(Jednání zahájeno ve 13.07 hodin.)
Přítomno: | 132 poslanců Sněmovny lidu |
67 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
59 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomni poslanci:
Sněmovny lidu:
Adámek, Bakšay, Černý A., Dienstbier
J. st., Hanák, Kňažko, Konečný
J., Kováč M., Langoš, Miller, Sahligerová,
Világi, Vrchovský, Záležáková
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Burian, Doležal, Mečl, Mikan, Pernica F., Prokop,
Samková, Sochor
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:
Bačinský, Čalfa, Farkaš, Glezgo, Krištofík,
Mečiar, Molnár, Moric, Muška, Posluch, Roman,
Seman, Slota, Vosček
Návrh pořadu schůze:
1. Vystoupení prezidenta ČSFR
2. Vládní návrh, kterým se předkládá
Federálnímu shromáždění
ČSFR k vyslovení souhlasu Rámcová
dohoda o finanční spolupráci mezi Českou
a Slovenskou Federativní Republikou a Evropskou investiční
bankou podepsaná v Praze dne 16. července 1991 (tisk
962)
3. Návrh zákona o životním prostředí
(tisk 921) a návrh usnesení výborů
SL a SN (tisk 1062)
4. Vládní návrh zákona o ochraně
topografií a polovodičových výrobků
(tisk 945) a návrh usnesení výboru SL a SN
(tisk 1063)
5. Zpráva místopředsedy vlády ČSFR
a ministra zahraničních věcí ČSFR
J.Dienstbiera o čs. zahraniční politice (tisk
973)
6. Vládní návrh zákona o dovozní
dani (tisk 985) a návrh usnesení výborů
SL a SN (tisk 1067)
7. Vládní návrh zákona o civilní
službě (tisk 848) a návrh usnesení výborů
SL a SN (tisk 946)
8. Vládní návrh na ustavení prezídia
a dozorčí rady Federálního fondu národního
majetku (tisk 975)
9. Návrh zákona, kterým se doplňuje
zákon č. 109/1964 Sb. (hospodářský
zákoník) ve znění pozdějších
předpisů (tisk 927) a návrh usnesení
výborů SL a SN (tisk 1061)
10. Odpovědi na interpelace poslanců
11. Interpelace a otázky poslanců
12. Vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje trestní zákon
(tisk 1002) a návrh usnesení výborů
SL a SN (tisk 1064)
13. Vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje trestní řád
a zákon o ochraně státního tajemství
(tisk 984) a návrh usnesení výborů
SL a SN (tisk 1065)
14. Vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.116/1990
Sb., o nájmu a podnájmu nebytových prostor
(tisk 898) a návrh usnesení výborů
SL a SN (tisk 1060)
15. Vládní návrh zákona o mzdě,
odměně za pracovní pohotovost a o průměrném
výdělku (tisk 1011) a návrh usnesení
výborů SL a SN (tisk 1088)
16. Návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 92/1991 Sb.,o podmínkách
převodu majetku na jiné osoby (tisk 925) a návrh
usnesení výborů SL a SN (tisk 1066)
17. Návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 229/1991 Sb., o úpravě
vlastnických vztahů k půdě a jinému
zemědělskému majetku (tisk 928)
18. Zpráva o dodržování lidských
práv v ČSFR
19. Návrh ústavního zákona o způsobu
přijetí nové Ústavy ČSFR (tisk
1054)
20. Vládní návrh zákona o Státní
bance československé (tisk 1024) a návrh
usnesení výborů SL a SN (tisk 1089)
21. Vládní návrh zákona o bankách
(tisk 1023) a návrh usnesení výborů
SL a SN (tisk 1090)
22. Vládní návrh zákona o účetnictví
(tisk 1025) a návrh usnesení výborů
SL a SN (tisk 1091)
23. Vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
563/1990 Sb., o rozpočtových pravidlech federace
(tisk 1026) a návrh usnesení výborů
SL a SN (tisk 1068)
24. Kontrola plnění státního rozpočtu
za III. čtvrtletí 1991 (tisk 1087)
25. Vládní návrh zákona o úpravě
a vypořádání majetkových vztahů
v družstvech (tisk 1047)
26. Zpráva vlády ČSFR o situaci a výhledu
československého zemědělství
27. Návrh ústavního zákona, kterým
se mění a doplňuje ústavní
zákon č. 327/1991 Sb., o referendu (tisk 1055)
28. Návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 490/1991 Sb., o způsobu
provádění referenda a zákon č.
491/1991 Sb., o organizaci Ústavního soudu ČSFR
a o řízení před ním (tisk 1079)
29. Zpráva generálního prokurátora
ČSFR o stavu trestního řízení
a výsledcích postihu funkcionářů
bývalého režimu
30. Volba kandidáta na člena Ústavního
soudu ČSFR
31. Návrh státního rozpočtu federace
na rok 1992
32. Návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 427/1990 Sb., o převodech
vlastnictví státu k některým věcem
na jiné právnické nebo fyzické osoby
Doplněný program
- návrh zákona, kterým se mění
zákon č.455/1991 Sb., o živnostenském
podnikání (živnostenský zákon)
(tisk 1098)
(Schůze zahájena ve 13.07 hodin.)
Předseda FS A. Dubček: Vážené
Federálne zhromaždenie, vážené
poslankyne, vážení poslanci, vážení
hostia, zahajujem 19. spoločnú schôdzu Snemovne
ľudu a Snemovne národov. Pán prezident Václav
Havel požiadal o vystúpenie na začiatku našej
schôdze a preto ako bod 1. našej spoločnej schôdze
zaraďujem vystúpenie pána prezidenta Václava
Havla, ktorému udeľujem slovo. Po jeho vystúpení
budeme pokračovať v prejednávaní návrhu
programu 19. spoločnej schôdze. Prosím pána
prezidenta, aby sa ujal slova.
Prezident ČSFR Václav Havel: Vážený
pane předsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, v uplynulých dnech
jsem vám předal s žádostí o urychlené
projednání pět návrhů nových
zákonů, z toho čtyř ústavních.
Další návrh zákona, s předchozími
bezprostředně související vám
předložím příští
týden. Se základními myšlenkami těchto
zákonů jsem ještě před jejich
odevzdáním parlamentu seznámil veřejnost.
Ale nejen to. Požádal jsem dokonce občany o
podporu svých návrhů. Dovolte mi, abych vám
nyní blíže vysvětlil, proč jsem
se rozhodl k tomuto neobvyklému postupu a jaký je
smysl předložených návrhů.
Dnes už každý náš občan i
kdekdo v zahraničí ví, že naše
země se ocitá na pokraji hluboké státoprávní
krize. V posledním roce jsem k vám z tohoto místa
promlouval několikrát a všechny mé projevy
se nesly v témže duchu. Upozorňoval jsem na
to, že nám taková krize hrozí, nedomluvíme-li
se brzy o naší státní budoucnosti a
nevybudujeme-li zároveň systém ústavních
pojistek, které by nám umožnily čelit
různým druhům nebezpečí, jež
nám za daného nevyřešeného stavu
mohou hrozit. Nesouhlasil jsem s názorem, že ústava
není to hlavní a že může počkat.
Cítil jsem naopak, že žádný z velkých
problémů, s nimiž naše společnost
zápasí, od politických přes ekonomické
až po sociální, nemůžeme úspěšně
vyřešit, neodpovíme-li si co nejdříve
na otázku, v jakém státě chceme žít.
Mé alarmující projevy ústily obvykle
do konkrétních návrhů a končily
apelem na vaši odpovědnost.
Vědom si nutnosti přebudovat od základu a
včas náš ústavní systém,
odevzdal jsem vám už téměř před
rokem jako podklad k další práci svůj
návrh nové federální ústavy.
Už před rokem byla z mé iniciativy zahájena
také dlouhá série různých jednání
ústavních činitelů a představitelů
politických stran o budoucím uspořádání
našeho státu.
Těchto schůzek byly desítky a mnozí
z nás jim věnovali už stovky hodin. Stále
jsem věřil, že svobodně zvolená
a svým voličům odpovědná politická
reprezentace dospěje k rozumné dohodě. Jistě
mi lze leccos vyčíst. Rozhodně mi ale nelze
vyčíst nečinnost, nedostatek trpělivosti
a nedostatek vůle k vytváření prostoru
pro klidný dialog zástupců lidu. V určitou
chvíli jsem však začal pochybovat, že
lze jít po této cestě dále bez nějakého
nového impulsu. Netvrdím, že nebylo dosaženo
ničeho. Leccos se domluvilo, leccos se vyjasnilo. Ani Federální
shromáždění nezahálelo, experti
pracovali na návrhu nové ústavy a udělali
hodně nové práce, scházela se parlamentní
komise pro přípravu nové ústavy a
vaše plénum přijalo už v lednu Listinu
základních práv a svobod, jeden z pilířů
budoucí ústavy, a později i ústavní
zákony o Ústavním soudu a referendu.
To hlavní, ale bohužel, stále vyřešeno
není. Stále nevíme, zda budeme státem
jedním, či státy dvěma a jakou formu
bude mít soužití občanů našich
dvou republik. Stále to nevíme, ačkoliv je
už opravdu nejvyšší čas, abychom
to věděli. Naše nejistota je v této
věci dokonce hlubší než před rokem.
Je to nejistota enervující, trýznivá,
nebezpečná a stále nebezpečnější.
Společnost si totiž stále uvědomuje,
jak neblaze tato nevyjasněná situace dopadá
na její každodenní život. Lidé
ztrácejí důvěru v budoucnost, pochybují
o životaschopnosti naší mladé demokracie
a o schopnostech těch, kteří stojí
v čele. Správně tuší, že
kdesi v pozadí všech jejich nejistot se skrývá
nejistota nejvážnější, nejistota
o druhu české, slovenské a československé
státní existence.
Mé pochybnosti o tom, že ústavní činitelé,
zastupitelské sbory a političtí předáci
jsou schopni sami mezi sebou a bez impulsů zvenčí
brzy a jednoznačně se domluvit, vyvrcholily předminulý
týden, kdy jednání národních
rad o smlouvě skončila na mrtvém bodě,
Federální shromáždění
se nedohodlo na otázce pro referendum a Slovenská
národní rada se už po několikáté
vyrovnávala s pokušením jednostranně
dát na program svého jednání vyhlášení
svrchovanosti Slovenské republiky jako mezinárodně
právního subjektu. Týden, kdy se to všechno
stalo, jsem přitom trávil na Slovensku a denně
tam byl konfrontován s varovným pocitem ohrožení.
Zdálo se mi, že tento pocit je na Slovensku daleko
silnější než v českých zemích.
To vše mne dovedlo k rozhodnutí, že se pokusím
přivolat na pomoc toho ústavního činitele,
od něhož jsou odvozeny funkce poslanců národních
rad, vaše funkce a skrze vás i funkce má, toho
ústavního činitele, který zatím
neměl mnoho možností se k základním
otázkám naší státnosti vyjádřit,
toho ústavního činitele, jehož ústavní
funkce je na rozdíl od těch našich trvalá,
totiž občana.
Chtěl jsem povzbudit slovenskou veřejnost k tomu,
aby zřetelněji než dosud a bez strachu z následků
vyjádřila svou skutečnou vůli, zároveň
jsem ale chtěl v české veřejnosti,
unavené, rezignované a náchylné připravovat
se už na rozchod, obnovit pocit spoluodpovědnosti
za osud našeho společného státu. Chtěl
jsem rozproudit občanskou krev, která by mohla dodat
nové síly a energii ochabujícím politickým
reprezentacím.
Vím, že jste tento můj krok nesli těžce
a že nejeden z vás ho zakoušel jako útok
na vaši legitimitu, ne-li přímo na základní
principy zastupitelské demokracie. Nedivím se vám.
Ale zároveň jsem přesvědčen,
že to byl krok správný a jediný možný.
Občané dali najevo, že jim ještě
není všechno jedno. Dali najevo, že chtějí
žít v demokratickém státě a že
chtějí, aby úctyhodné množství
zákonů, které jste přijali, měly
vůbec kde platit. Dali najevo, že lecjakou nejistotu
jsou schopni snést, budou-li mít jistotu alespoň
v jedné základní věci, že u nás
nenastane stav státoprávního chaosu, že
se nezastaví chod ústavních orgánů,
že nebudou strženi do permanentních občanských
konfliktů, že své oběti budou přinášet
v poměrech, které dávají jistotu o
demokratické státní budoucnosti.
Nevím, jestli je Československo odsouzeno k pádu
do právního chaosu, k trvalé ústavní
krizi, k ochromení státní správy,
k divokému rozpadu a k tomu, aby se stalo doménou
politických dobrodruhů. Vím ale, že
proti takové alternativě je třeba ze všech
sil bojovat. V rámci svých možností
se o to pokouším. Pokusil jsem se o to jak tím,
že jsem organizoval a moderoval nekonečné množství
politických jednání, tak tím, že
jsem nakonec přivolal na pomoc občany a předložil
vám ty návrhy zákonů, které
jsem vám předložil.
Jsem rád, vážené poslankyně a
vážení poslanci, že jste krátce
po svém prvním šoku z mého veřejného
vystoupení pochopili etos a celkový smysl mé
iniciativy a postavili se k ní vstřícně.
Všechny mé návrhy směřují
k témuž: Mají společný smysl,
téhož ducha, jednu koncepci a jsou vzájemně
provázány. Prosím vás tedy, abyste
je i vy takto chápali. Jejich cíl je dvojjediný:
Na jedné straně prorazit slepou uličku, do
níž se dosavadní státoprávní
jednání dostala, a otevřít jim tak
nový prostor, na druhé straně vytvořit
systém nouzových pojistek pro případ,
že tato jednání zůstanou i nadále
ve slepé uličce, nebo vyústí dokonce
do skutečné ústavní krize.
Prvním z předložených návrhů
je návrh ústavního zákona o přijímání
nové ústavy. Je v něm zakotven princip, že
nová ústava nabude platnosti teprve po souhlasu
národních rad. Jde o princip, který je z
hlediska našeho dosavadního ústavního
stavu nový, ale který není v rozporu s federativním
systémem. Jsou federace, které tento princip znají
a uplatňují. Tato neobvyklost v našich poměrech
jen zrcadlí neobvyklost naší situace, kdy se
pokoušíme proměnit náš stát
na skutečně demokratickou federaci založenou
na rovnoprávnosti dvou republik, které ji tvoří.
Je těžko představitelné, že by
Federální shromáždění
mohlo přijmout kvalifikovanou většinou ústavu,
která neodpovídá vůli republik a s
kterou by mohly národní rady nesouhlasit. Obzvlášť
těžko představitelné by to bylo tehdy,
kdyby východiskem federální ústavy
byla smlouva o státoprávním uspořádání
mezi národními radami. Přesto by mělo
přijetí tohoto zákona velký politický
smysl. Dalo by republikám záruku, že ze zákona
nelze přijmout jinou ústavu, než s jakou souhlasí.
Zároveň by takový zákon přímo
materializoval a ústavně vyjádřil
zásadu, že naše federace není ničím
jiným než společným státem dvou
našich republik, které ho spolu tvoří
z vlastní vůle a k svému prospěchu
a rovnoprávně spoluurčují jeho strukturu.
Jde o schválení jednorázové. Další
eventuální změny nové ústavy
by podléhaly republikové kontrole už jiným
způsobem, přímo v nové ústavě
zakotveným.
Domnívám se, že přijetí tohoto
zákona by mohlo usnadnit jednání národních
rad o smlouvě, protože by jim dalo předem garantovanou
kontrolu nad tím, že se nová ústava,
kterou může přijmout jen Federální
shromáždění, nevzdálí
jejich smlouvě, pokud bude uzavřena. Jsem přesvědčen,
že přijmete-li tento zákon, usnadníte
tím práci sobě i národním radám.
Druhým návrhem, který jsem vám předložil,
je novela ústavního zákona o referendu. Navrhuji,
aby prezident mohl vyhlásit referendum o základních
otázkách našeho státoprávního
uspořádání v obou republikách
současně i ze své vůle, vázané
jen souhlasem federální vlády.
Za druhé navrhuji, aby musel takové referendum vyhlásit
na základě občanské iniciativy, totiž
vyjádří-li se pro to půl miliónu
voličů v České republice a čtvrt
miliónu voličů v Slovenské republice.
Tyto počty odpovídají zhruba sedmi procentům
občanů a nutno říci, že jsou
podstatně vyšší než v jiných
evropských státech, které mají ve
svých ústavních systémech princip
referenda vyvolaného vůlí občanů.
Prezident je povinen vyhlásit rovněž referendum
o eventuálním vystoupení z federace v té
republice, v níž o to požádá příslušný
počet občanů.
Navrhuji posléze, aby doba před volbami, v které
se referendum nesmí konat, byla zkrácena z pěti
měsíců na tři.
Smyslem tohoto návrhu je vytvořit operativní
a rychle použitelnou pojistku pro případ, že
by se referendum ukázalo být jedinou cestou k vyjasnění
našeho budoucího státoprávního
uspořádání.
Občané bývají formou referenda tázáni
mimo jiné na věci, v nichž se zastupitelské
sbory neshodly. Není proto logické, aby formulace
příslušné otázky byla pouze v
rukou těchto sborů, protože jejich neshoda
se může promítnout i do neshody o tom, jak
položit otázku. To se ostatně stalo i v našem
případě.
Vše nasvědčuje tomu, že uspořádání
referenda by mohlo vnést do našich státoprávních
sporů jasno, a že občané si sami referendum
přejí. Jde o nejdemokratičtější
způsob, jak mohou národy rozhodnout o svém
sebeurčení a občané vyjádřit
svůj názor na budoucnost státu. V našem
případě je to dokonce jediný ústavní
způsob, jímž lze rozhodnout o jeho eventuálním
rozdělení. Přitom je při současné
právní úpravě prakticky znemožněno
tohoto ústavního institutu využít. Netvrdím,
že využit být musí. Stále je ještě
možné, že se dosáhne shody a že se
situace uklidní. Tvrdím pouze, že tento nástroj
musí být operativně použitelný,
že musí být tak říkajíc
v pohotovosti, což dnes, bohužel, neplatí. Jde
tedy opět o součást fungujícího
systému pojistek proti nebezpečí právního
chaosu nebo dvojpráví, které považuji
za vážnější než možnost
ústavního rozdělení státu.
Novelizaci ústavního zákona o referendu bylo
třeba promítnout i do novelizace prováděcího
zákona. Příslušný návrh
jsem vám už také předložil.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, hluboce si vážím toho, že jste
vyslyšeli mé naléhavé volání
i hlas mnoha svých voličů a že jste
oba ústavní zákony, o nichž jsem tu
mluvil, jakož i novelu prováděcího zákona
o referendu zařadili přednostně už na
program této své společné schůze
a že jste tyto předlohy ihned po jejich odevzdání
začali projednávat ve výborech. Nebudu mít
jako předkladatel námitky proti žádné
změně, kterou v mých předlohách
provedete, pokud je nezbaví smyslu, který mají
a který jsem se vám pokusil stručně
vyložit.
Jak jsem už řekl, všechny mé návrhy
tvoří jeden provázaný celek a sledují
společný cíl. Proto mi dovolte, abych teď
pohovořil i o zbývajících dvou navržených
ústavních zákonech, které sice prozatím
nemáte na programu této své schůze,
které jsem ale už také předložil
Federálnímu shromáždění
a o nichž věřím, že je projednáte
vzhledem k jejich naléhavosti rovněž brzy.