Úterý 28. dubna 1992

Poslanec SL J. Vidím: Pane předsedající, dámy a pánové, chci vás požádat, abyste hlasováním rozhodli o návrhu, který vám chci předložit. Chci vás požádat o rozšíření programu této schůze o bod: Projednání informace, kterou podal ředitel FBIS Federálnímu shromáždění. Zároveň vás chci požádat, abychom tento bod zařadili jako první bod zítřejšího dne jednání.

(Šum v sále.)

Pokusím se to upřesnit. Jedná se o zpravodajskou informaci, kterou podal ředitel FBIS o činnosti některých osob působících ve sdělovacích prostředcích. Proto bych byl rád, kdybychom tento bod mohli projednat. Nikdo z nás nemá momentálně k dispozici text této informace. Bylo by třeba, abychom měli možnost se s ním seznámit. Abychom měli možnost jej projednat, museli bychom jej mít v lavicích. Proto žádám o hlasování o tomto bodu.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Vážení kolegové, je to procedurální návrh, jsem povinen nechat o něm hlasovat. Poukazuji na skutečnost, že tuto informaci, kterou dnes dostal pan předseda, dostal s označením "Přísně tajné". Uvědomte si složitosti s projednáváním přísně tajných věcí...(Hluk v sále, poslanci buší do lavic.)... v plénu, uvědomme si, že máme nedořešené hlasování o několika důležitých zákonech, které bychom projednat měli. (Hluk v sále.)

Berte to jako procedurální připomínku k procedurálnímu návrhu. Poslanec Vidím dal svůj návrh, budeme o něm hlasovat. (Hluk v sále.)

Ještě poslanec Világi má k tomu faktickou připomínku.

Poslanec SL O. Világi: Informácia, ktorá bola podaná, bola, podľa môjho názoru, podaná na základe zákona o FBIS, to znamená ústavným orgánom z titulu (není rozumět). Neviem, či v tomto prípade to prislúcha predsedníctvu alebo predsedovi Federálneho zhromaždenia. Pokiaľ áno, musí sa najskôr tento orgán s týmto materiálom oboznámiť.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Hlásí se poslanec Vidím a poslanec Pospíšil. Prosím pouze o procedurální připomínky, nepovedeme o tom věcnou diskusi.

Poslanec SL J. Vidím: Tato informace byla předána Federálnímu shromáždění prostřednictvím jeho předsedy. Federálnímu shromáždění! (Potlesk.)

Poslanec SL J. Pospíšil: Také chci připomenout znění zákona o FBIS. Tam není formulace "předsedovi". Ten to dostává jako statutární zástupce. Je to Federální shromáždění, které dostává tuto informaci. Pokud se rozhodne to projednat, je to zcela namístě.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Budeme hlasovat. Slyšeli jste návrh, slyšeli jste k tomu pochybnosti pokud jde o povahu tohoto návrhu. Budeme hlasovat.

Kdo z poslanců je pro tento návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko!

(Hlasování: 14.56)

(SN 80, SL 69)

Kdo je proti?

(SN 1, SL 8)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN 15, SL 22)

Sněmovna národů: osmdesát pro, jeden proti, patnáct se zdrželo.

Sněmovna lidu: šedesát devět pro, osm proti, dvacet dva se zdrželo.

Sněmovny návrh přijaly.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 350, SN č. 539, SL č. 509)

Nyní budeme pokračovat bodem, kterým je zpráva dohodovacího výboru. Týká se to návrhu zákona o dani z příjmu.

Bod programu 9: Vládní návrh zákona o daních z příjmů (tisk 1408) a návrh usnesení SL a SN (tisk 1489).

Schůzi bude řídit pan místopředseda Stank. (Někteří poslanci odcházejí ze sálu.) Prosím, neodcházejte, vaše účast v této věci je nezbytná. (Hluk v sále.)

(Řízení schůze převzal místopředseda FS J. Stank.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Vážené Federálne zhromaždenie, vážené poslankyne a poslanci! Zaujmite, prosím, svoje miesta! Vypočujeme si správu spoločného spravodajcu výboru pre dohodovacie konanie k vládnemu návrhu zákona o daniach z príjmu. Je to tlač 1408. Snemovňa národov dňa 21. 4. tento návrh zákona neschválila. Bolo rozhodnuté podľa § 31 Zákona o rokovacom poriadku, že bude zvolený dohodovací výbor a bude pokračovať rokovanie dohodovacieho výboru. Dohodovací výbor bol zvolený v tomto zložení:

Za Snemovňu ľudu poslanci:

Jiří Schneider, Libor Kudláček, Pavol Čičmanec, Věněk Šilhán, Jozef Veverka, Ladislav Molnár.

Za Snemovňu národov poslanci:

Miloslav Roubal, Ludvík Motyčka, Rostislav Senjuk, Jan Vild, Jiří Maštalka a Jozef Košnár.

Tento výbor si zvolil za predsedu pána Miloslava Roubala. Prosím pána predsedu Roubala, aby podal Federálnemu zhromaždeniu správu o činnosti tohto dohodovacieho výboru.

Poslanec SN M. Roubal: Vážený pán predsedajúci, vážení kolegovia poslanci! Od neschválenia návrhu zákona o dani z príjmu obyvateľstva, tlač 1489, bol zvolený dohodovací výbor k tomuto zákonu a tento výbor sa celkom zišiel sedemkrát. V rámci problematiky, ktorá v dohodovacom výbore bola prerokovaná, dohodovací výbor rozobral niekoľko okruhov problémov s tým, že jednotliví zástupcovia klubov sa vyjadrovali k predloženým problémom a dohodovací výbor na svojom 6. rokovaní prerokoval možnosť stiahnutia tohto zákona z rokovania spoločnej schôdze obidvoch snemovní. Tento návrh však v dohodovacom výbore nenašiel podporu a dohodovací výbor vám predkladá nasledovné stanovisko a rozhodnutia.

Stanovisko dohodovacieho výboru spočíva v dvoch základných bodoch. Vzhľadom k tomu, akú majoritu majú jednotlivé poslanecké kluby, ktoré zaujímali stanoviská, dohodovací výbor prijal jednotné uznesenie alebo odporúčanie len v jednom bode, a to do § 19 vložiť nové písm. g) v znení, že výťažok vykonávateľa lotérií a iných podobných hier, povolených podľa zvláštnych predpisov, ktorý je určený aspoň do výšky 90 % pre verejnoprospešné účely. Tu sme sa zhodli, že táto problematika je už riešená zákonmi SNR a ČNR a z toho dôvodu nemusí byť zahrnutá do zákona o daniach z príjmu.

Nasledujúce rokovanie dohodovacieho výboru, ako som už poznamenal, bolo dosť zložité, avšak jednotliví zástupcovia poslaneckých klubov, ktorí boli v dohodovacom výbore, sa zhodli na tom, že existuje možnosť prijatia tohto zákona vzhľadom na to, že poslanecké kluby nie celkom jednoznačne a a priori vzhľadom na problémové oblasti kvantifikácie tohto zákona a vzhľadom na to, že ešte nie sú prijaté celkové zákony o sociálnom poistení a zamestnaneckom poistení, tak z toho dôvodu je veľmi zložitá kvantifikácia tohto zákona, so zástupcami jednotlivých poslaneckých klubov rozhodli predložiť parlamentu rad pozmenujúcich návrhov a na základe rozhodnutia celého Federálneho zhromaždenia následne prikročiť k hlasovaniu. Ako som už upozornil, stanovisko zástupcov jednotlivých poslaneckých klubov nebolo v danej problematike jednotné.

Základné okruhy problémov, ktoré sú riešené v tomto zákone, spočívajú v nezdanení úrokov a vkladov obyvateľstva, t.j. v bode 1. Ďalšia problémová vec spočíva v zvýšení odpočítateľnej položky daňového základu, t.j. bod 2, zvýšenie nad 24 tisíc korún.

Ďalší bod, ktorý je predložený dohodovacím výborom, je bod 3, ktorý je nutné riešiť v spojitosti s bodom 5. Ide o riešenie situácie v poľnohospodárstve a definovanie priameho systémového opatrenia na situáciu v poľnohospodárstve a zníženie daňovej zaťaženosti o 1 200 korún na jeden hektár poľnohospodárskej pôdy.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Vážení kolegovia, posaďte sa, prosím, a nevyrušujte predsedu dohodovacieho výboru! Sústreďte sa na jeho výklad! Prosím, kľud v parlamente!

Poslanec SN M. Roubal: Z toho dôvodu navrhujeme ako dohodovací výbor, aby sa o bodoch 3 a 5 hlasovalo súčasne.

Ďalšia záležitosť, ktorá je riešená dohodovacím výborom, je bod 4. V tomto bode ide o zníženie daňového zaťaženia v skupine obyvateľov so ziskom do 60 tisíc korún, kde sa toto daňové zaťaženie znižuje na 10 %. Toto je nutné premietnuť aj do ďalších položiek.

Kľúčový problém a kľúčový bod celého zákona (na základe toho bolo aj rokovanie dohodovacieho výboru veľmi zložité) spočíval v základnej sadzbe pre právnické osoby. Základná sadzba, stanovená vládou a predkladaná vo vládnom návrhu, spočívala pre právnické osoby v sadzbe 45 % s možnosťou, aby republiky, t.j. SNR, resp. ČNR, zvýšili toto daňové zaťaženie o ďalších 5 bodov.

Z toho dôvodu aj rokovanie dohodovacieho výboru k tomuto zákonu bolo veľmi zložité, pretože bolo problematické nájsť kompromis medzi stanoviskami jednotlivých poslaneckých klubov. Dovolím si povedať, že tento problém je na jednej strane veľmi problematický vzhľadom na kvantifikáciu, na druhej strane bol možno do určitej miery spolitizovaný.

V bodoch 6 a 7 dohodovací výbor pripravil pozmeňujúce návrhy. Chcel by som upozorniť, že nepôjde o alternatívy, ale pôjde o pozmeňujúce návrhy k vládnemu návrhu. Prvý variant, ktorý bol predložený niektorými poslaneckými klubmi, spočíva v tom, že daňová sadzba by sa mala znížiť zo 45 % na 40 % a v nadväznosti na toto zníženie by malo dôjsť k možnosti zvýšenia z pohľadu republík o 10 bodov. Z toho vyplýva, že maximálne možné zaťaženie 50 % ostalo nezmenené.

K tomu sa vyjadrili určité poslanecké kluby. Nechcem tu prednášať stanoviská jednotlivých politických klubov, pretože by som mohol dospieť k nepresnostiam.

Pri ďalšom rokovaní a následnom posudzovaní všetkých variantov, ktoré boli predložené, pretože už vládny návrh spočíval v tom, že dochádza k zníženiu daňového zaťaženia zo zisku z 55 % na 45 %, t.j. o 10 bodov, a všetky návrhy, ktoré odzneli v pléne aj pri rokovaní dohodovacieho výboru, spočívali v ďalšom znížení už určitého znižovania. Z toho dôvodu, že sa nepodarilo nájsť kompromis, niektoré kluby predložili kompromisný návrh. Tento kompromisný návrh je zohľadnený v bode 7. Tento kompromisný návrh spočíva v tom, že daňová sadzba sa znižuje zo 45 % na 43 %, ale toto riešenie zároveň nadväzuje na toto daňové zaťaženie o 5 bodov, t.j. na 48 %.

Z toho dôvodu je nutné (a to zohľadnil aj dohodovací výbor) zobraziť zníženie daňového zaťaženia právnických osôb. Preto je tento návrh komplexný a spočíva v tom, že v § 16 sa daňové zaťaženie znižuje pri fyzických osobách zo 47 % na 44 %, čo vytvára rovnakú spoločnú hladinu zaťaženia pre právnické a fyzické osoby.

Operatívne chcem upozorniť, že v tomto návrhu nepôjde o alternatívy, ale pôjde o pozmeňujúce návrhy k vládnemu návrhu, to je, keby neboli schválené tieto dva prípady, ostáva v platnosti sadzba 45 % plus 5 bodov, o ktoré môžu zvýšiť toto daňové zaťaženie jednotlivé republiky.

Posledný bod, za ktorý sa ospravedlňujem, ale pri prepise sa omylom nedostal do správy dohodovacieho výboru. Ide o zníženie daňového zaťaženia pri akciách a dividendách z 25 na 15 %. Tento pozmeňujúci návrh by som predložil v komplexnom znení pri predkladaní jednotlivých pozmeňujúcich návrhov.

Ako predseda dohodovacieho výboru navrhujem postupné hlasovanie o jednotlivých bodoch, nie hlasovanie komplexné, ale postupné hlasovanie o jednotlivých bodoch. Operatívne by som chcel upozorniť, že v bode 1, to je vo vložení nového textu v § 19, dospel dohodovací výbor k súhlasnému stanovisku. Pri predchádzajúcom hlasovaní bolo súhlasné aj stanovisko spravodajcov a bolo kladné aj vyjadrenie vlády.

Čo sa týka ďalších bodov, tam tieto body boli predložené dohodovacím výborom na operatívne hlasovanie a na operatívne rozhodnutie snemovniam. Z toho dôvodu vás dopredu upozorňujem, že jednotlivé pozmeňujúce návrhy boli predložené na tom základe, že sa za ne vyjadril jeden - pardon, v žiadnom prípade nie jeden, ale tri alebo štyri kluby, alebo zástupcovia troch alebo štyroch klubov, ktorí sa zúčastnili rokovania dohodovacieho výboru. Dopredu vás upozorňujem, že okrem vysvetlenia pri predkladaní týchto pozmeňujúcich návrhov nebudem uvádzať stanovisko dohodovacieho výboru ako celku a nebudem upozorňovať ani na to, ktoré poslanecké kluby tieto návrhy predložili, aby nedošlo k určitej manipulácii. Ďakujem vám za pozornosť.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Posaďte sa teda za predsednícky stôl, pán predseda.

Máme pred sebou tlač, ktorá má označenie 627 z 28. 4. 1992 a parlamentná tlač 1489. Je to návrh výboru pre plán a rozpočet na uznesenie Snemovni ľudu a Snemovni národov. Ako ste počuli od kolegu Roubala, dohodovací výbor navrhuje obidvom snemovniam - napriek tomu, že Snemovňa ľudu text schválila v nejakom znení a Snemovňa národov nie - aby prijali tieto zmeny a s týmito zmenami potom celý zákon o dani z príjmu.

Ja mám v tejto chvíli povinnosť opýtať sa, či máte k tomu pripomienky. Chcel by som povedať, že neotvárame rozpravu, resp. pozmeňujúce návrhy a podobne, to všetko už odznelo. V prípade, že by mal niekto námietky voči tomuto postupu dohodovacieho výboru, tak ich samozrejme môže uplatniť, ale v tom prípade by sme museli celú vec vrátiť dohodovaciemu výboru, aby ju opäť prerokoval.

Do rozpravy sa prihlásil pán poslanec Vild, pán poslanec Senjuk, pán poslanec Humpál. Slovo má kolega Vild.

Poslanec SN J. Vild: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dohodovací výbor došel pouze k dohodě v bodě I. V bodě II vycházel z toho, jak už řekl kolega Roubal, že některé poslanecké kluby chtěly předložit ty věci, které jsou ve výsledku dohodovacího výboru obsaženy, k novému hlasování.

Po dohodě i v dohodovacím výboru vypadla zřejmě technickým nedopatřením jedna věc. Byl tam nový bod 8 v § 36 odst. 2 písm. b), aby místo tam nyní 25 procent bylo 15 procent. Tento problém se týká zdanění dividend, výnosů cenných papírů, kde se domníváme, že je nezbytné, aby toto zdanění bylo stejné jako zdanění úroků z úsporných vkladů. Není možné, aby zdanění u výnosu z dividend, výnosu z cenných papírů bylo větší, protože by to byla vlastně nepřímá podpora bankovního sektoru na úkor trhu cenných papírů, na úkor přímého investování občanů do akciových společností, společností s ručením omezeným. Vedlo by to k diskriminaci trhu cenných papírů. To je první věc.

Za druhé bych se za klub OH chtěl vyjádřit k výsledkům dohodovacího řízení. Pro klub OH je prioritou, aby se obě sněmovny dohodly na takovém znění, aby tento zákon mohl být přijat. Domníváme se, že by nebylo moudré - a tím i oponujeme stanovisku ministra Klause a ODS - aby tento zákon byl přijat až po volbách. Domníváme se, že by mohlo dojít ke zkomplikování ekonomické reformy, kdyby tento zákon nebyl přijat pokud možno už nyní.

Občanské hnutí chce čtyřicetiprocentní zdanění příjmů právnických osob a 5 procent případné republikové přirážky a maximum příjmů u fyzických osob 40 procent. Tento návrh není už zařazen ve výsledcích dohodovacího výboru, protože my jsme nechtěli předkládat znovu ten samý, protože jestliže jednou sněmovny rozhodly, že nepřijmou náš návrh, nechtěli jsme, aby se o něm znovu hlasovalo. Nicméně na svém názoru a návrhu trváme a budeme po volbách prosazovat změnu té sazby, pokud bude vyšší než 40 procent plus 5 u právnických osob, stejně jako maximální sazbu 40 procent u osob fyzických.

Takže doufám, že zde dojde k nějakému kompromisu a tento zákon bude přijat. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Prosím kolegu Senjuka, aby sa vyjadril. Pán poslanec Šilhán má faktickú poznámku.

Poslanec SL V. Šilhán: Poslouchám kolegu Vilda a jsem poněkud v rozpacích. Náš dohodovací výbor navrhuje znovu rozhodnout hlasováním o těchto návrzích, úroky atd. Vy v dalším výkladu, když mluvíte o dividendách, a vaší představě snížit daň z 25 na 15 procent, spojujete ty dvě věci a říkáte, že navrhujete zdanit nejen dividendy 15 procenty, ale přivést toto zdanění na úroveň zdanění úroků.

Takto nejednal dohodovací výbor. To je váš výklad. Buďte tak laskav a řekněte to jasně.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: K tomu sa potom musí vyjadriť predseda dohodovacieho výboru. Prosím, ešte pán poslanec Vild.

Poslanec SN J. Vild: Abych to vysvětlil, řekl jsem na úvod, že pozměňující návrhy jsou takové pozměňující návrhy, které podpořily některé politické strany. Znamená to, že některé politické strany podpořily to, aby vypadlo zdanění úroků, stejně tak jako jiné s tímto postupem nesouhlasily. Řekl jsem, že stejně tak jako některé chtěly toto, tak jiné prosazovaly, aby bylo snížení zdanění dividend. To se nedostalo do toho usnesení pouze technickým omylem.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: K tomu sa vyjadrí poslanec Roubal. Odporúčam, aby tak urobil hneď, či to bolo nedopatrením, alebo je to zámerne.

Poslanec SN M. Roubal: Vo svojej spravodajskej správe som upozorňoval na to, že sa bude rokovať aj o bode 8, ktorý sa ozaj z technických dôvodov nedostal do spoločnej správy alebo dohodovacieho výboru. S tým, že tento pozmeňujúci návrh, pretože je to trochu dlhší pozmeňujúci návrh, v plnom znení prečítam, pokiaľ sa bude predkladať. Je to variant 2 v § 36.

Ospravedlňujem sa pánovi Šilhánovi za určitú nervozitu, ktorá vznikla na konci tohto rokovania. Ozaj sme postupovali tak ako pri predkladaní iných pozmeňujúcich návrhov. Niektoré poslanecké kluby, ja som už povedal, že ich nebudem menovať ani v iných prípadoch, sa vyjadrili, aby tento pozmeňujúci návrh bol predložený. Snemovne môžu rozhodnúť hlasovaním.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Takže potvrdzujete, čo predniesol pán poslanec Vild. Slovo má poslanec Senjuk.

Poslanec SN R. Senjuk: Pane předsedající, dámy a pánové, předem bych chtěl říci, že souhlasím s těmi závěry, které učinil dohodovací výbor, nicméně bych rád nadnesl ještě jednu otázku, která sice padla při projednávání tohoto problému v dohodovacím výboru, nicméně dohodovací výbor považoval tuto otázku za nepodstatnou. Já tuto otázku považuji za podstatnou. Týká se výdajů na reklamu a týká se odečitatelné položky na reprezentaci.

Co se týče reklamy, domnívám se, že tak jak je koncipován zákon, je plně zahrnut termín výdaje na reklamu do odečitatelných položek, tedy nákladů. Nicméně, aby se předešlo kolizi v případném výkladu finančních úřadů s tím, že by mohly vycházet ze současného znění daňových zákonů, navrhuji, aby v § 24 odst. 2 bylo doplněno nové písmeno p) ve znění "výdaje na reklamu". Není to tedy žádný zásah proti idejím tohoto zákona, je to spíše technicko legislativní opatření, kterým by se předešlo možným dvojím výkladům tohoto zákona.

Druhou věc, kterou jsem taktéž přednášel v dohodovacím výboru - v § 25 písm. t) - to jsou ty zmíněné výdaje na reprezentaci, doplnit slovy - "pokud přesáhne 1 % základu daně". To znamená, v tomto zákoně jsme zachovali alespoň stávající status quo, jak nám umožňují současné daňové zákony. To je všechno, děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec Šilhán.

Poslanec SL V. Šilhán: Pane předsedající, dohodovací výbor byl k něčemu určitému ustaven. Nyní pan kolega poslanec Senjuk vystoupí s věcmi, o kterých jsme už pětkrát hlasovali, které ani nevzal v potaz dohodovací výbor, znovu se vystupuje s tímto návrhem... Oč tedy jde? Buďte tak laskav, buď projednáváme návrh dohodovacího výboru anebo rozšiřujeme tento návrh o další návrhy, kterých může být ještě deset dalších.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Áno. V úvode som presne povedal, o čo ide. Že prerokovávame návrh dohodovacieho výboru. Teraz sa k tomu pán kolega Senjuk, ktorému som, samozrejme, nemohol zakázať, aby sa k tomu vyjadril, prihlásil a predniesol svoje návrhy. K tomu sa vyjadrí predseda Roubal a povie, či chce zvolať dohodovací výbor, alebo sám povie, že ich odmieta, resp. žiada, aby sa o nich hlasovalo, a tým je vec vybavená.

Ešte pán poslanec Senjuk.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP