Poslanec SN M. Čverčko: Prichádzam s návrhom
na zmenu v § 11 ods. 2. Navrhujem vynechať poslednú
vetu. V plate vedúceho zamestnanca, ktorý je štatutárnym
orgánom, je vždy prihliadnuté k celkovej práci
nadčas. Skutočnosť je taká, že
sa toto nedá všeobecne zaručiť. Ďakujem.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Hlási sa ešte niekto do rozpravy? (Nikdo.)
Nie je to tak.
Rozpravu k tomuto návrhu zákona teda ukončujem
a uzatváram.
Domnievam sa, že tu odznelo veľké množstvo
pozmeňujúcich návrhov a myšlienok rôzneho
typu. Prosím zástupcu navrhovateľa, resp. pána
ministra Millera, aby zhodnotil priebeh rozpravy.
Ministr práce a sociálních věcí
ČSFR P. Miller: Vážený pane předsedající,
vážené paní poslankyně, páni
poslanci, u řady vystoupení mám takový
pocit, že došlo k určitému nepochopení
návrhu tohoto zákona.
Z věcného hlediska upravuje návrh zákona
v souladu s ústavními kompetencemi pouze, a podotýkám,
pouze minimální mzdové tarify, nárokové
příplatky, některá pracovně
právní ustanovení a příslušná
zmocnění pro nařízení vlády.
Konkretizace jednotlivých platových systémů
bude zabezpečena, vedle ustanovení vyplývajících
přímo ze zákona, nařízeními
federální a republikových vlád pro
jednotlivá odvětví, respektive skupiny pracovníků.
Předkládaný návrh zákona tak,
jak je teď předložen a připravovaná
nařízení vlád umožní,
jak v základních platech, tak i v různých
příplatcích podstatně vyšší
ocenění pracovníků rozpočtové
sféry než je tomu dosud, a lze to již teď
odhadnout na 30 %. Míra využití těchto
možností však bude závislá na rozsahu
prostředků na odměňování.
Pro vynikající odborníky bude možnost
samozřejmě zvýšení platové
úrovně podstatně vyšší.
Pokud jde o vojáky z povolání a příslušníky
bezpečnostních sborů, předpokládá
se plné zabezpečení dosavadní platové
úrovně, její garance.
Návrh minimálních mzdových tarifů
a nárokových příplatků, jak
jsou uvedeny v návrhu zákona - znovu podotýkám
- lze realizovat, ale pouze v rámci prostředků
schválených rozpočty na rok 1992.
K panu poslanci Šolcovi - FBIS. Pane poslanče, tady
to není nutné. Tam se skutečně i s
touto službou počítá a mohu vám
v návrhu nařízení České
a Slovenské Federativní Republiky garantovat, že
v § 1 působnost nařízení odst.
2 k platu zaměstnanci přísluší
tarifní plat, příplatky k platu. Zaměstnanci
lze přiznat za podmínek stanovených zákonem
a vnitřním platovým předpisem zvláštní
příplatky, osobní příplatek
a odměny, ale toto se bude dělat nařízeními
vlád. Z tohoto místa nemůžeme nařizovat
vládám obou republik, jak tato nařízení
mají vypadat a už teď jim stanovit zákonem
částky, tarify.
Úprava nařízení vlád spojuje
rozhodnutí o platovém systému, např.
určení sazeb, tarifů a příplatků
s odpovědností vlád za úpravu odměňování
v rozsahu prostředků příslušného
rozpočtu.
Pokud se týká některých připomínek
- např. pan Musílek - chce odejít 140 učitelů.
Je zde poukazováno na velice nízké platy
lékařů. S tím vším souhlasím.
Mohl bych se k vám klidně přidat, platy ministrů
jsou dnes naprosto zoufalé. Jediné platy, které
nebyly valorizovány, jsou platy ministrů federální
vlády a poslanců Federálního shromáždění.
Chtěl bych se zeptat. Učitelé odcházejí.
Kam odcházejí? Lékaři. Na jedné
straně mám různá varování,
že nový systém připraví o práci
asi přibližně 5 tisíc lékařů.
Neznám systém, který je v nemocnicích,
ale proč mít ještě nějaké
zvláštní pohotovostní služby, když
budu mít za branami nemocnic 5 tisíc lékařů,
pro které nebudu mít uplatnění? Problém
řešení zřejmě spočívá
v organizaci ve zdravotnictví.
Chtěl bych ještě pár slov v souvislosti
s poukázáním na podnikatelskou sféru.
V podnikatelské sféře je řešení
těchto problémů do jisté míry
v jejich rukách, ale všichni si musíte uvědomit,
že v rozpočtové sféře to vše
závisí na tom, jak v podnikatelské sféře
se s tímto vyrovnají. Do jisté míry
všichni závisíme na podnikatelské sféře,
na výkonnosti ekonomiky.
Kdybyste chtěli teď nějaké pronikavé
zvýšení, tak na to se mělo pamatovat
při projednávání státního
rozpočtu. Pokud by mělo k tomu dojít, pak
se musíte vrátit k zákonu o státním
rozpočtu a znovu tyto otázky prověřit
a schválit nějaký jiný státní
rozpočet.
Tyto úpravy, které jsou navrženy, vycházejí
z možností plus 30 % zvýšení, ale
vycházejí z rozpočtu, který jste schválili
pro tento rok. Je tam poznámka - dosud za pracovní
pohotovost. Za pracovní pohotovost že je to velice
nízké. Dosud za pracovní pohotovost byla
pouze 1 Kčs, nově 15 % z průměrného
platu znamená 2.50 až 5 korun, takže je tu zvýšení.
Nejedná se o výkon práce. Kdyby se jednalo
o výkon práce, tak toto neplatí a člověk
je odměněn za výkon práce.
S některými návrhy bychom mohli souhlasit,
například se zvýšením příplatků
za noční směnu z 15 na 20 %. To je snad jediná
možnost, ve které můžeme ustoupit, protože
jinak skutečně nejsme schopni garantovat státní
rozpočet.
Pan poslanec Janča chtěl, aby se v § 27 dále
uvedlo, že nesmí dojít ke snížení
platu. To samozřejmě bychom mohli nějak upravit,
ale nejde to v té dikci, jak navrhl, protože některá
složka platu může být nižší.
Např. ve zdravotnictví byly u některých
funkcí vyšší příplatky za
soboty a neděle.
Pokud se týká návrhu na míru vyučovacích
hodin, nepatří do platového systému.
Domnívám se, že je to potřeba upravit
jiným opatřením. Rozhodně to patří
do působnosti ministerstva školství.
K připomínce o vysokých nárocích
k 10. platové třídě je třeba
uvést, že tato stejná dikce platí i
pro podnikatelskou sféru. Chci znovu upozornit, že
konkrétní funkci a příkazy prací
budou v dohodě s příslušnými
resorty uvedeny v katalozích prací a funkcí,
které budou součástí vládních
nařízení federálních, českých
a slovenských.
Jinak k některým pozměňovacím
návrhům nemám co dodat, je potřeba
o nich nechat hlasovat. Můžeme se vyjádřit,
zdali souhlasíme nebo nesouhlasíme. Je to otázka
široké diskuse.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, pán minister. S faktickou poznámkou
sa hlási poslanec Brůžek. Volám členov,
hlavne Snemovne ľudu, ale aj Snemovne národov, aby
sa dostavili do rokovacej siene.
Poslanec SN Z. Brůžek: Pane předsedající,
chtěl bych odpovědět panu ministrovi, kam
odcházejí učitelé. Učitelé
odcházejí do jiného zaměstnání.
Dosavadní jejich plat před penzí je 3 150
Kčs plus 200 Kčs. Znám spoustu případů
z jižních a jihozápadních Čech,
kde kantoři odcházejí za prací do
lesa do Rakouska nebo Bavorska. Kantoři odcházejí
jako prodavači soukromých firem a do dalších
a dalších podniků. Já sám osobně
odcházím z parlamentu a mám rok do penze
a nevím, kam ještě odejdu, patrně zůstanu
ve škole za těch 3 150. Děkuji.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánu poslancovi Brůžkovi. To bola
len faktická poznámka. Chcem zrekapitulovať,
že v rozprave vystúpilo 15 poslancov, bolo prednesených
väčšie množstvo pozmeňujúcich
návrhov. Je tu teda pravdepodobne dôvod poskytnúť
spravodajcom čas na usporiadanie týchto pozmeňujúcich
návrhov a aj dôvod prerušiť rokovanie tohto
zákona. Pripomínam pre tých, ktorí
tu neboli, že rozpravu som už formálne ukončil.
Teraz by sme eventuálne mohli pristúpiť k hlasovaniu
o pozmeňujúcich návrhoch k vládnemu
návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa
zákon 110/64 Zb., o telekomunikáciách. Vidím
ale, že v Snemovni ľudu nie je prítomný
dostatočný počet poslancov. Pokúsime
sa ich zavolať. Máme zhruba pol hodiny času.
Dúfam, že by sme túto problematiku dnes mohli
nejakým spôsobom ukončiť.
Ja mám dojem, pán poslanec Morovič, že
v tejto chvíli, kedy budeme hlasovať, nemôžete
odchádzať k tejto práci. Myslím, až
ukončíme túto agendu, tak sa k tomu môžete
vrátiť a potom budeme musieť, bohužiaľ,
hlasovať o tomto návrhu zákona zajtra ráno
ako o prvom bode. Je mi ľúto, ale na dnes sme si odhlasovali
na 19. hodinu určitú kultúrnu akciu a odhlasovali
sme si, že schôdzu ukončíme o 18.30 hodine,
to je zhruba za pol hodiny. Bohužiaľ, nie je tu dostatok
poslancov Snemovne ľudu.
Teraz by som poprosil spravodajcov k vládnemu návrhu
zákona o platových pomeroch, aby sa odobrali do
svojich lavíc a naopak, aby ich miesta zaujali spravodajcovia
k telekomunikačnému zákonu. Pán poslanec
Malina a pán poslanec Roubal. Prosím poslancov,
ktorí sa nachádzajú v priľahlých
priestoroch, aby vstúpili do rokovacej siene, budeme hlasovať
o pozmeňujúcich návrhoch k telekomunikačnému
zákonu, prípadne sa pokúsime hlasovať
o zákone ako o celku. V Snemovni ľudu stále
ešte chýba dostatočný počet poslancov.
Žiadam poslancov, ktorí sa eventuálne zdržujú
v reštaurácii, aby sa odobrali do rokovacej siene,
pretože nás všetkých ostatných
disciplinovanejších - 150 - 161 poslancov - zdržujú.
Mám dojem, že môžeme pokračovať
v prerokovaní vládneho návrhu zákona,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon
č. 110/64 Zb. - tlač 1276 a 1393. Môžeme
pokračovať hlasovaním. Prosím spravodajcu
pána poslanca Malinu a pána poslanca Roubala, aby
sa ujali svojich funkcií a začali nám predkladať
pozmeňujúce návrhy.
Poslanec SL Z. Malina: První je předložen pozměňovací
návrh pana poslance Prokopa, kde navrhuje vrátit
původní znění vládního
návrhu v § 1 odstavec 2. Ta problematika není
až tak jednoduchá, je to spíše problém
legislativní. Pravda je, že i na nás jako na
zpravodaje to novější znění,
které jsme přijali, které jsme schválili
jako gesční výbor, působí trochu
agresivněji než původní znění.
Stanovisko předkladatele není silný nesouhlas
s návrhem pana poslance Prokopa, je to spíš
nedoporučení, z toho důvodu, že znění
jak bylo upraveno, jak je předloženo vám ve
znění společné zprávy, odpovídá
zvyklostem právních norem Evropského společenství.
Tedy opakuji předkladatel nedoporučuje a zpravodajové
to nechávají na zvážení sněmoven.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Vypočuli ste si, o čom budeme hlasovať. Budeme
hlasovať o § 1 ods. 2 o pozmeňujúcom návrhu
pána poslanca Prokopa. Vypočuli ste si stanovisko
spravodajcu pána poslanca Malinu. Otváram hlasovanie.
Pán poslanec Prokop má dojem, že stanovisko
podávateľa nebolo reprodukované úplne
presne.
Poslanec SN M. Prokop: Promiňte, ale mne fascinuje, že
předkladatel nesouhlasí s návrhem, který
sám předložil, protože moje dikce odpovídá
původnímu vládnímu návrhu.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Prosím, pán poslanec Malina.
Poslanec SL Z. Malina: Já jsem chtěl říci,
že jsem říkal, že předkladatel
ne nesouhlasí, ale nedoporučuje. Není to
přísný nesouhlas, já jsem vděčen
této příležitosti, že mohu - zapomněl
jsem tady navrhnout panu poslanci jisté vylepšení.
Lepší by bylo asi znění: stát
rozhoduje o zřizování a provozování.
Jestli byste souhlasil s tímto zněním, tak
to je to znění, o kterém budeme hlasovat.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Pôvodné znenie návrhu bolo: štát
má výhradné právo rozhodovať,
teraz sa to modifikuje na: štát rozhoduje. To je rozdiel
nielen štylistický, ale pokiaľ pán poslanec
súhlasí, tak v tomto znení budeme hlasovať.
(Hlasování: 18.06)
Pýtam sa, kto súhlasí s návrhom pána
poslanca Prokopa, ako bol prezentovaný, nech zdvihne ruku
a stlačí tlačidlo! (SN 73, SL 66)
Kto je proti? (SN 1, SL 0)
Kto sa zdržal hlasovania? (SN 17, SL 10)
Snemovňa národov sedemdesiattri, jeden, sedemnásť.
Snemovňa ľudu šesťdesiatšesť,
nula, desať.
Prosím ďalší návrh.
Tento návrh bol prijatý.
Poslanec SN M. Roubal: Druhý pozmeňujúci
návrh je návrh poslanca Suchánka k §
4, odsek 1. Predkladateľ nesúhlasí. Ako spravodajcovia
rovnako neodporúčame, pretože i vzhľadom
k celkovému nepresnému zneniu tohto pozmeňujúceho
návrhu, kde sa používa definícia "organizácia
spojov",ale organizácia spojov je tu chápaná
ako legislatívna skrstka, v zmysle § 1 odsek 3 a z
tohto dôvodu to naráža i na celkovú filozofiu
zákona, že jednotlivé právnické
osoby, ktoré vykonávajú jednotlivé
pripojenia, by sa otom navzájom informovali.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Stanovisko spravodajcov je negatívne, áno? Budeme
rozhodovať hlasovaním.
(Hlasování: 18.07)
Kto súhlasí s návrhom poslanca Suchánka,
nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo (SN 7,
SL 2)
Kto je proti? (SN 15, SL 8)
Kto sa zdržal hlasovania? (SN 72, SL 63)
Snemovňa národov sedem, pätnásť,
sedemdesiatdva.
Snemovňa ľudu dva, osem, šesťdesiattri.
Návrh bol odmietnutý v obidvoch snemovniach.
Prosím, pán poslanec Malina.
Poslanec SL Z. Malina: Další je návrh pana
poslance Hubálka, který se týká §
6 odstavec 1. Tento návrh byl částí
komplexu návrhů pana poslance Hubálka, které
směřují k zmenšení ingerence
státu do práv občana při prosazování
obecných zájmů.
Další části, které on přednesl,
se týkají § 12 a § 17. Tam bude naše
vyjádření odlišné. Nemůžeme
hlasovat o této problematice jako celku. Domníváme
se, že v tomto prvním případě
došlo k určitému nedorozumění.
To "bez povolení", které je v § 6
odstavec 1, se týká - to povolení je třeba
chápat, jako výjimku z výhradního
práva státu, jak bylo definováno v §
1 odstavec 2, o kterém jsme hlasovali jako o prvním
pozměňovacím návrhu pana poslance
Prokopa. Tam se nejedná o povolení, kde by mohla
být narušena práva občanů. To
je regulováno v § 12, 13 a následujících,
kde se vaše pozměňovací návrhy
promítnou a já bych vám doporučoval,
abyste návrh stáhl. Děkuji.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Rozumel som tomu tak, že návrh bol stiahnutý?
(Ano.) Ďakujem, pokračujeme v predkladaní ďalších
návrhov. S technickou poznámkou sa hlási
pán poslanec Huml.
Poslanec SL O. Huml: Mám technickou poznámku. Ještě
se vracím k prvnímu pozměňujícímu
návrhu poslance Prokopa. Předpokládám,
že na konci písm. a) nemá být "pro
vedení", ale "po vedení", protože
by to do značné míry změnilo obsah
tohoto odstavce.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Áno. Prosím ďalšie návrhy.
Společný zpravodaj výborů SN M. Roubal:
Ďalší pozmeňujúci návrh,
ku ktorému vznikla dosť rozsiahla polemika pri prerokovávaní
- a povedal by som aj dosť zložitá polemika,
pretože na prvý pohľad to vyzerá veľmi
logicky - je pozmeňujúci návrh pána
poslanca Suchánka k § 6 ods. 3. Stratila by sa základná
filozofia zákona, ktorá v ňom je. Ani predkladateľ,
ani ja ako spravodajca neodporúčam.
Společný zpravodaj výborů SL Z. Malina:
Já nechávám rozhodnutí sněmovně.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
To sa aj stane.
(Hlasování: 18.11)
Kto súhlasí s predloženým pozmeňujúcim
návrhom pána poslanca Suchánka, nech zdvihne
ruku a stlačí tlačidlo! (SN 1, SL 9)
Kto je proti? (SN 6, SL 7)
Kto sa zdržal hlasovania? (SN 81, SL 57)
V Snemovni národov jeden pre, šesť proti, osemdesiatjeden
sa zdržalo. V Snemovni ľudu deväť pre, sedem
proti, päťdesiatsedem sa zdržalo.
Návrh bol zamietnutý v oboch komorách.
Pokračujeme ďalej.
Společný zpravodaj výborů SN M. Roubal:
Ďalší pozmeňujúci návrh
poslanca Suchánka - je to nepríjemné, ale
tiež ho neodporúča ani predkladateľ, ani
spravodajcovia. Je to v záujme ochrany jednotnej telekomunikačnej
siete ako takej. Je dosť zaujímavý pojem, ktorý
tu pán poslanec Suchánek použil, že sa
jedná o organizácie, ktoré neposkytujú
služby za účelom dosiahnutia zisku. Ako som
už uviedol, spravodajcovia ani predkladateľ neodporúčajú.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Vyjadrí sa ešte pán poslanec Malina.
Společný zpravodaj výborů SL Z. Malina:
Ještě bych upřesnil, že z hlediska předkladatele
jsme přistoupili na to, že opatření,
které je - institut povolování - má
sloužit k ochraně ostatních uživatelů
sítě. Obsahem návrhu pana poslance Suchánka
bylo, že pokud se připojuje zařízení
k síti, která neslouží k výdělečným
účelům, není zřizována
s cílem dosažení zisku, nebude jeho zatížení
znamenat pro síť takový rozsah, který
by mohl síť porušit. Ale při diskusích
s předkladatelem jsme přistoupili na myšlenku,
že to není zaručeno, a proto nemůžeme
tento návrh doporučit.