturního a veřejného vzdělávacího systému České republiky a Slovenské republiky", tj. doplnit opět slovo "veřejného".

Nyní přicházejí kritické body, kde nebyly zohledněny naše námitky:

V § 4 odstavec 1. druhá věta: "Federální vláda a vlády republik zajišťují aktivní zapojení podnikatelské, vědeckovýzkumné sféry, jakož i odborů a občanských iniciativ, politických stran a hnutí do tohoto procesu." Mám chuť tam doplnit ještě další spolky - zahrádkářů apod. Jak si představujete zapojit do práce na dokumentu politické strany a hnutí? Co politická strana, to jiný názor. První část může zůstat - že se vypracování variant uskutečňuje v součinnosti s příslušnými ústředními orgány, ale uvedenou větu (Federální vláda..." až do konce § 4 navrhuji vypustit.

Poslední můj pozměňovací návrh je k § 6, odstavec 2. Považuji to za nejzlověstnější část. Za středníkem navrhuji vypustit vše, co následuje: "Federální vláda a vlády republik jsou povinny usilovat", což je dokonce podtrženo, "o získání jejich podpory", rozumí se podpory politických stran a hnutí, odborů a občanských iniciativ, "k projednaným strategiím a současně jim nabízejí účast na těch směrech rozvoje, které zamýšlejí v daném období prosazovat". Jakým mechanismem budou strany získány, aby podporovaly projednávané strategie? To nedává smysl. Přece opoziční strany už se z podstaty věci nebudou usilovat o plnění dané strategie, když ji budou považovat za naprosto nesmyslnou. Totéž platí o občanských iniciativách, odborech. Je jasné, že když vláda rozhodne, že se mzdy nebudou hýbat nebo jen o určité procento, bude se muset snažit k tomu získat odbory. Ale nevím, proč to má být v zákoně o strategickém plánování. Tolik všechny pozměňovací návrhy.

Předseda SN M. Šútovec: Pozmeňovacie navrhy majú byť odovzdané písomne. Písomnú podobu je možné vyhotoviť v priľahlých miestnostiach, kde je k dispozícii sekretárka, ktorá to napíše. Ďakujem.

Ďalej sa do diskúsie hlási poslanec Kobylka.

Poslanec J. Kobylka: Byly položeny tři otázky, na které stručně odpovím:

1. Strategické plánování? Ano. Považuji jej za velice důležité. Znovu opakuji zkušenost z podnikové sféry, která se nyní znovu potvrzuje. Vrcholové vedení nemá vytvořenou koncepci a je to velice špatné.

2. Jaká instituce? Domnívám se, že ministerstvo určitě ne, protože by to bylo velice drahé. Kolega Zeman se bojí, aby to nebylo příliš byrokratické. My se bojíme také. Domnívám se, že při ministerstvu (nebude to samozřejmě součástí zákona) hospodářství by mohlo být 21 - 28 lidí, kteří by integrovali věci zvenčí. To znamená co nejlevnější, co nejefektivnější. Kolega Zeman to zná. Pokud se dělá výzkum, na kterém participuje 300 lidí, nikdo neví, kdo co dělá. Tolik odpověď na druhou otázku - instituce levná, pokud možno efektivní, nebyrokratická. Souhlasím s kolegou Zemanem.

3. Zda je na to potřeba zákon, to si nejsem zcela jist. Ale zřejmě asi ano, protože se dělá. Děkuji.

Předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Prosím pána poslanca Sokola.

Místopředseda SN J. Sokol: Chtěl bych říci dvě poznámky. Za prvé, proč si myslím, že strategické plánování je třeba a proč patří do náplně federální vlády. Je to jedna z důležitých věcí, které by mohly pomoci dávat federaci skutečný pozitivní obsah. Federace bývá často napadána, že je to byrokratický aparát. Je spojována s bývalým režimem atd. Domnívám se, že je velmi důležité, aby právě tam, kde je možné federální vládě dát pozitivní užitečnou náplň něčeho, co je našim republikám k ničemu, to bylo využito.

Druhá poznámka bude trochu nepříjemná. Včera večer tady měl anglický politolog velmi hezkou přednášku "Československý veřejný život očima cizince". Je to muž, který tady žije delší dobu a měl 6 velmi hezkých poznámek na tělo našemu veřejnému životu. Připomínám jednu z nich, která ho zvlášť překvapila: personifikace československého veřejného života. V našem veřejném životě se přisuzuje příliš velký význam tomu, kdo něco říká. Věci jsou posuzovány podle toho, kdo je říká. Nechci příliš zabíhat do toho, jak dalece si za to jednotliví politici mohou, ale rád bych, aby se tato stránka trochu dostala do pozadí. Děkuji.

Předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Hlásil sa pán poslanec Fišera.

Poslanec I. Fišera: Pane předsedo, vážení kolegové, jako vždy diskutujeme k zákonu, jehož význam do značné míry v daném čase svojí diskusí přeceníme v tom, že probíráme některé detaily a zcela podceníme jeho roli v kontextu života v tu chvíli, ve které jsme. Zdá se mi debata, která je vedena, včetně pozměňovacích návrhů, diskusí, která je vedena při balancování nad určitou oblastí.

Ministerstvo strategického plánování vypracovalo před několika měsíci určitou prognózu, která naštěstí se zatím ne zcela plní. Myslím, že bylo dobré, že byla zpracována takováto varovná prognóza, protože upozorňovala na rizika, která jsou. Svědčí to o tom, že je nutné využít to, co máme, a zákonem, který jsme už předjednali a který už zčásti byl schválen, rychle umožnit, aby takováto instituce (takováto práce) pokračovala a nebyla ohrožována. Řada z nás si neuvědomuje vážnost doby, ve které se nacházíme, a je ochotna vést debatu o takových pojmech, jako je kvalita života. Baví se o tom, jaká bude instituce nebo o svém strachu z toho, že nějaká instituce bude byrokratická. Velmi si vážím znalostí řady poslanců o jiných státech, jejich srovnávacích schopností, ale chtěl bych říci, že v rozhodování, které se zde projevilo, i v tom, co řešíme v tuto chvíli, se projevuje značná neznalost metod, postupů a smyslu strategického plánování. Třeba takový pojem jako kvalita života, pane poslanče, je znám v americké literatuře značně dlouhou dobu a je spjat se změnou dokonce i zpráv prezidenta spojených států o stavu unie, když se vedle kvantitativních ukazatelů ekonomických začaly objevovat jiné ukazatele prostě z toho důvodu, že se ukázalo, že otázka kvality života je otázkou velmi důležitou.

Myslím, že bychom se měli v tuto chvíli prostě zamyslet nad tím, zda těmito procedurálními věcmi a obavami, které zde byly vysloveny, nekomplikujeme život vládě a nekoncentrujeme její pozornost někam jinam.

V řízení a ve správě státu v kritických situacích zvlášť, je nejsilnějším faktorem čas. Chtěl bych upozornit na to, že času nad tímto zákonem jsme ztratili příliš mnoho, děkuji.

Předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Fišerovi. Do rozpravy sa hlási ešte poslanec Roubal.

Poslanec M. Roubal: Vážený pán predseda, vážené kolegyne, vážení kolegovia, dúfam, že budem stručnejší než pán poslanec Fišera a dúfam, že budem i trochu konkrétnejší. Začnem rovnako ako všetci moji predrečníci.

Strategické plánovanie je jasné nám všetkým. Ide o vec samozrejmú a myslím, že áno. Čo sa týka ministerstva, tam už máme dosť veľké problémy. Ale pretože sa vyjadril pán minister, tak by som ho požiadal, aby sa vyjadril k tomu, akú má predstavu o tom, ako sa tento zákon bude realizovať z hľadiska toho, aby realizácia bola funkčná.

Z hľadiska tohto zákona ako takého mám trochu obavy o neho, z hľadiska jeho proklamatívneho znenia.

Z tohto dôvodu mám pozmeňovací návrh, a síce vypustiť celý § 6, v ktorom sa hovorí o zabezpečovaní stratégie federácie a republik, pretože podle môjho názoru, pokud to prechádza do pravomocie a kompetencie vlády, vláda zaisťuje svoju stratégiu v plneniu volebného programu. Ďakujem.

Předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Hovoriť bude poslanec Sochor.

Poslanec V. Sochor: K tomu, co tady poslouchám, bych chtěl říci několik vět z praxe, kterou jsem celý život vykonával. O strategickém plánování byla řečena spousta podpůrných stanovisek. Myslím, že je to každému jasné, že plánovat se musí v každé společnosti i v rodině. Kdo to někdy zkusil a dělal manažerskou funkci, dnes třeba pokrčí hlavou a řekne - dělali jsme to všechno špatně. Všichni lidé to nedělali špatně, snažili jsme se alespoň najít východisko z toho nepořádku, který zde byl. Cosi se tedy udělalo, cosi se tady vyrobilo.

Chtěl bych říci, že mě zaráží to, že je spousta lidí, kteří do toho nikdy bezprostředně nedělali profesně, jsou průmyslu vzdáleni a vehementně bojují proti nějakému zákonu. Plně mě uspokojil doplněk v § 4 vypustit odstavec 4. Myslím, že tím pádem celý zákon tak, jak ho navrhl pan ministr, naprosto dostal jiný rámec. Že se plánovat musí, o tom nepochybujeme, protože jinak bude centrální plánování, ale bez strategie v jednotlivých závodech se neobejdeme. Kapitalistický západní svět nás překonal úplně brilantně plánovací metodikou, kterou uplatňoval ve svých resortech. Není pravda, že neplánovali. Naše Státní plánovací komise, to je druhá věc.

V zákonu je jednoznačné napsáno, že zodpovídá vláda. Myslím, že vláda musí skutečně zodpovídat za strategii a když se nesladí vzájemně jednotlivé rezorty a obory, tak to nebude dobré. Tyto věci z hlediska strategie tady musí někdo vykonávat.

Bojím se jedné věci, a to je otázka personální v těchto oborech. Jde o to, aby to nedělali lidé, kteří to dělali na druhé straně vody, jak já říkám. Mám takový dojem, že v Praze se stále hledá spousta různých ministerských míst. Viděl jsem, že tady sedí bývalý předseda Adamec, který sliboval národu, že sníží administrativou 10 nebo 15 tisíc lidí. Byl bych rád, kdyby už někdo řekl, že se opravdu něco snížilo. Mám dojem, jak to říkal ministr Dlouhý, že se vyhodí 150 nebo 200 lidí a já je potkám na druhém ministerstvu. Myslím, že to není princip tady toho.

Jednoznačně jsem pro to, abychom zákon bez ministerstva přijali, protože jestli se nebudeme fundovaně řídit prognostiky a manažery v našem podnikání, tak půjdeme do opačné polohy, než jsme byli.

Předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, pán poslanec. Hlási sa poslanec Bratinka.

Poslanec P. Bratinka: Jenom krátce k panu poslanci Fišerovi. To, co říká americký prezident Kongresu, není ani z politických důvodů, ani z volebních důvodů pro nás relevantní a že se píše v americké literatuře o kvalitě života, to je jakýsi pojem sociologický nebo politický, ale do zákona to nepatří.

Druhá věc se týká předřečníka. Pokud bude zákon, tak vznikne ministerstvo. Tím si můžete být jisti. Jinak to není možné.

Předseda SN M. Šútovec: Slovo má pán poslanec Skalický.

Poslanec J. Skalický: Chci velmi krátce připomenout to, co jsem říkával při prvním projednávání tohoto zákona na společné schůzi sněmoven. Říkal jsem, že naprosto nepochybuji o tom, že každá vláda, má-li být hodna toho jména, musí mít svoji hospodářskou strategii a že strategické plánování, ať už tomu říkáme jakkoliv - já bych se spíš přimlouval za termín hospodářská strategie - nutně patří zvláště do etapy vývoje, ve které se nalézá.

Rovněž jsem nezpochybňoval funkci a existenci ministerstva pro strategické plánování. Mezi tím ovšem došlo k jinému vývoji, sama federální vláda rozhodla jinak, jak víte. Na své schůzi, řádově asi 2 měsíce před dnešním dnem, rozhodla o tom, že ministerstvo bude zrušeno. V tom případě se bude muset postarat o to, aby si hospodářskou strategii vytvářela na jiné úrovni, zřejmě na půdě ministerstva hospodářství.

Ve svém diskusním příspěvku jsem poukazoval na to, že ona pravidla hry, po kterých zde volal předkladatel a jež použil jako jediné zdůvodnění toho, proč chce odpovědět kladně i na onu třetí otázku, totiž že potřebujeme zákon. Ona pravidla hry, jak jsem se tehdy o tom zmínil, jsou obsažena v zákoně č. 297/1990 Sb., o vymezení působnosti federálních ústředních orgánů státní správy. Ptal jsem se tehdy na schůzi a ve stovkách debat o tom, jaké ještě potřebujeme pravidlo hry pro to, aby ať už ministerstvo nebo jiný orgán mohlo skutečně hospodářskou strategii vytvářet.

Musím konstatovat, že do dnešního dne jsem neslyšel jediný relevantní argument pro to, že bychom potřebovali zvláštní zákon o strategickém plánování.

Předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pán Skalický. Hovoriť bude pán poslanec Fišera.

Poslanec I. Fišera: Replikou na pana poslance Bratinku budu končit. Otázka, kterou klade pan poslanec Skalický, je opravdu vážná. Proč jsme podporovali tento zákon? V řízení je bohužel - a u nás to bylo typické - taková nebezpečná tendence, že převládnou operativní hlediska řízení.

Fronta úloh, která bývá před řídícím subjektem v daném okamžiku, zejména když je situace kritická, bývá tak dlouhá, že se projevuje tendence k takzvanému defenzívnímu řízení. To je důvod, proč podporuji mimo jiné úpravu zákonnou, která do značné míry nutí vládu, která současně stanovuje pravidla pro tuto činnost, se strategickým řízením zabývat a dokonce pro nás stanovuje určitá pravidla, abychom nepodlehli okamžitému tlaku, ale abychom dokázali také pohlédnout trochu kupředu. Abychom k tomu byli tlačeni. V tom vidím jeden z důvodů a myslím si, že je důležité zákon přijmout. Tento zákon nebude příčinou byrokratismu instituce, která takové plánování dělá. Na to je dnes řada postupů, aby instituce byrokratickou nebyla.

Jinak ke kvalitě života. Debata, kterou vedeme, je klasickou debatou, jež ukazuje určitý způsob myšlení. Odpověděl jsem na to, co navrhoval poslanec Bratinka. Jemu je termín neznámý. Já říkám, že je to termín běžně známý. A chtěl bych upozornit, že je to americký termín. Termín, který u nás nemá být zaváděn - to jsem slyšel před několika lety z úplně jiných úst, z úplně jiné strany barikády. Tehdy bylo argumentováno, že zavádím americký způsob myšlení atd.

Předseda SN M. Šútovec: Hlási sa ešte niekto do rozpravy? Nie je tomu tak. Vyhlasujem rozpravu za ukončenú. Teraz sa hlási o slovo ako navrhovateľ poslanec Zeman.

Poslanec M. Zeman: Vážení kolegové, bylo by jistě příjemnější, což je postoj jakéhokoli navrhovatele, kdyby se debata obešla bez jakýchkoliv pozměňovacích návrhů, zásadně i proto, v tom případě bychom měli možnost, aby o tomto zákoně znovu nehlasovala Sněmovna lidu. Nicméně místopřísežně prohlašuji, že bude-li přijat jakýkoli ze zde navržených pozměňovacích návrhů, pak to neotřese mojí podporou tohoto zákona, protože se domnívám, že některé z pozměňovacích návrhů ho mohou zlepšit a v podstatě žádný z nich ho nemůže poškodit, i když bych měl dílčí námitky k jednotlivým aspektům.

Dovolte mi stručný komentář k jednotlivým pozměňovacím návrhům a snad i vysvětlení některých skutečných nedorozumění.

Začal bych věcnou náplní. Měli bychom tady skutečně odlišovat to, co řídíme a to, co je odezvou na řídící impuls. Z tohoto hlediska jistě například neřídíme světovou ekonomiku, ale přesto je dobré mít zpracovány variantní prognózy vývoje světové ekonomiky. Jistě přímo nenařizujeme kvalitu života, ale je dobré vědět o možných trendech a ovlivnitelnosti trendů atd.

Ale nemám nic proti vyloučení pojmů měnová politika, nemám věcné námitky proti pojmu vládní podpora. Ovšem uvědomme si, že když mluvíme o veřejném školství, veřejném zdravotnictví a chceme odhadovat varianty jejich vývoje, pak už k vůli vazbě se školstvím a zdravotnictvím soukromým musíme zahrnout odhady vývoje těchto sektorů. Je to odhad a my těmto sektorům nic nenařizujeme. Tady se neustále směšuje informace o variantách možného budoucího vývoje nařízením, což je psychologie, která v nás poněkud přežívá.

Stejně tak pokud jde o participaci. Jestliže podle toho, co navrhoval kolega Bratinka budou vynechány ty složky, které mluví o aktivním zapojení podnikatelské, vědecko-výzkumné a další sféry, mě z hlediska mého parlamentního trička to příliš mrzet nebude, protože já chci, aby tento parlament dostával výstup o možných budoucnostech, chci aby tento výstup byl variantní, což pokládám, za nejdůležitější. Já tady nechci jedinou předepsanou cestu jinak neznámou krajinou, chci, aby ho udělali odborníci a aby byl zpracován z více hledisek, nikoliv pouze z hlediska ekonomického.

Shodou okolností dělám simulační modely. Dělám simulační hru s počítačem a i svého nepřítele je možné se zeptat - vyzkoušej si, co se stane, když... Ono mu to ukáže, že 3 roky mu něco bude fungovat a za 10 let se mu to zhroutí. Jednou mi takhle odešel člověk, který řekl: "Nepotřebuju, aby mi počítač dokazoval, že jsem idiot."

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP