Čtvrtek 12. prosince 1991

Společný zpravodaj výborů SN J. Schneider: Dostáváme se na str. 4 pozměňovacích návrhů. Máme před sebou tři návrhy týkající se § 39. Zpravodajové doporučují - pokud s tím budou oba navrhovatelé, poslanec Vild a Kudláček, souhlasit - abychom v tomto případě hlasovali v pořadí od nejtvrdší varianty po variantu nejměkčí, to znamená abychom nejdříve hlasovali o alternativě A poslance Kudláčka, která znamená vypustit celý § 39 týkající se vedení účtů zaměstnanců SBČS a případně dalších právnických osob, jako o druhé variantě o návrhu poslance Vilda, který vypouští možnost vedení účtů zaměstnanců banky a připouští výjimečně možnost vedení účtů právnických osob a jako o posledním o alternativě B návrhu poslance Kudláčka, která se od předchozího návrhu poslance Vilda liší pouze tím, že zde není slovo "výjimečně".

Zpravodajové nechávají na rozhodnutí sněmovnám. Připomínám zde stanovisko navrhovatele, který zdůvodnil svoji podporu původnímu znění § 39. Pokud se Federální shromáždění tak rozhodne, přijatelná je pro něj pouze poslední jmenovaná varianta, to znamená alternativa B poslance Kudláčka, o které bychom podle navrhovaného pořadí měli hlasovat jako o poslední.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Poslanec Kudláček sťahuje alternatívu A svojho návrhu. O prvom návrhu nemusíme teda hlasovať. Budeme hlasovať o návrhu poslanca Vilda na úpravu § 39 ods. 1.

Kto je pre tento návrh, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(Hlasování započato v 15.34 hodin.)

(SN-ČR - 33, SN-SR - 17, SL - 46) Snemovňa národov Česká republika tridsaťtri, Snemovňa národov Slovenská republika sedemnásť, Snemovňa ľudu štyridsaťšesť. Ďakujem.

Kto je proti? (SN-ČR - 1, SN-SR - 1, SL - 4) Snemovňa národov Česká republika jeden, Snemovňa národov Slovenská republika jeden, Snemovňa ľudu štyri. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN-ČR - 11, SN-SR - 29, SL - 39) Snemovňa národov Česká republika jedenásť, Snemovňa národov Slovenská republika dvadsaťdeväť, Snemovňa ľudu tridsaťdeväť. Ďakujem.

V Snemovni národov Českej republiky tridsaťtri pre, jeden proti, jedenásť sa zdržalo, v Snemovni národov Slovenskej republiky sedemnásť pre, jeden proti, dvadsaťdeväť sa zdržalo. Traja poslanci nehlasovali. V Snemovni ľudu štyridsaťšesť pre, štyria proti, tridsaťdeväť sa zdržalo, traja nehlasovali.

Návrh nebol prijatý ani v jednej zo snemovní.

Budeme hlasovať o ďalšom návrhu, to je o alternatíve B poslanca Kudláčka. Znenie § 39 máte.

Kto súhlasí s týmto znením, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(Hlasování započato v 15.35 hodin.)

(SN-ČR - 35, SN-SR - 33, SL - 71) Snemovňa národov Česká republika tridsaťpäť, Snemovňa národov Slovenská republika tridsaťtri, Snemovňa ľudu sedemdesiatjeden. Ďakujem.

Kto je proti? (SN-ČR - 1, SN-SR - 2, SL - 2) Snemovňa národov Česká republika jeden, Snemovňa národov Slovenská republika dva, Snemovňa ľudu dva. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN-ČR - 8, SN-SR - 13, SL - 15) Snemovňa národov Česká republika osem, Snemovňa národov Slovenská republika trinásť, Snemovňa ľudu pätnásť. Ďakujem.

V Snemovni národov Českej republiky tridsaťpäť pre, jeden proti, osem sa zdržalo, dvaja nehlasovali, v Snemovni národov Slovenskej republike tridsaťtri pre, dvaja proti, trinásť sa zdržalo, jeden nehlasoval, v Snemovni ľudu sedemdesiat jeden pre, dvaja proti, pätnásť sa zdržalo, štyria nehlasovali.

Návrh nebol prijatý v Snemovni národov, nebol teda Federálnym zhromaždením prijatý.

Společný zpravodaj výborů SL J. Schneider: Pan poslanec Kudláček navrhl, aby z § 44 byla vypuštěna druhá věta, ve které je uvedeno, že zahraniční banka nebo finanční instituce je povinna přihlásit zastoupení k registraci před počátkem jejího působení. Odůvodnil to tím, že toto ustanovení by mělo být zahrnuto do zákona o bankách, nikoliv o SBČS. Zpravodajové po konzultaci s navrhovatelem a legislativou nedoporučují přijetí tohoto návrhu, neboť zde jde především o to, že zastoupení k registraci je něco jiného než banka a jestliže by tento návrh byl přijat, bylo by možné provádět tuto bankovní činnost, aniž by docházelo k jakékoliv registraci. Navrhovatel rovněž nesouhlasí s přijetím tohoto návrhu, zpravodajové obou sněmoven nedoporučují přijetí.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec Kudláček svoj návrh sťahuje. Prosím o ďalší návrh.

Společný zpravodaj výborů SL J. Schneider: Tento návrh jsem pokládal v rámci své úvodní zpravodajské zprávy jakožto legislativní upřesnění, resp. uvedení v soulad s návrhem zákona o účetnictví. Navrhuji, pokud s tím bude souhlas, aby se o tomto návrhu nehlasovalo.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pojímate to ako legislatívno-technickú úpravu? Má niekto námietky voči takémuto pojatiu návrhu? Nikto nemá námietky. Vzhľadom k charakteru tohto návrhu prijímame bez hlasovania.

Společný zpravodaj výborů SL J. Skalický: Poslední návrh na str. 4 byl zapsán v tisku, který máte před sebou, v nesprávné úpravě. Poslanec Kudláček žádal vypustit slova "investiční a", zbytek textu měl zůstat zachován. Text byl zněl v případě přijetí návrhu poslance Kudláčka takto: "Státní banka československá je oprávněna provádět obchodní činnost v rozsahu nezbytném pro zajištění jejích činností." Podstata návrhu spočívá v tom, aby bylo Státní bance československé zakázáno provádět investiční činnost. Navrhovatel nesouhlasí, zpravodajové ponechávají na rozhodnutí sněmoven.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Poslanec Kudláček svoj návrh sťahuje.

Společný zpravodaj výborů SL J. Schneider: Mohu vám oznámit, že jsme se dostali na poslední stranu pozměňovacích návrhů. U § 50 navrhuje poslanec Vild zvýšit sazbu pokuty z 1 miliónu Kčs na 10 miliónů Kčs. Zpravodajové i navrhovatel návrh nechávají na rozhodnutí sněmovnám.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Budeme o tomto návrhu hlasovať. Kto je pre tento návrh, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(Hlasování započato v 15.40 hodin.)

(SN-ČR - 42, SN-SR - 36, SL - 57) Snemovňa národov Česká republika štyridsaťdva, Snemovňa národov Slovenská republika tridsaťšesť, Snemovňa ľudu päťdesiatsedem. Ďakujem.

Kto je proti? (SN-ČR - 1, SN-SR - 1, SL - 1) Snemovňa národov Česká republika jeden, Snemovňa národov Slovenská republika jeden, Snemovňa ľudu jeden. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN-ČR - 7, SN-SR - 11, SL - 32) Snemovňa národov Česká republika sedem, Snemovňa národov Slovenská republika jedenásť, Snemovňa ľudu tridsaťdva. Ďakujem.

Dvaja poslanci zvolení v Slovenskej republike a traja poslanci zo Snemovne ľudu nehlasovali.

Návrh nebol prijatý Federálnym zhromaždením, pretože nezískal nadpolovičnú väčšinu všetkých poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej republike. Prosím ďalší návrh.

Společný zpravodaj výborů SN J. Skalický: Přistupujeme k návrhu, který máte v tisku 1089 uveden jakožto dvě varianty. Jedna je doporučená výborem pro plán a rozpočet SL, a druhá varianta je doporučena výborem pro plán a rozpočet SN. Variantu Sněmovny lidu považujeme za základní. Doporučujeme hlasovat o variantě 2, kterou přijal pouze výbor pro plán a rozpočet Sněmovny národů. Moje stanovisko, jako poslance Sněmovny národů, je kladné, analogicky kolega Schneider nedoporučuje jako zpravodaj Sněmovny lidu.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Hlasujeme o variante 2., ktorý je uvedený v tlači 1089 na strane 4 a 5.

Kto je pre prijatie variantu 2, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(Hlasování započato v 15.43 hodin.)

(SN-ČR - 29, SN-SR - 24, SL - 16) Snemovňa národov Česká republika dvadsaťdeväť, Snemovňa národov Slovenská republika dvadsaťštyri, Snemovňa ľudu šestnásť. Ďakujem.

Kto je proti? (SN-ČR - 2, SN-SR - 0, SL - 4) Snemovňa národov Česká republika dva, Snemovňa národov Slovenská republika nikto, Snemovňa ľudu štyri. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN-ČR - 16, SN-SR - 17, SL - 72) Snemovňa národov Česká republika šestnásť, Snemovňa národov Slovenská republika sedemnásť, Snemovňa ľudu sedemdesiatdva. Ďakujem.

Päť poslancov zvolených v Českej republike, deväť poslancov zo Slovenskej republiky Snemovne národov a päť poslancov Snemovne ľudu nehlasovalo.

Návrh nebol prijatý. Nezískal potrebný počet hlasov ani v jednej zo snemovní. Prosím ďalší návrh.

Společný zpravodaj výborů SN J. Skalický: Pan poslanec Vild navrhuje v § 51 odst. 2 za slovo "vytvoření" slova "ke zvýšení základního jmění". V odstavci 2 se hovoří o tom, že státní banka použije zisk k doplňování různých fondů. O institutu základního jmění se v zákoně jako takovém vůbec nehovoří. Proto z tohoto důvodu zpravodajové, ani navrhovatel přijetí tohoto návrhu nedoporučuje.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec Vild trvá na hlasovaní. Budeme teda o návrhu hlasovať.

Kto je pre úpravu § 51 podľa návrhu poslanca Vilda, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(Hlasování započato v 15.45 hodin.)

(SN-ČR - 10, SN-SR - 1, SL - 14) Snemovňa národov Česká republika desať, Snemovňa národov Slovenská republika jeden, Snemovňa ľudu štrnásť. Ďakujem.

Kto je proti? (SN-ČR - 16, SN-SR - 19, SL - 23) Snemovňa národov Česká republika šestnásť, Snemovňa národov Slovenská republika devätnásť, Snemovňa ľudu dvadsaťtri. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN-ČR - 24, SN-SR - 29, SL - 52) Snemovňa národov Česká republika dvadsaťštyri, Snemovňa národov Slovenská republika dvadsaťdeväť, Snemovňa ľudu päťdesiatdva. Ďakujem.

Dvaja poslanci zvolení v Českej republike, jeden poslanec zvolený v Slovenskej republike a deväť poslancov v Snemovni ľudu nehlasovalo.

Návrh nebol vo Federálnom zhromaždení prijatý ani v jednej zo snemovní. Prosím ďalší návrh.

Společný zpravodaj výborů SN J. Skalický: Poslední pozměňující návrh, který jsem uvedl ve své zpravodajské zprávě činí pouze terminologické sladění zákona o Státní bance československé se zákonem o účetnictví. Pro tento návrh platí totéž, co jsem navrhl již u předchozího návrhu, Jde o legislativně technické upřesnění. Proto o něm nedoporučuji hlasovat.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Je to legislatívno-technická úprava, o ktorej spravodajca neodporúča hlasovať. Je niekto iného názoru? Nie je tomu tak. Chápeme to ako legislatívnu úpravu, o ktorej hlasovať nebudeme.

Môžeme pristúpiť k hlasovaniu o celom návrhu zákona o Štátnej banke československej. Konštatujem, že obe snemovne sú uznášaniaschopné. V Snemovni národov je prítomných stoosem poslancov, v Snemovni ľudu je prítomných deväťdesiatdeväť poslancov. Hlasujeme v oboch snemovniach naraz. Pripomínam, že platí zákaz majorizácie.

Kto súhlasí s návrhom zákona podľa parlamentnej tlače 1024 a tlače 1089 a pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov tak, ako to odporúčajú spravodajcovia oboch snemovní, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(Hlasování započato v 15.48 hodin.)

(SN-ČR - 57, SN-SR - 37, SL - 86) Snemovňa národov Česká republika päťdesiatsedem, Snemovňa národov Slovenská republika tridsaťsedem, Snemovňa ľudu osemdesiatšesť. Ďakujem.

Kto je proti? (SN-ČR - 0, SN-SR 1, SL - 1) Snemovňa národov Česká republika nikto, Snemovňa národov Slovenská republika jeden, Snemovňa ľudu jeden. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN-ČR - 1, SN-SR - 13, SL - 12) Snemovňa národov Česká republika jeden, Snemovňa národov Slovenská republika trinásť, Snemovňa ľudu dvanásť. Ďakujem.

Jeden poslanec Snemovne národov zvolený na Slovensku a dvaja poslanci Snemovne ľudu nehlasovali.

Musím konštatovať, že Federálne zhromaždenie neprijalo tento vládny návrh zákona, pretože nezískal potrebný počet hlasov u poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej republike. Ďalší postup bude zvolený podľa § 31 zákona o rokovacom poriadku.

Navrhnú vám ho predsedovia oboch snemovní alebo predsedníctva oboch snemovní v najbližšej dobe. Hlási sa poslanec Magyar.

Poslanec SL F. Magyar: Teraz nech sa ma niekto pokúsi presvedčiť o tom, že máme demokratický spôsob hlasovania, keď jeden poslanec zvíťazil nad tridsiatimi siedmimi. Keď pripočítame trinásť k tomu jednému, štrnásť je menej než polovica z tých tridsiatich siedmich. Kde je tu demokracia? Ďakujem.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Ďakujem predovšetkým podpredsedovi federálnej vlády, predsedovi Štátnej banky československej aj obom spravodajcom za ich prácu.

Pretože nemáme pozmeňujúce návrhy k vládnemu návrhu zákona o bankách, odporúčam, aby sme pokračovali a to vládnym návrhom zákona o účtovníctve, ktorý máme ďalej na programe. Keď dostaneme pozmeňujúce návrhy k bankám, budeme o nich hlasovať, potom po pozmeňujúcich návrhoch k zákonu o civilnej službe. Slovo má poslanec Špaček.

Poslanec SL J. Špaček: Pane místopředsedo, prosím vás, nevím, jestli nemáte nějakou závadu na mikrofonech, protože tady vás není vůbec slyšet, a to není jen proto, že kolegové hlučí, ale proto, že váš hlas je slabý.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Myslím, že nehovorím menej hlasno než obvykle. Prosím techniku, aby prekontrolovala mikrofóny.

Budeme pokračovať vládnym návrhom zákona o účtovníctve - tlač 1025 - a návrhom uznesenia snemovní - tlač 1091. Návrh zákona predložila federálna vláda.

Než prednesie úvodné slovo pán podpredseda vlády, hlási sa s faktickou poznámkou pán poslanec Hrušínský. Udeľujem mu slovo.

Poslanec SL R. Hrušínský: Dovolte mi dotaz. Proč se nedokončí civilní služba, když jde jen o odhlasování?

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Chceli sme v súvislosti s tým, že je tu prítomný podpredseda vlády, vyriešiť finančné zákony, dve banky, ktoré už boli, teraz je účtovníctvo, potom sa vrátime k civilnej službe, aby sme mohli pána podpredsedu uvoľniť.

Poslanec SL R. Hrušínský: Ale civilní služba je připravena, jen ji odhlasovat. Je to otázka tří minut.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Bohužiaľ by to netrvalo, pán poslanec, len tri minúty. Trvalo by to asi podstatne dlhšie, pretože ide o hlasovanie o pozmeňujúcich návrhoch, ktorých je veľa. (Poslanec Hrušínský: Děkuji vám.)

Návrh predložila federálna vláda - hovorím o návrhu zákona o účtovníctve - a poverila odôvodnením svojho podpredsedu, pána ministra financií Václava Klausa. Udeľujem mu slovo, aby odôvodnil tento návrh.

Prosím ostatní, kľud, vážení kolegovia, posaďte sa. V prípade, že vás účtovníctvo a tento návrh zákona nezaujíma, odoberte sa k porade do foyeru. Prosím, aby ste nepostávali v snemovni a nedebatovali tu, pretože to ruší rečníka. V danom prípade to bude podpredseda vlády. Prosím, pán podpredseda.

Místopředseda vlády a ministr financí ČSFR V. Klaus: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, prosím ještě o trochu pozornosti. Chtěl bych uvést vládní návrh zákona o účetnictví, jehož zpracovatelem bylo federální ministerstvo financí.

Zákonem o účetnictví spolu se zákonem o státní statistice dochází ke zrušení dosavadní jednotné soustavy tzv. sociálně ekonomických informací a informační soustavy organizací působících v období administrativně direktivního způsobu řízení našeho hospodářství. Touto samostatnou zákonnou úpravou účetnictví dochází i k určité rehabilitaci - faktické i právní - této ekonomické disciplíny, této profese bezprostředně spjaté s fungováním podniků a organizací v podmínkách tržní ekonomiky. Díky tomu je možné, aby zákon přinášel nové pojetí účetnictví. Respektuje požadavky direktiv Rady Evropských společenství, zejména v oblasti, kde se upravuje oceňování majetků a závazků, struktura a obsah informací vystupujících z účetnictví a prezentovaných v účetních závěrkách podniků, obchodních společností a některých dalších právnických osob a zpřístupnění těchto informací veřejnosti.

V dnešní době je klíčové to, že zákon - byl-li by schválen - by vytvořil kompatibilní situaci ve vztahu Československa k zahraničí, což je přesně to, co tak často požadují podniky, podnikatelé přicházející v dnešní době ze zahraničí.

Zákon navazuje i na československé tradice v období první republiky a na právní úpravu platnou u nás do roku 1951. Využívá všech dostupných poznatků teorie i praxe.

Všechna tato východiska vyústila ve vlastním návrhu zákona do celé řady zásadních účetních principů, jako je nepřetržitost trvání účetních jednotek, účetní a bilanční kontinuita účetních období, reálnost ve způsobech oceňování, zásada nekompenzovatelnosti aktiv a pasiv, nákladů a výnosů.

Vycházíme dále z toho, že je nezbytně nutné, aby účetnictví ve společném státě bylo jednotné pokud jde o účetně metodické pokyny a postupy. Povinnost zajištění této jednoty ukládá zákon federálnímu ministerstvu financí.

Za zásadní v celém tomto novém pojetí účetnictví je požadavek věrného zobrazení předmětu účetnictví, což předurčuje celou řadu vnitřních účetních položek, jejichž detaily jsou, myslím, nad síly většiny poslanců Federálního shromáždění. Proto se zde o nich nebudu podrobně vyjadřovat.

Zákon o účetnictví stanoví rozsah a způsob vedení účetnictví a jeho průkaznosti pro všechny právnické osoby a dále pro fyzické osoby, které provozují podnikatelskou nebo jinou výdělečnou činnost podle zvláštních předpisů, pokud pro daňové účely prokazují kromě svých příjmů i své výdaje založené na dosažení, zajištění a udržení těchto příjmů. Z fyzických osob, které provozují podnikatelskou nebo jinou výdělečnou činnost, se zákon nevztahuje na ty, jimž je stanovena daň z příjmu obyvatelstva paušální částkou nebo u nichž se daň stanoví odečtením výdajů stanoveným procentem příjmů podle daňového zákona. Tyto osoby tedy podléhají povinnostem, které jim ukládá pouze daňový orgán podle daňových předpisů.

Podstatné je to, že účetní jednotky nesmí kompenzovat, tedy vzájemně vyrovnávat položky aktiv a pasiv, nákladů a výnosů, jak to také vyplývá z tzv. čtvrté direktivy Rady Evropských společenství.

Kromě celé řady ustanovení ekonomické povahy zákon obsahuje i ustanovení vztahující se k průkaznosti účetnictví. Z hlediska tohoto aspektu, z hlediska průkaznosti účetnictví je významné to, že záznamy na technických nosičích dat mají stejnou právní relevanci jako písemná forma včetně mikrografických záznamů, představovaná zejména účetními doklady a ostatními písemnostmi. To je další významná věc.

Účinnost zákona se navrhuje v § 40 od 1. ledna 1992, a to v přímé návaznosti na Vámi schválený obchodní zákoník a na Vámi schválenou novelu občanského zákoníku. Proto vám doporučuji, abyste tento návrh přijali.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP