Úterý 18. února 1992

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Vážení poslanci, zaujměte svá místa, budeme pokračovat v tom bodu jednání, který jste se usnesli zařadit na program. Prosím předsedu dohodovacího výboru poslance Humpála, aby přednesl zprávu dohodovacího výboru.

Poslanec SN V. Humpál: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, hovořím z pověření dohodovacího výboru, který rozhodl většinou hlasů o tomto způsobu projednávání, i když se to jednomu z poslanců, kterému jsme se omluvili, nelíbilo. Věřím - a jsem si zcela jist - že kdyby na tom zasedání byl, nic by nenamítal proti návrhu, který nyní přednesu. Problémem je účast, a tím i význam tohoto projednávání.

Dohodovací výbor doporučuje sněmovnám přijmout precizované znění bodu 4. předchozího tisku O0169, který máte na lavicích pod číslem tisku 00175. Jedná se o bod 4, který v tomto novějším přesnějším znění říká:

4. V návrhu tisku ll06 se vypouští v bodě 6 slova "maďarské národnosti" a připojuje se věta, která zní: "Pokud tento majetek byl už před rozhodným obdobím přidělen v rámci předpisů o pozemkových reformách, řeší se nárok těchto oprávněných osob podle § 12."

Paragraf 12 - pro vaši informovanost - řeší otázku souběhu nároků, když se přihlásí dvě oprávněné osoby, které vlastnictví nabyly postupně. Řeší se způsob vypořádání.

Navrhuji vám, abychom tento návrh schválili, a pak hlasovali o novele jeko celku.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ano, návrh je jasný. Nejprve budeme hlasovat o připojení věty, která je uvedena v tisku s pracovním číslem 00175 z 18. 2. 1992, do § 6.

Prosím všechny kolegy, aby se vrátili na svá místa, budeme hlasovat. Jde o zákon, k jehož přijetí je třeba nadpoloviční většiny všech poslanců z obou částí Sněmovny národů a nadpoloviční většiny přítomných poslanců ze Sněmovny lidu.

(15.55 hodin)

Kdo z poslanců je pro tento návrh, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko! Děkuji.

(SN ČR 44, SN SR 39, SL 81)

Kdo je proti?

(SN ČR 1, SN SR 1, SL 2)

Kdo se zdržel hlasování? (SN ČR 4, SN SR 4, SL 6)

Sněmovna národů České republiky čtyřicet čtyři pro, jeden proti, čtyři se zdrželi hlasování, ve Sněmovně národů Slovenské republiky třicet devět, jeden, čtyři, ve Sněmovně lidu osmdesát jeden, dva, šest. Tento doplňovací návrh byl přijat oběma sněmovnami.

Nyní budeme hlasovat o návrhu zákona jako celku, to je o návrhu zákona ve znění tisku 1106 a pozměňovacích a doplňujících návrhů, které byly postupně oběma sněmovnami přijaty.

Konstatuji, že obě sněmovny jsou usnášení schopné. V české části Sněmovny národů je 50 poslanců, ve slovenské části 44 poslanců, ve Sněmovně lidu 93 přítomných poslanců. Obě sněmovny jsou usnášení schopné.

(15.57 hodin)

Ptám se poslanců, kdo z nich souhlasí se změnou zákona tak, jak jsem ji uvedl, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko!

(Hluk v sále, různé výkřiky.)

Prosím, nekomplikujte hlasování! Děkuji. (SN ČR 45, SN SR 41, SL 80)

(Poslanci tleskají, předsedající je napomíná, že hlasování není skončeno.)

Kdo je proti?

(SN ČR 3, SN SR 1, SL 4)

Kdo se zdržel hlasování? (SN ČR 3, SN SR 1, SL 6)

Konstatuji, že v české části Sněmovny národů je výsledek čtyřicet pět, dva, tři, ve slovenské části Sněmovny národů čtyřicet jeden, jeden, jeden, ve Sněmovně lidu osmdesát, čtyři, šest. Souhlasným usnesením obou sněmoven byl tento návrh zákona schválen. Doufám, že mohu říci - do třetice všeho dobrého. Předávám slovo panu předsedovi Battěkovi. Kolegové, neodcházejte z jednací síně!)

(Poznámka redakce: usnesení FS č.280)

(Řízení schůze převzal předseda SL R.Battěk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Paní a pánové, vážené poslankyně, vážení poslanci, budeme pokračovat v dalším programu. Máme projednat, respektive dokončit bod, který jsme zahájili na minulých zasedáních této 20. společné schůze sněmoven. Jde o

14.

závěrečnou zprávu vyšetřovací komise Federálního shromáždění pro objasnění událostí 17. listopadu 1989, tisk 1236 a návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů, tisk 1250.

Projednávání této zprávy jsme zahájili 30. ledna 1992. Vyslechli jsme zprávu pana poslance Jiřího Rumla a byla zahájena rozprava. Ptám se poslanců, zda chce ještě někdo vystoupit v rozpravě? Přihlášen je první místopředseda pan Jičínský. Uděluji mu slovo. S technickou poznámkou se hlásí pan poslanec Stome.

Poslanec SN K. Stome: Pane předsedající, já se obávám, že byly dány písemné přihlášky do diskuse. Pořadí diskutujících nebylo dosud změněno. Já si dovoluji připomenout, že již dva dny jsem byl na řadě se svým diskusním příspěvkem, a nyní se znovu dozvídám, kdo je v jakém pořadí do diskuse a kdo se hlásí. Připomínám, že jsem svoji přihlášku do diskuse nestáhl.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Vaše razantní promluva mě nutí, abych vám neprodleně udělil slovo. Nejprve tedy pan první místopředseda, a pak pan poslanec Stome.

Poslanec SN Marián Kováč: K tomu, čo tu predniesol kolega Stome, sa plne prikláňam a stotožňujem sa s jeho slovami.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Přivádíte mne do rozpaků, protože já žádné pořadí z minulé schůze nemám. Patrně je to moje vina. Chcete promluvit pane poslanče? (Poslanec SN Marián Kováč: Áno.) Prosím, bude vám potom uděleno slovo.

První místopředseda FS Z. Jičínský: Vážení kolegové, rád bych požádal o prodloužení desetiminutové řečnické lhůty, protože jsem si na základě minulé diskuse připravil vystoupení, které bych zde chtěl nyní přečíst. Nemívám ve zvyku číst svá vystoupení, ale v tomto směru jde o přesnost formulací, tak bych si vás dovolil požádat o jisté poshovění, abych mohl toto vystoupení přečíst tak jak jsem si jej připravil.

Paní poslankyně, páni poslanci. Minule se zde mnoho hovořilo o onom usnesení předsednictva Federálního shromáždění. Chci říci, že mýliti se je lidské, ale i zapomínat je lidské. Uvádím to proto, že v souvislosti s usnesením předsednictva číslo 106 z 10. dubna 1991 to vyvolalo různé dohady a pochybnosti. Někteří poslanci tvrdili, že o tomto usnesení vůbec nevědí. Uznávám tuto skutečnost v tom smyslu, že i já jsem si ve shonu věcí, které se v parlamentu udály, na toto usnesení nevzpomněl. Ale to ještě neznamená, že to usnesení neexistuje, a že ti, kterých se týkalo, s ním nebyli seznámeni, a že o něm nevěděli. Znamená to jenom to, že si na něj v tu dobu 30. ledna 1992 nevzpomněli.

Pokusím se vám přiblížit historii, která s tímto usnesením souvisí. Na 14. společné schůzi obou sněmoven, která začala 19. 3., byla zařazena jako bod 22 Zpráva parlamentní vyšetřovací komise a návrh usnesení k ní. Tato zpráva na základě pozměňujících návrhů poslance Malého po schválení obou sněmoven byla zařazena jako bod 15 na této společné schůzi a tehdy se také projednávala. V rámci této diskuse, která na oné společné schůzi byla velmi obsáhlá a rozporná, byl vznesen požadavek - explicitně ho formuloval poslanec Šedivý - na to, aby usvědčující materiály o pozitivně lustrovaných poslancích byly pro potřeby poslanců odtajněny, aby se s nimi i ti, kteří dosud nejsou přesvědčeni, mohli seznámit, tedy seznámit s důkazy, které komise shromáždila. Konstatuji, že to je na straně 559 protokolu ze 14. společné schůze. Předsednictvo FS se na své schůzi dne 10. dubna touto problematikou zabývalo, protože už předtím začaly běžet soudní spory ve věcech lustrací několika poslanců, kteří se zveřejněním svých jmen cítili poškozeni. Vzpomínáte si jistě na to, že se tehdy hodně diskutovalo o tom, zda je Federální shromáždění vázáno usnesením soudu nebo nikoliv. Pro toto jednání předsednictva si předseda FS vyžádal stanoviska Generální prokuratury, Nejvyššího soudu ČSFR a ministerstva vnitra ČSFR. Na základě těchto stanovisek se při projednávání tohoto bodu předsednictva rozvinula velmi rozsáhlá diskuse, zda lze či nelze, a pokud ano, v jakém rozsahu, zbavit členy komise mlčenlivosti, pokud jde o údaje, které zjistili o poslancích, kteří již byli lustrováni, a kteří nevyužili dané možnosti a v uvedené lhůtě na svůj mandát nerezignovali.

K tomu bylo přijato ono usnesení číslo 106, které jste dostali k dispozici. Nebudu jeho obsah tady dále uvádět. Konstatuji jenom, že diskuse na předsednictvu k této věci byla obsáhlá a závěry, ke kterým dospívala, nebyly jednoznačné, což souviselo i s tím, že i ona tři stanoviska nejvyšších orgánů, které svým způsobem dbají o zákonnost se v určitých věcech lišila.

Předsednictvo v průběhu diskuse vytvořilo pracovní komisi ve složení - poslanci Posluch, Stome a Valko - která měla připravit příslušný text usnesení. To se stalo, tato pracovní komise tento text připravila a v diskusi byl schválen v té podobě, jak jste se s ním seznámili, když vám minule bylo toto usnesení dáno k dispozici.

Uznávám, že text tohoto usnesení není zcela jednoznačný. Sám jsem měl v diskusi k němu určité výhrady, ale nicméně byl v této podobě schválen, čili má podobu usnesení. Zamyslíme-li se však nad jeho přesným zněním a nad tím, k čemu bylo toto usnesení určeno, je jasné, že se týkalo zproštění mlčenlivosti členů komise ve vztahu k ostatním poslancům, tj. nečlenům komise pro vyšetřování událostí 17. listopadu, kteří na základě tohoto usnesení dostali možnost seznámit se se spisy, které měla k dispozici komise 17. listopadu ve vztahu k výše uvedeným poslancům, ovšem s omezením, že toto zproštění mlčenlivosti se netýká údajů o jiných osobách, ani jiných údajů, které nemají vztah k složkám bývalé Stb. To je velmi důležité.

Zároveň pokud jde o ostatní poslance, kteří dostali právo se s těmito materiály seznámit, bylo konstatováno, že se stávají nositeli státního tajemství ve smyslu příslušných zákonů s důsledky, které z toho plynou. V tomto usnesení není rozpor, který konstatoval ve svém vystoupení na společné schůzi poslanec Uhl. Toto usnesení má svou vnitřní logiku. Šlo o to, aby poslanci, kteří při studiu těchto spisů se setkají s určitými otázkami, na které jim spis nebude dávat odpověď, kde budou na pochybách, zda to či ono zjištění komise bylo správné, že tito poslanci se mohou obrátit na členy komise, čili s nimi o těchto věcech mohou hovořit - v tomto smyslu byly zproštěni mlčenlivosti, aby jim mohli tyto nejasnosti a pochyby vysvětlit. Neznamená to ovšem, že by členové komise 17. listopadu byli zproštěni mlčenlivosti ve vztahu k veřejnosti. Takovýto výklad by byl příliš volný a nevyplýval by z obsahu příslušného usnesení, i když uznávám, že jeho formulace není nejšťastnější.

Toto usnesení bylo přijato na schůzi předsednictva, jehož se mimo jeho členy zúčastnila i řada hostů. Byl tam ministr Langoš, předseda Nejvyššího soudu Motejl, Generální prokurátor Gašparovič, dále tam byli poslanci Malý, Kopřiva, Němec, Hruška, Žalud, Jílek, Mlčák a Prokop. Nevím, zda tam byli celou dobu. Na předsednictvu se mimo jiné projednávala i zpráva ministryně Kořínkové o převádění majetku

KSČ ve smyslu příslušného zákona. Toto usnesení bylo přijato dne 16. 4. 1991 a tehdejší tajemník komise 17. listopadu, kterým byl vedoucí archivu Dr. Cigánek, 16. 4. 1991 předal předsedovi komise zápis z tohoto jednání předsednictva a příslušné usnesení. Komise o usnesení věděla.

Poznamenávám, že komise ve smyslu příslušného usnesení učinila opatření ve spisech, které byly pro poslance odtajněny - byla tam začerněna jména jiných osob, která ve smyslu uvedeného usnesení neměla být zveřejňována. Řada poslanců této možnosti využila a materiály ve Škrétově ulici, týkající se uvedených poslanců prostudovala nebo prohlédla. Jestliže tedy pan poslanec Ruml tvrdí, že o onom usnesení nevěděl, je to skutečně jenom důsledek toho, že na něj zapomněl.

Konstatuji, že na 15. společné schůzi SL a SN dne 19. 5. 1991, kdy pokračovala diskuse na základě návrhu usnesení ke Zprávě komise 17. listopadu, obsažená v tisku 650, k němuž byly ještě další dodatky v příslušných tiscích, že k této diskusi pan poslanec Ruml - je to na straně 1783 protokolu z 15. společné schůze - uvedl, že ačkoliv předsednictvo FS svým usnesením zpřístupnilo materiály komise všem poslancům, pouze asi 10 poslanců z celkového počtu této možnosti využilo. Pan poslanec Ruml ve svém vystoupení k tomu dále poznamenal, že buď zjištění komise 17. listopadu 90% poslanců bagatelizuje, nebo naopak považuje výsledky šetření za hodnověrné. To vedlo tedy poslance Rumla v komisi k návrhu, aby s těmito materiály byla seznámena celá veřejnost. Tolik k této věci.

Osobně považuji ještě za potřebné zde upozornit na to, že konstatování předsedy SL Rudolfa Battěka, že bylo věcí předsedy Federálního shromáždění, aby se postaral o seznámení poslanců s oním usnesením, neodpovídá skutečnosti.

Obsah usnesení byl jasný, dostali ho oba předsedové sněmoven i všichni členové předsednictva. Kromě toho, jak již bylo řečeno, opatření plynoucí z usnesení učiněna byla, příslušná jména, která ve spisech měla být začerněna, začerněna byla.

Tolik tedy k onomu usnesení, kolem něhož vznikl, myslím, zbytečný hluk a šum, protože jsme lidé mýlící se. Věcí, které se dějí v parlamentu, je příliš mnoho a nemůžeme si všichni pamatovat to, co se na všech schůzích, kterých jsme se účastnili, dělo.

Teď mi dovolte ještě několik poznámek k diskusi, která se konala na minulé schůzi, kde tento bod začal být projednáván. Kolega Gandalovič mluvil kriticky o tom, že poslanec Kavan, když bojuje na svou obranu, poškozuje zájmy Československa v cizině. Musím říci, že mně tato formulace velmi připomínala starý režim, který právě vůči svým kritikům, kteří v cizině uveřejňovali různé kritické stati či rozbory o negativních důsledcích jeho působení ve vztahu k občanským právům - mám na mysli například signatáře Charty 77 - se o nich vyslovoval tak, že svým jednáním poškozují zájmy republiky v cizině a z těch či oněch důvodů je podroboval různým formám represe.

Dnes samozřejmě nejde o to, že by někdo mohl být za to stíhán, ale samo užívání této terminologie není v této souvislosti na místě, chceme-li opravdu uznávat práva občanů obsažená v Listině. Musíme jim tedy dát právo, aby se ve smyslu toho chovali a užívali všechny právní prostředky, které považují za vhodné, aby obrany svých práv dosáhli.

V parlamentě se v souvislosti s projednáváním těchto věcí objevují názory, že komise snad je v nerovnoprávném postavení, že se nemůže bránit proti rozkladům, které ti či oni dotčení poslanci - mám na mysli lustrované poslance - v tisku uvádějí. Je třeba vidět, že tu jde skutečně o různé stránky věci. V jedné věci má komise pravdu, je to problém, na který jsem upozorňoval již na oné 14. schůzi sněmoven. Tehdy jsem hovořil o tom, že usnesení z ledna 1991 č. 94, které pověřilo komisi, aby zjistila, kdo z poslanců je veden v registru ministerstva vnitra jako spolupracovník Stb., že toto usnesení nebylo dobře formulováno. Komise pracovala ve smyslu tohoto usnesení a v tomto smyslu tedy svůj úkol splnila.

Měli bychom všichni najít v sobě potřebnou míru nebo dávku sebekritiky, uznat, že jsme se v tomto ohledu dopustili chyby, že zadání, které jsme uložili komisi, nebylo správné, a že z toho vyplynula celá řada důsledků, s nimiž se teď obtížně vyrovnáváme.

Ale abych se vrátil k věci, o které jsem hovořil před chvílí. Jde o to, že v současné době to není již Federální shromáždění, které o této věci může rozhodovat, protože o tom, zda ti či oni poslanci byli nebo nebyli spolupracovníky, musí rozhodnout v případě, kdy tito lidé podali žalobu, soud a rozhodnutí soudu bychom měli všichni respektovat.

Osobně mám za to, že by ani poslanci, členové vyšetřovací komise, neměli před soudem využívat svého práva a odmítat odpověď. Měli by z tohoto hlediska učinit vše pro to, aby soudním projednáváním byla zjištěna pravda a aby z tohoto hlediska byly upevněny základy pro autoritu soudního rozhodnutí a tím posíleny základy pro vytváření právního státu u nás.

Ještě bych chtěl říci jednu věc. Osobně si velmi cením činnosti Jiřího Rumla jako novináře. Prokázal to zejména v roce 1968 svou činností jako redaktor Reportéra, prokázal to znovu po těžkých letech v normalizaci, kdy nemohl svou vlastní profesi vykonávat, v době, kdy spoluzakládal Lidové noviny, byl jejich šéfredaktorem, ať už jako samizdatových novin nebo jako svobodných Lidových novin po 17. listopadu. V tomto ohledu jeho zásluhy jsou nepopiratelné. Tím víc mě mrzí, že pan poslanec Ruml se choval tak, jak se choval. Nevím, jak to vysvětlit, snad podlehl zvláštní atmosféře, která se mezi částí členů komise vytvořila, takže ztratil schopnost nazírat jisté věci objektivněji, a že tedy ztratil schopnost vidět, že televize při natáčení onoho programu a při jeho vysílání se nedopustila žádného právního nebo morálního prohřešku, pro který by měl být tento pořad přednostně předmětem projednávání v parlamentu.

Neměli bychom v tomto ohledu být tak citliví, protože ve veřejnosti bychom mohli vyvolávat velmi nedobré pocity, pokud jde o vztah k parlamentu, ke kritice jeho činnosti. Připomeňte si, že to není poprvé, kdy se takováto nedůtklivá reakce na televizní program objevila. Svého času pan poslanec Malý rovněž velmi naléhavě žádal, abychom přerušili jednání a zabývali se takovým prohřeškem tisku proti autoritě Federálního shromáždění. Osobně jsem přesvědčen, že svou skutečnou autoritu si vytvoříme něčím jiným, ne tímto způsobem, a z tohoto hlediska mě chování Jiřího Rumla velmi nepříjemně překvapilo.

Na závěr chci říci jednu věc. Zpráva komise 17. listopadu je zejména důležitá potud, pokud uvádí v závěru stručné konkluze, které obsahuje ve své poslední části. Ukazuje, že věci svým způsobem byly jednodušší a že různé hypotézy a dohady, které se kolem pozadí 17. listopadu vynořovaly a které byly zdrojem různých složitých kombinací o těch či oněch spiknutích, že takovéto kombinace nemají reálný podklad. To je velmi důležité zjištění a měli bychom z něho vycházet. Takovéto zjištění nemohla ze svého šetření vyvodit předchozí komise 17. listopadu, i kdyby k němu dospěla. Společnost nebo část veřejného mínění byla tehdy příliš nakloněna hledat složité intriky a kombinace spjaté se 17. listopadem a s tím, co po něm následovalo. V tomto smyslu tedy zprávu komise hodnotím pozitivně. Chci ovšem říci, že řada členů komise 17. listopadu nepostupuje ve smyslu těchto závěrů, k nimž sama dospěla, a že podléhá svým způsobem schizofrennímu jednání totality, kdy za nejrůznějším jednáním shledává ony temné síly, které byly shledávány za 17. listopadem.

Dále bych chtěl říci, že komise 17. listopadu zřejmě nedbala dost na to, aby všichni její členové se chovali ve smyslu příslušných právních předpisů, jimiž je a byla vázána, a že zřejmě k určitému úniku informací prostřednictvím některých jejích členů docházelo. Mohu chápat motivy, proč se tak stalo, ale nemohu uznat prostředky, kterých se tu použilo. Jestliže si někdo pro sebe osobuje právo nerespektovat platné právní předpisy, potom tím vytváří velmi nebezpečnou situaci z hlediska zákonnosti a právního státu, který bychom všichni měli vytvářet, chceme-li, aby se do naší země po dlouhých desetiletích vrátila jistota, bezpečnost, aby se tu vytvářely mezi lidmi normální vztahy. Děkuji vám. (Potlesk.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP