Předsedající předseda SL R. Battěk:
Chce se vyjádřit vláda? (Hlas: Nesouhlasím.)
Vláda nesouhlasí. Přistupujeme k hlasování.
Kdo z poslanců souhlasí s tímto návrhem,
nechť hlasuje!
(Hlasuje se.) (15.29 hodin)
SN ČR - 12, proti 36, 10 se hlasování zdrželo.
SN SR - 17, proti 24, 11 se hlasování zdrželo.
SL - 27, proti 52, 28 se hlasování zdrželo.
Obě sněmovny návrh neschválily. Prosím
o další návrh.
Společný zpravodaj výborů SL M. Tyl:
Návrh poslance Voleníka - je vázán
na § 24, odst.2. Po § 24, odst.2 bychom o tomto návrhu
mohli rozhodnout. (Ano, byl vypuštěn) Pan poslanec
Voleník by ještě k tomu mohl něco říci.
Poslanec SL L. Voleník: Pouze procedurálně,
tím pádem by se už u § 24 odst.2 nehlasovalo
tak, jak jsem navrhl. Hlasovalo by se pouze o § 4 a souvisejících
úpravách v § 10 a § 14 společně.
Opakuji, o tom, co je navrženo v textu v § 4 a poté
ještě o návrzích, které jsou
navrženy u § 10, odst. 1 a § 14, odst.1. Prosím,
hlasovat v jednom bloku.
Společný zpravodaj výborů SL M. Tyl:
Měli jsme s legislativou o tom poradu. Dívám
se do § 24, odst. 2. Tento paragraf rozšiřuje
dikci. Ať už o tom budeme hlasovat u § 4 nebo §
24, zpravodajové nedoporučují. Přečtu
poznámky z § 24. Oprávněnými
osobami podle tohoto zákona jsou československý
stát v rozsahu nemovitého majetku, který
byl bezúplatně převeden ze státního
vlastnictví do majetku družstev a majetku, který
byl po 1.12. 1989 bezúplatně převeden rozhodnutím
zakladatele ze státních podniků do majetku
družstev. To je a). Za b) - fyzické osoby budou vymezeny
podle jednotlivých druhů družstev §§
10, 14 a 21 zákona.
To je znění, o němž bychom měli
hlasovat.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Budeme hlasovat současně o těchto obou zněních.
Pan poslanec Štern.
Společný zpravodaj výborů SN J. Štern:
Smyslem toho je rozšířit okruh oprávněných
osob obecně. Z fyzických osob na právnické
osoby. V § 4 máme uvedeno, že obecně oprávněnými
osobami jsou fyzické osoby. Toto je pokus dostat tam i
právnické osoby. Dlouho se o tom diskutovalo. Hospodářské
výbory se k tomuto nepřiklonily. Nedoporučujeme.
Vláda nedoporučuje.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Budeme hlasovat.
(15.34 hodin)
Táži se poslanců obou sněmoven, kdo
je pro uvedený návrh, nechť hlasuje! (Hlasuje
se.) (SN ČR 1, SN SR 10, SL 15)
Kdo je proti? (SN ČR 16. SN SR 11, SL 25)
Kdo se zdržel hlasování? (SN ČR 38,
SN SR 32, SL 52)
V obou sněmovnách návrh nebyl přijat.
Prosím další návrh.
Společný zpravodaj výborů SN J. Štern:
Další je k § 4a, poř. č. 18 - poslanec
Sochor. Vypustit § 4a vzhledem k tomu, že je tam popsána
celá konstrukce institutu transformační rady,
což je jaksi definice hospodářských
výborů. Ztrácelo by to celé smysl.
Nedoporučuji. Druhý zpravodaj také ne. Vláda
nedoporučuje.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Budeme hlasovat. Táži poslance Sochora, zda nechce
vzít svůj návrh zpět? (Nikoliv.) Tudíž
budeme hlasovat.
(15.35 hodin)
Táži se, kdo je pro uvedený pozměňovací
návrh, nechť hlasuje! (Hlasuje se.) (SN ČR
11, SN SR 16, SL 22)
Kdo je proti? (SN ČR 27. SN SR 31, SL 47)
Kdo se zdržel hlasování? (SN ČR 15,
SN SR 5, SL 26)
V obou sněmovnách návrh nebyl přijat.
Prosím další návrh.
Společný zpravodaj výborů SL M. Tyl:
K § 4a, jak navrhuje kolega Valtr, vypustit druhou větu
- je obdobná, zjemnělá situace. Zpravodajové
nedoporučují.
Vláda nedoporučuje.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Pane poslanče, chci se ještě dotázat
zda nechcete vzít návrh zpět. (Ano.) Děkuji.
Pan poslanec stahuje návrh. Prosím další.
Společný zpravodaj výborů SN J. Štern:
Další návrh poř. číslo
19 - poslanec Pobežal. V odst. 3 § 4a doplnit text na
konci - "nejvíce však 50 osob". Toto omezení
je podle našeho názoru omezením určitých
práv lidí. Nemá oprávnění.
Nedoporučujeme. Nevidíme užitečnost
této záležitosti.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Vláda nedoporučuje. Ještě se táži
poslance Pobežala, zda nechce stáhnout svůj
návrh? (Nestahuje.)
(15.38 hodin)
Kdo z poslanců je pro uvedený návrh, nechť
hlasuje! (Hlasuje se.) (SN ČR 10. SN SR 6, SL 42)
Kdo je proti? (SN ČR 25, SN SR 10, SL 10)
Kdo se zdržel hlasování? (SN ČR 16,
SN SR 32, SL 41)
Obě sněmovny neodsouhlasily. Prosím další
návrh.
Společný zpravodaj výborů SL M. Tyl:
Další návrh poslance Mečla, poř.
č. 12 v § 4a, odst. 4 nahradit slovo "poměrně"
slovy "stejným počtem". Domníváme
se, že to není přesné vyjádření
toho, co je zde napsáno. Legislativa navrhovala paritně,
ale to v podstatě vyjadřuje to samé, co tam
je. Čili nedoporučujeme výměnu slov.
(Předsedající R. Battěk: Pan poslanec
Mečl trvá na svém návrhu? Trváte
na hlasování.)
V odst.4 je rada složená poměrně. Čili
podle jednotlivých skupin. Pokud by byla stejně
zastoupena, skupiny musí být konstruovány
paritně. Je to věcná změna. Řekl
jsem, že nesouhlasíme.
Poslanec SL V. Benda: Dovolávám se znění
našeho vlastního jednacího řádu.
Budeme zase v situaci, kdy se budeme dohadovat o tom, co zde bylo
přednášeno. To jsou dvě různé
věci, co navrhuje pan poslanec Mečl, a co stojí
v textu. Zůstane-li tam slovo "poměrně",
znamená to, že podle početnosti jednotlivých
skupin oprávněných osob je rada složena
třeba z deseti družstevníků, šesti
majitelů půdy apod., jako naše předsednictvo,
to je složeno na principu poměrného zastoupení.
Kdežto když je tam použito slovo "paritně"
nebo "stejným počtem", znamenalo by to,
že všechny skupiny oprávněných
osob, ať jsou jakkoli početné, tam mají
- dejme tomu - po třech delegátech. Tak se rozhodněme
- prosím navrhovatele, aby vysvětlili, co mají
na mysli slovy, která užívají - pro
co hlasujeme.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Rozhodnutí padne hlasováním. Budeme hlasovat.
(Hlasuje se.) (14.42 hodin)
Kdo je pro uvedený pozměňovací návrh,
nechť hlasuje! (SN ČR 12, SN SR 15, SL 37) Děkuji.
Kdo je proti? (SN ČR 22, SN SR 13, SL 16) Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? (SN ČR 15,
SN SR 19, SL 37) Děkuji. Obě sněmovny návrh
neschválily.
S technickou poznámkou se hlásí pan poslanec
Mečl.
Poslanec SN J. Mečl: Nyní jsme schválili
skutečně absurdní institut transformační
rady. Kolegové tam tento mechanismus jakéhokoli
poměrného zastoupení nemají. Vytvořili
kuriální systém a každá kurie
členů valné hromady si vysílá
stejný počet zástupců. My jsme schválili
nyní nesmysl, který není v tomto zákoně
upraven, takže to nebude moci fungovat.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
K témuž paragrafu je zde též návrh
poslance Világiho, takže přejdeme k dalšímu
návrhu.
Společný zpravodaj výborů SN J. Štern:
Domnívám se, že návrh poslance Világiho
je stejný s návrhem poslance Mečla. Doporučuji
o tom nehlasovat, už jsme rozhodli hlasováním.
Rovným dílem je stejným počtem - podle
mého názoru. Pokud chcete o též věci
hlasovat ještě jednou, prosím. Jenom upozorňuji,
že je to totéž. Stanoviska zpravodajů
jsou záporná.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Sice pojmově je zde rozdíl. Slovo má poslanec
Benda.
Poslanec SL V. Benda: Lituji, ale nedostalo se mi odpovědi
na moji otázku od zpravodajů, jak mám rozumět
jejich vysvětlení slova "poměrně".
Jestli ve smyslu našeho jednacího řádu,
jak jsme ho dosud užívali, nebo v novém smyslu,
kde se předpokládá to paritní zastoupení.
Společný zpravodaj výborů SN J. Štern:
Tak, jak jste to řekl, tak se tomu rozumělo na hospodářských
výborech, tak tomu rozumí zpravodajové. Vyjádřil
jste to přesně v tom, co jste pověděl.
Poslanec SL V. Benda: Ale já jsem řekl obě
varianty. Tak kterou? V jakém smyslu jsem to řekl?
Společný zpravodaj výborů SN J. Štern:
Poměrně ve smyslu, že tam musí být
váha počtu oprávněných osob
v dané skupině, podle počtu, který
má skupina oprávněných osob, bude
zastoupena poměrně v transformační
radě.
Poslanec SL V. Benda: Pak se omlouvám, je to v pořádku,
pak je asi zbytečné o druhém návrhu
hlasovat, protože to běží ve stejném
smyslu.
Poslanec SL O. Világi: Žiadam, aby sme o mojom návrhu
hlasovali. Otázky nemajú význam. Platí
to, čo je napísané v zákone. Interpelácia,
ktorú podali spravodajcovia, nevyplýva zo znenia
zákona. To je ten problém.
Předsedající předseda
SL R. Battěk: Pan poslanec Világi trvá na
hlasování o svém návrhu.
(Hlasuje se.) (15.46 hodin)
Kdo z poslanců je pro uvedený pozměňovací
návrh,
nechť hlasuje! (SN ČR 25, SN SR 32, SL 59) Děkuji.
Kdo je proti? (SN ČR 5, SN SR 5, SL 3) Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? (SN ČR 18,
SN SR 8, SL 19) Děkuji. Ve Sněmovně národů
nebylo hlasováno pro návrh, celkově návrh
neprošel. Prosím další návrh.
Společný zpravodaj výborů SL M. Tyl:
Do stejného odstavce stejného paragrafu - §
4 odst. 4 - pořadové číslo 37. Poslanec
Malina navrhuje doplnit novou větu: "Člen představenstva
nemůže být členem rady." To navazuje
na rozpor mezi kontrolní a výkonnou funkcí
rady a představenstva. Zpravodajové souhlasí
a vláda při projednávání také
souhlasila.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Vyslechli jste znění i doporučení.
Budeme hlasovat.
(Hlasuje se.) (15.48 hodin)
Kdo je pro uvedený návrh, nechť hlasuje! (SN
ČR 39, SN SR 31, SL 62) Děkuji.
Kdo je proti? (SN ČR 3, SN SR 3, SL 9) Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? (SN ČR 7, SN
SR 9, SL 13) Děkuji. Návrh nebyl schválen
ve Sněmovně národů, celkově
nebyl schválen. Prosím další návrh.
Společný zpravodaj výborů SN J. Štern:
Další návrh - pořadové číslo
4 - je návrh poslance Luxe k odst. 5 § 4a - vypustit
slova "do dvou hodin od zahájení volby".
Domníváme se, že pokud by tam tato sankce nebyla,
mohli by tam sedět do vánoc. Čili nedoporučujeme
zařadit tento návrh.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Vláda nesouhlasí. Přistoupíme k hlasování.
(Hlasuje se.) (15.49 hodin)
Kdo je pro uvedený návrh, nechť hlasuje! (SN
ČR 8, SN SR 12, SL 31) Děkuji.
Kdo je proti? (SN ČR 6, SN SR 6, SL 11) Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? (SN ČR 38,
SN SR 20, SL 43) Děkuji. Návrh neprošel v obou
sněmovnách. Prosím další návrh.
Společný zpravodaj výborů SL M. Tyl:
Návrh pořadové číslo 20 - ještě
k § 4a odst. 5. Tam je postup při volbě členů
rady a kolega Világi navrhuje, aby tam, kde je navrženo
"členů", bylo pouze "člena",
to znamená, aby se to vztahovalo na každého
jednoho člena rady.
S tím souvisí další úpravy, které
v podstatě směřují k tomu, aby jednotliví
členové mohli být takto vlastně valnou
hromadou vyměněni, ovšem v tom režimu,
který je dále uveden.
Domníváme se, že při převaze
jedné či druhé či třetí
části v té valné hromadě by
tak mohla být jedna strana poškozena a protože
budou členové v podstatě nominováni
svými částmi, je třeba, aby tímto
poškozením potom byli postiženi všichni.
Čili nedoporučujeme. Text zůstává
tak jak je, podle obou zpravodajů.
Zeptám se ovšem kolegy Világiho, zda můžeme
považovat za možné, aby se hlasovalo zvlášť
o druhé části jeho názoru, kdy za
poslední větu se má doplnit nová věta:
"Valná hromada může odvolat člena
rady, pokud návrh na odvolání předloží
nejméně dvě pětiny oprávněných
osob." S touto druhou částí by oba zpravodajové
souhlasili, ale nevím, jestli souhlasí s tím,
abychom hlasovali o obou částech zvlášť.
(Poslanec Világi hovořil z poslanecké lavice.)
Podal by je zvlášť, čili kolega Világi
spojuje tyto dvě části. (Hlasy ze sálu:
Nespojuje.) Promiňte, on odpovídá z lavice,
rozuměl jsem "podal bych je zvlášť".
Omlouvám se. (Poslanec SL O. Világi: Ja som ich
podal zvlášť.) Čili hlasujeme o nich odděleně.