Stali jsme se řádným členem Rady Evropy.
Získali jsme doložku nejvyšších výhod
v našem obchodě s USA. Jsme opět členy
Mezinárodního měnového fondu a Světové
banky, bez jejichž pomoci by byla naše hospodářská
reforma těžko myslitelná. Aktivně se
podílíme na práci Konference o bezpečnosti
a spolupráci v Evropě, které Československo
v této době předsedá a jejíž
stálý sekretariát byl umístěn
do Prahy. Navázali jsme úzkou spolupráci
se Severoatlantickou aliancí a obnovili či navázali
diplomatické styky s dvaceti zeměmi.
Prahu a Bratislavu navštívilo během dvou let
více hlav států a předních
světových politiků, než v celé
naší dosavadní historii. Důležitá
byla i první návštěva papeže v
našich zemích.
Respekt jsme získali účastí našich
jednotek na osvobozování Kuvajtu i v mírových
silách OSN, vyslaných do Jugoslávie. Nikdy
jsme neměli tak dobré vztahy s USA. Na nový
a vskutku rovnoprávný základ jsme postavili
i naše vztahy s Ruskem.
Základní linií naší zahraniční
politiky je orientace na demokratickou a hospodářsky
prosperující západní Evropu a účast
na integračních procesech, které v ní
probíhají. Zároveň se snažíme
udržovat dobré vztahy s ostatními postkomunistickými
zeměmi včetně našich bezprostředních
sousedů, svou politiku s nimi koordinovat, dávat
svým hospodářským stykům s
nimi nový charakter a vzájemně si s nimi
pomáhat na cestě do rodiny evropských demokracií,
které nás právem posuzují mj. i podle
toho, jak dovedeme spolu kooperovat.
Mnoho iniciativ naší zahraniční politiky,
směřujících k tvorbě nového
evropského mírového uspořádání,
se těší obecnému uznání
a získává naší zemi důvěryhodnost.
Navzdory tomu, že nemáme uspokojivě vyřešeny
otázky soužití našich národů
a našeho budoucího státoprávního
uspořádání, je Československo
dnes chápáno jako důležitý prvek
středoevropské stability, jako její zkušební
terén a zároveň jako její přirozené
krystalizační jádro. Pomalu, ale jistě
se stáváme pevnou součástí
nově se utvářející demokratické
Evropy a obecně respektovaným demokratickým
státem, o jehož dobrých vyhlídkách
málokdo pochybuje.
Vládu, kterou jsem vám před dvěma
lety představil a která tehdy dostala vaši
důvěru, jsem nazýval "vládou
národní oběti". Chtěl jsem tím
říci, že v době, kdy se teprve formuje
náš politický život, kdy je transformována
celá společnost a kdy bude třeba provést
některé dosti drastické operace v ekonomické
sféře, nebude její postavení nikterak
lehké a že pro ambicióznějšího
politika by asi bylo prozíravější počkat
si na doby stabilnější.
Navzdory všem problémům i přirozenému
napětí, které často bylo mezi vámi
a touto vládou nebo jejími jednotlivými ministry,
šlo o vládu stabilní a dělnou, která
se nejen po celé dva roky udržela, ale která
toho mnoho vykonala. Její nejexponovanější
ministři nepadají nezadržitelně do propasti
politického zapomnění, ale naopak stojí
v čele nově zformovaných politických
stran, kandidují za ně v nadcházejících
volbách a neztratili tudíž, jak patrno, nic
ze svého původního elánu. Myslím,
že je namístě této vládě
za její dosavadní práci poděkovat.
(Potlesk.)
Většina politických sil, které vynesly
volby do tohoto parlamentu, ho chápala jako parlament ústavodárný.
Doufali jsme, že v tomto dvouletém, v mnoha ohledech
přechodném, období, vyřešíme
základní otázky našeho státoprávního
uspořádání, přijmeme novou
demokratickou ústavu naší federace i ústavy
republik a položíme tím základní
kámen celé složité stavbě nového
právního řádu, kterou stavíme.
Slíbili jsme občanům, že jim dáme
jistotu, v jakém státě žijí a
budou žít a že se pokusíme nalézt
poprvé v historii našeho společného
státu vskutku spravedlivý model soužití
našich národů a národnostních
menšin, takový model, který by nikomu už
nedával důvod k tomu, aby se cítil být
zastiňován, dušen nebo dokonce ovládán
někým jiným.
Tento úkol se nám, bohužel, nepodařilo
splnit, což považuji za největší
neúspěch dvouletého volebního období,
které zanedlouho skončí.
Nebudu rekapitulovat všechny složité peripetie
dosavadních jednání, analyzovat je, hodnotit,
nebo dokonce hledat viníky tohoto neúspěchu.
To je úkol spíš pro historiky. Zrekapituluji
pouze základní fakta a vyvodím z nich tři
základní zjištění.
Poměrně brzy po volbách vznikla komise pro
přípravu ústavy složená z členů
všech našich tří parlamentů. Tato
komise udělala dost důležité práce.
Zasloužila se např. o to, že základní
pilíř naší demokratické ústavy,
totiž Listina základních práv
a svobod, už delší dobu existuje jako neodmyslitelná
součást našeho právního řádu.
Tato listina nám otevřela mimo jiné i cestu
k asociační dohodě s Evropským společenstvím.
Dále se komise zasloužila o to, že dnešní
ústava byla opravena několika ústavními
zákony, z nichž nejdůležitější
je asi ten, dík kterému dnes už pracuje Ústavní
soud naší federace. Sbor expertů, který
byl jmenován předsednictvem Federálního
shromáždění, připravil pro tuto
komisi návrh federální ústavy, přičemž
přihlédl v mnoha bodech k mému návrhu
ústavy, který jsem komisi počátkem
loňského roku předal jako podklad pro její
práci.
Základní otázky našeho budoucího
státoprávního uspořádání
však tato meziparlamentní komise nevyřešila
a pro neshodu hlavních politických sil ani vyřešit
nemohla. Proto od ní nevyšel ani iniciativní
návrh nové ústavy.
Rovněž počátkem loňského
roku, seznav, že bez dohody všech politických
sil, se tato komise, a tím i celý parlament, stěží
k nové ústavě dopracují, jsem vyvolal
dlouhou sérii politických konzultací a jednání,
jež vyvrcholila setkáním v Kroměříži.
Z tohoto setkání vzešla mimo jiné dohoda,
že východiskem federální ústavy
bude smlouva o uspořádání společného
státu, kterou spolu uzavřou národní
rady. Národní rady ve druhé polovině
loňského roku o této smlouvě intenzivně
jednaly, nicméně nedopracovaly se nakonec k výsledku,
který by byl pro obě přijatelný a
z něhož by pak federální ústava
mohla poměrně rychle vyrůst. V této
situaci nebylo pochopitelně už politicky reálné,
aby Federální shromáždění
znovu převzalo iniciativu a vytvořilo ústavu,
která by mohla být příslušnou
většinou přijata.
Dík polarizaci politických sil, zvláště
ve Slovenské republice, nebylo možné přijmout
ani některé části nové ústavy,
takové, které by odstranily největší
nedostatky a mezery dnešního ústavního
stavu, vyloučily nebezpečí ústavních
krizí, umožnily volbu do nové struktury zastupitelských
sborů federace, upravily vztahy mezi vládou, prezidentem
a parlamentem a daly demokratická pravidla procedurám,
které musí po volbách následovat.
Některé nouzové a minimální
návrhy, které jsem předložil parlamentu
v situaci, kdy bylo zřejmé, že novou ústavu
do voleb mít nebudeme a že nebezpečí
ústavních krizí se stále zvětšuje,
nebyly rovněž přijaty.
Složitá jednání o budoucí podobě
našeho státu sledovala veřejnost s velkým
zájmem a s velkým zneklidněním. Naši
občané si dobře uvědomují,
že nejde o žádné odtažité
věci, které se netýkají jejich každodenního
života a jejich budoucnosti. O tomto zájmu svědčí
např. dva milióny podpisů ve prospěch
konání referenda a za zachování společného
státu, stejně jako veřejná podpora,
které se dostalo mému pokusu posunout určitými
zákonodárnými iniciativami aspoň trochu
tato jednání kupředu, aspoň trochu
je usnadnit, vnést do veskrze nejistého prostoru
naší ústavnosti aspoň minimum jistot.
Nedobré důsledky stavu, do něhož jsme
se dostali, jsou zřejmé. Politické napětí
v celé zemi roste, politické síly se dále
polarizují, přijímání zákonů
je stále složitější a zákony
ústavní už delší dobu téměř
nemají naději na přijetí. Různé
protichůdné a mnohdy dost nejasné představy
o naší budoucí státnosti se stávají
tématem předvolebního boje a proměňují
v pouhá hesla, dík čemuž je celá
věc dramatizována a politizována víc,
než je věcnému řešení prospěšné.
Zároveň se příliš mnoho otazníků,
dík děravosti dnešního ústavního
systému a nemožnosti ho aspoň minimálně
upravit, vznáší nad naší bezprostředně
povolební budoucností.
Bude málo času na koaliční rozhovory,
bude těžké jmenovat vládu, která
by se těšila důvěře parlamentu,
bude těžké volit prezidenta.
Dovolte mi na závěr této rekapitulace tři
slíbené poznámky. Za prvé - fakt,
že nemáme novou ústavu, neznamená, že
se v této věci nic nedělalo, nebo že
jsme k ní všichni byli lhostejní. Velká
množství jednání, která proběhla,
přinesla i velké množství zkušeností.
Všichni jsme dnes daleko moudřejší než
před dvěma lety, existuje mnoho pracovních
textů a různých podkladů, o něž
se mohou nové parlamenty opřít, poznali jsme
půdu, po které se pohybujeme, zjistili jsme, co
všechno lze nebo co naopak nelze, jaké jsou před
námi alternativy, jaké zájmy a aspirace mají
různé společenské a politické
síly, s čím lze a s čím nelze
počítat, jakými způsoby lze k různým
problémům přistupovat. Je to velká
suma poznání a zkušeností která
se v budoucnosti nepochybně zhodnotí. Rozhodně
bych tedy neřekl, že pokud jde o vyjasnění
základních otázek našeho státního
uspořádání, byly předchozí
dva roky zcela ztracené a bude třeba začínat
opět od nuly.
Za druhé - uplynulé dva roky ukázaly, že
emancipační tužby slovenské společnosti
jsou silnější a naléhavější
než se leckomu a především Čechům
před dvěma lety zdálo a to bez ohledu na
to, do jakých státoprávních představ
ta která politická strana tyto aspirace promítá
nebo jakým způsobem ji využívá,
případně zneužívá. Slováci
prostě nechtějí žít nadále
ve stínu Čechů a nebudou v něm žít.
To by si měli všichni, kdo budou o naší
státnosti po volbách jednat, jasně uvědomit.
Za třetí - není pravda, že se pro posílení
republik a tím i skutečně federalistické
ideje nic v uplynulých dvou letech neudělalo. Kdo
říká, že se upevnil centralismus, nebo
že se náš stát vracel k unitaristické
formě, očividně podvádí občany.
Nejen kompetenční zákon, který byl
přijat na sklonku roku 1990, ale bezpočet dalších
zákonů a nejrůznějších
aktů státní moci vedly k velkému posílení
role republik, republikových zastupitelských sborů
i republikových vlád. Nikdy dosud neměly
tolik reálných pravomocí, kolik jich mají
dnes a nikdy dosud nebyla centrální moc tak omezena.
Tím samozřejmě neříkám,
že dnešní stav je dobrý a že by měl
zůstat konečný. Naopak. Uvědomuji
si možná víc než leckdo jiný, kolik
se toho ještě musí změnit, má-li
se zachovat společný stát v podobě,
která bude vyhovovat oběma
jeho členům. Cítil jsem pouze povinnost upozornit
na jednu zjevnou nepravdu, se kterou se dnes bohužel dost
často setkáváme.
Dámy a pánové, oč je třeba
v nadcházející předvolební
době a hlavně po volbách usilovat? Co je
třeba podporovat a co odmítat? Kudy vlastně
vede cesta dál? Jednotlivé strany vtělily
své názory do svých volebních programů.
Dovolte mi, abych se, byť jen velmi všeobecně,
vyjádřil o svých představách
i já. Je mi velmi nepříjemné, tím
spíše, že jsem spisovatel, který rád
vymýšlí stále něco nového,
že se musím nejednou opakovat. Ale přesvědčil
jsem se už o tom, že to v politice bohužel jinak
nejde. Promiňte mi tedy, řeknu-li něco, co
jste už ode mne slyšeli.
Za prvé - především si myslím,
že je třeba dělat vše pro to, aby se v
naší zemi upevňovala demokracie se vším,
co k ní patří. Je třeba budovat, ctít
a posilovat demokratické instituce a zároveň
odmítat všechno, z čeho dýchá
duch autoritářství, svévole, stesku
po všemoci byrokracie, přemrštěná
touha po moci, neúcta k názoru druhých, neúcta
k demokratickým pravidlům, pohrdání
pravdou, rozumem i pamětí spoluobčanů.
Je třeba pěstovat politickou kulturu, toleranci,
porozumění pro druhého, vůli k nepředpojaté
diskusi, respekt k rozhodnutí většiny i k názorům
menšiny.
Za druhé - je třeba systematicky budovat občanskou
společnost a podporovat vše, co k ní směřuje.
Znamená to, že veškerá moc musí
být odvozena od občana jako svobodného, sebevědomého
a odpovědného nositele vlastní suverenity,
této suverenity nejpůvodnější,
jejíž části se uvědoměle,
totiž plně si vědoma účelnosti
takového aktu, vzdává ve prospěch
společenství či jeho orgánů,
ať již jde o společenství obce, regionu,
společenské organizace, národa či
státu.
Za třetí - je třeba ctít právo
a zákon, žádat jejich dodržování
a dodržovat je. Zákon se nám nemusí
líbit, ale svůj nesouhlas s ním musíme
projevit jiným způsobem než jeho porušováním.
Podporuji programy, které respektují právo
a ústavu a odsuzují ty, které jich nedbají.
Jsem proti všem dobrodružným a neodpovědným
konceptům, které vyvolávají sice dojem
imponující síly dávající
občanům iluzi pevného vedení, které
ale ve skutečnosti ohrožují jejich svobody,
zpochybňují pravidla jejich soužití
a v jejich důsledcích rozbíjejí celý,
těžce se rodící systém demokratických
jistot.
Za čtvrté - je třeba pěstovat v sobě
i kolem sebe smysl pro lidská práva, učit
se chápat jejich logiku, jak se k ní duchovní
a politická zkušenost lidstva dopracovala i jejich
smysl a čelit všemu, co je neuznává
nebo popírá. Je třeba zejména odhalovat
a pravdivě pojmenovávat všechny přímé
i skryté projevy šovinismu, rasismu, násilného
vnucování vlastní vůle jiným,
nesnášenlivosti a fanatismu. Je zapotřebí
v obecném zájmu odsuzovat všechny levné
a svádivé apely na národní cítění,
které nedokážou dát národním
aspiracím jakýkoliv duchovní obsah a z národa
by nejraději udělali jen houf agresivních
fotbalových fanoušků. (Potlesk.)
Je třeba jasně odmítnout jakoukoli démonizaci
Čechů, Slováků, Němců,
Rusů, Maďarů, Poláků, Židů
či jakéhokoliv jiného národa či
komunity, věřících či nevěřících,
politických protivníků, jakož i každé
rozněcování strachu z kohokoliv či
nenávisti ke komukoliv. Bojí se a nenávidí
jen ten, kdo nevěří sám sobě.
Za páté - domnívám se, že je
třeba pokračovat v decentralizaci státu,
posilovat pravomoce místní samosprávy a provázet
tuto pravomoc příslušnou odpovědností,
legislativně vyjasňovat a racionalizovat vztahy
mezi státní správou a samosprávou,
podporovat přirozenou tvorbu okresů a jejich sdružování
do regionů, je třeba začít vážně
uvažovat o možném členění
obou republik nebo té z nich, v níž k tomu
dozrají podmínky, do jednotlivých zemí.
Takové členění by ovšem muselo
vyrůstat z přirozených historických,
duchovních, sociálních a hospodářských
vazeb a muselo by být opřeno o skutečnou
a právním způsobem projevenou vůli
občanů.
Za šesté - jsem přesvědčen, že
pokud se občané nevysloví v referendu jinak,
na což by měli mít plné právo,
je nutné zasazovat se o to, aby Česká a Slovenská
Federativní Republika zůstala i nadále společným
státem obou našich národů i všech
národností, které u nás žijí.
(Potlesk.)
Oba naše národy přitom musí mít
možnost plně uskutečňovat svou národní
svébytnost a národnosti by se měly těšit
těm právům, která odpovídají
nejvyspělejším mezinárodním standardům,
zejména dokumentům KBSE a zkušenostem z civilizovaných
zemí.
Za sedmé - jsem přesvědčen, že
náš stát by měl být vskutku spravedlivou
federací dvou rovnoprávných republik, které
ji tvoří ze své svobodné vůle
a ze svého suverénního rozhodnutí
a které jí postupují jen ty pravomoci, jež
je pro ně výhodné a účelné
jí postoupit.
Má-li být ovšem Československo federací
skutečně demokratickou, v níž by se
občané žádné z republik necítili
omezeni, pak je třeba čehosi víc než
jen věčného přetahování
o jednotlivé kompetence. Je třeba formulovat nově
samoideu našeho budoucího soužití. Je
třeba jasně říci, že naše
dvě republiky jsou dvěma svéprávnými
subjekty, které se dohodly na tom, že se o určité
věci budou starat společně. Federaci nelze
věčně chápat jako vládkyni,
kterou tyto dva subjekty zdědily v minulosti, která
jednomu vyhovuje víc a druhému méně
a z jejíhož vlivu je třeba se postupně
vymaňovat. Je ji třeba jasně definovat jako
sféru společné starosti obou subjektů
o věci, o něž je pro ně výhodné
starat se společně. Federace tedy není ničím
méně a ničím víc než nástrojem
jejich pomoci sobě samým.
Domnívám se, že co nejdřív po
volbách by mělo začít nové
kolo jednání o státoprávním
uspořádání. Nejlépe snad na
půdě nově zřízené a
vskutku reprezentativní komise složené z členů
všech tří parlamentů, a jsem na straně
všech, kteří k němu chtějí
přistoupit věcně, odpovědně
a zároveň s plným vědomím historičnosti
tohoto úkolu a s velkorysým porozuměním
pro své partnery. Bude-li k tomu dostatek politické
vůle, nevidím důvodů, proč
by výsledkem takových jednání nemohla
být smlouva našich dvou republik jako dvou svrchovaných
partnerů o společném státě,
kterou by pak přijaly obě národní
rady.
Krátce poté by mohly být přijaty takové
republikové ústavy, které by byly s touto
smlouvou v souladu. Opačný postup by sice byl za
jistých okolností také myslitelný,
obávám se však, že by mohl vážně
a přitom zcela zbytečně zproblematizovat
právní kontinuitu a mezinárodní postavení
dnešního Československa. Z uzavřené
smlouvy by pak vycházela nová federální
ústava, kterou byl přijalo Federální
shromáždění a jednorázově
ratifikovaly národní rady. Pokud by se poslanci
Federálního shromáždění
od začátku účastnili přípravy
smlouvy, bylo by následné přijetí
ústavy jednodušší.
Domnívám se, že budoucí struktura zastupitelského
sboru federace by měla být jednoduchá a funkční
a že by měla institucionálně zajišťovat
přímou účast republikových
zastupitelských sborů na veškerém federálním
rozhodování, jak se to osvědčilo u
různých spolkových států. Jsem
pro to, aby federálních orgánů výkonné
moci ubylo, aby se zmenšily, bylo v nich zesíleno
paritní zastoupení a aby nebyly všechny koncentrovány
v Praze.
Jsem proti všem pozůstatkům centralistické
povýšenosti a jsem plně pro to, aby náš
společný stát byl jasně deklarován
a ve světě i chápán jako dobrovolné
a rovnoprávné společenství dvou republik,
které ho tvoří.
Obě republiky musí mít právo kdykoli
z vůle svých občanů, vyjádřené
referendem, z federace vystoupit. Považuji však nedomyšlené,
dobrodružné a k občanům veskrze neodpovědné,
jsou-li rozvíjeny různé zmatené představy
o rozpuštění státu shora a jeho pozdějším
volnějším novém spojení. Obávám
se, že jediným efektem pokusů o takový
postup by mohl být právní chaos ohrožující
bezpečnost obou republik, trhající rozsáhlou
a pracně spředenou síť mezinárodních
smluv a vazeb dnešního Československa, rozbíjející
jeho mezinárodní postavení a nesmírně
komplikující celou jeho probíhající
společenskou a hospodářskou transformaci.
Každý má právo mít ve svém
politickém programu ústavní získání
samostatnosti jedné z republik. Na každém je
však třeba žádat, aby jasně řekl,
zda to opravdu chce či nikoli, jakým způsobem
a podle jakého časového harmonogramu chce
postupovat a jak chce čelit všem tvrdým důsledkům
takového kroku. Nelze zároveň chtít
společný stát i samostatnost. Dost bylo mlhy!
(Potlesk.)
Za osmé - pokud jde o novou federální ústavu,
měla by podle mého názoru obsahovat promyšlený
a vyvážený systém vztahů mezi
mocí zastupitelskou, výkonnou a soudní a
měla by obsahovat všechny nezbytné
pojistky proti nebezpečí, že by kterákoli
ústavní instituce nebo činitel mohli na sebe
strhnout nepřiměřenou moc nebo že by
mohla nastat situace, z níž nezná náš
ústavní systém východisko. Fenomén
blokády parlamentu jsme již poznali a musíme
mít nástroje, jak mu čelit. Nelze připustit,
aby státní moc mohla být ochromena nebo aby
mohlo nastat kompletní bezvládí jen tak říkajíc
z nedbalosti, prostě proto, že máme nedomyšlenou
ústavu.
Pokud jde o prezidenta, nepovažuji za nezbytné, aby
měl právo zákonodárné iniciativy,
určitě by však měl mít právo
vracet zákony parlamentu a za jistých, přesně
vymezených okolností, rozpouštět parlament
tak, jak tomu je v jiných demokratických zemích.
Měl by být poněkud vzdálen výkonné
moci a být spíš určitou pojistkou a
nositelem státní kontinuity v případě
parlamentních či vládních krizí.
Kdysi jsme diskutovali o funkci viceprezidenta a není vyloučeno,
že se k těmto úvahám ještě
vrátíme. V případě naší
dvojfederace by za jistých okolností mohla mít
tato funkce svůj smysl, zvláště, kdyby
nebyla jen formální a byla spojena s konkrétními
ústavními pravomocemi, jinými, než má
prezident.
Jak se bude situace u nás stabilizovat a ztrácet
poslední zbytky revolučních improvizací,
měla by se i Kancelář prezidenta republiky
transformovat směrem k nenápadnému, menšímu,
ale solidně fungujícímu úřadu,
orientovanému plně na výkon ústavních
funkcí hlavy státu.
Za deváté - domnívám se, že po
zhodnocení všech zkušeností, které
přinesou nadcházející volby, by měla
být znovu a zavčas otevřena věcná
debata o budoucím volebním zákoně
a o možnosti obohatit ho o prvky systému většinového,
jak to odpovídá převládajícímu
trendu ve vyspělých demokraciích.
Jsem přesvědčen, že všichni kandidáti
by měli být volebním systémem nuceni
tváří v tvář svým konkrétním
voličům obhajovat volební programy svých
stran, případně své vlastní,
a prokázat, že za ně skutečně
osobně ručí a že se nevezou jen s populárním
názvem strany či populární osobou
jejího volebního leadra. Prapůvodní
kořeny demokracie tkví v půdě osobního
setkání a osobního dialogu v rámci
společenství, které má určité
lidské či osobní dimenze. Příliš
velké volební obvody mohou spolu s jinými
faktory anonymizovat politický život a vytěsňovat
z něj prvky osobního ručení.
Za desáté - domnívám se, že je
pro celou naši společnost životně nutné,
aby pokračovala rychlá a rozsáhlá
transformace naší ekonomiky a že by bylo tragické,
kdyby byla krátce poté, co se rozběhla, přerušena,
zdržena, zbrzděna, zpomalena či zásadně
změněna. Menší korekce, které
si vynucuje život, se průběžně
provádějí a provádět musí
a budou. Nicméně jakýkoli zásadnější
zvrat by dnes mohl mít jen jediný možný
následek: zmnožení a prohloubení všech
vážných obětí, které musí
zatím občané reformně přinášet.
Rozhodli jsme se projet rychle křižovatkou a rozmyslet
si to ve chvíli, kdy jsme v jejím středu,
by znamenalo riskovat havárii.
Lze zajisté zlepšovat sociální politiku,
rozšiřovat starost o nezaměstnané a
systematičtěji jim hledat pracovní příležitosti.
Věnovat více pozornosti koncepční
restrukturalizaci výroby, vytvářet lepší
podmínky pro export a příliv investic, podporovat
výrazněji drobné a střední
podnikatele, výchovu manažerů i regionální
rozvojovou politiku. Lze legislativně ekonomickými
nástroji i konkrétní hospodářskou
politikou lecčemus nedobrému zamezit a podepřít
naopak leccos, co má z dlouhodobějšího
hlediska šance. To všechno zajisté lze.
Bylo by však osudné, kdyby byl jakkoli zvrácen
probíhající privatizační proces,
kdyby byl otevřen prostor inflaci nebo kdybychom začali
opět žít na dluh. Občané by se
právem cítili podvedeni, domácí i
zahraniční podnikatelé by ztratili důvěru
v náš stát a naše hospodářství
by mohlo úplně ztratit naději, že se
v dohledné době vzpamatuje.
Za jedenácté - jsem pro to, abychom se ve svém
vlastním bytostném zájmu podívali
zpříma a ostře do tváře své
vlastní minulosti, jasně ji pojmenovali a vyvodili
z ní všechny nutné mravní, politické
i trestní důsledky. Možná by stálo
za úvahu, zda by budoucí parlament neměl
tak, jak je nám to různými mezinárodními
organizacemi navrhováno, zřídit zvláštní
institut, který by se zabýval naší nedávnou
historií, měl právo vyšetřovat
a který by navrhoval z jednoho centra a v jednom duchu
parlamentu a dalším institucím legislativní
i jiné kroky, které by do celé této
bolestivé oblasti vnesly světlo a vedly k tomu,
že se se svou minulostí a jejím morálním
dědictvím vyrovnáme sice důsledně,
ale zároveň civilizovaně, právně,
kulturně.
Zatím se nám to příliš nedaří
a čím méně se nám to daří,
tím častěji propadají někteří
temperamentnější jedinci poněkud hysterickému
stavu ducha, jehož projevy naši mladou demokracii spíš
diskreditují než posilují. Kousnout tam, kde
je to nevyhnutelné, neumíme, ale o to víc
planě štěkáme jeden na druhého.
(Potlesk.)
Za dvanácté - závěrem bych se rád
zmínil o tom, o čem mluvívám snad
nejčastěji.
Pracné každodenní úsilí vybudovat
nový politický, právní a hospodářský
systém by nás nemělo nikdy pohlcovat do té
míry, abychom zapomínali na samotný smysl
tohoto klopotného snažení. A tím je
bezpochyby důstojný a svobodný život
v zemi, kterou pociťujeme jako svůj domov a kterou
máme rádi.
K tomu je ovšem zapotřebí, abychom si trvale
uvědomovali, že nebudujeme stát, který
má být jen slepou imitací kteréhokoli
jiného státu a který je volně zaměnitelný
za libovolný stát jiný v rámci jakési
univerzálně zestejněné konzumní
civilizace. Vědomi si své duchovní identity,
svébytnosti našich národů i národností
měli bychom něco svého vdechnout i do základů
tohoto nově budovaného státu. Měli
bychom
vytvářet stát duchovní, humánní,
kulturní, který nejen přebírá,
ale který dokáže také cosi dávat
a čímsi vlastním vyzařovat. Mezi jiné
evropské státy bychom se měli včleňovat
jako integrální a přitom nezaměnitelná
součást jejich pestrého mnohonárodního
společenství.
Jsem pro stát, který svými zákony
i svou politikou dává najevo, že si váží
každého občana jako jedinečné
lidské bytosti, který podporuje lidskou solidaritu
a sounáležitost, který ctí dědictví
minulých generací i řád přírody.
Jsem zkrátka pro to, abychom se stali zemí, která
tu není jen proto, že ji kdysi někdo takto
nakreslil na mapu a že i její obyvatelé se
chtějí mít dobře, ale která
se plnohodnotně podílí svým osobitým
vkladem na civilizačním bohatství lidstva,
svým osobitým způsobem toto bohatství
přijímá a zároveň rozmnožuje.
Dámy a pánové, v uplynulých měsících
jsem hodně přemýšlel o tom, zda se mám
po volbách znovu ucházet o úřad prezidenta.
Bylo to pro mne rozhodování nekonečně
těžší než před dvěma
lety z mnoha důvodů. Mimo jiné i proto, že
teprve zkušenost těchto dvou let mi umožnila
v celé šíři pochopit náročnost
prezidentské funkce v této zemi a v této
době.
Rozhodl-li jsem se nakonec kladně, pak ovšem nikoli
proto, že chci být prezidentem za každou cenu
a za všech okolností, ale proto, že chci přispět
k prosazení určitých hodnot. (Potlesk.) S
možností je prosazovat je tedy má kandidatura
nejen svázána, ale jedině v ní má
smysl. Hovořil-li jsem tu o svých představách
o budoucnosti, bylo to mimo jiné i proto, abych zavčas
umožnil politickým silám, které se účastní
voleb, udělat si názor na to, kde stojím,
co lze a co nelze ode mne očekávat, a zda se pro
tento úřad i nadále hodím. Volit prezidenta
bude sice až nový parlament a za normálních
okolností bych se tedy měl představovat až
jemu. Nicméně mi bohužel v normální
situaci nežijeme a kratičký čas, který
nám zbude mezi parlamentními volbami a volbou prezidenta,
přímo vyzývá k tomu, aby nic z toho,
co lze udělat dnes, nebylo odkládáno na zítřek.
Paní poslankyně, páni poslanci, nakonec bych
vám rád poděkoval za všechnu práci,
kterou jste v tomto parlamentě vykonali ve prospěch
našich občanů. Nejednou jsem se na mnohé
z vás zlobil. Nejednou jste se vy zlobili na mne.
Nejednou jste se zlobili na sebe navzájem. V této
chvíli však ztrácí smysl vzpomínat
na všechno minulé zlobení a je nutné,
abychom se všichni, náležitě poučeni
svými zkušenostmi se sebou navzájem i se sebou
samými, začali dívat kupředu.
Přeji vám i nám všem, aby toto vaše
poslední zasedání bylo úspěšné.
Přeji vám mnoho úspěchů ve
vašem občanském i politickém životě.
Děkuji vám za pozornost.