Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: S technickou poznámkou sa hlási
poslanec Soukup.
Poslanec SN J. Soukup: Dovolil bych si vyjádřit
stanovisko jako zpravodaj Sněmovny lidu. Považuji
odložení projednávání za rozumné.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: K procedurálnym otázkam sa
môžeme vyjadriť len hlasovaním, nie rozpravou.
(Hlasování: 14.41)
Kto je za tento procedurálny návrh poslanca Bendu,
nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!
(SN 60, SL 50)
Kto je proti? (SN 14, SL 12)
Kto sa zdržal hlasovania? (SN 28, SL 36)
V Snemovni národov bolo šesťdesiat poslancov
pre, štrnásť proti a dvadsaťosem sa zdržalo
hlasovania. V Snemovni ľudu bolo päťdesiat poslancov
pre, dvanásť proti a tridsaťšesť poslancov
sa zdržalo hlasovania.
Obidve snemovne návrh poslanca Bendu prijali.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 308, SN
č. 482, SL č. 471)
Teraz budeme pokračovať v rokovaní. Návrh
odôvodní poslanec Petr Toman.
Poslanec SN P. Toman: Vážené poslankyně,
vážení poslanci, ústavně právní
výbory Sněmovny národů a Sněmovny
lidu využily svého práva zákonodárné
iniciativy a předkládají vám návrh
zákona o platech soudců Nejvyššího
soudu ČSFR a soudců a justičních čekatelů
vojenských soudů (tisk 1280).
Zákon o soudech a soudcích č. 335 z roku
1991 v ustanovení § 52 odstavec 5 výslovně
ukládá, aby platy soudců byly upraveny zákonem.
Pokud jde o soudce České republiky a Slovenské
republiky, příslušné národní
rady svými zákony s účinností
od 15. října, resp. 1. listopadu 1991 platy již
upravily. Jedná se o zákon ČNR č.
391/91 Sb. a zákon SNR č. 420/91 Sb.
Za současného stavu nejsou tedy zákonem upraveny
pouze platy soudců Nejvyššího soudu a
vojenských soudů. To je smyslem předkládaného
návrhu. Je zcela nepochybné, že pro plnění
současných náročných úkolů
naší justice je třeba vytvořit soudům
a soudcům potřebné materiální,
finanční, personální i psychologické
podmínky.
Současně s potřebnou očistou soudcovského
sboru je třeba zabezpečit stabilizaci té
jeho části, která vzhledem ke svým
morálním a odborným kvalitám má
předpoklady obstát v nových podmínkách.
Zabránit odchodu právě nejzdatnějších
soudců do finančně daleko atraktivnějších
a méně frustrujících povolání
a vytvořit podmínky pro příliv nových
kvalitních soudců, to vše kromě jiného
též zlepšením materiálních
podmínek soudců přijetím nových
platových úprav. Platové úpravy soudců
musí být koncipovány tak, aby přispěly
ke garantování plné soudcovské nezávislosti,
ke zvýšení prestiže soudcovské
profese a zájmu o ni, k vytváření
předpokladů pro stabilizaci kvalifikovaných
soudců a kvalitativní rozvoj výkonu soudnictví.
Musí vycházet z požadavku, aby úroveň
a systém odměňování soudců
odpovídal postavení soudců a soudů
v demokratické společnosti, náročnosti
a složitosti jejich práce a přípravy
k ní, míře odpovědnosti a veřejné
kontroly spojené s výkonem funkce soudce a neslučitelnosti
výkonu této funkce s jinou výdělečnou
činností, která neplatí pro jiné
funkce a jiná povolání.
Na základě ustanovení § 3 ústavního
zákona 155 z roku 1969 Sb. a následujících
předpisů a článku 22 písemno
a) ústavního zákona č. 143 z roku
1968 o čs. federaci je dána k přijetí
tohoto zákona působnost federace a ve smyslu článku
42 odstavec 2 písmeno j) a ústavního zákona
č. 143/68 Sb. platí při hlasování
zákaz majorizace.
V zastoupení navrhovatelů, tedy ústavně
právních výborů Sněmovny národů
a Sněmovny lidu vás žádám o přijetí
návrhu zákona a jeho schválení.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Návrh bol tiež prerokovaný
v branných a bezpečnostných výboroch
obidvoch snemovní. Po prerokovaní vo výboroch
pripravili písomný doklad uznesenia výbory
ústavnoprávne a poverili poslanca Pohanku a poslanca
Mišuru prednesením spravodajských správ.
Prosím pánov spravodajcov, aby prišli k rokovaciemu
stolu. Prosím pána poslanca Pohanku, aby predniesol
svoju správu.
Poslanec SL M. Pohanka: Vážené Federální
shromáždění, dovolte mi, abych ještě
jednou vyjádřil, co právě připomněl
poslanec Toman a co bylo v tomto sálu vysloveno již
dříve. Poprvé to myslím zaznělo
v červenci 1990, když jsme vedli politickou debatu
k programovému prohlášení vlády.
Totiž, že postavení soudce a jeho nezávislost,
autorita a společenská prestiž jsou v obecné
rovině přímo úměrné
míře svobody a demokracie v zemi. Souvislost je
zde vzájemná. Výsadní postavení
soudců je ve vyspělých demokraciích,
za skutečně normálních poměrů
vyjádřeno a podepřeno i tím, že
soudce patří k nejlépe placeným státním
úředníkům. Nyní tomu tak je
a bude i u nás.
Naším dnešním úkolem tedy je stanovit
pravidla pro výpočet a stanovení platu, který
bude náležet soudcům vojenských soudů
a Nejvyššího soudu federace. Návrh, který
předkládají ústavně právní
výbory, upravuje platy soudců a justičních
čekatelů vojenských soudů stejným
způsobem, jakým byly už dříve
republikovými zákony upraveny platy soudců
okresních, krajských a také nejvyšších
republikových soudů. V poměru mezi vojenskými
a civilními soudy se tak odstraňuje přes
čtyřicet let trvající platová
nerovnost.
Pokud jde o Nejvyšší soud federace, přihlíží
návrh i k postavení soudců Ústavního
soudu, i když jde o soud svého druhu jako ústavní
instituce, jak jsme tyto platy nedávno upravili. Platy
soudců, a zejména hmotné zajištění
vedoucích funkcionářů Ústavního
soudu musí ovšem zůstat výrazně
vyšší, poněvadž jejich význam
jako ústavních činitelů takové
odlišení vyžaduje. Nicméně platové
poměry soudců Nejvyššího soudu,
federace by měly být výrazně odlišeny
i od platových poměrů soudců nejvyšších
soudů republik.
Předpokládá se, že k Nejvyššímu
soudu federace jsou a budou jmenováni takoví soudci,
jejichž schopnosti, právnická erudice a morální
vlastnosti povedou k rychlému služebnímu postupu.
Vítáni budou zejména soudci, kterým
pro jejich občanské postoje minulý režim
neumožnil nejen soudcovskou, ale někdy i vůbec
žádnou - nebo jen krátkou právnickou
praxi. Přitom budou pro rozhodování Nejvyššího
soudu mít stejný význam jako soudci s praxí
delší. Proto se navrhuje, na rozdíl od systému,
který přijaly republiky pro okresní, krajské
a nejvyšší soudy republik, při stanovení
platových poměrů soudců Nejvyššího
soudu federace - jako nejvyššího soudu v soudní
soustavě vůbec, k délce praxe nepřihlížet
a základní plat se navrhuje všem ve stejné
výši. Tato výše ovšem může
být sporná. Podobně sporná může
být výše platů funkcionářů
Nejvyššího soudu federace, předsedy, místopředsedy,
předsedů kolegií a senátu.
Ve čtvrtek vám byla rozdána pomůcka,
která přehledně uvádí nejvyšší
možné platy soudců okresních, krajských
a republikových soudů podle republikových
zákonů a současně připomíná
platy, které jsme určili pro soudce a funkcionáře
Ústavního soudu. Byla, bohužel, rozdána
brzy, domníval jsem se, že podle programu se dostane
tento bod na pořad v pátek, takže možná
nemáte tu pomůcku po ruce.
Nicméně, domníváme se, že návrh
právě vhodným a přiměřeným
způsobem stanoví platy soudců nejvyššího
federálního soudu tak, aby se přiměřeně
odlišovaly platy funkcionářů tohoto
soudu od platů republikových nejvyšších
soudů, a současně, aby zde byl zachován
dostatečně výrazný odstup od postavení
soudců Ústavního soudu. U základních
platů se to možná nebude tak přímo
jevit, ale uvažme, že pro předsedu Ústavního
soudu jsme stanovili nezdaněný funkční
příplatek na různé výlohy,
které bude mít při této funkci, ve
výši 7 000 Kčs a pro jeho místopředsedu
ve výši 4 000 Kčs, přičemž
pro předsedu federálního nejvyššího
soudu takový příplatek stanoven není,
ačkoliv také on má a bude mít různá
reprezentativní jednání a s tím související
mimořádné služební výdaje.
Takže i k tomu se přihlíželo. Domnívám
se, že platy, jak jsme je navrhli, jsou přiměřené
a mohly by zůstat.
Je třeba připomenout, že přijetím
těchto návrhů se nezvyšují nároky
na rozpočet federace. Platy Nejvyššího
soudu budou hrazeny z rozpočtu resortu, stejně jako
jsou dosud. Ostatně už teď jsou platy, domnívám
se, přiměřeně vyšší
proti soudcům republikových soudů, čehož
pro nedostatek zákona, který teprve teď budeme
přijímat, se docílilo formou osobních
platů tak, aby měli platy vyšší,
než jsou platy soudců nejvyšších
soudů republik.
Dovolte mi, abych k tisku 1325, pokud ho máte po ruce,
upozornil na některé drobné stylizační
a legislativně technické změny v bodu 6,
kde místo termínu "platy" si laskavě
poznamenejte "peněžní náležitosti"
(to je běžný legislativní termín,
který je užíván i v jiných podobných
zákonech) a kousek dál, místo "za toto
období" bude "v tomto období". Jinak
se nemění nic. Odkaz k tomuto bodu 6 v tomto §
23 odst. 1 (odkaz č. 4) se doplňuje uvedením
odstavců příslušných ustanovení
citovaného zákona č. 76/1959 Sb., o některých
služebních poměrech vojáků, takže
tam nebude jen § 31, ale také, že jde o odst.
3 a 5 a § 33 odst. 1.
Dovolte mi, abych po tomto stručném úvodu
jen ještě doporučil, jako společný
zpravodaj výborů Sněmovny lidu, abyste návrh,
jak je předložen s připomínkami, které
máte v tisku před sebou, což jsou drobné
úpravy, spíše formální povahy,
přijali.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Prosím druhého
spravodajcu za Snemovňu národov, aby predniesol
svoju spravodajskú správu. Pán poslanec Mišura
má slovo.
Společný zpravodaj výborů SN J. Mišura:
Vážený pán predsedajúci, vážené
Federálne zhromaždenie, tak, ako bolo zástupcom
navrhovateľa, zástupcom ústavnoprávneho
výboru povedané, návrh zákona v zásade
nadväzuje na zákon číslo 335/92 o súdoch
a sudcoch a završuje súbor právnych predpisov,
zaoberajúcich sa platovými pomermi sudcov v súvislosti
so zákonmi národných rád, v súvislosti
so zákonom o Ústavnom súde.
Táto tlač bola prikázaná vo Federálnom
zhromaždení výborom branným a bezpečnostným
a ústavnoprávnym, ktoré zhodne odporúčajú
túto tlač prerokovať a zároveň
navrhnuté platy prijať. Súčasne nám
bolo zaslané stanovisko zo strany federálnej vlády,
ktorá sa tak isto s týmto návrhom stotožňuje,
podobne aj ústavnoprávny výbor ČNR.
Zatiaľ sme neobdržali stanovisko SNR.
Ako spravodajca výborov Snemovne národov, vzhľadom
na odporúčanie jednotlivých výborov,
odporúčam túto tlač prerokovať
vo Federálnom zhromaždení. Rovnako tak ho odporúčam
aj prijať.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Otváram rozpravu.
Ešte chce niečo doplniť pán poslanec Pohanka.
Společný zpravodaj výborů SL M. Pohanka:
Doplnil bych ještě o stanovisko SNR. Před chvíli
jsme telefonicky zjistili, že tamní ústavně
právní výbor pro nedostatek času se
rozhodl vzít pouze návrh zákona, který
nyní projednáváme, na vědomí.
Pokud jde o ČNR, tam přece jen nějaké
výhrady byly. ÚPV se domnívá, že
platy předsedy a místopředsedy nejsou přiměřené
vzhledem k platům Ústavního soudu, a že
také platy ostatních soudců Nejvyššího
soudu federace by se měly upravit. Převládal
tam názor, že by měly být o něco
nižší a také doporučují,
aby byla zachována systematika ustavování
platových stupňů a výše platů
podle délky soudní praxe, tedy jak to oni přijali
pro soudy okresní, krajské a republikové.
Já se ovšem domnívám, z důvodů,
o kterých jsem již hovořil, že je vhodné
návrh přijmout tak jak byl podán, a to i
z těch důvodů, které zde uváděl
pan kolega Toman, že jde o platy přiměřené
a že návrh jako celek s tím, že nezavádí
délku praxe jako rozhodující kritérium,
odpovídá současným potřebám.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Písomne sa do rozpravy
prihlásil pán poslanec Magyar, zatiaľ ako jediný.
Udeľujem mu slovo.
Poslanec SL F. Magyar: Vážený pán predsedajúci,
dámy a páni, toto Federálne zhromaždenie
vytvára namiesto neuskutočnenej beztriednej spoločnosti
nie triednu, ale kastovnícku spoločnosť. Už
raz prijalo uznesenie, resp. zákon o platoch sudcov Najvyššieho
súdu - 18 tisíc, plus k tomu nezdanených
dva, štyri, resp. sedem tisíc Kčs. Nejednému
občanovi sa zatočí hlava, keď počuje
také cifry. Mám pred očami dlhoročného
pracovníka Technickej univerzity v Košiciach, ktorý,
keď pri odchode do penzie dostal 2 500 alebo 3 000 Kčs
na ruku, prehlásil, že ešte toľko peňazí
v živote v rukách nemal.
Ako sme tu počuli na začiatku dnešnej schôdze,
máme prerokovať aj návrh platov v rozpočtových
organizáciách.
Tam vedeckí pracovníci, ktorí okrem vysokoškolského
vzdelania a praxe musia mať aj vedeckú hodnosť,
čo sudcovia nemusia mať, majú dvanásť
stupňov a z toho najvyšší, dvanásty
stupeň, je 5 600 korún. To je neúmerné.
Preto odporúčam Federálnemu zhromaždeniu:
"Vrátiť návrh navrhovateľom na prepracovanie
tak, aby platy sudcov boli v relácii s platmi vedeckých
pracovníkov v rozpočtových organizáciách."
Ďakujem. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Ako ďalší
sa do rozpravy prihlásil pán poslanec Sedlář.
Poslanec SL K. Sedlář: Vážený
pán predsedajúci, vážené kolegyne
a kolegovia! Na úvod svojho vystúpenia by som chcel
povedať, že stopercentne súhlasím s argumentmi
a slovami, ktoré predo mnou povedal pán Toman, pán
Pohanka a pán Mišura. Čiastočne sa stotožňujem
aj so svojím predrečníkom poslancom Magyarom.
Rád by som obrátil vašu pozornosť na dôvodovú
správu, menovite na jej všeobecnú časť,
kde je v druhom odseku napísané: "V demokratických
politických systémoch založených na
vyváženej a vzájomne rešpektovanej deľbe
kompetencií medzi troma rovnocennými zložkami
štátnej moci: zákonodarnej, výkonnej
a súdnej, prislúcha súdnej moci nezastupiteľná
úloha. Len súdy sú povolané na to,
aby ako celkom nezávislé a nestranné orgány
garantovali a chránili občianske práva a
slobody ako aj zákonom chránené záujmy
fyzických a právnických osôb.
Domnievam sa, že s týmito slovami je tiež možné
súhlasiť až na jednu výnimku. Že
súdy nie sú jedinými orgánmi, ktoré
na území chránia záujmy občanov.
Dovoľujem si obrátiť vašu pozornosť
na zákon č. 472 o miestnej štátnej správe,
kde sa konkrétne píše: Okresné úrady
sú povinné dbať na dodržiavanie zákonnosti
a ochranu práv a právnych záujmov obyvateľstva.
Súvisí to s navrhovaným zákonom (tlač
1309), ktorý budeme prerokúvať zajtra, o platoch
štátnych zamestnancov.
Domnievam sa, že tu skutočne došlo k nekoordinovanému
návrhu týchto dvoch zákonov, že ten
druhý pilier štátnej moci na území
okresov nebol dostatočne docenený. Chcel by som
preto odporučiť, aby tieto dva zákony boli
zladené. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Ešte sa niekto hlási
z poslancov do rozpravy?
Prosím, pani poslankyňa Němcová.
Poslankyně SL D. Němcová: Chtěla bych
jen stručně upozornit na to, že disproporce
v představě výše platů vychází
z toho, že v jednom návrhu uvádíme minimální
plat a v návrhu platů soudců uvádíme
strop, uvádíme maximum.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Hlási sa ešte
niekto do rozpravy? Prosím, predseda Najvyššieho
súdu pán doktor Motejl, potom ešte poslanec
Sacher.
Předseda Nejvyššího soudu ČSFR
O. Motejl: Pane předsedající, paní
a páni poslanci, rozhodně bych nechtěl, aby
projednání a zejména přijetí
navrženého zákona bylo projevem kastovnictví
v naší společnosti, rozhodně bych nechtěl,
aby přijetím platového zákona, který
je před vámi, vznikla v tomto státě
kasta soudců, nebo dokonce kasta soudců Nejvyššího
soudu.
Problém je ten, že soudce - jak si ho představujete
vy a jak si ho chci představit i já - na všech
stupních soudní moci by měl být vysoce
kvalifikovaný, nezávislý odborník
s rozsáhlými znalostmi osobními, odbornými
a s vynikajícími vlastnostmi povahovými.
Soudcův plat kategoricky musí být jediným
jeho příjmem jako jedna ze zásadních
podmínek nezávislosti, musí být garancí
jeho existenčních jistot v situaci, kdy pokušení
a doznívající návyky lekce korumpujících
vlivů peněz naši společnost silně
ovlivní. To je především.
Neobyčejně si vážím vědeckých
pracovníků a rozhodně nechci tvrdit, že
by práce vědeckých pracovníků
byla společensky méně významná
a že by proto také zasluhovala nižšího
ohodnocení. Jsem si dokonce vědom toho, že
o každém vědeckém pracovníkovi
platí to, co obecně se předpokládá
- možnost dalších výdělečných
aktivit v souvislosti s jeho vědeckou prací, která
je poměrně velice široká a velice častá.
Zdůrazňuji opět, že soudcův plat
je jeho jediným příjmem.
Poukaz na rozpor mezi výší minimálních
platů zaměstnanců státní správy
a pevným a jediným platem soudců - jak jsou
upraveny v zákonech republik, které jsou již
přijaty a platí pro všechny soudce na úrovni
okresních, krajských a republikových nejvyšších
soudů - si dovoluji korigovat pouze tím, jak zde
bylo podotknuto, že u orgánů státní
správy se jedná o platy minimální,
ale zejména v tomto případě to považuji
za zvlášť závažné. Jak vyplývá
z principů vyslovených v Listině základních
práv a svobod, každé administrativní
správní rozhodnutí podléhá
soudcovské kontrole možnosti občana, aby se
v těchto jednotlivých případech dovolával
soudní ochrany. Tím je nutně dána
ze zákona i hierarchie těchto orgánů,
ať již na úrovni okresů, nebo i na úrovni
federace. Federální administrativní rozhodnutí,
rozhodnutí federálních orgánů,
přezkoumává správní kolegium
Nejvyššího soudu České a Slovenské
Federativní Republiky s konečnou platností.
Není to kastovnictví, ale je to určitá
hierarchie, kterou zákonné předpisy upravují
a které vyžadují a činí opravdu
ze soudců toho posledního, kdo v otázkách
základních občanských práv,
v otázkách týkajících se majetku,
života i svobody občanů s konečnou platností
rozhodne.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Ďalej je prihlásený
pán poslanec Sacher.
Poslanec SN R. Sacher: Budování právního
státu samozřejmě neznamená, že
zákony, které budou přijímány,
nebudou samy o sobě kontroverzní a nebudou kontroverzní
s Listinou základních lidských práv
a svobod, ale také to, že občané se
budou moci domoci svého práva. A k tomu, aby se
svého práva mohli domoci - třeba dnes podnikatelé,
aby nemuseli čekat několik let na vyřízení
svého sporu - je nesporně nutné stabilizovat
moc soudcovskou, která nesnese srovnání s
ostatními úředníky státní
správy, ani s vědeckými pracovníky.
Je to něco výlučného. Výlučnost
musí samozřejmě být odražena
i v jejich platovém ohodnocení.
Když se opravovaly kostely, často ve věžičkách
a báních bylo napsáno, kolik v době
poslední opravy stála mouka, chléb. Také
tam čas od času bylo napsáno - soudy fungovaly
správně a spravedlivě a občan se mohl
domoci svého práva. Myslím, že bychom
měli usilovat o to, aby se občan svého práva
mohl opět domoci, a k tomu můžeme posloužit
tím, že skutečně soudci dáme
to, co mu náleží. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Pýtam sa, či
chce ešte niekto vystúpiť v rozprave? (Nikdo
se nehlásil.) Nikto sa nehlási. Končím
rozpravu.
Chce vystúpiť navrhovateľ alebo spravodajcovia?
Společný zpravodaj výborů SL M. Pohanka:
Máme tu jeden pozměňovací návrh.
Jde o návrh pana poslance Magyara vrátit návrh
zákona k přepracování ústavně
právním výborům, aby platy soudců
byly úměrné platům vědeckých
pracovníků v rozpočtových organizacích.
My s kolegou zpravodajem Sněmovny národů
se domníváme, že by nebylo vhodné tomuto
návrhu vyhovět z důvodů, které
zde padly i v diskusi, a také proto, že jsme vázáni
zákony národních rad, které byly přijaty
už dříve, a úpravou týkající
se Ústavního soudu. Tady je rozmezí, do kterého
je třeba přiměřeně vtěsnat
platy soudců a funkcionářů Nejvyššího
federálního soudu. To se podle našeho názoru
v návrhu udělalo dobře, takže doporučujeme,
abyste pro tento návrh pana kolegy Magyara nehlasovali.