Úterý 8. října 1991

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. To byl pan poslanec Jurečka. Do rozpravy se přihlásil poslanec Filip. Uděluji mu slovo.

Poslanec SL V. Filip: Vážený pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych se vyjádřil k jedné části týkající se otázek, které jsou zde položeny. Otázky jsou totiž ve většině falešné.

Majetek bývalé komunistické strany je otázkou politickou a otázkou boje o majetek. Tak jako se zde ve Federálním shromáždění odehrává předvolební boj o moc, v obcích a městech se odehrává zejména boj o majetek. V Českých Budějovicích byla předána mimo jiné budova bývalého krajského výboru komunistické strany. Nejdříve, vzhledem k předvolebnímu boji, otálel městský národní výbor v Českých Budějovicích s převzetím této budovy do vlastnictví města. Nakonec budovu převzal, ale až po 30. 5. 1990. To mělo za následek, že toto vlastnictví bylo zpochybněno. Stalo se to zejména proto, že když později Federální shromáždění schválilo zákon o mimosoudních rehabilitacích, okresní úřad v Českých Budějovicích přišel v rámci restituce o svůj objekt, ve kterém sídlí. Proto bylo nutné vlastnictví města zpochybnit a najít si nové kanceláře. Město o objekt přišlo a okresní úřad se svými úředníky se má kam stěhovat.

V Českých Budějovicích máme ale takových bojovníků o majetek hodně. Například nově je i Policejní sbor České republiky České Budějovice v pronájmu u ctihodných sester. Takže očekáváme v nejbližší době, kdy se stane opět budova v hodnotě 87 mil. korun úhelným kamenem boje o to, kdo si tento majetek lidu ještě rozdělí, přerozdělí a přebere na sebe. Nejde totiž o otázku realizace tohoto zákona. Jde o politikaření a dravčí souboj, kdo si toho víc utrhne, bez ohledu na to, jak to bude využito. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. To byl poslanec Filip, prosím nyní poslance Vrchovského.

Poslanec SL V. Vrchovský: Pane předsedající, dámy a pánové, v případě tohoto námi projednávaného bodu jsme byli svědky ideologizování tohoto problému, byli jsme svědky řady prohlášení, kterými byla veřejnost dezorientována, mnohé subjekty se snaží situaci politicky využít. Proto mi dovolte jen jedinou otázku.

Pane premiére, koho pověřila federální vláda přípravou postupu realizace ústavního zákona č. 496 a č.497 v roce 1990 a jak bylo toto pověření plněno? Děkuji vám.

Předsedající předseda SL R. Battěk: To byl poslední z písemně přihlášených, poslanec Vrchovský. Hlásí se ještě poslanec, ministr Igor Němec.

Poslanec SN I. Němec: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, v březnu tohoto roku jsem interpeloval federální vládu v souvislosti s realizací ústavního zákona č. 496/1990, respektive v souvislosti s rozpory mezi usnesením vlády č. 901 a tímto zákonem. Šlo především o výjimky, které zvýhodňují komunistickou stranu na úkor lidu ČSFR.

Pan premiér Čalfa ve své odpovědi mou interpelaci sice zlehčil, ale neodmítl. Z toho vyplývá, že si vláda byla již tenkrát vědoma její opodstatněnosti. Nebyl jsem jediný, kdo upozorňoval na rozpory mezi usneseními vlády a ústavními zákony o převzetí majetku KSČ a SSM. Už samotný fakt nedostatečného výkladu prováděcích postupů - mám na mysli například rozpory v chápání termínů kancelářské a obdobné vybavení - měl federální vládu upozornit na to, že by měla svá rozhodnutí revidovat. Od února 1991 upozorňovali na závady zmocněnci i právníci okresních úřadů. Na nedostatky právní a věcné poukázalo v dopisu vládní komisi místopředsedy Mikloška ministerstvo státní kontroly České republiky již 22. ledna. Dne 28. února pak na totéž upozornilo ministryni kontroly paní Kořínkovou a ministry financí. Ministerstvo státní kontroly České republiky nezůstalo jen u konstatování nedostatků, ale podalo návrh na řešení. V odpovědích z poloviny března bylo federálními vládními orgány sděleno, že návrh ministerstva státní kontroly České republiky ve své podstatě směřuje k vydání nařízení vlády. Avšak toto řešení bylo odmítnuto se zdůvodněním, že jeho realizace je časově náročná.

Nemá smysl zde vypočítávat všechny aktivity, které po celé měsíce směřovaly k federální vládě. Snad jen tolik, že jak členové komise místopředsedy vlády pana Mikloška, tak členové komise pro dohled nad převzetím majetku bývalého SSM do České republiky, zejména pak experti z oboru práva se shodli na stanovisku, že federální vláda nevytvořila právní předpoklady pro převzetí majetku, a tím v lednu odstartovala neúnosné množství nedorozumění, průtahů a komplikací.

Jestliže dnes čtu ve zprávě federální vlády o stavu realizace ústavních zákonů např. na str. 6, že "schválený postup odpovídá záměrům ústavního zákona, jedná se o prováděcí postup k příloze usnesení vlády č. 901, k jehož vydání vláda ČSFR po dohodě s vládami ČR a SR byla zmocněna, že toto stanovisko vycházelo z trvajícího konsensu zúčastněných stran", musím konstatovat, že pravdou není ani jedno, ani druhé. Federální vláda neodsouhlasila novelizaci usnesení č. 901 předloženou federálním ministerstvem financí přesto, že legislativní odbor Úřadu předsednictva vlády ji pokládal za zpředmětnění mé březnové interpelace, a navrhovaná novelizace byla také bez připomínek odsouhlasena českou i slovenskou vládou.

Pokud je toto onen ve všech pádech ve zprávě skloňovaný konsensus, myslím, že je na čase, abychom si co nejdříve ze všeho vytvořili terminologický slovník a přesné vysvětlení významu použitých slov, protože takto si přestáváme navzájem rozumět a vláda si přestává rozumět s republikami.

Institut výjimek zavedený v rozporu s ústavním zákonem č. 496 do usnesení č. 901 se promítá i v předložené zprávě. Stanovisko, že "nelze odebrat majetek podniků, hospodářských a účelových zařízení, který byl převeden na územní orgány a další subjekty v průběhu roku 1990", neobstojí, pokud si vláda uvědomí, že uvedený majetek byl k datu 31. 12. 1989 ve vlastnictví ÚV KSČ. Takže podléhá navrácení státu nebo alespoň finanční náhradě za něj.

Rovněž tak skutečnost, že z orgánů na podniky a hospodářská zařízení byly převedeny značné hodnoty, z nichž mnohé se nedochovaly k 1.1.1991, kdy přecházely na stát, neboť všechny podniky a hospodářská zařízení skončila hospodářskými ztrátami, vládu opravňuje k vymáhání rozdílů mezi převedeným majetkem a zůstatkem na původním orgánu KSČ, který měl tento majetek ve vlastnictví k 31. 12. 1989, neboť podniky a hospodářská zařízení většinou vznikly z majetku ÚV KSČ po 31. 12. 1989.

Výjimka, která stanoví mimo jiné, že Lidový dům, rekreační středisko Hořalka, Donbas, Javorina, zařízení Panoramy a Arcibiskupský seminář se nebudou předávat státu, musí být zrušena, neboť tyto taxativně vyjmenované objekty byly, s výjimkou Arcibiskupského semináře, ve vlastnictví ÚV KSČ k 31.12. 1989.

Na straně 7 v bodu 4 zprávy se mluví o vyplácení mezd a mzdových vyrovnání z důvodů organizačních změn. Nevím však, jakým způsobem vysvětlit odpovědným orgánům, že odvolávat se na vyhlášku federálního ministerstva práce a sociálních věcí v této souvislosti je vlastně právní lapsus. Výjimka musí být zrušena už z toho důvodu, že u orgánů bývalých KSČ a SSM došlo pouze k zestátnění majetku nikoliv jejich aparátu. Takže aparátníci nebyli státní zaměstnanci a proto vyplácení mezd a odstupného ze státních prostředků je zcela protiprávní. Totéž se týká fondu kulturních a sociálních potřeb.

Nechci vás unavovat komplexním výčtem všech 25 připomínek ke zprávě. Pouze snad jeden citát ze strany 11:

"Povinné subjekty namítly rozpor s Listinou základních práv a svobod. Současně se objevily interpelace poslanců na vládu, že svými postupy překročila rámec ústavních zákonů."

Jestliže se bývalí komunisté a svazáci dovolávají lidských práv, jestliže na jejich volání reaguje federální vláda vstřícností, pak se ptám, kdy se začnou svých lidských práv dovolávat občané Československa, kteří měli s komunistickou politikou společné jen to, že byli nuceni živořit v prostředí, kterému KSČ po 40 let vládla.

Občané Československa se lidských práv dovolávají prostřednictvím poslanců Federální shromáždění. Nelogické vršení pseudoargumentů ve zprávě, zavádění konsensu tam, kde je nutno řešit věc právní cestou, a tvrdohlavé setrvávání na chybných postojích, staví bohužel federální vládu do velmi podivného světla.

Pokud se chceme dobrat racionálního řešení, musíme si položit dvě základní otázky:

Chce vláda naplnit záměry zákonodárce? Jsme schopni jako nejvyšší zákonodárný orgán uplatnit svou autoritu tak, abychom prosadili okamžité účinné řešení?

V případě kladné odpovědi, musí federální vláda:

Na úrovni federace ustavit obecně závazným právním předpisem vlastníka. Předat majetek řádnými hospodářskými smlouvami do republik, aby mohl být konečně využíván tak, jak přikazuje zákon. Řešit by bylo nařízení federální vlády - ale k tomu se vrátím nakonec.

Pokud vláda nechce zákon naplnit, nebo na to svými zákony nestačí, pak je dalším možným řešením, k němuž by si však Federální shromáždění mělo vyžádat expertízu právníků, souhlas Federálního shromáždění s tím, že majetek bývalé KSČ a SSM je od počátku ve vlastnictví republik a podle zákona o kompetencích a to z rozhodnutí nejvyššího zákonodárného sboru.

Na mém stole se vrší stovky žádostí dětských, mládežnických a humanitárních organizací o pomoc a my zde stále řešíme to, co se mělo řešit před devíti měsíci. Domnívám se, že je lepší uznat a napravit chybu, než v omylu setrvávat.


Nyní s pocitem nejčistšího svědomí hledáme viníky, a zatím narůstají problémy bezdomovců, nejsou prostředky na řešení problému toxikománie a peníze na dobročinné aktivity. Dětské a mládežnické organizace až na jisté výjimky, živoří. Veřejnost je dezorientována, neboť informace o problematice kolem předávání a přebírání majetku KSČ a SSM jsou zatíženy demagogií. (Předsedající předseda SL R. Battěk upozorňuje ministra Němce na čas.)

Znovu opakuji: Žádám Federální shromáždění, aby zapůsobilo svou vahou na skutečné předání majetku, nikoliv jen přehazování složek inventárních seznamů. Žádám, abychom si uvědomili plný a skutečný význam slova konsensus a spojili se k řešení právně čistému, jednoduchému a rychlému. Vím, že překračuji čas, ale chtěl bych navrhnout, abychom se vyjádřili k právní problematice předávání majetku.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Můžete se, pane ministře, vyjádřit, pokud poslanci nebudou mít námitku. Navrhuji přerušit váš příspěvek a můžete se přihlásit znovu. Ale považuji to za nerozumné. Pokud nejsou námitky, uděluji vám slovo k prodlouženému projevu. (Nejsou námitky.)

Poslanec SN I. Němec: Chtěl bych se vyjádřit k právní problematice předávání majetků KSČ a SSM, aby bylo zřejmé, že se nejedná o stejnou problematiku, jako jsou třeba hutě a doly.

Ve stejný den nabyly účinnosti ústavní zákony č. 556/90, 496/90 a 497/90.

V prvním případě se stanovilo, že majetkem federace je pouze to, co potřebuje k plnění svých úkolů. Druhé dva zákony stanovily vlastnictví federace k majetku, který k plnění svých úkolů zcela jistě nepotřebovala. Je tedy nepochybné, že druhé dva zákony se mají k tomu prvnímu jako speciální zákony k obecnému. A k tomu, aby federace tento majetek pozbyla, je zapotřebí právního úkonu. Jinak se tento majetek liší od majetku, který přešel na republiky ústavním zákonem č. 556 Sb. K tomuto majetku totiž nevykonává žádná státní organizace právo hospodaření a ani k němu nevykonává prozatímní správu podle vyhlášky č. 61/1986.

Na základě usnesení vlády ČSFR v dohodě s vládami ČR a SR se vytvořil jakýsi unikátní režim správy, který kromě dvou jmenovaných ústavních zákonů nemá oporu v žádném jiném právním předpisu.

Doporučuji proto, aby vláda ve shodě s vládami ČR a SR, přijala usnesení přibližně tohoto znění:

1. Ukončuje platnost usnesení č. 901/1990 k 30.11. 1991.

2. Ukládá zmocněncům a Okresním úřadům, aby začali urychleně pracovat na textu smluv, kterými bude majetek, věci a majetkové právo převedeny na subjekty, které určí vlády ČR a SR.

3. Bere na vědomí, že dnem 1. 12. 1991 budou Okresní

úřady vykonávat k majetku, který mají ve svém držení, prozatímní správu podle vyhlášky č. 61/1986 Sb.

4. Ukládá federálnímu ministru financí, aby stanovil výjimku podle § 16 vyhlášky č. 61/1986 Sb. a určil, kdo bude k majetku dosud spravovanému zmocněnci vykonávat ode dne 1.12.1991 prozatímní správu podle této vyhlášky.

5. Ukládá každému, kdo bude k majetku vykonávat prozatímní správu podle vyhl. č.61/1986, aby převedl tento majetek nejpozději do 1 měsíce na subjekty, které určí vlády ČR a SR.

Na závěr dovolte k této problematice poznámku:

Návrh usnesení řeší pouze otázku aktiv, to je převodu vlastnictví k nemovitým a movitým věcem a postoupení, tak zvané cesi, pohledávek a jiných majetkových práv. Neřeší otázku závazků váznoucích na tomto majetku.

Nelze vyloučit řešení, aby je uhradila federace, neboť k převzetí dluhu subjekty stanovenými vládami ČR a SR, je nezbytný souhlas věřitelů, kterým si nikdo nemůže být předem jist. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji také, prosím vás, abyste předal písemný návrh usnesení, budeme o něm hlasovat a mohla by se udělat stručná legislativní prověrka, aby to mělo všechny náležitosti.

Ještě se přihlásil do rozpravy poslanec Jiří Svoboda.

Poslanec SN J. Svoboda: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, chtěl bych jen v několika poznámkách reagovat na to, co zde bylo již řečeno.

Pan ministr Němec ve svém vystoupení řekl, že vláda nepřipravila svým usnesením podmínky pro realizaci zákona č.496/1990 Sb. Já se ale domnívám, v souladu s jedním ze svých předřečníků, že spíš než usnesení federální vlády Federální shromáždění podcenilo praktickou možnost realizace tohoto zákona v termínech, které zákon obsahoval. Řeknu to na velmi jednoduchém případě.

Byl jsem kolem 20. ledna soustavně upozorňován jak jednotlivými okresy, tak orgány, že zmocněnci především prakticky nevědí, jakým způsobem mají ústavní zákon realizovat. Proto jsem se také z pověření orgánů KSČM obrátil tehdy dopisem jak na předsedu Federálního shromáždění, předsedu federální vlády, tak na předsedkyni ČNR a předsedu české vlády s upozorněním, že orgány, okresní výbory KSČM jsou připraveny ústavní zákon realizovat, ale zmocněnci s mnoha z těchto okresních výborů dosud nenavázali kontakt. Nejmarkantnější tento případ byl u ústředního výboru KSČM, kde se několikrát vyměnili nejen zmocněnci, ale posléze i firmy, kterým tento úkol za určité prostředky byl zadán.

Pokud pan ministr Němec zde požadoval vyplacení peněz za objekty - nové vyplacení peněz - které byly předány vůči státu v roce 1990, dovolil bych si vám připomenout rozpravu, která zde probíhala při přijímání ústavního zákona č. 496/1990 Sb., ve které jsem osobně já i někteří další poslanci upozorňovali na skutečnost, že řada objektů byla již vydána státu a že by mělo být zamezeno dalšímu vymáhání nového zaplacení. Konkrétně jsem celou řadu těchto objektů, o kterých se zmínil i pan ministr Němec, zde jmenoval. A pokud nahlédnete do stenografických záznamů, byli jsme v dalším ujišťováni, že nepůjde o dvojí sankci, to znamená o předání státu nejprve ve formě fyzického vydání budovy a posléze k požadavku na nové vydání finančních prostředků v příslušném rozsahu - čili fakticky o snahu o předlužení komunistické strany, nikoliv o navrácení majetku bývalé Komunistické strany Československa lidu.

Pokud jde o mzdové prostředky, tedy o mzdové vyrovnání, o kterém hovořil pan ministr Němec, rád bych upozornil, že odstupné bylo vypláceno podle vyhlášky federálního ministerstva práce a sociálních věcí a všechny orgány komunistické strany byly vůči realizaci tohoto předpisu vázány zákonem, a to pod sankcí až 250 000 Kčs při nedodržení.

Řekl bych s jistým politováním, že tento problém se zde ustavičně znovu ideologizuje, že se ustavičně znovu zneužívá i ve sdělovacích prostředcích, v tisku atd., a to přesto, že já osobně, předseda federální rady, pan Kanis, poslanec Federální shromáždění, jsme usilovali o to, abychom především jednáním předešli všem nedostatkům, na které realizace zákona č. 496/1990 Sb. v praxi naráží. Obraceli jsme se tak postupně jak na předsedy vlád, tak na ministerstva kontroly, konec konců i s panem ministrem Němcem jsem v uplynulých týdnech o této otázce jednal.

Chtěl bych při této příležitosti informovat Federální shromáždění, že s výjimkou některých podnětů, které mi předalo federální ministerstvo kontroly, kde nedochází k žádnému předávání majetku na jednotlivých okresech, jsem od žádného jiného ministerstva podnět k nápravě nedostal a že ty problémy, které se vyskytly ve zprávě ministerstva kontroly, jsme se snažili postupně odstraňovat.

Vím, že se zde stále znovu vrací causa Rychnov nad Kněžnou, kde jde o předané PPSKy a vymáhání jejich ceny. Já jsem na to upozorňoval v tisku, upozorňoval jsem na to místní orgány v Rychnově nad Kněžnou, že okresní výbor KSČM byl - byť je samostatným právním subjektem - ústředním výborem naší strany upozorněn konkrétně na to, aby nevymáhal arbitrážní cestou dále tuto pohledávku. Čili prosil bych, aby tato věc byla také uvedena před poslanci na pravou míru.

Jinak bych rád chtěl ujistit, že pokud máte někteří z vás poznatky z toho, že realizace ústavního zákona - pokud jde o orgány KSČM od okresu až po ústřední výbor - je taková, že se vyskytují některé nedostatky, pak nikdo z nás nemá zájem tyto nedostatky prohlubovat. Naopak je v našem politickém zájmu, aby se celý proces dále už neprotahoval a aby se co nejrychleji skončil.

A poznámku poslední na konec. Obávám se, zda není realizace ústavního zákona uměle prodlužována některými politickými silami, které si přejí tento problém přetáhnout až do období předvolebního a účelově ho následně využívat jako politického argumentu. Domnívám se, že většina z vás si něco podobného při přijímání tohoto zákona nepřála a neměla to ani v úmyslu.

Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. To byl poslanec Jiří Svoboda. 0 slovo se hlásí poslanec Fišera. Ještě však s technickou poznámkou se hlásí paní poslankyně Petrová. Prosím.

Poslankyně SN J. Petrová: Já jsem z projevu pana poslance Svobody vycítila hluboké nedorozumění. (Smích, potlesk.) Myslím si, že doba, kdy strana a stát byly totožné a kdy nyní zaměstnanci komunističtí hospodářských podniků by měli být odškodňováni, dávno minula. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Ano, slyšeli jste poznámku paní poslankyně Petrové. Prosím pana poslance Fišeru.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP