Úterý 18. února 1992

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji za vysvětlení. Ještě se hlásí kolega Benda.

Poslanec SL V. Benda: Přece jenom bych prosil, aby nám byla sdělena jména té sedmičlenné subkomise, která se má případem zabývat. Případ je velmi naléhavý, zdá se, že velmi rychle spěje do tragického stádia a jakékoliv další odklady nebo váhání mohou být krajně nebezpečné.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Ano, prosím pan Gémesi ještě jednou bude reagovat.

Poslanec SN K. Gémesi: Mená som úmyselne neuvádzal, pretože členovia tejto komisie sú viazaní mlčanlivosťou. Viem, že sa to neutají, ale mali sme v úmysle ich do určitej miery chrániť pred verejnosťou, ale pokiaľ pán poslanec na tom trvá, môžem to prečítať.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Plénum se nevyjádřilo. Zatím se vyjádřil jenom kolega Benda a je to mimo program. Pokud mu to chcete soukromě sdělit. Když dovolíte, předávám řízení schůze panu místopředsedovi Jičínskému.

(Řízení schůze převzal první místopředseda FS Z. Jičínský.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Vážené Federální shromáždění, budeme pokračovat

12.

projednáváním návrhu zákona, kterým se doplňuje zákon 92 z roku 91 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby. Je to tisk 925 a návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk 1066).

V této věci připomínám, že po neúspěšném hlasování z minulé schůze byl sestaven dohodovací výbor, jeho jménem pan poslanec Ondrejkovič, jako jeho předseda, předložil 31. ledna sněmovnám zprávu s písemným doporučením tohoto výboru. Byl to materiál číslo 0078, hlasovali jsme o návrhu zákona v tomto znění, ale k souhlasnému usnesení sněmoven opět nedošlo. Podle jednacího řádu se výbor sešel opět k dalšímu jednání. Prosím nyní pana předsedu dohodovacího výboru poslance Ondrejkoviče, aby sněmovny informoval o dalším jednání společného výboru a předložil jeho doporučení. Připomínám, že jste dostali k této věci písemný podklad s pracovním číslem 00115 ze 17. 2. 1992. Prosím pana poslance Ondrejkoviče, aby uvedl zprávu z dohodovacího výboru.

Poslanec SN A. Ondrejkovič: Vážený pán predsedajúci, vážené poslankyne, vážení poslanci, dohodovací výbor k novele zákona č. 92/91 Zb., zložený z poslancov Snemovne ľudu, poslanec Niedoba, Kudláček, Žák, Kincl, Vrchovský, Wagner, Snemovne národov, poslanci Ondrejkovič, Roubal, Senjuk, Tahy, Motyčka sa zišiel 17. 2. 1992 na svojom druhom rokovaní. Pri hľadaní kompromisného prijateľného návrhu vychádzal z uznesení hospodárskych výborov, ktoré sa týmto problémom opäť zaoberali, a zo základného zmyslu novely zákona, upraviť a doplniť do zákona také ustanovenia, ktoré umožnia veľkej privatizácii bezkonfliktný a plynulý priebeh. Takýto návrh sme spracovali a predložili vám v tlači č. PO 155. Návrh v tejto tlači vychádzal z ďalších tlačí, a to je tlač 1066 - to bol vlastne návrh hospodárskych výborov na novelu zákona č. 92/91 Sb. Tento návrh tvoril základ pri rokovaní zákona. Ďalej vychádza náš návrh z tlače 00071. Je to legislatívny návrh na tlačové úpravy tlače 1066. Aj o tejto tlači bola vedená rozprava. A ako posledná je tlač 0075, ktorá zahŕňa všetky pozmeňujúce návrhy vznesené v rozprave k obidvom predchádzajúcim tlačiam - 1066 a 1071.

Vážení kolegovia, podám vám stručný komentár k nášmu návrhu. Aby ste ho mohli s prehľadom sledovať, prosím vás, aby ste si zobrali uvedené tlače 1066, 0071 a 0075. Budem listovať a vychádzať z našej tlače 0155, ktorú vám predložil dohodovací výbor ako návrh na znenie novely k zákonu 92/91. Na strane 1, bod 1 - je to pozmeňovací návrh v tlači 075, strana 1 - prednesený poslancom Roubalom a Kudláčkom, prijatý v obidvoch snemovniach. Jedná sa tam o štylistickú zmenu: za slovo "forma" je uvedené slovo "spôsob" a pred posledné slovo "podmienok" je vložené slovo "ďalší".

Bod 2, je to pozmeňovací návrh v tlači 075 na strane 1 prednesený poslancom Hubálkom a poslancom Soldátom. Bol prijatý obidvoma snemovňami. Poslanci tu riešia problém, aby súčasťou privatizačného projektu, predloženého po 29. februári 1992, bolo vyhodnotenie záväzkov podnikov z hľadiska ochrany životného prostredia. Dohodovací výbor v súlade s navrhovateľmi urobil legislatívnu úpravu tohto textu a riešenie je v bodoch a), b) a c).

Bod 3. Je to bod tlače 1066, kde bol uvedený pod bodom č. 2. Bol prijatý v obidvoch snemovniach. Hovorí sa tu, že v prípade, že privatizačný projekt vypracuváva iná osoba ako podnik, tak je podnik povinný tejto osobe predložiť potrebné informácie a v akom rozsahu a za akých podmienok je uvedené v texte.

Bod 4. Je to pozmeňovací návrh z tlače 075 na strane 3, ktorý predniesol poslanec Roubal a poslanec Kudláček. Bol prijatý obidvoma snemovňami. Jedná sa tu o § 12, kde za odsek 2 sa vkladá ďalšie písmeno e). Odsek 2 hovorí, že majetok fondu môže byť použitý k týmto spôsobom privatizácie. A teraz tu boli menované písmená a), b), c), d) a navrhovatelia odporučili ešte písmeno e), ako je v texte uvedené.

Bod 5. K bodu 5, 6, 8, a 9 podávam súčasne výklad, pretože tieto body tvoria jeden komplex a riešia problém registrácie prevodu majetku. Sú to pozmeňovacie návrhy z tlače 075 na strane 3 a 4 prednesené poslancom Roubalom a Kudláčkom. Celý komplex týchto pozmeňujúcich návrhov nebol snemovňami prijatý. Dohodovací výbor aj cez to sa rozhodol návrh vám predložiť a doporučiť prijať. Vychádza z nasledujúceho. Zákon požaduje prevod majetku registrovať na notárskych úradoch.

Vláda, Najvyšší súd, Ministerstvo pre privatizáciu obidvoch republík upozorňujú na obrovský technický problém, ktorý týmto vznikne a ktorý bude brzdiť plynulý priebeh privatizácie. Preto vlastne autori navrhujú iný spôsob registrácia, a ten je uvedený v bode 9 na tretej strane. Hovorí sa v ňom, že vlastnícke právo k veciam z privatizovaného majetku prechádza na nadobúdateľov dňom zjednania účinnosti zmluvy alebo pri vklade dňom vzniku obchodnej spoločnosti; registrácie podľa zvláštnych predpisov sa nevyžaduje. A body 5, 6 a 8 zaznamenávajú len zmenu, ktorá vyplýva z tohto bodu 9.

Budem ďalej pokračovať na strane 3. Bod 7 je prevzatý z tlače 0071, to boli legislatívne úpravy, kde bol uvedený pod bodom číslo 3 a bol prijatý obidvoma snemovňami. Ide o to, že po dobu jedného roku od uzatvorenia zmluvy o predaji môže nadobúdateľ podniku podnikať v rozsahu, v akom bol oprávnený podnikať podnik, ktorý prechádza do jeho vlastníctva.

Bod 10 na strane 3. Je to pozmeňovací návrh z tlače 075 na strane 4. Predniesol ho poslanec Vrchovský. Rieši absenciu zákona, ktorý upravoval právne postavenie obchodných spoločností, ktoré v procese privatizácie vznikajú.

Bod 11 je prevzatý z tlače 1066, kde je to bod číslo 7. Hlasovali zaň obidve snemovne. V tomto bode sa vlastne rieši obmedzenie so zaobchádzaním majetku do jeho prevodu do fondu národného majetku. Text je bez zmien.

Bod 12 a 13 tvorí spoločný návrh poslanca Stomeho, a je to v tlači 075 na strane 5. Poslanec Stome navrhuje, aby o schválenom spôsobe a rozsahu vysporiadania nároku oprávnenej osoby bol orgán, ktorý schvaľuje privatizačný projekt, povinný túto osobu vyrozumieť.

V bode 13 sa hovorí, že oprávnená osoba sa môže, v prípade svojho nesúhlasu, do 15 dní odvolať na súde.

Tieto dva návrhy neboli snemovňami prijaté, ale aj cez to, že dohodovací výbor ich považuje za racionálne, odporúča ich snemovniam prijať.

Bod 14. Je to prevzatý bod z tlače 1066, v ktorom bol pod bodom číslo 8 a bol prijatý obidvoma snemovňami. Nie je v ňom urobená žiadna zmena textu. V bode sa hovorí o tom, že pokiaľ sa nedá nárok oprávnených osôb vysporiadať, pretože príslušný privatizačný projekt nebol schválený do 31. júla 1993, tak sa tu navrhuje spôsob, ako toto vysporiadať do 30. júna 1994.

Bod 15 vychádza z tlače 1066, v ktorom bol uvedený pod bodom číslo 9. Bol prijatý obidvoma snemovňami a skladá sa z § 47 a) a 47 b). V § 47 a) bola urobená len jedna zmena v texte, a to v štvrtom riadku zhora na strane 5, kde bol uvedený termín do 30. júna 1992, je zmenené do 31. júla 1992, a to v závislosti od toho, že tento zákon nebol schválený a jeho prerokúvanie sa presunulo na ďalší mesiac. Paragraf č.47 b) sa skladá z dvoch odsekov. Odsek 1 vychádza z tlače 1066, kde bol pod bodom číslo 9 a) prijatý obidvoma snemovňami. Odsek číslo 2 vychádza z tlače 0071, to jest z legislatívnych úprav. Dohodovací výbor nezahrnul do svojho návrhu jeden bod, ktorý bol prijatý obidvoma snemovňami a ktorý vychádzal z tlače 066, kde bol pod číslom 4. Obsahom tohto bodu bolo v § 12 ods. 3 doplniť vetu: "Ako zvýšenie základného kapitálu spoločnosti, ktorých jediným spoločníkom alebo akcionárom je fond alebo štát." Dohodovací výbor došiel k záveru, že tento problém je na Slovensku už riešený Slovenskou národnou radou, pripravuje sa riešenie v Českej národnej rade, a preto nie je nutné, aby sme požadovali zmenu zákona. Preto, keď tento bod vypustíme z nášho návrhu, tak bude zákon v pôvodnom znení, to znamená, že v § 12 ods. 5 nedôjde k žiadnej zmene.

Vážené kolegyne, vážení kolegovia, odporúčam obidvom snemovniam, aby novelu zákona číslo 91 z roku 1991 v znení návrhu dohodovacieho výboru, tlač 0155, schválili ako celok.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu poslanci Ondrejkovičovi jako předsedovi dohodovacího výboru. Prosím, aby zde zaujal své místo. Ptám se poslanců, zda má někdo dotaz k činnosti a návrhům dohodavacího výboru? (Nikdo se nehlásil.) Není tomu tak.

Vážení kolegové, přečtu vám z jednacího řádu: "O výsledcích jednání společného výboru pro dohodovací řízení podá pověřený člen zprávu oběma sněmovnám, sdělí jim, co výbor doporučuje." Vzhledem k tomu, že nebyly dotazy na předsedu dohodovacího výboru, myslím, že nic nebrání tomu, abychom o těchto závěrech hlasovali.

Aby bylo jasné, rozumím textu návrhu dohodovacího výboru na přijetí usnesení, to jest onen text pod číslem 00155, že návrh na novelizaci zákona č. 92 je obsažen v tomto tisku. Pane předsedo, rozumím tomu správně? Ptám se na to proto, že jsme měli několik tisků, které se zabývaly návrhy na novelizaci zákona č. 92. Chápu to tak, že dohodovací výbor dává návrh na novelu zákona č. 92 a že všechny změny, týkající se této novelizace, jsou obsaženy ve zprávě dohodovacího výboru?

Poslanec SN A. Ondrejkovič: Áno, je to tak. Jeden návrh, ktorý som prečítal, to bol návrh k § 12 ods. 5, ktorý bol prijatý v tlači 1066 obidvoma snemovňami, ten sme nepojali ako jediný zo všetkých tlačí do nášho návrhu, do tlače 0155, a dôvod som uviedol.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Kolegové, přistoupíme k hlasování. Je to zákon, kde platí zákaz majorizace, čili budeme hlasovat o tom, zda souhlasíme s novelizací zákona č. 92 ve znění doporučení společného výboru pro dohodovací řízení. Je to tisk, který má pracovní číslo 00155 ze 17. 2. 1992.

Konstatuji, že obě sněmovny jsou schopné usnášení. Ve Sněmovně národů je přítomno 64 poslanců zvolených v České republice, 58 zvolených ve Slovenské republice, ve Sněmovně lidu je přítomno 109 poslanců. Obě sněmovny, jak již jsem řekl, jsou usnášení schopné.

Konstatuji, že při schvalování tohoto zákona platí zákaz majorizace, poslanci obou sněmoven hlasují současně.

Ptám se poslanců, kdo souhlasí s návrhem zákona ve znění zprávy dohodovacího výboru, jak ji uvedl pan poslanec Ondrejkovič a jak ji máte obsaženu v tisku, který má pracovní číslo 00155 ze 17.2., nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko!

(10.12 hodin)

(SN ČR 47, SN SR 44, SL 80) Děkuji.

Kdo je proti? (SN ČR 6, SN SR 1, SL 15) Děkuji. Kdo se zdržel hlasování? (SN ČR 12, SN SR 12, SL 14) Děkuji.

Konstatuji, že ve Sněmovně národů v české části čtyřicet sedm pro, šest proti, dvanáct se zdrželo, ve Sněmovně národů v slovenské části čtyřicet čtyři pro, jeden proti, dvanáct se zdrželo. Ve Sněmovně lidu osmdesát pro, patnáct proti, čtrnáct poslanců se zdrželo.

Mohu tedy konstatovat, že obě sněmovny souhlasným usnesením přijatý návrh schválily. (Potlesk.)

(Poznámka redakce: usnesení FS č.279)

Vážení kolegové, budeme teď pokračovat další

15.

zprávou společného výboru pro dohodovací řízení, a to k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 229/91 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku.

Dne 31. ledna jsme hlasovali o tomto návrhu ve znění tisku 1106, je to výrobní číslo 0072 z 29. ledna 1992 a ve znění sněmovnami přijatých pozměňovacích návrhů.

Sněmovna národů v části poslanců zvolených v Slovenské republice zákon neschválila. Sněmovny rozhodly zvolit postup podle § 31 zákona o jednacím řádu a ještě týž den, 31. ledna, byl zvolen společný výbor pro dohodovací řízení. Připomínám jeho složení. Za Sněmovnu lidu tam byli poslanci Petr Kučera, poslanec Lacina, Novosád, Šidík, Tyl a Világi, za Sněmovnu národů poslanec Anderko, Hacaj, Humpál, Motyčka, Selner a Ondrejkovič.

Tento výbor zvolil za svého předsedu pana poslance Humpála, který odůvodní doporučení, která tento výbor předkládá oběma sněmovnám. Tisk, který výbor předložil, jste dostali do lavic. Prosím pana předsedu dohodovacího výboru poslance Humpála, aby jej uvedl svou zprávou.

Poslanec SN V. Humpál: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, vážení kolegové, dohodovací výbor vám předložil výsledek svého jednání pod č. 00169 ze 17. 2. 1992, který obsahuje šest bodů tak, jak se dohodovací výbor rozhodl ve svém jednání.

Výbor se soustředil pouze na čtyři pozměňovací návrhy, které byly schváleny Sněmovnou lidu a jen těsně neprošly ve Sněmovně národů, a to některé z nich jen v jedné části Sněmovny národů. Tyto 4 návrhy jsou rozvrženy v uvedených šesti bodech tisku, který máte před sebou, a jsou pozměněny tak, aby byly pro plénum Federálního shromáždění, resp. jeho větší část, přijatelné. Náš tisk se tedy vztahuje k původnímu tisku 1106, novela zákona č. 229/91 Sb.

O které čtyři okruhy problémů jde? Dva se týkají potíží, s kterými se potýkají pozemkové úřady. Jedním z nich je problém, kdy vlastníci, resp. oprávněné osoby mohou prokázat různými doklady, že vlastníky byli nebo jsou, ale nemohou prokázat své vlastnictví např. pro nedostatek zápisu do pozemkové knihy nebo evidence nemovitostí, došlo ke ztrátě nebo zničení katastrálních operátů apod. Tento problém je řešen v bodu 2 tisku 00169 zařazením nového paragrafu 4 a), který užívá pojem "domnělý vlastník" a dává možnost - zdůrazňuji možnost - pozemkovému úřadu, aby tento vlastník, prokáže-li svá vlastnická práva, měl přiznáno vlastnické právo.

Ten, kdo žádá, musí doložit vše čestným prohlášením, že je vlastníkem a že na sebe přebírá všechny právní následky uvedené nepravdivými údaji.

Druhý z problémů, jehož vyřešením chceme pomoci pozemkovým úřadům a vlastníkům, kteří se chtějí ujmout půdy k hospodaření, je zmocnění pozemkovému úřadu, aby mohl vlastníkovi, jehož pozemky nelze z technických důvodů vyčlenit, dát do nájmu pozemky jiného vlastníka. Samozřejmě, tento návrh, který nebyl přijat těsnou menšinou, je podložen i dalším ustanovením, kdy vlastník pozemku, jehož pozemek byl přidělen do časově omezeného nájmu, má možnost samozřejmě dát návrh na přezkoumání rozhodnutí pozemkového úřadu u soudu. Tento návrh předpokládá také to, že takovýto nájem lze využít jako možnost a lze ho využít pouze tehdy, jde-li už o zahájení řízení o pozemkových úpravách. A vždy se tedy bude jednat o časově omezený nájem.

To byly dva okruhy problémů, jež řeší body 2 a 6 našeho tisku 00169.

K bodu 6, pokud by byl přijat, se vztahuje potom bod 1, který technicky legislativně upravuje § 2 odst. 1, který v případě, že by byl přijat bod 6, by musel být tímto způsobem doplněn.

Bod 3 našeho tisku se týká jednoho z pozměňovacích návrhů, který rozšiřuje tituly restituční na společně užívané singulární lesy a lesní družstva na území České republiky. Jedná se tedy o problém podobný, již schválený, komposesorátů na Slovensku.

U lesních družstev se jedná o restituce pouze těch družstev, pokud členy družstva byly výlučně fyzické osoby. Tato záležitost byla samozřejmě také konzultována příslušným odborníkem z českého ministerstva zemědělství, který se zabývá legislativou kolem lesního hospodaření.

Body 4 a 5 se týkají problému, který zde byl již diskutován velmi široce při přijímání zákona o půdě a který byl, jak jsme se domnívali, řešen v § 6 odst. 2, který řešil možnosti restituce některých osob, jimž vznikly křivdy na území té které republiky.

V tisku 1106 se navrhovalo doplnit na konci odstavce 2 § 6 větu, která upřesňovala původně přijatý paragraf a odstavec v zákoně o půdě. V dohodovacím výboru jsme se dohodli, že by tento text byl přijatelnější, kdyby nehovořil pouze o občanech jedné národnosti, to znamená, že by se měl obecně vztahovat na každého, kdo utrpěl křivdy v důsledku použití některých předpisů, a proto navrhujeme - a to je tento bod 4 našeho tisku - vypustit v bodě 6 původního tisku 1106 slova "maďarské národnosti" a na konci věty doplnit slova "pokud tento majetek byl již před rozhodným obdobím přidělen podle předpisu o pozemkových reformách".

Bod 5 tisku dohodovacího výboru řeší obdobnou situaci v České republice. Vychází z mnoha pozměňovacích návrhů, které k tomuto návrhu byly podána a dohodovací výbor se dohodl na tomto znění, kde by se využilo § 7, který zmocňuje národní rady, a proto ten původní text navrhujeme označit jako odstavec 1 a doplnit novým odstavcem 2, který je ve znění, tak jak ho máte před sebou, to znamená, že ČNR se zmocňuje, aby zákonem upravila restituce těch občanů trvale žijících na území České republiky, kteří ztratili majetek podle vyjmenovaných zákonných opatření, která tam jsou potom citována podle legislativy, jelikož se tam objevují poprvé, jsou citována s celým názvem. Proto je bod takový rozsáhlý.

Chtěl bych říci ještě dvě takové úvahy nebo informace. Při hlasování o pozměňovacích návrzích k tisku 1106 byl mimo jiné schválen i pozměňovací návrh poslance Wagnera, který rozšiřoval restituční tituly ještě o písmeno, které řešilo přikázání do užívání právnické osoby na základě určitých norem. Ten návrh byl přijat, pouze tam bylo nepřesně citováno. Proto tady znovu přečtu správný odkaz na příslušné návrhy, na příslušné právní normy, aby to mohlo být dáno do stenogramu. Navrhoval bych, aby se o tom nehlasovalo, protože již tento problém byl vyřešen hlasováním. Pouze pro upřesnění: "Přikázání do užívání právnické osoby na základě zákona č. 55/47 Sb., o pomoci rolníkům při uskutečňování zemědělského výrobního plánu nebo vládního nařízení č. 50/55 Sb., o některých opatřeních k zajištění zemědělské výroby." Bylo to konzultováno, byly prověřeny předpisy a zákona a pan poslanec Wagner s tím takto souhlasil.

Vážení kolegové, vážené kolegyně, dohodovací výbor je si vědom, že některé návrhy, které tady uvádíme zejména v bodě 2 a 6, jsou určitým způsobem neobvyklé konstrukce, ale byli jsme vedeni snahou, abychom vyhověli jednak problémům, které se vyskytují s aplikací zákona o půdě a také jsme chtěli vyjít vstříc vlastníkům, kteří také sice ze zákona o půdě mají možnost se o vlastnictví přihlásit, ale nemají bohužel v mnoha případech to vlastnictví využívat.

Dohodovací výbor se většinou hlasů dohodl na tom - a navrhuji vám tedy to, k čemu dospěl - aby se o jednotlivých návrzích hlasovalo odděleně, postupně a doporučuje sněmovnám přijmout tyto úpravy tisku 1106 se změnami podle přijatých pozměňovacích návrhů, přičemž bych navrhoval, aby se hlasování zahájilo bodem 2, protože bod 1 se váže na bod 6 a mělo by se o něm hlasovat až v případě, bude-li schválen bod 6. Děkuji vám.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Prosím, kdo má dotazy ke zprávě dohodovacího výboru? Přeje si někdo vystoupit k této zprávě? (Ne.) Není tomu tak. Prosím tedy pana předsedu poslance Humpála, aby vždycky uvedl pozměňovací návrh, o němž se bude hlasovat. Prosím poslance, pokud se zdržují mimo jednací síň, aby se do ní vrátili. Budeme hlasovat. Připomínám, že i v tomto případě jde o zákon, kde platí zákaz majorizace.

Poslanec SN V. Humpál: Kdybyste dovolili, přečetl bych návrh, jak je v bodě 2, 00169, za paragraf 4 vložit nový paragraf 4 a), který zní - mám to číst? (Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ne, to číst nemusíte.) Takže se jedná o tento návrh.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP