Úterý 12. listopadu 1991

Úkolem těchto fondů je realizace privatizačních postupů podle privatizačních projektů, přesně v té podobě jak byly schváleny příslušnými orgány státní správy. Cílem fondu není hromadit majetek a s tímto majetkem hospodařit. Majetek fondu může být použit k přesně vymezeným účelům. V žádném případě majetek federálního fondu nemůže sloužit k financování veřejných výdajů a fakticky tak doplňovat, či dokonce nahrazovat úkoly státních rozpočtů. Tato omezení a jejich dodržování budou kontrolovány přímo vámi, přímo tímto Federálním shromážděním, kterému bude rozpočet fondu předkládán ke schválení. Z popsání cílů fondu vychází i vládní návrh na složení jeho orgánů. Protože fond nebude mít převážně rozhodovací pravomoce a jeho role především spočívá v uskutečňování toho, což již bylo rozhodnuto jinde, měl by se skládat spíše z odborníků. Námi navržení odborníci reprezentují především oblast financí a bankovnictví. Podobně zastává vláda názor, že by v Prezídiu fondu měli být zástupci těch resortů, které jsou z hlediska objemu privatizovaného federálního majetku nejdůležitější.

V dozorčí radě fondu by naopak měli být zástupci orgánů kontroly a generální prokuratury. Chtěl bych rovněž připomenout, že volba prezídia a dozorčí rady Federálního fondu národního majetku má poněkud jiný smysl, než je tomu v případě republikových fondů národního majetku. Rozdíl je dán tím, že se proces privatizace odehrává především na úrovni České republiky a Slovenské republiky. Rozsah činnosti Federálního fondu národního majetku bude v každém případě menší, než je tomu v případě národních fondů. Např. do první vlny privatizace je v působnosti federálních orgánů zařazeno 29 podniků, v působnosti orgánů České republiky 1630 podniků a v působnosti orgánů Slovenské republiky 626 podniků. Již z toho vyplývá naprosto nesouřadný, neporovnatelný rozdíl rozsahu činnosti federálního fondu oproti fondům republikovým.

Samozřejmým specifikem federálního fondu je to, že jsou v jeho orgánech proporcionálně zastoupeni občané české a slovenské národnosti. Návrh na Prezídium obsahuje 5 členů české národnosti včetně místopředsedy a 4 členy národnosti slovenské včetně předsedy. Dozorčí rada naopak obsahuje 4 členy národnosti české a 1 člena národnosti slovenské. Dnes, pokud se nemýlím, jste dostali podrobnější charakteristiky jednotlivých navrhovaných členů těchto orgánů. (Šum v plénu.) Mně bylo sděleno, že to bylo dnes doručeno. V každém případě bych chtěl pokračovat.

Federální fond národního majetku byl zřízen ze zákona, ale svou činnost může zahájit až po ustavení prezídia, které je oprávněno ze zákona jmenovat a řídit výkonný výbor a schvalovat statut. Pokud FS nezvolí prezídium, nemůže Federální fond národního majetku zahájit činnost. V současné době už působí republikové fondy a je nanejvýš potřebné, aby svou činnost zahájil i fond federální. Z řady důvodů neměla vláda snadnou úlohu při výběru osob do orgánů tohoto federálního fondu. Bylo nutno respektovat odborná hlediska i paritní zastoupení našich dvou republik. Z těchto důvodů vláda neviděla důvod, aby bylo navrhováno více kandidátů, protože při více kandidátech by nebylo možno splnit tyto požadavky. Mohla být použita ještě kritéria další, mohla být použita kritéria politická nebo jiná, např. dodatečně jsme si uvědomili, že mezi kandidáty není žádná žena. Při použití dalších kritérií by se však volba z většího počtu kandidátů musel velice komplikovaně organizovat tak, aby pro každé kritérium bylo kandidátů několik. Další omezení pro výběr kandidátů znamená ustavení citovaného zákona v § 39, podle něhož členové prezídia a dozorčí rady mají sami značně omezené možnosti zúčastnit se privatizace, mohou se zúčastnit pouze privatizace kupónové.

S přihlédnutím ke všem těmto hlediskům vláda předkládá tento návrh a doporučuje FS, aby ho schválilo.

Místopředseda FS, předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu podpredsedovi. Konštatujem, že tlač 975, ktorú máme prerokovať, bola prikázaná výborom pre plán a rozpočet, výborom ústavnoprávnym a hospodárskym výborom obidvoch snemovní. Prednesením spoločných spravodajských správ boli poverení členovia výboru pre plán a rozpočet pán poslanec Bohumil Tichý za Snemovňu národov a pán poslanec Richard Richterek za Snemovňu ľudu. Prosím, aby sa dostavili do spravodajskej lavice. Zatiaľ sa hlási s technickou poznámkou pán poslanec Kincl.

Poslanec SL J. Kincl: Já nahrazuji poslance Richtereka.

Místopředseda FS předseda SN M. Šútovec: Prosím, pán poslanec Kincl. Prosím, kto z pánov poslancov bude hovoriť ako prvý? Takže pán poslanec Kincl za Snemovňu ľudu.

Poslanec SL J. Kincl: Vážené Federální shromáždění, předložený návrh vlády (tisk 975) na ustavení prezídia a dozorčí rady Federálního fondu národního majetku je v souladu se zákonem č. 92 z 26. února 1991, který právě v páté části stanoví podmínky zřízení orgánů Federálního fondu národního majetku. Tisk 975 byl přikázán výborům hospodářským, ústavně právním a výborům pro plán a rozpočet. Všechny výbory po projednání došly v podstatě ke shodným názorům. Jde především o požadavek na federální vládu a to v tomto - doplnění osobních dat kandidátů, zejména podrobnější odbornou charakteristikou, představením všech kandidátů ve výborech pro plán a rozpočet před vlastním aktem volby, rozšíření počtu kandidátů v zájmu umožnění daleko kvalifikovanějšího výběru a pak následuje doporučení výborů předsednictvu FS, aby bylo uloženo ústavně právnímu výboru vypracování volebního řádu pro volbu prezídia a dozorčí rady Federálního fondu národního majetku. Za další zařadit volbu prezídia a dozorčí rady na program 19. společné schůze obou sněmoven FS. Za zmínku ještě stojí skutečnost a doporučení ústavně právních výborů, aby členy orgánů byly osoby, které z titulu své funkce, jsou co nejméně spjaty s výkonnou mocí státu.

Dále dávám na zvážení federální vládě jako zpravodaj, zda je vhodné spojení členství ve fondech re-

publik a Federálním fondu národního majetku. V předloženém návrhu totiž po ověření jde o dva případy.

Poslední doporučení federální vládě, a to je rovněž v souladu se stanoviskem ústavně právních výborů, zvážit i možnost, aby předsedou prezídia Federálního fondu národního majetku byl zástupce Státní banky československé. Jinak doporučuji obou sněmovnám přijetí usnesení tisku 1008, který vám byl předložen gesčním výborem. Děkuji.

Místopředseda FS předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. To bol pán poslanec Kincl, teraz prosím pána poslanca Tichého.

Společný zpravodaj výborů SN B. Tichý: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, tiskem 975 splnila vláda ČSFR úkol na jmenování členů prezídia a dozorčí rady Federálního fondu národního majetku a současně přiložila k tomuto tisku také informaci o návrhu statutu, resp. organizačního řádu Fondu.

Snad bude vhodné připomenout si před rozhodováním o této okolnosti několik údajů ze samotného zákona č. 92/91 Sb. Tak jak je to patrno ve třetí a páté části tohoto zákona č. 92 z r. 1991 Sb., tak je Fond národního majetku zvláštní právnickou osobou zapsanou sice v podnikovém rejstříku, ale vykonávající specifickou činnost s určitým, sice rozsáhlým, ale přece jen z části omezeným výkonem podnikatelských práv. Tento fond jako právnická osoba se stane, byť jen na určitou krátkou či snad i delší dobu jedním z největších vlastníků v našem státě. Podle odborného odhadu pana ing. Hejla z federálního ministerstva financí, projde tímto fondem asi 10 % všeho národního majetku, resp. majetkových účastí státu. Fond bude tedy uzavírat bezpočet různých smluv a rozhodovat o řadě podmínek s privatizací spojených. Prezídium Fondu si pak samo schválí svůj vlastní statut, svůj vlastní organizační řád činnosti a je také zavázáno podávat zprávu vládě ČSFR a Federálnímu shromáždění, které také schvaluje potom rozpočet tohoto Fondu.

Všech šest výborů FS, které se návrhem členů prezídia a dozorčí rady zabývalo, se tedy shodlo na potřebě doplnit návrh kandidátů o odbornou či politickou charakteristiku. Čtyři výbory požadují osobní představení kandidátů v gesčních výborech. Dále se také požaduje, aby kandidátka byla projednána v politickém grémiu. Výbory pro plán a rozpočet požadují návrh většího počtu kandidátů a konečně výbory ústavně právní požadují, aby navržení kandidáti byli co nejméně spjati s výkonnou mocí, to už zde zaznělo. Ovšem chci to komentovat, tento požadavek navržený soubor kandidátů zřejmě nesplňuje, neboť více jak polovina z nich jsou vedoucí pracovníci aparátu ústředních orgánů státní správy, resp. náměstci ministrů. Vzhledem k tomu, že není určen způsob volby členů tohoto orgánu, navrhují výbory pro plán a rozpočet, aby předsednictva sněmoven uložila výborům ústavně právním vypracovat volební řád pro danou volbu.

Všechny popsané důvody, resp. požadavky výborů pak vyústí v nutnost zařadit volbu prezídia a dozorčí rady Fondu na příští zasedání FS. Žádný z výborů se pak blíže nezabýval, nebo alespoň to nevyjádřil v usnesení, otázkami statutu a organizace Fondu, který vláda ČSFR přiložila k informaci poslancům FS. Do určité míry je to na závadu věci, neboť otázky, na kolik statut Fondu a jeho organizace i činnost zajistí úkoly uložené zákonem č. 92, zejména jeho § 28, jsou jistě velice zajímavé a důležité. Je samozřejmě jasné, že ten Fond si svůj statut schvaluje sám, o tom není pochyb, a že také má vymezeny své vlastní úkoly, o tom také není pochyb, ale domnívám se, že FS přece jen má určitou povinnost zamyslet se nad tím, na kolik budou ty požadavky ze zákona vyplývající a samozřejmě i z obtížnosti privatizace vyplývající, na kolik mohou být při dané organizaci plněny a že k tomu přinejmenším může něco povědět.

Mám tedy zato, že rozprava k tisku 975, jehož informační součástí je tady také návrh statutu Fondu, může uvedené okolnosti zahrnout. Vzhledem ke všem okolnostem, zmíněných v mém příspěvku a v příspěvku předcházejícího zpravodaje, doporučuji sněmovnám schválení návrhu usnesení dle tisku č. 1008. Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Tichému. Stanoviská obidvoch spravodajcov sú teda veľmi blízke a tlmočia veľmi blízke a totožné stanoviská príslušných výborov.

Otváram rozpravu, písomne sa prihlásili páni poslanci Žáček a Zeman. Ako prvý vystúpi pán poslanec Žáček.

Poslanec SL L. Žáček: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, v tisku 975 a 1008 k návrhu na ustanovení prezídia a dozorčí rady Fondu národního majetku v souladu s bodem 1 a 3 tisku 1008 podávám tento doplňující návrh:

"Na podkladě návrhu 1008 doporučuji v souladu s tímto tiskem doplnit za kandidáta prezídia a dozorčí rady Federálního fondu národního majetku ing. Petra Pavuka už i proto, že jako jediný pochází z Moravy a ze Slezska. Jeho odbornost odpovídá požadavkům. Charakteristiku pro informaci velmi podrobnou předávám zpravodaji Sněmovny lidu. HSD doporučuje." Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, teraz prosím pána poslanca Zemana.

Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající, vážené Federální shromáždění, dovolte mi, abych nejdříve poznamenal k předřečníkovi, že podle platného zákona o velké privatizaci kandidáty do prezídia a dozorčí rady Federálního fondu národního majetku navrhuje vláda, takže bezprostřední návrh z pléna FS patrně není možný, ale je možné doporučení vládě, na níž závisí, zda bude toto doporučení respektovat.

Když už jsem se o tomto zákoně zmínil, dovolte mi, abych velice stručně připomněl jeho historii. Původní verze totiž předpokládala poměrně jasnou podřízenost Federálního fondu národního majetku federální vládě a de facto i federálnímu ministerstvu financí. V průběhu parlamentní rozpravy se prosadil jakýsi kompromis, založený především na tom, že sice kandidáty vláda navrhuje, ale Federální shromáždění je volí.

Bylo by asi na místě předpokládat analogii s obdobnými procedurami, jako je např. volba soudců, volba generálního inspektora apod. Místo toho jsme na 9 míst v prezídiu dostali 9 kandidátů a na 5 míst v rozhodčí radě 5 kandidátů. Tedy dostali jsme jednotnou kandidátku Národní fronty. Můžeme si úplně svobodně vybrat, zda si tyto kandidáty přejeme nebo nepřejeme.

Domnívám se, že bychom měli zachovat obvyklý princip, kdy na jedno funkční místo je více kandidátů, neboť teprve to je demokratickou procedurou. Jestliže se naopak domníváme, že kandidátů zejména vzhledem k některým omezením, zejména omezením v podnikatelské oblasti, je tak málo, že federální ministerstvo financí, resp. federální vláda nemohla navrhnout vyšší počet, je otázkou, zda - i když se to nedomnívám - by to snad nesignalizovalo snižující se počet ekonomů oficiálně podporujících vládní politiku. I v tom případě se ovšem domnívám, že je jich víc než 14. Zatím.

Podporuji návrh, který je obsažen v tisku 1008, a to z toho důvodu, že federální fond národního jmění bude např. v plánované operaci s 50 miliardami korun na rekapitalizaci bank a oddlužení se na této částce podílet 5 miliardami, což ani pro některé z nás není částka zcela zanedbatelná.

Skončil bych tím, že se domnívám, že se zde vracíme ke staronovému problému, k problému vztahu mezi parlamentem a vládou. V posledních třech dnech jsme tento problém diskutovali několikrát, ať už ve vztahu ke strategickému plánování, kde bezprostředně po uzavření tohoto bodu v parlamentu, tentokrát pro změnu v náš prospěch, jeden z federálních ministrů ve svém televizním vystoupení toto rozhodnutí nerespektoval, tak před chvílí zase naopak v náš neprospěch v diskusi o hospodářské politice.

Musíme si konečně uvědomit, zda si přejeme, aby vláda byla podřízena parlamentu nebo, zda si naopak přejeme, aby byl parlament podřízen vládě, případně jednotlivým ministrům. V tom druhém případě samozřejmě není naprosto žádný důvod, aby bylo více kandidátů na jednotlivá místa, aby zde probíhala volba a domnívám se, že můžeme vzít podobně jako v předchozím případě návrh pouze na vědomí. Chtěl jsem pouze říci, že to z uvedených důvodů velice silně nedoporučuji. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Zemanovi. Kto sa ďalej hlási do rozpravy? Poslanec Tahy.

Poslanec SN M. Tahy: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, poslanecký klub KDH prerokoval návrh, ktorý sme začali prerokúvať a dospel k rovnakému názoru, aký je zohľadnený v tlači 1008. Myslím, že je reálne túto problematiku prerokovať na 19. spoločnej schôdzi, pretože sme nedostali doplnenie spresňujúce kandidátku, o ktorom hovoril pán minister Klaus. Aspoň poslanci KDH Snemovne národov túto tlač nemajú.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Kto sa ďalej hlási do rozpravy? Nie som si istý, či sa náhodou neroznáša ona inkriminovaná tlač, ktorá prišla do parlamentu, bohužiaľ, neskôr. Pýtam sa ešte raz, kto sa hlási do rozpravy? Poslanec Petr Kučera.

Poslanec SL P. Kučera: Pane předsedající, jenom poznámku k proceduře. Už to tady bylo řečeno. Parlament nebude stát poprvé před záležitostí volby, kdy musíme respektovat složení zástupců z České republiky a Slovenské republiky. Myslím, že jako v případě volby kandidátů Ústavního soudu i v případě volby členů prezidia fondu by se mohlo postupovat obdobnou metodou. Je to doporučení ústavně právním výborům, aby tuto osvědčenou metodu jsme použili i tentokrát.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Mám tomu rozumieť tak, že ide o doplňujúci návrh k tlači 1008, kde sa žiada zachovať paritu pri zostavovaní kandidátky?

Poslanec SL P. Kučera: Ne. Tam je v bodě 2 - "ukládá předsednictvům sněmoven, aby uložila ústavně právním výborům vypracování volebního řádu pro volbu prezidia rozhodčí rady". Je to ústní doporučení, protože jsme si všichni vědomi, že procedura je vypracována. To je k poznámce na adresu pana ministra Klause, který zřejmě o tom neví.

K záležitosti jednotlivých kandidátů i já doporučuji, aby při předkládání kandidátů se dodržovalo to, co zaznělo jak od zpravodajů, tak i v úvodním slově. Kandidáti by neměli být přece jen bezprostředně spojeni s vládou tak, jako je to v dosavadním návrhu, protože v řadě případů jsou to první náměstci ministrů a v nepřítomnosti těchto ministrů jsou vlastně jejich zastupujícími a tudíž členy vlády.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Prosím o ďalšie prihlášky do rozpravy. Hlási sa poslanec Tichý.

Poslanec SN B. Tichý: Hlásím se jako poslanec nikoliv jako zpravodaj.

Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, činnost fondu je skutečně velice rozsáhlá a my ji ukládáme v osobě, která bude právnickou a která bude rozhodovat ve vymezeném právním rámci ve smyslu zákona č. 92/1991. Má také, jak jsem uvedl, podat zprávu asi jednou za rok Federálnímu shromáždění o výsledku své práce s tím, že tuto zprávu projedná nejdříve vláda. Domnívám se, že takové rozsáhlé soustředění majetku a řešení otázek, které se nově vyskytnou, bude značně obtížné a že budou muset být rozhodovány otázky, které do zákona a do oprávnění fondu nebyly pojaty. Např. víme, že se uvažuje o použití tohoto fondu také k oddlužení podniků. Dále se některé účely použití fondu stanoví alternativně, aniž je rozhodnuto, kdo o tom skutečném použití prostředků fondu rozhodne. Z logiky věci samozřejmě vyplývá, že by o tom rozhodovalo Federální shromáždění, ale je to pouze jen logický závěr tak, jako se to samozřejmě týká všech finančních aktivit rozpočtu a plánu. Samozřejmě tento fond nemá být součástí státního rozpočtu, ale přece jen nepřímo ho ovlivňovat má.

Domnívám se, že právě u tohoto fondu by bylo více než jinde na místě, aby si parlament určitým způsobem nad činností tohoto fondu opatřil průběžnou kontrolu. Bylo by proto účelné to, co jsme již navrhovali v předcházejícím, byť zamítnutém usnesení, tj. aby byla zvolena komise poslanců, která bude bdít nad tím, aby fond pracoval ve smyslu svých zmocnění, ale také nad tím, aby byly neprodleně do parlamentu přenášeny všechny okolnosti, které by činnosti fondu bránily a řešily také přiměřeně všechny nejasnosti bez jakýchkoliv prostředníků. Jde o to, aby komise nad vším dobře dohlížela.

Navrhuji proto do návrhu našeho usnesení doplnit další bod. V souvislosti s náročností a riziky vyplývajícími s privatizačním procesem v následujícím období považuje Federální shromáždění za žádoucí ustanovit komisi Federálního shromáždění pro dohled nad privatizací a pověřuje výbory pro plán a rozpočet, aby ve spolupráci s výbory hospodářskými a výbory ústavně právními předložily příští plenární schůzi Federálního shromáždění návrh statutu a složení této komise.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Podotýkam, že pri realizovaní tohto návrhu by počet komisií tohto zhromaždenia narástol na také množstvo, že sa obávam, že by sme boli v svojej činnosti nakoniec paralyzovaní. To je môj osobný názor.

Ako ďalší sa prihlásil do rozpravy poslanec Hubálek.

Poslanec SN B. Hubálek: Já mám dotaz na pana ministra Klause k dodatku, který jsme právě dostali do lavic, a sice jestli by nám nemohl povědět, kolik kandidátů, a do kdy by se dalo do toho seznamu doplnit, protože potom by to jinak nebyla volba. Když jsem letmo prohlížel údaje, chtěl bych upozornit na to, že tam není uvedena bývalá politická příslušnost. A současně bych požadoval, vzhledem k zákonům, které jsme zde přijali, a aby nedošlo k fiaskům, aby se tam přihlédlo i k existenci lustračního zákona a výpisu z rejstříku trestů. Není to připomínka od věci, protože se nám stalo, že i do různých prověrkových komisí, kde se přihlíželo na tzv. čistotu lustrační, se přehlédl výpis z rejstříku trestů a potom došlo k trapným situacím. Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Myslím si, že vaše poznámky sú obsiahnuté v návrhu uznesenia v bode 1.1 a v bode 1.3.

Praje si ešte niekto vystúpiť v rozprave? Nie je to tak. Rozpravu pokladám za skončenú. Teraz prosím pána ministra Klausa, aby sa vyjadril jednak k návrhu pod číslom 1008 a jednak k rozprave.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP