Středa 22. ledna 1992

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec Mečl chce zdôvodniť situáciu.

Poslanec SN J. Mečl: Asi jsme udělali chybu, ale nemyslím si, že velkou, protože nám v podstatě nic jiného nezbylo. Stanovisko České národní rady jsme obdrželi dnes dopoledne. Předsedající také upozorňoval, že to byl jeden z důvodů zdržení schůze. Toto stanovisko, pane kolego, je stanoviskem jednotlivých výborů ČNR. Nejde o souhrnné stanovisko. Teď ho mám před sebou.

Stanovisko Slovenské národní rady jsme ještě neobdrželi. Toto stanovisko bylo schváleno dnes dopoledne a má být Federálnímu shromáždění zasláno. Asi jsem špatně formuloval své doporučení oběma sněmovnám.

Vůbec si nemyslím, že by sněmovny neměly být informovány o stanoviscích národních rad a že by to mělo být předmětem jednání pouze ústavně právních výborů. Doporučoval jsem, aby ještě před ukončením rozpravy tak, aby doporučení národních rad mohla být posouzena v obou sněmovnách a mohla být případně schválena a zapracována do textu, se sešly ústavně právní výbory. Seznámily se se stanovisky národních rad s tím, že předpokládám, že stanovisko SNR během hodiny nebo ještě dopoledne obdržíme a informovaly obě sněmovny o tom, jaká stanoviska jsou a které věci je zapotřebí posoudit, schválit, zamítnout. Za této situace pokládám tento návrh za korektní i vůči stanoviskům národních rad i vůči sněmovnám, které budou informovány a budou se moci meritorně zabývat oběma stanovisky. Zatím, pane kolego, máme stanovisko, společnou zprávu výborů České národní rady.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem spravodajcovi Mečlovi. Predtým ako otvorím meritórnu rozpravu, dám ešte slovo prvému podpredsedovi Federálneho zhromaždenia, pánu Jičínskému, ktorý sa chce vyjadriť k niektorým, skôr procedurálnym aspektom prerokúvania.

První místopředseda FS Z. Jičínský: Vážené poslankyně, vážení poslanci, moje vystoupení souvisí s tím, čeho se dotkl ve své faktické poznámce pan poslanec Mandler.

Chci vás seznámit s určitým časovým sledem vypracování tohoto návrhu, aby nevznikaly v diskusi zbytečné otázky nebo pochybnosti, pokud jde o korektnost postupu, který byl při jeho vypracování uplatněn. Říkám to i proto, že v tisku kolega Kroupa vyslovil jisté pochybnosti v této věci na moji adresu.

Politické grémium se zabývalo otázkou, jak bude postupovat, pokud jde o ústavní strukturu nejvyšších orgánů v souvislosti s přípravou voleb a s přípravou volebního zákona. Politické grémium se tím zabývalo na podzim v souvislosti s iniciativou prezidenta republiky, o které bylo předem informováno, že hodlá přednést návrh na zřízení nové struktury Federálního shromáždění na federální radu. Bylo to obsaženo i v jeho pracovní verzi návrhu nové ústavy.

Politické grémium dospělo k tomu, že je vhodné, aby byly předloženy ty kapitoly vypracovaného pracovního návrhu poslanecké komise, pokud jde o strukturu Federálního shromáždění, prezidenta a republiky jako iniciativní návrh skupiny poslanců. To byl závěr, k němuž politické grémium dospělo s tím, že v této pracovní verzi byly ponechány ještě určité varianty, které vzešly z jednání poslanecké komise. Na základě toho byl tento návrh předložen a já jsem 2. 12. 1991 poslal tento návrh oběma předsedům národních rad s tím, že předložený návrh bude ve Federálním shromáždění nejprve projednáván v poslaneckých klubech, což umožní vyjasnit, jaká jsou stanoviska klubů k jednotlivým variantám. S přihlédnutím k jejich stanoviskům komise expertů dopracuje variantu, kterou bude podporovat většina poslanců. Teprve poté bude návrh přikázán výborům k projednání.

Doporučil jsem, aby národní rady volily obdobný způsob, jaký je použit ve Federálním shromáždění.

21. prosince 1991 byl rovněž oběma předsedům národních rad podle § 39 zákona o jednacím řádu Federálního shromáždění zaslán k zaujetí stanoviska návrh ústavního zákona, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 143/68 Sb., o čs. federaci, ve znění pozdějších předpisů, tisk 1071/A. Vzhledem k tomu, že tento návrh ústavního zákona bude zařazen na program 20. společné schůze Sněmovny lidu a Sněmovny národů, prosím o zaslání stanoviska co nejdříve.

8. ledna po poradě vedoucích funkcionářů byly obě národní rady telefonicky urgovány, aby stanoviska, která vzejdou z jednání uvnitř národních rad, byla Federálnímu shromáždění zaslána tak, aby bylo umožněno s nimi pracovat v průběhu práce ústavně právních výborů. Bohužel z důvodů, které nejsou v naší moci, se tak nestalo a stanoviska jsme dostali pozdě. Z tohoto hlediska byla ovšem dostatečná doba, aby se jak poslanecké kluby, tak i orgány národních rad s tímto návrhem seznámily. Říkám to proto, že tady nebylo žádné krátké časové období, které by nedovolovalo se s těmito návrhy podrobně seznámit. Musím ovšem konstatovat, že ani od poslaneckých klubů v národních radách během prosince iniciativní skupina poslanců ve Federálním shromáždění žádná stanoviska nedostala.

Předpokládám ovšem, že poslanecké kluby v národních radách jsou samozřejmě v kontaktu s poslaneckými kluby ve Federálním shromáždění a že ta stanoviska, která vyjadřovali zástupci poslaneckých klubů ve Federálním shromáždění při jednání politického grémia a která vedla k tomu, že některé varianty z pracovní verze byly eliminovány, odpovídala i stanoviskům poslaneckých klubů v národních radách.

Předpokládám to, nemohu to samozřejmě s určitostí tvrdit, protože to nevím.

Návrh tak složité problematiky samozřejmě nepředpokládal ani, že všichni navrhovatelé, kteří jsou uvedeni pod tímto tiskem, se ztotožňují se všemi jednotlivými ustanoveními tohoto návrhu. To u takovéhoto návrhu nelze předpokládat, protože čekali bychom asi věčně, kdybychom se spoléhali na to, že lze dosáhnout takové jednoty. Říkám to i proto, že došlo k tomu, že kolega Čič svůj návrh stáhl, poslal dopis, že "na první poradě skupiny poslanců o návrhu zákona o struktuře kompetencí nejvyššího zákonodárného sboru jsem vyjádřil souhlas s požadovaným spoluautorstvím. Současně jsem si ale vymínil právo uplatnit své názory a postoje v průběhu příprav a projednávání tohoto návrhu. Když jsem neměl možnost toto právo uplatnit - jsem toho času v nemocničním ošetření - dovoluji si zaujmout k své účasti či podpisu na návrhu toto stanovisko: Moje osobní názory na rozsah, obsah i práva Senátu, zejména ale na otázky zákazu majorizace, jsou podstatně jiné než navrhované. Protože je nemohu osobně přednést a obhájit, nepovažuji se za spoluautora či předkladatele projednávaného návrhu. Prosím, vážené poslankyně a poslanci, abyste laskavě vzali toto moje prohlášení na vědomí i jako distanci od předloženého návrhu."

Považuji za potřebné toto stanovisko poslance Čiče sdělit.

Dále konstatuji, že stanovisko vlády jsme dostali dnes. Je rozmnožováno, pokud je nemáte v lavicích, bude vám během rozpravy dáno k dispozici. Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Upozorňujem vás, že v zmysle § 19 ods. 5 prednosť v rozprave majú zástupcovia politických klubov.

Zahajujem rozpravu a konštatujem, že sa zatiaž prihlásili politické kluby ODS, HZDS, KDH, KSČM, SDO, Občianske hnutie. A pán poslanec Mandler sa hlási tiež do rozpravy alebo s faktickou poznámkou? Ja som chcel len dokončiť. Vyzývam ďalšie poslanecké kluby, aby si podali prihlášky a vyzývam všetkých ostatných, ktorí chcú vystúpiť svojím menom, aby sa prihlásili písomne. Rozprava je zahájená. Faktická poznámka, pán poslanec Mandler.

Poslanec SL E. Mandler: Vyšly tedy najevo okolnosti, že tento návrh tří hlav ústavy, novelizace ústavy, byl zařazen na program, aniž byla známa poslancům stanoviska rad. Je to běžné, že nebyla známa stanoviska rad ani federální vlády. Není běžné, aby to bylo k třem hlavám ústavy.

Já proto dávám procedurální návrh, aby projednávání tohoto bodu bylo přerušeno a aby ústavně právní výbory se sešly a seznámily poslance se všemi těmito stanovisky, protože si myslím, že tato stanoviska mohou být důležitá.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Zvolávam poslancov, budeme hlasovať o procedurálnom návrhu pána poslanca Mandlera.

Vážené kolegyne, vážení kolegovia, zvolal som vás, pretože padol procedurálny návrh, o ktorom musím dať bezodkladne a bez rozpravy hlasovať. Jeho podstata spočíva v tom, že pán poslanec Mandler zo Snemovne žudu žiada prerušiť rozpravu ešte predtým, než sa začala a žiada, aby spravodajcovia informovali ústavnoprávne výbory, ktoré sa majú stretnúť o stanoviskách národných rád a to podrobne. Zdá sa mi, že stanoviská národných rád neobsahujú nejaké meritórne nové poznatky. Sú však rozporné.

Dám teda hlasovať o tom, či sa má táto rozprava prerušiť. Pán poslanec Mandler, zrejme zle interpretujem váš požiadavok.

Poslanec SL E. Mandler: Já jsem chtěl, abychom my byli informováni. Je-li k tomu zapotřebí, aby se sešly ústavně právní výbory, pak nechť se sejdou.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ja som vám chcel ešte oznámiť, že je daný pokyn k rozmnoženiu príslušných stanovisiek a každý poslanec stanoviská dostane do lavíc.

V každom prípade ste požadoval prerušiť rozpravu a zvolať schôdze ústavnoprávnych výborov.

Ešte raz opakujem, stanoviská národných rád sa rozmnožujú a budú rozdané poslancom do lavíc, takže sa budú môcť s nimi zoznámiť v krátkej dobe, v priebehu diskusie hneď po poludňajšej prestávke.

Kto súhlasí s návrhom pána poslanca Mandlera, aby sme nepokračovali v rozprave alebo ju zatiaž nezahajovali než sa ústavnoprávne výbory a ostatné nezoznámia so stanoviskami národných rád, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(Hlasuje se v 11.58 hodin.)

(SN 14, SL 10) Snemovňa národov štrnásť, Snemovňa ľudu desať. Ďakujem.

Kto je proti? (SN 37, SL 31) Snemovňa národov tridsaťsedem, Snemovňa ľudu tridsaťjeden. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 50, SL 47) Snemovňa päťdesiat, Snemovňa žudu štyridsaťsedem. Ďakujem.

Návrh pána poslanca Mandlera na tento procedurálny postup bol zamietnutý.

Pokračujeme teda v rozprave. Ako prvý vystúpi poslanec Tomáš Kopřiva, menom poslaneckého klubu Občianskej demokratickej strany. Pripraví sa poslanec Anton Ondrejkovič so stanoviskom klubu Hnutie za demokratické Slovensko.

Ešte jedna technická poznámka, pán poslanec Tahy, prosím.

Poslanec SN M. Tahy: Dávam, pán predsedajúci, procedurálny návrh aby sme teraz uskutočnili poludňajšiu prestávku. Predpokladám, že za tú dobu by sme mohli dostať tie stanoviská, o ktorých ste hovorili, rozdelené do lavíc.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Odporúčam poludňajšiu prestávku od 12.30 hodín. Aj úradníčky majú právo na obed a oni k nemu teraz pristupujú. Absolvovali by sme teda dve alebo tri vystúpenia a potom by sme urobili poludňajšiu prestávku. Prosím, aby sa teraz ujali slova pán poslanec Kopřiva.

Pán poslanec, stiahnete svoj procedurálny návrh?

(Poslanec SN M. Tahy: Ano.)

Poslanec SL T. Kopřiva: Pane předsedající, milé kolegyně, vážení kolegové, vážení hosté, dovolte, abych se k předloženému návrhu novely ústavního zákona č. 143/1968 Sb. vyjádřil za politický klub Občanské demokratické strany ve Federálním shromáždění.

Náš klub pověřil svého člena v poslanecké ústavní komisi Federálního shromáždění, Slovenské národní rady a České národní rady, aby se připojil k navrhovatelům této právní úpravy. Tento podpis jsme nechápali jako bezvýhradnou podporu, ale jako souhlas se všeobecným trendem, který byl vyjádřen v návrhu tisku 1071. Také hlasování našich členů v jednotlivých výborech a ve výborech ústavně právních jsme chápali jako přitakání k procesu projednávání a výraz naší ochoty k dialogu, kompromisu a hledání společenského konsensu. S tímto vědomím projevuji jménem klubu Občanské demokratické strany naše výhrady k jednotlivým ustanovením návrhu obsaženým v tisku č. 1212 a podáváme následující pozměňující návrhy:

V čl. I, bod 2, čl. 30, odst. 3 pozměňující návrh zní: "Volební období poslanecké sněmovny je čtyřleté, volební období Senátu je šestileté." Tento rozložený cyklus voleb umožní rozlišit významněji význam Senátu jako stabilizačního prvku a poslanecké sněmovny jako barometru změn politické scény. Vhodným způsobem se doplňuje s pětiletým cyklem prezidentským a volebním obdobím zastupitelských sborů obecní samosprávy.

Při projednávání ve výborech zazněla námitka, že tímto návrhem bude přidán další volební termín, který bude nutit voliče chodit každoročně k volbám. Když si nakreslíme časovou osu a na ní vyznačíme pravidelné termíny voleb do samosprávy a voleb do zákonodárných orgánů, uvidíme, že ke zvětšení četnosti voleb díky delšímu volebnímu období v Senátu nedochází. Navíc tento způsob umožňuje neustálé hledání vhodných kandidátů a umožňuje voličům častější možnost vyjádřit své mínění o činnosti politických stran ve Federálním shromáždění. Nezanedbatelné není ani to, že tento způsob je obvyklý v západních demokraciích a osvědčil se.

Případným přijetím tohoto pozměňujícího návrhu je třeba změnit čl. 30, odst. 4, a to takto: "Volby do poslanecké sněmovny a Senátu se konají ve lhůtě začínající patnáctým dnem před uplynutím volebního období a končící patnáctým dnem po jeho uplynutí, kromě případu skončení volebního období rozpuštěním Federálního shromáždění (čl. 42)".

V případě přijetí těchto pozměňujících návrhů k článku 30, potom platí druhá varianta našeho pozměňujícího návrhu k článku 65, odst. 2, o kterém budu mluvit později. Domníváme se také, že čl. 42 je nutno vzhledem ke znění čl. 30 doplnit novým odst. 5 tohoto znění: "V případě rozpuštění Federálního shromáždění volební období dosavadního Federálního shromáždění končí dnem voleb do Federálního shromáždění". Je to upřesnění mechanismu nástupu nově zvolených poslanců a vyplnění legislativní mezery ve znění zákona.

V čl. 43, odst. 1 navrhujeme toto znění: "Poslanecká sněmovna je způsobilá usnášet se za přítomnosti nadpoloviční většiny poslanců. K přijetí usnesení je třeba souhlasu nadpoloviční většiny poslanců". Při formulaci tohoto pozměňujícího návrhu jsme vycházeli z předpokládaného způsobu volby do poslanecké sněmovny a z občanského principu této sněmovny.

K tomuto ustanovení zároveň podávám pozměňovací návrh nikoliv jménem klubu, ale jménem svým a to tohoto znění: Čl. 43, odst.1: "Poslanecká sněmovna je způsobilá usnášet se za přítomnosti jedné třetiny poslanců. K přijetí usnesení je třeba souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců". Navazuji tím na právní úpravu, která byla přijata Národním shromážděním v roce 1920. Toto kvórum usnášeníschopnosti donutí poslance, kteří budou chtít aktivně prosazovat své návrhy, zúčastnit se zasedání a omezí se možnost pasivní rezistence, kterou občané často kritizují.

Další pozměňující návrh, tentokrát opět z poslaneckého klubu Občanské demokratické strany se týká čl. 45, způsobu a podmínek vyslovení nedůvěry vládě ČSFR. Tento návrh zní takto: Druhá věta: "K jeho přijetí je třeba v poslanecké sněmovně souhlasu nadpoloviční většiny z celkového počtu zvolených poslanců nebo v Senátu nadpoloviční většiny z celkového počtu senátorů zvolených v České republice a nadpoloviční většiny z celkového počtu senátorů zvolených ve Slovenské republice".

Vycházíme z toho, že pro vyslovení důvěry vládě je třeba jak souhlasu poslanecké sněmovny tak i obou částí Senátu. Ztratí-li vláda důvěru některé sněmovny, tento všeobecný souhlas také mizí a je třeba důvěryhodnost vlády nebo jejímu jednotlivému členu znovu ověřit.

Dosti dlouze jsme diskutovali o ustanovení čl. I, bod 5, čl. 64, odst. 3. Chápeme důvody, které byly motivací zařazení tohoto pravidla, ale dospěli jsme k názoru, že shodu a spolupráci ministra a jeho prvního náměstka, kterým je de facto státní tajemník, není možno nadekretovat administrativním opatřením. Nejlepší cesta, jak vyhovět duchu, který vedl k zařazení tohoto ustanovení, je nechat tyto citlivé personální otázky normální lidské přirozené ochotě a důvěře.

Proto navrhujeme vypustit ustanovení odst. 3 a tedy potom následně z čl. 61 prvního odstavce písm. k) "a funkcemi státních tajemníků". Podpůrným argumentem je i to, že ostré kritice občanské veřejnosti je podrobeno rozšiřování počtu vládních úředníků a tím i neúnosné rozšíření administrativy a finančních nároků na jejich udržování.

Zásadní připomínku vznáší náš klub Občanské demokratické strany ke znění čl. 65. Podle všeobecně platných demokratických pravidel je v civilizovaných zemích jmenován ministerským předsedou po volbách vždy představitel vítězné strany či koalice. Domníváme se - a to velice důrazně - že toto přední pravidlo zastupitelské demokracie se musí promítnout i do našeho právního řádu. Čl. 65, odst. 2 navrhujeme tedy v tomto znění:

"Prezident po jednání s politickými stranami a hnutími, zastoupenými ve Federálním shromáždění, pověří představitele politické strany nebo hnutí nebo jejich volební koalice s nejlepším volebním výsledkem do Federálního shromáždění, sestavením vlády. Na návrh tohoto představitele jmenuje prezident vládu...." a text by dále pokračoval ve znění odst. 2. Samozřejmě zde musíme navázat na pozměňovací návrh k čl. 30, odst. 3. V případě, že by byl tento pozměňující návrh přijat, máme připravenu druhou variantu, kde namísto "volebních výsledků do Federálního shromáždění" se každé roky zohledňují "volební výsledky do poslanecké sněmovny".

Posledním kritickým bodem, se kterým nesouhlasí klub Občanské demokratické strany, je ustanovení čl. IV, bod 1. Permanentní schvalování ústavy nebo jejích změn podrývá jednotu právního řádu a vytváří trvalou nestabilitu. Dovolím si citovat autoritu ústavního práva, prof. Weyra: "Má-li však býti zachována normativní jednotnost právního řádu (a tím též státu), je nezbytně třeba, aby jeden ze zákonodárných sborů měl tzv. kompetenční kompetenci, čili kompetenční výsost, to jest právním řádem mu propůjčenou schopnost upraviti sobě a druhému (nebo dalším) zákonodárným sborům příslušnost."

Principiální možnost uplatnění tohoto pravidla bychom si přijetím zmíněného bodu uzavřeli. Domníváme se zároveň, že podání tohoto pozměňovacího návrhu je plně v intencích kroměřížské dohody, kterou plně respektujeme.

Závěrem bych chtěl vyjádřit přesvědčení, že se při rozhodování a hlasování my všichni budeme řídit bohatými právními tradicemi a vyzkoušenými principy parlamentní demokracie. Jsme si však zároveň vědomi toho, že k prosazení určitých myšlenek je třeba více času, více rozhovorů, více porozumění a více vůle k jednotě. Proto i případné nepřijetí tohoto i dalších zákonů na 20. společné schůzi FS nepovažujeme za tragédii a z hlediska širšího časového horizontu věříme v uplatnění zdravého selského rozumu, který se i přes momentální nepřízeň určitých lidí přece jen prosadí.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. To bol poslanec Kopřiva z ODS. Teraz vystúpi poslanec Anton Ondrejkovič so stanoviskom poslaneckého klubu Hnutie za demokratické Slovensko. Prosím všetkých, ktorí majú pozmeňujúce alebo doplňujúce návrhy, aby ich v zmysle zákona o rokovacom poriadku predkladali v písomnej forme spravodajcom.

Poslanec SN A. Ondrejkovič: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, vážení hostia, poslanci klubu Hnutia za demokratické Slovensko prerokovali zákon, ktorý práve prerokúvame v našom zákonodarnom orgáne a prijali k nemu nasledujúce stanovisko.

Nie je náhodou, že proces štátoprávneho usporiadania narástol do dimenzie, ktorá v nás vyvoláva pocity obáv, znepokojenie, ale aj nepochopenie. To, že federatívna štátna forma, ktorá u nás dodnes pretrváva, má celý rad nefunkčných, prežitých, deformujúcich prvkov priznali takmer všetci najvýznamnejší politikovia. To dalo podnet ku vzniku intenzívneho jednania medzi predstaviteľmi Českej národnej rady a Slovenskej národnej rady. Je len ku škode veci, že od samého začiatku sa pre nich stanovovali nereálne časové intervaly, v ktorých mali byť jednania uzatvorené. Viedlo to k nežiadúcej dramatizácii v priebehu jednania pred verejnosťou, často sa daná situácia označovala za bezvýchodiskovú. Východisko sa našlo v otvorené druhej fronty štátoprávneho procesu na pôde Federálneho zhromaždenia. V jednaniach národných rád šlo od samého začiatku o tvorbu spoločného štátu zdola. Vyjadrením slobodnej vôle žiť v slobodnom štáte podľa názorov väčšiny politických strán v Slovenskej republike by mala byť štátna zmluva, ktorá by sa uzatvorila medzi Českou republikou a Slovenskou republikou. Podľa doteraz platnej ústavy sa totiž ČSFR skladá z dvoch národných štátov.

Zákony, ktoré obsahujú štátoprávne problémy, ktoré sú v súčasnej dobe vo Federálnom zhromaždení prerokúvané svedčia o výstavbe federácie zhora. Republiky nebudú mať tie kompetencie, ktoré im z ich originality vyplývajú, ale len tie, ktoré im federácia odovzdá.

S takýmto postupom naše hnutie nesúhlasí. Kompetencie, ktoré sa odovzdávajú zhora sa totiž veľmi ľahko odoberajú naspäť do centra. Máme s tým zlé skúsenosti z minulosti aj zo súčasnosti. Napríklad návrhy zákonov na vytvorenie federálneho fondu životného prostredia, federálneho fondu pre vedu a výskum, federálneho fondu pre trhovú reguláciu jasne ukazujú trvalé pôsobenie tendencie zvyšovať právomoc federálneho centra.

Dnes prerokúvame návrh zákona o novej podobe Federálneho zhromaždenia - tlač 1071A. Robíme do v období, kedy súčasná vládna koalícia pripravuje prijatie novej federálnej ústavy. Táto bude definovať budúcu podobu Federálneho zhromaždenia bez ohľadu na vôľu prejavenú v blížiacich sa voľbách.

Skutočnosť, že prijímame zákony ktorí by mali obsahovo vyplynúť z výsledkov volieb znamená, že už teraz fixujeme obsah budúceho štátoprávneho usporiadania. V prípade, že by nedošlo k prijatiu novej ústavy, série zákonov ktoré boli za týmto účelom predložené (a niektoré aj schválené, napríklad zákon o referende, o právomoci prezidenta, o zmene Federálneho zhromaždenia, volebný zákon, zákon o Najvyššom súde, o Ústavnom súde), federálnu ústavu vlastne nahradzuje a určuje kontúry budúce štátoprávneho usporiadania. Potom si ale priznajme, že rokovania o štátoprávnom usporiadaní vedené medzi Českou národnou radou a Slovenskou národnou radou stráca zmysluplnosť.

Záverom mi dovoľte, aby som menom klubu Hnutia za demokratické Slovensko ocenil zákonodarnú iniciatívu poslancov vo forme predloženej novely zákona č. 143/68 Zb. - tlač 1071A. Avšak vzhľadom k našim meritórnym stanoviskám oznamujem, že ju nemôžeme podporiť.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP