Přítomno: | 137 poslanců Sněmovny lidu |
71 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
69 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adámek M., Andelová, Bakšay, Borguľa,
Čič, Dlouhý, Gürtler, Klaus, Kňažko,
Kos, Kováč M., Pospíšil J., Szöcs
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Grebeníček, Němec, Pernica F., Štern
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:
Mečiar, Molnár J., Morovič, Roman, Slota,
Syč
Návrh pořadu schůze:
Federální shromáždění
na 22. společné schůzi Sněmovny lidu
a Sněmovny národů dne 14. dubna 1992 schválilo
tento návrh pořadu a předpokládaného
postupu jednání 22. společné schůze
SL a SN ve dnech 14. - 30. dubna 1992 a zkrácení
řečnické lhůty na 10 minut.
1. Návrh ústavního zákona, kterým
se mění a doplňuje ústavní
zákon č.143/1968 Sb., o čs. federaci, ve
znění pozdějších předpisů
(způsob volby prezidenta) (tisk 1419) a návrh usnesení
SL a SN (tisk 1485).
2. Návrh ústavního zákona, kterým
se mění a doplňuje ústavní
zákon č. 143/1968 Sb., o čs. federaci, ve
znění pozdějších předpisů
(tisk 1366) - opětovné projednání
ve SN.
3. Návrh zákona o majetkové restituci o rehabilitaci
církví a náboženských společností
(tisk 955) a návrh usnesení SL a SN (tisk 1392).
4. Návrh ústavního zákona, kterým
se mění a doplňuje ústavní
zákon č.143/1968 Sb., o čs. federaci, ve
znění pozdějších ústavních
zákonů (tisk 1253) a návrh usnesení
SL a SN (tisk 1344).
5. Vládní návrh ústavního zákona,
kterým se mění a doplňuje ústavní
zákon č.143/1968 Sb., o čs. federaci, ve
znění pozdějších ústavních
zákonů (tisk 1410) a návrh usnesení
SL a SN (tisk 1491).
6. Vládní návrh zákona o soustavě
daní (tisk 842) a návrh usnesení SL a SN
(tisk 1390).
7. Vládní návrh zákona o dani z přidané
hodnoty (tisk 1407) a návrh usnesení SL a SN (tisk
1488).
8. Vládní návrh zákona o spotřebních
daních (tisk 1418) a návrh usnesení SL a
SN (tisk 1490).
9. Vládní návrh zákona o daních
z příjmů (tisk 1408) a návrh usnesení
SL a SN (tisk 1489).
10. Vládní návrh, kterým se předkládá
k vyslovení souhlasu FS ČSFR návrh na ukončení
platnosti Obchodní smlouvy mezi ČSR a Japonskem
sjednané dne 15. 12. 1959, výpovědí
(tisk 1493).
11. Vládní návrh zákona o investičních
společnostech a investičních fondech (tisk
1412) a návrh usnesení SL a SN (tisk 1492).
12. Vládní návrh zákona o burze cenných
papírů (tisk 1307) a návrh usnesení
SL a SN (tisk 1478).
13. Vládní návrh zákona o použití
přebytku státního rozpočtu federace
za rok 1991 (tisk 1448) a návrh usnesení SL a SN
(tisk 1498).
14. Vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje devizový zákon
č. 528/1990 Sb. (tisk 1398) a návrh usnesení
SL a SN (tisk 1468).
15. Vládní návrh, kterým se předkládá
k vyslovení souhlasu FS ČSFR Dohoda mezi vládou
České a Slovenské Federativní Republiky
a vládou Spojeného království Velké
Británie a Severního Irska o podpoře a ochraně
investic, podepsaná v Praze dne 10. 7. 1990 (tisk 1320).
16. Vládní návrh zákona o komoditních
burzách (tisk 1413) a návrh usnesení SL a
SN (tisk 1453).
17. Vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje celní zákon
č. 44/1974 Sb., ve znění pozdějších
předpisů (úplné znění
č. 287/1991 Sb.) (tisk 1266) a návrh usnesení
SL a SN (tisk 1460).
18. Návrh zákona o podnikání ve vztahu
k zahraničí a vývozu a dovozu věcí
(tisk 1254).
19. Vládní návrh, kterým se předkládá
k vyslovení souhlasu FS ČSFR Dohoda o volném
obchodu mezi Českou a Slovenskou Federativní Republikou
a zeměmi ESVO, podepsaná v Praze dne 20. 3. 1992
(tisk 1455).
20. Vládní návrh, kterým se předkládá
k vyslovení souhlasu FS ČSFR Evropská dohoda
zakládající přidružení
mezi Českou a Slovenskou Federativní Republikou
na jedné straně a Evropskými společenstvími
a jejich členskými státy na straně
druhé, podepsaná v Bruselu dne 16. 12. 1991 (tisk
1303).
21. Vládní návrh, kterým se předkládá
k vyslovení souhlasu FS ČSFR Smlouva mezi ČSFR
a Spolkovou republikou Německo o dobrém sousedství
a přátelské spolupráci, podepsaná
v Praze dne 27. února 1992 (tisk 1373) a návrh usnesení
FS ke Smlouvě (SDO + M. Jansta) (tisk 1388).
22. Vládní návrh, kterým se předkládá
k vyslovení souhlasu FS ČSFR Úmluva o zamezení
nezákonným činům proti bezpečnosti
námořní plavby a Protokol o zamezení
nezákonným činům proti bezpečnosti
pevných plošin umístěných na
pevninské mělčině, sjednaná
v Římě dne 10. 3. 1988 (tisk 1305).
23. Vládní návrh, kterým se předkládá
k vyslovení souhlasu FS ČSFR Dohoda mezi Českou
a Slovenskou Federativní Republikou a Rakouskou republikou
o ulehčení pohraničního odbavování
v železniční, silniční a vodní
dopravě, podepsaná ve Vídni dne 17. 6. 1991
(tisk 1300).
24. Vládní návrh zákona o zrušení
pracovních kategorií (tisk 1400) a návrh
usnesení SL a SN (tisk 1479).
25. Vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákoník
práce a zákon o zaměstnanosti (tisk 1402)
a návrh usnesení SL a SN (tisk 1459).
26. Návrh zákona o zákazu vykonávání
některých činností a zneužívání
informací (tisk 1116) a návrh usnesení SL
a SN (tisk 1487).
27. Návrh zákona o vlastnictví k bytům
a nebytovým prostorám (tisk 1281).
28. Vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.76/1959
Sb., o některých služebních poměrech
vojáků, ve znění pozdějších
předpisů (tisk 1378) a návrh usnesení
SL a SN (tisk 1467).
29. Návrh zákona o Federální železniční
policii (tisk 1010) a návrh usnesení SL a SN (tisk
1457).
30. Návrh zákona o Federální asociaci
rozhlasového a televizního vysílání
a provozování federálních vysílacích
okruhů (tisk 1420) a návrh usnesení SL a
SN (tisk 1484).
Vládní návrh zákona o Československé
televizi (tisk 1417).
Vládní návrh zákona o Československém
rozhlasu (tisk 1416).
31. Vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
50/1976 Sb., o územním plánování
a stavebním řádu (stavební zákon)
ve znění zákona č. 103/1990 Sb. (tisk
1235).
32. Vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje občanský
soudní řád (tisk 1399) a návrh usnesení
SL a SN (tisk 1469).
33. Vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje občanský
zákoník, zrušuje zákon o státním
notářství a o jednání před
státním notářstvím (notářský
řád) a mění a doplňují
některé další zákony (tisk 1405)
a návrh usnesení SL a SN (tisk 1471).
34. Vládní návrh zákona o zápisech
vlastnických a jiných věcných práv
k nemovitostem (tisk 1404) a návrh usnesení SL
a SN (tisk 1470).
35. Návrh zákona, kterým se doplňuje
zákon č. 56/1991 Sb., o jednacím řádu
Federálního shromáždění,
a zákon č. 135/1991 Sb., o Kanceláři
prezidenta České a Slovenské Federativní
Republiky (tisk 1454).
36. Návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 94/1963 Sb., o rodině,
ve znění zákona č. 132/1982 Sb. (tisk
1049) a návrh usnesení SL a SN (tisk 1483).
37. Návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 309/1991 Sb., o ochraně
ovzduší před znečišťujícími
látkami (zákon o ovzduší) (tisk 1287)
a návrh usnesení SL a SN (tisk 1461).
38. Návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 334/1991 Sb., o služebním
poměru policistů Federálního policejního
sboru a Sboru hradní policie (tisk 1422).
39. Vládní návrh zákona o policejních
vysokých školách a o zřízení
Policejní akademie (tisk 1375) a návrh usnesení
SL a SN (tisk 1456).
40. Vládní návrh zákona o soudních
poplatcích za řízení u Nejvyššího
soudu ČSFR a u vojenských soudů (tisk 1397)
a návrh usnesení SL a SN (tisk 1463).
41. Návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 87/1991 Sb., o mimosoudních
rehabilitacích (tisk 1318) a návrh usnesení
SL a SN (tisk 1477).
42. Návrh zákona o informačních systémech
o ochraně informací, se kterými tyto systémy
nakládají (tisk 1319) a návrh usnesení
SL a SN (tisk 1465).
43. Návrh kandidáta na funkci místopředsedy
prezidia Federálního fondu národního
majetku (tisk 1414), který podle § 30 zákona
č. 92/1991 Sb., předložil předseda vlády
ČSFR JUDr.Marián Čalfa.
44. Závěrečná zpráva o činnosti
komise poslanců pro přípravu nové
Ústavy ČSFR.
45. Závěrečná zpráva vyšetřovací
komise pro lidská práva a menšiny FS.
46. Návrh poslance SN A. Blažka na usnesení
FS k vystoupení poslance SN S. Pánise v norské
televizi 26. 2. 1992.
47. Návrh zákona o Československých
drahách (tisk 1371).
48. Určení zástupce, který bude FS
zastupovat v řízení před Ústavním
soudem ČSFR a vyjádření k návrhu
skupiny 99 poslanců FS.
49. Návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském
podnikání.
Předseda FS A. Dubček: Vážené
Federálne zhromaždenie, vážené
poslankyne, poslanci a ctený zastupiteľský
diplomatický zbor, vážení hostia! Dovoľte,
aby som predovšetkým privítal prezidenta Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky, pána Václava
Havla. (Potlesk.)
Pán prezident požiadal o vystúpenie na úvod
našej schôdze a to predovšetkým v súvislosti
s blízkym ukončením volebného obdobia
nášho Federálneho zhromaždenia, ktoré
bolo zvolené v slobodných a demokratických
voľbách roku 1990. Prosím, pán prezident,
dávam vám slovo.
Prezident ČSFR Václav Havel: Pane předsedo,
paní poslankyně, páni poslanci, mám
v živé paměti okamžik, kdy jsem před
vámi poprvé stanul, abych vám blahopřál
k vašemu zvolení, představil vám novou
vládu a zamyslel se nad úkoly, které naši
republiku v tomto volebním období čekají
a vůbec nad tím, jaký stát chceme
budovat.
Přečetl jsem si před několika dny
svůj tehdejší projev a byl jsem překvapen
několika věcmi. Za prvé tím, kolik
pasáží bych tu dnes mohl s klidným svědomím
přečíst bez jediné změny. Za
druhé tím, kolik mých tehdejších
představ život naopak překonal či usvědčil
z naivity a kolik úkolů se ukázalo být
nekonečně náročnějších,
než se mi tehdy zdálo. Nejvíc mne však
překvapilo, kolik úmyslů, jež měly
tehdy v našich myslích jen velmi neurčité
obrysy, se nám podařilo konkrétně
domyslet a začít proměňovat ve skutečnost.
Myslím, že se hodí, abych dnes, kdy se práce
tohoto parlamentu chýlí ke konci, poukázal
jak na to, co se nám z našich úmyslů
podařilo, tak na to, co nikoliv.
Volby, z nichž vzešly naše dnešní tři
parlamenty, ukázaly jasně, že velká
většina našich občanů odmítá
totalitní stát, přeje si žít
ve svobodě a demokracii a je pro normální
tržní ekonomiku. Jemnější obraz
názorového rozvrstvení společnosti
však tehdejší volby ještě dát
nemohly. Naše společnost se teprve začínala
nově politicky uvědomovat a diferencovat, spektrum
politických názorů se teprve rodilo a politici,
tváří v tvář každodenním
úkolům, před nimiž stáli, se
teprve začínali výrazněji veřejně
profilovat, což muselo posléze vést ke vzniku
pestřejší palety politických subjektů,
než jaká byla nabídnuta voličům
v roce 1990.
Ve svém prvním projevu před vámi jsem
mluvil o tom, že nadcházející dva roky
budou v tomto ohledu rozhodující a v jejich průběhu
se vytvoří konturovanější půdorys
našeho budoucího politického života. To
se skutečně stalo a dík tomu blížící
se volby již nejsou pouhým plebiscitem, ale skutečnými
volbami. Je dobré, že jsou tak brzy po volbách
předchozích. Kdybychom si je byli takto nenaplánovali,
rychlá politická krystalizace by nás asi
beztak donutila vyhlásit volby předčasné.
Jinými slovy, základní krok ke vzniku skutečně
pluralitního politického systému založeného
na svobodné soutěži různých politických
koncepcí a sil byl učiněn.
Pevně věřím, že předvolební
kampaň se bude vyznačovat kulturností a smyslem
pro fair play. Neměla by to být rvačka mezi
nepřáteli, ale civilizované utkání
různých politických programů a osobností,
které za nimi stojí.
Před dvěma lety jsme věděli, že
musíme přetvořit celý náš
právní řád. Málokdo z nás
asi tušil, jak obtížný úkol to
bude, jak těžko se bude hledat správná
posloupnost nově přijímaných zákonných
norem, když vlastně téměř každá
přímo či nepřímo souvisí
s každou další, jedna je naléhavější
než druhá a odpovědné projednání
každé z nich vyžaduje svůj čas.
Navzdory těmto těžkostem můžeme
dnes říci, že přetváření
celého právního systému je už
v plném proudu.
Toto Federální shromáždění
přijalo zatím 147 nových zákonných
norem a na této své poslední schůzi,
jak pevně doufám, přijme ještě
několik dalších. Je to výkon vskutku
úctyhodný. Na jeden kalendářní
týden připadá více než jeden
zákon, což je počet, který snad nemá
obdoby, zvláště přihlédneme-li
k tomu, že mnohé z přijatých zákonů
mají tak zásadní povahu, že projednání
a schválení analogických norem by si ve stabilizovaných
demokraciích pravděpodobně vyžádalo
dlouhé měsíce, ne-li roky.
Před dvěma lety jsme věděli, že
chceme naše veskrze centralizované hospodářství
založené na univerzálním státním
vlastnictví téměř všeho proměnit
v hospodářství tržní, opřené
o pluralitu svobodně vznikajících a svobodně
se chovajících ekonomických subjektů
patřících konkrétním lidem
či jejich skupinám, jejichž podnikání
se řídí zákony nabídky a poptávky.
Věděli jsme, že musíme vlastně
celou naši zemi a celý její hospodářský
potenciál ocenit a rozdělit konkrétním
vlastníkům. O způsobech, jak tento nevídaný
a zatím nikde neuskutečněný úkol
provést, jsme však dohodnuti nebyli. Byla to doba
živých debat o tom, jak naši reformu koncipovat,
co udělat dříve a co později, jaké
metody zvolit.
Dnes můžeme konstatovat, že tato dalekosáhlá
transformace naší ekonomiky má už svou
jasnou koncepci a v jejím duchu už naplno probíhá.
Základní zákony, které jí dávají
rámec, jsou přijaty a naplňovány.
Malá privatizace se chýlí ke konci, velká
privatizace se rozběhla a v nejbližších
dnech si více než 8,5 mil. našich občanů
začne objednávat první akcie mnoha set donedávna
státních podniků. Tímto rozhodnutím
projevili naši občané důvěru
v reformu a právem očekávají, že
jim formou podílu na vlastnictví podniků
bude alespoň zčásti vráceno to, oč
je předchozí režim systematicky okrádal,
když svou politikou znemožňoval přirozený
rozvoj hospodářství a přirozené
uplatnění tvůrčího potenciálu
naší společnosti. Majetek v hodnotě
260 miliard Kčs začne tedy už brzy přecházet
do soukromých rukou.
Zrodila se a rychle se rozrůstá vrstva soukromých
podnikatelů. Podle přijatého transformačního
zákona se po dlouhém přešlapování
konečně začíná proměňovat
rovněž naše zemědělství.
Na privatizačním procesu se významně
podílí navrácení majetku kdysi násilně
zestátněného. Zahájenou proměnou
vlastnických vztahů, liberalizací cen, zavedením
vnitřní směnitelnosti koruny, antiinflační
měnovou politikou a úspornou politikou rozpočtovou
byly vytvořeny základní předpoklady
zrodu tržního prostředí.
Všichni víme, že i u nás, podobně
jako v ostatních postkomunistických zemích,
má reforma zároveň své tvrdé
důsledky. Výroba klesla, nezaměstnanost se
stala tíživou skutečností, citelně
stouply životní náklady. Základní
operace, bez nichž by byl přechod k tržnímu
hospodářství nemyslitelný, totiž
odkryly pravý stav našich podniků a ukázaly,
do jaké míry jsme vlastně žili na dluh.
Dnešní oběti ve prospěch zítřejší
prosperity se ovšem výrazně liší
od obětí, které od občanů vyžadoval
jménem šťastnějších zítřků
komunistický režim. Lidé nejsou nuceni je přinášet
kvůli utopické fikci, kterou nikdo nikde neviděl
uskutečněnu, ale kvůli rychlému obratu
k tomu, co je dávno jinde vyzkoušené a osvědčené.
Milióny našich občanů, kteří
dnes mohou volně cestovat, se na vlastní oči
přesvědčují, že nesměřujeme
do sféry pomyslů a snů.
Vlády a parlamenty se ostatně snaží
o to, oč je jejich povinností se snažit a oč
se budou muset možná ještě intenzívněji
a promyšleněji snažit i parlamenty a vlády
budoucí - všemi dostupnými a rozumnými
způsoby mírnit sociální dopad reformy.
Zatím naše reforma probíhá v atmosféře
relativního sociálního klidu. Hlavní
zásluhu na tom mají občané sami, jejichž
většina chápe nutnost reformy i obětí
s ní spojených. Občanům za tento postoj
patří velké uznání a dík.
Nelze však pouze spoléhat na jejich neutuchající
porozumění. Je třeba dělat více.
V každém případě je však
pro nás povzbuzující, že koncepčnost,
rychlost a klidný průběh naší
reformy sklízejí respekt mezinárodního
společenství.
Před dvěma lety jsme stáli před úkolem
přebudovat celou státní správu a vrátit
smysl i místní samosprávě. Byly před
námi první svobodné komunální
volby. Příslušné zákony daly
i této rozsáhlé transformaci základ,
volby proběhly dobře, v čele obcí
a měst stojí noví lidé. I tato proměna
tedy začala, i když vůbec nelze říci,
že je hotová. Spíše se mi zdá,
že rozhodující fází tohoto decentralizačního,
demokratizačního a zároveň racionalizačního
procesu máme teprve před sebou a že dovršit
ho bude úkolem až příštích
parlamentů.
Před dvěma lety jsme byli okupovanou zemí
a členem neblaze proslulé Varšavské
smlouvy. Dnes už u nás žádná cizí
vojska nejsou, Varšavskou smlouvu jsme aktivně pomohli
zrušit a naše státní nezávislost
už zdaleka není jen obsahem různých
deklarací, ale proměňuje se v reálný
fakt.
Uzavřeli jsme do této chvíle sedm velkých
politických smluv - s Itálií, Francií,
Polskem, Španělskem, Německem, Ruskou federací
a Bulharskem. Smlouvy s další brzy uzavřeme.
Jednu z podepsaných smluv jste už ratifikovali, ostatní
jsou k ratifikaci připraveny.
Uzavřeli jsme přes 200 menších, ale
neméně důležitých smluv a dohod,
ať už o bezvízovém styku, o vzájemné
ochraně investic, o zamezení dvojího zdanění
nebo dalších. Podepsali jsme evropskou dohodu s Evropským
společenstvím, která je pro nás, jak
víte, neobyčejně důležitá
a která ukazuje cestu k našemu budoucímu plnému
členství v této nejdynamičtější
evropské organizaci.