Pondělí 27. dubna 1992

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Milanovi Čičovi, spravodajcovi za výbory Snemovne ľudu a teraz prosím poslanca Jaromíra Patočku, aby predniesol spravodajskú správu za výbory Snemovne národov.

Společný zpravodaj výborů SN J. Patočka: Vážený pane předsedající, vážení kolegové, myslím, že to, co naše Federální shromáždění po sobě zanechá a co je jedním ze skutečných historických počinů, je otázka restitucí, když jsme odstranili křivdy napáchané komunistickým režimem.

Otázka restitucí nebyla pojata nijak koncepčně a začali jsme zprostředka čtyřista trojkou, ale nakonec si myslím, že se to vcelku srovnalo. Někde došlo k drobným opomenutím, která máme ještě poslední možnost napravit. Jednou z otázek je otázka nespravedlivého přístupu k příslušníkům praporu PTP. Osobně za Sněmovnu národů plně tento návrh podporuji a doporučuji vám, aby byl kladně přijat.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Jaromírovi Patočkovi. Otváram rozpravu. Zatiaľ sú do nej prihlásení poslanci Sokol, Senjuk a Motyčka. Ako prvý vystúpi v rozprave poslanec Jan Sokol. Udeľujem mu slovo.

Poslanec SN J. Sokol: Pane předsedající, vážení kolegové, vážené kolegyně, při jednání a řešení složitého problému restitucí, myslím, že toto Federální shromáždění přehlédlo jednu detailní, nicméně křiklavou, nespravedlnost, u které bych vám rád navrhl, jak ji odstranit. Je to záležitost obdobná té, o níž jsme nedávno jednali při novele zákona č. 229 o půdě.

Z restitucí, jejichž celkový obsah rozhodně nemíním zpochybňovat ani rozšiřovat, jsme totiž vyňali majetek získaný arizací v období okupace. Nicméně na osoby, které o tento majetek přišly, jsme zapomněli. Jedná se o ty čs. občany, kteří získali právoplatný nárok na vrácení svých majetků zákonem č. 128 z roku 1946 Sb., případně dekrety 5 z roku 1945 a 12 z roku 1945, které jim přiřkly nárok na vrácení neprávem zabavených majetků, a to s tříletou promlčecí lhůtou. V těch případech, kdy tito občané svůj nárok uplatnili, ale řízení nebylo do 25. února 1948 ukončeno, byl jejich nárok neprávním způsobem přerušen. Stalo se tak zejména zákonem 79 ze 7. 4. 1948, kdy byly do tohoto zákona zavedeny úpravy, které dovolily v podstatě z libovolných důvodů vydání věci odmítnout. Je to případ, kdy právě tímto opatřením byla přerušena rehabilitace osob a domnívám se, že to, co chci navrhnout, nevybočuje z rozhodného období. Jedná se tedy o ty případy, kdy zákonný nárok na majetek, uplatněný prokazatelně našimi občany v období po II. světové válce nebyl vyřízen do 25. února 1948 a naopak uvedenou novelou vlastně zrušen.

Můj pozměňující návrh má tři články. Za prvé v § 6 se doplňuje nový odst. 2, který zní: "Povinnost vydat věc se vztahuje i na ty případy, kdy byl uplatněn nárok na vydání věci podle zákona č. 128/46 Sb., o neplatnosti některých majetkově právních jednáních z doby nesvobody a o nárocích z této neplatnosti a z jiných zásahů do majetku scházejících nebo podle dekretu 5/45 o neplatnosti některých majetkově právních jednáních z doby nesvobody a o národní správě majetkových hodnot Němců, Maďarů, zrádců a kolaborantů a nebo podle dekretu prezidenta republiky č. 12/45 Sb., o konfiskaci a rozdělení zemědělského majetku Němců, Maďarů, jakož i zrádců a nepřátel českého a slovenského národa, avšak řízení o vydání věcí nebylo do 25. února 1948 ukončeno."

Článek druhý, odst. 1: "Lhůta pro podání výzvy oprávněnou osobou v případech uvedených v čl. 1 se stanoví 6 měsíců ode dne účinnosti tohoto zákona. Neuplatněním nároku ve lhůtě nárok zaniká."

Odst. 2: "Lhůta pro uplatnění nároku u soudu v případech uvedených v čl. 1 se stanoví 1 rok ode dne účinnosti tohoto zákona".

Odst. 3: "Lhůta pro podání žádosti o finanční náhradu se stanoví 1 rok ode dne účinnosti tohoto zákona."

Článek 3: "Ustanovení tohoto zákona mohou být důvodem k obnově řízení u pravomocných soudních rozhodnutí, vydaných před dnem účinnosti tohoto zákona."

Vážené Federální shromáždění, jedná se o malý počet případů, kde však v současné době nevyváženost restitučních opatření bije do očí. Prosím, abyste náš návrh podpořili. Děkuji vám.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu Sokolovi, teraz môže vystúpiť pán poslanec Senjuk, pripravia sa páni poslanci Motyčka a Florián.

Poslanec SN R. Senjuk: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, hluboce se omlouvám, že z tohoto místa k témuž zákonu hovořím již počtvrté v tak krátkém časovém intervalu, jako jsou dva roky volebního období. Přesto se domnívám, že je to nezbytně nutné.

Především bych chtěl vyjádřit plnou podporu tisku 1477 kolegů pana ing. Rajniče a ing. Krištofíka a ing. Voleka. Domnívám se, že konečně počtvrté by bylo vhodné jistou úpravu v oblasti příslušníků PTP udělat. Upozorňuji, že tyto úpravy byly navrhovány již před třičtvrtě rokem při původním projednávání původní novely zákona č. 87/91 Sb. Nicméně se domnívám, že je opět příležitost napravit některá technická nedopatření v tomto zákonu, kvůli kterým dochází opět a zřejmě ta situace bude i nadále - spoluvlastnictví fyzické osoby a státu.

Mám pouze šest pozměňovacích návrhů, které vycházely z analýzy neprůchodnosti předkládaných novel zákona č. 87/91 Sb. Všechny pozměňovací návrhy buď toto plénum přijalo jako součást zákona, nebo našly plnou podporu vlády při navrhovaných následných úpravách zákona č. 87/91 Sb. V žádném případě neotvírám ani nenavrhuji problematiku emigrace, nenavrhuji rozšíření oprávněných osob na převody, kdy věc byla převedena z vlastnictví fyzické nebo právnické osoby na stát, nebo jinou právnickou osobu. Toto považuji za nepřípustné, nenavrhuji to.

Navrhuji pouze zařadit nový článek 1 v následujícím znění a ostatní články tisku 1477 příslušně přečíslovat. Článek 1 by se skládal z následujících bodů:

Bod 1. V § 3 zařadit nový odstavec 4 ve znění: "Oprávněnou osobou je také účastník nebo společník obchodní společnosti složené výhradně z fyzických osob, jejíž věc přešla do vlastnictví státu v případech uvedených v § 6. Ustanovení odstavce 2 platí obdobně. Nelze-li zjistit výši podílu jednotlivých účastníků nebo společníků, má se za to, že jsou oprávněni rovným dílem."

Toto ustanovení odblokuje a umožní převést do soukromého vlastnictví veškeré majetky, které jsou zatím blokovány zákonem č. 427/90 Sb., o malé privatizaci.

Druhý bod. V § 5 poslední větu nahradit textem: "Pokud uplatnily nárok na vydání věci jen některé oprávněné osoby, vydá se jim věc celá. Ustanovení § 3 odstavce 4 poslední věty se použije přiměřeně."

Třetí bod. V § 6 odst. 1 k) se za slova "v rozporu s tehdy platnými zákonnými předpisy" vkládají slova "podle zákonných norem přijatých v rozhodném období nebo...".

Čtvrtý bod. V § 6 odst. 1 i) se za slova "pokud věc existuje a" vkládá text "nebyla vyvlastněna pro zajištění provozu orgánů státní správy, těžbu vybraných nerostů, dopravy, zdravotnictví, školství, sociální péče nebo...".

Upozorňuji, že tento pozměňovací návrh je také součástí usnesení výborů pro plán a rozpočet č. 226. Je obsažen, byl schválen oběma výbory, jak Sněmovny lidu, tak Sněmovny národů. Zřejmě výbory ústavně právní neuznaly za vhodné zařadit tuto problematiku do daného zákona.

Totéž se vztahuje i k následnému předposlednímu pozměňovacímu návrhu, tedy bod pět. Článek 1 v § 8 odst. 3 za text doplnit větu: "Toto ustanovení se vztahuje pouze na zastavěné plochy, a to v případě, že bylo vydáno stavební povolení. Ostatní pozemek je v souvislosti s užíváním nové stavby možné zatížit věcným břemenem."

Poslední pozměňovací návrh je, aby v článku 2 - v původním tisku 1477 článek 3 - se doplnil bod 3 ve znění: "Nároky, které zakládá článek 1, je možné uplatnit do 30. 7. 1992." Varianta II toto datum mění na 30. 8. 1992. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, pán poslanec Senjuk. Ako ďalší vystúpi pán poslanec Motyčka, pripravia sa páni Florián a Šolc.

Poslanec SN L. Motyčka: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, ve stanovisku vlády v souvislosti s předloženým návrhem zákona se doporučuje uvážit, zda by nebylo vhodné předmět úpravy rozšířit a výslovně zahrnout mezi osoby rehabilitované podle tohoto zákona i kněze a řeholníky. V tomto stanovisku se říká, že je známou skutečností, že v padesátých letech některé represivní akce a následná internace kněží a řeholníků měly stejnou povahu jako pobyt v táboře nucených prací. Vláda navrhuje pro řešení těchto nespravedlností doplnit § 18 o nový odstavec, který zní: "Řeholníkům a kněžím internovaným v centralizovaných klášterech s režimem obdobným táborům nucených prací přísluší nárok na odškodnění za dobu takové internace v rozsahu § 17 odst. 2 zákona." Tento návrh si osvojuji.

Druhý doplňující návrh, který bych rád uplatnil, je k § 24 odst. 5. Navrhuji doplnit větu: "Vyloučení studentů po 18. roce jejich věku ze studia na školách poskytujících střední nebo vyšší vzdělání je posuzováno pro účely tohoto zákona jako vyloučení, ke kterému došlo v prvním roce vysokoškolského studia se čtyřletou dobou jeho trvání."

Odůvodňuji to tím, že § 18 odst. 2 zákona o mimosoudních rehabilitacích se zrušuje rozhodnutí, jímž byli vyloučeni ze studia studenti škol poskytujících střední nebo vyšší vzdělání. Většinou k tomu došlo těsně před maturitou, avšak žádným způsobem se tato křivda nezmírnila. Je mimo jakoukoliv pochybnost, že těch několik desítek studentů středních škol, kteří byli před maturitou vyloučeni ze studia z důsledku politické persekuce, si toto odškodnění právem zaslouží. Děkuji vám.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. To bol pán poslanec Motyčka. Teraz prosím pána poslanca Floriána. Je tu ešte prihláška pána poslanca Šolca. Nikto ďalší do rozpravy nie je prihlásený, až teraz pán poslanec Patočka.

Poslanec SL S. Florián: Vážený pane předsedající, milé kolegyně, milí kolegové, pohled naší veřejnosti včetně politiků a státních úředníků na černé barony, to je příslušníky PTP, je dosud silně ovlivněn Švandrlíkovou stejnojmennou, ale humorně laděnou a tím zlehčujícím způsobem psanou, a proto zavádějící, byť i čtivou a dnes populární knížkou Černí baroni. V důsledku toho, díky panu Švandrlíkovi, se při pracích na zákonu č. 87/91 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, s odškodněním příslušníků PTP zprvu dlouhou dobu ani neuvažovalo a až v samotném závěru přes určité úsilí o pravdivé informování o tvrdé realitě opaku se dospělo k citaci zákona, jíž bylo dosaženo rehabilitace morální, avšak rehabilitace hmotné v míře naprosto nedostatečné a neuspokojující.

Navíc podle informací předsednictva Svazu PTP z procesních obtíží dosud žádné zvýšení důchodu z titulu zařazení do PTP přiznáno ani nebylo. Svaz PTP je si plně vědom, že výše odškodnění obsažená v zákoně č. 87/91 Sb., neodpovídá objektivní míře křivd způsobených příslušníkům PTP, že není ani v relaci k odškodnění jiných skupin obyvatelstva postižených komunistickým režimem a že i samotný systém přiznaného odškodnění je nevhodný a vytváří neodůvodněné diference mezi jednotlivými příslušníky PTP. Výše odškodnění by měla být srovnatelná s příslušníky táborů nucených prací a politických vězňů, neboť charakter skutečných příslušníků PTP byl opravdu vězeňský jako československých gulagů.

Tyto skutečnosti mohu sám dosvědčit, neboť patřím k početné skupině našich občanů, kteří z důvodů světonázorových, náboženských, politických a sociálně třídních byli opakovaně vylučováni ze studia a pracovali v nejhorších dělnických kategoriích nevyžadujících odbornou kvalifikaci a kteří také patřili k mnohatisícové armádě vojáků označených jako politicky nespolehliví, kteří místo zbraní bojovali s krumpáčem, sbíječkou, lopatou a po dvou letech byli přidrženi na výjimečném vojenském cvičení na dobu neurčitou v stejném nebo obdobném pracovním zařazení.

Tak jsem měl možnost s řadou podobně diskriminovaných z ideově politických důvodů poznat a vykonávat s potomky živnostníků a továrníků, se selskými synky od 15 roků věku i s kněžími do 58 roků řadu nekvalifikovaných a fyzicky náročných profesí ve třech praporech PTP a na 18 vojensko-trestaneckých pracovištích jako jsou kamenolomy, doly, staveniště kanalizačních sítí vojenských hřebčínů, budování vojensko-strategických silnic a dalších objektů v odlehlém terénu.

Po návratu do civilu následovala opětovná diskriminace problémy s pracovním zařazením, získáváním kvalifikace, šikanování, překládání z místa na místo z moci úřední, ztížení možnosti pokračování ve studiu převážně jen externí formou bez jakýchkoli nároků na pracovní úlevy či výhody z titulu studia při zaměstnání.

Český deník 21. 4. uvedl v článku Terazky som majorom řadu jmen našich kolegů poslanců a dalších ústavních činitelů povýšených z titulu rehabilitace do nejvyšších vojenských hodností a že Terazky som majorom může hrdě konstatovat i několik bývalých vojínů.

Zůstává skutečnou záhadou náhlá vojenskopolitická genialita těchto převážně členů strany z 50. a 60. let.

Na straně jedné jsou tedy kolegové, kteří nejdříve jako komunisté a významní straničtí funkcionáři budovali socialismus a s ním PTP a tábory nucených prací, za pomoci politické moci ve školách násilně prosazovali marxistický ateismus, na venkově socialistickou kolektivizaci a na Slovensku socialistickou a internacionální industrializaci, svou opozici potlačovali, v PTP a táborech nucených prací převychovávali a dnes realizují svou rehabilitaci mimo jiné i formou velmi výrazných povýšení do vysokých vojenských hodností - majorů a plukovníků.

Na druhé straně jsou politické oběti padesátých a šedesátých let, které po propuštění z PTP a táborů jako mučedníci víry a svědomí velmi obtížně získávali maturitní vysvědčení a vysokoškolské diplomy, kteří dosud jako prostí vojíni čekají na svou rehabilitaci a aspoň symbolické vyjádření své takřka celoživotní společenské diskriminace, poškozování zdravotního, materiálního i morálně duchovního.

Vyslovuji proto i za ně víru v náš právní řád a v sociální spravedlnost i rozhodnutí hlasovat pro přijetí návrhu zákona i s navrženými doplňky, zvláště dalšího odstavce v § 18 týkajícího se řeholníků a kněží a § 24, který se týká vyloučených středoškoláků před maturitou. Žádám vás, vážení pánové a milé dámy, abyste podle svého svědomí, mravního citu a právního vědomí přispěli svým hlasováním k nápravě těchto věcí lidských dopuštěných relativně i naší vinou - mlčením či lhostejností nad faktickými křivdami páchanými na osobách v zákoně přesně definovaných.

Poslanec SN J. Šolc: Pane předsedající, dámy a pánové, vystoupení předkladatele A. Rajniče, předsedy branného a bezpečnostního výboru, by se dalo bez zaváhání označit za vyčerpávající. Nerad bych, aby toto klišé zmírňovalo dopad jeho skutečně obsáhlé a podrobné zprávy. Ilustraci k tomu podal můj předřečník, kolega Florián. Přesto kdyby vojín Kefalín, který nás v době totality desetiletí bavil, měl prožít znovu všechna příkoří a těžkosti příslušníků PTP, pak by ten seriál byl delší než Dallas.

Chtěl jsem jen říci, že v období padesáti let, kdy komunistický totalitarismus způsobil mnoho křivd, lze rozdělit ty těžké osudy našich spoluobčanů zhruba na dvě etapy: do roku 1968 a od roku 1970 dál.

Je naprosto zřejmé, že ti první, už proto, že jsou našemu hodnocení vzdálenější, na to doplácejí. My jako členové branně bezpečnostních výborů jsme od doby asi před devíti měsíci, kdy kolega Senjuk předložil rehabilitační novelu, pracovali ve svých obvodech, a nejenom my, ale i vy, s příslušníky PTP. Chci připomenout jednu věc, že před těmi devíti měsíci, kdy rehabilitační novela byla rozšířena na řadu témat, jako celek přijata nebyla, potom pozměňovací návrh, který se týkal odškodnění příslušníků PTP, tenkrát přijat byl.

Přišel jsem připomenout, že tenkrát přijat byl a dnes, kdy jsme se odhodlali napravit to, co tenkrát naplněno nebylo, bychom rozhodně tento bod měli podpořit znovu svou důvěrou.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem poslancovi Šolcovi, do diskusie je prihlásený poslanec Patočka.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP