Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánu podpredsedovi Mikloškovi. Konštatujem,
že návrh prejednali výbory ústavnoprávne,
výbory pre životné prostredie, výbory
hospodárske a výbory sociálne a kultúrne
oboch snemovní. Výbory sociálne a kultúrne
boli z poverenia oboch snemovní poverené, aby zhrnuli
výsledky prejednávania tohto vládneho návrhu.
Tieto výbory nám teraz predložia návrh
uznesenia. Prednesením spravodajských správ
poverili poslanca pána Michala Prokopa, predsedu príslušného
výboru a pána poslanca Ivana Mlynářa.
Prosím oboch, aby zaujali miesto v spravodajských
laviciach. Ako prvý vystúpi pán poslanec
Prokop.
Ešte predtým, ako dám slovo poslancovi, chcem
vám navrhnúť, aby sme vzhľadom k tomu,
že dnes je pripravený istý špecifický
program,ktorý pre nás pripravil primátor
mesta Brna, po vypočutí týchto správ
by sme program skončili najneskôr o 17.45 hodine.
Hlasovať sa bude zajtra.
Společný zpravodaj výborů SN M. Prokop:
Pane předsedající, vážení
kolegové, vážené kolegyně. Předem
bych rád upozornil na to, že zpravodajská zpráva
moje a kolegy Mynáře bude rozdělena tak,
že já bych se zabýval obecnou částí
a upozornil bych na určité problematické
okruhy, které v zákoně vidím, zatím
co kolega Mynář by se potom detailněji zabýval
některými připomínkami, které
jsme dostali, a buď je zapracovali, nebo z určitých
důvodů nezapracovali do návrhu usnesení,
které máte před sebou, a zdůvodnil
by podrobněji každý jednotlivý krok,
pokud uzná za vhodné.
Rád bych upozornil na to, že vládní
návrh zákona o provozování rozhlasového
a televizního vysílání, původně
tisk 847, ve znění návrhu výborů
sociálních a kulturních a usnesení
obou sněmoven tisk 951, který zde budeme projednávat,
je jak už zde bylo řečeno panem navrhovatelem,
významným krokem při přeměně
naší společnosti ve společnost demokratickou.
Význam pluralitního svobodného šíření
informací a kulturních hodnot není třeba
zvlášť zdůrazňovat. Masmédia
jakožto výdobytek 20.století jsou, podle mého
názoru, vůbec nejdůležitějším
prostředkem k vytváření politického
klimatu v každé společnosti. A to věděli
komunisté velmi dobře.
Státní monopol moci byl podpírán monopolem
na šíření informací éterem
a důsledky tohoto monopolu, důsledky plánované,
cílevědomé 401eté dezinformační
kampaně na sobě cítíme dodnes všichni.
Ohromný organismus komunistické státní
televize a rozhlasu se jen velmi těžce přetváří
k novému obrazu. A to nejen proto, že je velmi těžké
hledat nové, morálně i profesně nezatížené
pracovníky, ale podle mého názoru do značné
míry také proto, že zničující
mašinerie monopolních gigantů v současných
podmínkách pohlcuje, stahuje a velmi rychle transformuje
spíše je - tedy tyto pracovníky, než aby
oni v duchu svého poslání dokázali
transformovat ty instituce, dokázali je odstátnit
a přeměnit na nezávislé, na vládě
nezávislé, veřejnosti sloužící
instituce, které budou, aspoň do jisté míry,
bojovat o přízeň posluchačů
a diváků a budou se muset naučit trochu jinak
hospodařit se svými finančními zdroji.
Proklamované a žádoucí plurality v šíření
informací lze dosáhnout různými způsoby.
První, při zachování monopolu, spočívá
v pouhém odstátnění rozhlasu a televize,
přeměně těchto médií
na veřejnoprávní instituce, více či
méně nezávislé na příjmech
ze státního rozpočtu, a tudíž
na existující vládě. Takový
model existuje např. v Rakousku, ale má, bohužel,
všechny nevýhody popisovaného monopolu. Je
sice více či méně politicky nezávislý,
ale nic jej příliš nenutí hospodařit,
vyvíjet se, prostě monopol zůstává
monopolem.
Proti tomuto modelu je model americký, kde státní
vysílání tak, jak je známe v Evropě,
neexistuje vůbec. Média jsou zcela v rukou soukromých
společností, kterým stát uděluje
licence, a jistými výjimkami z tohoto pravidla jsou
takové stanice, jako např. Svobodná Evropa
nebo Hlas Ameriky, které jsou přímo placeny
ze státního rozpočtu USA - ty ovšem
vysílají pouze pro zahraničí a rozsahem
se nedají s našimi masmédii vůbec srovnat.
V současné době - podle mého názoru
- nemá tento model v Evropě obdoby a vzhledem k
jiným tradicím a způsobům vzniku vysílání
v evropských zemích by u nás nebyl v současné
době reálný.
Konečně třetím typem je systém
duální, který postupně ve všech
západoevropských demokraciích nahrazuje státní
vysílání - tento proces začal po konci
druhé světové války a probíhá
dodnes. Tento krok se pokusíme učinit také
my. Systém duální je tedy - jak řekl
pan navrhovatel - principem dnešního zákona,
který máme projednávat, a spočívá
vlastně v kombinaci obou principů, které
jsem definoval, tedy kombinací licencí a veřejnoprávních
institucí masmédií nového typu, které
se v zákoně jmenují "provozovatelé
vysílání ze zákona". Zavádí
tedy tyto dvě kategorie a chtěl bych upozornit,
že vysílání je zákonem definováno
jako služba veřejnosti svého druhu. Není
tedy v žádném případě
běžným typem podnikání, není
živností, a proto zákon upravuje práva
a povinnosti provozovatelů určitým zvláštním
způsobem.
Myslím, že toto je třeba si uvědomit
v každém momentu, kdy se budeme zamýšlet
nad jednotlivými paragrafy tohoto zákona. Vychází
to mimo jiné z toho, že kmitočtové spektrum,
které má ČSFR k dispozici pro vysílání,
je pevně vymezeno mezinárodními úmluvami,
je národním bohatstvím svého druhu
a jeho využívání je proto možné
jen na základě určité regulace státem.
V tom se liší vysílání od jiných
hromadných sdělovacích prostředků,
zejména od tisku, kde je možno při dodržování
zákonů podnikat v podstatě neomezeně
v demokratických režimech. Proto jsou na provozovatele
vysílání uvalena zákonem určitá
břemena povinností, a to bez rozdílu, zda
jde o provozovatele ze zákona nebo o provozovatele s licencí.
Tyto povinnosti jsou vyjádřeny v druhém odstavci
§ 4 a dále v § 5, 6, 7 a 8.
Provozovatelé ze zákona - nynější
státní média - mají pak ještě
zvláštní povinnosti, které definuje
§ 9. Je to především povinnost poskytovat
informace, vzdělání, zábavu, respektovat
i minoritní posluchačské vrstvy, etnické
menšiny atd., přispívat k rozvoji národní
kultury - vesměs tedy vykonávat činnost finančně
náročnou a v podstatě nekomerční.
Za to mají provozovatelé ze zákona nárok
na financování ze všech koncesionářských
poplatků za používání přijímačů,
a to bez ohledu na to, zdali majitel televizoru nebo rozhlasového
přijímače sleduje jejich nebo jiné
vysílání. V tom spočívá
systém financování veřejnoprávních
médií. Kromě toho má provozovatel
ze zákona příjmy ze sponzorování,
z prodeje svých pořadů, z jiné hospodářské
činnosti, třeba vydavatelské a z reklam.
Vážení kolegové, jedním z úhelných
bodů vládního návrhu zákona
je § 7, který určuje, kolik procent z celkového
denního vysílacího času smí
být prodáno reklamám. Zde bych chtěl
opravit pana místopředsedu vlády, který
hovořil o minutách, zřejmě se jedná
o pouhé přeřeknutí; všichni,
kdo máte před sebou návrh zákona,
víte, že se hovoří o procentech z celkového
denního vysílacího času. Je třeba
si uvědomit, jak i pan navrhovatel řekl, že
pro provozovatele s licencí je příjem z reklam
příjmem hlavním a spolu se sponzorováním
téměř výhradní. Údaje,
které návrh zákona uvádí, vycházejí
z Evropské konvence televize bez hranic a ze zkušeností
s propagováním podobných systémů
v zahraničí. Např. BBC v Británii
nesmí vysílat reklamy vůbec, avšak držitelé
licencí mají v Británii zákonem stanoveny
stejné povinnosti, jako má BBC. Naopak zase v jiných
zemích západní Evropy mají provozovatelé
ze zákona povoleno vysílat reklamy v omezeném
rozsahu, avšak držitelům licencí zákon
neukládá tolik povinností jako v Británii.
Náš zákon vychází spíše
z tohoto druhého modelu. Připouští tedy
reklamu i v programech provozovatele ze zákona, a to ve
dvou alternativách.
Dámy a pánové, dovolte mi uvést několik
srovnávacích čísel. Budu je čerpat
z přednášky prof. Hartwiga Kelma z 12. až
13. dubna t. r., kterou přednesl v Bad Homburgu v SRN při
příležitosti semináře "Veřejnoprávní
rozhlas a televize v konkurenci".
Jak už jsem řekl, BBC nesmí vysílat
reklamy vůbec a 92 % svých příjmů
kryje z koncesionářských poplatků.
8 % tvoří jiné příjmy. Naproti
tomu italská společnost RAI reklamy vysílat
smí, a to v rozsahu do 4 % celkového vysílacího
času, a tyto příjmy jí pokryjí
33,5 % z celkového rozpočtu. 56 % pokryje z poplatků,
2 % ze sponzoringu a 8,5 % jsou jiné zdroje, podnikatelská
činnost jiného typu a státní subvence.
Západoněmecká ARD, první program má
povoleno v denním vysílání pouze 20
minut reklamy, což činí něco více
než 1 % z celkového vysílacího času,
a např. v době státních svátků
nemá vůbec povoleno vysílat reklamy. Z tohoto
příjmu je schopna krýt 15 % svých
příjmů z reklamy, 85 % příjmů
kryje z poplatků koncesionářských.
To samozřejmě závisí na výši
těchto poplatků, které se v různých
zemích liší a v různých zemích
jsou různé mechanismy, jak se výše koncesionářských
poplatků stanoví.
Pro srovnání: V parlamentě jsme před
časem uspořádali k této problematice
seminář. Rozpočet Čs. televize na
rok 1991 činí v České republice 1,7
mld. Kčs. Je třeba si uvědomit, že v
ČR je 3,4 mil. koncesionářů, což
při poplatku 50 Kčs měsíčně
dojdeme k sumě 2,04 mld. Kčs z koncesionářských
poplatků. Pokud by se tedy jednalo pouze o Českou
republiku, zdá se, že by výnos z koncesí
mohl pokrýt režii Československé televize
nebo budoucí České televize. Samozřejmě
je nutno předpokládat, že vzrostou náklady
cen energií atd. a také je nutno předpokládat,
že se vyskytuje určité procento neplatičů.
Přesto se ale domnívám, že tento výpočet
dostatečně může sloužit pro vaši
informaci k tomu, že v České republice by příjmy
z koncesí měly pokrýt rozpočet televize.
Na Slovensku je ovšem situace poněkud jiná.
Tam je podstatně menší okruh koncesionářů
a ná- klady na provozování Slovenské
televize se nebudou patrně příliš lišit
od nákladů v České republice (i když
do jisté míry asi také), a proto zákon
přece jen s určitým procentem reklamy počítá
i pro veřejný sektor.
Pokud se týče rozhlasu, je situace obdobná.
Ředitel Českého rozhlasu dr.Mejstřík
na semináři potvrdil, že například
Český rozhlas je schopen pokrýt veškeré
své náklady pouze z koncesionářských
poplatků.
Dámy a pánové, je třeba si uvědomit,
že audiovizuální trh u nás je omezen
a teprve vzniká. Máme-li zájem na vzniku
konkurence ve vysílání (a pan navrhovatel
se v tomto smyslu také vyjádřil), je třeba
se zeptat, jestli tento trh vedle sebe oba sektory vůbec
uživí, když navíc veřejný
sektor, pro nějž jsou příjmy z reklamy
poměrně malou částkou, si může
dovolit časy poskytovat mnohem levněji, než
bude muset držitel licence. Samozřejmě, původní
vládní návrh, který je vlastně
obsažen v alternativě I. tisku 951 předpokládá
určité percentuální omezení,
ale já se domnívám, že za těchto
proporcí by se soukromé stanice uživily na
trhu audiovizuální reklamy velmi těžce.
Námitky, že lze rozšířit časový
rozsah reklam držitelů licence, a tím jim umožnit
větší příjmy, jsou bezpředmětné,
protože zkušenosti z vysílání říkají,
že pokud se překročí určitý
podíl reklamy ve vysílání, který
je kolem 10 %, stanice už ztrácí atraktivnost
pro posluchače, a ten automaticky ladí a hledá
stanici jinou, takže toto zvýšení procenta
pro soukromé držitele licencí by nemělo
žádný praktický význam.
I ve srovnání s jinými státy - navíc
s mnohem větším trhem - mě vede tato
úvaha k tomu, abych vám jednoznačně
v souladu se stanoviskem místopředsedy vlády
pana dr.Mikloška doporučil alternativu II. v §
7. Kromě výboru kulturního a sociálního
Sněmovny lidu tuto variantu doporučují i
výbory hospodářské a výbor
pro životní prostředí Sněmovny
lidu (alespoň částečně v oblasti
rozhlasového vysílání). Tato alternativa
umožní podle názoru obou zpravodajů
existenci obou sektorů v našich podmínkách.
Dalším klíčovým místem
návrhu zákona ve znění u- snesení
výborů sociálních a kulturních
(tisk 951) je § 9, který upravuje zvláště
povinnosti a oprávnění provozovatelů
ze zákona. Chtěl bych upozornit, že tento zákon
jinak statut veřejnoprávních institucí
provozovatelů ze zákona neupravuje. Statut a jejich
postavení upraví zvláštní zákony
republik (na Slovensku už existují, v České
republice zatím ještě nejsou, ale budou). Je
otázkou, zdali budou podobné zákony upravovat
i existenci federálních institucí. Znovu
upozorňuji - tuto problematiku zmíněný
zákon vůbec neřeší.
V odstavci 3 a 4 § 9 se zákonem přidělují
provozovatelům ze zákona určité sady
frekvenčních kmitočtů a v odstavci
6 potom poplatky za užívání přijímačů
jako zdroj příjmu těchto provozovatelů.
Tady bych rád upozornil na tiskovou chybu, která
se vloudila do tisku 951 a na kterou reagoval pan místopředseda
vlády. Je samozřejmé, že odstavec 6,
který praví, že poplatky za používání
přijímačů jsou zdrojem příjmů
provozovatelů ze zákona, se týká i
alternativy II. Prosíme za omluvu. Opravte si to, prosím,
obě alternativy s tím počítají,
poněvadž to je základní princip duálního
vysílání vůbec.
Tady bych rád upozornil na to, o čem se už
zmínil pan místopředseda vlády. Po
zapracování připomínky SNR (lépe
řečeno jejího výboru pro vědu,
vzdělání, kulturu a sport) se v odstavci
3 ocitlo místo slova "celkem" slovo "nejméně".
Znamená to, že provozovatel ze zákona má
nárok na získání nejméně
dvou sad celoplošných kmitočtů. Vzhledem
k současnému stavu technických možností
upozorňuji na to, že v Československu jsou
k dispozici přenosové kanály celoplošné
nebo velkoplošné pouze tři. Považuji za
nezbytné upozornit na to, že tato formulace na rozdíl
od původního vládního návrhu
(tisk 847), kde se říká, že jsou přiděleny
celkem dvě sady, by mohla eventuálně ve svých
důsledcích zpochybnit sám princip duálního
vysílání, protože není-li pro
uchazeče o licenci k dispozici žádná
přenosová cesta, míjí se zákon
účinkem. Vysílat se sice smí, ale
není kudy. Na druhé straně ovšem připouštím
a chtěl bych upozornit, že formulace, která
se tam momentálně ocitla, otevírá
do budoucnosti určité možnosti, zejména
ve spojení se zněním § 23 (tisk 951)
pro provozovatele ze zákona získat další
přenosové cesty, například formou
satelitu nebo nějakou jinou technickou možností,
která se ještě otevře.
Z tohoto hlediska si myslím, že rozpor § 9 s
§ 23 být nemusí, předpokládáme-li,
že se ustanovením § 23 spolu s § 9 otevírá
možnost pro provozovatele ze zákona získat
další možnost celoplošné nebo velkoplošné
frekvence pro sebe, například satelit. O možnostech
satelitu se jedná, jak jsem informován od federálního
ministra spojů pana Ehrenbergera.
V odstavci 4 se pro rozhlasové vysílání
zákonem vyhrazuje celkem 6 kmitočtů jako
v původním vládním návrhu.
Tato formulace je podle mého názoru pevnější
a vhodnější. Vzhledem k mnoha diskusím,
které byly vedeny kolem problematiky zákona, zapracovaly
výbory sociální a kulturní do návrhu
i určitá přechodná ustanovení,
která by podle našeho názoru mohla odstranit
řadu nejasností kolem změn, které
by nastaly v období přechodu od monopolu k duálnímu
systému.
Za prvé navrhujeme v případě přijetí
alternativy II. v § 7 nový odstavec 4 u § 25,
který pro přechodné období příštího
roku ponechá provozovatelům ze zákona výši
5 % podílu reklamy prostě proto, aby v době,
než začnou vysílat eventuální
držitelé licencí nebyl zúžen trh
reklamy, a aby nebyly ohroženy hospodářské
zájmy.
Za druhé - v novém znění § 23
navrhujeme v od- stavci 2 a 3 ponechat (a to do zahájení
vysílání držitelů licencí)
současný třetí program pro dosavadní
provozovatele ze zákona až do doby, než licence
bude udělena a než provozovatel s licencí bude
schopen skutečně zahájit vysílání
s tím, že on je povinen nejpozději 90 dní
předem toto datum oznámit tak, aby kanál
nevyhasl. Zahájení vysílání
televizní stanice je technicky velmi náročná
věc a držitel licence má 360 dní na
to, aby vysílání zahájil. Z těchto
důvodů navrhujeme ponechat touto cestou zatím
dočasně provozování tohoto kanálu
v rukou dosavadních provozovatelů ze zákona.
Návrh zákona o rozhlasovém a televizním
vysílání projednaly výbory sociální
a kulturní velmi podrobně, dokonce dvakrát.
Před vlastním projednáváním
jsme uspořádali seminář a v návrhu
usnesení je obsažena většina připomínek,
které padly z ostatních výborů, které
návrh projednávaly, tedy výborů hospodářských,
pro životní prostředí a ústavně
právních, jakož i některé připomínky,
které zaslaly obě národní rady - jejich
příslušné výbory. Všechny
úpravy jsou v tisku viditelně upraveny, až
na zmíněný vypuštěný odstavec
6 § 10 týkající se direktivního,
ale dost nepřesně a nešťastně definovaného
určení podílu domácí tvorby
a zahraničního kapitálu.
Ze SNR, jejíž výbor pro vědu, vzdělání,
kulturu a sport návrh doporučil, přišlo
i upozornění na rozpor mezi ústavním
zákonem č. 143 o čs. federaci a tak zvaným
malým kompetenčním zákonem v oblasti
hromadných sdělovacích prostředků.
Výbory sociální a kulturní se domnívají,
po konzultacích s naším legislativním
odborem, že zřízení Federální
rady, o které se v tomto případě jedná
zákonem FS, je v souladu se zákonem č.143
i se zákonem č.136/1991 Sb., o rozdělení
působnosti mezi ČR a SR ve věcech tisku a
jiných informačních prostředků
a že tedy vzaly toto upozornění na vědomí.
Jeho rozpornost spočívá i v tom, že
nakonec výbor SNR přes toto upozornění
návrh zákona i s Federální radou doporučil.
Všude, kde se mínění výboru neshodovalo
s míněním výborů gesčních,
nebo kde se lišil názor jednotlivých gesčních
výborů navzájem, jsme zařadili alternativní
řešení a jako společný zpravodaj
výborů Sněmovny národů vám
doporučuji přijmout navržený zákon
ve znění tisku 951, a to v alternativách
II.
Ještě než uvolním řečniště
druhému zpravodaji, po poněkud dlouhém úvodu,
bych chtěl upozornit, že zcela netradičně,
po včerejší poradě s odborníky
z oblasti kabelové televize bych zde měl jeden konkrétní
pozměňovací návrh, který přesto,
že jsem zpravodaj, jsem asi také jediný, kdo
je schopen návrh zdůvodnit. Vzal bych si tedy v
rámci diskuse ještě slovo a přednesl
bych sadu pozměňovacích návrhů
k § 19, který se týká kabelových
rozvodů. Děkuji za pozornost a trpělivost.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem kolegovi Prokopovi, teraz vystúpi spravodajca
Snemovne ľudu, Ivan Mlynář.
Společný zpravodaj výborů SL I. Mynář:
Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
kolega Prokop učinil dostatečně široké
zpravodajské entré. Mně zbývá
zdůvodnit nepřijetí některých
pozměňovacích návrhů jak z
ČNR, tak ze SNR, případně z jednotlivých
tří výborů tohoto Federálního
shromáždění.
Co se týká SNR. Nebyla akceptována jediná
připomínka, která požadovala vypuštění
odstavce 1 poslední věty v § 7. Tato věta
limituje reklamy od 19 do 22 hodin u provozovatelů ze zákona
na 6 minut za hodinu - což je 10 % vysílacího
času - gesční výbory i oba zpravodajové
se shodně domnívají, že navrhovaných
6 minut za hodinu u provozovatelů ze zákona je v
této sledované době dostatečné
a v úvahu jsme brali také ochranu diváka
před nárůstem reklamy ve veřejně
právní televizi. V tomto směru jsme se přiklonili
k původnímu vládnímu návrhu.
Co se týká ČNR, z řady připomínek
jsme některé neakceptovali. O čtyřech
se zmíním.
V § 4 navrhovala ČNR vypustit odstavec 2. Myslím
si, že na tento § 4 a 5 narazíme i v rozpravě.
Tento paragraf je celý deklarativní, ale je to deklarativnost
zdánlivá, protože ukládá povinnosti
všem provozovatelům ze zákona i držitelům
licencí a má svou obdobu i v daleko přísnější
podobě v řadě evropských zákonů
tohoto typu. Proto jsme se rozhodli odstavec 2 ponechat.
V paragrafu 15 odstavec 2 požadovala ČNR zařadit
nové písmeno e), které by uvádělo
nový důvod k odejmutí licence, a to nezaplacení
pokuty podle paragrafu 20. Domníváme se, a nejenom
my, ale i gesční výbory, že tento důvod
by byl nadbytečný, neboť je pokryt zcela písmenem
a) v § 15.
V § 17 pak ČNR požadovala vypuštění
odstavce a), kde se hovoří o spolupráci Federální
rady s obdobnými orgány republik při vypracovávání
zásad státní politiky ve vztahu k vysílání.
Tento návrh ČNR výbory neakceptovaly, neboť
vycházely z toho, a ve vládním návrhu
je tento vztah takto charakterizován, že vztah mezi
Federální radou a národními radami
je založen na jejich spolupráci, na jejich součinnosti.
To, že se v zákoně prejudikují zásady
státní politiky a jejich věcné řešení,
gesční výbory i zpravodajové nepovažují
za závadné.
Paragraf 24 řeší podíl jednotlivých
provozovatelů ze zákona na příjmu
sazeb za přijímače - zde chtěla ČNR
stanovit přesný podíl jednotlivých
koncesionálních poplatků, aby nebylo možno
přerozdělování poplatků z ČR
a SR.
Tento návrh jsme rovněž odmítli, neboť
se domníváme, že ponechání rozhodnutí,
jak je to ve vládním návrhu, na federální
vládě v dohodě s vládami republik
je dostatečné, zejména rovněž
proto, že federální vláda tak učiní
formou nařízení, které má obecnou
závaznou platnost.
Zhruba 30 připomínek z ostatních tří
výborů, které byly projednány v našem
Federálním shromáždění,
bylo akceptováno. Z těch, které jsme neakceptovali,
bych připomenul následující.
Výbor hospodářský v § 5 odst.
4 navrhoval řešitotázku náhrady škody
za poskytnutí vysílacího času pro
neodkladná oznámení v naléhavém
veřejném zájmu. Domníváme se,
že to není nutné ani vhodné, protože
§ 5 ukládá tuto povinnost všem provozovatelům,
tedy nejenom držitelům licence - což měl
navrhovatel zřejmě na mysli - ale i provozovatelům
ze zákona. A vysílání je v tomto zákoně
chápáno jako služba veřejnosti. Navíc
tyto otázky jsou řešeny ustanovením
občanského zákoníku paragraf 28 a
zákoníku práce, kde je to uvedeno v tomto
zákoně v § 20 odst. 8.
Rovněž se domníváme, že termín
" naléhavý zájem veřejný"
má poměrně přesnou právní
specifikaci a neumožňuje případné
svévolné narušení státem - vysílání
jak provozovatelů ze zákona, tak držitelů
licencí.
Výbor ústavně právní navrhoval
doplnění § 12 odst. 4 o slova: "Nepožádá-li
uživatel o udělení licence na dobu kratší."
Domníváme se, že tato skutečnost je
pokryta navrhovaným zněním, zejména
slovem "nejvýše", které umožňuje
interpretaci na dobu kratší.
Z návrhu výboru pro životní prostředí,
který jsme neakceptovali, bych uvedl nový odst.5
§ 15, který by řešil případy,
kdy nemůže držitel licence zahájit vysílání
z důvodů, které jsou jednoznačně
na straně telekomunikací. Tento návrh jsme
neakceptovali, neboť součástí rozhodnutí
Federální rady je dohoda s příslušným
orgánem spojů podle § 12 odst. 2. A licence
bez této dohody a zároveň bez stanovení
technických podmínek vysílání
nemůže být vůbec udělena.
Závěrem bych měl pro vás některá
technická upřesnění, která
vznikla špatným přepisem. O jednom se již
zmínil kolega Prokop. Jde o vypadnutí v alternativě
II. § 9 odst. 6. Koncesionářské poplatky
v každém případě patří
provozovateli ze zákona v obou alternativách. To
je jedna věc. Druhá věc. Myslím, že
o tom nemusíme hlasovat, že si to pouze uvědomíme
- na straně 10 je § 9 odst. 5 za pojmem "jednotné
telekomunikační sítě" by vypadl
nový odkaz 5, který odkazuje na § 2 zákona
č. 110/1964 Sb., o telekomunikacích. Všechny
odkazy by se potom přečíslovaly.
Další informace, kterou musím podat, se týká
důvodové zprávy. Gesční výbory
sociální a kulturní schválily jakési
interpretační pravidlo k § 5 odst. 3, který
hovoří o ohrožení psychického
nebo morálního vývoje dětí
a mladistvých. O toto interpretační pravidlo
rozšířily důvodovou zprávu k
§ 5 odst. 3. Hovořím o tom proto, protože
součástí této zprávy není
důvodová zpráva. Tento text je součástí
důvodové zprávy vládního návrhu
847.
Na závěr bych měl jeden pozměňovací
doplněk, o kterém budeme muset zřejmě
hlasovat. Je to na str. 6 § 6 odst. 2 b), kdy v obou alternativách
navrhují oba zpravodajové upřesnění
textu, kdy dosavadní text se mění následovně:
" byly zařazeny mezi jednotlivé pořady
s výjimkou pořadů složených ze
samostatných částí nebo sportovních
přenosů a přenosů z akcí a
představení, jež obsahují přestávku".
Neuniklo vám, že pořady v závěru
této věty se nahrazují přenosy. Domnívám
se, že to přesně vyjadřuje vůli
navrhovatelů, ale zřejmě o této změně
budeme muset hlasovat.
Na závěr bych vám chtěl předložený
vládní návrh s doplňky vřele
doporučit ke schválení. Připojil bych
se kromě § 25 rovněž k přání
hlasovat pro alternativu II. v celém zákoně.
Děkuji.