Čtvrtek 23. dubna 1992

Ministr práce a sociálních věcí ČSFR P. Miller: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předložený vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákoník práce a zákon o zaměstnanosti předpokládá provést v těchto dvou zákonech některé dílčí změny a doplnění, které jsou podle poznatků z uplatňování dosavadní právní úpravy potřebné pro další období přechodu k tržní ekonomice, popřípadě, které jsou v návaznosti na jiné právní normy, přijaté v posledním období.

K části týkající se novelizace zákoníku práce je třeba uvést, že se nejedná o návrh zásadních systémových změn v pracovním právu, ale pouze o dílčí úpravu, jejímž cílem je provést ještě v době před celkovým přepracováním zákoníku práce některé nezbytné změny. Jde zejména o potřebu uvést některá ustanovení zákoníku práce do souladu s Listinou základních lidských práv a svobod, pokud jde o zákaz nucené práce ve smyslu článku 9 Listiny. Tomuto zákazu neodpovídá dosavadní úprava, umožňující převedení pracovníka na jinou práci nebo přeložení do jiného místa výkonu práce i proti jeho vůli z důvodů provozních potřeb organizace. Tyto změny sjednaných pracovních podmínek bude potřebné řešit po vzájemné dohodě dvou účastníků pracovního poměru.

Závažnou otázkou, kterou je potřebné řešit jsou některé nežádoucí důsledky, související s uplatňováním práva každého občana na podnikání a provozování jiné hospodářské činnosti, kdy ve vztahu k vykonávanému zaměstnání z pracovního poměru je nezbytné stanovit určité omezující podmínky výkonu takové činnosti, a to jednak obecně, pro všechny pracovníky a širší omezení pro určitý okruh pracovníků ve státní správě a v některých vrcholných státních orgánech. Pro tuto skupinu pracovníků je potřebné rovněž v rámci obecné úpravy základních povinností, vyplývajících z pracovního poměru, stanovit některé další povinnosti, odpovídající jejich postavení.

V souvislosti s potřebou vhodnějšího řešení problematiky takzvané částečné nezaměstnanosti v rámci překážek v práci na straně organizace se navrhuje úprava, umožňující poskytovat v určených případech nepřidělování práce z vážných provozních důvodů, nižší náhradu mzdy, a to ve výši šedesáti procent průměrného výdělku.

Na tuto úpravu navazuje nově navrhovaná úprava v zákoně o zaměstnanosti, umožňující poskytovat zaměstnavateli v určitých případech příspěvek k částečné úhradě náhrady mzdy. Navrhuje se zakotvit nově princip zákonného pojištění odpovědnosti organizace za škodu vzniklou pracovníkům s cílem zajistit jim v souladu s mezinárodními úmluvami ve všech případech nároky na odškodnění, zejména v případě zániku organizace. Podle dosavadní úpravy tato odpovědnost mnohdy přechází na stát, což je u privátního sektoru ekonomicky neúnosné.

Navrhovaná úprava zákona o zaměstnanosti představuje dokončení celkového záměru novelizovat zákon o zaměstnanosti tak, aby podporoval politiku zaměstnanosti v souladu s doporučeními, obsaženými v memorandu rozvojové politiky a v usneseních Federálního shromáždění ke zprávě o sociální politice vlády ČSFR a k podpoře trhu práce.

Zásadní změny, týkající se úpravy zákona o zaměstnanosti byly zapracovány do zákona číslo 578/91 Sb., o státním rozpočtu federace na rok 1992 a o změně daňových a některých dalších zákonů. Ve zbývající části původně navrhovaných změn, které nebyly zapracovány do zákona o státním rozpočtu, jde zejména o změnu v úpravě zaměstnávání cizinců a úpravu umožňující poskytovat zaměstnavatelům příspěvek v souvislosti s řešením takzvané částečné nezaměstnanosti.

Ve vztahu k cizincům jde o promítnutí závazků, vyplývajících z Úmluvy o uprchlících, kterou ČSFR ratifikovala a záměr zjednodušit přístup k zaměstnání cizincům s povolením trvalého pobytu na území ČSFR a dále rodinných příslušníků členů diplomatických misí, konzulárních úřadů a mezinárodních vládních organizací. U těchto skupin cizinců se navrhuje umožnit jejich zaměstnávání bez povolení k zaměstnání. Na druhé straně se v zájmu ochrany trhu práce navrhuje umožnit úřadům práce regulovat přes udělování povolení k zaměstnání rozsah práce, vykonávané cizinci v ČSFR na základě stále širších komerčních vztahů mezi tuzemskými a zahraničními osobami, kdy nejsou k výkonu práce přijímány do zaměstnání v tuzemských organizacích a dosavadní úprava zákona o zaměstnanosti proto neumožňuje státním orgánům práce regulovat jejich počet.

Nově navrhovaná úprava, umožňující poskytovat zaměstnavatelům příspěvek v souvislosti s dočasným omezením provozní činnosti, má nahradit dosavadní úpravu stanovenou vyhláškou ministerstev práce a sociálních věcí republik, jak jsem již uvedl, věcně souvisí s navrhovanou úpravou výše náhrady mzdy v zákoníku práce, jestliže organizace nebude moci z provozních důvodů poskytovat práci v rozsahu stanovené týdenní pracovní doby.

V zájmu zachování pracovních kolektivů v období přechodu na nový podnikatelský program vláda navrhla možnost poskytování finančního příspěvku zaměstnavatelům z prostředků na politiku zaměstnanosti k částečné úhradě náhrady mzdy, poskytované v těchto případech podle zákoníku práce. Aby nedocházelo k nežádoucí podpoře neefektivních podniků, bez perspektivních podnikatelských programů, byla tato úprava navržena pouze na řešení dočasných provozních problémů v souvislosti s přechodem na nový podnikatelský program.

K návrhu uvedenému v tisku 1459 - rozšířit tuto úpravu obecně na jakékoli dočasné odbytové potíže třeba uvést, že využívání takových řešení nepovažuji za příliš racionální, neboť by mohlo dojít právě v důsledku těchto opatření k prodlužování agónie některých podniků a k podpoře neefektivních výrob na účet státu.

Sami si jistě vzpomínáte na složitá jednání kolem státního rozpočtu federace i omezené prostředky, které jsou k dispozici, včetně prostředků na politiku zaměstnanosti. Proto doporučuji navrhovanou úpravu v § 20 odst. 3 zákona o zaměstnanosti nerozšiřovat.

Pokud jde o stanovisko sociálních partnerů k předloženému návrhu zákona, byla o něm na základě závěrů jednání Rady hospodářské a sociální dohody ČSFR podána podrobná informace při projednávání ve výborech.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, doporučuji, abyste návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákoník práce a zákon o zaměstnanosti schválili s úpravami, obsaženými v usnesení výborů sociálních a kulturních Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního shromáždění, s výjimkou změny navržené v článku 2 bodu 11 navrhovaného zákona.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Návrh bol prikázaný výborom ústavnoprávnym, sociálnym a kultúrnym, hospodárskym, pre plán a rozpočet, branným a bezpečnostným a pre životné prostredie obidvoch snemovní. Po prerokovaní pripravili písomné uznesenie snemovní, tlač 1459, výbory sociálne a kultúrne a poverili poslankyňu Rút Šormovú a poslanca Jiřího Maštálka prednesením spravodajskej správy.

Společný zpravodaj výborů SN J. Maštálka: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, k projednávání je předložen zákon, který předpokládá novelu zákoníku práce a zákona o zaměstnanosti. Předložený vládní návrh je jedním z dalších kroků k uvedení zásadních úprav pracovně právních vztahů do souladu s Listinou základních lidských práv a svobod.

Předložený návrh odstraňuje některé nedostatky zákoníku práce a to zejména vymezením možností pracovníkům podnikat a provozovat hospodářskou činnost, umožňuje za daných podmínek vyplácet náhradu mzdy v nižší výměře a upřesňuje některé otázky náhrady škody a navíc uplatňuje princip zákona o pojištění odpovědnosti organizace za škodu vzniklou pracovníkem.

Úprava zákona o zaměstnanosti novelizuje ty otázky, kde podpora politiky zaměstnanosti se uvádí do souladu s doporučeními obsaženými v memorandu rozvojové politiky a v usnesení Federálního shromáždění ke zprávě o sociální politice.

O výsledcích projednávání návrhu zákona ve výborech Federálního shromáždění, České a Slovenské národní rady bude podrobněji mluvit kolegyně Šormová. Garanční výbor k tisku předloženého zákona písemně zpracoval doporučení, které máte k dispozici pod číslem tisku 1459. Tento návrh byl vypracován i se snahou zohlednit některé návrhy představitelů odborů. Doporučení garančního výboru se dotýká i problematiky, kterou řeší tisk 1116. Svým způsobem se tento tisk stává nadbytečným.

Chtěl bych upozornit na změnu, kterou v předložené novele považuji za nejvýznamnější, a to je změna § 73. V novele zákoníku práce se promítá snaha řešit otázku působení pracovníků státní administrativy. Není sporu o tom, že optimálním řešením této otázky je přijetí zákona o státní či veřejné službě. Návrh nového zákona je připravován, ale jde o problematiku širokou, která není v kompetenci jednoho ministerstva a kromě toho jsou nevyjasněné i tak základní otázky, jako je např. to, jaký model státní správy se v ČSFR má uplatnit. Je tu i otázka míry závislosti nebo autonomie orgánů státní správy na centru, ale např. i otázka tzv. definitivy. Ukazuje se však, že na přechodné období, to je do přijetí zákona o státní službě, je vhodná zákonná úprava, a to i přesto, že zákoník práce neobsahuje jinak ustanovení, která by blíže upravovala práva a povinnosti jednotlivých skupin pracovníků.

Při projednávání novely § 73 zákoníku práce, upravující právě povinnosti a práva pracovníků státní správy a dalších orgánů, bylo uvažováno i o zúžení povinnosti tohoto paragrafu tak, aby se vyloučily dělnické profese. Takové řešení by však bylo věcně nesprávné, neboť i tato skupina pracovníků se může dopouštět porušování zájmů organizací. Kromě toho dnem 1. května 1992 končí platnost zákona, který definuje dělnické profese.

V souvislosti s § 73 byla zvažována i možnost, aby bylo dáno právo vedoucím úřadu či organizace upravit okruh profesí, pro které bude ustanovení § 73 platit. To by však podle našeho názoru bylo v rozporu s Listinou základních práv a svobod, která mluví o tom, že zákon - nikoliv tedy vedoucí organizace - upravuje podobné situace.

Zmínil jsem se o tom, že při projednávání v garančním výboru byly zvažovány i návrhy zástupců odborů pracovníků státní správy. Ve snaze vyjít alespoň částečně vstříc byl zahrnut do usnesení garančního výboru bod č. 11, novela § 82 zákoníku práce, která zavazuje organizace uvedené v § 73 vydat pracovní řád a určit tak přesná pravidla. Novela zákoníku práce v § 73 významným způsobem ovlivňuje i možnost případného vedlejšího příjmu u pracovníků státní správy a dalších úřadů. Je oprávněně vyslovována obava, aby toto ustanovení, pokud nebude provázeno úpravou příjmu těchto pracovníků, nevedlo k velkému úniku kvalifikovaných odborníků ze státní správy.

V této souvislosti je třeba poznamenat, že v současné době se projednávají nebo už dokonce byly přijaty právní úpravy, jimiž se v určitém rozsahu řeší uvedené nároky pracovníků státní správy celé rozpočtové sféry.

Závěrem chci upozornit na otázku účinnosti novelizace, a to v souvislosti s Listinou základních práv a svobod, která měla být do našeho právního řádu uplatněna k 1. 1. 1992. Účinnost novely, kterou projednáváme, bude však zřejmě až od 1. ledna 1993.

Jako zpravodaj Sněmovny národů doporučuji předložený návrh zákona (tisk 1402) s doplňky uvedenými v tisku 1459 k projednání a schválení.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Prosím spravodajkyňu pani poslankyňu Šormovú, aby predniesla svoju správu.

Společná zpravodajka výborů SL R. Šormová: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákoník práce a zákon o zaměstnanosti (tisk 1402) byl projednáván v České národní radě, ve Slovenské národní radě, v jednotlivých výborech a dále ve výborech pro plán a rozpočet, branných a bezpečnostních, hospodářských, pro životní prostředí, ústavně právních a sociálních a kulturních Federálního shromáždění.

Výbory České národní rady i Federálního shromáždění a výbor pro sociální politiku a zdravotnictví a sociální vztahy ve Slovenské národní radě s návrhem zákona vyslovily souhlas a doporučily sněmovnám Federálního shromáždění jeho přijetí s některými pozměňovacími návrhy a doplňky.

Výbor ústavně právní Slovenské národní rady návrh zákona neschválil, neboť předložený návrh nezískal potřebný počet hlasů, který vyžaduje zákon SNR o jednacím řádu.

K vládnímu návrhu zákona vypracovaly výbory sociální a kulturní FS, které byly výbory garančními, společnou zprávu, která má číslo tisku 1459. Tato zpráva obsahuje některé zapracované změny a doplňky k vládnímu návrhu, které pro přehlednost jsou v textu, který máte, podtržené. Zmíním se v této zprávě jen o některých z nich.

O § 73 zákoníku práce a jeho problematice už mluvil můj předřečník. Za důležité považuji říci, že v bodě 9, článku 1 společné zprávy se v navrhovaném odstavci 2, § 73 mezi organizace, na jejichž pracovníky se vztahují ustanovení, která stanoví některé zvláštní povinnosti, navrhuje doplnit také státní fondy. Nad § 73 se při předchozích jednáních diskutovala veřejně nejvíce a kromě rozsahu okruhu pracovníků, jichž se mají zvláštní povinnost dotýkat, se často objevovala obava, aby navrhované ustanovení nemohlo být zneužíváno a aby při jeho uplatňování existovala jasná pravidla. Tyto připomínky - jak už řekl můj kolega - přitom zazněly nejen od některých poslanců, ale také výrazně ze strany zástupců odborů.

Domníváme se, že právě těmto připomínkám vychází vstříc např. upřesnění písm. b) v odst. 2 § 73 nebo také znění odst. 2 v § 75. V tomto smyslu je významnou změnou i to, že se do § 82 odst. 1 navrhuje doplnit věta, která příslušným organizacím stanoví povinnost vydat pracovní řád, který zajistí, že podmínky budou v té které organizaci vymezeny jasně a že budou především pro všechny pracovníky rovné. Toto doplnění najdete ve společné zprávě pod bodem 11, článku I.

Další změnou je text § 205 d) zákoníku práce, kde společná zpráva reaguje především na připomínky legislativy a výborů ústavně právních. Formuluje tedy v pozměněné podobě ustanovení o zákonném pojištění odpovědnosti organizace za škodu a zároveň v článku 6 navrhuje, aby toto ustanovení nabylo účinnosti k 1. lednu 1993, neboť dnem účinnosti celé novely nebude ještě stanovena ani pojišťovna, u které budou organizace pojištěny, ani nebudou stanoveny podmínky zákonného pojištění.

V zákonu o zaměstnanosti považuji za důležité zmínit změnu v § 15, která byla doplněna proti vládnímu návrhu. Je to bod 7 článku 2 společné zprávy, kde se navrhuje do písm. b) doplnit slova o předškolních zařízeních. Jde o to, aby docházka do předškolních zařízení byla považována za stejně závažný důvod jako povinná školní docházka. Tady došlo při předchozích úpravách zákona o zaměstnanosti k opomenutí, které se tímto ustanovením snažíme napravit.

Závažnou je změna odst. 3 § 20 zákona o zaměstnanosti, o které budeme muset vzhledem k zápornému stanovisku federální vlády hlasovat jako o pozměňovacím návrhu. Změna je ve společné zprávě obsažena. Považuji za nutné zmínit důvod, proč se tak stalo, resp. argumentaci vlády České republiky a Rady hospodářské a sociální dohody České republiky, jejichž požadavkem tato změna byla.

Vsunutím slov do § 20 odst. 3 "nebo v důsledku dočasných odbytových potíží" se sleduje především podle názoru české vlády umožnit pokračování dosavadní praxe, kdy v důsledku zkrácení pracovní doby z uvedeného důvodu se poskytuje pracovníkům částečná náhrada ztráty na výdělku. Prostředky na tuto částečnou náhradu zde poskytují úřady práce v obou republikách. Dosud se postupovalo podle republikových vyhlášek, tedy vyhlášek vydaných ministerstvy práce a sociálních věcí obou republik.

Článek 4 předlohy tohoto zákona však navrhuje obě vyhlášky zrušit, a proto by bez doplnění toho textu nebylo možno v praxi pokračovat; praxe by se zúžila.

Česká vláda poukazuje na to, že na základě tohoto opatření v republikových vyhláškách byl v roce 1991 příspěvek poskytnut asi 200 organizacím pro zhruba 82 tisíc pracovníků a celkový dopad na státní rozpočet činil 64 miliónů Kčs. V případě, že by tito pracovníci zůstali nezaměstnaní, byl by dopad na státní rozpočet o 136 miliónů Kčs vyšší.

Realizací tohoto opatření v České republice se také podařilo zachovat některá výrobní družstva invalidů, a tím také 2400 pracovních míst pro občany se změněnou pracovní schopností. Toto opatření dále umožnilo řešit závažnou situaci v zaměstnanosti kvalifikovaných pracovníků v některých konkrétních podnicích. Proto tedy ta navržená úprava.

Jako společný zpravodaj hájím stanovisko garančních výborů. Věc je ovšem velmi problematická. Je třeba ji pečlivě zvážit. Obě opatření považuji za poněkud nešťastně plošná.

Na jedné straně panuje obava, aby to ustanovení o možnosti překonávat dočasné odbytové potíže nebylo zneužíváno a neudržovaly se tak neperspektivní podniky. Tento argument má jistě svou váhu. Na druhé straně je stejná obava z plošného zrušení této možnosti, která v konkrétních případech může výrazně pomoci.

K textu společné zprávy budu mít ještě několik drobných legislativních úprav, které bych uvedla předtím, než budeme o návrhu hlasovat. Jinak dovolte, abych vám jako zpravodaj výborů Sněmovny lidu doporučila vládní návrh ve znění společné zprávy přijmout.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem, otváram rozpravu. Prihlásení sú pán poslanec Adam, pán poslanec Šedivý, pán poslanec Stolař, pani poslankyňa Sándorová a pán poslanec Jedinák.

Slovo má pán poslanec Adam.

Poslanec SL G. Adam: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie! V tlači 1402 vládneho návrhu, ktorým sa mení a doplňuje Zákonník práce a zákon o zamestnanosti, je nová úprava v § 2 ods. 3, ktorým sa zabezpečuje záväzok, vyplývajúci zo zmluvy o utečencoch, ktorú ČSFR ratifikovalo.

V uvedených prípadoch zmluva vyžaduje zabezpečiť uprchlíkom rovnaký prístup k zamestnanosti, ako aj občanom tohto štátu, v ktorom žijú.

Preto by som chcel vašu pozornosť sústrediť na niektoré fakty, kde sa porušuje zákon o zamestnanosti v Listine ľudských práv a slobôd a ratifikovaná zmluva Medzinárodnej organizácie práce.

Mám k dispozícii prehľad voľných miest Úradu práce mesta Košíc, kde sú uvedené výberové podmienky pre uchádzačov o zamestnanie, kde ako špeciálna požiadavka je uvedené, že podmienkou prijatia do zamestnania je, aby uchádzač splnil všetky požiadavky vzdelania, praxe, profesie. Špeciálnou požiadavkou je, že nesmie byť Róm alebo Rómka. Tieto požiadavy majú nielen štátne podniky, podnikatelia, ale aj súkromníci.

Preto sa pýtam pána ministra Millera a zodpovedných orgánov štátnej správy, ako sa dodržiava zákon o zamestnanosti, keď prístup pre Rómov, občanov tohto štátu, je obmedzovaný? Ako chcú zabezpečiť rovnaký prístup a podmienky uprchlíkom, keď občania tohto štátu sú obmedzovaní? Z tohto dôvodu si dovolím povedať, aby voči týmto organizáciám, ale aj súkromným podnikateľom boli vyvodené sankcie.

Prokuratúra by ich mala stíhať za porušovanie Listiny ľudských práv a slobôd, porušovanie zákona o zamestnanosti Zákonníka práce a propagovanie rasizmu na verejnosti. Je diskutabilné, či títo ľudia môžu vlastniť podniky a byť štátnymi zamestnancami, keď porušujú zákony tohto štátu.

Preto žiadam, aby bol odvolaný prednosta Úradu práce v Košiciach, ktorý vedome porušuje zákony tohto štátu a tieto údaje dal do počítača, čím dal verejne najavo svoj postoj k týmto zákonom a vedome ich porušuje. Tieto svoje argumenty môžem dokladovať zápismi z počítača Úradu práce v Košiciach. Ďakujem za pozornosť.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP