Úterý 21. dubna 1992

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Wagnerovi, ktorý bol posledným prihláseným do diskusie. Pýtam sa, či sa ešte niekto chce vyjadriť k tomuto návrhu? Hlási sa pán poslanec Doležal. Tí, ktorí neodovzdali doteraz v písomnej forme pozmeňujúce návrhy, prosím, aby tak bezodkladne učinili.

Poslanec SN B. Doležal: Dámy a pánové, nejsem odborník na ekonomickou problematiku, chtěl bych se zde vyjádřit pouze k jedné věci, a to k problematice § 8 odst. 4. Mluvil o tom pan ministr Klaus, mluvil o tom pan poslanec Benda a pan poslanec Hruška.

Mám na to poněkud jiný názor, než dva posledně jmenovaní. Domnívám se, že smyslem lustračního zákona a opatření, která s ním souvisejí, je zabránit na předem stanovenou dobu, aby lidé, kteří spolupracovali s STB nebo jinak zjevně přisluhovali minulému režimu, mohli ovlivňovat státní správu.

Za mimořádně důležité považuji oddělit soukromý sektor od státní správy. Hranice mezi oběma musí být jasná.

Smyslem lustračního zákona je ochrana společnosti a ne potrestání bývalých spolupracovníků režimu. Mám pochybnosti o účelnosti a opodstatněnosti snahy zabránit jim v jakékoli činnosti s veřejným nebo celospolečenským dosahem. To se nám stejně podařit nemůže. Kromě toho si myslím, že ekonomický tlak donutí i takové lidi, aby sledovali zájmy hospodářské a nikoli politickou spekulaci.

Samozřejmě, že by lidé měli mít právo vědět, ve kterých fondech se takoví lidé skupinově angažují. To je problém nedůslednosti, s jakou řešíme lustrační problematiku. A tady se nám vymstívá, že jsme se v minulosti nerozhodli pro celoplošné zveřejnění lustrací jako pro jediné možné řešení. Nevytvořili jsme legislativní předpoklady pro informovanost veřejnosti a je to naše chyba. Domnívám se, že ji nemůžeme kompenzovat problematickými legislativními zásahy do soukromého sektoru.

Ještě jednu poznámku - pan poslanec Hruška zde hovořil o tom, že se také členům vlády a poslancům brání účastnit se ve statutárních orgánech a dozorčních radách investičních společností. Myslím, že mezi nimi a bývalými milicionáři je přece jen rozdíl. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Doležalovi. Kto chce ďalej vystúpiť v diskusii? (Nikdo.)

Konštatujem, že diskusia k vládnemu návrhu zákona o investičných spoločnostiach a investičných fondoch skončila.

Udeľujem teraz záverečné slová. Prosím podpredsedu vlády a ministra financií, aby vo svojom vystúpení reagoval na prednesené pozmeňujúce návrhy, prípadne otázky, ktoré zazneli v diskusii.

Místopředseda vlády a ministr financí ČSFR V. Klaus: Nebude to závěrečné slovo. Prosím pouze, aby se příprava tohoto zákona, který by měl být dlouhodobě platný, nepřevedla ani v politickou debatu ani v útok na privatizaci, ani v diskusi o kupónové privatizaci, ani ne v rozpravě o tom, zda ten či onen šéf toho či onoho investičního fondu je členem nebo není členem té či oné politické strany. To je politizace problému, která k ničemu neprospěje.

Nechci se vyjadřovat k jednotlivým připomínkám, které zde zazněly, a to z toho důvodu, že tento zákon je určitým kompromisem mezi tlaky zleva i zprava, mezi tlaky na zpřísňování či uvolňování jisté státní regulace těchto činností. Toto protichůdné posuzování problematiky se odrazilo v návrhu tohoto zákona. To znamená, že úvahy o tom, mají-li být procenta zvýšena nebo snížena, byly předmětem diskusí, kterých jsme se všichni zúčastňovali řadu měsíců a všechny argumenty ve směru větší nebo menší regulace známe.

Nemám pocit, že by bylo třeba něco dalšího doplňovat, a nechávám na parlamentu, aby tento zvláštní zákon, který je jistou nadstavbou nad obchodním zákoníkem, který mohl zhruba postačovat k řešení všech těchto věcí, schválil.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem podpredsedovi vlády za záverečné slovo.

Pýtam sa spravodajcov, chcú sa vyjadriť ešte pred hlasovaním? (Zpravodajové se vyjádřit nechtějí.) Obidvaja spravodajcovia žiadajú čas na spracovanie pozmeňujúcich návrhov. Tento čas im musíme dať.

Zaznel tu rad pozmeňujúcich návrhov, ktoré dostaneme v písomnej forme, aby ste o nich mohli hlasovaním rozhodnúť.

Než sa tak stane, prerušujem rokovanie o tomto vládnom návrhu zákona.

Ďalšie vedenie schôdze odovzdávam do rúk predsedovi Snemovne národov a podpredsedovi Federálneho zhromaždenia Milanovi Šútovcovi.

(Řízení schůze převzal předseda SN M. Šútovec.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Vážené Federálne zhromaždenie. Ďalším bodom nášho dnešného programu je prerokovávanie vládneho návrhu zákona o burze cenných papierov (tlač 1307) a návrh uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač 1478).

Bod programu 12 : Vládny návrh zákona o burze cenných papierov (tlač 1307) a návrh uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač 1478).

Prosím, aby boli upravené tabule.

Vládny návrh bol prikázaný výborom zahraničným, branným a bezpečnostným, ústavnoprávnym, hospodárskym a pre životné prostredie obidvoch snemovní. Prosím teraz podpredsedu vlády a ministra financií, pána Václava Klausa, aby vládny návrh zákona odôvodnil.

Místopředseda vlády a ministr financí ČSFR V. Klaus: Vážené poslankyně, vážení poslanci, předložený návrh zákona o burze cenných papírů je vedle již existujícího zákona o dluhopisech a obchodního zákoníku další právní normou, která upravuje vznikající finanční trh.

Do soustavy těchto zákonů patří i před chvílí diskutovaný zákon o investičních společnostech a investičních fondech a pravděpodobně nejdůležitější zákon, též připravovaný a právě v etapě dokončování, zákon o cenných papírech.

Zákon o burze je základní právní normou upravující institucionalizovanou formu kapitálového trhu. Burza je vrcholovou institucí tohoto trhu, plní řadu ekonomických funkcí a je často nazývána barometrem ekonomiky. Poskytuje alternativní možnosti využití volných finančních prostředků, neboť instituce i občané mohou jejím prostřednictvím použít své úspory na nákup cenných papírů, místo jejich uložení na bankovních účtech.

Svým fungováním vytváří burza kritéria úspěšnosti jednotlivých společností i celých odvětví. Střet nabídky a poptávky po akciích určité společnosti a výsledek tohoto střetu projevující se jako kurs akcií napomáhá určení tržní ceny společnosti.

V současné době je obchod s cennými papíry představován prozatímním sekundárním trhem organizovaným Státní bankou československou. Na tomto trhu se obchoduje se čtyřmi cennými papíry, jejichž celková nominální hodnota představuje zhruba 2 mld. Kčs. Během letošního a příštího roku se tato situace zásadně změní v souvislosti s probíhajícím procesem velké privatizace a s přeměnou dřívějších státních podniků na akciové společnosti. Odhaduji, že v uvedeném období dosáhne počet akciových společností řádově dvou až tří tisíc a jmenovitá hodnota jejich akcií bude víc než jeden bilión Kčs.

Předložený návrh zákona koncipuje burzu cenných papírů jako akciovou společnost, jejímiž akcionáři budou především banky, ale také někteří kapitálově silní investoři. K jejímu vzniku bude třeba povolení republikového ministerstva financí příslušného podle sídla burzy. Burza je koncipována jako otevřená společnost umožňující vstup dalších osob včetně zahraničních subjektů. Přitom podíl zahraničních osob na základním jmění burzy nesmí přesáhnout 30 %. Veřejnost bude na burze obchodovat prostřednictvím obchodníků cennými papíry.

Navrhovaná právní úprava počítá s tím, že jednotlivé burzovní obchody budou zprostředkovávat burzovní dohodci. Zároveň však umožňuje, aby v budoucnu byl tento klasický systém burzovních obchodů postupně nahrazen výpočetní technikou v závislosti na celkovém rozvoji kapitálového trhu.

Návrh zákona dává burze cenných papírů poměrně široké pravomoci tak, jak je to obvyklé jinde ve světě. V burzovním řádu si sama burza stanoví kritéria pro připuštění cenných papírů k burzovnímu obchodu, stanoví i druhy těchto obchodů a způsob jejich vypořádání. Ze strany státu bude burza podrobena státnímu dohledu, který bude vykonáván pomocí burzovních komisařů jmenovaných republikovými ministry financí.

V současné době je reálnou skutečností zřízení dvou burz cenných papírů, v Praze a v Bratislavě. V Bratislavě již byla burza jako akciová společnost zřízena, v Praze zatím pouze existuje zájmové sdružení pro založení burzy cenných papírů.

Při přípravě tohoto zákona byly využity i připomínky zahraničních expertů, zejména ze strany Evropské federace burz cenných papírů a v odborných komisích Evropských společenství tak, aby návrh zákona byl v souladu s direktivami Evropských společenství.

Předkladatel, vláda, souhlasí s verzí návrhu zákona tisk 1478, tedy podle stanoviska gesčních výborů, a doporučuje návrh zákona k přijetí.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, pán minister Klaus.

Prosím teraz spravodajcov snemovní, členov výborov hospodárskych pána Libora Kudláčka a pána Jána Hacaja. Začne pán Hacaj. Pán Libor Kudláček v tejto chvíli ešte nie je prítomný v sále. Prosím, pán Hacaj predneste spravodajskú správu za príslušný výbor Snemovne národov.

Společný zpravodaj SN Ján Hacaj: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie! Predchádzajúci systém bol postavený na centrálne riadenom, direktívne plánovanom hospodárstve s absenciou trhu a takmer stopercentným štátnym vlastníctvom výrobných prostriedkov, na uzatvorenom ekonomickom priestore pred ostatným svetom. Absolútne ignoroval všetky prirodzené vlastnosti človeka, základné občianske ľudské práva a základné pravidlá fungovania demokratickej spoločnosti a všetky storočiami existencie ľudskej spoločnosti overené ekonomické pravidlá, platné dnes v ekonomicky vyspelých krajinách s vysokou životnou úrovňou.

Z tohto dôvodu stojí pred novými parlamentmi a vládami úloha: od základu prebudovať tento nefungujúci systém.

Začiatkom nášho volebného obdobia bol schválený scenár ekonomickej reformy, ktorý sa naplno začal realizovať v januári 1991. Len pre oživenie pamäti, jeho hlavnými piliermi sú hlavne zmena vlastníckych vzťahov, liberalizácia cien a zahraničného obchodu, reštriktívna finančná rozpočtová a menová politika, vnútorná zmeniteľnosť koruny a daňová reforma.

Ďalej by som sa zameral na jednu mimoriadne dôležitú oblasť ekonomickej reformy, ktorou je vytvorenie trhového prostredia. To je bezprostredne závislé na slobode jednotlivca, slobode podnikania, liberalizácii cien a zahraničného obchodu, privatizácii štátneho vlastníctva, transformácii družstiev a demonopolizácii a z toho vyplývajúcej konkurencii rôznych vlastníckych a podnikateľských subjektov. Rok po zahájení ekonomickej reformy si občania zvykli na to, že jeden a ten istý výrobok môžu v rôznych obchodoch kúpiť za rôzne ceny, chápu potrebu vzniku súkromného sektoru a výhody voľného trhu pri kvalitnejšom uspokojovaní ich potrieb v oblasti služieb, obchodu a drobných výrob.

K vytvoreniu trhového prostredia tak, ako ho poznáme z vyspelých ekonomík, to však ešte nestačí a trh tovaru, služieb a práce je potrebné doplniť o trh finančný alebo tiež trh s cennými papiermi. V tomto prípade bude pre občana oveľa komplikovanejšie zorientovať sa v obchodovaní s cennými papiermi. Realizáciou kupónovej privatizácie sa staneme krajinou s najväčším počtom akcionárov. Väčšina občanov bude vlastníkmi akcií a budú stáť po prvýkrát vo svojom živote pred otázkou čo s nimi, pretože s akciami a s burzou cenných papierov nemáme žiadne skúsenosti. Socialistický režim starostlivo zlikvidoval všetky formy konkrétneho vlastníctva a všetko, čo vytvára trh a pomáha jeho fungovaniu. A tak sme sa o akcionároch a burzách nie celkom zrozumiteľne dozvedali väčšinou prostredníctvom zahraničnej beletrie a kinematografie. Problematika finančného trhu nebola vyučovaná ani na stredných, ani na vysokých školách. Výsledkom je 50-ročná medzera vo vedomostiach teoretických aj praktických.

K tomu, aby mohol trh s cennými papiermi fungovať, je potrebné vytvoriť legislatívny a inštitucionálny rámec. Prijatý už bol zákon o dlhopisoch, zákon o bankách, Obchodný zákonník a zostáva schváliť zákon o burze cenných papierov a zákon o investičných spoločnostiach a o investičných fondoch a zákon o cenných papieroch. Problematika finančného trhu a burzy cenných papierov patrí medzi najzložitejšie oblasti svetovej finančnej a menovej teórie a praxe. Skutočný trh tovaru, služieb a práce si na druhej strane vyžaduje adekvátny pohyb peňazí, peňažných zdrojov a ich cien. Na finančnom trhu sa sústreďuje požiadavka a ponuka peňazí a kapitálu, vytvára sa jeho cena, za ktorú sú subjekty finančného trhu ochotné vykonávať finančné operácie.

Trh cenných papierov je systém ekonomických vzťahov a inštitúcií, srostredkujúcich sústredenie pri delení a prerozdelení voľných peňažných prostriedkov prostredníctvom cenných papierov na základe požiadavky a ponuky. Burzu cenných papierov, ako inštitucionálnu formu sekundárneho kapitálového trhu, môžeme zjednodušene charakterizovať ako zvláštnym spôsobom organizované priame či nepriame zhromaždenie osôb, ktoré sa koná pravidelne v určenú dobu a obchoduje sa na nej s cennými papiermi podľa platných pravidiel a burzových predpisov. K histórii (pre nás tak neznámej oblasti trhu cenných papierov) a k vývoju burzovníctva až po súčasný stav sa podrobnejšie vyjadrí kolega Kudláček ako spoločný spravodajca Snemovne ľudu.

Samotný návrh zákona o burze cenných papierov - tlač 1307, bol prerokovaný v Slovenskej národnej rade, v Českej národnej rade a vo výboroch Federálneho zhromaždenia ústavnoprávnych, zahraničných, pre životné prostredie, pre plán a rozpočet a výboroch hospodárskych.

Všetky výbory odporúčajú, aby bol návrh zákona schválený s niektorými pripomienkami, ktoré boli čiastočne zapracované do návrhu hospodárskych výborov do uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov - tlač 1478. Niektoré pripomienky, ktoré sa týkajú

podmienok prijímania právnických osôb na burzy a samotného obchodovania v nej, boli vlastne zodpovedané tým, že sme v zákone o bankách schválili koncepciu univerzálnych bankových inštitúcií a nie špecializovaných. Ďalšie pripomienky rieši zákon o investičných spoločnostiach a investičných fondoch a pripravovaný zákon o cenných papieroch.

Záverom ako spoločný spravodajca výborov Snemovne národov navrhujem, aby bol návrh hospodárskych výborov na uznesenie Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač 1478) schválený.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Hacajovi. Teraz vystúpi pán poslanec Libor Kudláček ako spravodajca výborov Snemovne ľudu.

Společných zpravodaj výborů SL L. Kudláček: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych navázal na svého kolegu ze Sněmovny národů se zpravodajskou zprávou k návrhu zákona o burzách cenných papírů.

V transformačním rámci čs. ekonomiky patří mimořádně důležité místo zavedení finančního trhu a institucím, které tento trh vytvářejí; jak navrhovatel, tak zpravodaj se o tom dostatečně podrobně zmínili, takže zkrátím tuto pasáž zpravodajské zprávy.

Jedna z forem finančního trhu, trh kapitálový, je prostředím střetu nabídky a poptávky po volném kapitálu; prostředím, které pro své fungování potřebuje určitý mechanismus a instituce. Klasickou formou instituce kapitálového trhu je burza cenných papírů

- místo, v němž probíhá bezprostřední kontakt nabídky a poptávky po cenných papírech jako svého druhu investiční proces. Obvyklá definice burzy cenných papírů zní, že se jedná o zvláštním způsobem organizované přímé či nepřímé shromáždění osob, které se koná pravidelně v určenou dobu a obchoduje se na ní s cennými papíry podle platných pravidel a burzovních předpisů.

Je příznačné, že od roku 1945 u nás neexistuje obchod s cennými papíry; jako ryze kapitalistický institut nebyl již po válce obnoven ani tehdejším lidově demokratickým zřízením. Asi tak není mezi námi nikdo, kdo by pamatoval aktivně činnost Pražské burzy.

Když pomineme dosud velmi skromné množství a druh po roce 1990 emitovaných cenných papírů, obchod dosud neexistuje. Ve velmi blízké době však dojde k masivnímu růstu objemu cenných papírů, a to v souvislosti postupem privatizace, zejména kupónové.

Jaká je ve stručnosti historie i současnost světových burz? Dovolte mi tady krátké zastavení, protože to je institut pro nás tak neznámý, že to považuji za velmi užitečné.

Ve většině vyspělých států světa s výjimkou těch největších je zpravidla burza pouze jedna. Nejstarší z dosud existujících burz je burza Amsterodamská z roku 1608. Ale zárodky obchodu s cennými papíry, kterýžto pojem pochází sám již z Antiky, vznikaly ve středověku v Itálii. Název však burza převzala od obchodnické rodiny van der Burse v Bruggách, z jejichž obchodů se rozšířil do většiny jazyků. V 16. století vznikaly burzy ve Francii, Anglii a Německu. Až do založení Amsterodamské burzy se ale obchodovalo pouze s obdobou dnešních obligací; teprve v Amsterodamu se objevily akcie a další rysy moderní burzy, jako obchod se spekulací apod. Pařížská burza například prodělala mnohé zvraty a byl pro ni dlouho typický státně oficiální charakter včetně králem ustaveného úřadu dohodců, který byl dokonce v první polovině 17. století krátce dědičný. Také v Londýně se první brokeři střídavě přelévali z oficiálních míst přes různé kavárny až po obchody pod širým nebem. Německé burzy měly zprvu ráz obchodů čistě peněžních a směnkových. Vídeňská burza byla založena jako státní instituce v roce 1771; v New Yorku v roce 1792 atd. Klasický systém burz z 18. století se začal prudce měnit až v 70. letech našeho století, kdy se začalo rozvíjet využití výpočetní techniky, vytváření druhých a třetích trhů pro menší společnosti, prudce se rozvinul mezinárodní charakter obchodů a také vznikaly speciální burzy pro finanční dohody a obchody typu Futures a Options.

Několik slov krátce o burzách v Československu. Pražskou burzu oficiálně zřídil rakouský ministr obchodu 23. března 1871; nedávno by tedy oslavila 120. narozeniny. Až do vzniku československého státu zaujímala proti vídeňské a budapešťské burze podřadné místo, na němž se obchodovalo převážně cennými papíry českých bank a velkých podniků. V roce 1892 byla založena plodinová burza v prostoru kolem nás; tedy slaví sté jubileum. Rašínova kolkovací operace v únoru 1919 znamenala oddělení trhu s akciemi (kromě finančního trhu s měnou) a v tomto roce byla také obnovena válkou přerušená činnost burzy. Zlaté období pražské burzy trvalo zhruba v letech 1926 až 1928. Krizí ochromený obchod s cennými papíry se - přes krátké oživení z poloviny 30. let - dočkal už pouze uzavření burzy v září 1938; Lidová demokracie po válce spěla k socialismu a ten, jak, známo obchodu nepřeje.

Největší světovou burzou je burza Tokijská, která je zajímavá mimo jiné tím, že na ní obchodují ve značné míře občané s drobnými obchůdky. Až 70 % veškerých příkazů učiněných na Tokijské burze se týká velmi malého objemu prostředků. Jinak je v Japonsku celkem 8 burz. Až do roku 1987 byla první a dnes je druhou největší světovou burzou newyorská New York Stock Exchange; pro představu o objemu obchodu, respektive kotací uvádím, že například v roce 1988 činila na této burze celková tržní hodnota kotací 2,5 biliónů US dolarů. V USA je ještě jedna velká burza, ostatní mají povahu národní.

Třetí největší burzou je Londýnská burza, která je vlastně integrací šesti anglických, skotských a irských burz. Za zmínku stojí, že v Británii od 80. let za vlády Margarety Thatcherové stoupl prudce obchod s akciemi privatizovaných podniků. Dnes až 20 procent obchodů na Londýnské burze jsou drobní akcionáři po privatizaci v 80. letech, což je pro nás velmi vhodný příklad.

V Německu je celkem osm burz, největší z nich francouzská, je součástí gigantického komplexu finančních obchodů, finančního srdce na našem kontinentu.

Jaká jsou základní pravidla burzovního systému? Burzovní trh je svým způsobem trh vrcholný a má své zvláštnosti. Burzovní obchody jsou regulovány zákonem, k provozu burzovního obchodu je třeba povolení, jednotlivé druhy obchodů jsou přesně stanoveny, jejich předmět schvaluje vedení burzy, čas a místo obchodu je burzovními orgány přesně určeno a konečně obchoduje se s určitým množstvím daným burzovními orgány. Typy a druhy burzovních obchodů se člení podle mnoha a mnoha hledisek, podle předmětu obchodu, právní formy, rozsahu atd. Za zmínku snad stojí to, že k typické burze cenných papírů dnes přibyly i zvláštní burzy s moderními druhy obchodu, o kterých jsem se zmínil. Jsou to termínové, finanční burzy, opční burzy a řada dalších.

Právní formy burz jsou zhruba dvojího druhu. V Anglii, Kanadě, Austrálii a ve Spojených státech jde o burzy převážně se soukromopodnikatelským charakterem, na kterých obchodují firmy, které jsou členy burzy. Naproti tomu evropské burzy - Francie, SRN, Rakousko a Itálie - jsou zpravidla veřejno právními institucemi. Organizační struktura těchto burz a základní principy jejich fungování a jejich statuty jsou zhruba stejné, jako v navrhovaném zákonu.

Ještě bych se zmínil o střešní organizaci burz. Je jí mezinárodní federace burz cenných papírů, která sdružuje 35 burz z 29 zemí. Dalších 20 burz má statut člena - korespondenta; patří k nim například burza budapešťská.

Předložený návrh zákona obsahuje úpravu většiny základních pravidel, která usměrňují burzovní obchody na hlavních světových burzách. Patří k nim pravidla přijetí cenných papírů k obchodu, určování kursu, pravidla pro činnost burzovních orgánů, pravidla státního dozoru apod. Spolu se zákonnými pravidly vytváří celkový komplexní obraz činnosti burzy i další instituty a činnosti jako je vlastní techniky práce burzy, formy příkazů, typy hodnot cenných papírů, technika stanovení ceny, ukazatele vývoje cen, mezi nimi nejznámnější Dow Jones Index založený na kombinaci kursů více než 100 druhů cenných papírů, z nichž některé svojí základní cenu odvozují od roku 1931. Dále jde o velmi důležité formy zprostředkování burzovních informací apod.

Vážení přátelé, nezbývá, než abych se závěrem připojil ke zpravodaji k návrhu zákona o burze cenných papírů za Sněmovnu národů a doporučil tento zákon ke schválení sněmovnám.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP