Středa 29. dubna 1992

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. To byl pan místopředseda vlády a ministr financí Václav Klaus.

Konstatuji, že návrh byl přikázán výborům ústavně právním a pro plán a rozpočet obou sněmoven. Po projednání ve výborech připravily písemný podklad usnesení sněmoven, tisk 1463, výbory ústavně právní a pověřily poslance Milana Pohanku a Soňu Matochovou přednesením zpravodajských zpráv.

Prosil bych zpravodaje, jsou-li zde, aby zaujali svá místa a přednesli své zpravodajské zprávy. Je přítomna paní poslankyně Matochová? Žádám paní poslankyni Soňu Matochovou, která se nalézá mimo jednací síň, aby se dostavila k jednání. Paní poslankyně je zde. Promluví pan poslanec Pohanka.

Společný zpravodaj výborů SL M. Pohanka: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, po komplexní informaci, kterou za federální vládu jako navrhovatele podal před chvílí její místopředseda, nám jako zpravodajům už zbývá jen dodat, jakým způsobem proběhla příprava ve výborech a jaké je stanovisko národních rad.

Ústavně právní výbor jako garanční převzal návrh vlády. Dvě nepatrné změny, které jsou v tisku 1463, mají legislativně technickou povahu. Slovenská národní rada souhlasila bezvýhradně, bez připomínek, Česká národní rada vyslovila s vládním návrhem také souhlas, přičemž pouze upozornila na ustanovení § 4 odst. 2 písm. d), tj. ustanovení, které pamatuje na

připravovanou změnu v ostatních předpisech, týkajících se státních notářství, aby se zde podle názoru ČNR vypustila zmínka o státním notářství, protože napříště nebude přicházet v úvahu, aby došlo ke sporům o pravomoc mezi soudy a státními notářstvími jedné nebo druhé republiky. Někdo si ovšem neosvojil ani tuto připomínku, protože datum účinnosti úpravy občanského soudního řádu a dalších předpisů pro novou působnost notářství bude až od 1. ledna 1993, ale předpokládá se, že tento aktuální návrh upravující jen soudní poplatky, nabude účinnosti mnohem dříve, Bude zde tedy období několika měsíců, kdy se mohou vyskytnout kompetenční názory týkající se státních notářství a není třeba vládní návrh v tomto bodě upravovat.

Pokud se vyskytly nějaké připomínky, týkaly se jen přílohové části, kde jsou sazby jednotlivých poplatků. Pokud máte před sebou základní materiál vlády, v příloze v položce 4 písm. b) navrhla ČNR uvést horní hranici poplatků, ale neuvedla jakou. Tento návrh si nikdo neosvojil. Ústavně právní výbor proto změnu horní hranice nenavrhuje.

Dále v položce 8 částku 1 000 Kčs ČNR navrhla snížit na 500 Kčs. V ústavně právních výborech se naopak vyskytl návrh na 2 000 Kčs a dohodly se na tom, že se ponechá vládní návrh, tedy částka 1 000 Kčs. Proto k žádnému doporučení ani v tom směru nedošlo.

Z ostatních výborů byl návrh projednán ve výboru pro plán a rozpočet a tam se právě také vyskytl ten návrh na zvýšení v položce 8 z částky 1 000 na 2 000, jak už jsem o tom mluvil. ČNR navrhuje naopak snížení a ústavně právní výbory po úvaze ponechaly částku beze změny.

Pak tady byly drobné připomínky týkající se položky 9, aby protokol o jednání soudu vyhotovený průklepem byl zpoplatňován částkou 25 Kčs za stranu a další body poznámek aby byly vypuštěny. Ústavně právní výbor to nepřevzal, nikdo si tento návrh neosvojil, patrně také z toho důvodu, že se ta částka zdá příliš vysoká, když jde jen o neověřený průklep. Vládní návrh se zdá být ústavně právním výborům v tomto bodě dostatečně vyvážený.

Takže já se připojuji k návrhu pana místopředsedy vlády a doporučuji za výbor ústavně právní SL, aby s těmi nepatrnými legislativně technickými změnami, jak jsou v tisku 1463, byl vládní návrh přijat.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu zpravodaji poslanci Pohankovi. Prosím paní poslankyni Matochovou.

Společná zpravodajka výborů SN S. Matochová: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové. Pokud jde o předložený návrh zákona o soudních poplatcích, navazuje na nově upravenou působnost Nejvyššího soudu federace, a na zákony, které jsme zde už schválili, tedy zejména zákon o soudech a soudcích, občanský soudní řád a změny, které byly provedeny v dřívějším arbitrážním řízení.

Zákonodárná pravomoc, tedy úprava zákonem FS, vyplývá z ústavního zákona o čs. federaci, článek 12, kde se jedná o federální ústřední orgán. Je tedy určitým způsobem třeba zpoplatnit řízení a úkony, které ten soud provádí. Dosud byly poplatky upraveny pouze republikovými zákony a byly příjmem státních rozpočtů republik. Z nově upravené působnosti samozřejmě vyplývá, že je třeba stanovit i federální poplatky, které jsou příjmem státního rozpočtu federace.

Návrhy, které byly obsaženy v návrzích usnesení výborů ČNR a SNR a výborů pro plán a rozpočet a nebyly přijaty, byly konzultovány v ústavně právním výboru a po náležitém vysvětlení navrhovatelem nebyly potom přijaty do závěrečné zprávy ústavně právních výborů. Doporučuji návrh zákona k přijetí.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. To byla zpravodajská zpráva paní poslankyně Soni Matochové. Otvírám rozpravu k tomuto bodu, zatím se nikdo písemně nepřihlásil a také nikdo jako zástupce poslaneckého klubu. Takže se táži přítomných poslankyň a poslanců, zda chce někdo vystoupit k tomuto bodu. (Nechce.) Zdá se, že tomu tak není. Rozpravu tímto nezahajuji a samozřejmě ji tím také ukončuji. Měli bychom umožnit závěrečná slova. Nevím, jestli pan místopředseda vlády bude chtít, nicméně předpokládám ucelené hlasování.

Žádám poslankyně a poslance, aby se dostavili do jednací síně k hlasování. Upozorňuji, že při hlasování k tomuto bodu programu platí zákaz majorizace. Prosím, hlásí se pan poslanec o slovo.

Poslanec SN K. Gémesi: Pán predseda, rád by som využil čas len na prednesenie jedného procedurálneho návrhu, kým sa zídu páni poslanci k hlasovaniu. Ten procedurálny návrh spočíva v tom, že by som chcel požiadať snemovne, aby sa rozhodli pristúpiť k dohodovaciemu konaniu k návrhu zákona o majetkovej reštitúcii a rehabilitácii cirkví a náboženských spoločností a aby súčasne rozhodli o prednesení správy dohodovacieho výboru.

Dohodovací výbor by som navrhoval v zložení: za Snemovňu ľudu Kudláček Libor, Kopřiva Tomáš, Tyl Miroslav, ďalej páni poslanci Čič Milan, Čičmanec Pavel, Hacaj Ján. Za Sněmovňu národov poslankyňa Matochová Soňa, Motyčka Ludvík, Valtr Vlastislav, Batta István, Polanský Ivan, Roman Ladislav.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Prosím, pan poslanec Suchánek.

Poslanec SL J. Suchánek: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi využít chvíli před hlasováním a na základě vystoupení kolegy Gémesiho navrhnout zařazení dalšího bodu do dnešního programu. Jednalo by se o projednání nominace kandidátů ČSFR na funkce soudce Evropského soudu pro lidská práva a do evropské komise Demokracie prostřednictvím práva. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu poslanci Suchánkovi. Prosím, ještě pan poslanec Malina.

Poslanec SL Z. Malina: Pane předsedající, pane předsedo, dámy a pánové, dovolte, abych využil toto krátké hluché místo k informaci pro poslance Sněmovny lidu. Využívám ten prostor jako zpravodaj k zákonu o investičních společnostech a investičních fondech. Ve včerejších odpoledních hodinách schválila Sněmovna národů tento zákona a já pokládám za svou povinnost vás upozornit, že v § 38 upozornil zpravodaj pro Sněmovnu národů na technickou chybu, která se tam vloudila.

V první větě je třeba doplnit slova "investiční společnosti". Přečtu začátek věty a z toho uvidíte, že se jedná skutečně o technickou chybu: "Investiční společnosti a podílové fondy vykonávající činnost na základě povolení podle zvláštních předpisů se považují za investiční společnosti a investiční fondy podle tohoto zákona..." atd. Doufám, že tuto informaci berete na vědomí a se schválením zákona souhlasíte.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Čili jde v podstatě o legislativně technickou úpravu, je možno to tak chápat. Bohužel zjišťuji, že poslanců je stále málo. Znovu žádám všechny poslankyně a poslance, kteří jsou mimo jednací síň, aby se dostavili k hlasování. Budeme hlasovat o zákonu, u něhož platí zákaz majorizace. Nejsem si jist, zda bychom mohli hlasování odložit a pak hlasovat v bloku s dalšími body, ale zatím se mi to nezdá možné.

Žádám, aby se dostavili poslanci k hlasování. Signál zaznívá tu a tam, ale čím častěji, tím zřejmě bezvýsledněji. Nepředpokládám, že pan místopředseda vlády bude chtít ještě přednést závěrečné slovo. Takže nás čeká jen to hlasování.

Znovu žádám poslankyně a poslance, aby se dostavili k hlasování do jednací síně. Stále ještě není usnášeníschopné kvorum, v české části Sněmovny národů jenom 31 poslanců, ve slovenské části 35 poslanců, ve Sněmovně lidu 60 poslanců. Prosím, dostavte se.

Pan poslanec Šlápota má poznámku.

Poslanec SL J. Šlápota: Pane předsedající, já vím, že vy máte daleko větší zkušenosti s řízením parlamentu, ale zvažte, jestli v této chvíli by nebylo možné oslovit některé kluby a domluvit se s nimi, než trpělivě vyzvánět na zvonek. Já si myslím, že by to bylo jakési řešení, udělat desetiminutovou přestávku a oslovit některé představitele klubů.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Přestávka trvá dost dlouho.

Poslanec SN P. Dostál: Pane předsedající, jak jsem zjistil v kuloárech, tak se opozice odmítá zúčastnit dalšího jednání kvůli vaší osobě. Myslím si, že by bylo dobré, z důvodu, abychom mohli dál projednávat zákony, abychom pracovali, a ministři nečekali, kdyby se ujal řízení schůze někdo jiný, abychom mohli pokračovat v jednání.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Hovoří poslanec Dostál.

Poslanec SN P. Dostál: Já jsem už hovořil.

Předsedající předseda SL R. Battěk: To je škoda. Váš příspěvek pomíjím, jako kdyby nebyla položena otázka.

Poslanec SN P. Dostál: To je škoda, to byl příspěvek k tomu, abychom mohli dál pokračovat. Nebo mám tomu rozumět tak, že jste nedával pozor na to, co jsem říkal a že to mám zopakovat?

Předsedající předseda SL R. Battěk: Zatím pevně sedím na židli, ale je možné, že se pozvednu. Samozřejmě, kdybych měl jistotu, že opozici přilákám výměnou předsedajícího, bleskově to učiním.

Poslanec SN P. Dostál: Mám dojem, že ta jistota je.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Za mnou je kolega místopředseda Stank. Kdyby chtěl převzít řízení schůze, možná, že by to usnadnil. Ale on hovorí po slovensky: Nie, nie, nie. Takže buďme chvíli trpěliví.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, předseda Federálního shromáždění svolává politické grémium na 12.30 hodin do místnosti 545. Nepůjde o žádné tajemství. Poslanec Skalický by měl podat výklad k situaci s projednávaným návrhem zákona o vlastnictví k bytům a nebytovým prostorám, tedy bod, který už byl projednáván. Žádám tedy o to, aby se příslušní zástupci klubů dostavili k tomuto jednání. Kolega Skalický chce vystoupit.

Poslanec SN J. Skalický: Dámy a pánové, chtěl bych vás informovat o tom, že zpravodajové, navrhovatelé a zástupci vlády se sešli za účelem posouzení pozměňovacích návrhů podaných při rozpravě k zákonu o vlastnictví bytů a nebytových prostorů. O těchto pozměňovacích návrzích a o zákonu jako o celku bychom měli dnes podle programu hlasovat. Navrhovatelé se zpravodaji soudí, že by bylo velmi užitečné, kdyby se k této věci sešlo politické grémium a kdyby zástupci jednotlivých klubů přišli na toto jednání se svými stanovisky, v jaké podobě je pro ně zákon přijatelný, a že bychom se mohli na politickém grémiu pokusit najít takové řešení, které by vyhovovalo většině v tomto parlamentu.

Týká se to především § 5, kde usnesení ústavně právního výboru obsahuje dvě varianty a tyto varianty byly předmětem největších diskusí. Týká se to paragrafu 9, proti kterému vznesli protest zástupci poslaneckého klubu SDL, a dále varianty § 18 u bytových družstev.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Zjišťuji, že účast poslanců je zcela nedostatečná, kvorum není k dispozici. Měli bychom ještě hlasovat o souhlasu s dohodovacím výborem k návrhu zákona o majetkové restituci a rehabilitaci církví, případně projednat ještě záležitost soudců u mezinárodních institucí za Českou a Slovenskou Federativní Republiku. Je zde ještě další návrh.

Nebudeme teď hlasovat, protože nemůžeme. A další bod, ke kterému bychom mohli přistoupit, je návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon číslo 87/91 Sb., o mimosoudních rehabilitacích (tisk 1318) a návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk 1477). (Bod programu: 41)

K tomuto bodu předávám řízení schůze kolegovi Milanovi Šútovcovi.

(Řízení schůze převzal předseda SN M. Šútovec.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Volám poslancov, aby sa dostavili na prerokovávanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 87/91 Zb., o mimosúdnych rehabilitáciách (tlač 1318) a návrh uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač 1477).

V rokovaní budeme pokračovať o pozmeňujúcich návrhoch k tomuto zákonu. Žiadam menovite poslanca Milana Čiča a poslanca Jaromíra Patočku, aby sa dostavili do sály a zaujali svoje miesta v spravodajských laviciach. Rovnako tak žiadam poslanca Aloisa Rajniča, ako zástupcu predkladateľa tohto zákona, aby sa tiež dostavil.

Zdá sa, že osoba predsedajúceho tejto schôdze nebola tou pravou príčinou neprítomnosti opozičných poslancov v sále. Alebo snáď aj osoba terajšieho predsedajúceho je tým dôvodom? V takomto prípade bude musieť nastúpiť tretí predsedajúci.

Faktickú poznámku má pán predseda Dubček.

Předseda FS A. Dubček: Samozrejme že nemôžem reagovať na príčinu absencie poslancov pri terajšom hlasovaní, ale využijem svojej právomoci a po porade s podpredsedami zvolávam na 12.30 hodinu politické grémium, kde by sme sa mali poradiť nielen o zákone, ktorý prijímame, ale aj o niektorých iných veciach, pokiaľ ide o pokračovanie tejto schôdze. To je faktická poznámka.

Druhá poznámka - len pre informáciu: volal som Slovenskú národnú radu, aby som si overil, aké prijali závery k tomu, o čom sme pred chvíľou hlasovali. Slovenská národná rada to má na programe až zajtra a nemá k tomu žiadne uznesenie. Ďakujem.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Áno, potvrdzujem slová pána predsedu Dubčeka, aj ja som sa informoval priamo na Slovenskej národnej rade, informácia pani poslankyne Sahligerovej sa nezakladala na pravde.

Keď sa v priebehu 5 minút nedostavia poslanci do rokovacej miestnosti, preruším túto schôdzu s tým, že je tu malá nádej, aby sa vôbec jej pokračovanie konalo.

Obávam sa však, že príčinou našej neuznášaniaschopnosti nie sú členovia opozičných strán, ale naopak členovia vládnej koalície, ktorých rady sú tiež prázdne.

Prosím, pán poslanec Dostál.

Poslanec SN P. Dostál: Mám návrh, jak bychom mohli dále postupovat, abychom neztráceli zbytečně čas čekáním.

Domnívám se, že by pan předseda FS Dubček nebo jeho první místopředseda mohli volat politické grémium už nyní, abychom tohoto času využili, a projednat tam nejen problematiku zákona o bytech, nýbrž také způsob, jak dále pokračovat v této schůzi. Dojít prostě k politické dohodě.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Nemôžem v tejto veci rozhodnúť ani za pána predsedu Dubčeka, ani za jeho I. podpredsedu, pretože tu nie sú prítomní. (Smích.) (Hlas z pléna: Snad se dají zavolat, to je přece maličkost.)

Domnievam sa, že niektorí poslanci stoja pred kanceláriou pána Dubčeka a čakajú na onen zoznam, že nás je tu tak málo. (Veselost.)

Vyhlasujem poludňajšiu prestávku do 13. hodiny, pretože o 12.30 hodine zasadá politické grémium.

(Schůze přerušena v 11.23 hodin.)

(Schůze opět zahájena ve 13.17 hodin.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Vážené kolegyne, vážení kolegovia! Chceme pokračovať v rokovaní hlasovaním o pozmeňujúcich návrhoch a o celom zákone, ktorým sa mení a dopĺňa zákon 87/19991 Zb., o mimosúdnych rehabilitáciách. Rozprava k tomuto programovému bodu bola ukončená, pozmeňujúce návrhy boli zosumarizované a vytlačené v tlači s č. 626 a s dátumom 28. 4. 1992. Nie je dôvod, aby sme nepristúpili k hlasovaniu o jednotlivých pozmeňujúcich návrhoch a potom aj o celom zákone. Žiadam vás, pokiaľ sa hodláte zúčastniť schôdze Federálneho zhromaždenia až do jej plánovaného konca - zajtra 30. 4., aby ste vstúpili do siene a usilovne sa zúčastnili práce parlamentu.

Než uskutočníme hlasovanie alebo aspoň pokus o hlasovanie, rád by som dal slovo pani poslankyni Sahligerovej, ktorú som ja aj pán predseda Dubček pravdepodobne nesprávne interpretoval a na základe toho som vyhlásil jej výrok za neopodstatnený alebo nepravdivý. Zdá sa, že jej výrok v skutočnosti zaznel inak, než sme ho my dvaja s pánom Dubčekom počuli.

Poslankyně SL E. Sahligerová: Myslím, že tam došlo skutočne k informačnému šumu, pretože pán predseda Dubček informoval o tom, že Slovenská národná rada neprijala žiadne uznesenie. Ja som nereagovala hneď, pretože som si najskôr chcela prečítať stenografický záznam s tým, aby som mohla skutočne dokumentovať, že som nehovorila o uznesení, ale o hlasovaní. Mala som dva veľmi krátke vstupy, prvý znel

- budem citovať: "Pred niekoľkými minútami Slovenská národná rada odsúhlasila zverejnenie mien všetkých novinárov, ktorí sú uvedení v zozname, na uzatvorenom zasadnutí vo štvrtok." Tým, že zanikla tá posledná časť vety - ja som to zverejnenie nemyslela ako zverejnenie pre všetkých, pretože som povedala slová "na uzatvorenom zasadnutí". Z toho dôvodu som sa prihlásila a požiadala o slovo znova a opravila som toto jedno slovo nasledovne: "Chcem opraviť jeden výraz - nesprávne som použila slovo zverejnenie na uzatvorenom zasadnutí, pôjde o odovzdanie zoznamov na uzatvorenom zasadnutí poslancov." Overila som si spätne opakovane túto informáciu, skutočne to tak je, že Slovenská národná rada, zhruba asi 15 alebo 20 minút pred tým, než sme my hlasovali, to takto odhlasovala a vo štvrtok budú mať všetci poslanci k dispozícii zoznamy spolupracovníkov ŠtB na Slovensku. Veľmi pekne ďakujem pánu predsedajúcemu za ospravedlnenie a za slovo.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP