Pátek 13. března 1992

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má paní poslankyně Nováková, připraví se paní poslankyně Kaplanová.

Poslankyně SL E. Nováková: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Již několikrát se zde mnozí poslanci tohoto Federálního shromáždění snažili napravit stále trvající stav bezpráví týkající se majetkových křivd napáchaných komunistickým režimem na církvích, řádech a náboženských společnostech. Bylo tomu tak při projednávání zákona o nápravě některých majetkových křivd, o mimosoudních rehabilitacích, o úpravě vlastnických vztahů k půdě. Vláda vždy měla zásadní námitky, které jsme se snažili pochopit a vždy jsme byli představiteli vlády ubezpečeni, že k nápravě dojde, a že bude řešena samostatným zákonem, který vláda připravuje.

Dovolím si připomenout vystoupení premiéra Čalfy při projednávání zákona o mimosoudních rehabilitacích. Psal se únor 1991, kdy byla možnost problém s odcizeným majetkem církví vyřešit. Tehdy pan premiér řekl, cituji: "Připravují se další restituční zákony, např. restituce diecésních majetků, majetků obcí, politických stran atd. Společným jmenovatelem všech těchto i dalších je obnova vlastnických práv." Dále odpověděl pan premiér, proč nebyly vzaty do výše uvedeného zákona majetky církví. Cituji: "Nevidím žádný problém, protože se připravuje samostatný zákon, který" - podtrhuji - "všeobecně pojme rehabilitaci církví a náboženských společností. Vláda již v minulém roce prokázala upřímnou snahu a udělala reálné kroky k řešení církevní problematiky a nikdo tedy nemá důvod k tomu, aby tomuto úsilí pro budoucnost nedůvěřoval." Konec citátu.

Při této příležitosti nemohu než připomenout i programové prohlášení vlády, kde v kapitole o lidských právech se říká: "Federální vláda bude pokračovat v napravování vztahů mezi státem a církví. Ještě v tomto roce navrhne vláda legislativní ochranu práv věřících náboženských organizací" a opět si dovolím podtrhnout úpravu majetkových vztahů.

Jaká je skutečnost na konci volebního období? Nejen že tato vláda nepředložila a ani již pochopitelně nepředloží takový zákon, ale ve svém stanovisku k zákonu poslaneckému dává najevo, že neblahá poručnická politika vůči církvím bude pokračovat. Ve svém stanovisku navrhuje přípravu výčtového zákonu, případně zákony v určitých etapách, které by připravila ve spolupráci s církví. Takové stanovisko považuji - promiňte mi to - za licoměrné, neboť tato vláda již pochopitelně nepředloží žádný návrh zákona a její návrhy pro budoucí vládu jsou prázdnou proklamací. Takové stanovisko však vzbuzuje i dojem nedůvěry státu k církvím. Nebere v úvahu prohlášení biskupské konference, že církev sama provede určitou selekci majetku, o který požádá a dále, že nabídne majetek, který nebude sama užívat i ostatním církvím a náboženským společnostem.

Připomínám již z dřívějšího prohlášení biskupské konference další. Dovolím si ocitovat: "Církev chce při uplatnění svých vlastnických práv postupovat tak, aby byly respektovány celospolečenské zájmy a oprávněné potřeby dosavadních držitelů."

Zkušenost posledních čtyřiceti let ukázala, jaký je výsledek státní péče o vzácné kulturní a církevní památky. Pokud bude církev nadále zbavena svého majetku, který by jí poskytl větší možnost o tyto objekty pečovat, bude devastace tak vzácného kulturního dědictví pokračovat. Nikdo snad nepochybuje o tom, že vrácený majetek využijí církve k tomu, aby v širší míře mohly sloužit nemocným, starým, umírajícím, pečovat o bezdomovce, zakládat církevní školy, o které je velký zájem.

I zde si neodpustím citovat programové prohlášení vlády. Cituji: "Nadále bude podporovat především jejich sociální, charitativní a pedagogickou činnost." Jak si tuto podporu vláda představuje bez materiálního zabezpečení? V projevu neochoty vrátit církvím to, co jim bylo neprávem odňato, vidím i nepochopení toho, že majetek církví neslouží k osobnímu obohacení, ale slouží široké veřejnosti.

Vážení páni poslanci, vážené poslankyně. Je mi stydno za to, že církve dosud stojí před námi jako prosebníci, ačkoliv dávno a bez licitací jim měl být majetek vrácen, pokud se chceme řídit přirozeným právem.

Dovolte mi však říci na závěr. I když v tuto chvíli by nedošlo k právem očekávané nápravě majetkových křivd, nemám sebemenší obavu o jejich budoucnost. Zatímco o politických stranách a politických vůdcích, kteří dnes rozhodují, za několik desítek let už nikdo nebude vědět, křesťanské církve jako společenství věřících z minulostí bezmála dva tisíce let přetrvají jistě až do konce lidské civilizace.

Dovolte mi na závěr poprosit vás, kolegyně a kolegové, abyste svým hlasem poslanecký návrh podpořili. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Nyní má slovo paní poslankyně Kaplanová, připraví se poslanec Zeman.

Poslankyně SN M. Kaplanová: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Každý z nás, kdo byl včera přítomen večeru Jana Amose Komenského, byl zcela jistě hluboce dotčen myšlenkami J. A. Komenského. Dýchla na nás celá ta doba, to údobí zápasu a hledání pravdy, hledání duchovních hodnot, které vždy nesly osobnosti jako on a které samozřejmě reprezentovala církev, které reprezentovalo duchovní jádro klášterů, církve a kněží.

Chtěla bych upozornit na to, že tyto hodnoty my dnes zvláště potřebujeme. Je nám třeba lidí, kteří mluví o pravdě a spravedlnosti, ale současně o odpuštění. Je nám třeba lidí, kteří přivádějí druhé k poznání, k pokání, k pravdě a k lásce.

Chtěla bych mluvit také o tom, že to byly vždycky řády, které toto nejen hlásaly, ale realizovaly. Byly to sestry, které pracovaly a nežádaly nic a byla jejich práce oceněna i těmi, kteří pracovali proti nim. Byli to lidé církve, kteří trpěli. Nebudu opakovat to, co bylo řečeno a kolik jich zemřelo, ale řeknu jenom, že krev mučedníků je semenem nové budoucnosti. A my nevíme, do jaké míry naše svoboda byla zasloužena jejich utrpením a jejich mučednictvím.

My jsme viděli na vlastní oči práci sester, ale nikdo z nás už si pravděpodobně nepamatuje na práci bratří.

To už jsme nezažili. Byli rozehnáni, vyhnáni ze svých domovů a jenom staří lidé si pamatují, jaká byla U milosrdných bratří v Brně atmosféra v nemocnici, kterou vedli oni. My všichni se dožijeme stáří a nebudeme chtít žít v těch podmínkách, v jakých, bohužel, se v nemocnicích a všude v těchto zařízeních dnes pracuje. Bez zájmu o člověka, bez úcty k jeho důstojnosti, bez lásky.

Chtěla bych poprosit, abychom si uvědomili, že když jim vracíme majetky, nejde pouze o právnické osoby. Možná, že v právnickém slovníku jde jen o právnické osoby, ale uvědomte si, že v klášterech žily fyzické osoby a kláštery byly jejich domovem, jejich jediným domovem a z toho domova byly vyhnány jako zvěř a jak s nimi bylo nakládáno.

Proto se domnívám, že tady v podstatě, když to vezmeme podle přirozeného práva, o právnické osoby nejde, ale o množství fyzických osob, které mají právo na to, aby jim bylo navráceno to, co jim bylo protiprávně ukradeno. Nechtějí to pro svoje zbohatnutí jako ostatní jiné fyzické osoby, ale pro službu, kterou tolik budeme potřebovat. Už dnes víme, kolik lidí je bezdomovců, kolik lidí je bez práce, kolik tady máme lidí, a mladých, drogově závislých a nemáme na to instituce, které by se jim věnovaly. Kdo to bude dělat a kdo to bude dělat nezištně a s láskou, aniž by čekal odměnu?

Prosím vás, uvědomte si vážnost naší situace. Uvědomte si to a darujte jim zpět to, co jim patří, aby mohli sloužit a aby mohli zachraňovat to, co nikdo jiný nezachrání. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má pan poslanec Zeman, připraví se poslanec Kakačka.

Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající, vážené Federální shromáždění, i když nevyznávám názor, že husitství bylo nejšťastnějším obdobím našich dějin, spíš naopak, cítím, jak se ve mně po některých projevech mých předřečníků probouzí husitský gen. Ostatně slyšeli jsme dojímavou úvahu o Janu Amosu Komenském a bylo by dobré zamyslet se nad vztahem tohoto myslitele právě k svaté církvi římsko-katolické, bylo by dobré uvažovat i o tom, do jaké míry církev, vstupující do politiky, ale i do podnikání, vytváří kontrolní mechanismy, vrcholící někdy až svatou inkvizicí. Věřím však dobrosrdečnosti tohoto parlamentu a věřím tedy i tomu, že po skončení svého příspěvku nebudu potupně odveden na hranici a odsouzen k upálení pomalým ohněm.

Teď už mi dovolte, abych se nejdříve vyjádřil k tomu, co zde padlo, to znamená k údajnému falšování dokumentů výborů pro plán a rozpočet a poté zaujal stanovisko k předloženému návrhu zákona.

Výbory pro plán a rozpočet přijaly naprosto jednoznačné usnesení, v němž doporučují projednávat tento návrh teprve tehdy, až bude známo stanovisko vlády a až předkladatelé dodají podklady týkající se církevního majetku, zejména ve Slovenské republice. Pokud vím, první se stalo, druhé ještě ne.

Protože gesční výbory žádaly, aby z formálních důvodů znělo usnesení jinak, pak modifikované usnesení znělo, že tyto výbory nedoporučují projednávat tuto záležitost do dodání těchto materiálů. Formulace "doporučují projednávat až po projednání materiálů" a "nedoporučují projednávat do dodání materiálů", jsou podle mého názoru naprosto ekvivalentní a o žádné falšování dokumentů se nejedná. Jedná se pouze o takovou klarifikaci textu, aby i některým intelektům umožnila snazší pochopení. To je vše k této věci.

Nyní k vlastnímu návrhu zákona. Když jsem si ho přečetl, rozhodl jsem se, že zcela netradičně v úvodu svého diskusního příspěvku budu citovat starou českou pohádku. Nedělám to proto, že bych podezříval část členů tohoto ctihodného shromáždění z freudovské regrese do stadia infantility, ale výlučně proto, že pohádka je pouze zestručněním lidové moudrosti. Prosím proto, abyste bez vášní následující dvouvětou citaci přijali.

Smolíčku, pacholíčku, otevři nám svou světničku. Jen dva prstíčky tam strčíme, jen se ohřejeme, hned zas půjdeme. Konec citátu.

Byl jsem jedním z těch, kdo podporovali před rokem a půl návrh zákona o restituci církevních objektů a podporoval bych ho i dnes. Nezávisle na tom, že u některých konkrétních objektů u mně vznikají pochybnosti. Nedávno jsem viděl plakát, který se jmenoval "Loterie Hostýn". Ten plakát říkal "hostýnský majetek se vrací církvi", a protože v něm byl dříve umístěn ústav pro mentálně zaostalé děti, vypisuje se loterie, jejíž výtěžek má umožnit vybudovat ústav nový.

Slyšel jsem rovněž ve výborech pro plán a rozpočet mluvit ministra financí - a i ten může mít někdy pravdu - o tom, že v rozsáhlém komplexu klášterních budov žije pouze pět mnichů, kteří nejsou schopni tyto komplexy využívat. Jde mi o to vrátit církvi ten majetek, který slouží k plnění jejího poslání, úměrně tomu, jak církev bude růst a jak bude moci tohoto majetku využívat. Ale kladu otázku, zda jedním z poslání církve je být pozemkovým vlastníkem, a proto bych rád osvěžil vaši paměť několika citacemi z páté společné schůze těchto sněmoven. Budu citovat výlučně autory, kteří podporovali tehdejší návrh restitučního zákona a protože to není podstatné, nebudu uvádět jména.

První citát: "Katolická církev se zříká jakýchkoliv oprávněných nároků, jak o tom také byla řeč v našich výborech, které mne výslovně usnesením zavázaly, abych vyzvala poslance Federálního shromáždění, aby vyšším představitelům řádů a kongregací vyslovili dík za příkladnou a pro nás ostatní inspirující skromnost vůči vládě národního obrození." Konec prvního citátu.

Dovolte mi nyní uvést citát druhý: "Myslím, že nikdo z nás nepochybuje o tom, že řádům nejde ani o bohatství, ani o majetky, ale pouze o to, aby měly navrácen svůj domov, aby mohly žít a plnit své poslání. Chtěla bych zdůraznit, že jim patřily nejen budovy, ale i statky, lesy, polnosti. O to všechno nežádají."

Citát třetí: "Je potěšitelné, že církev a církevní řády žádají pouze budovy, které pro svou církevní, duchovní a misijní činnost nutně potřebují a že nežádají o navrácení majetku výrobního charakteru, jako jsou pole, lesy, louky, rybníky a jiné statky."

Citát poslední: "Chtěl bych upozornit, že majetek má dvojí smysl. Buď pro obohacení nebo jako prostředek služby. To, co po nás žádají řehole, není majetek pro obohacení, ale je to pouhý prostředek pro službu, kterou chtějí konat ve prospěch nás všech."

Závěrem konstatuji, vážení kolegové, že na výboru pro plán a rozpočet a patrně i na jiných výborech předkladatelé uváděli tehdy, že církev nebude žádat jiné pozemky, než jsou pozemky zahrnující přístupové cesty k restituovaným objektům.

Skončil bych tedy asi touto úvahou. Tomáš Masaryk svého času při svém hlubokém náboženském myšlení bojoval proti jevu, který nazval církevnictví. Dokonce se stal předmětem žaloby českých katechetů. Myslím si, že bychom neměli směšovat naše sympatie vůči náboženství s konkrétní ekonomickou úvahou o novém vzniku církevních velkostatků, zvláště když jedním dechem současně tvrdíme, že zemědělská velkovýroba se neosvědčila a že by byly zapotřebí rodinné farmy.

Měli bychom si připomenout, že na rozdíl od oné pohádky zde nemáme žádného jelena se zlatými parohy. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Faktickou poznámku má pan poslanec Magyar.

Poslanec SL F. Magyar: Znova zdôrazňujem, že som nepoužíval výraz "falšovanie", konštatoval som len fakty.

Po druhé, stopercentne sa stotožňujem s názorom predsedu výboru pre plán a rozpočet pána Zemana, pokiaľ ide o začiatok, až doteraz, že nevidím rozdiel medzi tým, či výbor odporučí prerokovať až po oboznámení sa so stanoviskom vlády, alebo neprerokovať ho. Nevidím v tom rozpor. Rozpor je v tom, že vznikol ďalší bod, ktorého obsah nie som ochotný tu uviesť, pretože nebol obsahom vtedajšieho rokovania. Vznikol tam ďalší bod a ten je predmetom rozporu. Teraz týmto žiadam prítomného prvého podpredsedu Federálneho zhromaždenia, aby bol tento prípad vyšetrený. Až v priebehu šetrenia som ochotný ísť sa vyjadriť pred komisiu.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Faktickou poznámku má paní poslankyně Nováková.

Poslankyně SL E. Nováková: Dovolte mi, abych se vrátila k diskusnímu příspěvku, k tomu, co řekl pan poslanec Zeman. On velmi rád cituje, ale bohužel mnohdy ne zcela přesně. Když jsem si připravovala svůj projev, velmi pečlivě jsem si pročetla veškeré materiály. Velmi živě si vzpomínám na to, co zde citoval pan poslanec Zeman. Přidal si tam při citaci jisté poslankyně katolickou církev. Tehdy se totiž jednalo o navrácení majetku řádům a kongregacím a tehdy skutečně církev k tomu pozemky nežádala. Takže to je něco velmi a podstatně jiného.

Byla bych moc ráda, kdyby pan poslanec Zeman citoval - pokud možno - pravdivě a přesně. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Faktickou poznámku má ještě pan poslanec Kroupa.

Poslanec SL D. Kroupa: Náš milý přítel a kolega pan poslanec Zeman rád hovoří z řečnické tribuny o intelektu způsobem, jako kdyby nějaký měl. (Smích v sále.) Je-li tomu tak, pak ho prosím, aby ho použil právě při meditaci nad posledním citátem, který uváděl. Jeho autorem jsem totiž já a domnívám se, že rozdíl mezi majetkem pro obohacení a majetkem pro službu platí i v případě tohoto zákona, který hodlám podporovat. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nyní pokračují další normální diskusní příspěvky. Slovo má pan poslanec Kakačka, připraví se pan poslanec Tahy.

Poslanec SL J. Kakačka: Vážený pán predsedajúci, dámy a páni, milí hostia! Na základe toho, čo som si vypočul v tejto sieni, musím konštatovať, že to prakticky znamená, že aj súčasný politický systém sa stotožňuje s administratívnymi opatreniami bývalého totalitného systému, ktorý konal vyslovene z marxisticko-leninského ideologického aspektu, so zameraním na potláčanie a likvidovanie náboženstva, a to tak, že v prvom rade zbavil náboženské spoločnosti aj ekonomickej samostatnosti.

Považujem za potrebné skúmať aj postoj vlády. Bolo to v dobe, keď sa prerokúval zákon o pôde, keď premiér Čalfa pri týchto mikrofónoch prehlásil: "Majetok cirkví sa bude riešiť zvláštnym zákonom." Musím konštatovať, že pán premiér klamal. Klamal tento parlament. Už nehovorím o postoji vlády, aký zaujala k poslaneckému návrhu. Už to tu bolo povedané.

Preto považujem za potrebné tento postoj vlády ešte preskúmať aj z hľadiska medzinárodného, aj z hľadiska vnútroštátneho práva. Náš štát má diplomatické zastúpenie vo Vatikáne. Z toho vyplýva, že náš štát rešpektuje právne úpravy Vatikánu ako celosvetového ústredia katolíckej cirkvi, ktorými sa riadia jednotlivé miestne cirkvi, teda aj cirkev v našom štáte.

Kódex kanonického práva okrem iného ukladá správcom cirkevného majetku starostlivo spravovať im zverený cirkevný majetok a urobiť všetko, aby tento majetok neprepadol. Je to kánon 1276, 1277 a 1284.

V Charte ľudských práv, ku ktorým sa hlási aj náš štát, je okrem iného zakotvená aj náboženská sloboda. Z toho vyplýva, že vlastnícke vzťahy náboženských združení musia byť rešpektované a zo strany štátu musia používať rovnakú ochranu ako vlastnícke vzťahy fyzických osôb a ostatných právnych subjektov.

Z pohľadu vnútroštátneho práva nemôže mať štát vôbec istotu, že pôdu, ktorá bola v dobe od 25. 2. 1948 do 1. 1. 1990 odobraná náboženským združeniam, skutočne štát platne vlastnil. Cirkevnú pôdu, podľa našich zistení v pozemkovej knihe, vyvlastňovali útvary bývalých ONV a KNV pridelením listinami v prospech štátnych statkov, resp. iných organizácií. Tieto rozhodnutia boli potom zapísané do pozemkovej knihy a na ich základe pozemkové knihy vo svojich spisoch označujú tieto pozemky ako vlastníctvo československého štátu.

Proti týmto pochybným právnym aktom bývalých ONV a KNV sa nemohli náboženské združenia účinne brániť, pretože to bolo v politickom ovzduší totalitného systému nemožné a dopredu odsúdené na neúspech. Okrem toho nemali náboženské združenia vytvorené pre to ani personálne, ani hmotné podmienky.

Výnosy z pôdy, ktoré v prevažnej miere vlastnilo ústredie rímskokatolíckej cirkvi, ordinariáty, používala cirkev na financovanie prevádzky vlastných ordinariátov, cirkevných bohosloveckých seminárov, cirkevných škôl rôznych stupňov - veď len na Slovensku ich bolo okolo 800 - charitatívnych domov, na zabezpečenie duchovných aj vlastných laických pracovníkov v starobe, nemoci a pod.

Posledné obdobie, od 25. 2. 1948 do 1. 1. 1990, teda posledných 42 rokov, jednoznačne a nenavrátiteľne preukázalo, čo znamená zbaviť ústredie cirkví, ordinariáty ich majetkovej podstaty. Personálne obsadenie ordinariátov sa zúžilo na Slovensku len na osobu ordinára a niekoľko kňazov, ktorí pri svojich funkciách a ordinariáte zabezpečovali ešte aj pastoračné činnosti, takže na ústredí mohli vykonávať len najminimálnejšiu agendu, vrátane účtovej evidencie.

Štát jednotlivým ordinariátom na financovanie ich prevádzky finančne neprispieval, vyplácal len platy duchovným.

Cirkev na vrátenej pôde ani v budúcnosti nemieni aktívne hospodáriť. Cirkev odovzdá poľnohospodárske, respektíve lesné pozemky do nájmu súčasným užívateľom týchto pozemkov, resp. budúcim záujemcom o ich užívanie. Suma, ktorú získajú jednotlivé ordinariáty na nájomnom za poľnohospodársku pôdu, by pri súčasných cenových reláciách stačila pokryť prevádzkové náklady toho-ktorého ordinariátu, vrátane údržby budov ordinariátu. Ostávajúca časť takto získanej sumy, pokiaľ bude, by sa použila na podporu a štipendiá chudobných a nadaných študentov, resp. bohoslovcov a pod.

Vážený parlament, čítal som z listu, ktorý tu bol zaslaný predsedovi Federálneho zhromaždenia z biskupskej konferencie v Nitre v minulom roku, bolo to v júni. Keby Predsedníctvo Federálneho zhromaždenia bolo rozhodlo už vtedy, keď sa rokovalo o zákone o pôde, tak by sa už vtedy všetci poslanci boli mohli oboznámiť s týmto listom, ktorý bol adresovaný priamo Alexandrovi Dubčekovi. Musím, bohužiaľ, konštatovať smer azimutu, akým sa táto spoločnosť uberá dopredu.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má pan poslanec Tahy, připraví se poslanec Ransdorf. Pan poslanec Ransdorf se však nejprve hlásí s faktickou poznámkou. Má slovo.

Poslanec SN M. Ransdorf: Já bych jen reagoval na vystoupení paní poslankyně Novákové. On by se jistě kolega Zeman obhájil sám, ale já chci připomenout, když paní poslankyně rozlišovala majetkoprávní nároky katolické církve a řádů a řeholních kongregací, že kanonické právo je v tomto směru naprosto jednoznačné. Kánony 531 až 537 zařazují v hospodářském smyslu řády a řeholní kongregace do katolické církve.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Než dám slovo panu poslanci Tahymu, vítám místopředsedu vlády pana Jozefa Mikloška. Máte slovo, pane poslanče.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP