Středa 11. března 1992

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: S technickou poznámkou sa hlási poslanec Soukup.

Poslanec SN J. Soukup: Dovolil bych si vyjádřit stanovisko jako zpravodaj Sněmovny lidu. Považuji odložení projednávání za rozumné.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: K procedurálnym otázkam sa môžeme vyjadriť len hlasovaním, nie rozpravou.

(Hlasování: 14.41)

Kto je za tento procedurálny návrh poslanca Bendu, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(SN 60, SL 50)

Kto je proti? (SN 14, SL 12)

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 28, SL 36)

V Snemovni národov bolo šesťdesiat poslancov pre, štrnásť proti a dvadsaťosem sa zdržalo hlasovania. V Snemovni ľudu bolo päťdesiat poslancov pre, dvanásť proti a tridsaťšesť poslancov sa zdržalo hlasovania.

Obidve snemovne návrh poslanca Bendu prijali.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 308, SN č. 482, SL č. 471)

Teraz budeme pokračovať v rokovaní. Návrh odôvodní poslanec Petr Toman.

Poslanec SN P. Toman: Vážené poslankyně, vážení poslanci, ústavně právní výbory Sněmovny národů a Sněmovny lidu využily svého práva zákonodárné iniciativy a předkládají vám návrh zákona o platech soudců Nejvyššího soudu ČSFR a soudců a justičních čekatelů vojenských soudů (tisk 1280).

Zákon o soudech a soudcích č. 335 z roku 1991 v ustanovení § 52 odstavec 5 výslovně ukládá, aby platy soudců byly upraveny zákonem.

Pokud jde o soudce České republiky a Slovenské republiky, příslušné národní rady svými zákony s účinností od 15. října, resp. 1. listopadu 1991 platy již upravily. Jedná se o zákon ČNR č. 391/91 Sb. a zákon SNR č. 420/91 Sb.

Za současného stavu nejsou tedy zákonem upraveny pouze platy soudců Nejvyššího soudu a vojenských soudů. To je smyslem předkládaného návrhu. Je zcela nepochybné, že pro plnění současných náročných úkolů naší justice je třeba vytvořit soudům a soudcům potřebné materiální, finanční, personální i psychologické podmínky.

Současně s potřebnou očistou soudcovského sboru je třeba zabezpečit stabilizaci té jeho části, která vzhledem ke svým morálním a odborným kvalitám má předpoklady obstát v nových podmínkách. Zabránit odchodu právě nejzdatnějších soudců do finančně daleko atraktivnějších a méně frustrujících povolání a vytvořit podmínky pro příliv nových kvalitních soudců, to vše kromě jiného též zlepšením materiálních podmínek soudců přijetím nových platových úprav. Platové úpravy soudců musí být koncipovány tak, aby přispěly ke garantování plné soudcovské nezávislosti, ke zvýšení prestiže soudcovské profese a zájmu o ni, k vytváření předpokladů pro stabilizaci kvalifikovaných soudců a kvalitativní rozvoj výkonu soudnictví. Musí vycházet z požadavku, aby úroveň a systém odměňování soudců odpovídal postavení soudců a soudů v demokratické společnosti, náročnosti a složitosti jejich práce a přípravy k ní, míře odpovědnosti a veřejné kontroly spojené s výkonem funkce soudce a neslučitelnosti výkonu této funkce s jinou výdělečnou činností, která neplatí pro jiné funkce a jiná povolání.

Na základě ustanovení § 3 ústavního zákona 155 z roku 1969 Sb. a následujících předpisů a článku 22 písemno a) ústavního zákona č. 143 z roku 1968 o čs. federaci je dána k přijetí tohoto zákona působnost federace a ve smyslu článku 42 odstavec 2 písmeno j) a ústavního zákona č. 143/68 Sb. platí při hlasování zákaz majorizace.

V zastoupení navrhovatelů, tedy ústavně právních výborů Sněmovny národů a Sněmovny lidu vás žádám o přijetí návrhu zákona a jeho schválení.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Návrh bol tiež prerokovaný v branných a bezpečnostných výboroch obidvoch snemovní. Po prerokovaní vo výboroch pripravili písomný doklad uznesenia výbory ústavnoprávne a poverili poslanca Pohanku a poslanca Mišuru prednesením spravodajských správ.

Prosím pánov spravodajcov, aby prišli k rokovaciemu stolu. Prosím pána poslanca Pohanku, aby predniesol svoju správu.

Poslanec SL M. Pohanka: Vážené Federální shromáždění, dovolte mi, abych ještě jednou vyjádřil, co právě připomněl poslanec Toman a co bylo v tomto sálu vysloveno již dříve. Poprvé to myslím zaznělo v červenci 1990, když jsme vedli politickou debatu k programovému prohlášení vlády. Totiž, že postavení soudce a jeho nezávislost, autorita a společenská prestiž jsou v obecné rovině přímo úměrné míře svobody a demokracie v zemi. Souvislost je zde vzájemná. Výsadní postavení soudců je ve vyspělých demokraciích, za skutečně normálních poměrů vyjádřeno a podepřeno i tím, že soudce patří k nejlépe placeným státním úředníkům. Nyní tomu tak je a bude i u nás.

Naším dnešním úkolem tedy je stanovit pravidla pro výpočet a stanovení platu, který bude náležet soudcům vojenských soudů a Nejvyššího soudu federace. Návrh, který předkládají ústavně právní výbory, upravuje platy soudců a justičních čekatelů vojenských soudů stejným způsobem, jakým byly už dříve republikovými zákony upraveny platy soudců okresních, krajských a také nejvyšších republikových soudů. V poměru mezi vojenskými a civilními soudy se tak odstraňuje přes čtyřicet let trvající platová nerovnost.

Pokud jde o Nejvyšší soud federace, přihlíží návrh i k postavení soudců Ústavního soudu, i když jde o soud svého druhu jako ústavní instituce, jak jsme tyto platy nedávno upravili. Platy soudců, a zejména hmotné zajištění vedoucích funkcionářů Ústavního soudu musí ovšem zůstat výrazně vyšší, poněvadž jejich význam jako ústavních činitelů takové odlišení vyžaduje. Nicméně platové poměry soudců Nejvyššího soudu, federace by měly být výrazně odlišeny i od platových poměrů soudců nejvyšších soudů republik.

Předpokládá se, že k Nejvyššímu soudu federace jsou a budou jmenováni takoví soudci, jejichž schopnosti, právnická erudice a morální vlastnosti povedou k rychlému služebnímu postupu.

Vítáni budou zejména soudci, kterým pro jejich občanské postoje minulý režim neumožnil nejen soudcovskou, ale někdy i vůbec žádnou - nebo jen krátkou právnickou praxi. Přitom budou pro rozhodování Nejvyššího soudu mít stejný význam jako soudci s praxí delší. Proto se navrhuje, na rozdíl od systému, který přijaly republiky pro okresní, krajské a nejvyšší soudy republik, při stanovení platových poměrů soudců Nejvyššího soudu federace - jako nejvyššího soudu v soudní soustavě vůbec, k délce praxe nepřihlížet a základní plat se navrhuje všem ve stejné výši. Tato výše ovšem může být sporná. Podobně sporná může být výše platů funkcionářů Nejvyššího soudu federace, předsedy, místopředsedy, předsedů kolegií a senátu.

Ve čtvrtek vám byla rozdána pomůcka, která přehledně uvádí nejvyšší možné platy soudců okresních, krajských a republikových soudů podle republikových zákonů a současně připomíná platy, které jsme určili pro soudce a funkcionáře Ústavního soudu. Byla, bohužel, rozdána brzy, domníval jsem se, že podle programu se dostane tento bod na pořad v pátek, takže možná nemáte tu pomůcku po ruce.

Nicméně, domníváme se, že návrh právě vhodným a přiměřeným způsobem stanoví platy soudců nejvyššího federálního soudu tak, aby se přiměřeně odlišovaly platy funkcionářů tohoto soudu od platů republikových nejvyšších soudů, a současně, aby zde byl zachován dostatečně výrazný odstup od postavení soudců Ústavního soudu. U základních platů se to možná nebude tak přímo jevit, ale uvažme, že pro předsedu Ústavního soudu jsme stanovili nezdaněný funkční příplatek na různé výlohy, které bude mít při této funkci, ve výši 7 000 Kčs a pro jeho místopředsedu ve výši 4 000 Kčs, přičemž pro předsedu federálního nejvyššího soudu takový příplatek stanoven není, ačkoliv také on má a bude mít různá reprezentativní jednání a s tím související mimořádné služební výdaje. Takže i k tomu se přihlíželo. Domnívám se, že platy, jak jsme je navrhli, jsou přiměřené a mohly by zůstat.

Je třeba připomenout, že přijetím těchto návrhů se nezvyšují nároky na rozpočet federace. Platy Nejvyššího soudu budou hrazeny z rozpočtu resortu, stejně jako jsou dosud. Ostatně už teď jsou platy, domnívám se, přiměřeně vyšší proti soudcům republikových soudů, čehož pro nedostatek zákona, který teprve teď budeme přijímat, se docílilo formou osobních platů tak, aby měli platy vyšší, než jsou platy soudců nejvyšších soudů republik.

Dovolte mi, abych k tisku 1325, pokud ho máte po ruce, upozornil na některé drobné stylizační a legislativně technické změny v bodu 6, kde místo termínu "platy" si laskavě poznamenejte "peněžní náležitosti" (to je běžný legislativní termín, který je užíván i v jiných podobných zákonech) a kousek dál, místo "za toto období" bude "v tomto období". Jinak se nemění nic. Odkaz k tomuto bodu 6 v tomto § 23 odst. 1 (odkaz č. 4) se doplňuje uvedením odstavců příslušných ustanovení citovaného zákona č. 76/1959 Sb., o některých služebních poměrech vojáků, takže tam nebude jen § 31, ale také, že jde o odst. 3 a 5 a § 33 odst. 1.

Dovolte mi, abych po tomto stručném úvodu jen ještě doporučil, jako společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu, abyste návrh, jak je předložen s připomínkami, které máte v tisku před sebou, což jsou drobné úpravy, spíše formální povahy, přijali.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Prosím druhého spravodajcu za Snemovňu národov, aby predniesol svoju spravodajskú správu. Pán poslanec Mišura má slovo.

Společný zpravodaj výborů SN J. Mišura: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, tak, ako bolo zástupcom navrhovateľa, zástupcom ústavnoprávneho výboru povedané, návrh zákona v zásade nadväzuje na zákon číslo 335/92 o súdoch a sudcoch a završuje súbor právnych predpisov, zaoberajúcich sa platovými pomermi sudcov v súvislosti so zákonmi národných rád, v súvislosti so zákonom o Ústavnom súde.

Táto tlač bola prikázaná vo Federálnom zhromaždení výborom branným a bezpečnostným a ústavnoprávnym, ktoré zhodne odporúčajú túto tlač prerokovať a zároveň navrhnuté platy prijať. Súčasne nám bolo zaslané stanovisko zo strany federálnej vlády, ktorá sa tak isto s týmto návrhom stotožňuje, podobne aj ústavnoprávny výbor ČNR. Zatiaľ sme neobdržali stanovisko SNR.

Ako spravodajca výborov Snemovne národov, vzhľadom na odporúčanie jednotlivých výborov, odporúčam túto tlač prerokovať vo Federálnom zhromaždení. Rovnako tak ho odporúčam aj prijať.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Otváram rozpravu. Ešte chce niečo doplniť pán poslanec Pohanka.

Společný zpravodaj výborů SL M. Pohanka: Doplnil bych ještě o stanovisko SNR. Před chvíli jsme telefonicky zjistili, že tamní ústavně právní výbor pro nedostatek času se rozhodl vzít pouze návrh zákona, který nyní projednáváme, na vědomí.

Pokud jde o ČNR, tam přece jen nějaké výhrady byly. ÚPV se domnívá, že platy předsedy a místopředsedy nejsou přiměřené vzhledem k platům Ústavního soudu, a že také platy ostatních soudců Nejvyššího soudu federace by se měly upravit. Převládal tam názor, že by měly být o něco nižší a také doporučují, aby byla zachována systematika ustavování platových stupňů a výše platů podle délky soudní praxe, tedy jak to oni přijali pro soudy okresní, krajské a republikové.

Já se ovšem domnívám, z důvodů, o kterých jsem již hovořil, že je vhodné návrh přijmout tak jak byl podán, a to i z těch důvodů, které zde uváděl pan kolega Toman, že jde o platy přiměřené a že návrh jako celek s tím, že nezavádí délku praxe jako rozhodující kritérium, odpovídá současným potřebám.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Písomne sa do rozpravy prihlásil pán poslanec Magyar, zatiaľ ako jediný. Udeľujem mu slovo.

Poslanec SL F. Magyar: Vážený pán predsedajúci, dámy a páni, toto Federálne zhromaždenie vytvára namiesto neuskutočnenej beztriednej spoločnosti nie triednu, ale kastovnícku spoločnosť. Už raz prijalo uznesenie, resp. zákon o platoch sudcov Najvyššieho súdu - 18 tisíc, plus k tomu nezdanených dva, štyri, resp. sedem tisíc Kčs. Nejednému občanovi sa zatočí hlava, keď počuje také cifry. Mám pred očami dlhoročného pracovníka Technickej univerzity v Košiciach, ktorý, keď pri odchode do penzie dostal 2 500 alebo 3 000 Kčs na ruku, prehlásil, že ešte toľko peňazí v živote v rukách nemal.

Ako sme tu počuli na začiatku dnešnej schôdze, máme prerokovať aj návrh platov v rozpočtových organizáciách.

Tam vedeckí pracovníci, ktorí okrem vysokoškolského vzdelania a praxe musia mať aj vedeckú hodnosť, čo sudcovia nemusia mať, majú dvanásť stupňov a z toho najvyšší, dvanásty stupeň, je 5 600 korún. To je neúmerné. Preto odporúčam Federálnemu zhromaždeniu: "Vrátiť návrh navrhovateľom na prepracovanie tak, aby platy sudcov boli v relácii s platmi vedeckých pracovníkov v rozpočtových organizáciách." Ďakujem. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Ako ďalší sa do rozpravy prihlásil pán poslanec Sedlář.

Poslanec SL K. Sedlář: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia! Na úvod svojho vystúpenia by som chcel povedať, že stopercentne súhlasím s argumentmi a slovami, ktoré predo mnou povedal pán Toman, pán Pohanka a pán Mišura. Čiastočne sa stotožňujem aj so svojím predrečníkom poslancom Magyarom.

Rád by som obrátil vašu pozornosť na dôvodovú správu, menovite na jej všeobecnú časť, kde je v druhom odseku napísané: "V demokratických politických systémoch založených na vyváženej a vzájomne rešpektovanej deľbe kompetencií medzi troma rovnocennými zložkami štátnej moci: zákonodarnej, výkonnej a súdnej, prislúcha súdnej moci nezastupiteľná úloha. Len súdy sú povolané na to, aby ako celkom nezávislé a nestranné orgány garantovali a chránili občianske práva a slobody ako aj zákonom chránené záujmy fyzických a právnických osôb.

Domnievam sa, že s týmito slovami je tiež možné súhlasiť až na jednu výnimku. Že súdy nie sú jedinými orgánmi, ktoré na území chránia záujmy občanov. Dovoľujem si obrátiť vašu pozornosť na zákon č. 472 o miestnej štátnej správe, kde sa konkrétne píše: Okresné úrady sú povinné dbať na dodržiavanie zákonnosti a ochranu práv a právnych záujmov obyvateľstva. Súvisí to s navrhovaným zákonom (tlač 1309), ktorý budeme prerokúvať zajtra, o platoch štátnych zamestnancov.

Domnievam sa, že tu skutočne došlo k nekoordinovanému návrhu týchto dvoch zákonov, že ten druhý pilier štátnej moci na území okresov nebol dostatočne docenený. Chcel by som preto odporučiť, aby tieto dva zákony boli zladené. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Ešte sa niekto hlási z poslancov do rozpravy?

Prosím, pani poslankyňa Němcová.

Poslankyně SL D. Němcová: Chtěla bych jen stručně upozornit na to, že disproporce v představě výše platů vychází z toho, že v jednom návrhu uvádíme minimální plat a v návrhu platů soudců uvádíme strop, uvádíme maximum.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Hlási sa ešte niekto do rozpravy? Prosím, predseda Najvyššieho súdu pán doktor Motejl, potom ešte poslanec Sacher.

Předseda Nejvyššího soudu ČSFR O. Motejl: Pane předsedající, paní a páni poslanci, rozhodně bych nechtěl, aby projednání a zejména přijetí navrženého zákona bylo projevem kastovnictví v naší společnosti, rozhodně bych nechtěl, aby přijetím platového zákona, který je před vámi, vznikla v tomto státě kasta soudců, nebo dokonce kasta soudců Nejvyššího soudu.

Problém je ten, že soudce - jak si ho představujete vy a jak si ho chci představit i já - na všech stupních soudní moci by měl být vysoce kvalifikovaný, nezávislý odborník s rozsáhlými znalostmi osobními, odbornými a s vynikajícími vlastnostmi povahovými.

Soudcův plat kategoricky musí být jediným jeho příjmem jako jedna ze zásadních podmínek nezávislosti, musí být garancí jeho existenčních jistot v situaci, kdy pokušení a doznívající návyky lekce korumpujících vlivů peněz naši společnost silně ovlivní. To je především.

Neobyčejně si vážím vědeckých pracovníků a rozhodně nechci tvrdit, že by práce vědeckých pracovníků byla společensky méně významná a že by proto také zasluhovala nižšího ohodnocení. Jsem si dokonce vědom toho, že o každém vědeckém pracovníkovi platí to, co obecně se předpokládá - možnost dalších výdělečných aktivit v souvislosti s jeho vědeckou prací, která je poměrně velice široká a velice častá. Zdůrazňuji opět, že soudcův plat je jeho jediným příjmem.

Poukaz na rozpor mezi výší minimálních platů zaměstnanců státní správy a pevným a jediným platem soudců - jak jsou upraveny v zákonech republik, které jsou již přijaty a platí pro všechny soudce na úrovni okresních, krajských a republikových nejvyšších soudů - si dovoluji korigovat pouze tím, jak zde bylo podotknuto, že u orgánů státní správy se jedná o platy minimální, ale zejména v tomto případě to považuji za zvlášť závažné. Jak vyplývá z principů vyslovených v Listině základních práv a svobod, každé administrativní správní rozhodnutí podléhá soudcovské kontrole možnosti občana, aby se v těchto jednotlivých případech dovolával soudní ochrany. Tím je nutně dána ze zákona i hierarchie těchto orgánů, ať již na úrovni okresů, nebo i na úrovni federace. Federální administrativní rozhodnutí, rozhodnutí federálních orgánů, přezkoumává správní kolegium Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky s konečnou platností. Není to kastovnictví, ale je to určitá hierarchie, kterou zákonné předpisy upravují a které vyžadují a činí opravdu ze soudců toho posledního, kdo v otázkách základních občanských práv, v otázkách týkajících se majetku, života i svobody občanů s konečnou platností rozhodne.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Ďalej je prihlásený pán poslanec Sacher.

Poslanec SN R. Sacher: Budování právního státu samozřejmě neznamená, že zákony, které budou přijímány, nebudou samy o sobě kontroverzní a nebudou kontroverzní s Listinou základních lidských práv a svobod, ale také to, že občané se budou moci domoci svého práva. A k tomu, aby se svého práva mohli domoci - třeba dnes podnikatelé, aby nemuseli čekat několik let na vyřízení svého sporu - je nesporně nutné stabilizovat moc soudcovskou, která nesnese srovnání s ostatními úředníky státní správy, ani s vědeckými pracovníky. Je to něco výlučného. Výlučnost musí samozřejmě být odražena i v jejich platovém ohodnocení.

Když se opravovaly kostely, často ve věžičkách a báních bylo napsáno, kolik v době poslední opravy stála mouka, chléb. Také tam čas od času bylo napsáno - soudy fungovaly správně a spravedlivě a občan se mohl domoci svého práva. Myslím, že bychom měli usilovat o to, aby se občan svého práva mohl opět domoci, a k tomu můžeme posloužit tím, že skutečně soudci dáme to, co mu náleží. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Pýtam sa, či chce ešte niekto vystúpiť v rozprave? (Nikdo se nehlásil.) Nikto sa nehlási. Končím rozpravu.

Chce vystúpiť navrhovateľ alebo spravodajcovia?

Společný zpravodaj výborů SL M. Pohanka: Máme tu jeden pozměňovací návrh. Jde o návrh pana poslance Magyara vrátit návrh zákona k přepracování ústavně právním výborům, aby platy soudců byly úměrné platům vědeckých pracovníků v rozpočtových organizacích. My s kolegou zpravodajem Sněmovny národů se domníváme, že by nebylo vhodné tomuto návrhu vyhovět z důvodů, které zde padly i v diskusi, a také proto, že jsme vázáni zákony národních rad, které byly přijaty už dříve, a úpravou týkající se Ústavního soudu. Tady je rozmezí, do kterého je třeba přiměřeně vtěsnat platy soudců a funkcionářů Nejvyššího federálního soudu. To se podle našeho názoru v návrhu udělalo dobře, takže doporučujeme, abyste pro tento návrh pana kolegy Magyara nehlasovali.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP