Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji panu generálnímu prokurátorovi.
Do rozpravy se zatím písemně přihlásili
dva poslanci. Předávám slovo panu poslanci
Bratinkovi.
Poslanec SN P. Bratinka: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, měl jsem možnost
si zprávu generálního prokurátora
přečíst jenom velmi zběžně,
protože jsem ji vlastně dostal dnes ráno, ale
musím vyslovit hluboký smutek nad jejím obsahem.
Nejdříve mne velmi zarazila a musím se přiznat
i rozhořčila věta, že požadavek
abstraktní spravedlnosti vyslovovaný filosofy poněkud
bledne ve světle naléhavé potřeby
ochránit společnost před současnými
kriminálními živly. Za prvé se tam předpokládá,
že touha po spravedlnosti je věc nějakých
podivínů, nějakých filozofů
a nikoliv všech slušných lidí. To musíme
naprosto rezolutně odmítnout. To je vize společnosti,
která nemá nic společného s realitou.
Dále se tam mluví o naléhavé potřebě
ochránit společnost před současnými
kriminálními živly. To je samozřejmě
pravda, je třeba společnost ochránit před
živly, ale musíme si uvědomit, že tento
stát zcela selhal v ochraně chránit lidi
před zločinci v minulosti - pokud sám tyto
zločiny nekonal, jako poslušný vykonavatel
vůle určité mocenské skupiny. A pokud
se něco v tomto směru nezmění, bude
to trvale snižovat prestiž zákonů celého
státu. Vždyť si uvědomte, že tady
hrozí - abych to nějakým způsobem
parafrázoval - že matky budou svým dětem
říkat "musíš dbát na to,
abys neporušoval zákony, protože když je
budeš porušovat málo, tak ti hrozí, že
budeš potrestán; když se na to dáš,
tak je musíš porušovat masívně
a trvale - pak budeš mít klidné stáří".
Tím tady dochází k určité demoralizaci,
která je podhoubím zločinu. Pokud nebude
obnovena platnost určitých hodnot a tu platnost
je nutné soustředit institucionálně
a represívními prostředky, tak hrozí
trvalá demoralizace.
Já bych chtěl obrátit vaši pozornost
na to, že v podvědomí obyvatel této
země existuje jasná informace, že zde docházelo
k systematickému teroru - říkalo se mu třídní
boj - proti lidem, kteří byli příslušníky
jiných politických, sociálních a náboženských
skupin, než které měli komunisté rádi.
Zločiny proti lidskosti - tím se označují
vraždy, poškozování zdraví, omezování
osobní svobody, které je konáno proti lidem,
proti individuím jenom proto, že jsou členy
nějaké takové skupiny. Důsledky zločinů
z 50. let byly trvalé, ti lidé byli většinou
vězněni až do roku 1960.
Já budu na moment vycházet z čistě
pozitivistického chápání práva
- od roku 1974 platí u nás § 67, který
mluví o nepromlčitelnosti zločinu proti lidskosti.
Postrádám ve zprávě generálního
prokurátora jakékoliv vysvětlení,
zohlednění těchto faktů - buď,
že není důvod považovat tyto zločiny
za zločiny proti lidskosti anebo, že jsou promlčené.
O tom tam není vůbec nic. To je první věc.
Obraťme nyní pozornost k letům sovětské
okupace. Tady docházelo k řadě případů,
které by vyžadovaly nějakou právní
kvalifikaci, respektive nějaké konstatování,
že se s tím nic dělat nedá. Mám
zde na mysli vlastně systematické zavírání
nebo šikanování těch, kteří
ne že by vyslovovali nějaké odlišné
politické soudy, ale vyslovovali především
morální soudy o tom, co režim tropil. Když
si uvědomíme, že 12 let probíhalo šikanování
signatářů Charty 77, které mělo
řadu prvků - tam nebylo jenom vyhazování
z práce, tam bylo ustavičné zadržování
na 48 hodin, domovní prohlídky, často konané
i v noci a celá řada věcí - a ta byla
prováděna systematicky s organizovanou skupinou.
Jestli toto není zločin proti lidskosti, tak těm
zákonům naprosto nerozumím.
Dále zde z pohledu teorie o retroaktivitě nebo jakýchsi
jiných potíží uvedu, že existuje
článek 29 ústavy, který ustanovuje
právo občanů na to dávat úředním
místům petice. Charta 77 poslala více než
1000 takových petic. Pokud vím, až na jednu
výjimku, nebylo na žádnou petici odpovězeno.
Já se ptám, položil si někdo otázku,
jak by se to kvalifikovalo, vyšetřuje to někdo?
Ani stopa po odpovědi.
Dále jsou zde další věci. Jak právně
kvalifikovat pronásledování dětí
za jakési pofidérní viny jejich rodičů?
To byla přece hluboká nespravedlnost, biblicky řečeno
"do nebe volající", a přesto se
v této věci nevyšetřuje vůbec
nic.
Zdá se mi, že zpráva vychází
z toho, že § 98 a § 100 bývalého
trestního zákona, to je pobuřování
a podvracení republiky, vlastně byly nějaké
zákony, které měly jasně definovanou
skutkovou podstatu činů, ale každý,
kdo přišel do styku s tehdejší praxí,
ví, že zákony nebyly jen gumové, ale
byly absolutně bezbřehé. V podstatě
předepisovaly jen formulky, které musel soud pronést,
aby mohl někoho zavřít. Četl jsem
stovky rozsudků a musím konstatovat, že tehdejší
soudy a prokuratury si dělaly legraci nejen ze zákona,
ale i z normální logiky. Jestliže zákony
byly naprosto nesmyslné a de facto neexistovaly, tak je
otázka, co s těmi, kteří organizovali
toto odsuzování lidí, kdo byli ti, kteří
rozhodovali o tom, jaké rozsudky budou vyměřovat
soudy? Všichni přece dobře víme, že
to bylo řízeno z jiných míst, než
z nějaké hierarchie soudů, to musel někdo
organizovat a prosazovat. Opět se neděje žádné
vyšetřování.
Pak je zde ta věc s ilegálními odchody z
republiky. Chápu, že mohou existovat okolnosti, které
donutí demokratický stát k tomu, aby stanovil
velmi přísný režim překročení
hranic. Nesvítí vždy jen sluníčko
a někdy je nutno přistoupit k takovým opatřením.
Dejme tomu, že § 109, který stanovoval drastické
tresty za nedovolené překročení hranic,
tzn. bez příslušného povolení,
akceptujeme, byl to zákon jasně definovaný,
hraniční čára byla definována,
byly tu jasně definované skutkové podstaty
apod. Ale celý režim udělování
povolení byl postaven mimo zákon, lidem byla omezena
svoboda pohybu, aniž měli možnost odvolávat
se k zákonu. Bylo toto zcela v souladu s tehdejší
Ústavou a Mezinárodními pakty.
Druhá, mnohem děsivější věc
je, že lidé byli odsuzováni nejen za to, že
překročili nedovoleně hranice, ale že
bez povolení zůstali v cizině. To je jakési
nevolnické právo a nechat jen tak bez povšimnutí
skutečnost, že mocenská skupina toto nevolnické
právo normálně vykonávala, by znamenalo,
že vlastně považujeme osud našich lidských
práv a jejich majestát jen za věc nějaké
listiny, kterou toto FS schválilo. To bychom zakládali
velmi špatný precedens do budoucna.
Konečně bych chtěl konstatovat, že celá
zpráva vychází z předpokladu - pan
prokurátor se o tom zmínil, když jmenoval zásady,
že nesmí být retroaktivita, musí se
dodržovat případně to, jestli věc
není promlčena apod. - že v podstatě
všechno bylo, jak mělo být. Byly zákony
a ty zákony byly prosazovány, že institucím,
které mají dohlížet na to, že kdo
poruší zákon, je potrestán, nic nebránilo
v činnosti, ale to je naprostý omyl. Od r. 1968
jsme byli okupovanou zemí. Nedá se mluvit o tom,
že by naše právní instituce byly svobodné,
tady byl výjimečný stav, se kterým
právní řád nepočítal.
Nevím, ve které verzi právního řádu
byla větička, že země je okupovaná
a tím pádem bude režim konání
práva trochu deformován. To nebylo zohledněno.
V padesátých a šedesátých letech
samotní domácí nepřátelé
práva stačili nejen na to, že stát konal
řadu zločinů, ale i na to, aby poskytoval
naprostou ochranu těm, kteří zločiny
páchali. Když se v roce 1956 konečně
jakž takž veřejně provalilo, že procesy
v 50. letech byly justiční vraždy, člověk
by čekal, že začne vyšetřování
vražd. Nezačalo - až na bezvýznamné
výjimky - nic.
Dá se dokázat, že situace byla v tomto státě
naprosto jiná, než s jakou počítalo
právo. Právo počítalo s tím,
že je uplatňováno, a aspoň za svoji
stranu mohu říci, že toto nás nutí
uvažovat o tom, že prestiž zákona, jeho
majestát, který byl takto flagrantně zadupán
do prachu, můžeme obnovit jedině dvojím
krokem. Za prvé - že vydáme zákon, který
bude explicitně konstatovat, že stát byl v
rukou v určitých směrech, nebo z hlediska
určitých paragrafů a určitých
lidí zcela ochromen co se týče výkonu
vlastního práva a že určité věci
v zájmu prestiže nebo majestátu práva
je nutno považovat za nepromlčitelné.
Druhým logickým krokem, protože nikdo v této
zemi nemá zájem, aby zde byly tisíce nějakých
procesů a táhlo se to do nekonečna, jako
tomu bylo v Německu, kde vlastně dosud mohou probíhat
trestní stíhání, je určitá
amnestie. Nemám zcela ujasněnou představu.
Kdyby 10 nejhorších a nejsadističtějších
ničemů bylo postaveno před soud, pak považuji
za zcela rozumné, aby v ostatních věcech
byla vyhlášena všeobecná amnestie.
Náš poslanecký klub se hodlá do příštího
zasedání se poradit s jinými kluby, co by
se v tomto směru učinit mělo a šlo.
Domníváme se, že pokud neučiníme
nic, tak se zapíšeme jako parlament, který
v této důležité věci, která
má trvalejší hodnotu než konkrétní
úspěch ekonomické reformy dnes, velmi selhal.
Mluvím už deset minut. (Předsedající
předseda SL R. Battěk: Ano, je dobře, že
jste na to přišel.) Na adresu těch, kteří
říkají, že máme důležité
sociální problémy a že toto všechno
nás od toho odvádí - spravedlnost byla vždy
spíš záležitostí lidí, kteří
měli zájem o druhé lidi a nejen o to, co
mají na talíři. Navíc, pokud se zde
neobnoví hodnoty spravedlnosti a práva, tak to i
s naší prosperitou bude vypadat velmi špatně.
Když se stane sféra podnikání pouze
sférou nějakého zcela bezuzdného amorálna
bez pocitu zodpovědnosti, tak na to můžeme
také dojet. Proto se domnívám, že otázka
spravedlnosti je spojena se všemi oblastmi práva.
Ostatně, abych citoval evangelium: "Bůh ví,
že potřebujete jíst, pít, oblékat
se a bydlet. Ale hledejte nejdříve spravedlnost
a všechno ostatní vám bude přidáno."
Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Bratinkovi. Dále je přihlášen
poslanec Kulan.
Poslanec SN P.Kulan: Vážený pán predsedajúci,
milé dámy, vážení páni,
na začiatku by som chcel položiť jednu otázku
pánovi Generálnemu prokurátorovi vo veci
podaného podnetu pre započatie trestného
stíhania z dôvodu všeobecného ohrozenia,
ktoré som podal formou interpelácie v júli
t.r. a doteraz som nedostal žiadnu odpoveď. Chcem sa
spýtať, do akej miery pokročilo šetrenie
v tejto veci, do akej miery bola zistená konkrétna
zodpovednosť konkrétnych osôb za vystavenie
našich občanov všeobecnému ohrozeniu radiačným
spádom po černobylských udalostiach v roku
1986.
Po druhé, dovolím si polemizovať s tým,
čo ste, pán prokurátor, povedali, totiž,
že výsledky, ktoré prinášajú
šetrenie prokuratúr sú ovplyvnené často
len nekonečnou zložitosťou šetrenia v tejto
veci. Dovolím si predložiť niekoľko konkrétnych
prípadov, ktoré Slovenské ministerstvo kontroly
posktylo Okresnej prokuratúre v Humennom, konkrétne
podklady pre započatie trestného konania.
Prvým prípadom je pomerne veľké rozkrádanie
štátneho majetku v bývalom mestskom a kultúrnom
stredisku v Humennom - odhadnuté do výšky 900
tisíc Kčs bývalým dôstojníkom
Štb Ivanom Boucom.
Druhým bol podnet, ktorý som podal za šírenie
antisemitického materiálu, v ktorom boli osočení
najvyšší predstavitelia nášho štátu
z členstva v židovskej slobodomurárskej lóži.
Materiál bol vrátený s tým, že
sa jednalo o ukazovanie zaujímavostí. Tretím
podnetom boli sťažnosti, ktoré sme podali za
zjavné porušenie zákona v dobe komunálnych
volieb. Ostalo bez odpovede. Ďalším bola sťažnosť
na marenie výkonu poslaneckej funkcie poslanca FZ napr.
tým, že dodnes nie je sprístupnená budova,
v ktorej mal kanceláriu.
Podnety týkajúce sa protizákonnej činnosti
niektorých akciových spoločností v
okrese Humenné. Do dnes neboli vyšetrené. Osobne
si myslím, že v dnešnej situácii sa táto
spoločnosť skutočne nepohne dopredu, pretože
prokuratúra de faco nefunguje. Táto skúsenosť
je z okresu Humenné. Mal som možnosť vidieť
pomerne široké množstvo materiálov, týkajúcich
sa činnosti prokuratúry napr. v Michalovciach, kde
situácia nie je o nič lepšia.
Podrobnosti ku všetkým prípadom, o korých
som hovoril, obdržíte ve veľmi obsiahlom liste,
ktorý sa chystám zaslať na vašu adresu
so žiadosťou o nápravu stavu, ktorý reálne
existuje.
Ešte na dnešnej schôdzi by som požiadal o
odpoveď na prvú otázku. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Slovo má poslanec Mlynárik. Připraví
se poslanec Devátý.
Poslanec SN J. Mlynárik: Vážený pán
predsedajúci, kolegyne a kolegovia, čo sa deje na
Slovensku je všeobecne známe. Krikľúni,
podporovaní ľudáckym zahraničným
zázemím, prepravovaní autobusmi od Košíc
po Bratislavu a Žilinu, terorizujú verejnú
mienku. Slovenský štát, na konto ktorého
je genocída slovenských Židov, je dávaný
za vzor ako najvyšší bod slovenských dejín.
Je to zjavná propagácia fašistického
násilia. Nerobí to len pán kolega Pánis.
K tomuto štátu, ako istému pozitívu,
sa hlásia aj iní. Trebárs najvyšší
predstavitelia Slovenskej republiky. Prokuratúra nezistila
nič chybné na potupení prezidenta ČSFR
14. marca t.r. v Bratislave. Ako sa hovorí, s jedlom rastie
chuť. Kto vyskočí vyššie.
Občas tu s nami sedí aj poslanec Slota, ktorý
sa vyhráža odporcom Slovenského štátu
prevalcovaním a odsúdením ako obyčajných
zradcov. Sedí tu pán Pánis, ktorý
chce žilinského primátora pretromfnúť.
Počujeme ho a bolo to aj publikované. Nároky
slovenského národa boli zakaždým, citujem
doslova "vyvrhnuté na hnoj cez hrubé črevo
pražských imperialistov". Ďalej. "Je
najvyšší čas skončiť 73-ročné
kolonialistické panstvo zákerných pražských
centralistov". Ak by to napísal súkromník,
psychopat, tak by som sa nečudoval. Keďže to
vyhlasuje poslanec Federálneho zhromaždenia, treba
sa nad tým zamyslieť.
Pána Slotu a pána Pánisa by mala stíhať
prokuratúra vo vlastnej veci. Načo tá prokuratúra
vlastne je? Kto stráži zákony v tomto štáte?
Čia je to povinnosť? Je v civilizovanom štáte
možné, aby premiér republiky vyhlásil,
že mi niekto nosil materiály tajných spisov
na stôl a on ich, po zatelefónovaní predsedovi
SNR zničil?
Som veľmi znepokojený touto situáciou a tým,
že prokuratúra zabúda na to, že aj demokracia
má právo, a musí sa brániť. Ďakujem
vám za pozornosť. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Mlynárikovi. Prosím poslance
Devátého.
Poslanec SN S. Devátý: Vážené
Federální shromáždění,
pane generální prokurátore, prostudoval jsem
si zprávu. Zjistil jsem, že je velice obsáhlá,
ale chybí tam ta oblast, která se týká,
řekněme, podzákonných směrnic
nebo rozkazů, které byly uplatňovány
na různých ministerstvech. Konkrétně
mám na mysli ministerstvo vnitra, kdy asi od r. 1950 do
r. 1989 byly používány zpravodajské
prostředky proti čs. občanům. Tyto
prostředky byly používány v podstatě
v rozporu s tehdejšími platnými zákony
a neměly oporu v našem právním řádu.
Byly to směrnice, které vydávali komunističtí
ministři bez ohledu, jak jsem říkal, na platné
zákony.
Abych byl konkrétní. Na 6. společné
schůzi v loňském roce jsem se obrátil
na vás a na pana ministra vnitra, aby mi byly zaslány
určité směrnice, týkající
se používání zpravodajských prostředků
vůči čs. občanům. Zhruba po
dvou měsících, po vlastních urgencích,
dostal jsem od pana ministra tyto směrnice. Zjistil jsem,
že moje interpelace vůbec nebyla zaslána panu
ministru vnitra, tak ani vám na generální
prokuraturu, takže jsem to posléze řešil.
Podnět vycházel ze zjištění,
po prostudování těchto směrnic, že
tato směrnice neměla oporu v našem právním
řádu. Zhruba po půl roce, kdy jsem dostával
různá sdělení z prokuratury, že
to není v té či oné kompetenci vojenské
prokuratury či městské prokuratury, se věc
vrátila k vám zpět a zhruba v červnu
jsem dostal vyrozumění, že právní
názor v této věci bude dán do dvou
měsíců. Tři měsíce jsou
pryč, a nic se nestalo. Ptám se vás proto,
zda se vy sám nebo generální prokuratura
zabývá těmito případy. Dovolil
bych si citovat usnesení, které jsem získal
na ministerstvu vnitra, konkrétně těchto
zpravodajských prostředků, a sice, že
praxi orgánů ministerstva vnitra do r. 1989 ve formě
používaných zpravodajsko-technických
úkonů vůči čs. občanům
jen a toliko na podkladě vydaných resortních
směrnic je nutno hodnotit jako nezákonnou, přičemž
odpovědnost, a to ve formě trestního postihu,
dopadá na vyjmenované ministry vnitra, kteří
uvedené směrnice rozkazem vydali a umožnili
tak nezákonné postihy vůči čs.
občanům. Jedná se tady o všechny ministry
vnitra od r. 1950 až do r. 1989.
Proto bych rád položil otázku, zda se toto
stane oblastí, kterou se generální prokuratura
bude zabývat a zda budou vyvozeny trestněprávní
důsledky vůči ministrům vnitra od
r. 1950, jak jsem uvedl. Děkuji.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. To byl poslední z písemně
přihlášených. Ještě se hlásí
další. Kolega Kováč se přihlásil.
Potom se ještě hlásí kolega Albert Černý.
Máte slovo.
Poslanec SN M. Kováč: Vážený
pán predsedajúci, pozastavil by som pri jednom krátkom
výroku v materiále, ktorý sme dostali. Nebol
čas, aby som si ho podrobne preštudoval. Pokusím
sa to prečítať. Bude to trochu skomolené.
Strana 33 uprostred strany: "Pri vymáhaní nároku
na náhradu škody, časť bývalých
funkcionárov spôsobenú škodu dobrovoľne
uhradila alebo došlo k dobrovoľnému vydaniu veci,
ktoré držali neprávom. V ostatných prípadoch
poučil poškodených o práve vymáhať
premlčané pohľadávky v občiansko
- právnom konaní."
Moja otázka adresovaná pánovi prokurátorovi,
by znela, či títo ľudia, o ktorých je
reč v tomto odseku, vrátili tieto veci pred amnestiou
alebo po nej. Nie som právnik, ale keď to vrátili
po nej, keď boli pritlačení právom,tak
podľa mňa sa to pokladá za pokračujúci
trestný čin a žiadna amenestia sa na nich nemôže
vzťahovať. Neviem, či tomu dobre rozumiem, ale
títo ľudia si boli veľmi dobre vedomí
toho, že niečo kradli. Samozrejme pod tlakom tejto
pravdy to začali vracať. Prosil by som o nejaké
krátke vysvetlenie k tejto veci, pretože je to všeobecné
a ťažko vysvetliteľné. Ďakujem.
(Odpoveď nebola vysvetlená.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji také. Nyní bude hovořit kolega
Černý, po něm poslanec Stome.
Poslanec SL A. Černý: Pane předsedající,
paní kolegyně, páni kolegové, chtěl
bych plně podpořit obsah projevu poslance Bratinky.
Naprosto s ním souhlasím, že zpráva,
která je nám předložena, jde do značné
míry pouze po povrchu jevu, ale nepostihuje podstatu.
Už jsem zde jednou řekl, že jsme příliš
nedůslední. Obávám se, že i lustrační
zákon, který jsme přijali, bude nedůsledně
uplatňován, protože de facto my dost dobře
nemáme oporu v něčem, na základě
čehož bychom měli přijímat takovéto
zákony.
Myslím, že jsem zde už jednou řekl, že
se tváříme, jako kdyby komunismus neexistoval,
jako kdyby to byla ideologie zcela legitimní. Chci zde
znovu za sebe opakovat, že to je ideologie nelegitimní
a zločinná a pokud to nějakým způsobem
zákonně nevyjádříme, pak stále
budeme jen postihovat nikoliv podstatu jevu, ale povrch.
Kolega Devátý tady naznačil, kudy by asi
měl jít směr takovéhoto postihování
komunistického hospodaření, pokud jde o lidská
práva a zákonnost. Já se k tomu plně
připojuji. Pokud budeme posuzovat pana Bilaka pouze podle
toho, jestli získal právem nebo neprávem
nějakou nemovitost, pak si myslím, že vůbec
není třeba takové šetření
dělat. Tyto lidi bychom měli postihovat za to, co
udělali s občany této republiky za 42 let.
Chtěl bych proto navrhnout, abychom dnes ještě
nepřijímali stanovisko k této zprávě,
protože já osobně jsem ji dostal do poslanecké
skříňky dnes ráno a bylo by neodpovědné,
kdybych jen během půlhodinového nahlédnutí
mohl nějaké závěry za sebe dělat.
Navrhuji, abychom jednání o této věci
odložili do té doby, než si jednak všichni
zprávu řádně prostudujeme a než
jednotlivé kluby zaujmou postoj k tomu základnímu,
k tomu, o čem tady mluvil kolega Bratinka. Do té
doby nemá smysl hovořit o tom, že tento stát
bude jednou demokratický. Děkuji za pozornost.