Přítomno: | 133 poslanců Sněmovny lidu |
72 poslanců Sněmovny národů zvolených České republice | |
66 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adámek M., Andelová, Branná, Danihel, Dienstbier
J. st., Hanák, Kňažko, Kováč
M., Kučera S., Minka, Miller, Szöcs, Šidík,
Vandas, Varga, Záležáková, Zukal
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Grebeníček, Pernica F., Vodehnal
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:
Farkaš, Kováč Marián, Mečiar,
Molnár J., Moric, Pánis, Pavúková,
Slota, Vicen
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Vážené Federálne zhromaždenie,
vážení poslanci, vážení
hostia! Prajem vám dobrý deň a celý
pekný týždeň. Otváram štvrtý
deň 22. spoločnej schôdze Snemovne ľudu
a Snemovne národov.
Vítam podpredsedu federálnej vlády a ministra
financií Václava Klausa.
Dnes máme na programe tieto body: Vládny návrh
zákona o investičných spoločnostiach
a investičných fondoch - tlač 1412 a tlač
1492, po ňom, ak budú snemovne uznášaniaschopné,
by sme prikročili k hlasovaniu o vládnom návrhu
zákona o daniach z príjmu. Do tej doby by som prosil,
aby ešte pán kolega Senjuk vyjasnil spoločne
so spravodajcami problematiku svojho pozmeňujúceho
návrhu, ktorý bol prijatý a ktorý,
ako sa zdá, sa dostal do rozporu s dvoma paragrafmi súčasného
vládneho návrhu. Ďalej prerokujeme vládny
návrh zákona o burze cenných papierov - tlač
1307 a 1478, potom vládny návrh zákona o
použití prebytku štátneho rozpočtu
federácie za rok 1991 - tlač 1448 a 1498, potom
vládny návrh zákona, ktorým sa mení
a dopĺňa devízový zákon - tlač
1398 a tlač 1468, ďalej vládny návrh,
ktorým sa predkladá na vyslovenie súhlasu
Federálnemu zhromaždeniu ČSFR Dohoda medzi
vládou Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky
a vládou Spojeného kráľovstva Veľkej
Británie a Severného Írska o podpore a ochrane
investícií - tlač 1320, potom vládny
návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa
colný zákon v znení neskorších
predpisov - tlač 1320, potom vládny návrh
zákona, ktorým sa mení a dopĺňa
colný zákon v znení neskorších
predpisov - tlač 1266 a tlač 1460, a vládny
návrh, ktorým sa predkladá na vyslovenie
súhlasu Federálnemu zhromaždeniu ČSFR
Dohoda o voľnom obchode medzi Českou a Slovenskou
Federatívnou Republikou a medzi ESVO - tlač 1455.
Podľa toho, čo som teraz uviedol, máme teraz
na programe vládny návrh zákona o investičných
spoločnostiach a investičných fondoch a návrh
uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov.
Bod programu 11: Vládny návrh zákona o investičných
spoločnostiach a investičných fondoch - tlač
1412 a návrh uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov
- tlač 1492.
Vládny návrh odôvodní podpredseda vlády
a minister financií, pán Václav Klaus. Prosím,
aby sa ujal slova.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČSFR V. Klaus: Vážené paní poslankyně,
vážení páni poslanci. Návrh zákona
o investičních společnostech a investičních
fondech, který vám dnes vláda předkládá
ke schválení, patří k těm zákonům
- není jediným -, které legalizují
podmínky činnosti na našem rodícím
se kapitálovém trhu. Právě investiční
privatizační fondy, které dnes aktivně
rozvíjejí svou činnost, budou mít
na kapitálovém trhu jedno z nejsilnějších
postavení - aspoň v úvodním období.
Takové subjekty kapitálového trhu naše
ekonomika nutně potřebuje. Dnes předkládaný
zákon přispívá k tomu, aby i na tomto
trhu platila přesná a přísná
pravidla pro podnikání. Zahraniční
zkušenosti ukazují, že vedle velmi pozitivního
vlivu investičních společností a fondů
na finanční trh i na finanční služby
pro investory existují v této oblasti určité
problémy.
Proto dovolte, abych poukázal na některé
hlavní principy, kterými jsme se při vypracovávání
tohoto zákona řídili. Především
jsme vyšli z toho, že investiční společnosti
a investiční fondy organizují a provádějí
takzvané kolektivní investování, to
znamená zabezpečují pro velké množství
drobných i větších investorů
uložení jejich kapitálu do cenných papírů,
popřípadě do dalších majetkových
hodnot. Tito investoři chtějí omezit riziko
a proto svěřují své prostředky
odborníkům ve specializovaných institucích.
Investiční společnosti proto v principu nejsou
podnikatelskými fondy, které by měly organizovat
výrobu či služby, ale operují pouze
se svěřenými prostředky, mají
charakter finančních zprostředkovatelů.
Takový charakter těchto institucí ostatně
není nějakou naší specifikou, ale vyplývá
z evropských zkušeností i z doporučení
Evropského společenství.
Podle našeho odhadu budou služeb investičních
společností a fondů po provedení kupónové
privatizace využívat řádově čtyři
až pět miliónů lidí. Jejich ochrana
je důležitá. Zkušenosti ukazují,
že státní
dozor nad investičními fondy, resp. všeobecně
nad obchodem s cennými papíry vůbec, je důležitým
činitelem proto, aby se upevňovala důvěra
investorů, že finanční trh je solidní,
plně funkční, že tržní vztahy
působí na zdravém základě.
Důležitým rysem našeho připravovaného
finančního trhu musí být jeho integrita
s mezinárodním finančním trhem. To
platí též pro tuto právní úpravu
a na tomto úseku pracujeme s jasným dlouhodobým
výhledem. Nebylo by účelné vytvářet
nějaká československá specifika.
Koncentrace peněžních prostředků
umožňuje investičním společnostem
a fondům rozkládat riziko investování
do různých druhů majetků. Princip
rozložení rizika je základním, obecně
uznávaným principem pro činnost investičních
společností a právě pro zajištění
tohoto principu jsou v návrhu zákona navrženy
určité limity, kolik svých prostředků
mohou fondy vložit do jednotlivých podniků
a v jakém rozsahu se vůbec mohou podílet
na majetku podniků či společností.
Pro spolehlivost investování prostředků
investičními společnostmi a fondy je důležité
ustanovení, že jejich jedinou činností
je organizovat kvalifikovaně investování,
to jest racionálně a bezpečně rozmisťovat
svěřený kapitál. Jinou činnost
nesmějí provozovat. Z druhé strany zase nikdo
jiný než investiční společnosti
nebo fondy není oprávněný tyto operace
provádět.
Návrh zákona počítá jednak
s existencí investičních fondů ve
formě akciových společností a dále
s podílovými fondy, které budou zřizovat
investiční společnosti v rámci svého
hospodaření jako nesamostatné právnické
subjekty.
I když cílem zákona je vytvořit obecně
platné podmínky pro činnost investičních
společností a fondů, je třeba v zákoně
přijmout i potřebná ustanovení pro
přechod dnešních investičních
privatizačních fondů, které vznikly
podle zákona č. 92/91 Sb., na podmínky tohoto
zákona.
Především budou tyto fondy muset uvést
své postavení do souladu s navrženým
zákonem, a to ve lhůtách, které jsou
v návrhu stanoveny. Není to pro ně novinkou,
neboť na tuto povinnost byli jejich zakladatelé předem
upozorněni při schvalování návrhů
na založení těchto fondů příslušným
českým nebo slovenským ministerstvem pro
správu národního majetku a jeho privatizaci.
Návrh zákona proto reaguje na některé
problémy a zkušenosti, dosud získané
z činnosti investičních privatizačních
fondů. Ukládají se jim určité
povinnosti, které se týkají průkazu
jejich likvidity a původu jejich kapitálu.
V návrhu zákona se též zakazuje používat
při propagaci investičních fondů nepravé
nebo zavádějící informace.
V souladu se zákonem o ochraně hospodářské
soutěže návrh zákona zabraňuje
vzniku dominantního postavení některého
z investičních fondů či společností.
Návrh zákona navazuje na před několika
dny projednávané daňové zákony.
V těchto zákonech je zabezpečeno, aby nedošlo
k dvojímu zdaňování dividend a jiných
výnosů, které tvoří příjmy
těchto fondů.
Projednávání návrhu zákona
ve výborech Federálního shromáždění
bylo většinou věcné a důkladné.
Souhlasíme s návrhy úprav zákona,
které byly přijaty v gesčním, to je
v hospodářském výboru Federálního
shromáždění. Tyto úpravy podle
našeho názoru zlepšují vládní
návrh jak po stránce věcné, tak po
stránce legislativní.
Nicméně vláda nesouhlasí s tím,
aby byl tímto zákonem novelizován lustrační
zákon, a proto nedoporučuje, aby se vztahoval lustrační
zákon i na členy statutárních orgánů
investičních společností a fondů,
tedy na soukromý sektor. To se případně
vyřeší jinými právními
normami než touto právní normou.
Děkuji vám za spolupráci a doporučuji
návrh zákona ke schválení.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem podpredsedovi vlády, pánu
Klausovi. Návrh bol prikázaný sociálnym
a kultúrnym výborom, ústavnoprávnym
výborom, výborom pre plán a rozpočet,
hospodárskym výborom a výborom pre životné
prostredie obidvoch snemovní.
Po prerokovaní vo výboroch boli pripravené
písomné podklady, teda uznesenie snemovní,
(a to v tlači 1492) a boli poverení poslanci Zdeněk
Malina a Rafael Ambros prednesením spravodajských
správ. Prosím menovaných poslancov, aby sa
dostavili za predsednícky stôl. Prvý prednesie
spravodajskú správu pán poslanec Malina.
Společný zpravodaj výborů SL Z. Malina:
Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, považuji za svou milou
povinnost vám zde sdělit stanovisko gesčních
výborů, kterými byly výbory hospodářské.
Vládní návrh zákona o investičních
společnostech a investičních fondech je velice
důležitý návrh, který je předložen
k našemu posouzení. Doufám, že k tomuto
úkolu budeme přistupovat odpovědně.
Jak bylo řečeno, investiční společnosti
a investiční fondy představují dosud
chybějící článek finančního
trhu.
Úkolem investičních společností
a fondů je shromažďovat prostředky drobných
investorů a jejich ukládáním do cenných
papírů, movitého a nemovitého majetku,
zajišťovat spolehlivý výnos z těchto
prostředků.
Aktuální potřeba tohoto zákona vyplývá
i z nutnosti zajistit ochranu těch investorů, kteří
se rozhodnou v průběhu velké privatizace
uplatnit své investiční kupóny prostřednictvím
některého ze zhruba čtyř set privatizačních
fondů. Odhaduje se, že tak učiní zhruba
pět miliónů našich občanů.
Ochrana drobných investorů je hlavním cílem
podobných zákonů v zemích s rozvinutou
tržní ekonomikou a je obsažena i v doporučení
orgánů Evropských společenství.
V předloženém nám návrhu zákona
je ochrana drobných investorů docilována
zejména těmito opatřeními:
1) udělováním státního povolení
nebo povolením státního orgánu
2) povinným rozložením rizika
3) informační povinností
4) zákazem majetkového propojení fondu se
svými zakladateli
5) zákazem činnosti vybraného okruhu osob
v statutárních orgánech fondu
6) požadavkem, aby depozitářem finančních
prostředků byl a mohl tak fungovat pouze jako banka.
Myslím, že je potřeba zdůraznit, že
i privatizační investiční fondy by
měly být nástrojem kolektivního investování
a že by se neměly stát ryzím podnikatelským
subjektem.
Ve Federálním shromáždění
projednaly návrh zákona výbory pro plán
a rozpočet, výbory ústavně právní,
výbory sociální a kulturní, výbory
pro životní prostředí a jako gesční
pak výbory hospodářské.
Před projednáváním ve výborech
se uskutečnila expertní porada a podněty
a návrhy z této expertní porady byly promítnuty
do návrhu zákona, do společné zprávy
výborů tak, jak je vám předložena,
a předkladatel s těmito úpravami souhlasil.
Jak již bylo řečeno předkladatelem panem
místopředsedou Klausem, projednání
ve většině výborů bylo velice
vstřícné a všechny výbory v podstatě
tento návrh podpořily.
Jiná situace však byla ve výboru pro plán
a rozpočet, kde, podle mého názoru, v jedné
větě poslanci volali po ochraně a šetření
zájmů diků a drobných investorů
a ve druhé větě pak vyzvali k stažení
tohoto návrhu a vrácení návrhu vládě
jako nedokonalého.
Já považuji za svou povinnost vás ještě
upozornit na praxi, která, myslím, nepatří
na půdu parlamentu, a je to případ, který
odpovídá již tomu, co bylo při otvírání
našeho programu zde zmiňováno. Poslanec Magyar
zde vystoupil s požadavkem na ustanovení jakési
vyšetřovací komise k prošetření
společné zprávy výboru, shodou okolností
právě výboru pro plán a rozpočet.
Musím říci, že mám v ruce dvě
usnesení tohoto výboru k tomuto návrhu zákona,
obě nesou číslo 228, jsou opatřena
podpisem předsedy výboru a mají různé
znění. Nevím, které z nich je dřívější
a které pozdější, poněvadž
mají stejné číslo jednací a
datem opatřena nejsou. V jednom - dovolil bych si vám
přečíst znění - výbory
doporučují návrh zákona vrátit
předkladateli k přepracování. Tečka.
Druhý návrh zní: "Návrh zákona
vrátit předkladateli k přepracování
s tím, že by prozatím byly otázky spojené
s investičními společnostmi a investičními
fondy upraveny vládním nařízením."
Myslím si, že to nepotřebuje komentáře.
Dámy a pánové, já bych na závěr
svého vystoupení vám vřele doporučil
po projednání tohoto návrhu - původní
vládní tisk má číslo 1412,
stanovisko výboru hospodářského, které
je předloženo v komplexní formě, pak
1492 - s tímto návrhem vyslovit souhlas. Děkuji
vám.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Teraz prosím o vystúpenie
pána poslanca Ambrosa za výbory Snemovne národov.
Společný zpravodaj SN R. Ambros: Dámy a páni!
Predložený návrh zákona dopĺňa
určitú medzeru v našom právnom systéme
a rieši otázku investičných fondov a
spoločností. Podrobnosti povedal kolega Malina.
Rokovania pri prejednávaní vládneho návrhu
zákona v gesčných výboroch sa dosť
aktívne zúčastnili zástupcovia investičných
spoločností a asociácií. Práve
tu sa prejavil určitý rozpor medzi vládnym
návrhom a stanoviskom týchto združení
investičných spoločností.
V čom tento rozpor spočíva? Inštitúcie
investičných fondov alebo spoločností
sú u nás niečo nové. Vo vyspelých
trhových ekonomikách tieto investičné
fondy a spoločnosti majú dôležité
miesto práve z hľadiska bezpečného
investovania prostriedkov drobných investorov a pracovníci
týchto fondov sú vo veľkej väčšine
odborníci na finančné investície.
Cieľom týchto fondov je zabezpečiť maximálnu
ochranu týchto drobných investorov. To je jedna
vec. A druhá vec: zabezpečiť im určité
príjmy, ktoré sú vyššie než
bežné úroky v bankách.
U nás, práve pri návrhu tohto zákona,
sa prejavuje také chápanie - nazval by som to prístup
manažérsky, kde práve tieto fondy presadzujú
snahu aktívne riadiť podniky a spoločnosti,
v ktorých cenné papiere vlastnia alebo majú
určitý podiel na týchto firmách. A
práve v tomto chápaní sa môže
prejaviť väčšie riziko a nie je tu celkom
zabezpečená práve ochrana drobných
investorov.
Pri prerokovávaní v gesčných výboroch
neboli zastúpení práve zástupcovia
týchto malých investorov, ktorí vlastnia
finančné prostriedky, alebo v dnešnej dobe
investičné body z kupónovej privatizácie.
Preto na tento zákon je potrebné sa pozerať
tak, že zákon háji záujmy práve
týchto drobných investorov alebo Dikov. Sleduje
sa tu ochrana bezpečného investovania.
Okrem hlavných zásad ochrany, ktoré tu uviedol
kolega Malina, sú tu ešte dve oblasti, ktoré
je treba doplniť. Predovšetkým je to informačná
povinnosť hospodárenia investičných
fondov a spoločností, ďalej je tu štátny
dozor nad dodržiavaním tohto zákona a predovšetkým
- čo chcem ešte znova zdôrazniť
- pravdivé informácie, prípadne zamlčanie
niektorých dôležitých informácií,
ktoré sú pre drobných investorov dôležité.
Gesčné výbory dostali aj stanoviská
národných rád. V Slovenskej národnej
rade návrh tohto zákona prerokovával len
výbor národohospodársky a rozpočtový
a bez veľkého komentára s vládnym návrhom
zákona nesúhlasí a neodporúča
Federálnemu zhromaždeniu jeho prijatie.
Česká národná rada s určitými
pripomienkami návrh zákona o investičných
spoločnostiach a investičných fondoch odporúča.
Môžem povedať, že väčšina
z týchto pripomienok z Českej národnej rady
boli zapracované do spoločnej správy výborov
hospodárskych.
Ako spoločný spravodajca výborov hospodárskych
Snemovne národov vám odporúčam návrh
tohto zákona v znení našej spoločnej
správy prijať.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Ambrosovi, ktorý
predniesol spravodajskú správu za výbory
Snemovne národov.
Vážené poslankyne, vážení
poslanci! Otváram rozpravu k tomuto vládnemu návrhu
zákona. Zatiaľ sa do rozpravy neprihlásil nikto.
Má niekto záujem vystúpiť? Pán
poslanec Zeman. Ďalší, ktorí máte
záujem vystúpiť v rozprave, prosím,
aby ste predložili písomné prihlášky.