Úterý 21. ledna 1992

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Je to zrozumitežné. Článok 3 ods. 5. S otázkou sa hlási pán poslanec Sokol.

Místopředseda SN J. Sokol: Mohu se pana kolegy zeptat, co myslí tím "vysloví souhlas"? Jakým způsobem vysloví souhlas? Abychom věděli, o čem hlasujeme.

Poslanec SN M. Kontra: To by znamenalo, že pokiaž sa nevyslovil súhlas, tak... (Předsedající předseda SN M. Šútovec: Akým počtom hlasov sa má vysloviť súhlas?)... aby to išlo na plenárnu schôdzu. Teraz automaticky, akonáhle pán prezident dá podnet, tak FZ sa k tomu musí vyjadriť na plenárnej schôdzi a až potom, po pozitívnom vyjadrení, môže vyhlásiť referendum.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Otázka znela, či súhlas má byť trojpätinový alebo nadpolovičný?

Společný zpravodaj SL E. Valko: Je to zabudované v čl. 8 bod 1 prvá odrážka. Článok 41 sa doplňuje o slová "k vyslovení súhlasu s podnetom prezidenta ČSFR vyhlásiť referendum...", to znamená kvalifikovaná trojpätinová väčšina.

Společný zpravodaj výborů SN J. Vild: Domnívám se, že je možné o změně čl.8 odst.5 bodu 1 hlasovat současně, protože to je týž návrh. Je to tak? Souhlasí profesor Kontra? Je to spojeno?

Poslanec SN M. Kontra: V prípade, že bude súhlasiť poslanec Klokner, aby šlo o to, že nie 30 dní, ale na najbližšej schôdzi.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Prosím spravodajcov, aby nás neuvádzali do zmätkov, ale naopak, situáciu vysvetžovali. Otázka znela, aký to bude mať následok na kvórum, na počet hlasov, ktorými sa má schváliť taký vyslovený súhlas. Je potrebná trojpätinová väčšina alebo nadpolovičná väčšina? Tak sa pýtal pán poslanec Sokol. Otázku tu nikto nezodpovedal.

Společný zpravodaj výborů SL E. Valko: Ale áno, povedal som, že 45 hlasov, to znamená trojpätinová väčšina a poukázal som na článok 8 poradové číslo 1 poslanca Kloknera. Dokonca som ho už prečítal.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: S týmto vedomím budeme hlasovať o čl. 3 ods. 5, resp. o pozmeňujúcom návrhu poslanca Kontru s vedomím, aké to bude mať následky pre hlasovanie.

Společný zpravodaj výborů SL E. Valko: Ešte by som rád doplnil, že kolega Vild navrhol hlasovať spoločne, pretože to spolu súvisí.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec Kontra, trváte na tom, aby sa hlasovalo o tomto jednom bode zvlášť alebo aby sa o celom komplexe vašich návrhov hlasovalo spoločne? (Odděleně.) Budeme teda hlasovať o pozmeňujúcichn návrhoch pána poslanca Kontru k čl. 3 ods. 5, ktorý sa týka posledných troch riadkov tohto odseku.

Pýtam sa poslancov, či súhlasia s návrhom pána poslanca Kontru alebo nesúhlasia. Kto s nim súhlasí, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(Hlasuje se.)

(17.20 hodin)

(SN-ČR 15, SN-SR 37, SL 30) Ďakujem.

Kto je proti? (SN-ČR 14, SN-SR 2, SL 35) Ďakujem. Kto sa zdržal hlasovania? (SN-ČR 28, SN-SR 24, SL 38) Ďakujem.

Snemovňa národov ČR 15 pre, 14 proti, 28 sa zdržalo hlasovania, Snemovňa národov SR 37 pre, 2 proti a 24 sa zdržalo hlasovania, Snemovňa žudu 38 pre, 35 proti a 38 sa zdržalo hlasovania. Návrh neprešiel v ani jednej snemovni. Ďalej, prosím.

Společný zpravodaj výborů SL E. Valko: Takže sa vraciame k návrhu pána poslanca Kloknera. Ide o čl. 3, už som to objasnil, obidvaja spravodajcovia neodporúčajú tento návrh prijať.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Hlasujeme.

(Hlasuje se.)

(17.22 hodin)

Kto súhlasí s pozmeňujúcim návrhom pána poslanca

Kloknera k čl. 3 ods. 5, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(Hlasuje se.)

Ďakujem. (SN-ČR 9, SN-SR 38, SL 30)

Kto je proti? (SN-ČR 12, SN-SR 1, SL 27)

Kto sa zdržal hlasovania? (SN-ČR 36, SN-SR 22, SL 55) Ďakujem.

Snemovňa národov ČR 9 pre, 12 proti a 36 sa zdržalo hlasovania, Snemovňa národov SR 38 pre, jeden proti a 22 sa zdržalo hlasovania, Snemovňa žudu 30 pre, 27 proti, 55 sa zdržalo hlasovania. Návrh bol zamietnutý. Prosím ďalej.

Společný zpravodaj výborů SN J. Vild: Další pozměňovací návrh je návrh poslance Oleje, aby lhůta 5 měsíců, kterou ústavně právní výbory zkrátily na 3 měsíce, zůstala zachována. Ústavně právní výbory po projednání tohoto zákona se přiklonily k tomu, že lhůta, kdy je možno vyhlásit referendum před volbami, by se měla zkrátit na 3 měsíce, takže návrh poslance Oleje nedoporučujeme.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: A spravodajca Snemovne žudu odporúča?

Společný zpravodaj výborů SL E. Valko: Bolo povedané neodporúčajú, takže je to názor oboch spravodajcov.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Kto súhlasí s pozmeňovacím návrhom pána poslanca Oleja, aby sa v čl. 4 ponechala lehota 5 mesiacov, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(Hlasuje se.)

(17.25 hodin)

(SN-ČR 29, SN-SR 41, SL 50)

Kto je proti? (SN-ČR 4, SN-SR 1, SL 11) Ďakujem. Kto sa zdržal hlasovania? (SN-ČR 24, SN-SR 21, SL 44) Ďakujem.

Snemovňa národov ČR 29 pre, 4 proti, 24 sa zdržalo hlasovania, Snemovňa národov SR 41 pre, jeden proti, 21 sa zdržalo hlasovania, v Snemovni žudu 59 pre, 11 proti, 44 sa zdržalo hlasovania. Návrh nebol schválený v ani jednej snemovni. Prosím o ďalší návrh.

Společný zpravodaj výborů SN J. Vild: Dále je zde pozměňovací návrh poslance Kontry, ale vzhledem k tomu, že nebyla přijata první část jeho pozměňovacího návrhu, tak druhá část ztrácí smysl, protože je to změna čl. 41, kde šlo o to, že se tento návrh vázal ke změně čl. 3 odst. 5. Pan poslanec Kontra netrvá na hlasování o tomto návrhu.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Tým je ukončené hlasovanie k pozmeňujúcim návrhom.

Společný zpravodaj výborů SN J. Vild: Vážený pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych vám za zpravodaje navrhl poněkud neobvyklou proceduru, která přesně vychází z jednacího řádu z § 27 odst. 2, který si vám dovolím nejdříve přečíst: "Každý poslanec může navrhnout, aby se o jednotlivých částech návrhu hlasovalo samostatně, o návrhu sněmovna rozhodne bez rozpravy. Nedojde-li při takovém hlasování ke schválení všech částí návrhu, je nutno hlasovat ještě o nich jako o celku."

Takže já vám, jako poslanec, navrhuji, abychom teď hlasování o celém návrhu pana prezidenta rozdělili do tří částí, aby se zvlášť hlasovalo o bodu 2, že se lhůta 5 měsíců zkrátí na 3 měsíce, jako druhá část aby se hlasovalo o čl. 3 odst. 5 a s těmi konsekvencemi, které to má na bod 6 a) a b). To znamená, abych to vysvětlil srozumitelně, aby se zvláště hlasovalo o zkrácení lhůty z 5 měsíců na 3 měsíce, aby se zvlášť hlasovalo o tom, že prezident může vyhlásit referendum z vlastního podnětu, pokud Federální shromáždění nevysloví s tímto nesouhlas, a zvlášť aby se hlasovalo o lidové iniciativě.

Abych vám osvětlil podstatu tohoto návrhu, proč ho podáváme. Jde o to, že se domníváme, že k přijetí tohoto zákona je nezbytná třípětinová většina obou částí Sněmovny národů a ve Sněmovně lidu, a proto se domníváme, že by se mělo hlasovat o těchto částech odděleně, abychom mohli získat tuto třípětinovou většinu ve všech těchto částech, a tím pádem aby se zajistila potřebná třípětinová většina k přijetí celého návrhu zákona.

Jde o to, že ty jednotlivé části nejsou na sebe tak vázány, že by nepřijetí jedné z těchto částí znamenalo nemožnost přijetí tohoto zákona.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ide o postup v rámci § 27 rokovacieho poriadku, ods. 2, ktorý ešte odcitujem: "Každý poslanec môže navrhnúť, aby sa o jednotlivých častiach návrhu hlasovalo samostatne. O návrhu snemovňa rozhodne bez rozpravy." Pod návrhom sa rozumie jednak pozmeňujúci návrh, ale aj návrh základný. O tejto záležitosti sa rozhodne bez rozpravy hlasovaním. O tom, že takto budeme postupovať, sa rozhodne bez rozpravy hlasovaním. (Hlasy z pléna: Technická poznámka.) Vidím, že sa poslanci hlásia s technickou poznámkou, ale teraz dávam hlasovať. Pán poslanec Suchánek, pán poslanec Moric.

Poslanec SL J. Suchánek: V žádném případě nechci rozpravu, ale žádám pana zpravodaje, aby mi vysvětlil důsledek našeho hlasování, kdybychom zamítli tu pětiměsíční lhůtu. Pokud nyní zamítneme tříměsíční lhůtu, co se bude dít?

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec Vild.

Společný zpravodaj výborů SN J. Vild: Já to vysvětlím. Teď budeme hlasovat o přijímání jednotlivých bodů tohoto návrhu, takže když nepřijmeme to, co je pod bodem 2, tak zůstává ta dosavadní lhůta 5 měsíců, ale není to stejný návrh, protože teď se hlasuje jinak, teď se hlasuje o jednotlivých částech návrhu zákona, tamto byly pozměňovací návrhy.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Je vám to nezrozumitežné, pán poslanec? Pán poslanec Moric a pán poslanec Skalický sa hlásia s technickou poznámkou. Prosím, ale toto nie je rozprava, Rokovací poriadok nedovožuje rozpravu k takému procedurálnemu návrhu.

Poslanec SN V. Moric: Dávam protinávrh, aby sa o celom zákone hlasovalo spoločne.

Poslanec SN J. Skalický: Pane předsedající, obávám se, že návrh, který podal pan zpravodaj Vild, nemá precedens při našem jednání a že je i v rozporu s jednacím řádem, protože odst.1 § 27 hovoří o tom, že "o pozměňovacích a doplňovacích návrzích se hlasuje". Určuje se jistá procedura. A k tomuto znění se váže znění odst. 2, kde se říká, že každý poslanec může navrhnout, aby se o jednotlivých částech návrhu hlasovalo samostatně. Míní se samozřejmě pozměňovací a doplňovací návrhy.

Návrh, který projednáváme ve formě společné zprávy ústavně právního výboru, je jedním celkem, který nelze v této chvíli sekat na jednotlivé kusy.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Existujú aj iné výklady tohto § 27 ods. 2. Hlási sa ešte pán poslanec Masopust.

Poslanec SL Z. Masopust: Nechci z toho dělat seminář. Výklad, který jsme zde slyšeli, je velice lákavý, velice podbízivý, někomu může se zdát zajímavým. Ale já si myslím, že je naprosto falešný.

Myslím, že poslanec Vild má plné právo navrhnout to, co navrhl, a my máme plné právo o tom rozhodnout způsobem, jakým běžně o návrzích rozhodujeme. Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Kolega Mandler má krátku technickú poznámku.

Poslanec SL E. Mandler: Mám dotaz, jestli je to na základě našeho jednacího řádu, to, čemu se - nevím, jak ve slovenštině, ale v češtině - říká "habaďůra", kterou děláme sami na sebe? (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ja to pokladám za rečnícku otázku, pán profesor Jičínský nie, bude nám odpovedať.

První místopředseda FS Z. Jičínský: Vážení kolegové, připomínám vám jednání o zákonu o státním rozpočtu. Tehdy byl tento postup navržen, nebyl akceptován. To ovšem neznamená, že ho nemůžeme akceptovat nyní. Prostě jednotlivé části tohoto zákona jsou v rámci zákona o referendu samostatnými instituty, lze o nich rozhodnout odděleně. Jestliže jednotlivý institut vypadne, vypadne a potom se bude hlasovat o dalších institutech. Pak samozřejmě o celku, který bude případně kratší než celý návrh, protože některý institut nebyl schválen. Je to myslím korektní a povaha tohoto předpisu to umožňuje. Nemusím souhlasit se zkrácením lhůty, ale přesto jsem pro to, aby se tato novela ústavního zákona přijala.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ešte sa s poznámkou hlási poslanec Kováč zo Snemovne národov. Podotýkam, že nejde o rozpravu.

Poslanec SN Marián Kováč: Pán predseda, dovolím si protestovať proti výkladu tohto paragrafu 27. Tam sa jednoznačne hovorí o pozmeňujúcich návrhoch. Potom o kombináciách. Neexistuje, aby sa tu jednalo o celý návrh. Musím dôrazne protestovať, že sa tu jedná o manipuláciu.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Beriem váš protest na vedomie. Budeme hlasovať.

(Hlasuje se.)

(17.33 hodin)

Kto súhlasí s návrhom pána poslanca Vilda na oddelené hlasovanie o troch rôznych inštitútoch tejto novely ústavného zákona, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! Ďakujem.

Kto je proti? Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? Ďakujem.

Snemovňa národov 57 pre, 12 proti, 32 sa zdržalo hlasovania, v Snemovni žudu 54 pre, 9 proti, 39 sa zdržalo hlasovania.

Návrh nebol prijatý v ani jednej snemovni.

Budeme hlasovať o návrhu ústavného zákona ako celku, ktorým sa mení a dopĺňa Ústavný zákon č. 327/1991 Zb., o referende - tlač 1055 - v znení návrhu uznesení Snemovne žudu a Snemovne národov - tlač 1197. Opakujem, že ide o ústavný zákon, pri ktorom sa vyžaduje na jeho prijatie kvalifikovaná väčšina podža čl. 41 Ústavného zákona o federácii a podža tohto ustanovenia je potrebný súhlas trojpätinovej väčšiny všetkých poslancov Snemovne národov zvolených v Českej republike a trojpätinovej väčšiny všetkých poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej republike.

Konštatujem, že obidve snemovne sú schopné uznášať sa. Snemovňa národov - Česká republika 59 prítomných, Snemovňa národov - Slovenská republika 63 prítomných, Snemovňa žudu 115 prítomných. V slovenskej aj v českej časti Snemovne národov plus jedna.

(Hlasuje se.)

(17.36 hodin)

Kto súhlasí s týmto návrhom ústavného zákona, ako som ho citoval, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! Ďakujem.

Kto je proti? Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? Ďakujem.

Snemovňa národov - Česká republika 55 pre, 2 proti, 2 sa zdržali hlasovania, Snemovňa národov - Slovenská republika - 31 pre, 12 proti, 19 sa zdržalo hlasovania, Snemovňa žudu 85 pre, 15 proti, 14 sa zdržalo hlasovania.

Návrh novely ústavného zákona nebol prijatý v ani jednej snemovni.

Tým zaniká nutnosť rokovať o ďalšom návrhu zákona, ktorým mal byť návrh na zmenu a doplnenie zákona č. 490/1991 Zb., o spôsobe výkonu referenda a zákona č. 491/1991 Zb., o organizácii Ústavného súdu Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky a o riadení pred ním - tlač 1079 - a o príslušných návrhoch uznesení snemovní.

Prikročíme k ďalšiemu bodu programu, a tým je

4

návrh ústavného zákona o spôsobe prijatia novej Ústavy Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky (tlač 1054) a návrh ústavnoprávneho výboru Snemovne národov (tlač 1099) a návrh ústavnoprávneho výboru Snemovne žudu (tlač 1100).

Ako ste pochopili, návrhy ústavnoprávnych výborov obidvoch snemovní nie sú totožné, preto sú potrebné dve rôzne tlače.

Návrh tohto ústavného zákona je tiež zákonodarnou iniciatívou prezidenta republiky, pána Václava Havla. Tento návrh odôvodnil prezident republiky v úvode 19. spoločnej schôdze snemovní 3. decembra 1991. Teraz poveril výkladom pána JUDr. Otakara Motejla, predsedu Najvyššieho súdu federácie.

Prosím pána JUDr. Otakara Motejla, aby nás uviedol do problematiky tohto zákona.

Předseda Nejvyššího soudu ČSFR O. Motejl: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené poslankyně a vážení poslanci Federálního shromáždění, přiznám si, že jsem si i tento návrh, respektive jeho odůvodnění písemně připravil a že byl uvozen slovy, že je mi velkou ctí vám z pověření prezidenta předložit návrh na vydání ústavního zákona o způsobu přijetí Ústavy České a Slovenské Federativní Republiky - tisk 1054.

Výsledek předcházejícího hlasování o prezidentově návrhu na novelu ústavního zákona k referendu moje pocity značně komplikuje. Převažuje ve mně momentálně pocit, že návrhy legislativní i iniciativní, jakkoliv projev prezidenta republiky z 3. 12. 1991 byl přijat tímto shromážděním aplausem, že iniciativa prezidenta republiky v tomto směru stále chápána není. Je k ní přistupováno z pohledu maximální nedůvěry, a priori pochybností o tom, že těmito zákonnými návrhy není sledován prospěch a zájem tohoto státu a že jsou to jen prostředky, které se mají nějakým způsobem kompetence Federálního shromáždění dotknout, které by snad měly nějakým způsobem Federální shromáždění v jeho ústavních úkolech zpochybnit.

Znovu se chci dotknout toho, co v souvislosti s těmito návrhy z úst pana prezidenta z tohoto místa odeznělo, co bylo opakovaně předmětem jeho výkladu při nejrůznějších příležitostech od 3. prosince počínaje, a co je smyslem a účelem návrhu, který vám z jeho pověření v provedení tisku 1054 předkládám.

Tento návrh je velmi jednoduchý a obsahově tvoří vlastně jediný článek. Historie zrodu koncepce tohoto návrhu je však daleko složitější a odráží se v ní často kontraverzní obsah neobyčejně složitých a vážných diskusí, které se dosud vedou o tvorbě nové ústavy, o proceduře jejího vzniku i o způsobu jejího přijetí.

Pan prezident ve svém vystoupení z 3. 12. nejen podrobně rozebral politické i právní důvody, které ho vedly k podání tohoto, nám již známého, celého souboru zákonů, využívaje práva své zákonodárné iniciativy, ale konkrétně a podrobně dnes projednávaný návrh ústavního zákona, který vlastně měl být původně předmětem předcházející plenární schůze, zdůvodnil a jeho smysl objasnil.

Dovolte mi nicméně, abych z projevu pana prezidenta tentokrát výslovně citoval. Je v něm zakotven princip, že nová ústava nabude účinnosti teprve po souhlasu národních rad. Neobvyklost tohoto postupu se v našich poměrech jen zrcadlí v neobvyklosti naší situace, kdy se pokoušíme proměnit náš stát na skutečně demokratickou situaci založenou na rovnoprávnosti republik, které ji tvoří. Byl tady zdůrazňován princip neobvyklosti vyplývající z konkrétní neobvyklé situace. Jako jeden z hlavních problémů dosavadních jednání o nové ústavě se ukázala být otázka realizace suverenity České a Slovenské Federativní Republiky, České republiky a Slovenské republiky a jejich uplatnění v procesu tvorby a přijímání nové ústavy federace. Proto v průběhu prací na přípravě ústavy nejprve s mezinárodními radami jako s představiteli republik a z podobného, i když jinak akcentovaného přístupu, vznikla myšlenka ratifikace, tedy schválení nové ústavy národními radami jako podmínka její účinnosti. Především tato myšlenka, myšlenka jednorázové ratifikace nové ústavy, se zdá být akceptovatelná všemi hlavními politickými silami s výjimkou těch, které si zachování společného státu nepřejí. A v této souvislosti se jeví výhodné posoudit otázku ratifikace ústavy samostatně a nezávisle od řešení ostatních otázek státoprávního uspořádání.

Právo ratifikace dává totiž republikám jistotu, že se nestane platnou žádná ústava, která by směřovala proti jejich zájmům. V tomto smyslu je toto právo určitým a účinným opatřením k posílení důvěry, která je nutná k tomu, aby práce na nové ústavě mohly pokračovat bez podezírání a nejistot, bez onoho stimulu, který se do jisté míry projevil i v předcházejícím hlasování.

Na druhé straně se právo ratifikace národními radami nedotýká práva Federálního shromáždění svobodně novou ústavu přijmout. Nedotýká se ani skutečnosti, že máme platný ústavní systém, důrazně a opakovaně měněný, který v případě, že nová ústava nebude ratifikována bude platný i nadále. Navrhovatel je přesvědčen, že nová ústava bude obsahovat úpravu takových mechanismů a záruk pro obě republiky, které otázky event. ratifikace dostatečně a jednodušším způsobem nahradí.

Jsem přesvědčen, že přijetí tohoto návrhu ústavního zákona by mohlo usnadnit jednání národních rad o smlouvě, protože by jim dalo předem garantovanou kontrolu nad tím, že se nová ústava, kterou může přijmout jen Federální shromáždění, nevzdálí její smlouvě, pokud bude uzavřena.

S prohlášením o tom - tak, jak ukázaly i legislativní pravidla - že přijetí tohoto zákona si nevyžádá žádné náklady z prostředků federace ani republik, vás jménem pana prezidenta žádám, abyste projednali a po projednání schválili návrh ústavního zákona - tisk č. 1054. Děkuji vám.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP