Středa 13. listopadu 1991

Předsedající předseda SL R. Battěk: To byl poslanec Petr Toman. Další přihlášený je Jiří Adámek - Hnutí za samosprávnou demokracii-SMS II. Prosím, faktická poznámka, pan poslanec Tichý.

Poslanec SN B. Tichý: Chtěl bych upozornit poslance Tomana, že Federální shromáždění už zvedlo svůj hlas. Zvedá ho v návrhu usnesení, které přednesl pan poslanec Stome. Jedná se o to, aby se Federální shromáždění zapojilo do tohoto procesu. Lze se vyjádřit k tomuto návrhu usnesení.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji, je ještě jedna faktická. To je pan poslanec Kováč Marián.

Poslanec SN Marián Kováč: Pán predsedajúci, mňa by zaujímalo, podľa akých kritérií stanovíte prihlásenie do rozpravy.

Předsedající předseda SL R. Battěk: To je zajímavá otázka, ale chcete-li se osobně přesvědčit, mám na každém přihlášeném číslo, takže se mi nedaří švindlovat.

Poslanec SN Marián Kováč: Takže kolegu Benčíka, ktorého som prihlásil, nie náhodou posúvate.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Když už jste tak otevřený, tak vám musím říci, že má číslo 10 a přijde na pořad teď jako čtvrtý. Jste spokojen?

Poslanec SN Marián Kováč: Áno, ďakujem za odpoveď.


Předsedající předseda SL R. Battěk: Já vám též děkuji, pane poslanče, ujměte se slova.

Poslanec SL J. Adámek: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, jen krátce k otázce referenda. Kolik stran tolik asi bude názorů na formulaci této otázky. První vlastně položil tuto otázku v konkrétní formě prezident republiky. Ve svém kategorickém požadavku, vzneseném na půdě Federálního shromáždění, stanov jako jediný možný princip federativní. Ovšem dál tvrdí, že federativní stát musí mít své federální orgány, které vykonávají základní pravomoce, jež jim republiky svěřují, což je konfederativní princip. Co se týče okruhu základních pravomocí, řadí mezi ně i společnou obranu; zahraniční politiku, měnu a federální zákonodárství. První tři pravomoce připomínají dualismus.

Dříve než se vyhlásí referendum, musí být po obsahové stránce stanoveno to nejdůležitější, a to je obsah otázky referenda. Již jsem se zmiňoval o prezidentově názoru na tuto otázku. Nyní k několika dalším názorům. Někde se mluví o zachování společného státu, někde o eventuálním vystoupení ze společného státu. Návrh HSD-SMS II. zde byl již přednesen, přesto si jej dovoluji zopakovat: "Jsme pro vícečlenný společný stát tvořený třemi samosprávnými a rovnoprávnými subjekty při respektování historických hranic jednotlivých zemí před jejich zrušením 1. 1. 1949". Domnívám se, že toto řešení je nejschůdnější. Z uvedeného, co jsem řekl, vyplývá jednoznačně, že je velký počet návrhů, a to z různých náhledů. Ujednocování bude těžké, to je jedna stránka věci. Druhou je fakt, že právě teď probíhají rozhodující státoprávní jednání, které by mohla otázka referenda spíše narušit, než jim prospět. Už proto, že dosud není shoda v některých základních otázkách. Proto by bylo vhodné důkladně zvážit, zda-li právě v této chvíli je vhodné nastolit otázku referenda.

A ještě na okraj bych dodal, že stejně jako pan poslanec Dostál, i my jsme dostali dva telefonáty, jednak pana Stýskala ze Znojma, kde se staví za naše stanovisko, a stejně tak pan Solich z Malé Bystřice.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu poslanci Adámkovi. Teď je na řadě pan poslanec Emanuel Mandler z Liberálně demokratické strany. Připraví se pan poslanec Roman. Nepřipraví, protože se vzdal svého slova.

Poslanec SL E. Mandler: Vážený pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, pokud jde o vypsání referenda, panuje zvláštní a podivná situace. Neměli jsme nejdřív, alespoň my zde v Čechách ani zákon o referendu ani otázku. Zřejmá za to byla odpověď. Nesmí dojít k rozpadu společného státu. Teď se postupně vytvářejí dodatečně potřebné zákony, ale nemáme otázku a dnes teprve o ní jednáme. Máme odpověď a tato odpověď by měla vypovídat a svědčit o otázce.

Heslo: "Nedopustíme rozdělení našeho státu, podávané přirozeně v mnoha dalších a podobných podobách, má nepříjemnou podobnost i nepřímou sice, ale přece jen souvislost." Promiňte, že se o ní zmiňuji, myslím, že je to nutné. Vždy totiž v minulých socialistických desetiletích, kdy se jen trochu zostřila společenská situace, ozvalo se ono známé a proslulé: "Republiku si rozvracet nenecháme." A dodávalo se, že s těmi, kdo si nedají říci, zatočíme.

Dámy a pánové, nepřipomínám tuto souvislost proto, abychom snad my, liberálové, mohli rozvířit diskusi o nové totalitě. My se prostě domníváme, že když už se takováto souvislost objeví, je třeba co nejpřesněji uvažovat o tom, co vlastně znamená. V tomto případě, co znamená ve vztahu k vypsání referenda a formulaci jeho otázky. Jde myslím o toto: Chápání státu, ve kterém jako občané žijeme, je vlastní každému lidskému společenství. Jako vysokou hodnotu chápou svůj stát vlastně všechna demokratická společenství, jinak by v nich občané nemohli dobrovolně žít. To je nesporné. Od toho se ovšem liší ideologie falešné sakralizace - zbožnění státu. Je v moderní době typická pro státy, které nejsou demokratické, nebo v nich je demokracie potlačena. Když se dnes mnozí z reprezentantů českého voličstva chystají prosadit otázku referenda tak, že základem této otázky je tento náš stát jako věc nanejvýš posvátná - podívejme se, jak je zorganizována a aranžováno - vzniká napětí a přímo rozpor mezi proklamovanou demokratičností a tímto postupem, který je z hlediska demokratického vývoje více než problematický. Pokusím se to stručně objasnit.

Státoprávní půdorys dnešní ČSFR je dualistická federace založená na národnostním principu. Obdobné vícenárodnostní státy a federace (jak víme například Jugoslávie nebo přímo Sovětský svaz) byly v uplynulých desetiletích řízeny bezprostředně z centra. Aby tomu tak mohlo být, aby národy a oblasti takto řízené přijímaly komunistický systém pokojně, bylo třeba neustále vyvolávat stavy ohrožení, nebezpečí, vytvářet národní a státní nepřátele, se kterými nás, národ, bude tento stát chránit. Ale demokratická revoluce ve Východní Evropě zbořila se socialismem také zmíněné fiktivní nepřátele, nepřátelství a ohrožení.

Otevřela se nám perspektivy nové svobodné Evropy, založené na mírové spolupráci samosprávných regionů a národů. Odporovalo by logice věci a vývoje, kdyby v této situaci vyvinuly úsilí pro národní či regionální svobodu a suverenitu pouze národy Pobaltí, Zakavkazí a Jugoslávie a ne mnoho dalších národů, u nás např. slovenský. Všem těmto národům vadí těsné hranice národnostních státních útvarů a klubou se z nich - dovolte to přirovnání - doslova jako kuře z vajíčka. (Poslanec Šebej mně jistě promine, že na kolektivní jevy používám příkladu z oblasti zoologie.) Problém není v tom, získají-li tyto národy suverenitu. Samozřejmě, že ji získají, otázka je, kdy ji získají a za jakou cenu pro sebe i ostatní.

A právě před tento problém byly postaveny nové, většinou demokraticky orientované reprezentace našich národů. Není k tomu čas a nebylo by případné, abych zde hodnotil, jak plní tento úkol slovenská či vznikající moravská reprezentace. Pro náš problém vyhlášení referenda je však nanejvýš podstatné, že česká a federální reprezentace, tedy také Federální shromáždění při jeho řešení selhalo. Místo, aby vedla tato reprezentace bez kategorických požadavků jednání se slovenskou reprezentací a jejími jednotlivými politickými organizacemi, místo aby umožnila v českých zemích okamžitou restituci zemského zřízení a vytvořila základy moderního federativního spolkového česko-moravského státu, ustupuje neochotně a dá se říci silou doháněná z půdorysů oné původní socialistické dualistické národnostní federace a nehodlá o ničem jiném diskutovat, než o jeho zachování. A tak zatímco se vedou spory o čs. federaci, vyvstává ve stále hrozivějších rozměrech do popředí problém české národní identity.

Ubylo z ní, stručně řečeno Slovensko a rychle přibývá Morava. Tedy pro nás, poslance z České republiky je zde, v Čechách a na Moravě, pravá půda pro naše vlastenectví. Zde vytvářejme federativní spolkový česko-moravský stát, anebo se stane nepříjemná věc, že z jednoho československého státu budeme mít brzy tři. Vzniká logická otázka, zda by konečně český národ se neměl začít starat ne o Slováky, ale více o svou vlastní, ne zcela zabezpečenou národní existenci.

Zde bylo několikrát řečeno, že prostředky jednání politických reprezentací o státoprávním uspořádání byly vyčerpány. Podivné, když zároveň se tu právě tak často zdůrazňuje, že jednání reprezentace šlo až dosud mimo celostátní parlament, mimo nás, tedy mimo parlament, který nelze, je nepřípustné ve státoprávních otázkách obejít.

Uvážili navrhovatelé, jak devalvují význam a funkci Federálního shromáždění, když, jak už tu bylo řečeno, uteče od své vlastní odpovědnosti, nebude žádat, aby se účastnilo těchto jednání a alibisticky vyhlásí referendum?

Dovoluji si upozornit, že za něco málo víc než sedm měsíců budou volby do zastupitelských sborů v ČSFR. Myslím, že z nich vzejde kvalifikovanější politická národní reprezentace než dosud a že tyto reprezentace obou národů povedou jednání. A jak se tento dialog povede? Máme tu předobraz. Budou silnější Češi a slabší Slováci vést boj zbraněmi ducha nebo zbraněmi války? Jak říkám, máme tu předobraz. Hle - zde je odpověď. To je vozová hradba referenda proti Slovákům.

Liberálové nejsou proto, abychom vedli dialog vozovou hradbou, nejsou pro uspořádání referenda v této chvíli.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu poslanci Mandlerovi a další přihlášený je pan poslanec Michal Benčík ze Strany demokratické levice a další přihlášený je pan poslanec Karol Honner. Takže slovo má pan poslanec Benčík.

Poslanec SL M. Benčík: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené poslankyne, vážení poslanci. Neviem, či je správne, že sa referendu aj v tejto diskusii vtláča len a hlavne národný, národnostný a demokratický aspekt. Ono to tak vyzerá, ale rád by som podčiarkol, že okrem národnostného, národného, demokratického a pochopiteľne občianskeho princípu referendum má silný ekonomický a súčasne aj sociálny a z toho vyplývajúci politický aspekt. A na to pri našom rozhodovaní by sme nemali zabúdať.

Včera sme sa tu zaoberali aj správou vlády o stave hospodárenia. Zaoberali sme sa síce vo veľmi komornom tóne, ktorý potom vyvrcholil tým, že sme vzali správu na vedomie bez akéhokoľvek stanoviska. To, čo primárne zaujíma našich občanov a od čoho do značnej miery závisí budúci vývoj našej krajiny, s tým sa zaoberáme akoby povedzme len "akoby". Pritom ekonomický pokles v priemysle, poľnohospodárstve je alarmujúci a jeho sociálne dopady, mám na mysli nezamestnanosť, ktorá je na Slovensku už 10 %, zvyšovanie cien je evidentné, a to všetko negatívne dopadá na väčšiu časť obyvateľstva a hlavne na manuálne pracujúcich, na mladé rodiny s deťmi, dôchodcov a zdravotne postihnutých.

Myslím, že problematika ekonomickej reformy a jej sociálnych dôsledkov by preto zasluhovala z našej strany rozhodnejší a prinajmenšom jednoznačnejší prístup. Len tak by náš parlament plnil svoju ústavnú kontrolnú funkciu voči vláde.

Dnes sa zaoberáme - a to prosím aj za účasti priameho vysielania v televízii, nesporne dôležitou vecou, to je návrhom na vypísanie referenda o budúcom ústavnoprávnom usporiadaní. Opakujem, že som si vedomý dôležitosti veci. I tak trochu nadsadene poviem, že občanov viac zaujíma otázka ako žiť, ako vyžiť, než ako spolužitie. Nebudem preto ďaleko od pravdy, keď poviem, že problematika súžitia našich národov sa akoby podľa určitého napísaného scenára zbytočne dramatizuje a, žiaľ, namiesto triezveho a racionálneho prístupu sa stáva čím ďalej, tým viac predmetom politickej licitácie, presadzovaním partikulárnych záujmov a osobných ambícií.

Pre seriózne riešenie skutočného štátoprávneho usporiadania chýba hlavne zo strany reprezentantov vládnej koalície politická vôľa, a tým aj politická zodpovednosť.

Som členom parlamentnej politickej komisie pre prípravu federálnej ústavy a kto pochybuje o mojich tvrdeniach o absencii politickej vôle týchto reprezentantov, nech si prelistuje zápisy z našich zasadnutí, z našich jednaní! Konečne, plasticky to vyjadrujú aj výsledky "nevýsledky" z rokovaní predstaviteľov od Vikárky cez Kroměříž, po včera ukončené jednanie v Papierničke. Dostali sme sa na pokraj a súžitie našich národov je teraz už reálne ohrozené. To by malo byť varovaním a nemalo by sa v tomto hazardérstve pokračovať.

Hrádzu doterajšiemu dezintegračnému vývoju podľa niektorých (i podľa predpokladov) môže vytvoriť predpokladané referendum ako nástroj priamej demokracie. Táto iniciatíva je dnes podporená i viac než miliónom podpisov našich občanov, hlavne v Českej republike. Je našou povinnosťou prihliadať k názorom občanov a mali by sme to rešpektovať, ale aj v iných prípadoch.


Předsedající předseda SL R. Battěk: Pane poslanče, jestli dovolíte, jenom krátké přerušení. Chtěl bych rád, vážené poslankyně a vážení poslanci, přivítat návštěvu delegace parlamentního shromáždění Rady Evropy. Poslanci nás právě v této chvíli navštívili na galerii. Je to výbor pro otázky zdravotní, sociální a rodinné. (Potlesk.) Děkuji za pozornost a omlouvám se, pane poslanče, za přerušení. Prosím, pokračujte!

Poslanec SL M. Benčík: Dovoľte, trochu odbočím a pripomeniem, a to si asi budeme mnohí pamätať, že pri schvaľovaní návrhu zákona o referende okrem iného sme za kluby poslancov KSČM a SDŠ navrhovali doplniť zákon o znení, podľa ktorého sa referendum musí vyhlásiť aj vtedy, keď o to požiada cca pol milióna občanov. Tento náš návrh ste, vážení kolegovia zo strán a hnutí vládnej koalície, vtedy s chuťou odmietli a nás ste vtedy obvinili z pseudodemokratizmu a populizmu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP