Společný zpravodaj výborů SN J. Schneider:
Dostáváme se na str. 4 pozměňovacích
návrhů. Máme před sebou tři
návrhy týkající se § 39. Zpravodajové
doporučují - pokud s tím budou oba navrhovatelé,
poslanec Vild a Kudláček, souhlasit - abychom v
tomto případě hlasovali v pořadí
od nejtvrdší varianty po variantu nejměkčí,
to znamená abychom nejdříve hlasovali o alternativě
A poslance Kudláčka, která znamená
vypustit celý § 39 týkající se
vedení účtů zaměstnanců
SBČS a případně dalších
právnických osob, jako o druhé variantě
o návrhu poslance Vilda, který vypouští
možnost vedení účtů zaměstnanců
banky a připouští výjimečně
možnost vedení účtů právnických
osob a jako o posledním o alternativě B návrhu
poslance Kudláčka, která se od předchozího
návrhu poslance Vilda liší pouze tím,
že zde není slovo "výjimečně".
Zpravodajové nechávají na rozhodnutí
sněmovnám. Připomínám zde stanovisko
navrhovatele, který zdůvodnil svoji podporu původnímu
znění § 39. Pokud se Federální
shromáždění tak rozhodne, přijatelná
je pro něj pouze poslední jmenovaná varianta,
to znamená alternativa B poslance Kudláčka,
o které bychom podle navrhovaného pořadí
měli hlasovat jako o poslední.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Poslanec Kudláček sťahuje
alternatívu A svojho návrhu. O prvom návrhu
nemusíme teda hlasovať. Budeme hlasovať o návrhu
poslanca Vilda na úpravu § 39 ods. 1.
Kto je pre tento návrh, nech zdvihne ruku a stlačí
tlačidlo!
(Hlasování započato v 15.34 hodin.)
(SN-ČR - 33, SN-SR - 17, SL - 46) Snemovňa národov
Česká republika tridsaťtri, Snemovňa
národov Slovenská republika sedemnásť,
Snemovňa ľudu štyridsaťšesť. Ďakujem.
Kto je proti? (SN-ČR - 1, SN-SR - 1, SL - 4) Snemovňa
národov Česká republika jeden, Snemovňa
národov Slovenská republika jeden, Snemovňa
ľudu štyri. Ďakujem.
Kto sa zdržal hlasovania? (SN-ČR - 11, SN-SR - 29,
SL - 39) Snemovňa národov Česká republika
jedenásť, Snemovňa národov Slovenská
republika dvadsaťdeväť, Snemovňa ľudu
tridsaťdeväť. Ďakujem.
V Snemovni národov Českej republiky tridsaťtri
pre, jeden proti, jedenásť sa zdržalo, v Snemovni
národov Slovenskej republiky sedemnásť pre,
jeden proti, dvadsaťdeväť sa zdržalo. Traja
poslanci nehlasovali. V Snemovni ľudu štyridsaťšesť
pre, štyria proti, tridsaťdeväť sa zdržalo,
traja nehlasovali.
Návrh nebol prijatý ani v jednej zo snemovní.
Budeme hlasovať o ďalšom návrhu, to je o
alternatíve B poslanca Kudláčka. Znenie §
39 máte.
Kto súhlasí s týmto znením, nech zdvihne
ruku a stlačí tlačidlo!
(Hlasování započato v 15.35 hodin.)
(SN-ČR - 35, SN-SR - 33, SL - 71) Snemovňa národov
Česká republika tridsaťpäť, Snemovňa
národov Slovenská republika tridsaťtri, Snemovňa
ľudu sedemdesiatjeden. Ďakujem.
Kto je proti? (SN-ČR - 1, SN-SR - 2, SL - 2) Snemovňa
národov Česká republika jeden, Snemovňa
národov Slovenská republika dva, Snemovňa
ľudu dva. Ďakujem.
Kto sa zdržal hlasovania? (SN-ČR - 8, SN-SR - 13,
SL - 15) Snemovňa národov Česká republika
osem, Snemovňa národov Slovenská republika
trinásť, Snemovňa ľudu pätnásť.
Ďakujem.
V Snemovni národov Českej republiky tridsaťpäť
pre, jeden proti, osem sa zdržalo, dvaja nehlasovali, v Snemovni
národov Slovenskej republike tridsaťtri pre, dvaja
proti, trinásť sa zdržalo, jeden nehlasoval,
v Snemovni ľudu sedemdesiat jeden pre, dvaja proti, pätnásť
sa zdržalo, štyria nehlasovali.
Návrh nebol prijatý v Snemovni národov, nebol
teda Federálnym zhromaždením prijatý.
Společný zpravodaj výborů SL J. Schneider:
Pan poslanec Kudláček navrhl, aby z § 44 byla
vypuštěna druhá věta, ve které
je uvedeno, že zahraniční banka nebo finanční
instituce je povinna přihlásit zastoupení
k registraci před počátkem jejího
působení. Odůvodnil to tím, že
toto ustanovení by mělo být zahrnuto do zákona
o bankách, nikoliv o SBČS. Zpravodajové po
konzultaci s navrhovatelem a legislativou nedoporučují
přijetí tohoto návrhu, neboť zde jde
především o to, že zastoupení k
registraci je něco jiného než banka a jestliže
by tento návrh byl přijat, bylo by možné
provádět tuto bankovní činnost, aniž
by docházelo k jakékoliv registraci. Navrhovatel
rovněž nesouhlasí s přijetím
tohoto návrhu, zpravodajové obou sněmoven
nedoporučují přijetí.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec Kudláček svoj návrh
sťahuje. Prosím o ďalší návrh.
Společný zpravodaj výborů SL J. Schneider:
Tento návrh jsem pokládal v rámci své
úvodní zpravodajské zprávy jakožto
legislativní upřesnění, resp. uvedení
v soulad s návrhem zákona o účetnictví.
Navrhuji, pokud s tím bude souhlas, aby se o tomto návrhu
nehlasovalo.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pojímate to ako legislatívno-technickú
úpravu? Má niekto námietky voči takémuto
pojatiu návrhu? Nikto nemá námietky. Vzhľadom
k charakteru tohto návrhu prijímame bez hlasovania.
Společný zpravodaj výborů SL J. Skalický:
Poslední návrh na str. 4 byl zapsán v tisku,
který máte před sebou, v nesprávné
úpravě. Poslanec Kudláček žádal
vypustit slova "investiční a", zbytek
textu měl zůstat zachován. Text byl zněl
v případě přijetí návrhu
poslance Kudláčka takto: "Státní
banka československá je oprávněna
provádět obchodní činnost v rozsahu
nezbytném pro zajištění jejích
činností." Podstata návrhu spočívá
v tom, aby bylo Státní bance československé
zakázáno provádět investiční
činnost. Navrhovatel nesouhlasí, zpravodajové
ponechávají na rozhodnutí sněmoven.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Poslanec Kudláček svoj návrh
sťahuje.
Společný zpravodaj výborů SL J. Schneider:
Mohu vám oznámit, že jsme se dostali na poslední
stranu pozměňovacích návrhů.
U § 50 navrhuje poslanec Vild zvýšit sazbu pokuty
z 1 miliónu Kčs na 10 miliónů Kčs.
Zpravodajové i navrhovatel návrh nechávají
na rozhodnutí sněmovnám.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Budeme o tomto návrhu hlasovať. Kto je
pre tento návrh, nech zdvihne ruku a stlačí
tlačidlo!
(Hlasování započato v 15.40 hodin.)
(SN-ČR - 42, SN-SR - 36, SL - 57) Snemovňa národov
Česká republika štyridsaťdva, Snemovňa
národov Slovenská republika tridsaťšesť,
Snemovňa ľudu päťdesiatsedem. Ďakujem.
Kto je proti? (SN-ČR - 1, SN-SR - 1, SL - 1) Snemovňa
národov Česká republika jeden, Snemovňa
národov Slovenská republika jeden, Snemovňa
ľudu jeden. Ďakujem.
Kto sa zdržal hlasovania? (SN-ČR - 7, SN-SR - 11,
SL - 32) Snemovňa národov Česká republika
sedem, Snemovňa národov Slovenská republika
jedenásť, Snemovňa ľudu tridsaťdva.
Ďakujem.
Dvaja poslanci zvolení v Slovenskej republike a traja poslanci
zo Snemovne ľudu nehlasovali.
Návrh nebol prijatý Federálnym zhromaždením,
pretože nezískal nadpolovičnú väčšinu
všetkých poslancov Snemovne národov zvolených
v Slovenskej republike. Prosím ďalší návrh.
Společný zpravodaj výborů SN J. Skalický:
Přistupujeme k návrhu, který máte
v tisku 1089 uveden jakožto dvě varianty. Jedna je
doporučená výborem pro plán a rozpočet
SL, a druhá varianta je doporučena výborem
pro plán a rozpočet SN. Variantu Sněmovny
lidu považujeme za základní. Doporučujeme
hlasovat o variantě 2, kterou přijal pouze výbor
pro plán a rozpočet Sněmovny národů.
Moje stanovisko, jako poslance Sněmovny národů,
je kladné, analogicky kolega Schneider nedoporučuje
jako zpravodaj Sněmovny lidu.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Hlasujeme o variante 2., ktorý je uvedený
v tlači 1089 na strane 4 a 5.
Kto je pre prijatie variantu 2, nech zdvihne ruku a stlačí
tlačidlo!
(Hlasování započato v 15.43 hodin.)
(SN-ČR - 29, SN-SR - 24, SL - 16) Snemovňa národov
Česká republika dvadsaťdeväť, Snemovňa
národov Slovenská republika dvadsaťštyri,
Snemovňa ľudu šestnásť. Ďakujem.
Kto je proti? (SN-ČR - 2, SN-SR - 0, SL - 4) Snemovňa
národov Česká republika dva, Snemovňa
národov Slovenská republika nikto, Snemovňa
ľudu štyri. Ďakujem.
Kto sa zdržal hlasovania? (SN-ČR - 16, SN-SR - 17,
SL - 72) Snemovňa národov Česká republika
šestnásť, Snemovňa národov Slovenská
republika sedemnásť, Snemovňa ľudu sedemdesiatdva.
Ďakujem.
Päť poslancov zvolených v Českej republike,
deväť poslancov zo Slovenskej republiky Snemovne národov
a päť poslancov Snemovne ľudu nehlasovalo.
Návrh nebol prijatý. Nezískal potrebný
počet hlasov ani v jednej zo snemovní. Prosím
ďalší návrh.
Společný zpravodaj výborů SN J. Skalický:
Pan poslanec Vild navrhuje v § 51 odst. 2 za slovo "vytvoření"
slova "ke zvýšení základního
jmění". V odstavci 2 se hovoří
o tom, že státní banka použije zisk k
doplňování různých fondů.
O institutu základního jmění se v
zákoně jako takovém vůbec nehovoří.
Proto z tohoto důvodu zpravodajové, ani navrhovatel
přijetí tohoto návrhu nedoporučuje.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec Vild trvá na hlasovaní.
Budeme teda o návrhu hlasovať.
Kto je pre úpravu § 51 podľa návrhu poslanca
Vilda, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!
(Hlasování započato v 15.45 hodin.)
(SN-ČR - 10, SN-SR - 1, SL - 14) Snemovňa národov
Česká republika desať, Snemovňa národov
Slovenská republika jeden, Snemovňa ľudu štrnásť.
Ďakujem.
Kto je proti? (SN-ČR - 16, SN-SR - 19, SL - 23) Snemovňa
národov Česká republika šestnásť,
Snemovňa národov Slovenská republika devätnásť,
Snemovňa ľudu dvadsaťtri. Ďakujem.
Kto sa zdržal hlasovania? (SN-ČR - 24, SN-SR - 29,
SL - 52) Snemovňa národov Česká republika
dvadsaťštyri, Snemovňa národov Slovenská
republika dvadsaťdeväť, Snemovňa ľudu
päťdesiatdva. Ďakujem.
Dvaja poslanci zvolení v Českej republike, jeden
poslanec zvolený v Slovenskej republike a deväť
poslancov v Snemovni ľudu nehlasovalo.
Návrh nebol vo Federálnom zhromaždení
prijatý ani v jednej zo snemovní. Prosím
ďalší návrh.
Společný zpravodaj výborů SN J. Skalický:
Poslední pozměňující návrh,
který jsem uvedl ve své zpravodajské zprávě
činí pouze terminologické sladění
zákona o Státní bance československé
se zákonem o účetnictví. Pro tento
návrh platí totéž, co jsem navrhl již
u předchozího návrhu, Jde o legislativně
technické upřesnění. Proto o něm
nedoporučuji hlasovat.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Je to legislatívno-technická úprava,
o ktorej spravodajca neodporúča hlasovať. Je
niekto iného názoru? Nie je tomu tak. Chápeme
to ako legislatívnu úpravu, o ktorej hlasovať
nebudeme.
Môžeme pristúpiť k hlasovaniu o celom návrhu
zákona o Štátnej banke československej.
Konštatujem, že obe snemovne sú uznášaniaschopné.
V Snemovni národov je prítomných stoosem
poslancov, v Snemovni ľudu je prítomných deväťdesiatdeväť
poslancov. Hlasujeme v oboch snemovniach naraz. Pripomínam,
že platí zákaz majorizácie.
Kto súhlasí s návrhom zákona podľa
parlamentnej tlače 1024 a tlače 1089 a pozmeňujúcich
a doplňujúcich návrhov tak, ako to odporúčajú
spravodajcovia oboch snemovní, nech zdvihne ruku a stlačí
tlačidlo!
(Hlasování započato v 15.48 hodin.)
(SN-ČR - 57, SN-SR - 37, SL - 86) Snemovňa národov
Česká republika päťdesiatsedem, Snemovňa
národov Slovenská republika tridsaťsedem, Snemovňa
ľudu osemdesiatšesť. Ďakujem.
Kto je proti? (SN-ČR - 0, SN-SR 1, SL - 1) Snemovňa
národov Česká republika nikto, Snemovňa
národov Slovenská republika jeden, Snemovňa
ľudu jeden. Ďakujem.
Kto sa zdržal hlasovania? (SN-ČR - 1, SN-SR - 13,
SL - 12) Snemovňa národov Česká republika
jeden, Snemovňa národov Slovenská republika
trinásť, Snemovňa ľudu dvanásť.
Ďakujem.
Jeden poslanec Snemovne národov zvolený na Slovensku
a dvaja poslanci Snemovne ľudu nehlasovali.
Musím konštatovať, že Federálne zhromaždenie
neprijalo tento vládny návrh zákona, pretože
nezískal potrebný počet hlasov u poslancov
Snemovne národov zvolených v Slovenskej republike.
Ďalší postup bude zvolený podľa §
31 zákona o rokovacom poriadku.
Navrhnú vám ho predsedovia oboch snemovní
alebo predsedníctva oboch snemovní v najbližšej
dobe. Hlási sa poslanec Magyar.
Poslanec SL F. Magyar: Teraz nech sa ma niekto pokúsi presvedčiť
o tom, že máme demokratický spôsob hlasovania,
keď jeden poslanec zvíťazil nad tridsiatimi siedmimi.
Keď pripočítame trinásť k tomu
jednému, štrnásť je menej než polovica
z tých tridsiatich siedmich. Kde je tu demokracia? Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Ďakujem predovšetkým
podpredsedovi federálnej vlády, predsedovi Štátnej
banky československej aj obom spravodajcom za ich prácu.
Pretože nemáme pozmeňujúce návrhy
k vládnemu návrhu zákona o bankách,
odporúčam, aby sme pokračovali a to vládnym
návrhom zákona o účtovníctve,
ktorý máme ďalej na programe. Keď dostaneme
pozmeňujúce návrhy k bankám, budeme
o nich hlasovať, potom po pozmeňujúcich návrhoch
k zákonu o civilnej službe. Slovo má poslanec
Špaček.
Poslanec SL J. Špaček: Pane místopředsedo,
prosím vás, nevím, jestli nemáte nějakou
závadu na mikrofonech, protože tady vás není
vůbec slyšet, a to není jen proto, že
kolegové hlučí, ale proto, že váš
hlas je slabý.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Myslím, že nehovorím menej hlasno
než obvykle. Prosím techniku, aby prekontrolovala
mikrofóny.
Budeme pokračovať vládnym návrhom zákona
o účtovníctve - tlač 1025 - a návrhom
uznesenia snemovní - tlač 1091. Návrh zákona
predložila federálna vláda.
Než prednesie úvodné slovo pán podpredseda
vlády, hlási sa s faktickou poznámkou pán
poslanec Hrušínský. Udeľujem mu slovo.
Poslanec SL R. Hrušínský: Dovolte mi dotaz.
Proč se nedokončí civilní služba,
když jde jen o odhlasování?
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Chceli sme v súvislosti s tým, že
je tu prítomný podpredseda vlády, vyriešiť
finančné zákony, dve banky, ktoré
už boli, teraz je účtovníctvo, potom
sa vrátime k civilnej službe, aby sme mohli pána
podpredsedu uvoľniť.
Poslanec SL R. Hrušínský: Ale civilní
služba je připravena, jen ji odhlasovat. Je to otázka
tří minut.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Bohužiaľ by to netrvalo, pán poslanec,
len tri minúty. Trvalo by to asi podstatne dlhšie,
pretože ide o hlasovanie o pozmeňujúcich návrhoch,
ktorých je veľa. (Poslanec Hrušínský:
Děkuji vám.)
Návrh predložila federálna vláda - hovorím
o návrhu zákona o účtovníctve
- a poverila odôvodnením svojho podpredsedu, pána
ministra financií Václava Klausa. Udeľujem
mu slovo, aby odôvodnil tento návrh.
Prosím ostatní, kľud, vážení
kolegovia, posaďte sa. V prípade, že vás
účtovníctvo a tento návrh zákona
nezaujíma, odoberte sa k porade do foyeru. Prosím,
aby ste nepostávali v snemovni a nedebatovali tu, pretože
to ruší rečníka. V danom prípade
to bude podpredseda vlády. Prosím, pán podpredseda.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČSFR V. Klaus: Vážený pane předsedající,
vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, prosím ještě o trochu
pozornosti. Chtěl bych uvést vládní
návrh zákona o účetnictví,
jehož zpracovatelem bylo federální ministerstvo
financí.
Zákonem o účetnictví spolu se zákonem
o státní statistice dochází ke zrušení
dosavadní jednotné soustavy tzv. sociálně
ekonomických informací a informační
soustavy organizací působících v období
administrativně direktivního způsobu řízení
našeho hospodářství. Touto samostatnou
zákonnou úpravou účetnictví
dochází i k určité rehabilitaci -
faktické i právní - této ekonomické
disciplíny, této profese bezprostředně
spjaté s fungováním podniků a organizací
v podmínkách tržní ekonomiky. Díky
tomu je možné, aby zákon přinášel
nové pojetí účetnictví. Respektuje
požadavky direktiv Rady Evropských společenství,
zejména v oblasti, kde se upravuje oceňování
majetků a závazků, struktura a obsah informací
vystupujících z účetnictví
a prezentovaných v účetních závěrkách
podniků, obchodních společností a
některých dalších právnických
osob a zpřístupnění těchto
informací veřejnosti.
V dnešní době je klíčové
to, že zákon - byl-li by schválen - by vytvořil
kompatibilní situaci ve vztahu Československa k
zahraničí, což je přesně to,
co tak často požadují podniky, podnikatelé
přicházející v dnešní
době ze zahraničí.
Zákon navazuje i na československé tradice
v období první republiky a na právní
úpravu platnou u nás do roku 1951. Využívá
všech dostupných poznatků teorie i praxe.
Všechna tato východiska vyústila ve vlastním
návrhu zákona do celé řady zásadních
účetních principů, jako je nepřetržitost
trvání účetních jednotek, účetní
a bilanční kontinuita účetních
období, reálnost ve způsobech oceňování,
zásada nekompenzovatelnosti aktiv a pasiv, nákladů
a výnosů.
Vycházíme dále z toho, že je nezbytně
nutné, aby účetnictví ve společném
státě bylo jednotné pokud jde o účetně
metodické pokyny a postupy. Povinnost zajištění
této jednoty ukládá zákon federálnímu
ministerstvu financí.
Za zásadní v celém tomto novém pojetí
účetnictví je požadavek věrného
zobrazení předmětu účetnictví,
což předurčuje celou řadu vnitřních
účetních položek, jejichž detaily
jsou, myslím, nad síly většiny poslanců
Federálního shromáždění.
Proto se zde o nich nebudu podrobně vyjadřovat.
Zákon o účetnictví stanoví
rozsah a způsob vedení účetnictví
a jeho průkaznosti pro všechny právnické
osoby a dále pro fyzické osoby, které provozují
podnikatelskou nebo jinou výdělečnou činnost
podle zvláštních předpisů, pokud
pro daňové účely prokazují
kromě svých příjmů i své
výdaje založené na dosažení, zajištění
a udržení těchto příjmů.
Z fyzických osob, které provozují podnikatelskou
nebo jinou výdělečnou činnost, se
zákon nevztahuje na ty, jimž je stanovena daň
z příjmu obyvatelstva paušální
částkou nebo u nichž se daň stanoví
odečtením výdajů stanoveným
procentem příjmů podle daňového
zákona. Tyto osoby tedy podléhají povinnostem,
které jim ukládá pouze daňový
orgán podle daňových předpisů.
Podstatné je to, že účetní jednotky
nesmí kompenzovat, tedy vzájemně vyrovnávat
položky aktiv a pasiv, nákladů a výnosů,
jak to také vyplývá z tzv. čtvrté
direktivy Rady Evropských společenství.
Kromě celé řady ustanovení ekonomické
povahy zákon obsahuje i ustanovení vztahující
se k průkaznosti účetnictví. Z hlediska
tohoto aspektu, z hlediska průkaznosti účetnictví
je významné to, že záznamy na technických
nosičích dat mají stejnou právní
relevanci jako písemná forma včetně
mikrografických záznamů, představovaná
zejména účetními doklady a ostatními
písemnostmi. To je další významná
věc.
Účinnost zákona se navrhuje v § 40 od
1. ledna 1992, a to v přímé návaznosti
na Vámi schválený obchodní zákoník
a na Vámi schválenou novelu občanského
zákoníku. Proto vám doporučuji, abyste
tento návrh přijali.