18. společná schůze SL a SN | 7. 11. 1991 |
Přítomno: | 123 poslanců Sněmovny lidu |
69 poslanců Sněmovny národů zvolení v České republice | |
62 poslanců Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adam, Adámek, Bakšay, Čič, Dienstbier
J. st., Doksanský, Dospíšil, Filip. Gürtler,
Hanák, Jambor, Klaus, Kňažko, Kováč,
Laluha, Langoš, Mandler, Minka, Miller, Mornár, Niedoba,
Ropek, Sedlák, Suchánek, Šidík, Tyl,
Vrchovský
Sněmovny národů zvolení v České
republice:
Kobylka, Němec, Pernica Fr., Pernica J., Samková,
Skalický, Vodehnal
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice: Anderko, Bellušová, Čalfa, Kontra,
Mečiar, Molnár J., Moric, Pánis, Peter, Posluch,
Seman, Slota
(Schůze opět zahájena v 9.37 hodin.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Vážené Federální shromáždění,
vážení hosté, dovolte, abych zahájil
sedmý den jednání 18. společné
schůze Sněmovny lidu a Sněmovny národů.
Všechny vás srdečně zvu. Současně
prosím, aby poslanci Sněmovny národů
se dostavili do jednacího sálu, protože hned
u prvního bodu budeme muset hlasovat.
Dovolte, abych vás nejprve seznámil s dnešním
programem. Jako první bod dokončení jednání
o návrhu zákona o organizaci Ústavního
soudu ČSFR a o řízení před
ním (tisk 859) a návrh usnesení výborů
Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk
972).
Dále návrh na volbu kandidátů Ústavního
soudu ČSFR (tisk 964), stanovisko výboru ústavně
právního Sněmovny lidu a Sněmovny
národů (tisk 979) a návrh volebního
řádu. Ten jste dostali, předpokládám,
do lavic nyní. Je to tisk 1000.
Dále je na programu volba generálního inspektora
ozbrojených sil (tisk 998).
Dále požádal o vystoupení poslanec Hubálek
se svým návrhem.
Další bod je hlasování o návrzích
kandidátů na funkce soudců Ústavního
soudu ČSFR, na volbu Generálního inspektora
ozbrojených sil ČSFR a na funkce členů
předsednictva Federálního shromáždění.
To má být tedy ta společná volba.
Dále vládní návrh ústavního
zákona o změně v soustavě federálních
ústředních orgánů státní
správy, v jejichž čele stojí člen
vlády ČSFR (tisk 948). Jde o souhlas se zrušením
ministerstva.
Dále návrh usnesení Federálního
shromáždění, kterým Federální
shromáždění odsuzuje projevy rasismu
a zejména antisemitismu (tisk 974).
A konečně návrh ústavního zákona,
kterým se mění ústavní zákon
č. 143/968 Sb., o československé federaci,
ve znění pozdějších ústavních
zákonů (tisk 859).
To je zhruba program, který bychom měli dnes absolvovat.
Ještě než přikročím k prvnímu
bodu, protože mě předseda iniciativního
a petičního výboru požádal o
projev, uděluji mu slovo. Je přítomen pan
poslanec Stome?
Poslanec SN K. Stome: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové poslanci, vážení
hosté, není žádným tajemstvím,
že státoprávní uspořádání
je otázkou, která hýbe naší společností
a naším státem. Tato otázka nemohla
uniknout pozornosti občanů a výsledkem jedné
z těchto občanských iniciativ je iniciativa
Za společný stát, která probíhá
jak v historických zemích a v české
části Slezska, tak i na Slovensku.
Petice je významná podle mého soudu několika
body. Jednak tím, že obsahuje více než
jeden milión podpisů občanů, a za
druhé tím, že zdůrazňuje úlohu
Federálního shromáždění
v řešení státoprávního
uspořádání našeho státu.
To je úloha, která byla dosud, domnívám
se, podceňována a kterou je zapotřebí,
aby Federální shromáždění
na sebe vzalo, neboť je to jeho ústavní povinnost.
Lze s úspěchem pochybovat o tom, že by poslanci
Federálního shromáždění
nereprezentovali národní zájmy občanů
obou našich republik, a pro nás z toho plyne to, že
bychom měli apelovat na účast poslanců
FS na všech jednáních o této otázce.
Navrhuji, aby bližší seznámení
a návrh na přijetí příslušného
usnesení bylo provedeno před jednáním
o otázkách k referendu. Domnívám se,
že by to bylo organicky vhodné. Děkuji.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji panu poslanci Stomemu. Měli bychom nyní
přikročit k projednání návrhu
skupiny poslanců Federálního shromáždění
na vydání zákona o organizaci Ústavního
soudu ČSFR a o řízení před
ním (tisk 859) a návrhu ústavně právních
výborů na usnesení Sněmovny lidu a
Sněmovny národů (tisk 972). Pokud se nemýlím,
zákon byl už projednáván a předjednán,
a měli bychom tedy přistoupit k projednání
a schválení pozměňovacích návrhů.
Slovo tedy mají zpravodajové. Ještě
se hlásí paní poslankyně Sándorová.
Prosím.
Poslankyně SN E. Sándorová: Pán predsedajúci,
vážení kolegovia, ešte skôr ako
zahájime rokovanie o ďalšom bode programu, bohužiaľ
si nemôžem odpustiť, aby som sa nevyjadrila k
hlasovaniu v Snemovni ľudu o uvoľnení členov
pre FBIS z výborov. Týmto hlasovaním bol,
bohužiaľ, prerušený štatút tohto
kontrolného orgánu. Pre tento kontrolný orgán
neplatí ustanovenie Rokovacieho poriadku o vyšetrovacej
komisii. Naopak o štatúte tohto orgánu hlasovalo
celé toto Federálne zhromaždenie a posledný
bod tohto štatútu hovorí o tom, že títo
poslanci, pokiaľ to vyžaduje ich práca v kontrolnom
orgáne, majú byť v každom jednotlivom
prípade uvoľnení z výborov a táto
neprítomnosť má byť ospravedlnená.
Ale nemôžu byť trvale uvoľnení z týchto
výborov. Ďakujem.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Vyslechli jste názor poslankyně Sněmovny
národů Sándorové. Byl bych vděčen,
kdybyste na toto upozornění reagovali tichým
souhlasem s tím, že se k tomu příležitostně
vyjádříme. Pan předseda mě
upozorňuje, že po volbách - myslí tím
samozřejmě dnešní volby dopolední.
Pan poslanec Benda.
Poslanec SL V. Benda: V tuto chvíli si nejsem jist, jestli
neprošel nějaký pozměňovací
návrh, ale řešení je prosté.
Je třeba se podívat do zákona, kterým
jsme tento kontrolní orgán zřídili.
Tam původně bylo obsaženo právo poslanců
požádat o uvolnění z práce ve
výborech. Pokud to tam zůstalo, je připomínka
paní poslankyně Sándorové bezpředmětná.
Pokud to náhodou bylo ze zákona odstraněno,
pak je o čem diskutovat.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji vám za váš vstřícný
projev, nicméně předpokládám,
že legislativci již nahlédli do příslušných
norem a že záležitost vyřídíme
v zájmu jednacího řádu i platné
legislativy.
Budeme pokračovat v zahájeném prvním
bodu programu. Dávám tedy slovo zpravodajům
k tomuto zákonu.
Poslanec SN J. Mečl: Pane předsedající,
doporučuji, abychom projednali pozměňovací
návrhy podle paragrafů, podle ustanovení
zákona o organizaci Ústavního soudu. Není
jich mnoho a myslím si, že z hlediska přehlednosti
je to pro obě sněmovny přijatelnější.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Já s tím souhlasím, můžete začít.
Poslanec SN J. Mečl: Z tohoto hlediska je zapotřebí
se podívat na § 3, kde poslanec Čičmanec
v odst. 3, odst. 1 doporučuje nahradit číslovku
18 000 číslovkou 16 000. Zpravodajové se
k tomuto návrhu nevyjadřují.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Pan kolega Čičmanec.
Poslanec SL P. Čičmanec: Po prerokovaní v
klube návrh sťahujem.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Já vám děkuji, prosím.
Poslanec SN J. Mečl: K témuž § 3, odst.
1 - číslovku 18 000,- doporučuje poslanec
Horský nahradit číslovkou 20 000,-, tj. zvýšit
částku o 2 000,-. Oba zpravodajové to nechávají
na rozhodnutí sněmoven.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Budeme hlasovat, prosím. Formulujte, o čem budeme
hlasovat.
Poslanec SN J. Mečl: Budeme hlasovat o tom, že v §
3, odst. 1 - první řádka - plat ve výši
místo 18 000 bude ve výši 20 000.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Poslanec Benda má technickou připomínku.
Poslanec SL V. Benda: Rád bych se dotázal zpravodajů.
My jsme třeba včera, pokud šlo o doporučení
nebo nedoporučení, byli loajální k
rozhodnutí výborů. Jako zpravodajové
jsme často hlasovali jinak, ale doporučovali jsme
tak, jak nám uložily výbory. V tomto případě
je rozhodnutí ústavně právních
výborů jasné, tak se ptám, proč
nebo jménem koho zpravodajové změnili názor?
Poslanec SN J. Mečl: Zpravodajové nezměnili
názor, vycházejí ze stanoviska ústavně
právního výboru, které máte
k dispozici ve společné zprávě, a
nechávají tuto záležitost na rozhodnutí
sněmoven. Tzn., že vycházíme z toho,
že tam má být částka 18 000.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Přistupuji k hlasování. Při hlasování
o pozměňovacích návrzích k
tomuto zákonu platí zákaz majorizace, a proto
hlasují samostatně obě části
Sněmovny národů.
(Hlasuje se 9.49 hodin)
Táži se poslanců obou sněmoven, kdo
je pro navržený pozměňovací návrh,
nechť hlasuje! (SN ČR 26, SN SR 27, SL 43) Děkuji.
Kdo je proti, nechť hlasuje! (SN ČR 4, SN SR 4, SL
19) Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování, nechť hlasuje!
(SN ČR 21, SN SR 17, SL 30) Děkuji.
Pozměňovací návrh neprošel ani
v jedné části Sněmovny národů
ani ve Sněmovně lidu. Budu opakovat čísla
vždy pro, proti, zdržel se, tedy česká
část Sněmovny národů 26, 4,
21, slovenská část Sněmovny národů
27, 4, 17, Sněmovna lidu 43, 19, 30. Návrh přijat
nebyl. Můžete pokračovat, pane zpravodaji.
Poslanec SN J. Mečl: Ještě k § 3 - byl
to můj návrh, v odst. 2 vypustit: "plat podle
odst. 1 podléhá dani ze mzdy". Pokud by s tím
obě sněmovny souhlasily, doporučoval bych,
abychom o tomto návrhu nehlasovali a vzali ho na vědomí,
protože jde o věc nespornou podle daňových
předpisů - pokud není uvedeno v zákoně
jinak, plat podléhá dani ze mzdy. Navrhovatel s
tím souhlasí.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Takže pokud nebude zásadní odpor proti tomuto
návrhu, nenechám o tomto bodu hlasovat. (Není.)
Prosím, pokračujte, pane zpravodaji.
Poslanec Sn J. Mečl: K § 4 - návrh poslance
Horského - v odst. 1, písm. a) - číslovku
7 000 nahradit číslovkou 10 000.
V odstavci b) číslovku 4 000 nahradit číslovkou
5 000. Zpravodajové zaujímají stejné
stanovisko jako u předchozího návrhu poslance
Horského, vycházejí z návrhu ústavně
právních výborů a doporučují,
aby o věci rozhodly sněmovny.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Vyslechli jste návrh zpravodaje. Dávám o
něm hlasovat. Táži se poslanců obou
sněmoven, kdo je pro tento přednesený pozměňovací
návrh, nechť hlasuje! Děkuji.
(SN ČR 15, SN SR 18,SL 46)
Kdo je proti? (SN ČR 6, SN SR 3, SL 21)
Kdo se zdržel hlasování? (SN ČR 31,
SN SR 25, SL 26)
Česká část Sněmovny národů
hlasovala 15, 16, 31, slovenská část 18.
3, 25, Sněmovna lidu 46, 21, 26. Pozměňovací
návrh nebyl přijat v obou sněmovnách.
Společný zpravodaj výborů SN J. Mečl:
V § 4 vypustit odst.2 - byl to můj poslanecký
návrh - odchyluje se od zprávy ústavně
právních výborů. Doporučuji,
aby o věci rozhodly sněmovny, protože jako
zpravodaj se k tomu nemohu vyjadřovat.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Vzhledem k tomu, že to je zpravodajský návrh,
prosím druhého zpravodaje, aby zaujal stanovisko.
Společný zpravodaj výborů SL Z. Kessler:
Doporučuji, aby k tomuto návrhu nebylo přihlíženo
a aby se vycházelo ze schválené zpravodajské
zprávy ve znění ústavně právního
výboru.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Závisí to tedy na vás, paní poslankyně
a páni poslanci. Dávám hlasovat.
(9.53 hodin)
Kdo souhlasí s tímto návrhem? (Hlasuje se.)
(SN ČR 19, SN SR 10, SL 21)
Kdo je proti? (SN ČR 4, SN SR 4, SL 24)
Kdo se zdržel hlasování? (SN ČR 29,
SN SR 32, SL 48)
Česká část Sněmovny národů
19, 4, 29, slovenská část 10, 4, 32, Sněmovna
lidu 21, 24, 48. Návrh nebyl přijat v obou sněmovnách.
Společný zporavodaj výborů SN J. Mečl:
Další můj poslanecký návrh k
§ 4 a § 5 spočíval v tom, aby se ustanovení,
zejména § 5, nahradila vládním nařízením,
k jehož vydání by tento zákon vládu
zmocnil. Po konzultaci s druhým zpravodajem a navrhovatelem,
beru tento návrh zpět, protože asi odporuje
ústavnímu zákonu, který stanoví,
že platy a ostatní požitky stanoví zákon.
Týká se to návrhů, které jsou
pod číslem 1. Tyto návrhy tedy stahuji.
K § 23 - upozorňoval jsem ve zpravodajské zprávě,
že jde o tiskovou chybu, jde o vypuštění
slova "navrhovatel". Doporučuji, pane předsedající,
aby sněmovny souhlasily s tím, že se vyškrtne
ve druhém odstavci § 23 za slovy " někým
zjevně neoprávněným" slovo "navrhovatel",
které tam bylo uvedeno chybně a text bude pokračovat
"mohou být před sjezdem projednány...".
Nemusí se o tom hlasovat.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Jsem téhož názoru, bereme to na vědomí,
Společný zpravodaj výborů SN J. Mečl:
Poslední návrh je k § 70. Je to můj
návrh. Doporučuji, aby § 70, vzhgledem k tomu,
že odporuje ústavnímu zákonu o referendu,
byl vypuštěn. Pan kolega Kessler s tím souhlasí
a souhlasí s tím také navrhovatelé
zákona. To znamená, hlasovat o vypuštění
§ 70 s tím, že zbytek textu zákona se
přečísluje.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Vyslechli jste znění pozměňovacího
návrhu, přistoupíme tedy k hlasování.
(9.56 hodin)
Kdo je pro tento pozměňovací návrh,
nechť hlasu- je! (Hlasuje se.) (SN ČR 54, SN SR 45,
SL 78)
Kdo je proti? (SN ČR 0, SN SR 0, SL 0)
Kdo se zdržel hlasování? (SN ČR 1, SN
SR 5, SL 10)
Hlasování skončilo takto: Česká
část SN 54, 0, 1, jeden poslanec ignoroval, slovenská
část 45, 0, 5, tři poslanci ignorovali, Sněmovna
lidu 78, 0, 10, pět poslanců ignorovalo. Pozměňovací
návrh byl přijat.
Tím předpokládám, že jsme vyčerpali
pozměňovací návrhy. Dovolte, abychom
přistoupili k hlasování o celkovém
návrhu zákona.
(9.58 hodin)
Táži se poslanců obou sněmoven, kdo
souhlasí s návrhem zákona a s usnesením
ve znění pozměňujících
a doplňujících návrhů a podle
doporučení sněmovního zpravodaje,
nechť zvedne ruku a stlačí tlačítko!
(Hlasuje se.) (SN ČR 55, SN SR 50, SL 92)
Kdo je proti? (SN ČR 0, SN SR 0, SL 0)
Kdo se zdržel hlasování? (SN ČR 2, SN
SR 3, SL 1)
Hlasování dopadlo takto: Česká část
Sněmovny národů: 55, 0, 2, nikdo neignoroval,
slovenská část Sněmovyn národů
50, 0, 3, nikdo neignoroval, Sněmovna lidu 92, 0, 1, jeden
poslanec ignoroval.
Dovolte tedy, abych konstatoval, že po souhlasném
usnesení obou sněmoven Federální shromáždění
ČSFR schválilo zákon o organizaci Ústavního
soudu ČSFR a o řízení před
ním.
Děkuji panu poslanci Valkovi i zpravodajům za jejich
práci při tomto zákonu. (Potlesk.)
Poznámka redakce: usnesení FS č.223, SN č.377,
SL č. 359)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, promiňte krátké zdržení
v našem dalším jednání.
Než přistoupíme k volbě členů
ústavního soudu, máme zde tisk 1000, návrh
ústavně právních výborů
Sněmovny lidu a Sněmovny národů pro
volbu soudců ústavního soudu ČSFR.
Tisk jste dostali do lavic. Má 9 bodů. Měli
bychom tento návrh pro volbu schválit. Předpokládám,
že mlčky bereme na vědomí.
Hlásí se poslanec Soldát.
Poslanec SL M. Soldát: K bodu jedna bych chtěl upozornit,
že se nejedná o soudce ústavního soudu,
ale volíme kandidáty na soudce ústavního
soudu. V bodě 1 bych dal "kandidáty na soudce
ústavního soudu volit tajným hlasováním".
Soudce definitivně jmenuje prezident republiky.