Čtvrtek 12. března 1992

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem poslancovi Ročkovi, teraz vystúpi pán poslanec Magyar. Udeľujem mu slovo. Pripraví sa pán poslanec Šolc.

Poslanec SL F. Magyar: Vážený pán predsedajúci, dámy a páni! Nebudem sa cvičiť v rétorike. To, čo sa dalo povedať o pedagogike, už povedali traja poslanci predo mnou. Niekto možno ešte niečo povie o zdravotníctve, pán kolega sa v technickej poznámke dotkol pracovníkov vo výskume. Ja by som chcel zdôrazniť, že okrem pedagógov, ktorí vychovávajú novú generáciu a dávajú jej vedomosti, sú postihnutí tiež vedeckí a výskumní pracovníci.

Ako to bolo naznačené, dvanásta trieda vyžadovala doteraz titul "doktor vied - CSc". Okrem toho sú tam požadované vynikajúce výsledky v medzinárodnom meradle. Takéto výsledky sa od okresného sudcu nežiadajú a predsa má plat 10 000,- Kčs. Z toho jednoduchého dôvodu - aby bola aspoň nejaká spravodlivosť - odporúčam tento návrh. Navrhujem čiastky v tabuľke v § 5 ods. 2 zvýšiť o 30 % so zaokrúhlením na celé násobky desiatich korún nahoru. Tabuľka v § 5 ods. 2 potom bude mať tvar taký, ako som tu napísal a ako to odovzdávam. Dovoľte mi, aby som cifry nečítal, aby sme ušetrili čas.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Magyarovi. Slovo má pán poslanec Šolc, pripraví sa pán poslanec Sedlář, môže sa pripraviť aj pán poslanec Florián.

Poslanec SN J. Šolc: Pane předsedající, dámy a pánové, v bezpečnostním systému státu stojí Federální bezpečnostní informační služba doslova jako hruška v poli. Vyplývá to ze skutečnosti, že není orgánem státní správy, a tak i v meziresortním připomínkovém řízení k návrhům zákonů na ni bývá zapomenuto. Chci zohlednit výzvu pana předsedajícího, aby naše vystoupení byla krátká a stručná a nechci od vás pro FBIS peníze. Chci jen splatit ten dluh, který v návrhu zákona existuje.

Vzpomínáte si, že i nedávno, když jsme s kolegou Rajničem navrhovali zákon na prodloužení dovolené vojáků z povolání, přibrali jsme do návrhu narychlo i FBIS. Ani tentokrát nečiníme jinak. Prostě - musíme této službě věnovat větší pozornost.

Nyní konkrétně ke třem stručným pozměňovacím návrhům. Navrhuji za prvé v § 3 odstavec 1 doplnit takto: "Zaměstnancem se pro účely tohoto zákona rozumí pracovník v pracovním poměru nebo příslušník ozbrojených sil bezpečnostních sborů a služeb ve služebním poměru." Doplňuji tedy za slovo "sborů" slova "a služeb".

K tomu jen dodávám, že tuto změnu je třeba doplnit též v § 10 odst. 1, v § 14, v § 17 odst. 4, v § 18 odst. 4 a v § 26 odst. 2. Dám to pak samozřejmě v písemné formě.

Za druhé k § 19, který se týká srážek z platů, odstavec 1 písm. c) "částky postižené výkonem a rozhodnutím nařízeným soudem a orgánem státní správy" by došlo ke změnám. Za výrazem "rozhodnutím nařízeným soudem" by místo spojky a, kterou škrtáme, byla čárka, následovalo by "orgánem státní správy" a dále se vsouvá "nebo orgánem zmocněným k tomu zákonem". Kdybychom tuto úpravu nechtěli do návrhu vtělit, docházelo by k velmi nepříjemné situaci v každém případě, kdy by se příslušník FBIS přel se svou službou např. o náhradu škod. Znamenalo by to potom, že by v každém jednotlivém případě muselo dojít k soudnímu řízení, což by samo neslo i riziko dekonspirace, neboť by se musel celý problém vyjevit, a to by se leckdy týkalo tzv. živých případů.

Konečně za třetí a naposled v § 24 odst. 1 zařadit nové písmeno f). Čtu tedy celé: "f) zvláštní jednorázové peněžní náležitosti pro příslušníky ozbrojených sil, bezpečnostních sborů a služeb ve služebním poměru".

To je všechno, děkuji, že tyto pozměňovací návrhy při hlasování zohledníte.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, teraz pozývam pána poslanca Karola Sedlářa zo Snemovne ľudu. Pripraví sa pán poslanec Florián a ďalej pani poslankyňa Mahulena Čejková.

Poslanec SL K. Sedlář: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia! Moji predrečníci sa tu dotkli veľmi horúceho problému, otázky odmeňovania pracovníkov v zdravotníctve a školstve a s tým súvisí ich postavenie na spoločenskom rebríčku. Chcel by som upozorniť, že táto problematika bola dosť podrobne prerokovávaná v gesčnom výbore k tomuto návrhu zákona, vo výbore pre plán a rozpočet, kde bolo jasne povedané, že tento zákon stanovuje minimálne tarify a že bude na jednotlivých smerniciach ústredných orgánov štátnej správy, aby prispôsobili odmeňovanie svojich zamestnancov podmienkam jednotlivých rezortov. Chcel by som vám prečítať stanovisko klubu ODÚ: "Navrhovaný zákon má za cieľ komplexne riešiť odmeňovanie štátnych zamestnancov v celej šírke, to je rozpočtových a príspevkových organizácií, ako aj niektorých ďalších organizácií a dotýka sa aj orgánov samosprávy. V § 5 ods. 2 uvádzané minimálne platové tarify približujú odmeňovanie aparátu týchto organizácií, príslušníkov ozbrojených síl a bezpečnostných zborov (a tu by som sa prihováral aj za služby) k súčasnému štandardu. Aj súčasnej priemernej hladine miezd.

Klub ODÚ sa domnieva, že takto stanovená výška spolu s navrhovanými príplatkami za vedenie podľa § 6 ods. 1 a 2 je len minimálne únosným minimom a je možno s ňou súhlasiť len s ohľadom na obmedzený príslušný štátny rozpočet a len za predpokladu, že bude urýchlene schválený bezprostredne súvisiaci zákon, t.j. zákon, ktorý stanovuje štatút štátnych zamestnancov. Len súčasné pôsobenie obidvoch zákonov postaví štátnych zamestnancov do postavenia, aké im právom náleží. Už dnes sa celý rad orgánov ústrednej aj miestnej štátnej správy nachádza v kritickej situácii. Za odmeny, ktoré pripúšťajú dnešné mzdové predpisy, nie je ľahko získať kvalitných a príslušne kvalifikovaných zamestnancov, na ktorých v značnej miere stojí jednak presadzovanie štátnych záujmov a jednak spokojnosť občana pri riešení celého radu problémov, ktoré so sebou priniesla táto doba.

Uvedomme si, že všetky zákony, ktoré tu pripravíme a schválime, musí niekto uviesť do praxe, a to nie je ani jednoduché, ani nedôležité. Organizácia štátu, vieme všetci, stojí na troch pilieroch moci - zákonodarnej, súdnej a výkonnej. Všetky tri piliere musia byť rovnako pevné, inak sa to vždy prejaví v zlej organizácii štátu a v konečnom dôsledku v spokojnosti obyvateľstva, o ktorú nám predovšetkým ide.

Klub ODÚ súhlasí s navrhovaným znením zákona - tlač 1309 s pozmeňujúcimi návrhmi a doplnkami gesčného výboru, t.j. výboru pre plán a rozpočet v znení tlače 1389 a bude za neho hlasovať. Klub ODÚ apeluje na vládu ČSFR, aby pripravila v čo najkratšej dobe zákon zakotvujúci postavenie štátneho zamestnanca, ktorý by mal stanoviť presné podmienky pri zmenách pracovnoprávnych vzťahov tak, aby relatívne nižšie príjmy boli vyvážené istotou zamestnania, čo je nutným predpokladom pre nezávislé a objektívne riadenie v rámci platnej legislatívy a pre aspoň čiastočnú nezávislosť štátnych zamestnancov na častých politických zmenách a výkyvoch v začiatku budovania nášho demokratického štátu. Ďakujem vám za pozornosť.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, pán poslanec Sedlář. Teraz vystúpi pán poslanec Florián, pripraví sa pani poslankyňa Čejková, môže sa pripraviť pán poslanec Valtr.

Poslanec SL S Florián: Pane předsedající, milé dámy, vážení pánové, chci říci jen několik slov k platům za čtvrtmiliónovou armádu učitelů, která s dychtivostí očekává výsledek tohoto dnešního jednání.

Morálka, vzdělání a výchova hrály v životě našeho národa vždy podstatnou úlohu a zachování těchto principů nás přivedlo už v dávné minulosti mezi kulturně nejvyspělejší státy Evropy. V tomto měsíci, a zde v parlamentě dnes večer, si připomeneme 400. výročí narození J. A. Komenského, učitele národů, a tím více a hlouběji se dnes zamyslíme nad mravním stavem společnosti, který je neuspokojivý, neboť se projevuje zejména v oslabeném mravním vědomí. Cesta z tohoto stavu vede podle mého názoru především návratem k hodnotám morálním, z nichž jsme vyrostli, přes obnovu víry v základní, obecně platné normy mravní. Po právu se dnes dovoláváme velkých osobností našeho národa - Komenského, Palackého, Masaryka, těchto tří velkých Moravanů a jejich životních zásad, pomáhat pravdě na světlo, stát za ní, být tolerantní k odlišným, leč pozitivním názorům, živit se poctivě, nenatahovat ruku pro peníze za práci, kterou jsem neudělal, ctít majetek druhých i společnosti.

Nedostatky ve výchově i mravní úrovni vedly vždy v našich dějinách jen k prohrám a kdykoliv jsme vítězili, bylo to vždycky vítězství ducha. Základy výchovy dává rodina a škola. O mravní krizi naší rodiny jsme zde často slyšeli a pokusí se ji řešit nový zákon o rodině. O škole platí obecně vše, co o učitelích. Nemá adekvátní společenské postavení a můžeme hovořit spíš jen o učitelkách, protože učitelé pro nejnižší platy z kategorie vysokoškoláků se museli jako živitelé rodin se školou rozloučit. Je to ke škodě školy a hlavně výchovy dětí. Doufejme, že odchod učitelů ze školství byl dočasný. Můžeme to změnit dnes projednávaným zákonem o mzdě v rozpočtových a dalších organizacích a orgánech a následně novým mzdovým systémem ve školství v obou republikách.

Prožil jsem v podstatě celou normalizační etapu spolu s psychologem Doc. Bártou a jeho ženou jako učitel v azylových zařízeních s dětmi nevidomými, vadně mluvícími, neslyšícími, s dětmi mentálně a tělesně postiženými. Za oněch dvacet let se při kosmetických úpravách školského platového řádu vlastně nic nezměnilo. Nezvýšily se ani příjmy učitelů, ani jejich společenské postavení nebo prestiž školy.

Proto chci společně s armádou našich učitelek, ale doufejme brzy i učitelů, věřit, že čeští i slovenští poslanci najdou východisko z naší dnešní morální krize, a to nejen pro učitele, ale i pro resorty zdravotnictví, sociálních věcí, státní správy a jiné, které lapidárně ukazuje Masarykovo "nebát se a nekrást".

Výchova, zdraví, sociální zabezpečení rodin a dětí tvoří pevný základ budoucnosti a prosperity státu. Věřím, že i pro lékaře a sestry, sociální pracovníky, učitele a ostatní státní zaměstnance bude mravní a spravedlivé, bude-li dnešním zákonem věcně naplněno ono biblické "hoden je dělník mzdy své".

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, teraz vystúpi pani poslankyňa Čejková, pripravia sa poslanci Valtr, Peter, Čičmanec a Ondrejkovič. Prosím, pani poslankyňa máte slovo.

Poslankyně SL M. Čejková: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové. Dovolte mi říci jen pár slov za zdravotníky, jak už zde ostatně avizoval pan kolega Magyar.

Nechci zde mluvit o jejich obětavosti, protože o tom bylo již řečeno mnoho. Myslím, že řada z nich, možná většina, by stejně dál pracovala tak, jak byla zvyklá po celý život, i kdyby se tento zákon dnes neprojednával. Nebylo by to však vůči nim ani správné ani spravedlivé. Je nejvyšší čas začít měnit převrácené hodnoty způsobu odměňování, který přetrvává z minulé doby.

Bylo zde již řečeno, že tento zákon je jedním z prvních kroků, legislativním základem pro ocenění pracovníků v odvětvích, která jsou pro náš život životně důležitá a přece dosud stála v pozadí zájmu.

Budu pro zákon hlasovat a prosím vás, o jeho podporu v předkládaném znění, jak zde byl přednesen.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pani poslankyni Čejkovej. Slovo má teraz poslanec Valtr. Pripraví sa poslanec Peter.

Poslanec SN V. Valtr: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych obrátil vaši pozornost na § 20 a sice odměnu za pracovní pohotovost. Jde mi o článek 2, kde stojí "Při nařízené nebo dohodnuté pracovní pohotovosti mimo pracoviště mimo pracovní dobu zaměstnance poskytne zaměstnavatel zaměstnanci za hodinu této pohotovosti odměnu ve výši 15 %". Při loni dosaženém průměrném výdělku činí hodinová sazba při pracovní pohotovosti asi 3 koruny na hodinu, tedy 24 hodin za osmihodinovou pracovní pohotovost a já si myslím, že jde o částku tak směšnou při dnešní cenové úrovni, že nestačí vlastně ani na dvě krabičky cigaret.

Navrhoval bych zvýšení této 15 % sazby alespoň na 20 %. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Teda toto je pozmeňujúci návrh § 20 ods. 2. Slovo má poslanec Peter, pripraví sa poslanec Čičmanec.

Poslanec SN F. Peter: Vážený pán predsedajúci, vážení prítomní! Súhlasím s pánom spravodajcom, že po prijatí zákona o mzde č. 1/1992 Zb. má návrh zákona o plate a odmene za pracovnú pohotovosť zjednocujúcu právnu úpravu všeobecných zásad odmeňovania. Ale aj vzhľadom k rozpočtovým možnostiam je návrh tohto zákona celkom reálny. Avšak silou zvyku a určitej zotrvačnosti z minulosti tlačí pred sebou niečo, čo by sa dalo nazvať "kockovou guľou". Totiž, keď sme zbavili zamestnancov rozpočtových organizácií akéhosi predsavzatia, že napríklad od zajtra budú lepšie pracovať, navrhujem vypustiť § 13. Pokiaľ by to náhodou prešlo - hovorím náhodou preto, pretože niekto si myslí, že znenie § 13 je stimulačný faktor - ja si myslím práve naopak, že je určitým zárodkom dohadovania, v tom prípade by § 24 ods. 2 samozrejme bolo potrebné vynechať. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, pán poslanec Peter. Teraz vystúpi pán poslanec Čičmanec, pripraví sa poslanec Ondrejkovič.

Poslanec SL P. Čičmanec: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie. Ja nemám pozmeňujúci návrh, ale chcem sa prihovoriť za prijatie tohto zákona.

Predložený návrh zákona o plate a odmene za pracovnú pohotovosť - tlač 1309, rieši okrem iného dva podstatné problémy. Uvedenie minimálnych platových tarifov z viacerých rezortov do jednotnej stupnice a druhý - odstránenie rôznych diskriminačných, resp. na druhej strane pregerenčných opatrení a zvyklostí, z ktorých niektoré už pretrvávajú viac ako 40 rokov.

Spomeniem z nich len niektoré. Napríklad školstvo a zdravotníctvo boli financované podľa tzv. zvyškového princípu a priemerné platy v týchto rezortoch boli o niekoľko sto korún nižšie než platy ich vrstovníkov v tzv. výrobných rezortoch. Rozdiel bol zvlášť v prémiách a odmenách. Na druhej strane bola výrazne preferovaná armáda a bezpečnosť. Nástupné platy mnohých absolventov vysokých škôl máme prakticky na úrovni minimálnej mzdy, to je 2 200,- až 2 500,- Kčs.

Okrem toho tento zákon zmenší inflačné trendy, ktoré by boli podporované medzirezortnými rozdielmi. Tento zákon bude nepochybne pokrokom v usporiadaní mzdovej oblasti v rozpočtových a niektorých príspevkových organizáciách. Budem hlasovať pre tento zákon a prihováram sa, aby ste ho podporili. Ďakujem.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Čičmancovi, prosím pána poslanca Ondrejkoviča.

Poslanec SN A. Ondrejkovič: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, chcem predniesť tri pozmeňujúce návrhy.

Prvý sa týka § 12, v ktorom sa hovorí, že "pracovníkovi, ktorý vykonáva činnosť, pri ktorej je riziko ohrozenia života alebo zdravia, je možné poskytnúť zvláštny príplatok". Mám taký názor, že keď je pracovník ochotný vykonávať takúto prácu, pri ktorej vystavuje riziku svoj život a svoje zdravie, mal by mu vzniknúť nárok na zvláštny príplatok zo zákona a nie z dobrej vôle jeho nadriadeného. Preto odporúčam, aby sa v texte tohto paragrafu v predposlednom riadku v poslednej vete za čiarkou slová "je možné poskytnúť zamestnancovi zvláštny príplatok" nahradili slovami "sa poskytne zamestnancovi zvláštny príplatok".

Ďalej by som chcel predniesť pozmeňujúce návrhy k § 11 a k § 15. Ide vlastne o plat a náhradné voľno za prácu nadčas. Vždy som si pracovníkov, ktorí boli ochotní z dôvodu potreby pracoviska vykonávať a zostať v práci aj v čase svojho osobného voľna, ich aktivity vysoko vážil a myslím, že aj oprávnene im mzdové predpisy prisudzujú príplatky na mzde za prácu nadčas v pracovnom týždni 25 %, v nedeľu a v sobotu 50 % a vo sviatok 100 %. Pokiaľ ale tento pracovník si za túto prácu nadčas vyčerpá alebo sa mu poskytne náhradné voľno, tak vlastne on je o ten príplatok, ktorý mu je vyplatený za jeho pracovné úsilie, za jeho ochotu pracovať vo svojom pracovnom voľne ochudobnený - tak sa mu tento príplatok odoberie.

Uvediem to na konkrétnom príklade § 15. Keď pracuje vo sviatok, tak má 100 % príplatok na mzde - to znamená, keď v nedeľu odpracuje, má mzdu za dva dni, ale keď si požiada o náhradné voľno dajme tomu v stredu, tak sa mu proste tá mzda z nedele nevyplatí, kde je so 100-percentným príplatkom, ale vyplatí sa mu len mzda z normálneho pracovného dňa. Pokladám to za nesprávne a v tomto zmysle predkladám svoje pozmeňujúce návrhy. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Teraz prosím pána poslanca Hanáka.

Poslanec SL S. Hanák: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, prosil bych, kdybyste věnovali pozornost § 20 tisku 1389, kde v prvním odstavci je napsáno, zdánlivě velice honosně a vysoká odměna za pohotovost ve všední den - 50 procent, ve dnech pracovního klidu o 100 procent.

Dovolí si vám, jako lékař, který vyšel z dříve nazývané nemocnice třetího typu, tzn. krajské nebo fakultní nemocnice, tedy z klinik, kde se celou noc pracuje, i když se to nazývá pracovní pohotovost, a nazývá se to tak proto, že podle zákoníku práce nelze pracovat denně déle, než devět hodin. Lékař na takové klinice, ale stejně tak lékař jezdící celou noc po vesnicích v sanitce, je vlastně 32 hodin v práci v jednom kuse.

Plat primáře se pohybuje kolem 5 000 Kčs, takže primář má 30 korun na hodinu. Ambulantní lékař s druhou atestací, čili primářskou atestací, má plat asi 4 000 Kčs, to znamená na hodinu 22 korun. Sekundář s jednou atestací, tedy nižší odbornou zkouškou, má plat ke 3 000 Kčs, a to vychází asi na 17 korun za hodinu. Teď si, prosím, spočítejte, kolik takový lékař za tuto noční službu, za hodinu noční služby dostane? Dostane 50 procent ze 17 korun, tj. 8.50 Kčs. Prosím vás, jmenujte mi člověka v tomto státě, který je dnes ochoten pracovat za 8.50 Kčs. (Pan doktor Stome prý za tolik pracuje. Já se před ním hluboce skláním a obdivuji se mu.)

Nemocnice, to není seriál Nemocnice na kraji města. Práce v nemocnici vypadá trochu, nebo možná, úplně jinak. To, co musím označit jako hanebné odměňování zdravotnického personálu, když se mluví o lékařích, týká se to samozřejmě i laborantek, které mají za hodinu ještě méně než 17 korun. A když tuto odměnu vezmete, tak je tato odměna nižší než stávající odměna pohotovostní služby v nemocnicích třetího typu, kdy za hodinu denní služby dostane asi 15 korun a za neděli 20 korun. Budu se bát přijít na svou kliniku, když budu hlasovat pro tento paragraf tohoto zákona.

Proto podávám pozměňovací návrh, aby za hodinu pohotovostní služby bylo 100 procent, bez ohledu na to, zda je to den pracovního klidu, nebo pracovní den. To znamená, vypustit tam slova "a ve dnech pracovního klidu". Když přijmete toto rozhodnutí, tak vás ujišťuji, že zdravotníci budou mít za noční služby asi tolik, kolik mají dnes. A i to je hanebné. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, pán poslanec. S faktickou poznámkou sa hlási pán poslanec Kvasnička, potom je ešte písomne pripravená pani poslankyňa Bellušová. Konštatujem, že je písomne prihlásenou do diskusie.

Poslanec SN L. Kvasnička: Dovolil by som si len malé doplnenie toho, čo tu bolo povedané. V súčasnej dobe na Slovensku lekár za pohotovostnú službu dostane zaplatenú len jednu tretinu. Dve tretiny by si mal vziať náhradné voľno, ale to si vziať nemôže, pretože za neho nemá kto pracovať.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Prosím teraz pani poslankyňu Bellušovú. Znova konštatujem, že nikto ďalší do rozpravy nie je prihlásený.

Chcem vás informovať o tom, že pokiaľ by po pani poslankyni Bellušovej už nikto nevystúpil, mohli by sme eventuálne pristúpiť k hlasovaniu o pozmeňujúcich návrhoch k zákonu o telekomunikáciách. Preto som vás zvolal do zasadacej siene signálom.

Teraz odovzdávam slovo pani poslankyni Bellušovej.

Poslankyně SN E. Bellušová: Vážený pán predsedajúci, milé dámy a páni, vážení hostia! Nebudem hovoriť veľa k tomu, čo sa týka zdravotníckych pracovníkov, pretože všetkým nám je známe, akú službu vykonávajú a čo znamenajú služby v noci, o sobotách a nedeliach.

Práve preto, že v našich kultúrnych a sociálnych výboroch boli dané pozmeňujúce návrhy, ktoré aj prešli, a výbory garančné, teda výbory pre plán a rozpočet tieto nezohľadnili, dovoľte mi preto znova predniesť dva pozmeňujúce návrhy, ktoré sa týkajú § 8 a § 9.

V § 8 príplatok za nočnú prácu z 15 % zvýšiť na 20 %. V § 9 príplatok za prácu v sobotu a nedeľu zvýšiť z 25 na 30 %. Je to minimum, ktoré sme prekonzultovali aj za prítomnosti zástupcu navrhovateľa. Ďakujem.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, pani poslankyňa Bellušová vystúpila ako posledná z písomne prihlásených. Pýtam sa, či ešte niekto hodlá vystúpiť v tejto rozprave k vládnemu návrhu zákona o plate a odmene za pracovnú pohotovosť. Ešte sa prihlásil pán poslanec Čverčko.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP