Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem poslancovi Ročkovi, teraz vystúpi pán
poslanec Magyar. Udeľujem mu slovo. Pripraví sa pán
poslanec Šolc.
Poslanec SL F. Magyar: Vážený pán predsedajúci,
dámy a páni! Nebudem sa cvičiť v rétorike.
To, čo sa dalo povedať o pedagogike, už povedali
traja poslanci predo mnou. Niekto možno ešte niečo
povie o zdravotníctve, pán kolega sa v technickej
poznámke dotkol pracovníkov vo výskume. Ja
by som chcel zdôrazniť, že okrem pedagógov,
ktorí vychovávajú novú generáciu
a dávajú jej vedomosti, sú postihnutí
tiež vedeckí a výskumní pracovníci.
Ako to bolo naznačené, dvanásta trieda vyžadovala
doteraz titul "doktor vied - CSc". Okrem toho sú
tam požadované vynikajúce výsledky v
medzinárodnom meradle. Takéto výsledky sa
od okresného sudcu nežiadajú a predsa má
plat 10 000,- Kčs. Z toho jednoduchého dôvodu
- aby bola aspoň nejaká spravodlivosť - odporúčam
tento návrh. Navrhujem čiastky v tabuľke v
§ 5 ods. 2 zvýšiť o 30 % so zaokrúhlením
na celé násobky desiatich korún nahoru. Tabuľka
v § 5 ods. 2 potom bude mať tvar taký, ako som
tu napísal a ako to odovzdávam. Dovoľte mi,
aby som cifry nečítal, aby sme ušetrili čas.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánu poslancovi Magyarovi. Slovo má
pán poslanec Šolc, pripraví sa pán poslanec
Sedlář, môže sa pripraviť aj pán
poslanec Florián.
Poslanec SN J. Šolc: Pane předsedající,
dámy a pánové, v bezpečnostním
systému státu stojí Federální
bezpečnostní informační služba
doslova jako hruška v poli. Vyplývá to ze skutečnosti,
že není orgánem státní správy,
a tak i v meziresortním připomínkovém
řízení k návrhům zákonů
na ni bývá zapomenuto. Chci zohlednit výzvu
pana předsedajícího, aby naše vystoupení
byla krátká a stručná a nechci od
vás pro FBIS peníze. Chci jen splatit ten dluh,
který v návrhu zákona existuje.
Vzpomínáte si, že i nedávno, když
jsme s kolegou Rajničem navrhovali zákon na prodloužení
dovolené vojáků z povolání,
přibrali jsme do návrhu narychlo i FBIS. Ani tentokrát
nečiníme jinak. Prostě - musíme této
službě věnovat větší pozornost.
Nyní konkrétně ke třem stručným
pozměňovacím návrhům. Navrhuji
za prvé v § 3 odstavec 1 doplnit takto: "Zaměstnancem
se pro účely tohoto zákona rozumí
pracovník v pracovním poměru nebo příslušník
ozbrojených sil bezpečnostních sborů
a služeb ve služebním poměru." Doplňuji
tedy za slovo "sborů" slova "a služeb".
K tomu jen dodávám, že tuto změnu je
třeba doplnit též v § 10 odst. 1, v §
14, v § 17 odst. 4, v § 18 odst. 4 a v § 26 odst.
2. Dám to pak samozřejmě v písemné
formě.
Za druhé k § 19, který se týká
srážek z platů, odstavec 1 písm. c)
"částky postižené výkonem
a rozhodnutím nařízeným soudem a orgánem
státní správy" by došlo ke změnám.
Za výrazem "rozhodnutím nařízeným
soudem" by místo spojky a, kterou škrtáme,
byla čárka, následovalo by "orgánem
státní správy" a dále se vsouvá
"nebo orgánem zmocněným k tomu zákonem".
Kdybychom tuto úpravu nechtěli do návrhu
vtělit, docházelo by k velmi nepříjemné
situaci v každém případě, kdy
by se příslušník FBIS přel se
svou službou např. o náhradu škod. Znamenalo
by to potom, že by v každém jednotlivém
případě muselo dojít k soudnímu
řízení, což by samo neslo i riziko dekonspirace,
neboť by se musel celý problém vyjevit, a to
by se leckdy týkalo tzv. živých případů.
Konečně za třetí a naposled v §
24 odst. 1 zařadit nové písmeno f). Čtu
tedy celé: "f) zvláštní jednorázové
peněžní náležitosti pro příslušníky
ozbrojených sil, bezpečnostních sborů
a služeb ve služebním poměru".
To je všechno, děkuji, že tyto pozměňovací
návrhy při hlasování zohledníte.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, teraz pozývam pána poslanca Karola
Sedlářa zo Snemovne ľudu. Pripraví sa
pán poslanec Florián a ďalej pani poslankyňa
Mahulena Čejková.
Poslanec SL K. Sedlář: Vážený
pán predsedajúci, vážené kolegyne
a kolegovia! Moji predrečníci sa tu dotkli veľmi
horúceho problému, otázky odmeňovania
pracovníkov v zdravotníctve a školstve a s
tým súvisí ich postavenie na spoločenskom
rebríčku. Chcel by som upozorniť, že táto
problematika bola dosť podrobne prerokovávaná
v gesčnom výbore k tomuto návrhu zákona,
vo výbore pre plán a rozpočet, kde bolo jasne
povedané, že tento zákon stanovuje minimálne
tarify a že bude na jednotlivých smerniciach ústredných
orgánov štátnej správy, aby prispôsobili
odmeňovanie svojich zamestnancov podmienkam jednotlivých
rezortov. Chcel by som vám prečítať
stanovisko klubu ODÚ: "Navrhovaný zákon
má za cieľ komplexne riešiť odmeňovanie
štátnych zamestnancov v celej šírke, to
je rozpočtových a príspevkových organizácií,
ako aj niektorých ďalších organizácií
a dotýka sa aj orgánov samosprávy. V §
5 ods. 2 uvádzané minimálne platové
tarify približujú odmeňovanie aparátu
týchto organizácií, príslušníkov
ozbrojených síl a bezpečnostných zborov
(a tu by som sa prihováral aj za služby) k súčasnému
štandardu. Aj súčasnej priemernej hladine miezd.
Klub ODÚ sa domnieva, že takto stanovená výška
spolu s navrhovanými príplatkami za vedenie podľa
§ 6 ods. 1 a 2 je len minimálne únosným
minimom a je možno s ňou súhlasiť len
s ohľadom na obmedzený príslušný
štátny rozpočet a len za predpokladu, že
bude urýchlene schválený bezprostredne súvisiaci
zákon, t.j. zákon, ktorý stanovuje štatút
štátnych zamestnancov. Len súčasné
pôsobenie obidvoch zákonov postaví štátnych
zamestnancov do postavenia, aké im právom náleží.
Už dnes sa celý rad orgánov ústrednej
aj miestnej štátnej správy nachádza
v kritickej situácii. Za odmeny, ktoré pripúšťajú
dnešné mzdové predpisy, nie je ľahko získať
kvalitných a príslušne kvalifikovaných
zamestnancov, na ktorých v značnej miere stojí
jednak presadzovanie štátnych záujmov a jednak
spokojnosť občana pri riešení celého
radu problémov, ktoré so sebou priniesla táto
doba.
Uvedomme si, že všetky zákony, ktoré tu
pripravíme a schválime, musí niekto uviesť
do praxe, a to nie je ani jednoduché, ani nedôležité.
Organizácia štátu, vieme všetci, stojí
na troch pilieroch moci - zákonodarnej, súdnej a
výkonnej. Všetky tri piliere musia byť rovnako
pevné, inak sa to vždy prejaví v zlej organizácii
štátu a v konečnom dôsledku v spokojnosti
obyvateľstva, o ktorú nám predovšetkým
ide.
Klub ODÚ súhlasí s navrhovaným znením
zákona - tlač 1309 s pozmeňujúcimi
návrhmi a doplnkami gesčného výboru,
t.j. výboru pre plán a rozpočet v znení
tlače 1389 a bude za neho hlasovať. Klub ODÚ
apeluje na vládu ČSFR, aby pripravila v čo
najkratšej dobe zákon zakotvujúci postavenie
štátneho zamestnanca, ktorý by mal stanoviť
presné podmienky pri zmenách pracovnoprávnych
vzťahov tak, aby relatívne nižšie príjmy
boli vyvážené istotou zamestnania, čo
je nutným predpokladom pre nezávislé a objektívne
riadenie v rámci platnej legislatívy a pre aspoň
čiastočnú nezávislosť štátnych
zamestnancov na častých politických zmenách
a výkyvoch v začiatku budovania nášho
demokratického štátu. Ďakujem vám
za pozornosť.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, pán poslanec Sedlář. Teraz
vystúpi pán poslanec Florián, pripraví
sa pani poslankyňa Čejková, môže
sa pripraviť pán poslanec Valtr.
Poslanec SL S Florián: Pane předsedající,
milé dámy, vážení pánové,
chci říci jen několik slov k platům
za čtvrtmiliónovou armádu učitelů,
která s dychtivostí očekává
výsledek tohoto dnešního jednání.
Morálka, vzdělání a výchova
hrály v životě našeho národa vždy
podstatnou úlohu a zachování těchto
principů nás přivedlo už v dávné
minulosti mezi kulturně nejvyspělejší
státy Evropy. V tomto měsíci, a zde v parlamentě
dnes večer, si připomeneme 400. výročí
narození J. A. Komenského, učitele národů,
a tím více a hlouběji se dnes zamyslíme
nad mravním stavem společnosti, který je
neuspokojivý, neboť se projevuje zejména v
oslabeném mravním vědomí. Cesta z
tohoto stavu vede podle mého názoru především
návratem k hodnotám morálním, z nichž
jsme vyrostli, přes obnovu víry v základní,
obecně platné normy mravní. Po právu
se dnes dovoláváme velkých osobností
našeho národa - Komenského, Palackého,
Masaryka, těchto tří velkých Moravanů
a jejich životních zásad, pomáhat pravdě
na světlo, stát za ní, být tolerantní
k odlišným, leč pozitivním názorům,
živit se poctivě, nenatahovat ruku pro peníze
za práci, kterou jsem neudělal, ctít majetek
druhých i společnosti.
Nedostatky ve výchově i mravní úrovni
vedly vždy v našich dějinách jen k prohrám
a kdykoliv jsme vítězili, bylo to vždycky vítězství
ducha. Základy výchovy dává rodina
a škola. O mravní krizi naší rodiny jsme
zde často slyšeli a pokusí se ji řešit
nový zákon o rodině. O škole platí
obecně vše, co o učitelích. Nemá
adekvátní společenské postavení
a můžeme hovořit spíš jen o učitelkách,
protože učitelé pro nejnižší
platy z kategorie vysokoškoláků se museli jako
živitelé rodin se školou rozloučit. Je
to ke škodě školy a hlavně výchovy
dětí. Doufejme, že odchod učitelů
ze školství byl dočasný. Můžeme
to změnit dnes projednávaným zákonem
o mzdě v rozpočtových a dalších
organizacích a orgánech a následně
novým mzdovým systémem ve školství
v obou republikách.
Prožil jsem v podstatě celou normalizační
etapu spolu s psychologem Doc. Bártou a jeho ženou
jako učitel v azylových zařízeních
s dětmi nevidomými, vadně mluvícími,
neslyšícími, s dětmi mentálně
a tělesně postiženými. Za oněch
dvacet let se při kosmetických úpravách
školského platového řádu vlastně
nic nezměnilo. Nezvýšily se ani příjmy
učitelů, ani jejich společenské postavení
nebo prestiž školy.
Proto chci společně s armádou našich
učitelek, ale doufejme brzy i učitelů, věřit,
že čeští i slovenští poslanci
najdou východisko z naší dnešní
morální krize, a to nejen pro učitele, ale
i pro resorty zdravotnictví, sociálních věcí,
státní správy a jiné, které
lapidárně ukazuje Masarykovo "nebát
se a nekrást".
Výchova, zdraví, sociální zabezpečení
rodin a dětí tvoří pevný základ
budoucnosti a prosperity státu. Věřím,
že i pro lékaře a sestry, sociální
pracovníky, učitele a ostatní státní
zaměstnance bude mravní a spravedlivé, bude-li
dnešním zákonem věcně naplněno
ono biblické "hoden je dělník mzdy své".
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, teraz vystúpi pani poslankyňa Čejková,
pripravia sa poslanci Valtr, Peter, Čičmanec a Ondrejkovič.
Prosím, pani poslankyňa máte slovo.
Poslankyně SL M. Čejková: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně a kolegové. Dovolte mi říci
jen pár slov za zdravotníky, jak už zde ostatně
avizoval pan kolega Magyar.
Nechci zde mluvit o jejich obětavosti, protože o tom
bylo již řečeno mnoho. Myslím, že
řada z nich, možná většina, by
stejně dál pracovala tak, jak byla zvyklá
po celý život, i kdyby se tento zákon dnes
neprojednával. Nebylo by to však vůči
nim ani správné ani spravedlivé. Je nejvyšší
čas začít měnit převrácené
hodnoty způsobu odměňování,
který přetrvává z minulé doby.
Bylo zde již řečeno, že tento zákon
je jedním z prvních kroků, legislativním
základem pro ocenění pracovníků
v odvětvích, která jsou pro náš
život životně důležitá a přece
dosud stála v pozadí zájmu.
Budu pro zákon hlasovat a prosím vás, o jeho
podporu v předkládaném znění,
jak zde byl přednesen.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pani poslankyni Čejkovej. Slovo má
teraz poslanec Valtr. Pripraví sa poslanec Peter.
Poslanec SN V. Valtr: Pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte, abych obrátil
vaši pozornost na § 20 a sice odměnu za pracovní
pohotovost. Jde mi o článek 2, kde stojí
"Při nařízené nebo dohodnuté
pracovní pohotovosti mimo pracoviště mimo pracovní
dobu zaměstnance poskytne zaměstnavatel zaměstnanci
za hodinu této pohotovosti odměnu ve výši
15 %". Při loni dosaženém průměrném
výdělku činí hodinová sazba
při pracovní pohotovosti asi 3 koruny na hodinu,
tedy 24 hodin za osmihodinovou pracovní pohotovost a já
si myslím, že jde o částku tak směšnou
při dnešní cenové úrovni, že
nestačí vlastně ani na dvě krabičky
cigaret.
Navrhoval bych zvýšení této 15 % sazby
alespoň na 20 %. Děkuji vám za pozornost.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Teda toto je pozmeňujúci návrh
§ 20 ods. 2. Slovo má poslanec Peter, pripraví
sa poslanec Čičmanec.
Poslanec SN F. Peter: Vážený pán predsedajúci,
vážení prítomní! Súhlasím
s pánom spravodajcom, že po prijatí zákona
o mzde č. 1/1992 Zb. má návrh zákona
o plate a odmene za pracovnú pohotovosť zjednocujúcu
právnu úpravu všeobecných zásad
odmeňovania. Ale aj vzhľadom k rozpočtovým
možnostiam je návrh tohto zákona celkom reálny.
Avšak silou zvyku a určitej zotrvačnosti z
minulosti tlačí pred sebou niečo, čo
by sa dalo nazvať "kockovou guľou". Totiž,
keď sme zbavili zamestnancov rozpočtových organizácií
akéhosi predsavzatia, že napríklad od zajtra
budú lepšie pracovať, navrhujem vypustiť
§ 13. Pokiaľ by to náhodou prešlo - hovorím
náhodou preto, pretože niekto si myslí, že
znenie § 13 je stimulačný faktor - ja si myslím
práve naopak, že je určitým zárodkom
dohadovania, v tom prípade by § 24 ods. 2 samozrejme
bolo potrebné vynechať. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, pán poslanec Peter. Teraz vystúpi
pán poslanec Čičmanec, pripraví sa
poslanec Ondrejkovič.
Poslanec SL P. Čičmanec: Vážený
pán predsedajúci, vážené Federálne
zhromaždenie. Ja nemám pozmeňujúci návrh,
ale chcem sa prihovoriť za prijatie tohto zákona.
Predložený návrh zákona o plate a odmene
za pracovnú pohotovosť - tlač 1309, rieši
okrem iného dva podstatné problémy. Uvedenie
minimálnych platových tarifov z viacerých
rezortov do jednotnej stupnice a druhý - odstránenie
rôznych diskriminačných, resp. na druhej strane
pregerenčných opatrení a zvyklostí,
z ktorých niektoré už pretrvávajú
viac ako 40 rokov.
Spomeniem z nich len niektoré. Napríklad školstvo
a zdravotníctvo boli financované podľa tzv.
zvyškového princípu a priemerné platy
v týchto rezortoch boli o niekoľko sto korún
nižšie než platy ich vrstovníkov v tzv.
výrobných rezortoch. Rozdiel bol zvlášť
v prémiách a odmenách. Na druhej strane bola
výrazne preferovaná armáda a bezpečnosť.
Nástupné platy mnohých absolventov vysokých
škôl máme prakticky na úrovni minimálnej
mzdy, to je 2 200,- až 2 500,- Kčs.
Okrem toho tento zákon zmenší inflačné
trendy, ktoré by boli podporované medzirezortnými
rozdielmi. Tento zákon bude nepochybne pokrokom v usporiadaní
mzdovej oblasti v rozpočtových a niektorých
príspevkových organizáciách. Budem
hlasovať pre tento zákon a prihováram sa, aby
ste ho podporili. Ďakujem.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánu poslancovi Čičmancovi,
prosím pána poslanca Ondrejkoviča.
Poslanec SN A. Ondrejkovič: Vážený pán
predsedajúci, vážené Federálne
zhromaždenie, chcem predniesť tri pozmeňujúce
návrhy.
Prvý sa týka § 12, v ktorom sa hovorí,
že "pracovníkovi, ktorý vykonáva
činnosť, pri ktorej je riziko ohrozenia života
alebo zdravia, je možné poskytnúť zvláštny
príplatok". Mám taký názor, že
keď je pracovník ochotný vykonávať
takúto prácu, pri ktorej vystavuje riziku svoj život
a svoje zdravie, mal by mu vzniknúť nárok na
zvláštny príplatok zo zákona a nie z
dobrej vôle jeho nadriadeného. Preto odporúčam,
aby sa v texte tohto paragrafu v predposlednom riadku v poslednej
vete za čiarkou slová "je možné
poskytnúť zamestnancovi zvláštny príplatok"
nahradili slovami "sa poskytne zamestnancovi zvláštny
príplatok".
Ďalej by som chcel predniesť pozmeňujúce
návrhy k § 11 a k § 15. Ide vlastne o plat a
náhradné voľno za prácu nadčas.
Vždy som si pracovníkov, ktorí boli ochotní
z dôvodu potreby pracoviska vykonávať a zostať
v práci aj v čase svojho osobného voľna,
ich aktivity vysoko vážil a myslím, že
aj oprávnene im mzdové predpisy prisudzujú
príplatky na mzde za prácu nadčas v pracovnom
týždni 25 %, v nedeľu a v sobotu 50 % a vo sviatok
100 %. Pokiaľ ale tento pracovník si za túto
prácu nadčas vyčerpá alebo sa mu poskytne
náhradné voľno, tak vlastne on je o ten príplatok,
ktorý mu je vyplatený za jeho pracovné úsilie,
za jeho ochotu pracovať vo svojom pracovnom voľne ochudobnený
- tak sa mu tento príplatok odoberie.
Uvediem to na konkrétnom príklade § 15. Keď
pracuje vo sviatok, tak má 100 % príplatok na mzde
- to znamená, keď v nedeľu odpracuje, má
mzdu za dva dni, ale keď si požiada o náhradné
voľno dajme tomu v stredu, tak sa mu proste tá mzda
z nedele nevyplatí, kde je so 100-percentným príplatkom,
ale vyplatí sa mu len mzda z normálneho pracovného
dňa. Pokladám to za nesprávne a v tomto zmysle
predkladám svoje pozmeňujúce návrhy.
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Teraz prosím pána poslanca Hanáka.
Poslanec SL S. Hanák: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, prosil bych, kdybyste věnovali
pozornost § 20 tisku 1389, kde v prvním odstavci je
napsáno, zdánlivě velice honosně a
vysoká odměna za pohotovost ve všední
den - 50 procent, ve dnech pracovního klidu o 100 procent.
Dovolí si vám, jako lékař, který
vyšel z dříve nazývané nemocnice
třetího typu, tzn. krajské nebo fakultní
nemocnice, tedy z klinik, kde se celou noc pracuje, i když
se to nazývá pracovní pohotovost, a nazývá
se to tak proto, že podle zákoníku práce
nelze pracovat denně déle, než devět
hodin. Lékař na takové klinice, ale stejně
tak lékař jezdící celou noc po vesnicích
v sanitce, je vlastně 32 hodin v práci v jednom
kuse.
Plat primáře se pohybuje kolem 5 000 Kčs,
takže primář má 30 korun na hodinu.
Ambulantní lékař s druhou atestací,
čili primářskou atestací, má
plat asi 4 000 Kčs, to znamená na hodinu 22 korun.
Sekundář s jednou atestací, tedy nižší
odbornou zkouškou, má plat ke 3 000 Kčs, a
to vychází asi na 17 korun za hodinu. Teď si,
prosím, spočítejte, kolik takový lékař
za tuto noční službu, za hodinu noční
služby dostane? Dostane 50 procent ze 17 korun, tj. 8.50
Kčs. Prosím vás, jmenujte mi člověka
v tomto státě, který je dnes ochoten pracovat
za 8.50 Kčs. (Pan doktor Stome prý za tolik pracuje.
Já se před ním hluboce skláním
a obdivuji se mu.)
Nemocnice, to není seriál Nemocnice na kraji města.
Práce v nemocnici vypadá trochu, nebo možná,
úplně jinak. To, co musím označit
jako hanebné odměňování zdravotnického
personálu, když se mluví o lékařích,
týká se to samozřejmě i laborantek,
které mají za hodinu ještě méně
než 17 korun. A když tuto odměnu vezmete, tak
je tato odměna nižší než stávající
odměna pohotovostní služby v nemocnicích
třetího typu, kdy za hodinu denní služby
dostane asi 15 korun a za neděli 20 korun. Budu se bát
přijít na svou kliniku, když budu hlasovat
pro tento paragraf tohoto zákona.
Proto podávám pozměňovací návrh,
aby za hodinu pohotovostní služby bylo 100 procent,
bez ohledu na to, zda je to den pracovního klidu, nebo
pracovní den. To znamená, vypustit tam slova "a
ve dnech pracovního klidu". Když přijmete
toto rozhodnutí, tak vás ujišťuji, že
zdravotníci budou mít za noční služby
asi tolik, kolik mají dnes. A i to je hanebné. Děkuji
vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, pán poslanec. S faktickou poznámkou
sa hlási pán poslanec Kvasnička, potom je
ešte písomne pripravená pani poslankyňa
Bellušová. Konštatujem, že je písomne
prihlásenou do diskusie.
Poslanec SN L. Kvasnička: Dovolil by som si len malé
doplnenie toho, čo tu bolo povedané. V súčasnej
dobe na Slovensku lekár za pohotovostnú službu
dostane zaplatenú len jednu tretinu. Dve tretiny by si
mal vziať náhradné voľno, ale to si vziať
nemôže, pretože za neho nemá kto pracovať.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Prosím teraz pani poslankyňu Bellušovú.
Znova konštatujem, že nikto ďalší do
rozpravy nie je prihlásený.
Chcem vás informovať o tom, že pokiaľ by
po pani poslankyni Bellušovej už nikto nevystúpil,
mohli by sme eventuálne pristúpiť k hlasovaniu
o pozmeňujúcich návrhoch k zákonu
o telekomunikáciách. Preto som vás zvolal
do zasadacej siene signálom.
Teraz odovzdávam slovo pani poslankyni Bellušovej.
Poslankyně SN E. Bellušová: Vážený
pán predsedajúci, milé dámy a páni,
vážení hostia! Nebudem hovoriť veľa
k tomu, čo sa týka zdravotníckych pracovníkov,
pretože všetkým nám je známe, akú
službu vykonávajú a čo znamenajú
služby v noci, o sobotách a nedeliach.
Práve preto, že v našich kultúrnych a
sociálnych výboroch boli dané pozmeňujúce
návrhy, ktoré aj prešli, a výbory garančné,
teda výbory pre plán a rozpočet tieto nezohľadnili,
dovoľte mi preto znova predniesť dva pozmeňujúce
návrhy, ktoré sa týkajú § 8 a
§ 9.
V § 8 príplatok za nočnú prácu
z 15 % zvýšiť na 20 %. V § 9 príplatok
za prácu v sobotu a nedeľu zvýšiť
z 25 na 30 %. Je to minimum, ktoré sme prekonzultovali
aj za prítomnosti zástupcu navrhovateľa. Ďakujem.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, pani poslankyňa Bellušová vystúpila
ako posledná z písomne prihlásených.
Pýtam sa, či ešte niekto hodlá vystúpiť
v tejto rozprave k vládnemu návrhu zákona
o plate a odmene za pracovnú pohotovosť. Ešte
sa prihlásil pán poslanec Čverčko.