Středa 15. dubna 1992

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem kolegyni Adrianovej. Ďalej v rozprave vystúpi pán poslanec Jurečka, pripraví sa poslanec Valtr.

Poslanec SL J. Jurečka: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych se stejnou logikou a v podstatě stejným zdůvodněním přednesl pozměňovací návrh k § 10.

Za odst. 1 k § 10 navrhuji vložit nový odstavec, který zní: "Správce daně uzná pro účely správného zatřídění vybraných výrobků do číselného kódu podle odst. 1 písm. c) právoplatné rozhodnutí o zatřídění vybraných výrobků orgány celní správy." Dosavadní odst. 2 a 7 se přečíslují. Krátce to zdůvodním.

V případech sporu o zatřídění vybraného výrobku musí být rozhodující stanovisko orgánů celní správy, které mají pravomoc posuzovat zatřídění vybraných výrobků s ohledem na systém platný v zemích Evropských společenství, tj. již zmiňovaný harmonizovaný celní sazebník.

Můj druhý pozměňovací návrh se týká § 23, tj. osvobození od daně uhlovodíkových paliv a maziv. Do tohoto paragrafu byl podle závěru jednání vlády ČSFR zařazen odst. 3, který vládě ČSFR umožňuje svým nařízením stanovit způsob a výši refundace zaplacené daně u motorové nafty. To je ten problém, který zde již zmínil zpravodaj poslanec Šedivý. Tento odstavec se však týká jen plátců daně a problém, který měl být ve skutečnosti řešen, se neřeší. Řešení by se případně mělo jednou týkat zelené a modré nafty, ale ani zemědělci, ani dopravci nejsou plátci daně.

Proto legislativně technicky je třeba upravit paragraf 23 odst.3 takto: "Vláda České a Slovenské Federativní Republiky se zmocňuje stanovit u motorové nafty svým nařízením způsob a výši částky zaplacené daně" - a teď ta změna - " která může být v některých případech vrácena."

Nyní mi dovolte, abych se krátce vyjádřil k návrhu kolegy Ryndy k rozšíření okruhu výrobků zdaňovaných v tomto zákoně o spotřebních daních.

Proti jeho návrhu mám tři důvody. Za prvé - zákony o spotřebních daních postihují spotřebu výrobků, jejichž poptávka je cenově nepružná. Druhá námitka proti jeho návrhům je legislativní. Rozšíření okruhuvýrobků je v rozporu se schváleným zákonem o soustavě daní, kde jsou daně vyjmenovány - včetně okruhu spotřebních daní. K legislativní námitce patří také problém kompetenční. V článku 12 odst. 4, jsou vyjmenovány daně v působnosti federace a přes zákon o soustavě daní bychom se v tomto případě rozšířením jím navrhovaném dostali do kompetenčních problémů.

Třetí námitka je námitka ekonomická. Chci-li omezit výrobu a spotřebu výrobků, pak mohu postupovat buďto nepřímo, to je tak, jak navrhuje kolega Rynda. Zvýšením daně se zvýší cena. Kolegové, kteří to navrhují, se domnívají, že zvýšení ceny omezí spotřebu. Pouze se domnívají. Jednak je tento postup zdlouhavý a jednak je výsledek nejistý. Vždyť zvýšení daně na pesticidy nemusí ještě znamenat snížení spotřeby, ale prostě zvýšení ceny výrobku.

A i když bychom požadovaného efektu dosáhli tímto způsobem, tak za cenu nevratného inflačního impulsu. Mnohem účinnější je postup přímý, ať už administrativní, a nebo takový, že uvalíme na výrobce ekologickou daň, kterou si nebude moci zahrnout do nákladů. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Jurečkovi. Teraz pán poslanec Valtr, pripraví sa poslanec Hacaj. Slovo má Vlastimil Valtr.

Poslanec SN V. Valtr: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych se krátce zastavil u paragrafu 23 - osvobození od daně, které se v odstavci 1 a 2 přiznává pouze veřejné letecké přepravě a Správě federálních hmotných rezerv. V odstavci 3 se umožňuje vládě některým plátcům daň refundovat. Zde chci připomenout, že vnitrozemská lodní doprava by se bez této refundace stala ztrátovou, ač je ekologicky nejvýhodnější. Již zmíněná letecká přeprava a také vzdušná obrana státu má svůj profesní základ ve sportovním letectví, které pro vysoké náklady nezbytně potřebuje refundaci alespoň části daně.

Z tohoto důvodu navrhuji úpravu odst. 3, a sice nahradit termín "u motorové nafty" výrazem "u pohonných hmot".

Totéž bude platit i v případě, že bude přijata úprava podle pana poslance Jurečky. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Valtrovi. Teraz v rozprave vystúpi pán poslanec Hacaj, pripraví sa pán poslanec Veverka.

Poslanec SN J. Hacaj: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie! Vládny návrh zákona o spotrebnej dani vo svojej časti o dani z vína stanovuje sadzbu 8,30 Kčs za liter pre vína z révy s výnimkou tokajských vín. Ovocné vína, medovina, sladové vína a ostatné nápoje, vyrobené alkoholovým kvasením, sú zdaňované sadzbou nula korún za liter.

Takto navrhované sadzby podstatne podporujú konzumáciu menej kvalitných ovocných vín a výšku sadzby dane vín z révy, z ktorých sa robí takmer luxusný výrobok.

Ďalej nie je najvhodnejšie, na základe kritérií kvality, že sadzbou 8,30 Kčs za liter sú zdaňované nápoje, vyrobené alkoholovým kvasením zo zriedeného révoveho muštu, výluhu matolín, poprípade zriedených kvasničných kalov, ktoré patria k menej akostným druhom nápojov v porovnaní s akostnými vínami révy. Skôr sú porovnateľné s nápojmi v odseku 1 písmeno e). Na výšku sadzby dane 8,30 Kčs za liter u vína z révy je možné pozerať sa aj iného z hľadiska, a to z hľadiska zachovania jedného tradičného významného odvetvia v rámci agropotravinárskeho komplexu - vinohradníctva a vinárstva.

Na takto úzko prepojené odvetvia nie je možné klásť len kritériá čisto ekonomické, pretože vinohradníctvo a vinárstvo sú na juhozápadnom Slovensku a na Morave významnou historickou a kultúrnou hodnotou. Tradícia pestovania viniča hroznovodého siaha na Slovensku až do obdobia pobytu rímskych légií cisára Marca Aurélia. Za storočia vývoja tohto regiónu významnou mierou tradície vinohradníctva a vinárstva ovplyvnili spôsob života našich predkov a zanechali trvalé kultúrne hodnoty v podobe ľudového umenia a špecifickej architektúry.

Našou povinnosťou je zachovávať tradičné hodnoty ako odkaz predchádzajúcich generácií. Okrem toho je potrebné dodať, že vinohradníctvo a vinárstvo sú výrazne spojené s agroturistikou a problémom zamestnanosti veľkých regiónov Slovenska a Moravy. Na druhej strane je tiež pravdou, že agrárna politika v predchádzajúcom období viedla k neopodstatnenému rozmachu tohto odvetvia a značnej štrukturálnej deformácii poľnohospodárstva. Pretože v tomto prípade ide o trvalú kultúru, nie je možné likvidovať vinohrady v plnej rodivej sile tak, ako je to možné u jednoročných kultúr a poprípade zmenou technológie vo výrobných podnikoch.

Z týchto dôvodov navrhujem v návrhu výborov pre plán a rozpočet v tlači 1490 v § 37 znížiť sadzbu dane u révových vín o 0,50 Kčs - na 7,80 za liter a sadzbu u ostatných nápojov podľa § 35 ods. 1 písm. e) zvýšiť na 5,- Kčs za liter.

Ku kompenzácii príjmovej časti štátneho rozpočtu navrhujem schváliť pozmeňujúci návrh pána poslanca Ambrosa v sadzbe dane z tabaku. Schválením môjho pozmeňujúceho návrhu do určitej miery nasmerujeme spotrebiteľa ku konzumácii kvalitnejších alkoholických nápojov po stránke organoleptickej, hygienickej aj zdravotnej a vytvoríme podmienky v spojitosti s predpokladaným schválením vínového zákona na prechod tohto odvetvia na odvetvie, ktorého výrobky budú svojím špecifickým charakterom nášho regiónu určitým spestrením sortimentu na svetovom trhu vín a vínnych výrobkov. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Hacajovi. Slovo má poslanec Veverka, pripraví sa poslanec Jílek.

Poslanec SL J. Veverka: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené poslankyne, vážení poslanci! Zdržím sa komentára k predkladanému návrhu zákona a chcel by som predložiť niekoľko pozmeňujúcich návrhov. Dovoľte preto:

Po prvé - v paragrafe 41 ods. 2 písm. b) vypustiť slová "a odviesť" a v paragrafe 14 ods. 3 text upraviť takto: "Právnická alebo fyzická osoba, uvedená v ods. 2, musí spotrebnú daň odviesť najneskôr za tretie zdaňovacie obdobie po 1. 1. 1993."

V § 41 pod ods. 4 zaradiť nový ods. 5 tohto znenia: "Právnická alebo fyzická osoba, ktorá bola do 31. 12. 1902 platiteľom dane z obratu a ktorá nakúpila vybrané výrobky do 31. 12. 1992 za cenu s daňou z obratu za účelom ďalšieho predaja, je povinná vykonať fyzickú inventúru zásob k 31. 12. 1992 a usporiadať rozdiel v zdanení medzi sadzbou dane z obratu a sadzbou spotrebnej dane."

Ďalej v § 41 tiež po novom ods. 5 zaradiť nový odsek 6 tohto znenia: "Právnická alebo fyzická osoba, uvedená v ods. 4, je oprávnená usporiadať rozdiel v zdanení medzi sadzbou dane z obratu a sadzbou spotrebnej dane v treťom zdaňovacom období po 1. 1. 1993."

Na základe toho potom ods. 5 a ďalšie prečíslovať tak, ako budú nasledovať. Ďakujem.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Veverkovi. Teraz prosím pána poslanca Jílka, aby predniesol svoje vystúpenie. Pripraví sa pán poslanec Humpál.

Poslanec SN J. Jílek: Vážené Federální shromáždění, vzhledem k tomu, že můj pozměňovací návrh nepředstavuje významnější zásah do státního rozpočtu, naopak by mohl přinést významné zlepšení ekologické situace v postižených pánevních okresech, dovoluji si přednést svůj pozměňující návrh k § 23 odst. 3. Ten by zněl takto: "Vláda České a Slovenské Federativní Republiky se zmocňuje ustanovit svým nařízením u motorové nafty, zkapalněných a stlačených plynů užívaných jako pohonné hmoty s výjimkou bioplynů způsob a výši zaplacené daně, která může být v některých případech refundována." Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Jílkovi. Teraz prosím pána poslanca Humpála.

Poslanec SN V. Humpál: Vážený pane předsedo, pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové. Dovolte mi, abych přednesl jeden pozměňující návrh, který vychází sice z toho, co již navrhl pan poslanec Jurečka, to znamená, kde se vláda zmocňuje schválit svým nařízením způsob realizace daňové úlevy u spotřebované motorové nafty, např. v zemědělství. Já bych si dovolil tento návrh rozšířit tím způsobem, aby to přímo rozhodl parlament, samozřejmě s tím, co již poslanec Jurečka navrhl.

Chtěl bych ten svůj pozměňující návrh zdůvodnit asi takto: Zemědělství je dnes odvětví, které je velice daňově zatížené ve srovnání s mnoha jinými odvětvími. Vyplývá to nakonec ze zprávy federálního ministerstva hospodářství, kterou jsme bohužel neschválili do programu našeho jednání, kdy např. v roce 1990 bylo daňové zatížení, porovnáme-li zdroje celkem a zdanění 88,6 % a v roce 1991 205,1 %. Ve stejné zprávě, resp. v dodatku ke zprávě se mimo jiné také říká, že ve vztahu ke státnímu rozpočtu se ohromně změnil, resp. zhoršil vztah k zemědělství v jeho neprospěch versus státní rozpočet. Samozřejmě má to řadu důvodů a to předpokládané saldo se státním rozpočtem, které v roce 1991 označovala zpráva federálního ministerstva hospodářství ve výši 7,7 mld. korun. To znamená, to je číslo, které ukazuje, že zemědělství odvedlo na daních a odvodech více o tuto částku než samo na dotacích např.dostalo. V roce 1990 tento vztah k rozpočtu byl kladný ve výši 4,3 miliardy. Pokud by výše odvodů v roce 1992 zůstala na úrovni roku 1991, ten vztah by se změnil ve prospěch zemědělství dokonce na 14 miliard. To nejsou čísla, která jsem si vymyslel, nebo která by byla nějak tendenční. To jsou čísla z materiálu federálního ministerstva hospodářství. Proto bych si dovolil dát ten pozměňovací návrh, který v žádném případě nesleduje možnost plýtvání s naftou. Je orientován tak, že daňové osvobození by bylo výhradně na naftu normativně stanovenou. Ten způsob výpočtu je zcela jasný a zřejmý. Např. pan předkladatel doktor Šedivý tady říkal, že jedním z hlavních důvodů, proč to nedoporučuje, je technická nemožnost toto nějakým rozumným způsobem řešit. Ale ten způsob existuje, má ho federální ministerstvo hospodářství, jsou zpracována výzkumnými ústavy řešení normativní spotřeby podle výrobních oblastí, kdy je možné ty tabulky dostat k nahlédnutí a kdy je možné to přepočítat podle jednotlivých ekonomických stanovisek na hektary. Takže při daňovém přiznání je velmi lehké tuto refundaci zjistit a vůbec to nezávisí na tom, kdo kolik nafty spotřebuje, jenom výhradně je to na tu normativní spotřebu. Takže nějaké ekologické výhrady nebo nějaké úniky v tomto smyslu nejsou možné, stejně tak se ví, co to je zemědělská prvovýroba, ví se, co to je zemědělská výroba u soukromých zemědělců protože o tom hovoří § 12 zákona o soukromém podnikání. Všechny tyto výhrady se dají lehce vysvětlit.

Můj návrh tedy zní zařadit nový odstavec 3 do paragrafu 23. Ostatní odstavce přečíslovat. "Od daně je osvobozena motorová nafta v zemědělské výrobě, v podnicích zemědělské prvovýroby a u soukromých zemědělců do výše normativně stanovené spotřeby. Vláda ČSFR se zmocňuje stanovit svým nařízením způsob realizace tohoto nařízení." Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Humpálovi. V rozprave chce ešte vystúpiť pán poslanec Richter.

Poslanec SL M. Richter: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové. Mám dva drobné technické pozměňující návrhy.

V § 19 odst. 2, kde se hovoří o směsi paliv a je tam stanoveno množství 15 % z celkového množství paliva, které podléhá zdanění ve směsi s jiným palivem, není tam uvedeno, zda se jedná o procento hmotnostní či objemové - měli by to zpravodajové zjistit. Z logiky věci se domnívám, že by zde mělo být z objemových procent. Čili navrhuji po konzultaci s odborníky, aby ten text zněl: "Podíl přesahuje 15 objemových procent z celkového množství atd." A na další straně § 21, kde se hovoří o plynných palivech konec paragrafu zní: "Vyjádřené v metrech krychlových při normálním tlaku." Domnívám se, že by tam mělo být "při normálním tlaku a teplotě". V technické praxi se používá pro toto označení Nm3, a potom by tato značka mohla být zavedena i v § 22 v číselníku 2711 - stlačené plyny, 2 Kčs/Nm3. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Richterovi. Kto sa ďalej hlási do rozpravy? Pán poslanec Senjuk a pán poslanec Kanis. Pán poslanec Senjuk dáva prednosť kolegovi Kanisovi. Slovo má Pavol Kanis.

Poslanec SN P. Kanis: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci! Chcel by som predniesť niekoľko pripomienok k návrhu zákona o spotrebných daniach.

V roku 1991 sa aj v Slovenskej republike začal rozvíjať v súlade s energetickou koncepciou pre Slovenskú republiku do roku 2005 program využitia stlačeného zemného plynu a bioplynu na pohon motorových vozidiel. Cez nutnosť zabudovania v tlakových nádržiach vo vozidlách a s tým spojené znížené úžitkové hodnoty týchto vozidiel, má tento druh pohonu využitie zvlášť v autobusovej mestskej hromadnej doprave.

Na umiestnenie nádrží sa využíva v MHD nevyužitý batožinový priestor a pomer hmotnosti nádrží k celkovej hmotnosti autobusu je prijateľný.

Rozvoj využitia stlačeného zemného plynu a bioplynu na pohon motorových vozidiel má výrazný priaznivý vplyv vo viacerých oblastiach: v ekológii, v poľnohospodárstve, v rozvoji stavebnej a strojárenskej výroby, vo využití vlastných energetických zdrojov,vo vytváraní pracovných príležitostí,

v riešení konverzie zainteresovaných podnikov na programe, v znížení nákladov na pohonné hmoty v miestnej hromadnej doprave. Technicky a technologicky je dnes celá problematika pohonu stlačeným plynom v Československu zvládnutá. Mám k dispozícii ucelenú správu môjho záverečného návrhu, ktorá pojednáva o princípe pohonu motorových vozidiel stlačeným zemným plynom, resp. bioplynom, ekologický prínos plynofikácie dopravy, prínosy z využitia bioplynu, význam rozvoja a využitia pohonu motorových vozidiel stlačeným zemným plynom a bioplynom, zábrany rozvoja pohonu motorových vozidiel stlačeným zemným plynom a bioplynom.

Chcel by som dodať, že celý tento program je financovaný z vlastných zdrojov zainteresovaných podnikateľských subjektov s predpokladom návratnosti vložených investícií v priebehu piatich až ôsmich rokov.

Ekonomické rozpočty však nepredpokladajú dodatočné zdraženie stlačeného zemného plynu pre pohon vozidiel spotrebnej dane. Pri zdanení spotrebnej dane podľa návrhu zákona o spotrebnej dani sa stáva celý program ekonomicky nerentabilný a program nemá predpoklad realizácie. Zdôvodnenia by som mohol uviesť, sú k dispozícii.

Z uvedených príčin si preto dovoľujem navrhnúť a požadovať z návrhu zákona o spotrebnej dani v § 22 číslo kódu 2711, kde sa hovorí o tom, že stlačené plyny, používané ako pohonné hmoty, s výnimkou bioplynu sa tam kalkulujú 3,25 Kčs za 1 meter kubický, zmeniť sadzbu dane, ako o tom hovoril môj predrečník, na 2 Kčs za 1 meter kubický.

Pri zdanení stlačených plynných palív navrhovanou sadzbou 4 Kčs za 1 meter kubický nie je predpoklad záujmu prevádzkovateľov dopravy o investíciu do úpravy vozidiel na pohon plynom a v dôsledku toho aj výnos z navrhovanej dane bude minimálny, na Slovensku prakticky nulový v dôsledku zastavenia realizácie projektu.

Čiže záverečnú vetu by som formuloval asi tak, že plne podporujem to, čo povedal môj predrečník, teda 2 Kčs za 1 meter kubický.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Kanisovi. S faktickou poznámkou poslanec Schneider.

Společný zpravodaj výborů SL J. Schneider: Já bych chtěl jenom poznamenat, že v návrhu usnesení 1490 je už sazba 2 Kčs. Čili z tohoto pohledu myslím, že je návrh pana kolegy Kanise bezpředmětný. To už je součástí návrhu.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Pán poslanec Senjuk sa vzdal svojho vystúpenia.

Pýtam sa, či chce ešte niekto vystúpiť v rozprave? (Nikdo se nehlásil.) Nikto sa nehlási. Prehlasujem rozpravu za skončenú. Udeľujem záverečné slová. Prosím o záverečné slovo, pán minister, podpredseda federálnej vlády, alebo budete, pán minister, reagovať až potom pri prerokúvaní jednotlivých pozmeňujúcich návrhov?

Místopředseda vlády a ministr financí ČSFR V. Klaus: Řeknu skutečně jen obecnou poznámku. Všechny tyto návrhy, které tady teď zazněly, jsou známé. Jsou diskutovány. Za každým z nich se schovává určité lobby, jednou vinařské, jednou jiného typu. Prostě vláda nedoporučuje tyto změny.

U pana poslance Ryndy jsme již jednou neodhlasovali jeho myšlenku. Bylo by to v rozporu se schválenou soustavou daní, kdybychom ekologické daně dávaly do spotřebních daní, protože tam je taxativně uvedeno, co patří do spotřební daně apod. Čili některé věci musí být řešeny v jiných zákonech.

Pane poslanče Kanisi, vozidla na stlačený plyn či bioplyn jsou navržena na osvobození od silniční daně, což myslíme, že určitě stačí.

Pokud jde o motorovou naftu, v návrhu je zmocnění pro vládu, aby případně dělala úlevy. My se domníváme, že takový přístup stačí. Čili vláda jako předkladatel nedoporučuje tyto doplňující návrhy, které byly už na jednání výborů a neprošly dále.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem podpredsedovi vlády. Pán poslanec Soukup má faktickú poznámku.

Poslanec SL J. Soukup: Pane předsedající, rád bych vyjádřil procedurální protest. Od pana ministra financí jsme se dověděli při projednávání soustavy daní, že ekologické aspekty například z hlediska freonu nebo některých pesticidů se mají zařadit do jiných daňových soustav než do daně spotřební. Nyní se dovídáme, že ekologické aspekty nelze zohlednit, protože jsme je neschválili při projednávání soustavy daní. Považuji takovouto argumentaci za demagogickou a nedůstojnou tohoto parlamentu, a kdyby byla otevřena rozprava, tak bych se zeptal pana ministra financí, zda vůbec hodlá používat daňové nástroje k ozdravění životního prostředí, zvlášť v situaci, kdy to může znamenat finanční přínos a není to v rozporu s hospodářskou politikou. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Rozprava bola ukončená. Faktickou poznámkou bude reagovať pán minister?


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP