Úterý 10. prosince 1991

Dále mám několik drobností.

K bodu 26: V ustanovení § 175 odst. 1 navrhuji vypustit slova "nebo orgánem hospodářské arbitráže". Jde o trestnost křivého svědectví, při čemž podle nové úpravy hospodářského, nyní obchodního práva, a podle zákona o soudech nebudou orgány hospodářské arbitráže existovat. Dále doporučuji vypustit čárku na konci návětí. K tomu jsou gramatické důvody.

K bodu 34. Ustanovení § 203 odst. 2 poslední dvě slova "dva roky" nahradit výrazem "dvě léta". Je to otázka jednotné jazykové úpravy. V celém trestním zákoně se v plurálu používá výraz léta, takže aby se to nelišilo. Jde také pouze o redakční úpravu.

V bodu 43 - v § 250 a) - nahradit spojku "nebo" spojkou "a". Důvody jsou podobné. Nikde v nadpisu se v celém trestním zákoně nevyskytuje spojka "nebo". Vždy spojka "a". Také i v tomto případě to lépe odpovídá čistě spojovacímu významu. Zase je to jen redakční úprava. Domnívám se, že není třeba hlasovat.

K bodu 47. V návětí § 257 odst. 1 vypustit poslední slovo, tj. zájmeno tím. Toto zájmeno neodpovídá smyslu tohoto návětí a ve vztahu k možnostem uvedeným při pokračování skutkové podstaty pod písmeny a) až c) není logická a nehodí se.

Dále na str. 16 zpravodajské zprávy bych v čl. II bod 1 mezi slova "útvarů" a "soud" z gramatických důvodů bych doporučil umístit čárku. Zase se domnívám, že o tom nebude třeba hlasovat. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Prosím pana poslance Pohanku, aby dal své návrhy písemně. Má slovo poslanec Sokol, připraví se poslanec Tomsa.

Místopředseda SN J. Sokol: Pane předsedo, vážené Federální shromáždění, po dohodě s navrhovatelem, dovoluji si předložit tyto tři pozměňovací návrhy.

Za prvé. K bodu 16 vládního návrhu navrhuji, aby zněl takto: V § 35 odst. 1 se věta druhá a třetí nahrazují větou, která zní: "Pro jednotlivé úkony trestního řízení s výjimkou řízení před soudem se může obhájce dát zastoupit svým koncipientem." (Šum v sále.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Takže došlo k omylu. Připraví se poslanec Tomsa. Resp. slovo má poslanec Tomsa. Připraví se poslanec Doležal.

Poslanec SL J. Tomsa: Pane předsedo, pane předsedající, paní a pánové, chtěl bych jenom stručně k § 203, který zatím zní, že kdo veřejně nebo na místě veřejnosti přístupném týrá nebo utýrá zvíře, bude potrestán odnětím svobody až na dva roky, je také ještě dána podmínka, že to musí být opakovaný čin.

Domnívám se, pokud by byla tato právní norma v § 203 přijata v podobě tohoto vládou navrhovaného znění, došlo by k jakémusi ozdobnému přikrytí velice nepěkné skutečnosti i zatajení před naší i zahraniční veřejností.

Navrhuji proto změnu § 203 tohoto znění: Odstavec a) by zněl - kdo se dopustí psychického nebo fyzického týrání zvířete, které způsobí jeho smrt nebo vážné poškození zdraví, bude potrestán odnětím svobody až na dva roky nebo peněžitým trestem do 50 tisíc korun. Nebo obojím. Odstavec b) - soud může pro takové týrání zvířete odejmout, vyslovit zákaz držení zvířete na dobu 5 let nebo vyslovit zákaz výkonu povolání nebo jiné činnosti v souvislosti s níž došlo k týrání zvířete na dobu až 5 let. Odstavec c) - pokud se pachatel dopustil trestného činu týrání zvířat opakovaně, může být potrestán odnětím svobody až na 3 roky.

Odůvodňuji tento svůj návrh s tím, že jsem byl sám svědkem toho, kdy asi tak 16-18letí kluci polili benzínem psa, zapálili, a jako živou pochodeň ho nechali běhat po ulici. Dostal jsem stížnosti i od lidí na zaměstnance jatek v České Skalici, kde zaměstnanci jatek vylupují kravám oči a jinak týrají zvířata. Je to něco, co je nedůstojné tohoto národa. Domnívám se, jestliže někdo klesl tak hluboko, že takovým způsobem zachází s živým tvorem, že je hoden trestu. Nesouhlasím s tím, jestliže bychom pokládali zvíře pouze za nějakou užitkovou věc. Zvíře je živý tvor. Je třeba se k němu jako k živému tvoru chovat. Podle mého soudu je třeba takový postoj zakotvit i v zákoně. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji vám. Prosím, abyste svůj návrh předal zpravodajovi. Slovo má poslanec Doležal. Připraví se poslanec Jedinák.

Poslanec SN B. Doležal: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, budu hovořit k pozměňovacímu návrhu, který zde předložil kolega Hubálek. Víme, že nejrůznější komunistické dokumenty v minulosti, a to nejen dokumenty právní, se hemžily proklínáním fašismu ve všech pádech. Existovala dokonce instituce, která se oficiálně zabývala bojem proti němu. Přitom, pokud něco v posledním čtyřicetiletí ohrožovalo komunistický režim, nebylo to strašidlo fašismu, ale strašidlo demokracie. Okázalá protifašistická kanonáda měla zastřít společné rysy obou totalitních ideologií, internacionálního i nacionálního totalitního socialismu. Měla zafixovat dojem, že se jedná o něco naprosto disparátního a nesrovnatelného. Bohužel tak vznikla ve společnosti i ve veřejnosti iluze, která přežila až do dneška a ovlivňuje naše rozhodování v nedávné minulosti i přítomnosti. Souvisí to asi s tím, že se v naší současnosti uplatňuje jistý prvek komunismu, i když toho s lidskou tváří, díky účasti jeho protagonistů ve všech sférách veřejného života.

Chtěl bych se zmínit jen okrajově o dvou případech důsledků této iluze o zásadní jinakosti fašismu a komunismu. Za prvé. Pan poslanec Kvasnička v pátek při interpelaci hovořil o tom, že policistům a armádním důstojníkům činným za Slovenského štátu se doba jejich služby v oné historické periodě nezapočítává do služebního poměru. Připadá mi to zvláštní vzhledem k tomu, že lidé, kteří v armádě a policii sloužili v padesátých letech v době nejkrvavější komunistické diktatury, tyto problémy nemají. Chápu velmi dobře, že nelze lidem z 50. let příslušná služební léta nezapočíst. Právě tak, domnívám se, nelze nezapočíst léta služby těm, kteří byli činní za Slovenského štátu, a prokazatelně se nezúčastnili ničeho, co se dá označit jako válečný zločin. Druhý příklad. Nemám rád silná slova, nejsem si jist, zda je v souvislosti s padesátými léty možno mluvit o třetím odboji. Myslím, že spíše šlo o velmi rozsáhlou preventivní perzekuci, která měla odboji jako masovému jevu zabránit, a také mu zabránila. Nemohu však vůbec souhlasit s tím, aby lidé, kteří v 50. letech měli dost odvahy nebo byli okolnostmi donuceni k tomu, aby vzdorovali komunistické diktatuře se zbraní v ruce, byli dnes fakticky považováni za zločince, na velký rozdíl od účastníků odboje z doby II. světové války. Musíme si vážit obou, a dát to patřičně najevo. To znamená i zákonnými úpravami.

Už z tohoto důvodu je nezbytné, aby v dotyčné zákonné úpravě, jak to navrhuje pan poslanec Hubálek, byly zmíněny jak fašismus tak komunismus, a to pěkně vedle sebe, jak se sluší a patří. Je ovšem zapotřebí jít ještě dál. Fašismus a komunismus jsou dnes již dávno za zenitem své společenské nebezpečnosti. V obou případech se jedná o nebezpečí, které ztratilo své zásoby jedu. Lidská vynalézavost se však bohužel neomezuje jen na pozitivní záležitosti. Týká se i vymýšlení a průběžného uskutečňování široce založených společenských projektů, v nichž se fanatismus a darebáctví bude nepochybně snoubit zcela novým a nevídaným způsobem, takže už nebudou vzbuzovat (tak jako dnes vzbuzují komunismus a fašismus) všeobecný odpor, nýbrž naopak jásavé nadšení a zájem davu.

Proto s kolegou Mandlerem, jako s poslanci LDS doporučujeme, aby formulace § 260 a 261 byla univerzálnější, než jak to navrhuje kolega Hubálek, a aby přitom obsahovala to podstatné a pozitivní, co přináší návrh kolegy Hubálka.

Dovolil bych si náš návrh přečíst. Nadpis § 260 a 261 by zněl: "Podpora a propagace hnutí směřující do potlačení práv a svobod občanů."

§ 260 odst. 1: "Kdo podporuje nebo propaguje hnutí, které prokazatelně směřuje k potlačení práv a svobod občanů nebo hlásí národnostní, rasovou, třídní nebo náboženskou zášť jako např. fašismus nebo komunismus, bude potrestán odnětím svobody na 1 rok až 5 let."

§ 261: "Kdo veřejně projevuje sympatie k hnutí uvedenému v § 260, bude potrestán peněžitou pokutou až do výše 30 000 Kčs nebo odnětím svobody až na 6 měsíců."

K jednotlivým změnám: Doporučujeme v § 260 slova: "Hnutí, které prokazatelně směřuje k potlačování práv a svobod...", ve výčtu záští doporučujeme zařadit "třídní zášť", "fašismus a komunismus" je uveden jako příklad v závorce. Sankce v § 261 by se měly zmírnit z toho důvodu, že demokracie, která klade příliš brutální sankce, dokazuje tím, že nevěří tomu, že takové jevy dokáže udržet v marginální poloze.

Podotýkám, že pokud by tento návrh neprošel, budu hlasovat pro návrh kolegy Hubálka.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Dále hovoří paní poslanec Jedinák a poslankyně Čejková.

Poslanec SL Z. Jedinák: Pane předsedající, dámy a pánové, na rozdíl od svého předřečníka nebudu mluvit o politické trestné činnosti, spíš bych se zaměřil na to, co považuji za nutné v novele za ochranu ekonomiky a nové skutkové podstaty, zejména § 128 a následující.

Chtěl bych doplnit jedno nové ustanovení, tedy k paragrafu 128 a o nový odstavec 2 tohoto znění: "Stejně bude potrestán pro činnost uvedenou v odstavci 1, dopustí-li se v souvislosti s převodem privatizovaného majetku na základě smlouvy uzavřené s kupujícím." Odst. 2 a 3 se označují jako odst. 3 a 4.

Citované ustanovení § 128 má na mysli platící souvislosti s veřejnou soutěží nebo veřejnou dražbou. Náš právní řád zná i jiné způsoby nakládání se státním majetkem. Mám konkrétně na mysli kupní smlouvy s předem vybranými zájemci. Domnívám se, že obdobně jako veřejná dražba, veřejná soutěž by měl být chráněn zájem státu na tom, aby tyto majetkové transakce probíhaly v souladu se zákonem o velké privatizaci č. 92 a 91. Tento zákon o velké privatizaci umožňuje přímý prodej v § 14. Mohlo by docházet k znevýhodnění některých kupujících a k poskytnutí výhod některým kupujícím. Z tohoto důvodu tedy navrhuji doplnit odst. 2 citovaného paragrafu.

Další pozměňovací návrh se týká dosavadního ustanovení § 181 a), kde navrhuji doplnit o nový odstavec 2: "Stejně bude potrestán zločinem uvedeným v odst. 1, kdo poruší předpisy provozu jaderného reaktoru nebo o uskladňování, zpracování, ukládání, dopravě, provozu a vývozu jaderných materiálů."

Dosavadní odstavce 2 a 3 se označují jako 3 a 4 a v odstavcích 3 a 4 se slova nahrazují v odstavci 1 a 2.

Tento nově vložený odstavec 2 k § 181 má za účel chránit zájem státu na dispozici s jaderným materiálem, aby nedošlo k ekologickým haváriím, k nedovolené dispozici skladování dovozu a vývozu jaderného materiálu.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Dále hovoří paní poslankyně Čejková, připraví se poslanec Batta.

Poslankyně SL M. Čejková: Pane předsedající, kolegyně a kolegové, pan poslanec Tomsa mi usnadnil práci, protože mluvil o tom, o čem jsem chtěla mluvit já.

Je dobře, že se v novele trestního zákona objevuje § 203, který se týká týrání zvířat. Obávám se však, že ve znění, v jakém je uveden, nesplní svůj účel.

Petičnímu a iniciativnímu výboru došlo stanovisko organizací ochránců zvířat a přítomnými členy výboru bylo doporučeno přednést zde na plénu jiné znění tohoto paragrafu ve formě pozměňovacího návrhu, a to tak, jak zde byl přednesen od kolegy Tomsy.

Vím, že máme mnoho problémů s kriminalitou, v posledních týdnech velmi živých. Společnost stále ještě doplácí na morální úpadek minulých let. Přesto se však já přimlouvám za nové znění § 203. Týrání zvířete zůstává týráním, ať je to poprvé nebo opakovaně. Nevidím v tom žádný rozdíl. Stejně je pro mě nepřijatelné rozlišovat týrání zvířat na veřejnosti, či tam, kam nemá veřejnost přístup. Skupina poslanců našeho parlamentu interpelovala ve prospěch připojení se k Evropským konvencím na ochranu zvířat. Zákon na ochranu zvířat proti týrání čeká na schválení v republikových orgánech. I § 203 naší novely by měl odpovídat mezinárodním zvyklostem.

Navrhuji tedy nové znění § 203 a k tomuto znění se též připojují například členové Českého centra mezinárodního Penklubu, Výboru dobré vůle a ústní podporu mu vyjádřili i někteří poslanci - skauti z našeho Federálního shromáždění. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji paní poslankyni, dále má slovo pan poslanec Batta.

Poslanec SN I. Batta: Vážený pán predsedajúci, vážení kolegovia, moja reč bude naozaj krátka. Plne podporujem to, čo povedal pán poslanec Tomsa. Moja reč mala byť totožného znenia ako ctenej predrečníčky. Podávam ten istý pozmeňujúci návrh k § 203. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Nyní má slovo pan poslanec Konečný.

Poslanec SL J. Konečný: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, budu také stručný. Mám několik pozměňovacích a doplňujících návrhů.

V § 175, v odst. 1, kde jsou slova "kde jako svědek..." nebo "před státním notářem nebo orgánem hospodářské arbitráže" - myslím, že hospodářská arbitráž se ruší a od 1.1.1992 bude existovat orgán obchodního soudu, takže by se to tam mohlo vsunout.

U § 267 v odst. 1, e) se hovoří "byl za takový čin v posledních dvou letech odsouzen". Já bych toto "e)" navrhoval dát do odst. 2. Mám totiž dojem, že se trestní zákon, ani doplňující trestní zákon nezabývá přestupkovou činností. Když občas hovořím s příslušníky policie nebo s lidmi od soudu, tak říkají, že určitá nevýhoda je v tom, že jsou lidé, kteří mohou permanentně páchat drobnou trestní činnost a že tyto přestupky do určité hranice nejsou nějakým způsobem postihnutelné. Proto by se na to mělo myslet v trestním zákoně, kam by se tato přestupková činnost měla dát s tím, jako je v návrhu do dvou let - "byl za takovou činnost v posledních dvou letech odsouzen", že by tam také mělo být dáno, když bylo vedeno řízení pro přestupek v posledních dvou letech nebo v roce. Toto by se tam mělo přesně uvést.

V § 251 a) v prvním odstavci bych navrhoval, že je nutno vytvořit normu pro ověření způsobu nabytí věci nejen tím, že je tam psáno, že "kdo jinému umožní zastřít původ nebo zjištění původu věci získané trestnou činností", ale dochází také k takovým případům, kdy by ten, kdo je v určitém podezření, měl uvést, jakým způsobem věc nabyl.

Naposled bych chtěl ještě dodat - možná, že by se navrhovatel opět nad tím měl zamyslet - že návrh trestního zákona se opětovně nezabývá problémem prostituce. Míním to tak, že v jiných státech je přímo uváděno i v trestním zákoně, jakým způsobem smí být provozována a všechno, co s touto činností souvisí. To jsou všechny mé připomínky, děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Nyní má slovo poslankyně Nováková, připraví se poslanec Kvasnička.

Poslankyně SL E. Nováková: Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, přestože navrhovaná novela trestního zákona neobsahuje změnu § 205, ohrožení mravnosti, podávám návrh na novelizaci i tohoto paragrafu, neboť jsem přesvědčena, že je mnoho důvodů pro tuto změnu.

Současný vývoj naší společnosti spolu se vším pozitivním přináší i řadu problémů dříve prakticky neexistujících. Jedním z nich je i nárůst a zcela volné šíření pornografických děl v nejrůznějším provedení. Tato situace je jak odborníky pedagogy, lékaři i kriminology, tak i veřejností odsuzována a požadována náprava.

Rektor Karlovy university prof. Palouš minulý týden navštívil Federální shromáždění a žádal od nás, poslanců, abychom se vážně a bez odkladů vyřešením tohoto problému zabývali. Zatímco v mnoha vyspělých zemích se nahota opět zahaluje a cudnost a stud nabývá své vážnosti, u nás se s velkou dravostí rozvíjí bezohledně podnikatelská činnost v oblasti pornografie. Dochází ke kombinaci mnoha záporných vlivů, jako je praktická absence podnikatelské etiky, nedostatečná legislativní úprava pravidel podnikání, ochromení činnosti orgánů trestního řízení, zejména policie, a v neposlední řadě morální nepřipravenost a mnohdy lhostejnost veřejnosti. Setkáváme se s uplatňováním práv a svobod bez ohledu na práva jiných.

Z kriminologického hlediska - jak uvádějí pracovníci Ústavu pro kriminologii a sociální prevenci - můžeme pornografii zcela nepochybně přiřadit k sociálně patologickým jevům podobně jako prostituci, narkomanii a alkoholismus. Z materiálů tohoto ústavu rovněž vyplývá, že pornografie vede k rozšíření zločinnosti spojené se sexuálním násilím na ženě. Agresivní pornografie je shodně odborníky kriminology i sociálními psychology považována jako faktor zvyšující kriminalitu a přispívá obecně k agresivitě ve společnosti. Při nárůstu kriminality u nás nelze tak závažnou problematiku přehlížet.

Dále se domnívám, že Úmluva o právech dítěte v čl. 17 písm. e), čl. 18, 24, 29, 34 a rovněž Listina základních práv a svobod v čl. 10 a 32 nás zavazuje k tomu, abychom problém pornografie řešili se vší vážností a s ohledem i na budoucí možné důsledky.

Dovolím si upozornit i na mezinárodní Úmluvu o potlačování obchodu s necudnými publikacemi a jejich rozšiřování z roku 1927, která byla Československou republikou ratifikována a je i nadále součástí našeho právního státu. Bohužel široká, natož tzv. podnikatelé tuto skutečnost neznají, ale není zřejmě známa ani odpovědným pracovníkům sdělovacích prostředků.

Dosavadní pojmové vymezení ve stávajícím § 205 nezajišťuje efektivní řešení této problematiky, ačkoliv ze soudní praxe - opírám se o poznatky Kriminologického ústavu - jednoznačně vyplývá, že ustanovení § 205 trestního zákona má za cíl postihnout především pornografii. Rovněž stanovisko Generální prokuratury ze září 1990 vztahuje ustanovení § 205 na oblast sexuální. V připomínkách Generální prokuratury Slovenské republiky je poukazováno, že právě problémy praktické aplikace nejasně a obecně formulovaného ustanovení § 205 vedou k jeho mizivé účinnosti.

Můj návrh vychází z ustanovení trestního zákona Spolkové republiky Německo. Návrh nového znění § 205, odst. 1: "Kdo uvádí do oběhu, rozšiřuje, činí veřejně přístupnými, vyrábí nebo dováží pornografická díla písemná, nosiče zvuků nebo obrazů, zobrazení nebo jiné předměty ohrožující mravnost, v nichž se projevuje hrubá neúcta k člověku, vysoký stupeň násilí a brutality, která zobrazují sexuální styky s dětmi, se zvířaty nebo jiné sexuálně patologické praktiky, bude potrestán trestem odnětí svobody až na jeden rok, peněžitým trestem nebo propadnutí věci. Odst. 2: Kdo pornografická díla písemná, nosiče zvuků nebo obrazů nebo vyobrazení a) nabízí, přenechává nebo zpřístupňuje osobám mladším osmnácti let nebo b) na místě, které je osobám mladším osmnácti let přístupné, nebo může být jimi pozorováno, vystavuje nebo jinak zpřístupňuje, bude potrestán trestem odnětí svobody až na jeden rok, peněžitým trestem nebo propadnutí věci."

Dovolte krátké vysvětlení k oběma odstavcům. K odst. 1: Navrhované znění se snaží nepřímo ohrožením trestních sankcí za porušení tohoto ustanovení tak, jak je to v zahraničí běžné, absolutizovat zákaz tzv. tvrdé pornografie. jak vyplývá z návrhu, tvrdá neboli agresivní pornografie, je prezentována produkcí eticky a mravně upadlých erotik, v nichž se projevuje hrubá neúcta k člověku, zejména k ženě, která je degradována na pouhý objekt sexuálního uspokojení. Vysoký stupeň násilí a brutality, sadismus, masochismus, různé formy flagelanství apod. Prezentuje různé zvrácenosti - styk s dětmi, se zvířaty, na mrtvolách atd. Tento druh pornografie je hrubě sexuálně dezorientující i zdravou dospělou populaci. Jeho výroba, prodej, distribuce i jakékoli další způsoby uvádění do oběhu jsou v zahraničí postihovány trestními zákony.

K odst. 2: Toto ustanovení speciálně chrání mladistvé, tj. osoby do osmnácti let před negativními vlivy pornografických děl. Netýká se pouze ochrany mladistvých před následky agresivní pornografie, ale též tzv. neagresivní, která je u dětí a mládeže způsobilá hrubě narušit nebo ohrozit jejich zdraví, morálně etický a sexuálně etický rozvoj. Je nutno vycházet z toho, že není možné spoléhat se na samostatný úsudek a odpovědnost mladistvých a odpovědné působení jejich vychovatelů.

I v zahraničí se považuje za nezbytné konkrétními opatřeními z nařízení státu zajistit odpovědnost podnikatelů, nakladatelů, osob realizujících vysílání rozhlasové i televizní a dalších osob, které musí samoomezováním a kontrolou odvrátit od dětí a mladistvých negativní důsledky pornografických děl. V případě, že tak nečiní, jsou vystaveni trestnímu postihu.

Vážení kolegové, doufám, že jste porozuměli, že navrhovaná novela § 205 naprosto nesleduje zákaz pornografie a podnikání v oblasti erotiky jako takové, neboť úplný zákaz by podstatu věci nevyřešil a stát by se sám sebe zbavil možností udržovat pornografii v únosných mezích.

Závěrem bych chtěla říci, že zkušenosti ze zahraničí jednoznačně opravňují k závěru, že současně s počáteční fází lavinovitého šíření tohoto jevu dochází zhruba po 5 letech k postupnému ochabnutí zájmu o ni. Nemizí a nezmenšuje se však negativní působení pornografie na děti a mládež a negativa vyplývající i pro populaci dospělou z agresivní pornografie.

Děkuji za pozornost a věřím, že podpoříte můj návrh.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP