18. společná schůze SL a SN | 5. 11. 1991 |
Přítomno: | 127 poslanců Sněmovny lidů |
67 poslanců Sněmovny národů zvolení v České republice | |
64 poslanců Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adam, Adámek, Bakšay, Čejková, Čič,
Dienstbier J.st., Dlouhý, Gürtler, Huml, Klaus, Kňažko,
Kováč, Laluha, Langoš, Minka, Miller, Niedoba,
Ropek, Suchánek, Šepetka, Šidík, Tyl,
Vrchovský
Sněmovny národů zvolení v České
republice:
Arnošt, Kobylka, Maštálka, Němec, Pernica
F., Samková, Senjuk, Vodehnal
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice: Čalfa, Kontra, Mečiar, Moric, Pánis,
Peter, Posluch, Sándorová, Seman, Slota
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážené
Federální shromáždění,
vážení hosté, zahajuji 5. den jednání
18. společné schůze Sněmovny lidu
a Sněmovny národů. Všechny vás
srdečně vítám. Vítám
pana místopředsedu federální vlády
pana dr. Pavla Rychetského. Dnes máme na programu
tyto body:
Ověření platnosti volby poslance Sněmovny
lidu Federálního shromáždění.
Slib poslance Federálního shromáždění.
Projednání postupu k sjednocení usnesení
sněmoven Federálního shromáždění,
kterým se mění, doplňuje a upravuje
občanský zákoník, tisk 685.
Vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje občanský
soudní řád a notářský
řád, tisk 679.
Návrh usnesení výborů Sněmovny
lidu a Sněmovny národů, tisk 965.
Návrh dohodovacího výboru ke sjednocení
postupu při projednávání vládního
návrhu zákona, kterým se mění,
doplňuje a upravuje občanský zákoník.
Hlasování k vládnímu návrhu
obchodního zákoníka - návrh usnesení
Sněmovny lidu a Sněmovny národů, tisk
963.
Hlasování k vládnímu návrhu
zákona, kterým se mění a doplňuje
občanský soudní řád a notářský
řád.
Jako první bod je
Ověření platnosti volby a slib poslance Sněmovny
lidu Federálního shromáždění
Rezignací poslance Bohuslava Peky zanikl jeho mandát
ve Sněmovně lidu. V souladu s platným zákonem
o volbách do Federálního shromáždění
vyhlásilo dne 30. září předsednictvo
Federálního shromáždění
novým poslancem dosavadního náhradníka
pana Stanislava Floriána. Protože je třeba
ověřit platnost volby poslance Floriána,
dávám nyní slovo předsedovi mandátového
a imunitního výboru Sněmovny lidu poslanci
Kesslerovi.
Poslanec SL Z. Kessler: Vážený pane předsedající,
kolegyně a kolegové, mandátový a imunitní
výbor Sněmovny lidu zkoumal podle § 89 zákona
o jednacím řádu FS, zda poslanec Sněmovny
lidu PaedDr. Stanislav Florián, který nastoupil
jako náhradník na místo uvolněné
po poslanci Sněmovny lidu ing. Bohuslavovi Pekovi byl platně
zvolen podle zákona o volbách do Federálního
shromáždění.
Jako předseda výboru jsem byl pověřen,
abych sněmovně o výsledku jednání
podal zprávu. Mandátový a imunitní
výbor Sněmovny lidu zkoumal zápis o volbách
do Federálního shromáždění,
usnesení předsednictva FS č. 145 z 30. 9.
1991, usnesení předsednictva Sněmovny lidu
č. 71 z 13. 9. 1991 a konstatoval, že náhradník
byl řádně zvolen a vyhlášen za
poslance Sněmovny lidu.
Výbor proto na základě svých zjištění
navrhuje, aby Sněmovna lidu podle čl. 47 ústavního
zákona č. 143/1968 Sb. o československé
federaci ověřila platnost volby svého poslance
dr. Stanilava Floriána.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu poslanci
Kesslerovi. Prosím poslance Sněmovny lidu, zda někdo
má dotaz ke zprávě mandátového
a imunitního výboru. (Nikdo se nehlásil.)
Budeme tedy hlasovat. Hlasují poslanci Sněmovny
lidu.
Kdo souhlasí se zprávou mandátového
a imunitního výboru, nechť zvedne ruku a stiskne
tlačítko! (Hlasuje se.)
(SL 81)
Je někdo proti? (0) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (0) Nikdo.
Osmdesát jedna poslanců bylo pro, nikdo nebyl proti
a nikdo se hlasování nezdržel. Dva poslanci
nehlasovali. Návrh byl schválen.
Sněmovna lidu ověřila platnost volby pana
Stanislava Floriána. Můžeme nyní přistoupit
ke složení slibu. Zákon o poslancích
stanoví, že poslanec skládá slib na
první schůzi sněmovny, které se zúčastňuje.
Poprvé se zúčastnil jednání
sněmovny pan poslanec Stanislav Florián, který
jako náhradník nastoupil dnem 14. září
1991 na uvolněný poslanecký mandát
v souladu s § 49 zákona č. 47/1990 Sb. o volbách
do Federálního shromáždění.
Prosím, aby pan Stanislav Florián předstoupil
před předsednickou tribunu ke složení
slibu.
Předsedu Sněmovny lidu prosím, aby přijal
slib. Slib se skládá podáním ruky
předsedovi sněmovny a prohlášením:
"Slibuji".
Prosím pana místopředsedu Sněmovny
lidu poslance Ernesta Valka, aby přečetl text slibu
a všechny účastníky schůze, aby
povstali.
Místopředseda SL E. Valko: Sľubujem na svoju
česť a svedomie, vernosť Českej a Slovenskej
Federatívnej Republike. Budem dbať vôle a záujmov
ľudu, riadiť sa Ústavou a ostatnými zákonmi,
pracovať k tomu, aby boli uvádzané do života.
Poslanec SL S. Florián: Slibuji. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Dovolte, abych nastupujícímu
poslanci panu Floriánovi blahopřál a přál
mu mnoho úspěchů v jeho poslanecké
práci.
Nyní bychom projednali postup ke sjednocení usnesení
sněmoven Federálního shromáždění
k vládnímu návrhu zákona, kterým
se mění, doplňuje a upravuje občanský
zákoník, tisk 685.
Po neformálních konzultacích se navrhuje
tento postup:
Zahájit podle § 31 písm. b) zákona o
jednacím řádu FS dohodovací řízení
a do společného výboru pro toto řízení
se doporučuje zvolit: za SL poslanci Bobovnický,
Kudláček, Schneider a Világi; za SN poslanci
Hacaj, Toman, Vild a Vosček.
Ptám se, zda všichni navržení jsou přítomni?
Poslanec Zelenay má technickou poznámku.
Poslanec SN R. Zelenay: Vážený pán predseda,
vážený pán predsedajúci, vážené
kolegyne, vážení kolegovia. Rokovací
poriadok pripúšťa viac možností riešenia
takéhoto problému. Vieme, že došlo k rozporu
hlavne v Snemovni národov. Už sme mali niekoľko
prípadov, keď sa podobný problém riešil
samostatnou schôdzou Snemovne národov. Naposledy
sa to týkalo federálneho fondu trhovej regulácie.
V prvom rade by sme teda mali určiť mechanizmus, ako
sa to bude riešiť. A až potom, až vyberieme
mechanizmus, v prípade že by sme sa priklonili k tomu,
čo navrhuje pán predseda, hovoriť o menách
členov dohodovacej komisie.
Zdá sa mi, že podstatne účinnejšie
a lepšie by bolo zorganizovanie samostatnej schôdze
Snemovne národov, kde by sa vyriešil rozpor, ktorý
panuje medzi dvoma časťami. Snemovňa ľudu
daný návrh schválila a Snemovňa národov
v slovenskej časti tiež tento návrh schválila.
Preto navrhujem, aby sa to riešilo týmto spôsobom.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Uvedl jsem, že probíhaly
neformální konzultace v této věci.
Věc byla projednávána - opět zdůrazňuji
- neformálně i s navrhovatelem novely, to je s místopředsedou
vlády Rychetským, který souhlasil s postupem,
který jsem zde předložil jménem předsedů
obou sněmoven. Samozřejmě lze navrhnout i
jiný postup. Můžeme o proceduře, která
se doporučuje, hlasovat.
Nyní má slovo poslanec Sokol, který se přihlásil
do diskuse.
Poslanec SN J. Sokol: Pane předsedající,
kolegové! Rozdíl je v tom, že zatímco
u zákona o bankrotu nebyl spor o znění zákona,
tam se ke sporu nedošlo na základě toho, že
nějaké pozměňovací návrhy
byly nebo nebyly přijaty. Tady došlo k věcnému
sporu.
Považujeme za dobré, vzhledem ke složitosti a
závažnosti celého projektu, aby byla ještě
příležitost celý projekt znovu projít
a eventuálně, pokud by se zjistily nějaké
vnitřní spory, tyto spory opravit.
Proto bych doporučoval postup dohodovacího řízení,
aniž by se tím projednávání příliš
zdrželo. Má to své dobré důvody.
Děkuji.
Poslanec SL M. Benčík: Vážený
pán predsedajúci, myslím, že návrh
pána poslanca Zelenaya má racionálne jadro.
Nevidím žiadne vážne rozpory, ktoré
by v schválenom návrhu vznikli. Predovšetkým
zdôrazňujem, že Snemovňa ľudu návrh
schválila väčšinou hlasov, Snemovňa
národov v slovenskej časti schválila väčšinou
hlasov a dva hlasy chýbali - pokiaľ sa pamätám
- v českej časti. Teda nejde o veľké
rozpory. A tie by skutočne pri dobrej vôli a snahe
Snemovňa národov mohla samostatne riešiť.
Keď budeme postupovať inak, je to pochopiteľne
možné, bude tlak na ďalšie časti
snemovne, na Snemovňu ľudu a Snemovňu národov
v slovenskej časti, aby urobila ústupky voči
názorom, ktoré neprešli.
Navrhujem podporiť a hlasovať o návrhu pána
poslanca Zelenaya.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Tento procedurální
návrh zde byl, budeme muset o něm hlasovat. Chtěl
bych upozornit kolegy, aniž chci ovlivňovat jejich
hlasování, že postup, který se doporučoval
na základě oněch konzultací a o kterém
jsem hovořil, je z hlediska průběhu schůze
racionálnější, protože nemusíme
schůzi přerušovat. Bude-li zvolen dohodovací
výbor, sejde se, může jednat a my mezi tím
na společné schůzi můžeme projednávat
návrh občanského soudního řádu.
Pokud se rozhodneme jinak, musíme společnou schůzi
přerušit, bude separátně jednat Sněmovna
národů a Sněmovna lidu náhradní
program pro tuto dobu nemá. Upozorňuji na to, že
to, co by se mohlo jevit jako zjednodušení procedury,
se může ve skutečnosti stát opakem.
Návrh byl však podán. Bude o něm hlasovat
jen Sněmovna národů, protože se to týká
pouze Sněmovny národů.
Poslanec SL E. Valko: Vážené dámy, vážení
páni, dovoľte mi niekoľko poznámok. V
prvom rade je potrebné si uvedomiť, že ide o
vecný rozpor medzi uzneseniami Snemovne ľudu a Snemovne
národov. V takomto prípade je bežné
a vždy sme konali dohodovacie konanie. Prípad, ktorý
tu bol uvedený, to je federálny fond trhovej regulácie,
bol absolútne iný. Tam nedošlo ani k jednému
pozmeňujúcemu návrhu, pretože to zákonné
opatrenie neumožňuje, tam sa riešila otázka
celkového chápania tohto fondu. Tam nebol rozpor
medzi vecným obsahom vo vnútri zákonného
opatrenia.
Z toho dôvodu sa prihováram za riešenie, ktoré
navrhol I. podpredseda profesor Jičínský.
Poslamec SN L. Kostya: Já bych panu kolegovi Valkovi uvedl
jiný příklad, na příklad zákon
o strategickém plánování, nebo úplně
jiný postup, který nám stejné předsednictvo
zdůvodnilo u opakovaného hlasování
o navrácení majetku církvím kdy se
večer neschválilo a zdůvodnilo se, že
když scházely dva hlasy, tak druhý den ráno
se klidně hlasovalo podruhé. Takže dalo by
se tady říci důvodů pro a proti libovolné
množství. Rád bych slyšel jeden jediný
příklad z celého tohoto VI.období,
kdy došlo k tomu, že Sněmovna lidu schválila
jedna z částí Sněmovny národů
schválila, druhá ne a byl zvolen dohodovací
výbor mezi sněmovnami. Takovýto precedens
zatím toto jednání nemělo.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Myslím, že nemáte
zcela pravdu pane kolego, ale nemáme čas, abychom
hledali v archivech jak probíhala dohadovací řízení
a které konkrétní případy jsme
řešili. Je tu navržen dvojí procedurální
postup, budeme hlasovat ve Sněmovně národů
o návrhu pana poslance Zelenaye.
(10.42 hodin)
Kdo z poslanců Sněmovny národů je
pro návrh pana poslance Zelenaye, nechť zvedne ruku
a stlačí tlačítko!
(Hlasuje se.)
Děkuji. (33)
Kdo je proti? (35)
Kdo se zdržel hlasování? (25) Děkuji.
33 pro, 35 proti, 25 se hlasování zdrželo.
Návrh přijat nebyl.
Budeme tedy hlasovat o návrhu na vytvoření
dohadovacího výboru. Myslím, že tento
návrh můžeme spojit s hlasováním
o složení dohadovacího výboru. Dohadovací
výbor je sestaven tak, jak odpovídá příslušným
ustanovením jednacího řádu. Pan poslanec
Zelenay se ještě hlásí.
Poslanec SN R. Zelenay: Vážený pán predsedajúci,
tým čo ste teraz povedal, ste odpovedali na prvú
časť mojej otázky, ktorú som chcel položiť,
ale bol by som veľmi rád, keby ste ešte pred
hlasovaním opätovne prečítali mená
poslancov, aby sme sa k nim mohli vyjadriť, prípadne
navrhli doplnenie. Nie som si celkom istý, možno sa
mýlim, ale neviem, či napríklad za klub HZDS
bol v dohodovacom výbore niekto. Teda prosil by som prečítať
a prípadne predložiť návrhy.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Je samozřejmě
možné dávat připomínky, popřípadě
jiné návrhy k dohadovacímu výboru,
ale ti, kteří dohadovací výbor sestavovali,
byli vedeni snahou, aby dohadovací výbor nebyl zbytečně
velký, protože problematika, o kterou jde, není
příliš komplikovaná, podle mého
soudu. Ale samozřejmě lze dávat pozměňující
návrhy.
Uvádím, že za Sněmovnu lidu jsou navrženi
poslanci Bobovnický, Kudláček, Schneider
a Világi, za Sněmovnu národů poslanci
Hacaj, Toman, Vild a Vosček. Prosím, budou-li se
dávat pozměňující návrhy,
abychom měli na zřeteli to, že ve Sněmovně
národů musí být dohadovací
výbor složen paritně.
Poslanec SN R. Zelenay: Veľmi pekne ďakujem za uvedenie
mien, pán predsedajúci. Zdá sa, že pri
ústavnom zákone, kde sa vyžaduje trojpätinová
väčšina (Předsedající první
místopředseda FS Z. Jičínský:
To není ústavní zákon !) nie je 38
hlasov a sú potrebné aj hlasy predstaviteľov
opozície, som pomerne dosť prekvapený, že
v tomto návrhu - keď som dobre sledoval, možno
že sa mýlim - predstavitelia opozície tu nie
sú.
Preto dovoľte, aby som menom klubu HZDS navrhol do dohodovacieho
výboru za slovenskú časť Snemovne národov
pána profesora Hvezdoňa Kočtúcha s
tým, že predpokladám, že česká
časť Snemovne národov doplní dohodovaciu
komisiu o jedného člena, napríklad z predstaviteľov
opozície.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážení
kolegové, prosím tedy, pokud se budeme vyslovovat
pro rozšíření dohadovacího výboru,
abychom jej doplnili tak, aby mohl fungovat ve smyslu jednacího
řádu. Dovolím si přečíst
vám § 32 jednacího řádu: "Společný
výbor pro dohadovací výbor se skládá
ze stejného počtu poslanců Sněmovny
lidu a Sněmovny národů. Sněmovna národů
zvolí do společného výboru stejný
počet poslanců zvolených v ČR a zvolených
v SR." Pokud tedy jsme pro rozšíření,
prosím, aby byly podány návrhy tak, aby byl
podán návrh ze Sněmovny národů
na dalšího poslance z české části
a další 2 poslance ze Sněmovny lidu.
Hlásí se pan poslanec Kostya, potom pan poslanec
Jedinák.
Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající
za českou část Sněmovny národů
navrhuji poslance profesora Mečla.
Poslanec SL Z. Jedinák: Pane předsedající,
dovolte faktickou poznámku. Chci říci, že
jsem si vzal k ruce jednací řád a dohadovací
řízení v tomto případě
není povinné. Tak říká jednací
řád. (Předsedající první
místopředseda FS Z. Jičínský:
Ano, nikdo o tom nepochyboval.) Domnívám se, že
i důvody i způsoby řešení konfliktů
mezi sněmovnami, mají být řešení
přesně podle jednacího řádu.
Tedy dohadovací řízení využít
tam, kde žádná další možnost
není již přípustná, nebo kde
rozpory jsou tak zjevné a tak dalekosáhlé,
že jinou možnost nemůžeme použít.
Myslím si v tomto případě, že
měl být využit důvod podle písmene
a) § 31, nebo podle písmene c).
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Pane kolego, návrh
poslance Zelenay Sněmovna národů nepřijala.
Čili nikdo neměl další námitky,
pokud jde o postup, který jsem navrhl. Prosím, pan
poslanec Richterek.
Poslanec SL R. Richterek: Pane předsedající,
navrhuji doplnění za horní sněmovnu
pana poslance Benčíka. A pak schází
ještě jeden, ale nebudu navrhovat jiného, doufám,
že to udělá jiný poslanecký klub.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Prosím o ještě
jeden návrh na doplnění poslanců.
Bylo by zřejmě vhodné, aby to byl poslanec,
který sedí v horních lavicích.
Poslanec SL M. Vrabec: Za Slovenskú národnú
stranu navrhujem pani poslankyňu Tvrdú.