Úterý 21. ledna 1992

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, pán poslanec Mandler. Teraz prosím pána poslanca Jégla z Občianskeho hnutia. Môže sa pripraviť pán kolega poslanec Olej.

Poslanec SL P. Jégl: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, předem chci konstatovat, že návrh, kterým se mění a doplňuje zákon o referendu, a který je obsahem tisku 1197, akceptuji a podporuji, a to ze dvou hlavních důvodů, které tvoří vlastní osnovu návrhu.

Za prvé návrh dává možnost vyhlásit referendum prezidentovi České a Slovenské Federativní Republiky s možností veta federálního parlamentu, což je z procedurálního hlediska jistě schůdnější než samotná iniciace otázky referenda zákonodárným sborem. Zde bych připomenul i analogickou proceduru navrhování a jmenování soudců Ústavního soudu, která by v případě opačného pojetí vztahu parlament - prezident při navrhování kandidátů mohla být oproštěna od mnohých nežádoucích politických aspektů (plus je zde i jistá analogie s navrhováním a volbou Generálního inspektora ozbrojených sil). Tím chci jenom upozornit na to, že parlament občas trpí jistým druhem krátkozrakosti, a podle mého názoru by se měl vyhýbat v maximální možné míře procedurám navrhování ať již otázek či kandidátů na jakékoliv funkce. Tím samozřejmě nemám na mysli vyjadřování se ke kandidátům či k jejich schvalování parlamentem.

Druhým důvodem mé podpory je skutečnost, že návrh obsahuje možnost iniciace otázky k referendu občany, a to za explicitně stanovených podmínek, což má podle mého názoru nezanedbatelný význam z psychologického hlediska, neboť občan dobrovolně omezí svobodu sebe samotného v dané věci, jestliže se může na rozhodování o ní sám bezprostředně podílet, a to již v průběhu jejího konstituování. Patrný by zde měl být i pozitivní edukativní vliv této občanské participace.

Při přijímání ústavního zákona č. 327 v loňském roce převládala obava z možnosti zneužití institutu referenda. Na nebezpečí tohoto jevu nepochybně ukazují mnohé příklady z evropských dějin - viz Francie roku 1851 po státním převratu či Francie 60. let tohoto století a Německo po nástupu Hitlera k moci.

Ne vždy je referendum vhodné k aplikaci, neboť pokud se např. jedná o otázky lidských práv má mnohdy majorita tendenci přehlasovat minoritu, o garantování jejichž práv jde především. I proto by se při používání tohoto prostředku přímé demokracie mělo postupovat uvážlivě a vycházet ze zkušeností - ať již západoevropských demokracií, kde je referendum užíváno zejména k zjišťování základních konstitucionálních otázek či otázek etické povahy, které rozdělují nejen vlády a parlamenty, ale i mnohé politické strany napříč, či demokracie americké, kde je institutu referenda využíváno zejména frekventovaně na úrovni státní či regionální.

K vlastní dikci návrhu nemám podstatnějších výhrad, byť v případě schvalování návrhu otázky k referendu parlamentem mám jisté pochybnosti o oprávněnosti podmínění přijetí otázky kvalifikovanou, tj. třípětinovou většinou. Domnívám se, že zde by byl naprosto postačující zákaz majorizace podle čl.42 ústavního zákona o čs. federaci.

Závěrem bych chtěl apelovat na všechny ty, kdo v létě loňského roku usilovali o "co nejokleštěnější podobu" ústavního zákona o referendu a o co nejsilnější pozici parlamentu v něm, aby alespoň zčásti revidovali své tehdejší postoje. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, pán kolega Jégl. Prosím teraz pána poslanca Jozefa Oleja zo Strany demokratickej žavice. Bude si ešte niekto priať vystúpiť? Prosím, aby sa písomne prihlásil.

Poslanec SN J. Olej: Vážené kolegyne a kolegovia, poslancom za Stranu demokratickej žavice sa zdá, že inštitút referenda patrí medzi stále inštitúty ústavného systému každého moderného demokratického štátu. Tiež sa nám zdá, že týmto inštitútom sa nemusia riešiť len otázky štátoprávneho usporiadania, ale toto referendum by mohlo byť vyhlásené aj k iným otázkam.

Naše názory k tomuto inštitútu boli dostatočne prezentované pri prerokúvaní zákona č. 327/91, kde sme poukázali na komplex problémov týkajúcich sa a viažucich sa k tomuto inštitútu. Prijatie ústavného zákona v podobe, ako bol prijatý, považujeme za nutný kompromis, ktorý vznikol z rôznych náhžadov na využitie inštitútu referenda a samozrejme aj rôznych náhžadov na možnosti jeho zneužitia.

Veríme však, že tento inštitút bude v komplexnej podobe upravený v novej ústave, ktorú, dúfam, či už toto alebo ďalšie Federálne zhromaždenie, prijme.

Teší nás, že pán poslanec Valko ako spravodajca k tomuto návrhu uznal aj naše argumenty, ktoré sme uplatňovali pri prerokúvaní tohto zákona o možnosti žudovej iniciatívy. Náš návrh, aby referendum bolo vyhlásené na základe žudovej iniciatívy, tento parlament vežkou väčšinou hlasov odmietol. Teší nás, že sme sa vrátili k teórii suverenity žudu a premýšžame aj v intenciách možností žudovej iniciatívy.

Konkrétne k tlači 1197: Mali sme pripravené podobné pozmeňovacie návrhy, ako ich predniesol pán poslanec Kontra či pán poslanec Klokner. Stotožňujeme sa s nimi a budeme ich podporovať.

Pre súhlasné stanovisko poslancov SDŠ k predloženej tlači: Je nevyhnutné, aby bola zachovaná päťmesačná lehota, v ktorej nie je možné vyhlásiť referendum, čo je päť mesiacov pred vožbami.

Pán poslanec Mandler vežmi brilantným spôsobom poukázal na spoločenskú situáciu, ktorá tu vzniká, a nám sa zdá, že by sme nemali opäť otvárať možnosť podnecovania spoločenskej situácie a prípadnej možnosti rozbitia určitej krehkej rovnováhy politických síl. Ďakujem vám za pozornosť.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Posledný prihlásený teraz vystúpi pán poslanec Dienstbier mladší.

Poslanec SL J. Dienstbier ml.: Vážený pane předsedo, pane předsedající, vážené Federální shromáždění, po vystoupení pana prezidenta 17. listopadu vyhlásily některé fakulty stávkovou pohotovost. V sobotu 23. listopadu se sešli zástupci 27 fakult v Brně, aby projednali postoj zástupců těchto fakult k návrhům pana prezidenta. Na tomto setkání jsme se účastnili také já a poslanec Jan Vild, coby studentští poslanci a byli jsme požádáni, abychom tady tlumočili stanovisko účastníků tohoto setkání k návrhům pana prezidenta a zejména k referendu.

Požádali nás, abychom právě zákon o referendu podpořili s co největším důrazem. Toto stanovisko tlumočím velice rád, protože se shoduje i s mým osobním názorem. Myslím, že přijetí návrhu zákona o referendu by přispělo k posílení demokracie v naší zemi.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Praje si ešte niekto vystúpiť v rozprave? (Nikdo se nehlásil.) Vyhlasujem teda rozpravu za skončenú. Prosím zástupcu predkladateža, navrhovateža, pána JUDr. Otakara Motejla, aby predniesol záverečné slovo.

Předseda Nejvyššího soudu ČSFR O. Motejl: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, pokud jsem měl možnost sledovat průběh rozpravy, odezněly zde vlastně pouze dva zásadní pozměňovací návrhy, ke kterým mi přísluší, abych se vyjádřil.

Především je to pozměňovací návrh, který se domáhá změny tisku, pokud se sleduje požadavek, aby s návrhem referenda prezidentské iniciativy vyslovilo Federální shromáždění souhlas.

Druhý pozměňovací návrh oproti návrhu ve společné zprávě vychází posléze z předpokladu, že nebude zkrácena původní pětiměsíční lhůta, jak je v návrhu uvažováno, na tříměsíční.

Konečně třetí pozměňovací návrh, aby dosavadní navržený požadavek kvalifikované většiny voličů v České republice nebo ve Slovenské republice byl zvýšen na dvojnásobek.

Byl bych rád, kdybyste zvážili ideu, která pana prezidenta vedla k tomu, že tento návrh byl předložen. Byl bych rád, kdybyste si připomenuli okolnosti, za jakých byl návrh předkládán a argumenty, které byly v jeho projevu z 3. 12. 1991 na podporu tohoto návrhu předneseny. Domnívám se, že opravdu nejde o zpolitizování této problematiky, že idea, která pana prezidenta vedla k tomu, je vytvořit pojistku pro nežádoucí stav krize, která by nebyla řešitelná. Pojistka proti pojistce se stává do jisté míry anachronismem.

Obávám se, že pozměňovací návrhy, které zde odezněly, vlastně maří cíl a smysl prezidentova návrhu. Akceptování pozměňovacích návrhů ve směru k tomu, aby vyhlášení referenda bylo vázáno na kvalifikovaný souhlas Federálního shromáždění, činí situaci s vyhlášením takto poskytnuté iniciativy prezidentovy problematickou.

Otázka zkrácení lhůty ve vztahu k všeobecným volbám je jistě nesporně a jednoznačně orientována na eventuality, které, doufejme, že nenastanou, ale nastat mohou tak, jak vyplývají ze současné situace. Opět ustoupení z tohoto požadavku by činilo návrh, jak je formulován, svým způsobem obsolentním.

Poslední pozměňovací návrh, který zvyšuje požadavek kvalifikovaných projevených iniciativ občanů na dvojnásobek, domnívám se, že je nutno rovněž odmítnout a zde bych se dovolil odvolat na zpravodajskou zprávu poslance Dr. Valko, který citoval jednotlivé ústavní úpravy upravující kvórum potřebné k vyhlášení referenda percentuálně podstatně nižším způsobem, než jakým je upravován návrh, jak je předložen v iniciativě pana prezidenta.

Dovolte mi tedy, abych na závěr rozpravy konstatoval, že pozměňovací návrhy, jak jsem je shrnul, nejsou v duchu a intencích navrhovatele předpokladu, a že proto setrvávám na návrhu a požadavku, jak byl tlumočen a jak byl také z celé řady poslaneckých míst podpořen, aby totiž návrh na novelu ústavního zákona o referendu byl projednán a přijat ve smyslu společné zprávy ústavně právních výborů Federálního shromáždění.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Pýtam sa teraz spravodajcov ústavnoprávnych výborov, pána dr. Valka a pána poslanca Vilda, či sú hotoví s pozmeňujúcimi návrhmi a či o nich môžme dať hlasovať.

Společný zpravodaj výborů SN J. Vild: Vážený pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, pozměňovací návrhy se připravují a budou vytištěny, aby je měl každý poslanec před sebou. Znamená to, že nemůžeme v tuto chvíli začít jednat o prováděcím zákonu k referendu.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Zvolíme teda možnosť urobiť prestávku. Akú dobu nám dávate na dokončenie prípravy? (Společný zpravodaj výborů SN J. Vild: Půl hodiny.)

Vyhlasujeme teda prestávku do 16.45 hodiny. Žiadam zástupcu predkladateža návrhu a predkladatežov pozmeňujúcich návrhov, aby sa zišli dohromady so spravodajcami a prekontrolovali súbor pozmeňujúcich návrhov.

(Schůze přerušena v 16.17 hodin.)

(Schůze opět zahájena v 17.02 hodin.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Vážené poslankyne, vážení poslanci, rád by som vás upozornil, že na prijatie ústavného zákona sa vyžaduje kvalifikovaná väčšina podža článku 41 ústavného zákona o československej federácii. Podža tohto ustanovenia na prijatie ústavného zákona je potrebný súhlas trojpätinovej väčšiny všetkých poslancov Snemovne národov zvolených v Českej republike a trojpätinovej väčšiny všetkých poslancov zvolených v Slovenskej republike. Je evidentné, že na hlasovanie máme vežmi nízke kvórum. Prosím všetkých, aby sa usadili do lavíc.

S technickou poznámkou sa hlási kolega Sokol.

Poslanec SN J. Sokol: Vážení přátelé, podařilo se nám zavést jedno racionalizační opatření. Na papírech, které dostáváte a které nejsou normálními parlamentními tisky, bude nadále uvedeno jakési výrobní číslo a datum.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Prosím, aby ste si vzali do rúk papier s číslom 000 vpredu a s číslom 10 na konci z 21. januára. Má názov "Pozmeňujúce návrhy".

Ide o ústavný zákon, kde je potrebná na schválenie kvalifikovanmá väčšina. Znamená to 45 kladných hlasov v obidvoch častiach Snemovne národov a nadpolovičná väčšina v Snemovni žudu.

Prosím teraz spravodajcov, aby nás uviedli do problematiky pozmeňujúcich návrhov. Prosím plenárne zasadnutie, aby zachovalo kžud. Slovo má spravodajca poslanec Valko.

Společný zpravodaj výborů SL E. Valko: Vážené dámy a páni, dovožte mi, aby som ako prvý pozmeňovací návrh predniesol k článku III, poradové číslo 2, poslanec Kroupa. Domnievam sa, že vypustením tohto odseku prvého sa vraciame k pôvodnému zneniu ústavného zákona o referende č. 321, čl. III. Inštitút žudovej iniciatívy by ako ústavný princíp v našom právnom poriadku nebol zavedený. Domnievam sa, že prvok priamej demokracie by v našom ústavnom poriadku mal byť. Ako spravodajca so znením tohto pozmeňujúceho návrhu, to je vypustením ods. 1, nesúhlasím.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Neodporúčate teda prijať návrh poslanca Kroupu. Spravodajca Snemovne národov sa pripája k spravodajcovi Snemovne žudu v tomto stanovisku.

Konštatujem, že v tejto chvíli sú obidve snemovne uznášaniaschopné. V Snemovni národov je 55 poslancov zvolených v Českej republike a 60 poslancov zvolených v Slovenskej republike. V Snemovni žudu je prítomných 109 poslancov.

(Hlasuje se.)

(17.08 hodin)

Budeme hlasovať o pozmeňujúcom návrhu poslanca Kroupu, k článku III, ods. 1, ako ho máte predložený písomne. Kto súhlasí s pozmeňujúcim návrhom poslanca Kroupu, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

Ďakujem. (SN-ČR 12, SN-SR 18, SL 10)

Kto je proti? (SN-ČR 19, SN-SR 20, SL 41)

Kto sa zdržal hlasovania? (SN-ČR 23, SN-SR 23, SL 58)

V Snemovni národov v českej časti 12 pre, 19 proti a 23 sa zdržalo hlasovania, Snemovňa národov slovenská časť 18 poslancov pre, 20 proti a 23 sa zdržalo hlasovania, v Snemovni žudu 10 pre, 41 proti a 58 poslancov sa zdržalo hlasovania.

Návrh nebol prijatý v ani jednej snemovni.

Společný zpravodaj výborů SL E. Valko: Ďalším pozmeňujúcim návrhom k článku III je návrh poslanca Kloknera. Poslanec Klokner navrhuje zvýšiť kvórum. Vo svoje spravodajskej správe som jednoznačne uviedol, aké kvórum je potrebné v ústavách, ktoré predpokladajú inštitút žudového referenda. Už z tejto referencie je zrejmé, že prezidentov návrh v podstate ide nad rámec čo do pomerov počtu obyvatežov.

Z toho dôvodu ako spravodajca neodporúčam predložený návrh schváliť. Došlo by k oveža väčšiemu zvýšeniu počtu občanov (v pomere k počtu obyvatežov), ktorí sú povinní vysloviť súhlas a predložiť petíciu, čo nie je vo svete obvyklé.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pýtam sa spravodajcu Snemovne národov, aký je jeho názor a stanovisko k tejto otázke. Spravodajca Snemovne národov súhlasí so spravodajcom Snemovne žudu. Spravodajcovia neodporúčajú zvýšiť potrebné kvórum o 100 %, ako to navrhol poslanec Klokner vo svojom pozmeňujúcom návrhu k článku III, ods. 1 písm. b) a ods. 2 písm. b).

(Hlasuje se.)

(17.10 hodin)

Pýtam sa, kto súhlasí s návrhom poslanca Kloknera?

Ďakujem. (SN-ČR 18, SN-SR 34, SL 34)

Kto je proti? (SN-ČR 10, SN-SR 7, SL 32)

Kto sa zdržal hlasovania? (SN-ČR 29, SN-SR 21, SL 46)

V Snemovni národov Českej republiky 18 pre, 10 proti a 29 sa zdržalo hlasovania, v Snemovni národov Slovenskej republiky 34 pre, 7 proti a 21 sa zdržalo hlasovania, v Snemovni žudu 34 pre, 32 proti a 46 sa zdržalo hlasovania. Návrh bol zamietnutý v obidvoch snemovniach.

Společný zpravodaj výborů SL E. Valko: Ako ďalší pozmeňujúci návrh k čl. 3 je návrh pána poslanca Kloknera, text máte v znení. Je to bod čl 3. Názor na to vyjaril aj zástupca predkladateža JUDr. Motejl. Podža môjho názoru tiež vo väzbe na čl. 3 ods. 1 a čl. 8 ods. 1 ústavného zákona č. 327/91 prijatie tohto návrhu by bolo absolútne. Z toho hžadiska neodporúčam ako spravodajca a ako spravodajca SN prijatie tohto pozmeňujúceho návrhu.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Faktickú poznámku žiada poslanec Kontra.

Poslanec SN M. Kontra: Protestujem proti tomu, že spravodajcovia nezapracovali môj návrh na túto otázku do pozmeňovacieho návrhu v tom zmysle, že som predniesol pozmeňujúci návrh doslovne: "Prezident ČSFR môže vyhlásiť referendum podža čl. 1 bod 1 súčasne v obidvoch republikách z vlastného podnetu, pokiaž FZ s ním vysloví súhlas na najbližšom plenárnom zasadnutí po doručení takého podnetu." To celkom vypadlo, aj keď som hovoril pánu poslancovi Valkovi, že na tom ustanovení predovšetkým trvám.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Tento váš pozmeňujúci návrh vo svojich poznámkach mám zachytený. Nie je vytlačený, mám dojem.

Společný zpravodaj výborů SN J. Vild: Vysvětlím, jak se stalo, že vypadl, přičemž se omlouvám, že se tak stalo. Pan prof. Kontra nám dal celý svůj projev, tam to nebylo zaškrtnuto a legislativa to do počítače prostě nedala. Vy jste pozměňovací návrh dal, takže o něm budeme hlasovat, samozřejmě máte pravdu. Jen to tam legislativa nedala, omlouvám se.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec Kontra si praje, aby sa o ňom hlasovalo teraz, ešte pred pozmeňujúcim návrhom pána poslanca Kloknera, ktorý bol navrhnutý na hlasovanie. V tom bude vtip. Pán poslanec Kontra si praje, aby sa o jeho návrhu hlasovalo pred návrhom pána poslanca Kloknera. Tak tomu rozumieme? (Ano.) Je to tak. Návrhy pána poslanca Kontru zazneli pred návrhmi poslanca Kloknera. Pán poslanec Lux.

Poslanec SN J. Lux: Jen pro pořádek, to není věcí legislativy, ale zpravodajů.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Iste. Spravodajcovia majú prekontrolovať, či legislatíva splnila svoju úlohu. Prosím, navrhnite hlasovanie o pozmeňujúcom návrhu pána poslanca Kontru.

Společný zpravodaj výborů SL E. Valko: Za spravodajcov neodporúčame prijatie tohto pozmeňujúceho návrhu, dôvod som už uviedol. Je v podstate totožný s tým, ako som sa vyjadril k pánu poslancovi Kloknerovi. Zmena je v tom, že sa upresňuje, že tých 30 dní musí byť na najbližšom zasadnutí. Princíp je rovnaký.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Prosím, aby zmena bola situovaná do textu celkom presne. Prečítajte znenie, aby sme ho mali a mohli ho situovať do textu.

Společný zpravodaj výborů SL E. Valko: Článok 3 ods. 5.

Poslanec SN M. Kontra: "Prezident ČSFR môže vyhlásiť referendum podža čl. 1 bod 1 súčasne v obidvoch republikách z vlastného podnetu, pokiaž FZ s ním vysloví súhlas na najbližšom plenárnom zasadnutí po doručení takého podnetu."


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP