Úterý 5. listopadu 1991

(Schůze opět zahájena ve 13.54 hodin.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Vážené poslankyně, vážení poslanci, budeme pokračovat v přerušené schůzi, Prosím znovu poslance, kteří nejsou na svých místech v jednací síni, aby tak učinili, abychom mohli pokračovat v jednání.

Nyní má slovo pan poslanec Vosček, jako předseda dohadovacího výboru, který jsme si zvolili na dopolední části naší společné schůze.

Poslanec SN J. Vosček: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhormaždenie. Dovoľte, aby som predniesol správu dohodovacieho výboru k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení, doplňuje a upravuje Občiansky zákonník, tlač 685.

Dohodovací výbor v zložení: za Snemovňu ľudu poslanci Benčík, Bobovnický, Kudláček, Šchneider, Tvrdá a Világi, za Snemovňu národov zvolenú v Českej republike poslanci Mečl, Šedivý, Vild, za Snemovňu národov zvolenú v Slovenskej republike poslanci Hacaj, Kočtúch a Vosček.

Po prvé, dohadovací výbor navrhuje snemovniam prijať nasledujúce úpravy.

1. V § 719 ods. 1 vety 1. a 2. znejú: "Prenajatý byt, alebo jeho časť, je možné inému prenechať do podnájmu na dobu určenú v zmluve o podnájme alebo bez takéhoto určenia len s písomným súhlasom prenajímateľa. Porušenie tejto povinnosti sa považuje za porušenie povinnosti podľa § 711 odst. 1 písm. d)."

2. V § 719 za odst. 1 sa vkladá nový ods. 2 tohto znenia: "Keď nemôže nájomník zo závažnách dôvodov po dlhšiu dobu byt užívať a keď nesúhlasí prenjímateľ bez závažných dôvodov s tým, aby prenajatý byt, alebo jeho časť nájomník prenechal inému do podnájmu, môže súd na návrh nájomníka rozhodnutím nahradiť prejav vôle prenajímateľa". Doterajšie odseky 2 a 3 sa označujú ako odseky 3 a 4.

3. Za ustanovenie § 715 na konci textu sa doplňuje ďalšia veta tohto znenia: "Keď odoprie prenajímateľ bez závažných dôvodov súhlas s výmenou bytu, môže súd na návrh nájomníka rozhodnutím nahradiť prejav vôle prenajímateľa."

S týmito úpravami navrhovateľ súhlasí.

Dohodovací výbor odporúča snemovniam po prijatí týchto úprav vládny návrh zákona schváliť. Navrhujem, vážený pán predsedajúci, aby sa o správe dohodovacieho výboru hlasovalo ako o celku, pretože je koncipovaná ako celok s tým, že prípadné otázky zodpovedajú členovia dohodovacieho výboru.

Dohodovací výbor vychádzal zo zásady, že bude len minimálne zasahovať do už prerokovanej koncepcie vládneho návrhu zákona a že nebude prijímať k otázke užívania či nájmu bytu žiadne také rozhodnutia, ktoré by nejakým spôsobom dopredu prejudikovali riešenie v očakávanom transformačnom zákone. Ďakujem za vašu pozornosť.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu poslanci Vosčekovi, prosím, aby tu zůstal. Ptám se poslanců, zda mají nějaké dotazy na pana předsedu dohadovacího výboru. Není tomu tak. Myslím, že tedy nic nebrání tomu, abychom přistoupili k hlasování.

(14.02 hodin)

Prosím kolegy, kteří nesedí na svých místech, ať tak učiní, včetně pana poslance Měráka, kdyby byl tak laskav.

Konstatuji, že ve Sněmovně národů je přítomno 54 poslanců volených v České republice a 52 poslanců volených ve Slovenské republice, ve Sněmovně lidu je přítomno 90 poslanců. Obě sněmovny jsou usnášení schopné.

Nejprve budeme hlasovat o doporučení dohadovacího výboru o textu, který máte na zvláštním listě nazvaném Zpráva dohadovacího výboru k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění, doplňuje a upravuje občanský zákoník. Za předpokladu, že tento návrh schválíme budeme hlasovat potom o návrhu zákona jako celku.

Přistoupíme k hlasování. Kdo je pro návrh tak, jak jej přednesl pan předseda dohadovacího výboru dr. Vosček, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Hlasuje se.)

Děkuji. (SN - ČR 52, SR 49, SL 85)

Kdo je proti? (0)

Kdo se zdržel hlasování? (SN - ČR 3, SR 3, SL 4)

Ve Sněmovně národů v české části 52 pro, proti nikdo, 3 poslanci se zdrželi, ve slovenské části 49 pro, proti nikdo, 3 poslanci se zdrželi, ve Sněmovně lidu 85 poslanců pro, 2 proti, 4 poslanci se zdrželi hlasování. Hlasovali všichni.

Návrh dohadovacího výboru byl schválen.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 216)

Nyní budeme hlasovat o návrhu zákona jako celku, včetně teď právě schváleného doplňku dohodovacího výboru. Můžeme hlasovat.

(14.02 hodin)

Ptám se poslanců, kdo je pro návrh zákona, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko.

(Hlasuje se.)

Děkuji. (SN - ČR 55, SR 52, SL 87)

Kdo je proti? (SN - ČR 0, SR 0, SL 1)

Kdo se zdržel hlasování? (SN - ČR 0, SR 0, SL 4) Děkuji.

Konstatuji, že ve Sněmovně národů bylo pro 55 poslanců, proti nebyl nikdo, ani se nikdo nezdržel v české části. Ve slovenské části SN rovněž všichni přítomní poslanci v počtu 52 jsou pro návrh, nikdo nebyl proti, nikdo se nezdržel. Ve Sněmovně lidu hlasovalo 87 poslanců pro, jeden poslanec byl proti, čtyři poslanci se zdrželi.

Mohu konstatovat, že společným usnesením obou sněmoven byl schválen návrh zákona, kterým se novelizuje občanský zákon ve znění pozměňovacích návrhů schválených v obou sněmovnách, i ve znění doplňku dohodovacího výboru, který jsme před chvílí projednali. Tím tento bod je ukončen.

(Poznámka redakce: usnesení FS č.219, SN č.373, SL č.355)

Přistoupíme nyní k jednání o obchodním zákoníku. Pro tuto část schůze předávám slovo a řízení panu místopředsedovi Stankovi.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Vážené Federálne zhromaždenie, budeme pokračovať v prerokovávaní vládneho návrhu Obchodného zákonníka (tlač 684) a uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač 963). K tomuto návrhu, ako si určite všetci spomínate, sme minulý týždeň viedli a skončili rozpravu. Výsledkom rozpravy sú pozmeňujúce návrhy, ktoré ste dostali ešte v minulom týždni.Sú uvedené na štyroch stranách. Skončili sme teda rozpravu. Prosím pána poslanca Valka a Vilda, aby zaujali miesta spravodajcov. Budeme pokračovať v záverečných správach. O záverečné slovo po rozprave požiadal podpredseda vlády pán doktor Pavel Rychetský, ktorý odôvodňoval tento zákon za vládu ČSFR.

Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, předem mám pro vás jednu radostnou zprávu. Vláda se společným tiskem zpravodajské zprávy ústavně právních výborů pod číslem tisku 963 k obchodnímu zákoníku souhlasí bez výhrad. (Potlesk.) Své závěrečné slovo proto omezím pouze na prezentaci stanoviska vlády k pozměňovacím návrhům tak, jak zazněly v průběhu rozpravy na společné schůzi sněmoven minulý týden.

První pozměňovací návrh, tak jak jsou řazeny v rozdaném tisku, byl návrh pana poslance Randsdorfa na vypuštění odst. 2 v § 1 návrhu obchodního kodexu. Musím říci, že s tímto návrhem nesouhlasíme, neboť toto ustanovení upravuje základní vztahy mezi občanským a obchodním zákoníkem subsidiality, princip, který vychází z toho, že občanský zákoník je lex generalis a obchodní zákoník lex specialis.

Druhý návrh byl návrh pana poslance Konečného, který navrhoval vypustit § 7. Paragraf 7 upravuje zapisování do obchodního rejstříku samostatných a organizačních složek odštěpných závodů. Chtěl bych zdůraznit, že též nedoporučujeme přijetí tohoto návrhu, neboť by to znamenalo, že dosud vžitá praxe, kdy jednotlivé části právnických osob mají právní subjektivitu, i když omezenou, a mohou být žalovány či žalovat, by se opustila. Přitom tato praxe zjednodušuje soudní spory, a to zejména s ohledem na skutečnost, že celá řada těch právnických osob má odštěpné závody na Slovensku a sídlo v Čechách, či naopak.

Třetí je opět návrh pana poslance Ransdorfa, vypustit § 25 odst. 2 v tisku 684. Toto je ustanovení, které upravuje ochranu majetkových zájmů zahraničních osob, které podnikají na území ČSFR. Nepovažujeme za možné toto ustanovení vypustit.

Další je opět návrh pana poslance Ransdorfa na vypuštění odst. 3 § 26 obchodního kodexu. To je ustanovení, které upravuje vnitřní právní poměry zahraničních subjektů působících na území Československa tak, jak to v souladu s mezinárodními smlouvami a principy reciprocity upravují i zahraniční právní řády, to znamená vnitřní právní poměry cizí právnické osoby se řídí jejím právním řádem. Ani v tomto případě nesouhlasíme s návrhem na vypuštění tohoto ustanovení.

Pan poslanec Konečný dále navrhl, aby byl občan§ ský zákoník doplněn o další institut, a to je konsorcium. Předpokládám, že po jednání se zpravodaji vezme návrh zpět, neboť v právě odhlasovaném občanském zákoníku jsme ve smlouvě o sdružení tento institut již zakotvili, není potřeba jej tedy opakovat v obchodním zákoníku.

Na straně 2 tisku je návrh pana poslance Valka. S ohledem na to, že je to návrh, který vláda akceptuje, jde o doplnění § 68 odst. 6 o další písmeno c), nebudu odůvodňovat kladné stanovisko vlády.

Dále následují dva návrhy pana poslance Fišery, které nemění z hlediska právního charakter obchodního kodexu.

A jsou to návrhy, které se zabývají event. změnou dnešní právní úpravy podílu zaměstnanců na dozorčích radách, pokud se týče obchodních společností. Zde vláda ponechává plně na úvaze, neboť jde o otázku politickou, tohoto zákonodárného sboru, zda tyto návrhy akceptuje nebo ne s ohledem na to, že nejde o změnu obchodního kodexu jako takového.

Dále následuje návrh k § 158, návrh pana poslance Filipa, který navrhl, aby se v § 158 odst. 2 u stanovení limitu základního jmění změnil vládní návrh, který předpokládal spodní hranici 5 a horní 10 na 7 a 20 % základního jmění. Chtěl bych zdůraznit, že již v přijatém a akceptovaném návrhu ústavně právního výboru byla horní hranice zcela odstraněna. Takže při nejmenším část návrhu pana poslance Filipa tím ztrácí své opodstatnění. Nepotřebujeme za potřebné zvyšovat spodní hranici z 5 na 7 %.

Dále následuje opět návrh pana poslance Fišery, o kterém platí to, co jsem již řekl, vláda by akceptovala jakékoliv rozhodnutí FS.

Pan poslanec Novosád předložil návrh, který s obchodním zákoníkem příliš nesouvisí a to v § 223, a to tak, aby se tam vložil nový negativní odstavec, který stanoví ze zákona, že nepeněžitým vkladem do družstva nemůže být zemědělská půda. Chtěl bych říci, že to je věcí úvahy členů, nikoli zákona. Pokud se člen rozhodne vložit půdu, pak je nepochybné, že mu nemůžeme zákonem něco podobného do budoucna zakazovat. To je věcí ústavní listiny, jistě se k tomu zpravodajové vyjádří.

Pokud se však týče dnešního právního stavu, který možná zamýšlel pan poslanec Novosád změnit, je to věc transformačního zákona, který, jak pevně doufám, bude předložen na půdě FS v několika následujících dnech.

Další návrh je návrh pana poslance Tyla na doplnění § 226 odst. 3 větou "Rozhodnutí o změně stanov se ověřuje notářským zápisem." Chtěl bych zdůraznit, že v daném případě též s tímto návrhem nesouhlasíme, neboť by bylo zbytečné, aby na každou členskou schůzi a každá změna stanov, nikoli jen v podstatných věcech, musela být ověřována notářským zápisem.

Následuje návrh pana poslance Fišery, o kterém jsem již naše stanovisko řekl.

Další návrh pana poslance Tyla se vztahuje k § 254, navrhuje doplnit tento paragraf o odst. 3 "Rozhodnutí členské schůze o zrušení se osvědčí notářským zápisem." To je podstatná náležitost, tento návrh samozřejmě lze akceptovat.

Další návrh je návrh pana poslance Valka, jak jsem již zdůraznil, nebudu návrhy, se kterými vláda souhlasí, znovu zdůvodňovat, vláda akceptuje tento návrh.

Následuje návrh k § 290. Je to návrh pana poslance Filipa, aby se z odst. 2 poslední věty § 290 vypustila slova "nárok na" a doplnila naopak slova "a obě strany se ve smlouvě o uplatnění návrhu škody dohodnou". Chtěl bych říci, že to je návrh, který zcela tento paragraf mění. Institut náhrada škody je institut, který vyplývá z deliktu, nikoli z dohod, ale z protiprávních úkonů. Nesouhlasíme s tímto návrhem.

Pan poslanec Sochor navrhuje změnit § 562 tak, aby se vypustila slova z odst. 2 písm. c) "a u staveb do 5 let". Domnívám se, že tento návrh nevyplývá z pochopení smyslu tohoto ustanovení. To není lhůta, kterou se stanoví záruční lhůta, to je lhůta, kterou se stanoví lhůta pro uplatnění práv odpovědnosti za vady. Domníváme se, že u staveb pětiletá lhůta je plně na místě, a tudíž s návrhem nesouhlasíme.

Dále následuje návrh paní poslankyně Sahligerové k § 763 upravit platnost pro hospodářské smlouvy, uzavřené po 1.5.1990 a připojit text, který máte před sebou, text, který zakládá jistou formu kontraktační povinnosti. Podobný návrh je i návrh pana poslance Senjuka, vyjádřím proto stanovisko vlády k oběma návrhům společně. Musím říci, že toto stanovisko je negativní. Je třeba si uvědomit, že v okamžiku, kdy obchodní zákoník nabývá účinnosti, bude v platnosti desetitisíce až stotisíce uzavřených smluv, většina z nich dokonce patrně ani ne v písemné podobě. Abychom zákonem ukládali všem účastníkům těchto smluv měnit smlouvy v nějaké lhůtě, by bylo naprosto zbytečné, smlouvy se musí i nadále řídit právním režimem práva, platného v době jejich uzavření. A to, co oba navrhovatelé sledují, tj. otázku změny ceny, to neřeší obchodní zákoník, ale to je věc cenových předpisů, které upraví specielní právní režim, úprava pro změny smluv bude právě v cenových předpisech.

Zbývají poslední tři návrhy. Pan poslanec Filip navrhoval vypustit z § 765 odst. 4. Chtěl bych zdůraznit, že toto nelze přijmout, protože zde je přímá návaznost obchodního zákoníku na připravovaný transformační zákon. Odst. 4 v § 765 přímo odkazuje a zakládá povinnost přizpůsobit se, ukládá družstvům, aby se přizpůsobila nové právní úpravě v obchodním zákoníku a transformační zákon posléze upraví cestu vlastní transformace družstev.

V předposledním návrhu navrhuje pan poslanec Konečný zkrátit lhůtu uvedenou v § 765 ze 2 let na 1 rok. Chtěl bych říci, že opět jde o vztah k transformačnímu zákonu, který by neměl být zde řešen, proto nesouhlasíme.

Poslední návrh, který odevzdal na společné schůzi sněmoven, byl návrh pana poslance Filipa, aby z § 772 byly vypuštěny body 40, 41, 49, 50, 68 a 77. Ustanovení § 772 je ustanovení derogační, tj. ustanovení, kterým se ruší více než 80 platných zákonů a platných předpisů, jak všichni víme. Pan poslanec Filip navrhuje, aby šest z nich zůstalo v platnosti. Jde o některé základní podmínky dodávek. Chtěl bych říci, že v okamžiku, kdy vstoupí v účinnost obchodní zákoník, nemohou ZPD zůstat v platnosti, neboť zatímco obchodní zákoník je norma jasně dispozitivní, ZPD jsou jasně normou kongentní, které zavazují všechny účastníky. Je ovšem nepochybné, že v budoucnu bude třeba, aby se nové obchodní podmínky vytvořily, nemůžeme zachovat však v platnosti ZPD.

To je vše, co mohu jménem vlády k předloženým návrhům zde uvést. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánu podpredsedovi vlády za jasné a stručné stanovisko, prosím spravodajcov, pokiaľ sa chcú vyjadriť všeobecne k rozprave. Teraz pôjdeme po jednotlivých pozmeňujúcich návrhoch. Predtým ešte budeme musieť schváliť spoločný návrh spravodajcov k návrhu Obchodného zákona, ide o legislatívne úpravy a technické zmeny, menom oboch spravodajcov ich uvedie pán poslanec Vild.

Společný zpravodaj výborů SN J. Vild: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, mám k tomu ještě jeden dodatek, který zazněl v mé zpravodajské zprávě, tam chybí ještě bod 19, kde by mělo být řečeno "tento zákon nabývá účinnosti 1. 1. 1992". Mluvil o tom pan poslanec Valko, jenom to z toho vypadlo.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Hovoríme o tlači, ktorá má názov "Spoločný návrh spravodajcov k návrhu Obchodného zákonníka". Je to dokument na dvoch stranách, ktorý má 18 bodov, je podpísaný Ernestom Valkom a Jánom Vildom. K tomu dopĺňa pán poslanec Vild ustanovenie o účinnosti, s ktorým sa stotožňuje aj pán spravodajca Valko. Ide o legislatívno technické zmeny, ktoré by sme mali schváliť ako prvé a ktoré sa tým stanú v podstate súčasťou spravodajskej správy, resp. súčasťou uznesenia, ktoré bolo predložené.

Ja by som prosil všetkých poslancov, ktorí sa nachádzajú mimo Snemovňu ľudu, aby sa ihneď dostavili na hlasovanie. Pán poslanec Mečl sa hlási s technickou poznámkou.

Poslanec SN J. Mečl: Já mám jen dotaz, pane předsedající, zda zpravodajové počítají s tím, že při hlasování o tomto zákonu nepochybně platí zákaz majorizace?

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Áno, počítame s tým všetci. Chcel by som opätovne upozorniť všetkých poslancov, že pri schvaľovaní tohto zákona platí podľa Ústavy zákaz majorizácie, to znamená, že budú hlasovať oddelene poslanci Snemovne národov, zvolený v Českej republike a oddelene poslanci zvolení v Slovenskej republike. Pre prijatie zákona je potrebná nadpolovičná väčšina všetkých poslancov v oboch častiach Snemovne národov, to znamená 38, a v Snemovni ľudu nadpolovičná väčšina prítomných. Z toho dôvodu prosím, aby všetci poslanci zaujali svoje miesta.

Pristúpime k hlasovaniu.

(14.22 hodin)

Hlasujeme teraz o spoločnom návrhu spravodajcov k návrhu Obchodného zákonníka, to znamená, o legislatívno technických zmenách, uvedených v bode 1 až 18 s doplnením o bod 19, ktorý tu pred chvíľou odôvodnil pán poslanec Vild, a ktorým sa stanoví účinnosť tohto zákona.

Pýtam sa vás, vážené kolegyne a kolegovia, kto súhlasí s týmto návrhom spravodajcov, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(Hlasuje se.)

(SN - ČR 46, SR 48, SL 79)

Snemovňa národov - česká časť štyridsaťšesť, slovenská časť 48, Snemovňa ľudu sedemdesiatdeväť.

Kto je proti? (0) Nikto nie je proti.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN - ČR 1, SR 1, SL 0) Snemovňa národov - česká časť jeden, slovenská časť jeden, Snemovňa ľudu nikto. Traja poslanci zo Snemovne ľudu nehlasovali, po jednom zo Snemovne národov. Ďakujem.

Konštatujem, že tento návrh spoločných spravodajcov bol prijatý.

Prosím, predložte prvý pozmeňujúci návrh zo súboru pozmeňujúcich návrhov, ktoré sú na 4 stranách a ktoré ste dostali ešte v minulom týždni. Pozmeňujúce návrhy k tlači 684, resp. 963. Prosím pán poslanec Vild.

Společný zpravodaj výborů SN J. Vild: Jestli s tím bude souhlas, zpravodajové navrhují, abychom hlasovali postupně o pozměňovacích návrzích k jednotlivým paragrafům, že bychom šli po paragrafech.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pýtam sa vás, vážené Federálne zhromaždenie, má niekto námietky voči takémuto postupu. (Nikdo.) Nemá námietky. Budeme postupovať podľa paragrafov.

Společný zpravodaj výborů SN J. Vild: První pozměňovací návrh poslance Ransdorfa, který navrhuje v § 1 vypustit odst. 2. V tomto ustanovení se řeší vztah obchodního zákoníku a občanského zákoníku. O vypuštění toho mu také jde.

Zpravodajové tuto změnu nedoporučují, vláda jí také nedoporučuje.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP