Čtvrtek 7. listopadu 1991

Předsedající předseda SL R. Battěk: Dále je přihlášen do rozpravy poslanec Ivan Fišera. Uděluji mu slovo. Připraví se poslanec Schneider.

Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, strategické plánování je oblíbeným tématem všech, kteří se kdy touto otázkou zabývali. Ti, kteří hledí do minulosti, poněvadž je tam cosi zahnalo, nechť do minulosti dále hledí, ti, co chtějí hledět do budoucnosti, budou bojovat za to, aby do té budoucnosti mohli hledět a něco pro ni dělat.

Myslím si, že není důležitý jeden dopis Blochovi, není důležité to, že redukcionismus se projevoval v marxismu svým způsobem, nejen na základě některých deviací způsobených ideologizováním - to bych chtěl připomenout těm, kteří jsou jim ohroženi (Potlesk.), ale byl způsoben určitým přirozeným institucionálním vývojem tohoto světového názoru, protože zjednodušování vždycky je činěno v zájmu pochopitelnosti pro čtenáře novin a dnes i diváka televize.

Chtěl bych ale mluvit o něčem jiném. Včera jsem byl nakloněn té úsporné myšlence, že by přece jenom toto ministerstvo přešlo pod ministerstvo hospodářství, a tak bychom velmi účelně ušetřili a ministerstvu hospodářství dali konečně nějaký smysluplnější obsah. Dozvěděl jsem se od pana ministra Dlouhého, který ne rád vždy poslouchá mé poznámky, zřejmě, že určitá část tohoto ministerstva zůstane zachována pod panem místopředsedou Hoffmannem, že to bude ta část, která mimo jiné zpracovávala podklady, jež zde budeme projednávat v souvislosti se zprávou o prvním pololetí, a zřejmě asi také zpracovávala ten zajímavý výhled, který jsme dostali již dříve, pokud šlo o výhled aspoň na dva tři roky.

Chtěl jsem včera prosadit do usnesení hospodářských výborů jen takovou malou poznámku, že to všechno přijímáme s tím, že bereme na vědomí to, co sdělil pan ministr Dlouhý, že tato určitá část kapacity ministerstva zůstane pod panem místopředsedou. A zdůvodnil jsem to z jednoho prostého důvodu, prostě proto, že pan ministr Klaus, když se rozhodovalo o obsazování funkcí místopředsedů vlády, jednoduše napadal tuto funkci jako funkci zbytečnou, jako pozůstatek komunistické minulosti.

Chtěl jsem se ujistit, že nebude již nikdy tento argument použit jako nástroj vnitropolitického boje mezi garanty vlády. Bohužel, hlasování dopadlo takovým způsobem, že jsem nemohl podpořit už myšlenku, že by snad mohlo dojít k tomuto sloučení. Prostě proto, že jsem ztratil důvěru v to, že v budoucnosti zase někdo nebude útočit na nějakého místopředsedu, který zaujme ve vládě samostatný názor, a v hospodářství to je mimořádně závažný moment. Za těchto podmínek to, pánové, nejde. Budeme hlasovat proti. Myslím si, že ty doby, kdy monolitní pohled na svět, na budoucnost byl zárukou konce přítomnosti, už dávno minuly. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Já také děkuji. Posledním písmeně přihlášeným je pan poslanec Schneider.

Poslanec SL J. Schneider: Pane předsedo, dámy a pánové, nedá se nereagovat. Dovolte mi, abych reagoval postupně na své předřečníky. Domnívám se, že není možné nechat si i tak vážnými sonorními hlasy nasazovat oslí uši nebo klapky na oči. Je třeba reagovat na některé zjevné nepravdy, na některá zjevná zavádění.

Za prvé chtěl bych upozornit na to, co tady řekl Miloš Zeman. Je to opravdu kuriozní argument. Doufám, že bude použit i při jiné příležitosti. Argument, že Federální shromáždění odmítlo zákon o strategickém plánování, byl napaden tím, že stejně většina hlasovala pro. Bylo by zajímavé spočítat, kolik zákonů by v této zemi podle této filosofie platilo.

Za druhé argument, že je totéž, když je totalitním režimem zrušen spolek či společnost a když je svobodným parlamentem projednáván návrh na zrušení ministerstva, mi rovněž nepřipadá korektní.

Dovolím si poznámku osobní, poněvadž si ji dovolují i někteří z mých předřečníků. Myslím, že by se poslanec, který se chce situovat do centra politického spektra, měl varovat, že roztleskává pouze horní lavice. (Potlesk.)

Dále bych se chtěl ještě zmínit o jednom argumentu. Argument, že inteligence společnosti je dána tím, jak daleko ta společnosti vidí, opět má poměrně daleko k argumentům spojeným s ministerstvem a domnívám se, že pokud chce pan kolega Zeman hodnotit inteligenci společnosti, a to takto nízko, tak jí patrně pohrdá.

K panu kolegovi Ransdorfovi. Domnívám se, že je to opět závažným nedorozuměním toho, jaká je role vlády a parlamentu ve společnosti, politickém systému, když pan kolega Ransdorf hovoří o tom, že vláda sama sobě by si měla nastavovat zrcadlo. Domnívám se, že z hlediska účelu, kterého by mělo být dosaženo, je to ten nejhorší možný způsob. Nastaveným zrcadlem by měl být parlament a jeho opozice. Já se však obávám, že toto zrcadlo, hlavně pokud jde o opozici, je velmi, velmi pokřivené. (Potlesk.)

Pan kolega Fišera zde mluvil o tom, že je třeba hledět do budoucnosti. Ano, ale zase celý problém tkví v tom, jestli chceme hledět do budoucnosti očima ministerstva. (Potlesk.) Nyní věcně. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Žádám poslance, aby bouřlivými ovacemi nerušili řečníka.

Poslanec SL J. Schneider: Děkuji, já se domnívám, že ovace přispějí k věcnosti mého vystoupení. Jsem rád, že mě nyní poslouchají i ti, kteří by mě jinak neposlouchali.

Chtěl bych říci, že je opravdu rozdílem, když se mluví o strategickém plánování jako o fenoménu, jako o vědeckém zaměření, jako disciplíně, které se někteří ekonomivé či jiní odborníci věnují (či přímo strategičtí plánovači). Něco jiného je potom hovořit o zákonu o strategickém plánování, který nemluví jen o této disciplíně, o této specializaci, ale který mluví o určité proceduře, jak má být strategický plán ve společnosti, ve vládních orgánech, v parlamentech schvalován. Čili je omylem ztotožňovat negativní postoj k zákonu s negativním postojem ke strategickému plánování jako takovému. To je první zmatek, ke kterému dochází.

To druhé zmatení pojmů je v tom, že když mluvíme o ministerstvu strategického plánování a o důvodech, které jsou proti tomu (a tu si dovolím poznamenat, že je velmi zajímavé, že při projednávání v podstatě procedurálního zákona se objevuje takováto bouřlivá diskuse), problematika zrušení ministerstva a argumenty proti němu opět není problematikou postoje proti strategickému plánování jako specializaci, jako vědeckému názoru, jako tomu, co ve společnosti má a může být.

Proto mi dovolte, abych závěrem vyjádřil přesvědčení, že i když tento zákon patrně nebude schválen vzhledem k tuhému odporu k němu, stejně jeho odpůrci nedosáhnou toho, oč svými vystoupeními usilovali. Bude se totiž jednat pouze o to, že jeden ministr federální vlády bude řídit dvě ministerstva federální vlády. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: To byl poslanec Schneider. Do rozpravy je ještě přihlášen poslanec Jiří Skalický. Technickou připomínku má pan poslanec Ransdorf.

Poslanec SN M. Ransdorf: Jak říká kolega Schneider, nedá se nereagovat. Přednesl nám tu úvahu o zrcadlu, tak abych neužíval svých slov, mohlo by to vypadat podezřele, uvedu výrok osvícence Lichtenberga o zrcadle: "Jestliže se dívá do zrcadla opice, nemůže z něj arci vyhlížet apoštol." A výrok druhý od téhož osvícence Lichtenberga, ilustrující potřebnost ministerstva strategického plánování ve vztahu k vládě: "To, že se v domech božích káže slovo boží, nečiní ještě hromosvody na nich zbytečné."

Předsedající předseda SL R. Battěk: Dovolte, abych vyjádřil svoje uspokojení, že v zasedací síni není ani jedno zrcadlo. (Potlesk.) Slovo má pan poslanec Skalický.

Poslanec SN J. Skalický: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, přistupuji k této tribuně jen proto, že jsem byl v předešlé debatě osloven, a proto považuji za nutné přičinit drobnou poznámku.

Mám plné pochopení pro svého kolegu z výboru pro plán a rozpočet pana poslance Zemana, že ústavní lhůta, která určuje, po jaké době znovu může přijít s návrhem zákona o strategickém plánování, se mu zdá příliš dlouhá, že je tudíž netrpělivý a využívá této příležitosti k tomu, aby opět o strategickém plánování květnatě pohovořil.

Už méně mohu mít pochopení pro to, že zcela systematicky v této sněmovně používá poněkud nečestné způsoby debatního boje a vytrhává výroky svých kolegů z patřičných souvislostí, jako se tomu stalo právě dnes s mým výrokem.

Chtěl bych tudíž říci, že bychom měli být trpěliví - to míním především na ty poslance, kteří touží po tom zákon o strategickém plánování a potažmo ministerstvo vybavené patřičnými funkcemi a brýlemi, aby mohlo předvídat budoucnost, opět mít. Nemyslím, že bychom debatu o strategickém plánování zde dnes měli vést. Chci se zmínit o jediné okolnosti, totiž o tom, co podle mého názoru vedlo k opatření vlády a k tomu, že vláda navrhuje nyní ústavním zákonem ministerstvo strategického plánování zrušit.

Nedomnívám se totiž, že ji k tomu primárně vedla skutečnost, že ve Federálním shromáždění nebyl schválen zákon. Ministerstvo strategického plánování totiž žádný takový zákon ke své činnosti nepotřebovalo, jeho působnost dostatečným způsobem vymezoval zákon č. 297/90 Sb. vymezující působnost ústředních orgánů státní správy.

Podle mého názoru federální vládu k tomuto návrhu vedla především skutečnost, že přijetím kompetenčního zákona ze závěru loňského roku se podstatně ztenčily působnosti federace v oblasti ekonomiky. A že tudíž došlo k situaci, kdy federální ministerstvo hospodářství mohlo nadále plnit pouze takové funkce, které byly velmi blízké působnosti, kterou zákon č. 296/90 Sb. určoval ministerstvu pro strategické plánování. Z toho důvodu považuji předložený návrh vlády za velmi racionální úsporné opatření, které přispěje k tomu, aby důležité a žádoucí funkce, které doposud plnilo ministerstvo pro strategické plánování, byly plněny i nadále a aby přitom došlo k velmi žádoucímu omezení státní byrokracie na úrovni federace.

Závěrem mi dovolte, abych vám oznámil, že poslanecký klub ODA (Občanské demokratické aliance) bude podporovat tento vládní návrh. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Skalickému. S technickou připomínkou poslanec Šamalík.

Poslanec SN F. Šamalík: Musím říct, že diskuse ve mně vyvolává smutek. Jestliže jeden z nejdůležitějších úkolů, který máme před sebou a na kterém jsme zatím neudělali vůbec nic, je vybudování racionální správy, tak, aby pojem "ministerstvo" pro nás nebyl něčím, co je svým způsobem přisleplé, ale právě tím, v čem je koncentrován rozum, pak se samozřejmě z místa vůbec nemůžeme dostat.

Chtěl bych upozornit, že z mnoha výměrů Masarykových, pokud jde o demokracii patří k těm základním kvalita zprávy a my byrokracii neničíme tím, že ji po kusech odřezáváme. Věc není v tom, v jakém prostoru se pohybuje, ale je to celá kvalita, jak je budována a to zatím necháváme zcela bez postižení. Takže i skutečnost, že se zde hovoří v souvislosti s ministerstvem o určitých úsporách, je podle mého názoru pseudoargument. My přece neusilujeme o laciný stát za každou cenu, ale usilujeme o takový aparát, který splní funkce, které splnit opravdu má. A nedovedu si představit, od čeho vyžadujeme perspektivní pohled - a to není jen věc ekonomiky, ale i politiky, protože politická předvídavost musí být vlastností každé politiky, která se chce vyrovnat s těmito problémy. Domnívám se, že tyto otázky měli brát v plnosti významu problému a ne jako určitý politický svár mezi určitými organizacemi. Tím se vlastně rozdělujeme, místo abychom se společně podívali na tuto věc z hlediska základního úkolu, který zde je.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Ještě se hlásí pan poslanec Novosád.

Poslanec SL K. Novosád: Domnívám se, že diskuse, která se zde vede, je v odlišných rovinách. Já si vůbec nemyslím, že zrušením českého ministerstva stavebnictví se přestane v Čechách stavět.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Nejsem si tak jist. Hlásí se ještě pan poslanec Tichý.

Poslanec SN B. Tichý: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění. Výroky lidí bývají nejisté, neurčité a někdy nepravdivé. Také tvrzení o tom, že ve sněmovně není žádné zrcadlo, nebylo zcela pravdivé. V ruce držím tento důkaz. Nevěnoval jsem se jenom zábavě kolem této debaty, která skutečně sklouzavá na nevěcnou rovinu. Moje dlouholetá praxe z podnikové organizace mně říká, že je marná každá organizace, kde lidé nedělají dobře. A otázka, jak dělat dobře, to tady řešeno nebylo.

Dovolte mi, abych se také z tohoto hlediska podíval na samotný návrh zákona a abych mluvil věcně, jak se o to pokoušel pan poslanec Schneider.

Konkrétně upozorňuji na druhý odstavec důvodové zprávy. Zde se říká, že hlavní úkoly ministerstva strategického plánování budou svěřeny jednak do působnosti federálního ministerstva hospodářství, jednak do působnosti místopředsedy vlády pana Hoffmanna. Mějme na paměti toto rozdělení hlavních úkolů a přečtěme si současně článek 2 z tohoto tisku. Zde se říká: "Pokud zákony a jiné právní předpisy svěřují působnost federálního ministerstva pro strategické plánování, vykonává tuto působnost federální ministerstvo hospodářství." Jestliže tedy hlavní úkoly federálního ministerstva plánování byly svěřeny také do působnosti pana místopředsedy, pak spojení těchto vět by bylo možné jedině za kombinace, že hlavní úkoly federálního ministerstva hospodářství nejsou ty, které má ministerstvo hospodářství v působnosti.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Přeje si ještě někdo vystoupit v rozpravě? (Nikdo se nehlásil.) Rozpravu tedy končím. Pokud pan ministr se za navrhovatele hlásí ke slovu, uděluji mu ho.

Ministr hospodářství ČSFR V. Dlouhý: Pane předsedo, pane předsedající, dovolte mi začít osobní vzpomínkou, protože vysvětlím, proč považuji tuto diskusi za velmi nešťastnou a zavádějící. Dost mně mrzí nejen z hlediska ztraceného času, ale z hledisek dalších.

Když jsem byl jmenován - jak historie ukázala - posledním předsedou Státní plánovací komise, první týden ve své funkci jsem odejel do Bratislavy a první, s kým jsem se tehdy sešel, byl pracovník Slovenské akademie věd ing. Pavel Hoffmann, DrSc. Jako první ze svých kádrových opatření jsem učinil to, že jsem ho požádal, aby se stal mým prvním náměstkem ve Státní plánovací komisi, protože jsem ho znal z předcházejících kontaktů a práce jako člověka, který myslí stejně jako já. Vysvětlil jsem mu, že to bude práce nelehká a že za svůj hlavní úkol považuji SPK v její tehdejší podobě zrušit. Pavel Hoffmann po rozmyšlení přes vánoce tuto nabídku přijal a stal se po dobu fungování první Čalfovy vlády mým nejbližším spolupracovníkem a neváhám říci i mým osobním přítelem. Tohoto přátelství si velice vážím a musím konstatovat, že spolupráce s ním byla taková, jako málo s kým.

Proto považuji tuto diskusi za nešťastnou. Jaký byl další postup naší společné práce? Podařilo se nám skutečně dosáhnout ukončení činnosti Státní plánovací komise, podařilo se nám spolu s dalšími členy vlády - velkou roli v tom sehrál tehdejší místopředseda pan Valeš - dosáhnout zrušení nesmyslného počtu jednotlivých resortních ministerstev a vytvoření jednoho ministerstva hospodářství. V té době jsme konstatovali, - bylo to někdy v květnu, červnu - že bude dobré po zrušení Státní plánovací komise vymezit určitý malý útvar - měli jsme tehdy na mysli kolem 50 lidí - který by se především zabýval řadou otázek, které vyplývají z dobíhání činností Státní plánovací komise a který by se zabýval některými otázkami, na které zde narazili moji předřečníci, ať to byl Miloš Zeman, Ivan Fišera, nebo Miloslav Ransdorf.

Podařilo se nám v té době a Pavel Hoffmann v tom sehrál jednu z rozhodujících rolí současně prosadit urychlení československé ekonomické reformy, tehdy nejen zrušení Státní plánovací komise jako instituce, ale i zrušení instituce samotného plánu v tehdejším chápání a skutečně při respektování závažného posunu kompetence odhlasovaného tímto shromážděním se ukázalo, že problém leží někde jinde. Současně bylo ministerstvo pro strategecké plánování vybudováno jako poměrně silná, byrokratická struktura, jako instituce, která do značné míry v určitých příkladech dublovala činnost jiných ministerstev, na druhé straně se zabývala činnostmi velmi dobrými, i nastavováním toho zrcadla, jehož existence je zde stále zpochybňována.

Již na začátku tohoto roku federální vláda v diskusi přijala předběžný závěr zrušit ministerstvo strategického plánování - není to tedy výsledek nějakých personálních či kádrových změn. Na tom se shodla v diskusi federální vláda na své první lednové schůzi 1991. Za druhé. Místopředseda Hoffmann, já, ministr Klaus a další ministři, třeba i ministr práce a sociálních věcí a další, se zabýváme řadou věcí, které jsou zde zpochybňovány, které souvisí s koordinací, ale v žádném případě, jak už říkal pan poslanec Schneider, nechceme jít cestou dalekosáhlých vzájemně propojených strategických koncepcí, které možná budou hezky hovořit o horizontu za 10 let, ale budou nás odvádět od každodenní tvrdé reformní práce na tom úseku, který je nám svěřen. Současně vás chci ujistit, že potřebná míra koordinace, potřebná míra diskuse v naší federální vládě existuje a jmenování místopředsedy Hoffmanna do místopředsednické funkce je jednou ze záruk tohoto procesu.

Diskuse, která zde byla, se vedla, jako kdyby došlo k určitému sporu mezi mnou a místopředsedou vlády Hoffmannem. Ne, je to společný závěr nás všech a závěr takový, že určitou koordinační roli naopak respektujeme, připouštíme, a provádíme. Nebudu se pouštět do hlubokomyslných úvah, ve kterých bych polemizoval s poslancem Zemanem. Pan poslanec Schneider to řekl za mne. Z tohoto důvodu prosím i vás, kteří do určité míry váháte - protože řada argumentů, které zde zazněly, zazněly lákavým způsobem - abyste pochopili, že jde o respektování legislativní reality, jak já, trochu květnatě, popisuji výsledek vašeho hlasování zákona o strategickém plánování, že jde o výsledek pozitivního hodnocení zkušeností z fungování státní správy, že jde o výsledek zhodnocení personálních možností, které v současné době existují. A já podepíši téměř do posledního písmene to, co řekl pan poslanec Šamalík. Řekl jsem to včera jasně na hospodářském výboru. Já se domnívám, že naším úkolem je budovat, byť i minimální roli státu, ale efektivní roli státu. A že už musí přestat jenom slepé snižování administrativy a byrokracie, že jde o to, budovat byrokracii sice malou, ale schopnou, pružnou, efektivní a k něčemu vedoucí. Ale uchování ministerstva pro strategické plánování v jeho současné podobě - přičemž se nechci dotknout nikoho z tamních pracovníků, hovořil jsem o tom, že chceme přebrat ty aktivity, o nichž se domníváme, že personálně i jinak jsou podloženy, ale v jeho současné celé podobě není krokem k budování takové státní správy, ale i proto jsme o tom rozhodli. I při respektování dalších kompetenčních rozhovorů a skutečností. Není proto pravdou, co se nám zde podsouvá, že nechceme vidět celý pohled ekonomické transformace zasazený do širších souvislostí, není pravda, že by současná představa federální vlády byla taková, že by nerespektovala určitou různost názorů. A znovu opakuji, že místopředseda federální vlády Hoffmann hraje v této roli velmi pozitivní roli i ze své pozice místopředsedy.

Dovolil bych si jednu osobní poznámku, kterou bych se chtěl obrátit k trošku obecnějším problémům, protože diskuse zde mne k tomu vyprovokovala. Na rozdíl od poslance Zemana jsem se, myslím, 4. a 5. dubna tohoto roku zúčastnil v Londýně na pozvání International Council, tedy "starších chlapců", dvoudenního jednání věnovaného ekonomickým reformám ve střední a východní Evropě. Byl jsem tam pozván jako jediný zástupce z Československa. Mimochodem jsem tam odjížděl fyzicky i psychicky zdeptán, neboť jsem tam odjížděl v noci poté, co zde v pátek ve 20.00 hodin byl zamítnut první návrh zákona o půdě. Již se zmíněným Pierrem Eliottem Trudeauem, který je skutečně Kanaďan, jsem strávil na jeho výzvu tři hodiny v noci ze soboty na neděli procházením Londýna a diskutováním o problému, který byl předmětem konference, tedy reforma ve střední a východní Evropě. Na jeho osobní žádost jsem s ním podobné tři hodiny strávil v červnu zde v Praze, kdy chtěl tuto diskusi zopakovat. Svědkem byl tehdy kanadský velvyslanec v Praze. Neříkám to proto, abych zde zdůrazňoval svůj význam. Říkám to proto, že na rozdíl od těch, kteří jdou velmi rychle pro velmi laciný argument, znám názory i International Council, znám názory i jmenovaných a vím, jak velmi, velmi daleko jsou od toho, co nám zde ve slovní ekvilibristice naši kolegové předvádějí. (Potlesk.)

Chtěl bych při této příležitosti tuto poznámku zobecnit. Jak dlouho ještě někteří z našich kolegů budou vytahovat argumenty, které mají ve svém názvu cizí slova a cizokrajně znějící skutečnosti? A jak dlouho ještě je budou demagogicky předkládat naší veřejnosti v období, které je velmi obtížné a velmi těžké? Jak dlouho ještě budeme svědky toho, že se vytahují ze vzduchu chycené argumenty, ať jsou to tzv. mezinárodní instituce, které mají svůj význam, ať jsou to ze vzduchu stažené směnné kursy, ať jsou to jakékoli další argumenty, které vedou jenom ke zmatení toho, kde je skutečné jádro tohoto problému. To bych chtěl vědět. Samozřejmě, v demokratické společnosti dlouho, tak dlouho, dokud to voličstvo dovolí. Ale je možno argumentovat jakoukoli mezinárodní organizací. Je možno si samozřejmě zvolit jinou, která bude mít názor úplně opačný. Ale máme přece odpovědnost. Máme odpovědnost za to, že jako poslanci Federálního shromáždění budeme prezentovat sobě sami, ale i naší veřejnosti, argumenty prověřené, argumenty reálné, a nikoli argumenty populistické a demagogické. A znovu opakuji, že jakkoli jde o v podstatě procesní diskusi, jakkoli nejde o to, že bychom nechtěli připustit řadu aktivit, o kterých se také domnívám, že jsou důležité, a federální vláda je dělala, dělá a dělat bude, takže této procesní diskuse je využíváno, ale i zneužíváno k tomu, aby se otevřely problémy naprosto jiné.

Já bych chtěl proto znovu požádat i ty z vás, pro které zde přednesené argumenty zněly lákavě, abyste prosím uvěřili mému ujištění, že nejde o to, že bychom se vzdali určitých aktivit, ale že z hlediska mé osoby a myslím i ostatních členů vlády, nám jde o snahu o zefektivnění státní správy, do značné míry dokonce i posílení a otevření prostoru pro ty aktivity, o kterých tady byla řeč. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP