Jestliže nyní je chápeme jako archaické,
chápeme je z hlediska výsledku. A výsledek
není všechno, co bychom měli mít ve
vědomí. Jestliže chceme mluvit o tom, že
národ je plně národem tehdy, má-li
plné vědomí svých národních
dějin, tak se musíme v této chvíli
snažit nejen o to, abychom nebyli jen ve sporech o aktuálním
problému, o aktuálních kompetencích,
ale abychom byli právě v proudu těchto dějin.
Musíme konstatovat s lítostí, že parlament
federální a federální vláda
byla v podstatě vyloučena z jednání
o základní, klíčové otázce
naší Ústavy. Nevím, zda se na tom dá
něco měnit, ale měnit by se to mělo
zcela radikálně. Protože v nich tak, jak tato
jednání probíhají, je vlastně
už federace brána jako cizorodý prvek, který
by se vlastně k těmto věcem neměl
v žádném případě vyslovovat,
ačkoliv tato federace, tento stát má přece
také jakousi tradici, jakési vědomí,
jakési zkušenosti, které by měly být
v těchto jednáních přítomny.
Chceme to napravit referendem. A i když situace dnes už
je natolik konfrontační, že si nemůžeme
být zcela jisti, jaký bude jeho výsledek,
my samozřejmě podporujeme toto referendum. Ale z
hlediska dějinnosti, o které jsem hovořil,
bych chtěl připomenout Březinovo vymezení
národa jako souručenství všech živých,
všech mrtvých a ještě nenarozených
generací. Chtěl bych to ukázat jako tu nejhlubší
kontinuitu, kterou máme mít na zřeteli, nejen
tu kontinuitu právní, o které se vedou spory,
ale skutečně tuto hloubkovou dějinnou dimenzi
našich dějin, našeho společného
osudu, naší společné budoucnosti. Jestliže
se na to díváme takovým způsobem,
sami se budeme považovat pouze za časový fragment,
za něco zcela zanedbatelného z hlediska věčné
existence našich společenství. Pak tedy samozřejmě
bychom si měli být vědomi, že vstupujeme
svým rozhodnutím do něčeho, co na
dlouho, zásadně a osudově změní
naši situaci. Jestliže budeme mít na vědomí
tuto skutečnost, pak si myslím, že naše
odpovědnost úměrně tomu poroste takovým
způsobem, že by spory, které dnes jsou (a nebylo
by těžké to dokázat) čistě
situační, mnohdy iracionální, mnohdy
konkurenční bez hlubších důvodů,
měly odpadnout a že bychom se měli zabývat
opravdu tím, co není pro naše uspokojení,
ale pro to, co bude určovat osudy tohoto státu.
Z těchto důvodů náš klub se připojuje
k formulaci těch otázek, které tady přednesl
pan poslanec Hrušínský. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji panu poslanci Šamalíkovi, do rozpravy
je dále přihlášen za Křesťansko-demokratickou
unii pan poslanec Josef Lux. Prosím. Připraví
se pan poslanec Mečl za klub poslanců KSČM.
Poslanec SN J. Lux: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
dámy a pánové, klub Křesťansko-demokratické
unie je za společný stát.
Žijeme v zajetí mnoha vyhlášení
a mnoha termínů, jež si různí
různě vysvětlují. Mnoho představitelů
politických stran či hnutí se obestavělo
svými prohlášeními a zdá se,
že mnozí neznají cestu, jak prorazit tuto vlastní
bariéru. Pokusme se analyzovat naši společnou
situaci a hledat řešení.
Touha po vyjádření osobní nebo skupinové,
tedy i národní identity, je bezesporu přirozená.
Tato přirozená touha po vyjádření
národní identity je dnes častým předmětem
manipulace ze strany nezodpovědných politiků
a demagogů. Naše společná odpovědnost
je pokusit se najít způsob transformovat tuto touhu
po vyjádření identity z pole negativního
na pole pozitivní, s vyjádřením na
poli politickém, stranickém, konfrontačním
na pole duchovní a kulturní jako zdroj vzájemného
obohacení. A když si začneme vyjmenovávat,
co si můžeme dát, je toho jistě více,
než co si můžeme vzít. Tady je bezesporu
společná zodpovědnost nejen politiků,
ale i masmédií, představitelů církví,
kultury a všech, kteří mohou pozitivně
v této transformaci z negativního vyjádření
této přirozené touhy po vyjádření
národní identity na vyjádření
pozitivní přispět.
Víme, že současné rozhodující
politické síly slovenského politického
spektra nepovažují referendum za nástroj řešení
současné situace. Tlak vyvolává protitlak
a je zde reálné nebezpečí iracionálních
kroků a dalšího zvýšení
napětí. Strkat hlavu do písku před
touto realitou je nerozumné. Absence politické vůle
k dohodě je stále zřetelnější.
Nejsme-li schopni nalézt řešení nyní,
je zřejmé, že v případě
realizace referenda při jakémkoli jeho výsledku
bude muset tatáž politická reprezentace říci,
jak - jak společný stát či jak se
rozdělit. A neumí-li nalézt řešení
nyní, nedělejme si iluze, že nalezne cestu
po tlaku referenda. Je daleko pravděpodobnější,
že opak bude pravdou.
Snaha nalézt recept na řešení těchto
problémů na cestě od Vikárky k Hrádečku
nepřinesla výsledek. Jediní, kdo mají
mandát řešit tento okruh problémů,
jsou poslanci FS. Ti dostali mandát od voličů,
aby problémy řešili, aby hledali cestu, ne
proto, aby utekli od zodpovědnosti, a když sami nevědí
jak, dovolávali se vůle lidu v referendu.
Referendum považuji za útěk od zodpovědnosti.
Požadujme zodpovědnost od zodpovědných,
snažme se nalézt řešení. Nebude-li
toto Federální shromáždění
přesto schopno nalézt řešení,
je nutno, aby nemarnilo čas, přijalo volební
zákon, základní ekonomické a sociální
zákony a otázky Ústavy a státoprávního
uspořádání ponechalo poslancům
vzešlých z příštích parlamentních
voleb. Ty budou skutečným vyjádřením
politického spektra.
Nutné je také nedramatizovat tuto naši dnešní
situaci. Položme si otázku, kdo může mít
zájem na vyhrocení či konfrontaci. Občané
se dnes budou tři měsíce dívat na
televizi, jestli se rozdělíme či nerozdělíme,
a zatím si někdo rozdělí naše
podniky. Nepřipusťme odvádění
pozornosti od základních problémů
naší společnosti. Problémy byly, jsou
a bezesporu budou. Musíme společně nalézt
způsob, jak řešit tyto problémy. Připadá
mi, že jsme v situaci buldozéru, který tlačí
problémy před sebou, a je reálné nebezpečí,
že mu dojdou síly.
Řešení je bezesporu v dialogu a hledání
dohody. Dohoda je podmínkou. Víme-li, že dnes
absentuje politická vůle k této dohodě,
je nutné požadovat odpovědnost od zodpovědných
a apelovat na nutnost nalezení společného
jazyka jako předpokladu dohody.
Nebudeme hlasovat za žádnou z těchto otázek,
dáváme přednost hledání řešení
v jednání, nabízíme řešení
ve spolkovém uspořádání na
územním a občanském principu, apelujeme
na akceschopnost Federálního shromáždění
a teprve nebude-li schopno řešení, budou jistě
nové volby. Chtěl bych říci, abychom
si uvědomili, že budoucnost je v našich rukou.
Je to nový jev, nová skutečnost, je to také
nová naděje, ale je to také obrovská
zodpovědnost. Mějme ji. Děkuji vám.
(Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. To byl pan poslanec Lux, přihlášen
je dále pan poslanec Mečl za klub KSČM, jako
poslední za politické kluby je přihlášen
poté pan Roman Zelenay za Hnutie za demokratické
Slovensko.
Poslanec SN J. Mečl: Pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte mi, abych vyjádřil
stanovisko našeho klubu k projednávané problematice,
k projednávaným otázkám. Na jiném
místě ve Federálním shromáždění
jsem vyjádřil názor našeho klubu, že
za udržení společného státu je
zapotřebí zaplatit jakoukoli cenu. Nedovedeme si
představit, že by společný státu
Čechů a Slováků, občanů,
národů a národností, kteří
zde žijí, měl jakýmkoli způsobem
skončit nebo se rozpadnout. Jsme jednoznačně
za společný stát.
Domníváme se, že demokratické federativní
principy umožňují svobodný rozvoj jak
občanů, tak národů a národností
Československa. Víte všichni, že se náš
klub asi celkem dobře podílel na zpracování
ústavního zákona o referendu. Podílel
se na zpracování prováděcího
zákona k referendu a také pro oba tyto zákony,
pro ústavní zákon a prováděcí
k referendu hlasoval.
Měli jsme výhrady a máme výhrady k
návrhu zákona o rozdělení majetku.
Domníváme se, že tento zákon není
připraven zatím ještě dobře,
že je zapotřebí vyčkat stanoviska vlády
nebo vládního návrhu a navíc se domníváme,
že tento zákon o rozdělení majetku v
případě zániku ČSFR je nadbytečný,
není integrální součástí
ústavního institutu o referendu a souvisí
podle našeho názoru i s některými omyly
při koncipování otázek při
vyhlášení referenda, jak se k tomu ještě
vrátím.
Osobně bych chtěl říci, že neznám
žádný právní řád
a žádnou zemi, která by měla ve svém
právním řádu, ve svém ústavním
pořádku takové strašidlo, jakým
je institut rozdělení majetku státu. Prostudovali
jsme si a posoudili jsme všechny otázky, které
byly předloženy v rozpravě v obou sněmovnách
a chtěl bych poprosit kolegy poslance a kolegyně
poslankyně, aby posoudili, zda nedochází
při jejich formulaci k určitému omylu. Ústavní
zákon o referendu, jak jsme ho schválili připouští,
aby toto Federální shromáždění
vyhlásilo referendu pouze o základních otázkách,
forem státoprávního uspořádání.
Federální shromáždění
podle našeho názoru nemůže vyhlásit
referendum, kde by byla položena otázka, na kterou
by odpověď znamenala zánik československé
federace. To podle mého názoru je slabina a bolest
řady otázek, které zde byly předloženy
a chtěl bych poprosit autory těchto otázek,
aby je z tohoto hlediska posoudili. Kvalifikovaný ústavně
relevantní návrh - když už o tom takto
hovoříme - který by při odpovědi
mohl znamenat rozchod obou republik, mohou předložit
pouze národní rady České republiky
a Slovenské republiky a nikdo jiný.
Myslím si, že bychom vůbec k otázce
vyhlášení referenda měli přistupovat
s respektováním ústavního práva
České a Slovenské národní rady,
které jsme jim v ústavním zákonu o
referendu dali. Nepřekračovat ho tím, že
formulujeme otázky, které nejsou v ústavní
kompetenci Federálního shromáždění.
Myslím, že právě rozdíl ve formulaci
a velká změť otázek, poměrně
velká změť otázek, která byla
předložena svědčí o tom, že
ani zde ve Federálním shromáždění,
zejména v koaličních stranách není
jasná otázka, jak má konkrétně
vypadat uspořádání společného
státu.
I kdybychom položili v referendu otázku, která
se týká pouze formy státoprávního
uspořádání, dostaneme odpověď,
která dnešním již vedeným velmi
složitým kontrareversním neurčitým
jednáním nepomůže a podle mého
názoru vrátí stav do situace, která
byla už před časem. Podle našeho názoru
referendum vyhlášené v této době
s těmi otázkami, které jsou zatím
předloženy, by nepohnulo jednání vpřed,
nepřispělo by k jejich větší
konkretizaci, nepřispělo by k tomu, že by mělo
větší šanci na úspěch.
Domníváme se, že k jednání národních
rad toto Federální shromáždění,
ať už mlčky nebo nejrůznějšími
usneseními, ale především mlčky,
k jednání České a Slovenské
národní rady, jejich předsednictev, Federální
shromáždění v podstatě dalo souhlas.
Tato jednání ještě nedospěla
do takové situace, k takovým závěrům,
že by bylo zapotřebí uchylovat se k využití
tohoto ústavního institutu.
Je to ústavní institut, ale je to ústavní
institut výjimečný a nejsme si jisti, že
by národním radám v této situaci pomohl.
Je nám líto, nebo pokládáme za nedostatek
dnešní rozpravy, že jsme například
nedostali kvalifikovanou informaci národních rad,
představitelů národních rad o tom,
jak skončila jednání, která byla vedena
v těchto dnech ve Slovenské republice. Domníváme
se, že hlavní problém - nyní obcházím
politické, ekonomické, sociální problémy,
které se projevují při jednáních
mezi národními radami. Ale z našeho hlediska,
z hlediska Federálního shromáždění,
domnívám se, že jeden z hlavních problémů,
potíží a překážek větší
efektivnosti jednání národních rad
je v tom, že ani národní rady, ani Federální
shromáždění nepřistoupili k ústavní
regulaci procedury vypracování nových ústav
České a Slovenské republiky a ústavy
společného státu.
Už několikrát jsme diskutovali v ústavně
právním výboru i na jiných místech
tohoto shromáždění o tom, že by
nebylo od věci využít zkušenosti, která
se zrodila při přijímání Listiny
základních práv a svobod, nebo při
přijímání kompetenčního
zákona, poskytnout národním radám
možnost, aby souladnými, zásadně souladnými
ústavními zákony iniciovaly Federální
shromáždění, pokud jde o vytvoření
základních struktur společného státu.
Myslím si, že by neuškodilo Federálnímu
shromáždění, kdyby projevilo dobrou
vůli a případnou změnou ústavního
zákona dalo najevo, že takovou iniciativu, která
pro něj bude, pokud jde o vypracování federální
ústavy závazná, že takovou iniciativu
přijme a bude ji pokládat za pro sebe závaznou.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Mečlovi, za Hnutí za demokratické
Slovensko promluví teď pan Roman Zelenay. Opravuji
své předchozí tvrzení, ještě
jsou zde dvě přihlášky za kluby. Připraví
se za MKDH spolužití pan poslanec Vajnok, za KDH je
připraven pan poslanec Vosček.
Poslanec SN R. Zelenay: Vážený pán predseda,
vážený pán predsedajúci, vážené
dámy a páni, kolegyne a kolegovia, máme tu
dva základné problémy, o ktorých by
sme mali hovoriť. Niekedy sa zmiešavajú, niekedy
sa stotožňujú, ale nie sú rovnaké.
Je to otázka princípu referenda ako takého
a je to otázka konkrétneho daného referenda
v danom momente na danú tému.
Stanovisko nášho hnutia k referendu bolo, je a ostáva
rovnaké. Dovolím si podotknúť, že
náš klub sa veľmi aktívne zúčastnil
pri vypracovaní zákona o referende, predniesli sme
celý rad pozmeňujúcich návrhov, z
ktorých časť bola aj prijatá a z tých,
ktoré neboli prijaté, si dovolím uviesť
len jeden.
Nebol prijatý návrh, v ktorom sme žiadali,
aby občania buď Českej republiky, keby bolo
referendum len v Čechách, alebo občania Slovenskej
republiky, keby bolo referendum len na Slovensku, ako občania
ČSFR na základe petičného práva
mali právo požiadať o referendum. Tento návrh
bol v našich snemovniach zamietnutý. Keď sa pozerám
naľavo, i keď pán predseda petičného
výboru o tom ešte nehovoril, tak mi je z toho trochu
smutno. Je mi smutno, že niekedy účelové
otázky prevyšujú otázky principiálne.
A teraz konkrétne k referendu ako k takému, k tomu,
o ktorom tu hovoríme, k referendu, ktoré by v prípade,
keby prešlo, malo byť vypísané v Česko-Slovensku,
event. na území jednej z republík. Podľa
nášho názoru jednania medzi politickou reprezentáciou
Českej republiky a Slovenskej republiky naďalej prebiehajú.
Schválne som použil termín - "politické
reprezentácie", pretože ako v Slovenskej národnej
rade, v jej predsedníctve, tak aj v Českej národnej
rade a jej predsedníctve sú zastúpené
všetky kľúčové politické
strany a hnutia, ktorých predstavitelia majú česť
sedieť aj vo Federálnom zhromaždení.
Referendum je skutočne prejavom priamej demokracie, ale
demokracia ako taká, a teda aj demokratické štáty
poznajú dva typy demokracie. Jedna je priamym vyjadrením
vôle ľudu alebo voličov, vyjadruje sa voľbami,
môže sa vyjadriť referendom. Ale je rovnako tak
aj nepriama forma demokracie a na základe tejto nepriamej
formy máme právo a česť hovoriť
k vám z tejto tribúny a vy, vážené
kolegyne, vážení kolegovia, máte právo
sedieť v tejto snemovni. Je to riadenie vecí verejných
prostredníctvom volených zástupcov. Takto
sa napríklad volí prezident, takto sa napríklad
prijíma ústava, takto sa napríklad prijímajú
základné podmienky pre život každého
človeka žijúceho na tom ktorom teritóriu.
Keď hovoríme o referende, musíme aj pripomenúť,
že existuje aj ratifikačné referendum, schvaľovacie
referendum a referendum, ktoré rozhoduje, rozhodovacie.
I o tomto by sme si mali povedať a otázka, ktorá
by mala byť sformulovaná, musí byť veľmi
jasná. Ako sme počuli výklad pána
Rychetského a ako o tom vieme aj my všetci, čo
tu sedíme, máme dva typy otázky: Je to otázka
kladná a je to otázka záporná. Žiaľ,
vo formách, ako sú teraz postavené tieto
otázky, neriešia daný problém.
V prípade kladne postavenej otázky, keby sme riešili
základnú formu štátoprávneho
usporiadania a v prípade kladného vyjadrenia oboch
republík sa vôbec nerieši obsah. Mám
tu výskum verejnej mienky, ktorý je z posledných
dní. Voči výskumu verejnej mienky sú
rôzne názory, ale aj tak výskumy verejnej
mienky predsa zobrazujú určitý názor
obyvateľstva. A z toho môžeme vidieť, i z
našich stretnutí s voličmi vieme my všetci,
že napríklad názory na to, čo je to
federácia, čo je to konfederácia, čo
je to unitárny štát, sú u rôznych
občanov rôzne. Vieme rovnako tak, že v Čechách
veľa ľudí si pod pojmom federácia predstavuje
taký štát, ktorý má veľmi
výrazné prvky unitárneho štátu,
a naopak na Slovensku, občania keď hovoria o federácii,
hovoria o právach takéhoto zväzku, ktorý
má výrazne konfederatívny charakter a v ňom
ešte voľnejšie združenie štátov.
Je to základný problém, ktorý nie
je vyriešený. V prípade položenia takejto
otázky, kedy občania nevedia presný obsah,
kedy obsah nie je definovaný, by hlasovanie v referende
bolo zavádzajúce a občania by sa mohli právom
po určitom čase cítiť oklamaní.
Zároveň by som chcel povedať, že aj keď
by sme vybrali niekoľko foriem, rôzna forma má
rôzne prejavy. Aj Švajčiarsko je "Confederatia
Helvetica" a má omnoho viac federálnych prvkov
a dokonca aj niektoré ešte užšie prvky.
Existuje únia medzi Belgickom a Luxemburskom, ktorá
je úniou a nikto nespochybňuje, že Luxembursko
a Belgicko sú dva samostatné subjekty medzinárodného
práva, ale niektoré rozhodnutia, napríklad
o colných územiach, o spoločnej realizácii
niektorých krokov, dokonca vrátane zastupovania
v zahraničí, ďaleko presahujú konfederatívne
usporiadanie smerom k užšiemu zväzku.
Ďalší problém je, keď v národnej
republike pri kladne položenej otázke sa občania
vyslovia kladne a v druhej sa vyslovia záporne. I pán
podpredseda vlády Rychetský pri opätovnej otázke
v snemovni predvčerom jasne povedal, že vtedy to nemá
ústavnú platnosť. O tom vieme. Je to potom
prakticky zbytočný text, keby sme sa dohodli na
takomto termíne pre takúto záležitosť.
Zdá sa nám, že cena za referendum, ktorá
sa môže pohybovať medzi 100 a 500 miliónmi
- ťažko odhadnúť - je príliš
veľká na to, aby sme ju zaplatili za informatívny
text.
A teraz niekoľko slov o negatívne položenej otázke.
Moji predrečníci, pán Lux aj pán Mečl,
veľmi vecne zdôvodnili problémy, o ktorých
som chcel povedať. Rád by som tu upozornil len na
jeden problém: Že väčšinou predstavitelia
tých hnutí a strán, ktorí verejne
deklarujú, že sú pre spoločný
štát, navrhujú otázku na rozdelenie.
A je paradoxom, že predstaviteľ Slovenskej národnej
strany, ktorá má v programe rozdelenie štátu,
takúto formu nechce prijať. To sú rôzne
paradoxy politického života začínajúcej
demokracie.
Okrem toho je tu aj ďalší posledný problém,
o ktorom je potrebné hovoriť. Myslíme si, že
aj keby v referende zvíťazil jeden názor, bez
ohľadu na to aký - napríklad podľa výskumu
verejnej mienky na Slovensku, pretože som jedným z
poslancov za Slovenskú republiku, by mohol byť pomer
názorov 6:4 -, že tých 40 % voličov
to tým bude považovať za uzatvorené? Mám
obavu, že nie. Mám obavu, že to len zradikalizuje
celú problematiku.
Podľa nášho názoru lepšou formou,
ktorá by pomohla riešiť tieto otázky,
ktorá by umožnila presne vysvetliť obsah a nie
formu, o ktorej stále hovoríme, ale obsah vzájomného
súžitia bez ultimatívneho určovania,
že buď takáto forma súžitia alebo
žiadna, sú nové voľby, kde strany môžu
jednoznačne predložiť svoj názor na budúce
štátoprávne usporiadanie, predložiť
svoj návrh obsahu tohto štátoprávneho
usporiadania a voliči teda veľmi jednoznačne
určia, ako je to vlastne s ich vôľou.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Pane poslanče, upozorňuji vás, že vám
běží poslední minuta.
Poslanec SN R. Zelenay: Nakoniec by som chcel povedať, že
občania a národy sa meniť nedajú. Ale
politické reprezentácie neschopné alebo neschopné
sa dohodnúť sa vymeniť dajú.
Menom poslaneckého klubu Hnutia za demokratické
Slovensko musím konštatovať, že náš
klub žiadnu z otázok, ktoré tu boli predložené,
nepodporí.