Čtvrtek 23. dubna 1992

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Pýtam sa, či chce ešte niekto k tejto problematike vystúpiť. Prosím, pán poslanec Šolc.

Poslanec SN J. Šolc: Pane předsedající, dámy a pánové, je sedm dobrých legislativních důvodů, aby novela zákona č. 76/1959 Sb., byla probírána v tomto období, kdy máme práce velmi mnoho. Děkuji, že předsednictva sněmoven ji doporučila k zařazení na program.

Ten první z dobrých důvodů je Listina, se kterou se musí dostat do souvislosti. Ten sedmý je základní vojenský řád, na nějž armáda čeká, a který je připraven k podpisu, k předložení panu prezidentovi.

Celý tento obsáhlý dokument obsahuje části, které se týkají ustanovování do funkcí, trestů, dovolených apod. Je ovšem jeden bod, který je meritorně politický (tím pádem je důležitý) a myslím, že není zbytečné - už jsem asi čtvrtý v pořadí - doporučit ho vaší pozornosti. Existují dvě varianty, jak § 9 z branného zákona včlenit do § 23 návrhu této novely.

Dovolte, abych rozvinul to, co kolega Pavel Jégl, s důsledností sobě vlastní předložil a obě varianty naznačil. Nezávislým výzkumem byl zjištěn pozitivní vývoj politických motivů v armádě. Uvědomuji si, že tímto tvrzením už vlastně politicky straním. Budu konkrétní. Jestliže r. 1990 preferuje svou orientaci na politiku komunistické strany 41 % dotázaných příslušníků ozbrojených sil, r. 1991 je jich už jenom 13 %. Vidíme tedy, že vývoj politických postojů v armádě se vyvíjí zvláštním způsobem.

Armáda je zvláštní organismus, který nesmí být podceňován. Zbývá otázka, jak to je r. 1992, nebo jak by to mohlo být r. 1992, k čemuž se zatím nezávislý výzkum nevyjádřil.

Jako výbory branné a bezpečnostní jsme se před 14 dny vrátily z cesty, z návštěvy (když to nechci nazvat inspekcí) tří posádek na jižní Moravě, o čemž jsem se vám již stopově zmínil. Chci tím uvést poznání, že armáda prožívá velmi silné vnitřní pnutí. Sociální napětí, materiální těžkosti, které vyplývají z těch chybějících 11 miliard Kčs, které jsme jí nedali. Armáda nastoupila velice úsporný krizový program, o čemž nás přesvědčuje i televizní publicistika.

V této chvíli můžeme přispět k zmírnění toho napětí tím, že návrh této novely přijmeme. Tak jako jsme dnes už dvakrát učinili způsobem nebývalým.

Co se týče dvou variant předložených kolegou Jéglem, přiznám se, že je mi blízká varianta A., ale přiznám se, že tak jako většina příslušníků ozbrojených sil, a nepochybuji že i vy, mám na mysli vzrůstající kredit armády, a proto doporučuji sám za sebe přijmout variantu B., která je časovější a která armádě umožní, aby vystříhajíc se zbytečných politických aktivit, přesvědčila oba naše národy, že je na dobré cestě stát se armádou demokratického státu.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem poslancovi Šolcovi. Pýtam sa, či si ešte niekto praje vystúpiť k tejto problematike. Hlási sa poslanec Sochor.

Poslanec SN V. Sochor: Měl bych jen kratičkou legislativně technickou připomínku. Jsem z výboru, kde jsme tento zákon neprojednávali, a proto bych vznesl dotaz. Možná, že odpověď na něj bude stačit k tomu, aby legislativa byla naprosto jasná. Jde mi o § 33 a 33a. Přecházíme na nový daňový systém a začínáme si zvykat - jako na Západě - na to, že mzda se nepočítá už jako měsíční příjem, ale roční příjem. Když se zeptáte Angličana, možná ani neví, kolik má měsíčně, ale ví, jaký příjem má ročně. Už jsme na zasedání také hovořili o tom, že daně budou postaveny na ročním příjmu.

U odchodného by mělo být vysvětleno, jak se to chápe, jestli je to násobek měsíčního platu, nebo ročního platu. Protože důchodci, kteří odcházejí z armády, třeba v plukovnických funkcích, dostávají 150 000 odstupného. Tady v § 33a by to tedy vypadalo na půl miliónové částky ve čtyřiceti letech a to by byla dost velká privilegia armádě, která slouží novému systému dva roky, a dvacet sedm let sloužila něčemu jinému. I když věřím, že jsou to lidé na svých místech, chtěl bych, aby bylo vysvětleno, jestli se u této částky jedná o roční nebo měsíční násobky.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem poslancovi Sochorovi. Ešte sa hlási niekto do rozpravy? Týmto rozpravu ukončujem.

Za navrhovateľa udeľujem záverečné slovo ministrovi obrany pánu Dobrovskému.

Ministr obrany ČSFR L. Dobrovský: Pane předsedají, dámy a pánové, začnu jednoduchými věcmi. Na dotaz pana poslance Sochora mohu říci, že jde o měsíční plat, nikoliv o plat roční. Jsou to násobky měsíčních platů. Odchodné v této chvíli a nikdy v minulosti nedosahovalo výše 150 000, protože maximum byl šestinásobek měsíčních platů, takže to byly sumy třikrát nižší než 150 000.

Pokud jde o pozměňovací návrhy paní poslankyně Kapitulíkové, mám rozdílné názory na jednotlivé body.

Pokud jde o doporučení změny v § 12a odst. 2, pak se musím rozhodně postavit proti tomu, protože požadovat právo na dovolenou jenom v letních měsících by znamenalo znehybnit armádu v létě. To je prakticky nerealizovatelné.

K § 12b odst. 1: Tam se stavím za tento pozměňovací návrh a zdá se mi být velice praktický, bude-li přijat, je to zlepšení textu.

Stejně tak v § 12b odst. 2: Domnívám se, že navrhovaná změna bude ku prospěchu textu.

Zatímco u § 28 odst. 2 doporučuji nepřijmout tento pozměňovací návrh, protože podle mého přesvědčení by znamenal jisté omezení personálních pravomocí velitelů od určitého stupně avšak my jim tyto pravomoci musíme ponechat.

Pokud jde o velmi obsáhlé zdůvodnění pozměňovacího návrhu pana poslance Jégla, myslím si, že k němu bylo řečeno dost argumentů, jasných výroků a bylo by zbytečné, abych nosil dříví do lesa a ztotožňoval se s tím, co řekli poslanci Deyl, Šolc, Soukup, a chci jenom říci jako navrhovatel, že akceptuji navrhovanou variantu B. v pozměňovacím návrhu poslance Jégla. Považuji tento návrh za precizující pozměňující návrh a domnívám se, že by bylo účelné a podpořilo by účel a smysl novely, kdyby tato varianta B. z pozměňovacího návrhu poslance Jégla byla přijata.

Myslím, že jsem nezapomněl na žádný z návrhů - tím, jak jsem se vyjádřil k pozměňovacímu návrhu, variantě B. pana poslance Jégla, dal jsem tím stanovisko k pozměňovacímu návrhu pana poslance Deyla. Bude-li pozměňovací návrh poslance Jégla ve variantě B. a rozumím-li pozměňovacímu návrhu poslance Deyla, bude i on uspokojen a jeho pozměňovací návrh ztrácí důvod své existence.

Dovolte, abych využil této příležitosti svého pravděpodobně posledního vystoupení před vámi a abych vám opravdu upřímně poděkoval za péči, kterou jste jako legislativci, zákonodárci - věnovali početným novelám, které jsme předkládali za resort ministerstva obrany, a abych vám poděkoval za obrovský zájem, který projevovali především poslanci, členové branně bezpečnostních výborů, situaci, životu a problematice československé armády a myslím si, že jenom díky tomuto vašemu zájmu, díky vaší vysoce kvalifikované péči bylo možno učinit přece jenom pár významných kroků k transformaci československé armády v armádu demokratického státu. Děkuji vám.

(Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem pánu ministrovi Dobrovskému. Udeľujem záverečné slovo spravodajcom.

Spravodajcovia žiadajú 20 minút na spracovanie pozmeňujúcich návrhov. Tým prerušujem tento bod a prikročíme k ďalšiemu bodu rokovania.

Bod programu 24: Vládny návrh zákona o zrušení pracovných kategórií (tlač 1400) a návrh uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač 1479).

Vládny návrh odôvodní minister práce a sociálnych vecí ČSFR pán Petr Miller. Dávam mu slovo.

Ministr práce a sociálních věcí ČSFR P. Miller: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, v současné době je v souladu s programovým prohlášením vlády připravována a postupně realizována nová koncepce sociálního pojištění odpovídající podmínkám tržní ekonomiky. Tato koncepce počítá s jednotnou základní soustavou povinného sociálního pojištění pro všechny občany s jasnými pravidly financování a s nároky přímo odvozenými od placených příspěvků. Nepůjde o státní, nýbrž o státem garantované veřejnoprávní pojištění, v němž se nebudou uplatňovat administrativní zásahy a preference, narušující rovnost pojištěnců. Systém preferovaných pracovních kategorií, který je od roku 1957 součástí dnešního čs. státního sociálního zabezpečení financovaného ze státního rozpočtu, nelze v nové pojišťovací soustavě a v tržních podmínkách ekonomiky zachovat. Důvody vyplývají ze samotné podstaty ekonomické transformace.

V tržní ekonomice neexistuje administrativní podřízenost hospodářských subjektů státním orgánům a i v České a Slovenské Federativní Republice v procesu transformace tato podřízenost postupně zaniká. Nelze proto do tržní ekonomiky převést ani systém preferovaných pracovních kategorií, který je na této administrativní podřízenosti založen. V tržní ekonomice podstatu problému pracovních kategorií, tj. existence rizikových prací, popřípadě úplatu za jejich výkon a ochranu zdraví pracovníků, řeší sami zaměstnavatelé v souladu se zákonnými předpisy na ochranu zdraví při práci, a to tak, aby náklady na pracovní síly byly co nejnižší. Zaměstnavatelé zajišťují potřebné investice, rozhodují o zrušení výrob, uplatnění nových technologií a také v rámci kolektivního vyjednávání řeší mzdové a sociální otázky s tím související, včetně zavedení důchodového připojištění. Pro důchodové připojištění byl přitom již v loňském roce vytvořen zákonný podklad, a to v § 160 zákona o sociálním zabezpečení. Podle tohoto ustanovení mohou organizace ve prospěch svých zaměstnanců sjednat u pojišťovny smlouvu o důchodovém připojištění s tím, že pojistné hradí organizace nebo v dohodnutém poměru organizace a zaměstnanci. Některé podniky již začínají důchodové připojištění svých pracovníků rozpracovávat. Zavádění důchodového připojištění je přitom pro podniky a firmy ekonomicky únosné i výhodné.

Nezávislé hospodářské subjekty již v ČSFR v současné době vznikají a při pokračování procesu privatizace se jejich počet bude v letošním roce výrazně zvyšovat. Pro ně systém preferovaných pracovních kategorií neplatí již dnes, a to v důsledku změny vlastnictví, a tedy i formy řízení podniku. Závažnost problému mohu doložit například i tím, že jsem před několika dny obdržel dopis předsedy odborového svazu pracovníků chemického průmyslu, který žádá o pomoc při řešení situace, kdy v nově vznikajících soukromých firmách již nemohou být pracovní kategorie vykazovány, a tím pracovníci ztrácejí v řadě případů možnost získat nárok na důchod z preferované pracovní kategorie. Tento dopis dokládá naléhavost přijetí zákona o zrušení pracovních kategorií, který dnes projednáváme.

Při zrušení preferovaných pracovních kategorií, které je zásadním systémovým opatřením sociální reformy k přechodu na nové sociální pojištění, vycházíme především ze zásady rovného postavení občanů. Výše dávek bude v novém systému sociálního pojištění závislá pouze na pojištěné době a výši příspěvků a nikoliv na tom, v jakém resortu pracovník práci vykonával a za jakých pracovních podmínek.

Protože pracovní kategorie v důchodovém zabezpečení existují již více než 35 let a řada pracovníků vykonávala své zaměstnání s vědomím nebo z důvodu, že získají vyšší důchod, nelze pracovní kategorie zrušit bez určitých sociálních garancí. Nároky, získané do dne zrušení pracovních kategorií, by měly být zachovány. Proto se navrhuje k době zaměstnání získané až do konce roku 1992 v I. a II. pracovní kategorii přihlížet ještě po celou dobu, kdy tito pracující budou odcházet do starobního důchodu, tedy až do r. 2016. Rozsah nároku přitom bude záležet na počtu získaných let. Navrhuje se, vedle přiznání důchodu z preferované pracovní kategorie při získání stanového počtu let, zavést částečné snížení věkové hranice, a to při získání aspoň tří čtvrtin doby požadované pro vznik nároku na starobní důchod z I. pracovní kategorie. Při získání kratší doby se navrhuje zachovat zvýšení důchodu z III. pracovní kategorie za odpracované doby v I. nebo II. pracovní kategorii.

Příprava návrhu zákona byla vzhledem ke složitosti problematiky a dopadům na dosavadní nároky pracovníků náročná a náročný byl i proces projednání návrhu zákona. Především odbory uplatňovaly řadu připomínek a zejména požadovaly odložení účinnosti zákona na 1. leden 1993. Některým jejich zásadním připomínkám bylo vyhověno, jako například připomínce, aby s řešením problematiky pracovních kategorií nebylo spojeno zrušení předpisů o zvláštním příspěvku horníkům a o hmotném zabezpečení horníků dlouhodobě nezpůsobilých k dosavadní práci. Po několika jednáních nakonec vyslovili sociální partneři, tj. odbory i zaměstnavatelé, dne 7. ledna 1992 na Radě hospodářské a sociální dohody souhlas s celkovou koncepcí návrhu zákona s tím, že pracovní kategorie budou vykazovány i po účinnosti zákona až do konce roku 1992.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, chtěl bych vás ujistit, že přípravě tohoto, z hlediska sociální reformy velmi důležitého, zákona byla věnována mimořádná pozornost, objasňovali jsme jeho naléhavost pracovníkům v podnicích, odborovým funkcionářům i představitelům zaměstnavatelů. Poskytujeme jim i účinnou metodickou pomoc při přípravě a zavádění důchodového připojištění. Domnívám se, že v návrhu zákona, který vám vláda předložila, se podařilo spojit nutnost této úpravy s reálnými možnostmi naší ekonomiky i s potřebnou mírou sociální ochrany pracovníků, na které se dosavadní systém preferovaných pracovních kategorií vztahoval. Jedná se o řešení velkorysé spojené s náklady na hranici únosnosti.

Návrh zákona o zrušení pracovních kategorií byl projednáván ve výborech Federálního shromáždění. S návrhy na změny a doplnění návrhu zákona obsaženými v usnesení výborů sociálních a kulturních Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního shromáždění souhlasím a doporučuji, aby byl návrh zákona schválen v předloženém upraveném znění. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem pánu ministrovi. Návrh bol prikázaný výborom ústavnoprávnym, sociálnym, kultúrnym a hospodárskym obidvoch snemovní. Po prerokovaní pripravili písomné uznesenie snemovní, tlač 1479 výbory sociálne a kultúrne a poverili pani poslankyňu Čejkovú a pána poslanca Ročka prednesením spravodajských správ. Prosím, aby spravodajcovia prišli k spravodajskému stolu. Prosím pani poslankyňu Čejkovú, aby sa ujala slova.

Společná zpravodajka výborů SL M. Čejková: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, nechci opakovat to, co zde bylo o předkládaném zákoně řečeno panem ministrem Millerem. Přesto mi dovolte říci k zákonu o zrušení pracovních kategorií několik poznámek.

Pracovní kategorie u nás vznikly v 50. letech podle sovětského modelu. Jejich původním smyslem byla preference pracovních odvětví, například hornictví a hutnictví, kde docházelo ke zvýšenému pracovnímu riziku a kde se jednalo o práce tzv. "společensky významné".

Šlo vlastně o to, že se tyto rizikové práce neodměňovaly zvýšením mezd, ale jejich zvýhodnění se odsunovalo až do doby odchodu do důchodu. Tak vznikla první kategorie, kde se jednak snížila věková hranice odchodu do důchodu a stanovil se výhodnější výpočet důchodu, druhá kategorie, kde byl jen zvýhodněn výpočet důchodu a konečně třetí kategorie, která neměla žádné preference.

Na příslušných ministerstvech existovaly a dosud existují resortní seznamy zaměstnání, které toto zařazení direktivně určovaly. Žádosti o zařazení do těchto seznamů schvalovala komise při ministerstvu práce a sociálních věcí. Během let se seznamy zaměstnání spadajících do těchto kategorií nepřiměřeně rozrůstaly. Bylo jednodušší zařadit pracující do výhodnější důchodové kategorie, na jejichž výplatě se podílel stát a tedy my všichni, než se snažit v podnicích zlepšovat pracovní podmínky tak, aby nedocházelo ke zbytečným pracovním rizikům.

Po listopadu 1989 vzrostl počet žádostí do první a druhé důchodové kategorie tak neúměrně, že bylo nutno v červnu 1990 vyhlásit moratorium na jejich další rozšiřování, dokud se celý problém nevyřeší.

Zákon, který je dnes předkládán, navrhuje pracovní kategorie zrušit. V žádném případě to neznamená diskriminaci dříve výrazně preferovaných odvětví. Návrh zákona prošel tripartitním jednáním a jeho znění tam bylo akceptováno.

Jak již bylo řečeno panem ministrem Millerem, jedním z důvodů zrušení je předpokládaná postupující privatizace. V podmínkách tržní ekonomiky není možné, aby stát administrativně zasahoval do působnosti privatizovaných podniků. Nemůže tedy nařizovat ani kategorizaci jejich pracovníků. Pro zaměstnavatele by to mělo znamenat motivaci k vytváření příznivých pracovních podmínek pro zaměstnance v souladu se zákonnými předpisy na ochranu zdraví při práci.

Výbory sociální a kulturní, které jsou gesčními výbory pro tento návrh zákona, vám předkládají tisk 1479 a v tomto znění by měl být zákon schválen. Jeho základem je původní návrh zákona o zrušení pracovních kategorií (tisk 1400).

Do návrhu zákona, tj. do tisku 1479, byly zapracovány připomínky, které jsou v textu podtrženy a jejichž zařazení si vám nyní dovolím zdůvodnit.

V tisku 1401, ve vládním návrhu zákona o příspěvku v nemoci a o změně některých předpisů v sociálním zabezpečení, tj. v tisku, který nebyl gesčními výbory doporučen k projednávání na 22. společné schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů - ten nemáte před sebou - byla některá ustanovení, která se týkala sociálního zabezpečení, která jsou věcně správná a je nutno je přijmout. Jedná se o čl. II na str. 7 předloženého tisku 1479, který upravuje způsob stanovení výpočtu dávek nemocenského pojištění vzhledem k zavedení institutu minimální mzdy u pracovníků a čl. III na str. 8, který řeší totéž pro družstevníky. Z tohoto zákona je ještě převzat čl. V na str. 9 a 10 předloženého tisku, který upravuje jednak počátek soustavné přípravy na budoucí povolání u studentů vysokých škol, a to ve vazbě na platný zákon o vysokých školách, jednak vztah přídavku na děti a důchodového zabezpečení uchazečů o zaměstnání při souběhu těchto nároků.

Stejně jsme postupovali u návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 100/88 Sb., o sociálním zabezpečení ve znění pozdějších předpisů, tj. tisk 1256, který rovněž nebyl doporučen k projednávání na této společné schůzi a tudíž jej také nemáte před sebou.

Do tisku 1479 jsme zařadili pozměňovací návrh, který najdete na str. 10 tohoto tisku v čl. VI a který se týká valorizace tzv. ekonomické podmínky pro částečný invalidní důchod.

Poslední změna se týká drobné úpravy v čl. II a III, týkající se lázeňské péče, kde je nutno vypustit slova "státní zdravotní správy", a to s ohledem na privatizaci lázeňství.

Všechny tyto změny byly gesčními výbory řádně projednány, jsou v souladu s představou navrhovatele a jejich přijetí je prospěšné a nemělo by se odkládat. V souvislosti s těmito změnami doporučujeme změnit název celého zákona, který by zněl: "Zákon o zrušení pracovních kategorií a o některých dalších změnách v sociálním zabezpečení."

Jako zpravodajka Sněmovny lidu vám doporučuji tento zákon přijmout tak, jak je předložen v tisku 1479. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Prosím pána spravodajcu Ročka, aby predniesol spravodajskú správu za Snemovňu národov.

Společný zpravodaj výborů SN M. Roček: Pane předsedající, dámy a pánové, výbor pro sociální politiku a zdravotnictví České národní rady se k návrhu projednávaného zákona vyjádřil souhlasně bez připomínek. Ústavně právní výbor České národní rady se usnesl, že z časových důvodů nebude tento návrh projednávat, zatímco ústavně právní výbory Sněmovny lidu a Sněmovny národů nesouhlasí s tímto vládním návrhem zákona a doporučují jeho jednání odložit.

Výbor pro sociální politiku, zdravotnictví a sociální vztahy vyslovil ve Slovenské národní radě k tomuto zákonu svůj souhlas. Hospodářské výbory Federálního shromáždění souhlasí rovněž s předloženým vládním návrhem zákona a upozorňují na jeho přímou závislost na přijetí zákona o důchodovém pojištění, který by ho měl předcházet.

Výbory sociální a kulturní Sněmovny lidu a Sněmovny národů po projednání stanovisek výborů ústavně právních Sněmovny lidu a Sněmovny národů, výborů hospodářských Federálního shromáždění a po zvážení stanovisek ČNR a SNR k vládnímu návrhu zákona o zrušení pracovních kategorií a o některých dalších změnách v sociálním zabezpečení doporučují Federálnímu shromáždění zákon projednat. Připomínky těchto výborů jsou akceptovány v tisku 1479, který máte k dispozici.

K přijetí zákona tak, jak doporučuje paní kolegyně Čejková, se připojuji. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Otváram rozpravu. Zatiaľ je prihlásený jeden poslanec, a síce poslanec Adam. Dávam mu slovo. Prepáčte, to sa týka iného zákona.

Hlási sa k tejto problematike niekto do rozpravy? Nie je tomu tak. Neotvorenú rozpravu končím. Chce ešte niečo dodať navrhovateľ? Nie je tomu tak. Chcú dodať niečo obidvaja spravodajcovia? Nechcú.

Prosím panie poslankyne a pánov poslancov, aby prišli do rokovacej siene, aby sme mohli otvoriť hlasovanie. (Poslanci reagují velmi pomalu.)

Prosím panie poslankyne a pánov poslancov, aby sa dostavili do rokovacej siene, musíme hlasovať.

Prosím poslancov zo slovenskej časti Snemovne národov, aby prišli do snemovne, aby sme mohli začať hlasovať.

(Stále se čeká na potřebný počet poslanců.)

Prosím pánov poslancov, aby sa usadili do lavíc, aby sme mohli urobiť prezenciu. Prosím poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej republike, aby prišli do rokovacej miestnosti, aby sme mohli začať hlasovať. Budeme hlasovať o vládnom návrhu zákona o zrušení pracovných kategórií, tlač 1400, a návrhu uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov, tlač 1479. Prikročíme k hlasovaniu.

Zisťujem, že je prítomných 51 poslancov Snemovne národov zvolených v Českej republike, 40 poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej republike a 106 poslancov Snemovne ľudu.

Prosím, poslanec Měrák.

Poslanec SN P. Měrák: Pane předsedající, jen bych rád upozornil, protože ve své prezidiální zprávě to asi nemáte uvedeno, že podle článku 42 odst. 2 písm. j) u tohoto zákona platí zákaz majorizace.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP