Poslanec SN A. Haško: Mám ďalší návrh.
Vzhľadom na to, že máme 20 prihlásených,
ktorí majú možnosť 10 minút vystúpiť,
t.j. zhruba 5 hodín, tak rokujme do 23. hodiny, ale uzatvorme
prijímanie ďalších prihlášok
do rozpravy.
(Hlasy z pléna: To nejde!)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Dovolte mi přečíst výzvu kolegy Hubálka:
Prosím poslance, kteří chtějí
podepsat dopis panu Marečkovi jako příslib
pomoci v jeho záležitosti, aby ukončil hladovku,
listinu mám u sebe.
To je výzva pana poslance Hubálka, můžete
u něj podepisovat příslušnou listinu.
Dívám se do vašich zvídavých
tváří, ale nezbývá mi nic jiného,
než pokračovat v rozpravě. Další
z přihlášených je kolega Jiří
Adámek. Má slovo. Pak se připraví
poslanec Jégl. Mezi tím má ještě
technickou připomínku kolega Deyl.
Poslanec SL V. Deyl: Já bych si dovolil první opravdu
technickou poznámku. Celý den zde svítí
světla velmi pronikavým světlem. Bolí
nás oči. Ptám se předsedajícího,
zdali by tato světla nemohla být zmírněna.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
I mne to osvětlení ochromuje, ale neměl jsem
odvahu vyhnat televizní pracovníky. Pokud lze snímat
jakýsi polostín, prosím, abyste ta divná
a nepříjemná světla zhasli.
Poslanec SL V. Deyl: Pane předsedající, nezlobte
se, ale nešlo by úplně zhasnout?
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Úplná tma, pane kolego, to snad nemyslíte
vážně. Prosil bych, pokud je to jen trochu
možné, aby reflektory byly ztlumeny. Slovo má
poslanec Jégl.
Poslanec SL P. Jégl: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, nechci se zde již detailně
vracet ke zprávě samotné, neboť mám
za to, že zde již byla diskutována v dostatečné
míře. Na jejím obsahu již naše
diskuse příliš nezmění.
Rovněž se nebudu zabývat kausou případného
úniku státního tajemství ani otázkami
lustrací, které nakonec - jak vyplývá
z průzkumu veřejného mínění
- občany této země pramálo zajímají,
ba ani obecnou politickou situací a "spiknutím
sdělovacích prostředků", jak
o tom hovořil pan poslanec Suchánek.
Nicméně bych zde rád položil předsedovi
komise několik otázek, které by - doufám,
že nejen pro mne - mohly být zajímavé
z hlediska posouzení výsledků komise a efektivnosti
její činnosti.
Zajímalo by mne, zda jdou výsledky šetření
komise, shrnuté v bodech a) až f) části
6 zprávy nad rámec výsledků šetření
orgánů činných v trestním řízení,
zejména orgánů prokuratury. Pokud ano, tak
v čem. Jinými slovy - bylo pro tyto závěry
nezbytné vyšetřování parlamentní
komise? Nebylo je snad možné odvodit z poznatků
orgánů činných v trestním řízení?
Tato má otázka pochopitelně nebere do úvahy
otázku lustrací, jejímž prováděním
byla Komise pověřena příslušným
usnesením Federálního shromáždění.
Myslím, že odpovědi na tyto otázky by
mohly být inspirativní nejen pro naše usnesení,
ale i pro případné budoucí konstituování
dalších obdobných komisí. Děkuji
vám za pozornost.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji panu poslanci Jéglovi. Dalším
přihlášeným je pan poslanec Šilhán,
po něm pan poslanec Kavan.
Než dám slovo panu poslanci, je mi zde kladena otázka
pracovnicí Kanceláře, v kolik hodin se bude
ráno začínat. Zatím jsme nerozhodli,
že budeme zítra pokračovat. Zítra budou
pokračovat výbory, tak jak bylo rozhodnuto. Ale
o plénu, že by mělo zítra pokračovat,
zatím nebylo rozhodnuto.
Poslanec SL V. Šilhán: Pane předsedající,
dámy a pánové. Mám před sebou
práci, tedy zprávu Komise 17. listopadu, která
má 120 stran. Myslel jsem si, že bude řeč
právě o těch 120 stranách. Nebyla.
Byla zde řeč mnohem více o něčem
jiném, co sice také dělala Komise 17. listopadu,
ale zdá se mi, že se to přímo k této
zprávě nehodí, protože nemáme
na pořadu vysloveně hodnocení práce
Komise 17. listopadu, ale její zprávu.
Když jsem si ji přečetl a přečetl
jsem si ji velmi pozorně, tak jsem si položil otázku.
Když jsi si ji přečetl, jsi moudřejší
nebo nejsi moudřejší? Víš toho
více nebo je to zhruba stejné jako před tím,
než jsi ji četl? A musím říci,
že nejsem o mnoho moudřejší - snad o nějaké
detaily, ale ty nedělají muziku, ty netvoří
hodnotu zprávy. Zdá se mi, že hodnotu zprávy
tvoří její poslední stránka,
to je ta sto dvacátá, a těch několik
závěrů, těch několik bodů
závěru v šesté kapitole zprávy.
Ale znovu - K závěrům, které nám
předložila Komise - snad nebylo zapotřebí
ani tolik času a tolik práce, zhruba dva roky. Chápu,
že Komise byla zaneprázdněna mnoha jinými
věcmi. Ale přesto jsem rád, že takto
autoritativně pojaté závěry vytvářejí
jistý rámec určitým fantaziím
a řekl bych jakési politické kombinatorice
o těch událostech, které jsme prožili.
17. listopad je pro mne velmi specifický historický
fenomén našich nedávných dějin
a vyvolává spoustu otázek, které bude
nutné ještě studovat a zodpovědět.
Závěrečná zpráva, podle mého
soudu, tyto otázky nezodpověděla. Podle mého
soudu je nezodpověděla také proto, že
se neřídila přesně těmi metodami
práce, kterými se řídit měla.
Ztráta je pokus o jistou historickou studii. A lidé,
kteří pracovali v Komisi, zůstali požadavkům
na práci velmi mnoho dlužni.
Dovolte, abych to ukázal na příkladu. Když
se podíváte na stranu 15, 16 a 17, tak na těchto
stránkách se mnoho času a mnoho místa
věnuje Klubu Obroda. A říkají se tam
určité věci způsobem a metodou, která
s historickou metodou nemá co dělat. Řekl
bych, že se věci uměle fabrikují.
Uvedu příklad. Na straně 17, kde se říká,
že v stranách opozice vznikaly určité
energické, radikální skupiny a že již
tehdy se vytvářel protipól Obrodě
a všem a nyní cituji: "kterým jde o pouhé
navázání na rok 1968 bez kvalitativních
změn". Já si myslím, že takové
známkování si Komise 17. listopadu neměla
dovolit, protože k tomu nemá žádné
oprávnění a žádné důvody.
Komise se také pokouší citovat z materiálů,
které publikovala Obroda. Bohužel musím konstatovat,
že toto citování je - nejenom nepřesné
- ale je přímo zavádějící
a svévolné. Dovolte mi upozornit na stranu 15 poslední
větu čtvrtého odstavce odspodu. Poslední
věta zní: "Cesta k demokratizaci není
možná jakýmsi svržením dnešní
moci a převzetím moci opozicí..., proto je
nutné, aby se strana ideově obrodila." Je to
jakoby citát z materiálů Obrody. Já
shodou okolností tyto materiály mám a mohu
říci, že je zde účelově
popleteno a spleteno několik vět z nejrůznějších
materiálů. To je naprosto nepřípustné.
Věta v originále zní takto: "Cesta k
demokracii (nikoliv tedy k demokratizaci) není možná
jakýmsi svržením dnešní moci a
převzetím moci opozicí" ... (následují
tři tečky a z úplně jiné části
materiálu věta pokračuje malým písmenem)
= "proto je nutné, aby se strana ideově obrodila".
Ve skutečnosti jde o jinou myšlenku z jiné
části materiálu, která zní:
"Proto je nutné, aby se strana ideově a politicky
obrodila, aby uplatnila ve svém vlastním životě
demokratické metody, zbavila se svých neoprávněných
výsad a privilegií, zhoubné nomenklatury
a přeměnila se z administrátora ve skutečnou
politickou stranu v demokratické společnosti."
Proč jste tam, pánové, nenapsali celý
ten citát? To by znělo jinak. Proč jste pospojovali
půl věty, která se vám hodí
- nebo někomu se hodí nebo neumí s historickými
materiály pracovat - s jinou polovinou věty a vytvoří
tak nepravdivý hybrid. Jak je to možné? Prostě
já nemám žádnou jinou odpověď,
než že je to účelové a úmyslné.
Mohl bych uvést další příklady
na straně 15 i dalších. Nechci ale toto shromáždění
zatěžovat. Ale to, co o té věci vím,
to, co mám zde písemně před sebou,
to, co mohu porovnat s materiály, které předložila
Komise, mne vede k tomu, abych žádal, aby části,
které se týkají činnosti Klubu Obroda
na straně 15, 16 a 17 byly jako nepravdivé a účelové
ze zprávy vyškrtnuty. To je vše. Děkuji.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Já znovu uvažuji o tom, zda bychom
neměli odhlasovat, zda budeme zítra pokračovat
nebo ne. Podle toho bychom mohli přizpůsobit dnešní
jednání. Ne všichni poslanci jsou ochotni schůzovat
zde dnes až do vyčerpání. Promiňte
mi, že mezi ně patřím.
Takže já se ještě jednou pokusím
svolat poslance, abychom byli usnášení schopni
a abychom mohli hlasovat. Mezi tím může vystoupit
poslanec Kavan.
Poslanec SL J. Kavan: Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci. Nechtěl jsem zde původně hovořit
a tím takto nutit ty, kterým jsou cizí principy
tolerance a respektu, aby odcházeli ze sněmovny,
ale o mém případu se tady před přerušením
této schůze a i dnes, a samozřejmě
i v tisku, hovořilo tak často a v takových
souvislostech, že jsem se rozhodl, že nemohu nereagovat.
A beru v úvahu i to, že až na malé výjimky,
mi není umožněno bránit se proti útokům
ve sdělovacích prostředcích, tedy
českých, zvlášť špatné
zkušenosti mám s Českým deníkem
a Respektem, a slovo mi nedala ani zde tolik citovaná televize.
Vyčítá se mi, že se bráním.
Ale dejte si ruku na srdce, vážení poslanci
a vážené poslankyně, vy byste se nebránili,
kdyby vás někdo absurdně obvinil z toho,
že jste dělali opak toho, co jste dělali, kdyby
vám někdo tvrdil, že bílé je
černé a kdyby vám bezdůvodně
namáčeli jméno do kýble špíny?
A já se bráním otevřeně, normálními
a v právu zakotvenými prostředky.
Poslanec Gandalovič mě obvinil, že vytrvale
špiním jméno Československa. Já
jsem si dělal poznámky, když to takto formuloval.
Tuhle, mírně řečeno, hloupost musím
kategoricky odmítnout. Mával tu článkem
varšavského dopisovatele amerického časopisu
Newsweek, který tu mám a v němž jsem
řekl dvě věty - že jsme do lustračního
zákona zakotvili presumpci viny, a to je pravda, i když
to nemá v Evropě obdoby, a že na stalinských
principech nelze budovat právní stát, což
skutečně nelze, jak lze snadno doložit mnohými
příklady z historie.
Vždy jsem podporoval a i nadále budu podporovat snahu
vybudovat u nás právní a demokratický
stát, tj. snahu, která je ve světě
i nadále identifikována s politikou Václava
Havla. Předstírat, že bezpráví
je právo, anebo argumentovat, jak to udělal jeden
poslanec nedávno, že my se nemůžeme chovat
právně, když tu vlastně ještě
nemáme právní stát, je, mírně
řečeno, nesmyslné strkání hlavy
do písku. Právní stát tu skutečně
ještě nemáme, ale věřím,
že se již dnes musíme chovat tak, jako kdyby
tu byl, a jako zákonodárci musíme jít
příkladem. A chceme-li na cestě k právnímu
státu zůstat, musíme upozorňovat na
jakékoli zbytečné zajížďky
a objížďky, na které narazíme,
a v tom případě musíme varovat. A
to je to, co dělám, a jsem rád, že nejsem
sám.
Můj případ vskutku vzbudil zájem prakticky
všech hlavních západoevropských a amerických
deníků a řady televizních stanic.
Zastánci konspirativního vidění světa
v tom vidí manipulaci západními sdělovacími
prostředky nějakými temnými silami.
Ze spojení s temnými zahraničními
silami jsem byl obviněn už dvakrát. Poprvé
v říjnu 1967, v první fázi agónie
Novotného režimu, a podruhé v lednu 1969, kdy
Alois Indra rozvinul ofenzívu proti tzv. studentským
radikálům. Nesmysl to byl tenkrát stejný
jako dnes. Západní novináři vycházejí
jednak ze znalosti mé dvacetileté práce,
a ze skepse, že by spolupracovník Stb. tak dlouho
a efektivně škodil zájmům Stb. a pomáhal
opozici, a jednak z jejich vlastní analýzy našich
právních postupů a postupů komise
17. listopadu.
Souhlasím s poslancem Kulanem, že by se tyto články
měly číst, a všímat si, které
naše zákony, které naše kroky nám
ve světě dělají ostudu a hrozí
promrhat ten obrovský kredit, který jsme ve světě
získali listopadem 1989.
K mému případu chci jen říci,
že nejezdím po světě dělat kampaně,
jak tvrdí někteří členové
komise. To jsem dělal za disentu, kdy šlo o zavřené
lidi tady doma. Nyní především poskytuji
rozhovory novinářům, kteří
přijedou do Prahy, požádají-li mě
o to. A oni budou, ať to chceme či nechceme, i nadále
jezdit a psát i natáčet, a to až do
té doby, než se celý případ vyřeší
nezávislým soudem, neboť způsob, jakým
se mnou bylo zacházeno, se stal v očích těchto
novinářů jakýmsi symbolem toho, že
ve "státě dánském" není
vždy vše naprosto atraktivní.
Na rozdíl od našich novinářů
je u západních kolegů zcela běžné,
že ve svých článcích dávají
prostor oběma stranám. Ani autor zmíněného
článku v Newsweeku pan Nagorski není výjimkou
a v tomtéž článku, kde citoval mě,
daleko více prostoru věnuje názorům
poslanců Jiřího Rumla a Petra Tomana. Evidentně
ho zarazil názor právníka Petra Tomana, že
i kdyby komise jmenovala nevinného člověka,
tak by takový člověk měl tiše
rezignovat místo aby se bránil, neboť svou
obranou by mohl zpochybnit celý lustrační
proces a tím pomoci skutečným agentům.
Redaktor takovéto popření jednoho z nejzákladnějších
právních principů civilizovaných zemí
suše komentuje připomínkou, že jde o známý
refrén, že jednotlivé nespravedlnosti jsou
nutné pro blaho věci. Dodal bych, že nechvalně
známý refrén. V 50. letech tak argumentovali
stalinisté a omlouvali to tím, že když
se kácí les, tak lítají třísky.
Takovéto názory, pokud je vysloví veřejný
činitel, nás na Západě poškozují,
protože zpochybňují naši věrnost
právním principům, když se tyto zkříží
s našimi partikulárními politickými
zájmy, a tím zpochybňují naši
věrnost principům demokracie. Bez respektu k právu
a k demokracii tu nebude stabilita a bez stability tu nebude úrodná
půda pro větší a především
diferencované západní investice. Tyhle "nevyčíslitelné
škody", z nichž mne obviňuje Český
deník, však nelze přičíst na
můj vrub. Všimneme si tradiční snahy
některých zlodějů křičet:
"Chyťte zloděje!"
Diskutuje se tu stále vášnivě o obsahu
americké kazety, kterou odvysílala Československá
televize, a někteří přitom vyslovili
domněnku, že bych si nějakým neznámým
způsobem mohl takovou věc objednat, abych zpochybnil
práci komise, a přitom si nikdo nevšiml, že
mě vysílaný záznam poškodil neskonale
více než poslance Devátého a jiné.
Aby bylo jasno: Jsem velmi rád, že po vystoupení
profesora Jičínského se vyjasnil smysl usnesení
předsednictva Federálního shromáždění
z loňského dubna, které členy komise
zprošťuje mlčenlivosti vůči ostatním
poslancům, ale ne vůči veřejnosti,
a přiznám se, že mě osobně vůbec
nevadí, že členové komise citují
ze svazku, který na mě založila Stb., ale měli
by citovat aspoň s jistým smyslem pro fair play.
Doufám, že to nemusím těm lidem překládat.
To ovšem, se domnívám, neudělal ani
poslanec Devátý, když hovořil s Američany,
ani poslanec Toman, který tomu byl na hony vzdálený
v televizním pořadu Co týden dal. Oba vytrhli
jednu větu z kontextu, pan Toman dokonce jen část
té věty, aby vzbudili dojem, že jsem věděl,
že pan Zajíček byl rozvědčíkem.
Neřekli, že jde o údajnou odpověď
pana Zajíčka na otázku jeho nadřízeného
estébáka z Prahy, který chtěl vědět,
zda jsem si částečně nebo plně
vědom, že jsem ve styku s rozvědkou, a zda
by bylo možné mě dotlačit k vědomé
spolupráci. Tedy nejméně do té doby,
šlo o březen 1970, o vědomou spolupráci
nešlo.
Měli by rovněž vysvětlit, co znamenal
Zajíčkův dodatek k téhle větě,
že přede mnou i nadále vystupuje pod krytím
federálního ministerstva zahraničních
věcí, tedy, že i nadále předstírá,
že je diplomatem, tedy jen diplomatem. Proč by to,
proboha, dělal, když bych už tehdy věděl,
že je rozvědčíkem.
Československá televize rovněž v tomtéž
záznamu vysílala poznámku poslance Devátého,
že jsem podepsal dvě stvrzenky za peníze, čímž
se v posluchačích nutně musel vytvořit
dojem, že jsem byl placen za nějaké informace,
což se výslovně ve zmíněném
spise několikrát jednoznačně popírá.
A popřel to i pan Zajíček u soudu, kde odsvědčil,
že jsem za jednu z těchto částek vydal
pro československé studenty v Londýně
bulletin o Palachově oběti a o jeho pohřbu,
který jsem pomáhal organizovat. V této souvislosti
bych varoval pana poslance Hubálka, že by skutečně
neměl věřit každé čárce,
kterou Stb. napíše. Naopak, já jsem založil
agenturu Palach Press právě proto, že jsem
si oběti Palacha nesmírně vážil,
byl jsem jedním z hlavních organizátorů
první demonstrace tady v Praze v lednu 1969 a organizoval
jsem téměř každou demonstraci na výročí
Palacha po dvaceti letech, co jsem tu nebyl.
Komise a pan poslanec Toman si několikrát stěžovali
veřejně, že nemají možnost proti
mně předložit nashromážděné
materiály. Není to pravda. Mohou a měli by
je dát soudu. Slyšel jsem tu dokonce i názor,
jako bych si já mohl říkat co chci a oni
měli roubík. Opak je pravdou, jak dokazuje i jen
běžné prolistování českými
novinami. Pan Černocký v Českém deníku
tvrdí, že svou nevinu mohu dokázat jen jakýmsi
veřejným předčítáním
z estébáckého spisu. On tedy napsal, že
říkal na tiskovce, ne na stadiónu, ale něco
podobného měl asi na mysli.
Netrpím ztotožňováním ani registrů,
ani spisů, mám nedůvěru ke všemu,
co sepisovala bývalá Stb. Kdysi měli tuto
nedůvěru všichni disidenti. Domnívám
se, že by se s těmito materiály mělo
zacházet asi tak, jako se ve Spojených státech
zachází s materiály FBI, tedy jako s něčím,
co je třeba brát sice vážně,
co případné vyšetřování
jistým směrem nasměruje, ale co by nikdy
nemělo být jediným věrohodným
podkladem pro jakýkoliv rozsudek.
Nechci však - a to zdůrazňuji - obsah spisu,
který na mne Stb. založila, utajovat. Žádám,
aby všechny nashromážděné materiály,zdůrazňuji
všechny, byly odevzdány soudu, a mělo by se
nechat na soudu, aby prověřil jejich pravdivost
ve světě zcela běžným soudním
řízením. Soudní jednání
je zcela veřejné, i když jsem tam např.
pana Černockého zatím nikdy neviděl.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Pane poslanče, váš čas vypršel.
Poslanec SL J. Kavan: Mohl bych ještě tři věty?
(Ano.) Nebudu se opakovat, že by se do rozhodnutí
soudu měla respektovat presumpce neviny, ale navrhl jsem
komisi 17.listopadu aspoň do rozhodnutí soudu jakýsi
pakt o neútočení, a to v zájmu klidu
a ve snaze nenabízet žádné straně
munici pro předvolební boj. Velmi lituji, že
pan předseda Ruml v rozhovoru s redaktorkou Zemědělských
novin to bohužel odmítl. Respektuji rozhodnutí
zdejší schůze, že máme příspěvky
limitovat do 10 minut, a proto nyní končím.
Zvážím, jestli bych mohl využít
práva, které mi dává jednací
řád, přihlásit se ještě
jednou a přečíst poslední dva odstavce.
Nyní vám děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Takže já bych rád přece jen dal hlasovat
o tom, zda budeme pokračovat ve schůzi, přestože
jsme si odhlasovali, že ukončíme dnes. Byly
zde dvě technické poznámky. Jednak kolega
Soukup a jednak kolega Kulan.
Poslanec SL J. Soukup: Dámy a pánové, obávám
se, že naše počínání v této
chvíli začíná být velmi malicherné.
Domnívám se, že jediným možným
způsobem, jak vyřešit naši situaci, je
požádat zbývající přihlášené
řečníky, aby se vzdali svého příspěvku.
Krátce to zdůvodním.
Naše diskuse se pohybuje ve třech základních
rovinách. První rovina je věcný obsah
zprávy komise 17. listopadu. Ten obsah je celkem uspokojivý
a domnívám se, že v hrubém rámci
vyjadřuje skutečný stav věci. Mnozí
z nás zřejmě očekávali kvalitnější
dokument, nicméně je fakt, že komise předložila
nejlepší text, jakého byla schopna a pokračující
diskusí jeho kvalitu příliš nevylepšíme.
Druhou rovinou je pobouření některých
poslanců nad tím, že členové
komise zřejmě přestoupili platné právní
normy a že se zřejmě u nich projevuje absence
právního vědomí a základních
etických norem.
Třetí rovinou je pobouření jiných
poslanců nad tím, že je kritizována
komise, zatímco podle jejich představ by měli
být kritizováni jiní lidé a komisi
bychom měli šetrně a potichu obcházet.
Předpokládám, že další diskusí
tyto základní okruhy nerozšíříme
ani se nedozvíme jiná závažná
fakta. Jediným možným řešením
je vzít zprávu komise na vědomí a
zítra se věnovat buď další práci
ve výborech nebo zbylým bodům programu, které
jsme dosud nestihli projednat.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Prosím, technickou poznámku má
kolega Kulan, pak poslanec Blažek.
Poslanec SN P. Kulan: Moja technická poznámka bude
mať len dva body. V prvom chcem navrhnúť, aby
sme skutočne vzali správu komisie na vedomie, pretože
nič iné v tomto bode nevidím, žiadne
iné riešenie.
Za ďalšie: krátka otázka na pána
Kavana. Hovoril ste o konšpiratívnom videní
sveta. Môžeme za to považovať aj nedávne
odhalenie publikované v novinách Sunday Times, kde
bol Neil Konick nepriamo obvinený zo spolupráce
s KGB? Skutočne si myslíte, že tieto väzby
neexistujú? Skutočne ste presvedčený,
že politickým spektrom tohto sveta nehýbe často
spolupráca s rôznymi službami? Bolo to publikované
v Sunday Times druhého tohto mesiaca.