Středa 2. října 1991

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nyní budeme hlasovat.

(15.10 hodin)

Kdo z poslanců souhlasí s tímto pozměňujícím návrhem, nechť zvedne ruku a stlačí tlačítko.

(SN - ČR 9, SR 3, SL 9) Děkuji.

Kdo je proti?

(SN - ČR 8, SR 8, SL 29) Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování?

(SN - ČR 42, SR 35, SL 70)

Pozměňující návrh nebyl přijat.

Předpokládám, že jsou to všechny pozměňovací návrhy. (Ano.)

Nyní budeme hlasovat o návrhu zákona jako celku. Konstatuji, že v zasedacím sále je přítomno 68 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice, 58 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice a 122 poslanců Sněmovny lidu.

(Hlasuje se.)

(15.13 hodin)

Ptám se poslanců, kdo souhlasí s uvedeným návrhem zákona o politických stranách ve znění zpravodajských zpráv a pozměňujících návrhů, které jsme přijali, nechť zvedne ruku a stlačí tlačítko.

(SN - ČR 56, SR 50, SL 87)

Kdo je proti?

(SN - ČR 10, SR 1, SL 18)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN - ČR 2, SR 7, SL 17)

Konstatuji, že ve Sněmovně národů se z poslanců zvolených v ČR vyslovilo 56 poslanců, 10 bylo proti, 2 se zdrželi hlasování, ve Sněmovně národů se z poslanců zvolených ve Slovenské republice vyslovilo pro 50 poslanců, 1 byl proti, 7 poslanců se zdrželo hlasování. Ve Sněmovně lidu 87 poslanců hlasovalo pro, 18 poslanců bylo proti a 17 poslanců se zdrželo hlasování.

Souhlasným usnesením obou sněmoven byl tento návrh zákona schválen. Děkuji poslancům Motyčkovi, Kopřivovi a Kurťákovi za odůvodnění návrhu a za jejich zpravodajskou zprávu.

(Poznámka redakce: FS č. 201, SL č. 319, SN č. 342)

Vážené kolegyně a kolegové, vzhledem k tomu, že máme zpoždění, budeme pokračovat bez přestávky. Předávám řízení schůze místopředsedovi FS, předsedovi Sněmovny národů Milanu Šútovcovi.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Vážené Federálne zhromaždenie, vážené poslankyne, vážení poslanci, teraz začneme prejednávať

16

Vládny návrh zákona, ktorým sa stanovujú niektoré ďalšie podmienky pre výkon niektorých funkcií v štátnych orgánov a organizáciách ČSFR, ČR a SR (tlač 841) a návrh uznesenia Snemovne žudu (tlač 876) a uznesenie Snemovne národov (tlač 877).

Upozorňujem vás, že ste do lavíc dostali informatívny materiál k tlačiam 876 a 877, ktorý zahŕňa všetky pripomienky, pozmeňujúce a doplňujúce návrhy prednesené vo výboroch.

Požiadam teraz ministra vnútra Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky pána Jána Lángoša, aby odôvodnil tento vládny návrh zákona.

Minister vnútra ČSFR J. Langoš: Vážený pán predsedajúci, panie a páni poslanci. Každý, kto sa pokúsi opísať mechanizmy, ktoré po minulých, viac ako 40 rokov, slúžili k potlačovaniu žudských, hospodárskych a politických práv občanov tejto krajine, musí konštatovať, že jedno komunistom uprieť nie je možné. Je to dôslednosť.

Už v roku 1949, kedy Klement Gottwald a jeho žudia uchopili moc, zatiaž len v Komunistickej strane, bola známa tvrdo formulovaná vládnúca doktrína, v ktorej nájdeme koncepciu vzťahu vládnúcej strany a štátnej moci, vzťahu strany a "más", vzťahu strany a spoločnosti atď. Táto doktrína bola od roku 1945 obohatená o nové sovietske skúsenosti a so sovietskou pomocou bola tiež postupne presadzovaná. Po februári 1948 bola presadená celkom a bez výnimiek. V priebehu niekožkých mesiacov bol v našej krajine realizovaný stalinský model ovládania žudí celej spoločnosti. Jeho hlavnými zložkami bola na jednej strane Komunistická strana a všetky jej organizácie, a na druhej strane preslávené "prevodové páky". Týmito prevodovými pákami sa stali predovšetkým štátny aparát, štátna bezpečnosť, armáda, žudové milície, verejná bezpečnosť, celá výkonná moc - justícia, odbory a strany Národnej fronty, vedenie podnikov spolu s ich kádrovými oddeleniami a oddeleniami zvláštnych úloh, vedenie redakcií novín, časopisov, rozhlasu, televízie, všetky spolky, kluby a spoločenské, zdanlivo nepolitické organizácie. Nič nebolo nepolitické, nič nebolo ponechané mimo dohžad, všetky tieto prvky tvorili štruktúru politickej moci, a mohli byť kedykožvek použité ako inštitúty dozoru nad spoločnosťou. Občania boli vytlačení kamsi za kulisy moci. Miera použitežnosti a účinnosti týchto prevodových pák bola samozrejme rôzna, pretože raz išlo o politickú políciu a armádu, inokedy o odborové organizácie alebo zasa o strany Národnej fronty, či o Zväz záhradkárov alebo o športový klub.

Na vrchole mocenskej pyramídy nestál ani parlament, ani zákon či ústava, dokonca ani obyčajný člen Komunistickej strany, ale bez pochybností Komunistická strana Československa, sila, ktorej bolo všetko podriadené, ktorá prostredníctvom strachu, prostredníctvom hustej siete závodných alebo uličných organizácií na všetko dohliadala. Starostlivým personálnym výberom do vybraných funkcií si strana zabezpečovala kontrolu nad akýmkožvek verejným a spoločenským pohybom, začínajúc riadením chodu národného hospodárstva a končiac schôdzami nájomníkov v štátnych domoch.

Zodpovednosť riadiacich pracovníkov Komunistickej strany Československa, členov predsedníctva ústredného výboru, krajských a okresných organizácií je podža môjho názoru neoddiskutovatežná. (Potlesk.)

Návrh zákona, ktorý máte prejednávať, sa nedotýka len funkcionárov Komunistickej strany Československa, ale tiež aj poslušných nástrojov v štátnej správe, ktorí vykonávali príkazy strany a svojich nadriadených často s fanatickým zaujatím. Ich činnosť bola namierená proti najzákladnejším právam človeka, tak základným, že je žahostajné, či boli v tej dobe súčasťou nejakého právneho stanovenia alebo nie. Mám pochopitežne na mysli príslušníkov Štátnej bezpečnosti, ale nielen ich. Mám tiež na mysli tých spoluobčanov, ktorí sa zaviazali ku spolupráci so Štátnou bezpečnosťou z najrôznejších dôvodov, ale nielen ich. Mám na mysli odborových bonzov, ale zase nielen ich. Mám na mysli vedenie strán združených v Národnej fronte, ale nielen ich.

Avšak účelom predkladaného návrhu zákona nemá byť morálne odsúdenie doby neslobody alebo ich jednotlivých aktérov. Má ním byť ochrana právomocí spojených s výkonom určitých funkcií v štátnych orgánoch a organizáciách pred zneužitím v období znovu sa objavujúcich demokratických, spoločenských a právnych mechanizmov a nových skúseností života žudí v priestore slobody a osobnej zodpovednosti. Pretože základnou povinnosťou štátu je ochrana žudských a občanských práv jednotlivca a starostlivosť o tých, ktorí ju potrebujú.

Vládny návrh zákona prejednali všetky výbory Federálneho zhromaždenia, a niektoré výbory Slovenskej národnej rady a Českej národnej rady. I keď schválite niektoré zásadné pozmeňujúce návrhy, ktoré uplatnili poslanci vo výboroch, nezmení sa účel navrhovaného zákona, rovnako tak sa nedostanú do rozporu s Listinou základných práv a slobôd, ktorá v ods. 2 článok 26 zveruje zákonu stanoviť podmienky a obmedzenia pre výkon určitých činností. Tieto určité činnosti sú funkcie obsadzované vožbou snemovní, teda funkcie spojené so širokými právomocami vo sfére štátneho vplyvu.

Rovnako tak sa zákon nedostane do rozporu ani s Dohodou o diskriminácii v zamestnaní a povolaní č. 111 Medzinárodnej organizácie práce, ktorú Česká a Slovenská Federatívna Republika ratifikovala. Podža článku 1 tejto dohody sa za diskrimináciu považuje vylúčenie alebo uprednostňovanie založené na rase, farbe pleti, pohlavia, náboženstva, politických názoroch, národnosti alebo sociálnom pôvode, s ciežom znemožniť alebo ohroziť rovnaké možnosti, alebo rovnaké vykonávanie v otázkach zamestnania alebo povolania.

Vážené panie a páni poslanci, verím, že tento potrebný zákon prijmete a schválite. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu ministrovi Langošovi. Návrh prejednali ústavnoprávne výbory, výbory zahraničné, výbory brannobezpečnostné, výbory pre plán a rozpočet, výbory sociálne a kultúrne, výbory pre životné prostredie a výbory hospodárske oboch snemovní. Predsedovia snemovní poverili ústavnoprávne výbory, aby zhrnuli výsledky prejednávaní v ostatných výboroch a tiež stanoviská orgánov, ktorým bol návrh zaslaný k vyjadreniu, a aby pripravili písomné uznesenia vrátane informatívneho materiálu, ktorý ste už obdržali.

Výsledky týchto prác nie sú rovnaké. Ústavnoprávne výbory oboch snemovní nedospeli k rovnakému názoru. Prosím teraz poslanca Pavla Konečného, ako spravodajcu Snemovne žudu a pána poslanca Mariána Farkaša, aby zaujali miesto v laviciach spravodajcov. Pýtam sa ich, kto hodlá vystúpiť ako prvý. Pán poslanec Wagner sa hlási s faktickou poznámkou.

Poslanec SL J. Wagner: Pane předsedající, dámy a pánové, obdrželi jsme stanovisko, zdá se, že předběžné stanovisko Evropské komise pro demokracii prostřednictvím práva. Nevím, jestli by nebylo rozumné, abychom procedurálně projednali možnost debatu přerušit a vyčkat konečného stanoviska Evropské komise pro demokracii prostřednictvím práva, než by se o této vážné věci jednalo. Já bych prosil, abychom zapomněli na své stranické důvody k rychlému projednání a abychom uvažovali o tom, že chceme právní stát. Proto předkládám formální návrh v tom smyslu, jak jsem ho řekl, a předávám ho písemně.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Poznamenávam len, že toto Federálne zhromaždenie je ústavný suverén, ktorý rozhoduje za seba na základe vlastného oprávnenia a vlastného rozhodnutia, nepotrebuje sa riadiť názormi iných orgánov, ktoré nepôsobia na území tohto štátu. Môže ich vziať len do úvahy. (Potlesk.)

S technickou poznámkou sa hlási poslanec Bačinský.

Poslanec SN Š. Bačinský: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, chcel by som podotknúť, že stanovisko Európskej komisie pre demokraciu i prostredníctvom práva nie je stanoviskom Európskej komisie pre demokraciu prostredníctvom práva, ale je to stanovisko pána Pergoly, ktorý v liste uvádza "samozrejme zo svojho osobného hžadiska!" (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Pán poslanec Ruml sa hlási s technickou poznámkou. Ďalej ešte poslanci Bratinka a Toman.

Poslanec SL J. Ruml: Vzhledem k tomu, že je to dopis adresovaný panu Dubčekovi, rád bych věděl, jaké otázky pan Dubček tomu pánovi položil. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Na túto otázku vám, pán poslanec, odpoveď nedám. Hovorí poslanec Toman, po ňom poslanec Bratinka.

Poslanec SN P. Toman: Chtěl bych se připojit k návrhu pana poslance Rumla. Myslím si, že jestliže nám byla rozdána odpověď, osobně požaduji i dopis, který byl panu Pergolovi adresován. Velice by mne zajímal. Děkuji.


Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ja môžem túto požiadavku pánu predsedovi len sprostredkovať, pretože nie je prítomný, dokonca ani v Prahe. Je v Bratislave a je chorý. Budeme musieť počkať, až sa vráti. Slovo má pán poslanec Bratinka.

Poslanec SN P. Bratinka: Já bych prosil o podrobnou informaci o této instituci - o Evropské komisi pro demokracii cestou práva. To není Evropská komise pro lidská práva ani Evropský soud pro lidská práva. Je to zřejmě nová komise parlamentní, parlamentního shromáždění Evropy. To je orgán velmi malé váhy. Mne ale velice zajímá, kdo celou věc organizoval a financoval. Dopis byl bleskově přeložen a rozdán, přitom jsme projednávali mnoho dalších zákonů, kde by bylo zajímavé znát stanoviska autoritativních mezinárodních organizací. Nikdy se tak nestalo, nebo velmi málo, a najednou těsně před projednáváním lustračního zákona se něco takového děje. Je to velmi velmi podezřelé.


Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. K tomuto bodu by chceli podať vysvetlenie profesor Jičínský, ďalej podpredseda Snemovne žudu Valko a s technickou poznámkou sa hlási pán poslanec Benda.

První místopředseda FS Z. Jičínský: Vážení kolegové, nevím, podám-li zcela přesné vysvětlení, protože jsem zaslechl jen něco, když jsem vstoupil do jednací síně. Nevím, co bylo řečeno před tím, jaké otázky byly položeny.

K tomu, co říkal poslanec Bratinka: Komise demokracie prostřednictvím práva je komise Rady Evropy. Pokud vím, byla ustavena loni začátkem roku. Pan předseda Dubček považoval za nejen možné, ale potřebné obrátit se na tuto komisi, protože v souvislosti s tím, že jsme byli přijati do Rady Evropy, jsme na sebe převzali samozřejmě určité právní závazky.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Prosím pána poslanca Valka. S faktickou poznámkou sa hlási pán poslanec Magyar, po poslancovi Bendovi. Bol som upozornený, že pán poslanec Világi bol ešte pred poslancom Magyarom.

Poslanec SL E. Valko: Vážené dámy, vážení páni, dovožte, aby som nadviazal na svojho predrečníka pána poslanca Bratinku. Je potrebné si uvedomiť, že v podstate jediným orgánom, autoritatívnym rozhodnuť v takejto veci na medzinárodnej úrovni, je Európska komisia pre žudské práva. To po prvé. Opčný protokol sme podpísali, teda pristúpili sme k Európskej konvencii o žudských právach, ale je potrebné si uvedomiť ešte niektoré ďalšie skutočnosti.

Prvá je tá okolnosť, že najskôr sa musia vyčerpať všetky prostriedky vnútroštátneho práva, t.z., konkrétne porušenie konkrétneho práva má možnosť každý občan tejto republiky uplatniť prostredníctvom príslušného všeobecného súdu a potom prostredníctvom Ústavného súdu. Až po vyčerpaní všetkých týchto opravných prostriedkov sa ide k Európskej komisii pre žudské práva. Takže v súčasnej dobe je neprijatežné posudzovať vôbec tento zákon podža týchto kritérií.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Valkovi. Poslanec Benda s faktickou poznámkou.. Potom poslanec Világi.

Poslanec SL V. Benda: Já bych navázal na pana poslance Valka. Každý občan této země má za určitých okolností právo obrátit se k mezinárodní instituci. Jenže kupodivu, jak vyplývá z tohoto dopisu, pan předseda Federálního shromáždění Dubček a pan ministr spravedlnosti České republiky Richter se na tohoto předsedu komise obrátili z titulu svých funkcí, nikoliv jako soukromí občané. Přitom zase kupodivu oba tyto pány by mohl lustrační zákon, kdyby byl v dané podobě přijat, postihnout osobně.

Mě skutečně zaráží, kdo pana předsedu Dubčeka pověřil, aby jako ústavní činitel tohoto státu - teď cituji z dopisu - se zmiňoval o několika momentech, podle nichž by mohl být návrh zákona v rozporu s Evropskou úmluvou, čili aby u mezinárodní instituce protestoval zákon, který jsme ještě neschválili, neprojednali.

Pak se ptám: V jiných ohledech se tady přijímají velmi přísná opatření, aby strany nebo jednotlivci nezneužívali prostředků Federálního shromáždění. Jestliže jde o soukromou korespondenci pana Dubčeka, zda si pan Dubček opravdu platil překlad a rozmnožení tohoto materiálu, zdali to platil jeho klub nebo zdali to platilo Federální shromáždění.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP