Společný zpravodaj výborů SL M. Tyl:
Návrh č. 7 je návrh poslance Čiče.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Sťahuje. Ďalší návrh.
Pán poslanec Štern.
Společný zpravodaj výborů SN J. Štern:
Pod pořadovým číslem 17 je návrh
pana poslance Dostála. Vrátit ustanovení
paragrafu, který hospodářský výbor
vypustil, zpět do zákona. Oba zpravodajové
v duchu hospodářských výborů
nesouhlasí. Je to vládní návrh, vláda
souhlasí.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Hlasujeme o návrhu pána poslanca Dostála.
Pán poslanec Mandler má faktickú pripomienku.
Poslanec SL E. Mandler: Já tomu nerozumím, pane
předsedající. Bylo řečeno,
že toto je návrh, se kterým vláda souhlasí
kromě oněch 4 paragrafů, o kterých
jsme hlasovali. Nechápu tedy, jak může vláda
souhlasit s něčím, co je proti tomu, s čím
souhlasí. (Smích v sále.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán minister Dlouhý.
Ministr hospodářství ČSFR V. Dlouhý:
Děkuji panu poslanci Mandlerovi, že mi dá možnost
mu odpovědět, že i já jsem se nad tím
zamýšlel, jak mám postupovat, neboť je
to situace neobvyklá a dospěl jsem k závěru,
že jestliže i s tím, s čím souhlasím,
mě to vrací k původnímu vládnímu
návrhu, který byl původním vládním
návrhem, tedy souhlas s původním vládním
návrhem má vyšší sílu než
souhlas s pozměňovacím návrhem. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Myslím, že to bolo vysvetlené
perfektne. Môžeme hlasovať o pozmeňujúcom
návrhu kolegu Dostála.
(19.18 hodin)
Kto je za tento návrh, nech zdvihne ruku a stlačí
tlačidlo! (Hlasuje se.)
SN ČR - 38 pre, 2 proti, 22 sa zdržalo.
SN SR - 23 pre, 3 proti, 29 sa zdržalo.
SĽ - 57 pre, 5 proti, 37 sa zdržalo.
2, 2 a 11 poslancov nehlasovalo.
Konštatujem, že Federálne zhromaždenie tento
návrh neprijalo, pretože nezískal potrebný
počet hlasov u poslancov Snemovne národov zvolených
na Slovensku.
Prosím ďalší návrh.
Společný zpravodaj výborů SL M. Tyl:
Jsou to dva návrhy, pořadové číslo
23 a 32 kolegů Humpála a Ryndy. Zpravodajové
nesouhlasí.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán kolega Rynda, chcete o tom hlasovať
ešte po predchádzajúcom hlasovaní? Kolega
Rynda sťahuje. Pán poslanec Humpál rovnako
sťahuje.
Společný zpravodaj výborů SN J. Štern:
K § 23, poř. č. 18, poslanec Sochor. Má
několik částí. V první části
buď § 23a vypustit a pokud by nedošlo k vypuštění,
tak bychom hlasovali dál. Je zde návrh nejprve vypustit
§ 23a, zpravodajové nesouhlasí, vláda
také nesouhlasí.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Poslanec Sochor sťahuje späť. Môžeme
pristúpiť k ďalšiemu návrhu.
Společný zpravodaj výborů SN J. Štern:
V takovém případě navrhuji upravit
odstavec 1b, § 23a - takto převádět
svůj majetek, jak máte napsáno na straně
18. Zpravodajové nedoporučují. Vláda
rovněž. (Předsedající: Lze hlasovat
současně?. Vidím, že poslanec stahuje
oba návrhy. Děkuji.)
Společný zpravodaj výborů SL M. Tyl:
Pokud jde o návrh poslance Ondrejkoviče, domnívám
se, že je to to samé jako v předešlém
paragrafu. (Předsedající: Ptám se,
pane poslanče, zda trváte na hlasování?
Ano.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Kto teda súhlasí s návrhom,
nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! (Hlasuje
se.)
(19.21 hod.)
(SN ČR 14, SN SR 14, SL 28)
Kto je proti? (SN ČR 21, SN SR 8, SL 23)
Kto sa zdržal hlasovania? (SN ČR 23, SN SR 13, SL
50)
5, 20, 6 nehlasovalo. Návrh nebol prijatý v ani
jednej snemovni.
Společný zpravodaj výborů SN J. Štern:
K § 23a, poř. č. 27 - poslanec Fišera
- zpravodajové nedoporučují, vláda
nedoporučuje.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán kolega Fišera trvá na hlasovaní.
Budeme hlasovať.
(19.22 hod.)
Kto súhlasí s týmto návrhom pána
poslanca Fišeru, nech zdvihne ruku a stlačí
tlačidlo!
(Hlasuje se.)
(SN ČR 14, SN SR 14, SL 25)
Kto je proti? (SN ČR 26, SN SR 12, SL 20)
Kto sa zdržal hlasovania? (SN ČR 22, SN SR 26, SL
57)
1, 2 a 5 poslancov nehlasovalo. Návrh nebol prijatý
v ani jednej snemovni.
Společný zpravodaj výborů SL M. Tyl:
Návrh poslance Humpála, poř.č.23.
Zpravodajové nesouhlasí, vláda se nevyjadřuje.
(Předsedající místopředseda
J. Stank: Pan poslanec Humpál.)
Poslanec SN V. Humpál: Dovolil bych si poznamenat, že
na hospodářském výboru představitelé
vlády souhlasili.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Áno, Hlasujeme o návrhu kolegu Humpála
pod poradovým číslom 23.
(19.26 hod.)
Kto je za tento pozmeňujúci návrh, nech zdvihne
ruku a stlačí tlačidlo! (Hlasuje se.) (SN
ČR 27, SN SR 11, SL 43)
Kto je proti? (SN ČR 16, SN SR 11, SL 10)
Kto sa zdržal hlasovania? (SN ČR 14, SN SR 21, SL
41)
3, 10 a 13 nehlasovalo. Návrh prijatý nebol.
Společný zpravodaj výborů SL M. Tyl:
Dovolil bych si vás nyní seznámit s návrhem
legislativy FS, která do § 23a, odst. 3 místo
slov: Vláda ČR, vláda SR navrhuje - příslušný
orgán republiky. Text by zněl: Výjimky z
ustanovení odst. 1 b) a c) může v odůvodněných
případech povolit příslušný
orgán republiky. Je to doporučení legislativy.
Myslím, že bychom o tom nemuseli hlasovat. Legislativa
tvrdí, že se používají oba způsoby,
nicméně tento že je ústavně správný.
(Předsedající: Je tady návrh, abychom
bez hlasování přijali legislativně
technickou úpravu, týkající se §
23a, odst. 3. Nahrazuje se slovy "...povolit příslušný
orgán republiky". Bez hlasování souhlasíme.
Nikdo nemá námitky.)
Společný zpravodaj výborů SN J. Štern:
Zapomněl jsem u § 15 uvést návrh na
legislativní úpravy. Rád bych je s touto
omluvou nyní uvedl. Jedná se o majetkové
vklady § 15, kde se říká, že majetkovým
vkladem podle § 5, odst.1 se rozumí zaplacený
členský podíl. Legislativa došla k závěru,
že se zřejmě o jedná o vklad, zaplacený
členský vklad. Jde o to, sjednotit terminologii
okolo těchto záležitostí, protože
všude hovoříme o vkladu. Mělo by být
vloženo slůvko - zaplacené členy. To
je po konzultaci s legislativou návrh na úpravu.
Obracím se na zástupce vlády, zda by souhlasil
s těmito úpravami. Jde o vyčištění
terminologie v souladu s § 10. (Bude se to konzultovat, jak
řekl pan ministr Dlouhý, s legislativci z vlády.)
(Předsedající: Ano. Prosím, pokud
by se tak mohlo stát do ukončení hlasování.)
§ 23a - poslanec Malina - návrh stahuje. § 24
- návrh se stahuje. § 24 poř. č. 18
- to se již stalo z titulu nesouhlasu vlády, takže
o tomto návrhu není potřeba hlasovat. Poř.
č. 30 - poslanec Voleník - o tom jsme už hlasovali.
Nyní k § 26, poř.č.6 - návrh
poslance Roubala - doporučuji panu poslanci Roubalovi,
zda by souhlasil se změnou, místo dnem schválení
transformačního projektu dát dnem registrace
změny stanov nebo dnem registrace nového družstva.
Je to přesnější právní
určení.
Pokud by s tím souhlasil, bylo by to právnicky lepší.
Pokud to nebude družstvo, nemůže být kolektivním
členem svazu družstev. (Pan poslanec souhlasí.)
V takovém případě oba zpravodajové
i vláda doporučují. (Předsedající
místopředseda FS J. Stank: Prečítajte,
prosím, znova text.)
Bude tam odst. 2 tohoto znění: "Dnem registrace
změny stanov nebo dnem registrace nového družstva
zaniká kolektivní členství družstva
v zájmových organizacích a svazech."
Poslanec SN J. Mečl: Myslím, že to je neústavní,
není možné ze zákona takto omezit práva
těchto družstev. To je jejich vnitřní
záležitost, která vůbec nesouvisí
s transformací. Transformace je majetková záležitost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ako predsedajúci mám pripomienku, že
ani tento návrh nikto nepodal. Ide o vecnú zmenu,
nie legislatívnotechnickú.
Společný zpravodaj výborů SN J. Štern:
Takto je podaný návrh pod pořadovým
číslem 6 - § 26 - regulérně podaný
panem poslancem Roubalem. Nikdo tím neříká,
že družstva mohou znovu vstoupit. To není nic,
co by trvale omezovalo.
Poslanec SN J. Hladík: Nevím, zda je tento bod neústavní,
ale překvapuje mne, že ještě do této
chvíle v zákoně je platné, že
si družstva platí své členství
před zdaněním.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Hlasujeme o návrhu kolegu Roubala.
(Hlasuje se.) (19.33 hodin)
(SN ČR 44, SN SR 36, SL 78) Ďakujem.
Kto je proti? (SN ČR 11, SN SR 6, SL 19) Ďakujem.
Kto sa zdržal hlasovania? (SN ČR - 4, SN SR - 8, SL
- 9) Ďakujem. 3 poslanci zvolení na Slovensku a 2
v Snemovni ľudu nehlasovali. Konštatujem, že návrh
nebol prijatý, pretože nezískal potrebný
počet hlasov v Snemovni národov u poslancov zvolených
v Slovenskej republike.
Společný zpravodaj výborů SL M. Tyl:
Poslanec Novosád stahuje svůj návrh - číslo
34.
Je zde předposlední návrh poslance Wagnera
- ještě jsme nevyřídili návrh
kolegy Richtera. Poslanec Wagner navrhuje doplněk do §
26, který oba zpravodajové nedoporučují.
Vláda také nedoporučuje.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Budeme hlasovať o tomto návrhu pána
poslanca Wagnera. Pán poslanec, trváte na tom? (Ano.)
Áno.
(Hlasuje se.) (19.35 hodin)
Kto súhlasí s týmto návrhom, nech
zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! (SN ČR
7, SN SR 8, SL 20) Ďakujem.
Kto je proti? (SN ČR 42, SN SR 23, SL 44)
Ďakujem.
Kto sa zdržal hlasovania? (SN ČR - 9, SN SR - 18,
SL - 36) Ďakujem. Jeden poslanec v SN ČR, päť
poslancov v SN SR a desať poslancov SĽ nehlasovalo.
Tento návrh nebol prijatý v ani jednej snemovni.
Prosím ďalší návrh.
Společný zpravodaj výborů SL M. Tyl:
Další návrh je návrh kolegy Richtera
k § 6 odst. 5. Ptám se kolegy Richtera, zda souhlasí
s vypuštěním písm. c) v odst. b), které
během dnešního jednání ztratilo
opodstatnění. Jestliže s tím souhlasí,
domnívám se, že můžeme o tomto
návrhu hlasovat. Oba zpravodajové souhlasí.
Poslanec SL M. Richter: Ještě si najděte na
str. 6 pozměňovacích návrhů
- s tím to totiž souvisí, jinak by to nemělo
smysl - pozměňovací návrh k §
6 odst. 3. Proto je vlastně celá úprava odst.
5 dělána, aby oprávněná osoba,
která dělá pomocný projekt, nemusela
dělat to, co je v bodě a) pod číslicemi
1 - 5, což byla dříve písm. a) až
f). Upozorňuji, že prošel návrh kolegy
Luxe, takže tam bude vlastně číslic
šest.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Súhlasíte teda s vypustením
bodu c). Pán poslanec Tyl, zopakujte ešte raz, ako
budeme hlasovať.
Společný zpravodaj výborů SL M. Tyl:
Samozřejmě, že se o tom bude hlasovat najednou
a že jak máte text před sebou, kromě
odst. c) v bodě b).
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: A súčasne o tom, čo je na strane
6 pod poradovým číslom 28. Je to tak? (Ano.)
Áno. Teda to sú pozmeňujúce návrhy
kolegu Richtera s úpravami. Ešte sa vyjadrí
pán minister Dlouhý.
Ministr hospodářství ČSFR V. Dlouhý:
Abychom ujasnili, o čem hlasujeme. Hlasujeme o tom, co
nám bylo rozdáno během přestávky
- "transformační projekt musí obsahovat
a) body 1 až 5, b), bod c) byl právě vypuštěn,
bod d) a e)". Vláda má připomínku
k a)5 - seznam oprávněných osob, který
musí obsahovat data jejich narození, místo
trvalého bydliště a výši jejich
majetkového podílu. Naše legislativa zpochybňuje,
zda je to možné, že by to bylo možné
pouze u družstev zemědělských, zatímco
u družstev výrobních a spotřebních
a dalších je to problematické v tomto okamžiku.
Takové je stanovisko vlády a naší legislativy.
Společný zpravodaj výborů SL M. Tyl:
Jen na vysvětlenou. Pokud jsou pevně stanoveny podíly,
jak jsme odhlasovali, jejich výše bude technicky známa.
Čili technický problém to není.
Poslanec SL J. Špaček: Pan místopředsedo,
podle mého názoru tam nemůže být
"jejich majetkového podílu". Může
tam být jen "návrh majetkového podílu",
protože v ostatních paragrafech zákona jsme
schválili, že valná hromada schvaluje majetkové
podíly - jestli se nemýlím.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Budeme to musieť vyjadriť hlasovaním.
Ono to tam zatiaľ je. Tak to pán poslanec predložil.
Hlasujeme o návrhu kolegu Richtera, ktorý je uvedený
na zvláštnom liste, ktorý ste dostali, plus
jeden návrh, ktorý je uvedený na strane 6
pozmeňujúcich návrhov pod poradovým
číslom 28.
Kto súhlasí s týmto návrhom kolegu
Richtera, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!
(Hlasuje se.) Ďakujem. (SN ČR 50, SN SR 41, SL 56)
Kto je proti? (SN ČR 6, SN SR 1, SL 1)
Kto sa zdržal hlasovania? (SN ČR 3, SN SR 12, SL 49)
Ďakujem. Dva, tri a šesť poslancov SĽ nehlasovalo.
Konštatujem, že tento návrh Federálne
zhromaždenie neprijalo, pretože nezískal potrebný
počet hlasov nadpolovičnej väčšiny
prítomných v Snemovni ľudu.
Máme ešte legislatívny návrh, ktorý
sa týka, myslím, § 10. Je to tak?
Společný zpravodaj výborů SN J. Štern:
Ano, vláda vyjádřila nesouhlas. Tvrdí,
že by došlo k věcnému posunu, tudíž
by to muselo být formou pozměňovacího
návrhu. Nelze uplatnit tyto legislativní úpravy.