Středa 4. března 1992

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Prokopovi. kdo se dále hlásí do rozpravy? Nehlásí se nikdo. Můžeme přikročit k hlasování a to o tisku 1342, to je o návrhu volebního řádu.

Prosím poslance a poslankyně, aby se vrátili do jednací síně. Budeme hlasovat. Zopakuji, že budeme hlasovat o návrhu volebního řádu pro volbu členů Federální rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Je to tisk 1342.

Konstatuji, že obě sněmovny jsou usnášení schopné. Ve Sněmovně národů je přítomno 95 poslanců, ve Sněmovně lidu je přítomno 92 poslanců.

(Hlasování: 10.47)

Ptám se poslanců, kdo souhlasí s návrhem výborů sociálních a kulturních pro volbu členů, předsedy a místopředsedy Federální rady pro rozhlasové a televizní vysílání, nechť zvedne ruku a stlačí tlačítko. (SN 88, SL 89) Děkuji.

Kdo je proti? (SN 1, SL 0) Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (SN 4, SL 2) Děkuji.

Obě sněmovny návrh volebního řádu schválily.

(Poznámka redakce: usnesení FS č.284, SN č.464, SL č.447)

Podle volebního řádu, který jsme schválili, se podle článku 3 bod 1 volí společná volební komise sněmoven ke zjišťování výsledků tajné volby. Doporučuji, aby při volbě pracovala komise ve složení schváleném dne 7. listopadu 1991 - usnesení Sněmovny lidu č. 349 a usenesení Sněmovny národů č. 362.

Za Sněmovnu lidu jsou to poslanci Michal Bláha, Miroslav Jansta, Josef Kakačka, Aleš Kladivo, Ladislav Molnár, Dana Němcová, Zuzana Tvrdá a Ladislav Žáček.

Za Sněmovnu národů jsou to poslanci Bohumil Doležal, Karol Gémesi, Tomáš Hradílek, Ladislav Kvasnička, Ludvík Motyčka, Jozef Olej, Alena Ovčačíková a Jozef Šedovič.

Jsou k tomuto návrhu postupu nějaké připomínky?

Kdo z uvedených členů komise zde není? (Smích v sále.)

Vážení kolegové, možná že moje otázka vzbudila jistý údiv, ale já si skutečně myslím, že sousedé těch, které jsem četl, vědí, zda ti, které jsem četl, tu jsou, nebo nejsou. Samozřejmě, pokud zde ten poslanec není, tak mi nemůže dát odpověď ani pozitivní, ani negativní. Ale já myslím, že to mohou udělat jeho sousedé. Takže ta otázka nebyla tak nesmyslná, jak se vám možná jevila.

Pro jistotu budu opakovat znovu návrh volební komise.

Prosím zpravodaje, aby plnili tuto funkci a sledovali, kdo ze čtených členů komise zde není, abychom případnými dalšími návrhy je doplnili na potřebný počet.

Poslanec Bláha, Jansta, Kakačka, Kladivo, Molnár, Němcová, Tvrdá, Žáček (nejsou přítomni poslanci Bláha a Jansta). Prosím tedy o dva návrhy místo poslance Bláhy a Jansty. Prosím, aby si to poslanci ze Sněmovny lidu rozmysleli, nebo uděláme komisi menší až zjistíme, jaká je přítomnost poslanců ze Sněmovny národů. Zde byli navrženi do této komise poslanci: Doležal, Gémesi, Hradílek, Kvasnička, Motyčka, Olej, Ovčačíková a Šedovič.

Vážení kolegové, doporučuji, aby komise byla z každé části sněmovny šestičlenná. Ve Sněmovně lidu bychom tedy nemuseli nikoho navrhovat, ale ve Sněmovně národů je třeba ještě jeden návrh, protože je přítomno pouze pět členů z navržených osmi. Hlásí se pan poslanec Cuhra.

Poslanec SN J. Cuhra: Místo pana poslance Motyčky navrhujeme pana poslance Fričara.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Vážení kolegové, volební komise by tedy pracovaly v tomto složení: Jozef Kakačka, Aleš Kladivo, Ladislav Molnár, Dana Němcová, Zuzana Tvrdá, Ladislav Žáček ze Sněmovny lidu.

Poslanci Karol Gémesi, Tomáš Hradílek, Ladislav Kvasnička, Jan Fričar, Jozef Olej, Jozef Šedovič ze Sněmovny národů.

Nově byl navržen poslanec Fričar. Je třeba, abychom o tom hlasovali nebo mohu vaše chování brát za souhlas s tímto návrhem? (Projevy souhlasu.) Ostatní členové byli zvoleni na minulé schůzi a myslím tedy, že není třeba je volit nově.

Má někdo k tomuto postupu připomínky nebo jiné návrhy? Prosím, aby tak učinil. (Nikdo se nehlásil.) Není tomu tak. Považuji tedy za to, že sněmovny potvrdily tuto komisi v její funkci pro volbu členů Televizní a rozhlasové rady. Volba by se uskutečnila po skončení dopoledního pořadu schůze. Prosím členy volební komise, aby se potom okamžitě odebrali do volebních místností, aby bylo možno volbu uskutečnit.

(Poznámka redakce: usnesení FS č.285, SN č.465, SL č.448)

Děkuji oběma zpravodajům a předávám řízení schůze předsedovi Sněmovny lidu poslanci Battěkovi.

(Řízení schůze převzal předseda SL R. Battěk)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte abychom pokračovali v programu dnešního zasedání. Jak bylo řečeno včera, měli bychom nyní na programu tyto další body: Závěrečnou zprávu vyšetřovací komise Federálního shromáždění pro objasnění událostí 17. listopadu 1989, tisk 1236, a návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů, tisk 1250.

Jako další bod bychom měli dokončit projednávání zprávy ČSFR o stavu trestního stíhání a výsledcích postihu představitelů bývalého režimu, tisk 892, a informace k této zprávě - dodatek a návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů, tisk 1244 včetně návrhu poslaneckého klubu ODA, tisk 1249.

Jestli dovolíte, vyjádřil bych se nejdříve a vyžádal si i váš postoj k druhému bodu - dokončení projednávání zprávy generálního prokurátora. Jak víte, prezident republiky odvolal generálního prokurátora z jeho funkce a současně jmenoval nového prokurátora. Zdá se mi, že základní problém dalšího pořadu našeho jednání v této otázce je, že nový generální prokurátor není přítomen a nemůže být tento týden přítomen. Tento fakt považuji za meritorně důležitý k tomu, abych vám navrhl projednání tohoto bodu při dalším jednání, pravděpodobně příští týden. Souvisí to také s tím, že nový generální prokurátor, i když nebude moci jakýmsi principiálním způsobem zasáhnout do zprávy, ale ani to není vyloučeno, měl by mít možnost seznámit se s dosavadním průběhem projednávání této otázky a samozřejmě i možnost vyjádřit se k věci.

Můj návrh tedy je, abychom tento bod jednání přesunuli na příští týden. Jsou k tomu nějaké připomínky nebo návrhy? (Nikdo se nehlásil.) Pokud k tomu nejsou připomínky nebo návrhy, považoval bych to za váš souhlas a současně bych poděkoval za vaše usnadnění mého řízení schůze. Považuji tedy tento bod za odsunutý na další jednání 21. schůze.

Pokud jde o zprávu vyšetřovací komise Federálního shromáždění pro objasnění událostí 17. listopadu, vypadá tedy situace takto: prakticky bychom měli přistoupit k projednávání pozměňovacích návrhů, doplňovacích, k tisku. Víte, že zareagovali zde jacísi nepraví zpravodajové, členové komise, pan Petr Toman a Jan Vidím. Nicméně byl učiněn návrh a předsedové obou sněmoven zaslali předsedům ústavně právních výborů určitý návrh a požadavek, který spočíval v tom, že předsedové sněmoven požádali předsedy ústavně právních výborů, aby ustavili malou trojčlennou komisi, složenou z právníků, která by ještě před projednáním návrhu v plénu posoudila příslušný přehled pozměňovacích a doplňovacích návrhů k tisku 1250. Komise by měla klást důraz na zjištění, zda jednotlivé pozměňovací návrhy jsou v souladu s dosavadním právním řádem nebo nikoliv.

S tím byl vysloven v podstatě souhlas, tedy především souhlas ústavně právních výborů a znamenalo by to následující, že tyto komise, které byly již jmenovány předsedy, prakticky snad zahájily práce nebo zahájí práce, ale musíme jim dát čas. Výsledek toho, co jsem vám řekl znamená, že bychom projednávání tohoto bodu přesunuli na odpoledne, zahájili bychom tím odpolední program s tím, že bychom prakticky teď přerušili naši schůzi a umožnili jednání těmto malým komisím. Pan poslanec Soukup, prosím.

Poslanec SL J. Soukup: Pane předsedající, musím vznést dotaz k tomu minulému bodu, ke zprávě generálního prokurátora. Akceptuji požadavek, aby pan generální prokurátor byl přítomen projednávání, nicméně vaše sdělení vyznělo, jako bychom měli pokračovat v rozpravě. Jestli mne paměť neklame, tak rozprava byla uzavřena, generální prokurátor přednesl závěrečné slovo, poslanci dostali přehled pozměňovacích návrhů a zbývá nám pouze hlasování. Je to tak?

Předsedající předseda SL R. Battěk: Ano, samozřejmě, pokud vznikl takový dojem, byl to dojem mylný, jistěže k oběma těmto bodům rozprava byla ukončena a nebudeme ji otevírat.

Jenom chci ještě konstatovat, že dnes bychom měli pro splnění našeho denního programového pensa projednat vládní návrh zákona o pobytu cizinců na území ČSFR - tisk 1037 a návrh usnesení SL a SN - tisk 1324. Odůvodní ministr Langoš, zpravodajové pan poslanec Benčík a pan poslanec Cuhra. Dále vládní návrh zákona o zřízení vojenských soudů, stanovení jejich sídel a obvodů - tisk 1264 a návrh usnesení SL a SN - tisk 1326. Odůvodní ministr Dobrovský, zpravodajové pan poslanec Konečný a pan poslanec Olej.

Předpokládám, že příslušní ministři budou uvědoměni, takže se dostaví a pořad těchto čtyř bodů, respektive tří bodů, které bychom měli projednávat, bychom stanovili hned na začátku odpolední schůze.

Tudíž, jestli dovolíte, přerušuji naše dopolední jednání a mělo by se přistoupit teď ihned k volbě. Takže vyzývám poslance obou sněmoven, aby využili čas k volebnímu aktu. Děkuji. Odpoledne začneme ve 13.00 hodin, kdy se zde opět sejdeme.

(Jednání přerušeno v 11.04 hodin.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Dámy a pánové budeme pokračovat v přerušeném programu.

11.

Na pořadu máme vládní návrh zákona o zřízení vojenských soudů, stanovení jejich sídel a obvodů, je to tisk 1264 a návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů tisk 1326.

Výkladem pověřila vláda ČSFR pana ministra Luboše Dobrovského. Dávám panu ministrovi slovo.

Ministr obrany ČSFR L. Dobrovský: Pane předsedající, paní poslankyně, páni poslanci, návrh zákona Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky o zřízení vojenských soudů a stanovení jejich sídel a obvodů předkládáme ke schválení ve smyslu zákona číslo 335/91 Sb. o soudech a soudcích. Ustanovení § 33, odstavec 5. tohoto zákona předpokládá vydání zákona Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky o zřízení vojenských soudů a stanovení jejich sídel a obvodů. Dosavadní stanovování sídel a obvodů vojenských soudů rozkazem prezidenta republiky mělo svůj právní základ ve zmocňovacím ustanovení zákona o organizaci soudů a o volbách soudců. Tento postup je současnou právní úpravou překonán. Dosavadní sídla a obvody vojenských soudů jsou navíc dnes již nefunkční a neodpovídají potřebám Československé armády, zejména s ohledem na redislokaci vojsk. Je tedy potřebné, aby Vyšší vojenské soudy byly umístěny v sídlech velitelství vyšších stupňů a spolu s vojenskými obvodovými soudy, aby rovnoměrně pokrývaly celé teritorium České a Slovenské Federativní Republiky.

Největší a nejdůležitější změnou v návrhu zákona je zrušení Vyššího vojenského soudu v Příbrami, který vzhledem k nové organizace Československé armády ztrácí svůj význam, naopak vzniká potřeba zřídit nový Vyšší vojenský soud v Olomouci v návaznosti na vznik nového velitelství Střed. K tomuto nově zřízenému Vyššímu vojenskému soudu budou přičleněny vojenské obvodové soudy v Hradci Králové, Olomouci a Brně. Jejich teritorium se shoduje s územím, na kterém jsou dislokována v převážné míře vojska velitelství Střed. Dosavadní vojenské obvodové soudy, které patřily k Vyššímu velitelskému soudu v Příbrami, to je Plzeň, Praha a Litoměřice, budou přičleněny k Vyššímu vojenskému soudu v Táboře. Tím bude dosaženo toho, že Vyšší vojenský soud v Táboře spolu se svými vojenskými obvodovými soudy bude pokrývat teritorium, na kterém jsou rozmístěna vojska vojenského velitelství Západ.

Ve Slovenské republice podle návrhu zákona nedochází ke změnám v působnosti Vyššího vojenského soudu v Trenčíně, a také se nemění sídla vojenských obvodových soudů. Dosavadní organizace vojenských obvodových soudů v Bratislavě, v Banské Bystrici a Prešově odpovídá i současnému i budoucími rozložení vojsk velitelství Východ.

Přijetím zákona nedojde kromě zrušení Vyššího vojenského soudu v Příbrami a zřízení Vyššího vojenského soudu v Olomouci k dalším změnám. Finanční náklady na provedení všech shora uvedených změn jsou už zahrnuty v rozpočtu ministerstva obrany, to znamená, že jsou obsahem finanční kalkulace, která je stanovena pro uskutečnění redislokace Československé armády. Nově zřízený Vyšší vojenský soud v Olomouci bude personálně zabezpečen, jednak některými soudci ze zrušeného vojenského soudu v Příbrami a jednak ze soudců z dalších obvodů.

Paní poslankyně, páni poslanci, doporučuji, abyste po projednání návrh zákona o zřízení vojenských soudů a stanovení jejich sídel a obvodů schválili v té podobě, v jaké je vám předložen v parlamentním tisku 1264, se změnami a doplňky, jak je navrhly výbory ústavně právní Sněmovny lidu a Sněmovny národů. Děkuji vám.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji ministrovi obrany. Konstatuji, že předsedové sněmoven přikázali návrh k projednání výborům ústavně právním a bezpečnostním obou sněmoven. Ústavně právní výbory byly pověřeny přípravou stanovisek.

Dostali jste písemný návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů, tisk 1326. Ústní zpravodajskou zprávu podají poslanci Pavel Konečný, za výbory Sněmovny lidu a poslanec Josef Mečl za výbory Sněmovny národů. Prosím pány zpravodaje, aby zaujali svá místa u zpravodajských stolků. Jako první vystoupí pan poslanec Konečný.

Poslanec SL P. Konečný: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, dovolte mi abych přednesl zpravodajskou zprávu k tisku 1326, což je zpráva o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona v ústavně právních výborech. Především bych chtěl předeslat, že tento zákon nenarazí, předpokládám, na vůbec žádné problémy, protože je jenom praktickým ustanovením, kde sídlo Vyššího vojenského soudu se z Příbrami přenáší do Olomouce, což mne určitým způsobem jako občana Olomouce alespoň částečně uspokojuje. Tento návrh zákona nenarazil na žádné problémy při projednávání. Všechny výbory souhlasily s tímto návrhem zákona a změna, kterou doporučuje k přijetí ústavně právní výbor, je pouze technická. Takže, abych neztrácel čas, doporučil bych vám tento zákon přijmout prakticky bez rozpravy, jak je předložen. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu zpravodaji výborů Sněmovny lidu. Nyní prosím druhého zpravodaje, pana poslance Mečla, aby se ujal slova.

Poslanec SN J. Mečl: Já mohu být, dámy a pánové, velmi stručný. Ústavně právní výbor Sněmovny národů vám doporučuje, abyste tento vládní návrh zákona o zřízení vojenských soudů podle tisku 1264 přijali ve znění, ve kterém ho schválily oba ústavně právní výbory. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji druhému zpravodaji poslanci Mečlovi. Zahajuji rozpravu. Ptám se poslanců, kdo si přeje slovo k této věci. Do rozpravy se nikdo nehlásí, takže ji mohu uzavřít. Přeje si pan ministr závěrečné slovo? (Nepřeje.) Zpravodajové? (Nepřejí.)

Doporučuji tento postup. Projednali bychom nyní druhý návrh zákona a pak bychom hlasovali o obou v jednom bloku hlasování.

Druhým návrhem zákona je:

10.

Vládní návrh zákona o pobytu cizinců na území ČSFR (tisk 1037) a návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk 1324).

Výkladem pověřila vláda ČSFR pana ministra Jána Langoše. Prosím, pane ministře, máte slovo.

Ministr vnitra ČSFR J. Langoš: Vážený pán predsedajúci, panie a páni poslanci, zmeny nielen v ČSFR, ale v celej Európe vytvárajú nové podmienky pre pohyb osôb medzi štátmi, zakotvené v medzinárodných dokumentoch o ľudských právach a v Listine základných práv a slobôd.

Všeobecné uvoľnenie cestovného ruchu sa odráža v rastúcej migrácii osôb a je preto potrebné na túto situáciu reagovať aj v československom právnom poriadku. Prvým krokom bolo prijatie zákona 216/91 Zb. o cestovných dokladoch a cestovaní do zahraničia pre občanov ČSFR. Druhým právnym nástrojom je zákon o utečencoch. Vláda ČSFR teraz predkladá k ústavnému prerokovaniu návrh zákona, ktorý má vytvoriť nové podmienky pre vstup a pobyt cudzincov na území Československa. Navrhovaný vládny návrh zákona má nahradiť doterajšiu právnu úpravu, obsiahnutú v zákone 68/65 Zb. o pobyte cudzincov na území ČSFR a vo vyhláške ministerstva vnútra č. 69/65 Zb., ktorou boli vydané podrobnejšie predpisy o pobyte cudzincov na území ČSFR. Táto súčasná platná právna úprava je príliš všeobecná a rámcová, ponecháva široký priestor pre zvažovanie príslušných orgánov a ponecháva vymedzenie konkrétnych povinností podzákonným aktom. Okrem toho nedovoľuje možnosť účinného postihu za porušenie stanovených povinností, ale naopak, nedáva právne záruky vo vzťahu k cudzincom.

Cieľom navrhovaného vládneho návrhu zákona je určiť podmienky pre vstup a pobyt cudzincov na území ČSFR a s tým spojené práva a povinnosti cudzincov a ďalších osôb, pôsobnosť orgánov štátnej správy a konanie pred nimi.

Navrhovaný zákon vytvára legislatívneho predpoklady pre účinnú ochranu ČSFR pred nežiadúcimi dopadmi rastúcej migrácie cudzincov. Konkrétne podmienky pre vstup a pobyt cudzincov sú odvodené od druhu pobytu cudzinca.V prípade krátkodobého pobytu cudzincov zo štátov, s ktorými ČSFR uzatvorila dohody o bezvízovom styku, sú podmienky stanovené týmito dohodami. Pri ostatných štátoch je pre udelenie víza možno vyžiadať zákonom stanovený okruh dokladov o zabezpečení prostriedkov k pobytu a k vycestovaniu z ČSFR späť do zahraničia, ako je to navrhované v ustanovení § 4 a 5.

Dlhodobý pobyt má byť povoľovaný len pre splnenie určitého účelu. Hlavne ide o štúdium, zamestnanie, prax a podobne, ako je to navrhnuté v ustanovení § 6. Trvalý pobyt má byť povoľovaný hlavne pre účel zlúčenia rodiny.

V rámci konania o povolení dlhodobého a trvalého pobytu je možné vyžiadať od cudzinca doklady o účele pobytu, zabezpečení prostriedkov k pobytu a ubytovaniu, o bezúhonnosti a o tom, že netrpí nákazlivou chorobou, ako sa to navrhuje v ustanovení § 8.

Cudzincom, ktorým bol povolený dlhodobý alebo trvalý pobyt, bude vydaný preukaz povolenia k pobytu a môžu byť v ČSFR zamestnaní pri dodržaní podmienok, stanovených zákonom o zamestnanosti.

Pred vycestovaním cudzinca po ukončení dlhodobého alebo trvalého pobytu bude možné overiť splnenie taxatívne uvedených záväzkov.

Dôvody, pre ktoré je možné zakázať cudzincovi pobyt na území ČSFR, sú stanovené zákonom taxatívne a rešpektujú medzinárodné dokumenty o ľudských právach a Listinu základných práv a slobôd, kde ide o ustanovenie § 14 a § 15. Vyhostenie je chápané len ako forma vynúteného odchodu z ČSFR pri dodržaní podmienok stanovených zákonom v ustanoveniach § 16 a 17.

Povinnosť hlásiť pobyt cudzinca je uložená hlavne prevádzkárom ubytovacích zariadení. Cudzinci ho majú plniť len v ostatných prípadoch, a to pri krátkodobom pobyte bez vízovej povinnosti a pri dlhodobom a trvalom pobyte analogicky s ohlasovacou povinnosťou československých občanov. Cudzinci, ktorí podliehajú vízovej povinnosti, budú odhlasovaciu povinnosť plniť len pri krátkodobom pobyte dlhšom než tri dni.

Vládny návrh zákona stanoví povinnosti cudzincov a ďalších osôb, nevyhnutné pre zabezpečenie účelu ich pobytu vrátane povinnosti hradiť náklady spojené z vycestovaním z ČSFR. Táto povinnosť v doterajšej úprave citeľne chýba. Porušenie týchto povinností je kvalifikované ako priestupok. Navrhuje sa, aby tieto priestupky boli prerokovávané orgánmi federálneho ministerstva vnútra.

Vládny návrh zákona upravuje vstup a pobyt cudzincov na území ČSFR komplexne, preto sa nepredpokladá vydanie vykonávacieho všeobecne záväzného právneho predpisu.

Pri príprave návrhu bolo využitých poznatkov z právnej úpravy štátov, ktoré majú s migráciou cudzincov dlhoročné skúsenosti, hlavne poznatky zo SRN, Švédska a USA, ktoré v poslednom období cudzinecký režim sprísňujú. Okrem toho boli využité poznatky o právnej úprave Európskych spoločností, ako je napríklad Európska dohoda č. 25 o pravidlách pobytu osôb medzi členskými štátmi Rady Európy a Európska dohoda č. 19 o usídlení.

Návrh zákona o pobyte cudzincov na území ČSFR vychádza z ustanovenia článku 27 ods. 1 a), ústavného zákona 143/68 Zb., o československej federácii v znení neskorších predpisov. Podľa týchto ustanovení prísluší právna úprava povoľovania pobytu cudzincov do pôsobnosti ČSFR.

Realizácia navrhovaného zákona nevyvolá zvýšenie bilancie pracovných síl, ani zvýšenie požiadavkov na štátny rozpočet. Ďakujem za pozornosť.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP