Úterý 28. dubna 1992

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Stomemu. Ako posledný písomne prihlásený vystúpi pán poslanec Vojtech Filip.

Poslanec SL V. Filip: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, vzhledem k tomu, že zde již bylo mnoho řečeno, budu v podstatě velmi stručný.

Navržený návrh zákona není příliš vhodný, a to sice pro svou snahu zavést jakési tržní vztahy. A podotýkám - jakési. Již několikrát zde zazněla otázka nájemného a ta je pravděpodobně i základní.

Pokud bychom se snažili zajistit tzv. ekonomické nájemné a zvýšit tak platby za byt, podařilo by se nám jistě zajistit lepší údržbu bytového fondu a nakonec i zisky podnikatelů v oblasti bydlení.

Dále bychom zde mohli dlouho hovořit o tom, jak nakládat s více než polovinou bytů, které jsou komunální nebo družstevní. Je také pravdou, že zejména u starších bytů jsou nájemci rozhodnuti si byt koupit a tak odstranit další trauma, které je jim denně v sociální oblasti připravováno.

Pokud jde o cenu v prodeji bytu, je třeba říci, že tento proces, ať už bude cena jakákoliv, bude mít dalekosáhlé následky. Jde zejména o to, že tzv. obecné podmínky, které zde byly několikrát vzpomenuty, budou mít výrazný vliv na koupěschopnou poptávku obyvatelstva.

Zde bych chtěl připomenout, že v současné době došlo k dramatickému poklesu životní úrovně obyvatel a troufám si říci k drastickému snížení vnitřního trhu. Tento vztah je totiž čistě ekonomický. A jenom k ekonomické stránce navrženého zákona se chci vyjádřit.

Snížení vnitřního trhu - a to znamená obrovský pokles všech prodejů - je tou největší vnitřní silou, která má za následek snížení odbytu, výroby v našich podnicích a v obchodní síti. Vede k celkovému poklesu výkonnosti ekonomiky. K čemu by vlastně došlo, kdybychom neuváženě trvali na zavedení navrženého systému prodeje? Občané, kteří by se rozhodli si byt koupit, by odčerpali své finanční prostředky tak zásadním způsobem, že by došlo k dalšímu poklesu koupěschopné poptávky obyvatel a k zastavení motoru tržních vztahů.

Myslím si, že by došlo k dalšímu, velmi výraznému zúžení trhu. To by ve svém skutečném důsledku vedlo k prohloubení krizových vztahů v naší ekonomice a zhroucení dalších podniků, a to jak státních, družstevních, tak již nových, soukromých.

Pokud bych se měl vyjádřit přímo k návrhu zákona, návrh je pro nás - a pro mne zejména - nepřijatelný, pokud by v něm měl zůstat § 9. Mám tedy jediný pozměňovací návrh k tomuto zákonu - vypustit § 9.

Jinak si myslím, že zákon není možné doporučit k přijetí. Vytvoření trhu s byty je totiž dlouhodobý proces. V tomto procesu je třeba udržet dočasně cenovou regulaci v bytové oblasti. Je potřeba vytvořit jasnou a právně čistou úpravu, která umožní postupné konstituování trhu s byty. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. V rozprave vystúpilo 22 poslancov a poslankýň k tomuto návrhu zákona. Pýtam sa, či chce ešte niekto vystúpiť k tomuto návrhu zákona? Prosím, pán poslanec Fiala.

Poslanec SL V. Fiala: Vážené Federální shromáždění, chtěl bych vás jen stručně seznámit, jak vypadá americké kondominium. To je úplně něco jiného, než se zde předpokládá. Projektuje se vždy pro určitou skupinu obyvatelstva - projekt už přímo má tento záměr, není to určeno pro využití nějakého stávajícího bytového fondu. Kondominia jsou používána právě z důvodu, že uživatelé mají veškeré výhody na místě, o které mají zájem. Je to většinou určeno pro starší lidi, kteří se nechtějí starat o své byty, o své střechy. Oni si vyberou, dostanou plán jednotlivých bytů, bytů většinou už zařízených. Jsou tam veškeré podmínky předem stanoveny - jak cena, tak to, co se platí průběžně.

Nikdy tam není nahodilé společenství osob, jak je v našich domech. Má to úplně jiný charakter. Zřizuje se to v pěkné krajině, která se za tím účelem často i upravuje. Lidé si vybírají to, co se jim tam hodí. Má to úplně jiný charakter než naše případy. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Chce sa ešte niekto vyjadriť, chce ešte niekto v rozprave vystúpiť?

Nikto sa nehlási, prehlasujem rozpravu za skončenú.

Na toto posledné vystúpenie by chcel ešte reagovať pán poslanec Skalický. On má síce právo na záverečné slovo, ale môže vystúpiť teraz.

Společný zpravodaj výborů SN J. Skalický: Chtěl bych jen bezprostředně reagovat na vystoupení pana poslance Fialy.

To není pravda, pane poslanče, prostě a jednoduše. Mimo jiné se ve Spojených státech používá formy kondominia k tomu, že se staví nový dům. Přestože ve Spojených státech není taková míra regulace nájemného a taková míra ochrany nájemníků proti vlastníkům, jako je v našem právním řádu, ani tam není příliš lukrativní a výhodné stavět domy za účelem jejich pronajímání. Není to vhodná forma pro ziskové podnikání. A proto se stavějí domy s tím, že se posléze prodávají normálně veřejně na trhu jednotlivé byty v těchto kondominiích do vlastnictví. Čili ten obraz na krásných zelených loukách stavěných domů speciálně pro předem vybraná společenství starších lidí nebo jiných skupin vlastníků - promiňte, ale to je hrubé zkreslování situace.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Ďalej sa prihlásil prvý podpredseda Federálneho zhromaždenia pán poslanec Jičínský.

První místopředseda FS Z. Jičínský: Vážené kolegyně a kolegové, moje poznámka je spíš procedurálního rázu a bude velmi stručná.

Jak jsem sledoval diskusi, ozývaly se tu různé názory, pokud jde o konsensus značné části tohoto sboru s přijetím zákona jako celku. Zdálo se mi, že je jistá diference, pokud jde o pozitivní vztah k části týkající se převodu jednotek bytových družstev, prostě k této problematice.

Dávám tedy procedurální návrh z toho hlediska, protože předpokládám, že se pozměňujícími návrhy budou pravděpodobně zabývat ještě ústavně právní výbory - (Společná zpravodajka výborů SN K. Samková: Není to nutné.) Prosím, dávám to v úvahu, zda by to nebylo účelné, protože se mi zdá, že problematika je dosti složitá, je to víc, než můžeme žádat pouze od zpravodajů, ale když ne, ať zpravodajové zváží možnost eventuálního hlasování o částech a přijetí částí, pokud by nebyla vůle přijmout zákon jako celek. (Společná zpravodajka výborů SN K. Samková: To ano.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem.

Praje si ešte niekto v rozprave vystúpiť? (Nikdo se nehlásil.)

Pokiaľ tomu tak nie je, prehlasujem rozpravu za skončenú.

Máme o päť minút pol jednej, to znamená, že sme tesne pred časom plánovanej poludňajšej prestávky.

Dovoľte mi, aby som vzhľadom k tomu, že tu odznelo množstvo pozmeňujúcich návrhov, prerušil schôdzu k tomuto bodu programu s tým, že spravodajcovia spracujú počas prestávky pozmeňujúce návrhy za účasti navrhovateľov. V prípade, že považujete za nutné, páni spravodajcovia, aby ste sa poradili s ústavnoprávnymi výbormi o jednotlivých pozmeňujúcich návrhoch, aby ste tlmočili názor kolektívneho orgánu Federálneho zhromaždenia. Myslím, že by to bolo v tom prípade vhodné, urobte tak.

V každom prípade sa Federálne zhromaždenie zíde o 13.30 hodine. Budeme hlasovať o zákonoch, ktoré ostali z predchádzajúceho dňa. Ide predovšetkým o notárske zákony a o novelu zákona o mimosúdnych rehabilitáciách. V prípade, že dovtedy nebudú pripravené a rozdané aj pozmeňujúce návrhy, mohli by sme hlasovať aj o nich. Keď sa tak nestane, bude pokračovať samostatná schôdza Snemovne národov zhruba o štrnástej hodine.

Ešte je tu oznámenie predsedov branných a bezpečnostných výborov, ktorí žiadajú poslancov týchto výborov, aby sa ihneď po skončení dopoludňajšieho rokovania, t.j. vlastne ihneď teraz, zišli v miestnosti č. 209 k prerokovaniu pripomienok k návrhu zákona o služobnom pomere policajtov. Prosím teda poslancov branných a bezpečnostných výborov, aby sa odobrali do miestnosti č. 209.

Vyhlasujem poludňajšiu prestávku.

(Schůze přerušena ve 12.27 hodin.)

(Schůze opět zahájena ve 13.36 hodin.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pokračujeme v našom rokovaní. Teraz sme mali hlasovať o sérii zákonov, ktoré sa týkajú notárstva. V tejto chvíli však nie sú snemovne uznášaniaschopné. Chcem vám preto navrhnúť, aby sme pristúpili k prerokúvaniu zákona číslo tlače 1049 a 1483. Ide o návrh zákona, ktorým sa mení a doplňuje zákon 94/1963 Zb. o rodine v znení zákona číslo 132/1982. Zb. Ide o to, že predkladateľom tohto návrhu zákona je poslanec Slovenskej národnej rady pán Rudolf Hamerlik. Z dôvodov, ktoré nebudem bližšie objasňovať a rozvádzať, pán poslanec Hamerlik sa ešte dnes vo večerných hodinách potrebuje urýchlene dostať do Bratislavy a bolo by vhodné, keby sme agendu, ktorú nám on predkladá, mohli prerokovať teraz, čo najrýchlejšie.

Myslím, že o tomto malom presune netreba dať procedurálne hlasovať, pretože návrh je nadnes naprogramovaný, takže ide len o predsunutie pred hlasovaním.

Prosím vás, aby ste si zobrali tlače 1049 a 1483 a poprosím teraz pána poslanca Slovenskej národnej rady ing. Rudolfa Hamerlika, ako predkladateľa tohto zákona, aby nás uviedol do tejto problematiky.

Bod programu 36: Návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 94/1963 Sb., o rodině, ve znění zákona č. 132/1982 Sb.(tisk 1049) a návrh usnesení SL a SN (tisk 1483).

Poslanec SNR R. Hamerlik: Vážený pán predsedajúci, vážené poslankyne, vážení poslanci! Dovoľte mi, aby som vám predložil návrh Slovenskej národnej rady na vydanie zákona, ktorým sa mení a doplňuje zákon číslo 94/1963 Zb. o rodine v znení zákona číslo 132/1982 Zb., ktorý je obsiahnutý v tlači číslo 1049.

Predložený návrh sa týka prvej hlavy časti zákona, týka sa len vzniku manželstva. Účelom predloženej novely zákona je zrovnoprávnenie cirkevného svadobného obradu s občianskym obradom, teda aby bolo právoplatné aj cirkevnou formou uzatvorené manželstvo. Tým by sme sa vrátili k stavu, ktorý bol v našich krajinách nielen v danej minulosti, ale aj za prvej republiky, keď bol vzťah cirkevného a občianskeho sobáša upravený § 12 zákona číslo 320/1919 Zb., z ktorého odcitujem príslušnú časť:

"Keď si snúbenci prajú len sobáš cirkevný, konajú sa ohlášky a sobáš u príslušného duchovného správcu."

K diskriminácii sobáša cirkevnou formou došlo až od roku 1950, odkedy vznik manželstva upravoval zákon číslo 165/1949 Zb. "o rodinnom práve". Právoplatné manželstvo mohlo vzniknúť len občianskou formou, vyhlásením pred národným výborom. Náboženskými svadobnými obradmi sa zaoberal § 7 v znení:

"Náboženské svadobné obrady sa povoľujú, smú sa však vykonávať až po uzatvorení podľa tohto zákona," inými slovami, manželstvo cirkevnou formou nemohlo vzniknúť.

K ďalšej zákonnej úprave došlo v roku 1963 zákonom číslo 94, zákonom o rodine, ktorý platí dodnes. Povinný je občiansky obrad. Náboženskými svadobnými obradmi sa zaoberá § 10, ktorý znie: "Náboženské svadobné obrady nie sú dovolené pred uzatvorením manželstva."

Je vidieť, že sa sprísnil jazyk, nie je div, keď sa už preambula zákona začína slovami: "Vybudovanie socializmu v Československu sa významným spôsobom prejavilo v oblasti rodinného, manželského a osobného života občanov nášho štátu." V dôvodovej správe k § 10 sa uvádza: "Vzhľadom na to, že občania si dnes už uvedomujú, že cirkevným sobášom nemôže vzniknúť platné manželstvo..." Áno, občania si uvedomili zákaz. Keď duchovný porušil ustanovenie citovaného § 10, potrestal sa odobratím slobody až na jeden rok podľa § 211 trestného zákona, číslo 140/1961 Zb. Mimochodom dnes to nie je trestným činom, pretože § 211 bol v novelizovanom trestnom zákone č. 456/1990 Zb. zrušený.

V súčasnosti vznik manželstva upravuje zákon číslo 94/1963 Zb., jeho tretí a štvrtý paragraf. Podľa § 32 "manželstvo sa uzatvára súhlasným vyhlásením muža a ženy pred orgánom štátu, že spolu vstupujú do manželstva, a to verejne a slávnostným spôsobom v prítomnosti dvoch svedkov".

Keď porovnávame práve citovaný svadobný obrad občiansky s cirkevným obradom, vidíme, že cirkevný obrad sa uzatvára tiež so súhlasným vyhlásením muža a ženy, verejne a slávnostným spôsobom v prítomnosti dvoch svedkov. To znamená, že občania, ktorí sa chceli dať cirkevne oddať, sa museli dvakrát podrobiť rovnakému aktu. Pokiaľ sa pozeráme na vnútorné prejavy, dvakrát museli povedať obsahovo to isté, spravidla pred tými istými svedkami.

Predkladanou novelizáciou zákona o rodine dosiahneme, že ani veriacim občanom nebude treba dvakrát hovoriť pred rovnakými svedkami, že budú môcť uzatvárať právoplatné manželstvo aj v kostole, pretože sa zrovnoprávni cirkevný sobáš so sobášom občianskym. Každý občan podľa svojho presvedčenia či zvyklostí si bude môcť vybrať formu obradu, teda vznik manželstva.

Vážené poslankyne, vážení poslanci! V článku I predloženého návrhu je uvedené nové znenie § 3. Je v ňom deklarované zrovnoprávnenie cirkevného sobáša s občianskym sobášom, s tým, že uzatvorenie manželstva sa vyhlasuje fakultatívne pred orgánom štátu alebo pred orgánom cirkvi. Konštrukcia tohto § 3 je totožná s pôvodným § 3 v zákone číslo 94/1963 Zb.

Vzhľadom na požadovanú jasnosť a jednoznačnosť sú obidva spôsoby uzatvárania manželstva separované do dvoch paragrafov. V § 4 je uvedené uzatváranie manželstva pred orgánom štátu a v § 4 a) pred orgánom cirkvi. V novom § 4 bolo treba explicitne uviesť orgány, pred ktorými sa vyhlasuje uzatváranie manželstva, a to starostu, resp. primátora alebo povereného poslanca obecného, resp. mestského zastupiteľstva, pretože matrika v Českej republike sa vedie na obecnom úrade, kdežto v Slovenskej republike na obvodnom úrade, zatiaľčo starosta, resp. primátor sú orgány obce, resp. mesta. Ináč, konštrukcia tohto paragrafu je totožná s pôvodným § 4 zákona o rodine.

V druhej, paralelnej vetve je uvedené uzatvorenie manželstva pred orgánom cirkvi. V odseku 1 § 4 a) je uvedené, pred kým sa uskutočňuje vyhlásenie, v odseku 2 je uvedené, kde sa vyhlásenie uskutočňuje. V odseku 3 sú uvedené výnimky, podobne ako v odseku 3 § 4. Ohlasovacia povinnosť je uvedená v odseku 4.

V takejto rozparalelnenej konštrukcii má dôležité postavenie § 4 b), zvlášť keď berieme na zreteľ ustanovenie odseku 1 § 7 zákona číslo 308/1991 Zb. o slobode náboženskej viery a postavení cirkvi a náboženských spoločností v znení:

"Osoby, vykonávajúce duchovnú činnosť, ju vykonávajú z poverenia cirkvi a náboženských spoločností podľa ich vnútorných predpisov a všeobecne záväzných právnych predpisov."

Povedané inými slovami, cirkevné orgány, ktoré budú oddávať, budú musieť dodržiavať zo zákona vyplývajúce podmienky vzniku manželstva, ako aj okolnosti, vylučujúce uzatvorenie manželstva, uvedené v druhej hlave paragrafov 11 až 176 zákona o rodine.

Pokiaľ ide o ohlasovaciu povinnosť cirkevných svadieb, uvedenú v odseku 4 § 4a), poznamenávam, že to nie je nepriama novelizácia zákona o matrike, zákona číslo 168/1949 Zb., pretože povinnosť sa ukladá orgánu cirkvi, ktorý je subjektom tohto zákona. Avšak matrika je povinná akceptovať zaslaný protokol podľa odseku 2 § 11 zákona o matrike, ktorý znie:

"Skutočnosti, uvedené v odseku 1, sa zapíšu bezodkladne po uzatvorení manželstva na základe protokolu o tom spísanom." Vidíme, že tu nie je reč o tom, kto vyplňuje protokol, teda môže ho vyplniť aj cirkevný orgán a potom ho doručiť príslušnej matrike.

Trochu zvláštnym sa môže zdať ustanovenie podľa § 4 c). Podotýkam, že právoplatne budú uznané len tie manželstvá, uzatvorené v minulosti v zahraničí, ktoré sú právoplatné aj vo vlastných krajinách, teda tam, kde boli uzatvorené len cirkevnou formou.

S tým úzko súvisí aj článok II, ktorým sa mení zákon č. 97/63 Zb. o medzinárodnom práve súkromnom a procesnom tak, že sa z § 20 vypúšťa druhý odsek v znení "k platnosti sobáša československého občana treba zachovať občiansku formu". Je zrejmé, že vypustením tohto ustanovenia sa zrovnoprávni uzatvorenie manželstiev v zahraničí cirkevnou formou.

Vážené poslankyne, vážení poslanci! Teraz by som upozornil na chyby a preklepy, ktoré sa dostali do predloženej novely a hneď by som sa za ne ospravedlnil. Sú to:

- na titulnej strane v siedmom riadku treba vyčiarknuť jednu skratku Sb.,

- na druhej strane v siedmom riadku treba dať do zátvorky slovo "mestského",

- na tretej strane treba nahradiť slovo "uzatvárať" slovom "uzatvoriť".

Panie poslankyne, páni poslanci! Od novembra 1989 už uplynuli viac ako dva roky. Za tú dobu sme sa snažili naprávať chyby a krivdy minulosti, napáchané v totalitnom období, v dobe nadvlády jednej strany, jednej ideológie. Nemienim robiť bilanciu, v koľkých prípadoch sa to ešte nepodarilo. Len by som chcel upozorniť na to, že fakultatívnosť svadobných obradov vzniku manželstva bola zrušená na začiatku komunistickej éry. Bol to jeden z prvých zákonov, ktorý vlastne diskriminoval veriacich a tento zákon, bohužiaľ, platí dodnes. Preto je načase, aby sme to napravili. Veď sa to týka viac ako polovice našich občanov.

V Slovenskej národnej rade z prítomných 96 poslancov predložený návrh podporilo 90 poslancov, čo sú tri pätiny všetkých poslancov. Dúfam, že aj vy budete aspoň v takom pomere hlasovať za predloženú novelu. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Tento iniciatívny návrh SNR bol prikázaný k prerokúvaniu výborom ústavnoprávnym a sociálnym a kultúrnym obidvoch snemovní. Výbory sociálne a kultúrne pripravili príslušné stanoviská. Spravodajské správy teraz prednesú pani poslankyňa Nazari-Buřivalová zo Snemovne ľudu a pán poslanec Daniel Vincze zo Snemovne národov. Prosím, aby zaujali svoje miesta. S technickou poznámkou sa hlási pán poslanec Michal Kováč.

Poslanec SN Michal Kováč: Ja by som si dovolil položiť jednu otázku. Plne súhlasím s tým, čo bolo prednesené. Chcem sa opýtať, ako to bude riešené po rozvode.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Je to meritórna otázka do rozpravy. Ešte som neotvoril rozpravu. Táto otázka má meritórny charakter. Nejde len o faktickú pripomienku. Slovo má poslankyňa Nazari-Buřivalová.

Společná zpravodajka výborů SL M. Nazari-Buřivalová: Vážené předsednictvo, vážené kolegyně a kolegové, myslím, že k předloze zákona, jak ji uvedl pan předkladatel, není co dodávat. Dovolím si jen upozornit na některé věci, které si zasluhují pozornost. Kladu důraz zejména na vysvětlení předkladatele ve výborech sociálních a kulturních ohledně § 4 písm. c), že jde o církevní sňatky československých občanů uzavřené v zahraničí v období od 1. ledna 1950 do doby nabytí účinnosti tohoto zákona, a to církevní formou, kteří se vracejí zpět domů a podle právní úpravy, která je u nás zatím platná, by jejich sňatek nebyl platný.

Dále bych si dovolila upozornit na otázku účinnosti, ke které se během projednávání zákona dostaneme.

Co se týká vyjádření vlády k předloze návrhu, ve výborech sociálních a kulturních, které jsou garančními výbory, se navrhovatel vyjádřil a s důvody zástupce navrhovatele se výbory ztotožnily.

Co k samotnému zákonu? Touto novelou zákona o rodině dochází k nápravě deformace uplynulých let, kdy církevní sňatky byly významově položeny do roviny folklórních obřadů bez právní relevance. Je to další legislativní krok, který učiníme na cestě k humanizaci společnosti a faktickému návratu a renesanci křesťanské filosofie v této oblasti. Po pádu totalitního systému a politicky nařízené filosofie ateismu otevíráme možnost svobodného rozhodnutí ve výběru sňatku státního nebo církevního. Tato novela zákona o rodině je v souladu s Listinou základních práv a svobod. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: To bola poslankyňa Nazari-Buřivalová. Teraz má slovo pán poslanec Vincze.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP