Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Nyní budeme hlasovat.
(15.10 hodin)
Kdo z poslanců souhlasí s tímto pozměňujícím
návrhem, nechť zvedne ruku a stlačí
tlačítko.
(SN - ČR 9, SR 3, SL 9) Děkuji.
Kdo je proti?
(SN - ČR 8, SR 8, SL 29) Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování?
(SN - ČR 42, SR 35, SL 70)
Pozměňující návrh nebyl přijat.
Předpokládám, že jsou to všechny
pozměňovací návrhy. (Ano.)
Nyní budeme hlasovat o návrhu zákona jako
celku. Konstatuji, že v zasedacím sále je přítomno
68 poslanců Sněmovny národů zvolených
ve Slovenské republice, 58 poslanců Sněmovny
národů zvolených v České republice
a 122 poslanců Sněmovny lidu.
(Hlasuje se.)
(15.13 hodin)
Ptám se poslanců, kdo souhlasí s uvedeným
návrhem zákona o politických stranách
ve znění zpravodajských zpráv a pozměňujících
návrhů, které jsme přijali, nechť
zvedne ruku a stlačí tlačítko.
(SN - ČR 56, SR 50, SL 87)
Kdo je proti?
(SN - ČR 10, SR 1, SL 18)
Kdo se zdržel hlasování?
(SN - ČR 2, SR 7, SL 17)
Konstatuji, že ve Sněmovně národů
se z poslanců zvolených v ČR vyslovilo 56
poslanců, 10 bylo proti, 2 se zdrželi hlasování,
ve Sněmovně národů se z poslanců
zvolených ve Slovenské republice vyslovilo pro 50
poslanců, 1 byl proti, 7 poslanců se zdrželo
hlasování. Ve Sněmovně lidu 87 poslanců
hlasovalo pro, 18 poslanců bylo proti a 17 poslanců
se zdrželo hlasování.
Souhlasným usnesením obou sněmoven byl tento
návrh zákona schválen. Děkuji poslancům
Motyčkovi, Kopřivovi a Kurťákovi za
odůvodnění návrhu a za jejich zpravodajskou
zprávu.
(Poznámka redakce: FS č. 201, SL č. 319,
SN č. 342)
Vážené kolegyně a kolegové, vzhledem
k tomu, že máme zpoždění, budeme
pokračovat bez přestávky. Předávám
řízení schůze místopředsedovi
FS, předsedovi Sněmovny národů Milanu
Šútovcovi.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Vážené Federálne zhromaždenie,
vážené poslankyne, vážení
poslanci, teraz začneme prejednávať
Vládny návrh zákona, ktorým sa stanovujú
niektoré ďalšie podmienky pre výkon niektorých
funkcií v štátnych orgánov a organizáciách
ČSFR, ČR a SR (tlač 841) a návrh uznesenia
Snemovne žudu (tlač 876) a uznesenie Snemovne národov
(tlač 877).
Upozorňujem vás, že ste do lavíc dostali
informatívny materiál k tlačiam 876 a 877,
ktorý zahŕňa všetky pripomienky, pozmeňujúce
a doplňujúce návrhy prednesené vo
výboroch.
Požiadam teraz ministra vnútra Českej a Slovenskej
Federatívnej Republiky pána Jána Lángoša,
aby odôvodnil tento vládny návrh zákona.
Minister vnútra ČSFR J. Langoš: Vážený
pán predsedajúci, panie a páni poslanci.
Každý, kto sa pokúsi opísať mechanizmy,
ktoré po minulých, viac ako 40 rokov, slúžili
k potlačovaniu žudských, hospodárskych
a politických práv občanov tejto krajine,
musí konštatovať, že jedno komunistom uprieť
nie je možné. Je to dôslednosť.
Už v roku 1949, kedy Klement Gottwald a jeho žudia uchopili
moc, zatiaž len v Komunistickej strane, bola známa
tvrdo formulovaná vládnúca doktrína,
v ktorej nájdeme koncepciu vzťahu vládnúcej
strany a štátnej moci, vzťahu strany a "más",
vzťahu strany a spoločnosti atď. Táto
doktrína bola od roku 1945 obohatená o nové
sovietske skúsenosti a so sovietskou pomocou bola tiež
postupne presadzovaná. Po februári 1948 bola presadená
celkom a bez výnimiek. V priebehu niekožkých
mesiacov bol v našej krajine realizovaný stalinský
model ovládania žudí celej spoločnosti.
Jeho hlavnými zložkami bola na jednej strane Komunistická
strana a všetky jej organizácie, a na druhej strane
preslávené "prevodové páky".
Týmito prevodovými pákami sa stali predovšetkým
štátny aparát, štátna bezpečnosť,
armáda, žudové milície, verejná
bezpečnosť, celá výkonná moc
- justícia, odbory a strany Národnej fronty, vedenie
podnikov spolu s ich kádrovými oddeleniami a oddeleniami
zvláštnych úloh, vedenie redakcií novín,
časopisov, rozhlasu, televízie, všetky spolky,
kluby a spoločenské, zdanlivo nepolitické
organizácie. Nič nebolo nepolitické, nič
nebolo ponechané mimo dohžad, všetky tieto prvky
tvorili štruktúru politickej moci, a mohli byť
kedykožvek použité ako inštitúty
dozoru nad spoločnosťou. Občania boli vytlačení
kamsi za kulisy moci. Miera použitežnosti a účinnosti
týchto prevodových pák bola samozrejme rôzna,
pretože raz išlo o politickú políciu a
armádu, inokedy o odborové organizácie alebo
zasa o strany Národnej fronty, či o Zväz záhradkárov
alebo o športový klub.
Na vrchole mocenskej pyramídy nestál ani parlament,
ani zákon či ústava, dokonca ani obyčajný
člen Komunistickej strany, ale bez pochybností Komunistická
strana Československa, sila, ktorej bolo všetko podriadené,
ktorá prostredníctvom strachu, prostredníctvom
hustej siete závodných alebo uličných
organizácií na všetko dohliadala. Starostlivým
personálnym výberom do vybraných funkcií
si strana zabezpečovala kontrolu nad akýmkožvek
verejným a spoločenským pohybom, začínajúc
riadením chodu národného hospodárstva
a končiac schôdzami nájomníkov v štátnych
domoch.
Zodpovednosť riadiacich pracovníkov Komunistickej
strany Československa, členov predsedníctva
ústredného výboru, krajských a okresných
organizácií je podža môjho názoru
neoddiskutovatežná. (Potlesk.)
Návrh zákona, ktorý máte prejednávať,
sa nedotýka len funkcionárov Komunistickej strany
Československa, ale tiež aj poslušných
nástrojov v štátnej správe, ktorí
vykonávali príkazy strany a svojich nadriadených
často s fanatickým zaujatím. Ich činnosť
bola namierená proti najzákladnejším
právam človeka, tak základným, že
je žahostajné, či boli v tej dobe súčasťou
nejakého právneho stanovenia alebo nie. Mám
pochopitežne na mysli príslušníkov Štátnej
bezpečnosti, ale nielen ich. Mám tiež na mysli
tých spoluobčanov, ktorí sa zaviazali ku
spolupráci so Štátnou bezpečnosťou
z najrôznejších dôvodov, ale nielen ich.
Mám na mysli odborových bonzov, ale zase nielen
ich. Mám na mysli vedenie strán združených
v Národnej fronte, ale nielen ich.
Avšak účelom predkladaného návrhu
zákona nemá byť morálne odsúdenie
doby neslobody alebo ich jednotlivých aktérov. Má
ním byť ochrana právomocí spojených
s výkonom určitých funkcií v štátnych
orgánoch a organizáciách pred zneužitím
v období znovu sa objavujúcich demokratických,
spoločenských a právnych mechanizmov a nových
skúseností života žudí v priestore
slobody a osobnej zodpovednosti. Pretože základnou
povinnosťou štátu je ochrana žudských
a občanských práv jednotlivca a starostlivosť
o tých, ktorí ju potrebujú.
Vládny návrh zákona prejednali všetky
výbory Federálneho zhromaždenia, a niektoré
výbory Slovenskej národnej rady a Českej
národnej rady. I keď schválite niektoré
zásadné pozmeňujúce návrhy,
ktoré uplatnili poslanci vo výboroch, nezmení
sa účel navrhovaného zákona, rovnako
tak sa nedostanú do rozporu s Listinou základných
práv a slobôd, ktorá v ods. 2 článok
26 zveruje zákonu stanoviť podmienky a obmedzenia
pre výkon určitých činností.
Tieto určité činnosti sú funkcie obsadzované
vožbou snemovní, teda funkcie spojené so širokými
právomocami vo sfére štátneho vplyvu.
Rovnako tak sa zákon nedostane do rozporu ani s Dohodou
o diskriminácii v zamestnaní a povolaní č.
111 Medzinárodnej organizácie práce, ktorú
Česká a Slovenská Federatívna Republika
ratifikovala. Podža článku 1 tejto dohody sa
za diskrimináciu považuje vylúčenie
alebo uprednostňovanie založené na rase, farbe
pleti, pohlavia, náboženstva, politických názoroch,
národnosti alebo sociálnom pôvode, s ciežom
znemožniť alebo ohroziť rovnaké možnosti,
alebo rovnaké vykonávanie v otázkach zamestnania
alebo povolania.
Vážené panie a páni poslanci, verím,
že tento potrebný zákon prijmete a schválite.
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánu ministrovi Langošovi. Návrh
prejednali ústavnoprávne výbory, výbory
zahraničné, výbory brannobezpečnostné,
výbory pre plán a rozpočet, výbory
sociálne a kultúrne, výbory pre životné
prostredie a výbory hospodárske oboch snemovní.
Predsedovia snemovní poverili ústavnoprávne
výbory, aby zhrnuli výsledky prejednávaní
v ostatných výboroch a tiež stanoviská
orgánov, ktorým bol návrh zaslaný
k vyjadreniu, a aby pripravili písomné uznesenia
vrátane informatívneho materiálu, ktorý
ste už obdržali.
Výsledky týchto prác nie sú rovnaké.
Ústavnoprávne výbory oboch snemovní
nedospeli k rovnakému názoru. Prosím teraz
poslanca Pavla Konečného, ako spravodajcu Snemovne
žudu a pána poslanca Mariána Farkaša,
aby zaujali miesto v laviciach spravodajcov. Pýtam sa ich,
kto hodlá vystúpiť ako prvý. Pán
poslanec Wagner sa hlási s faktickou poznámkou.
Poslanec SL J. Wagner: Pane předsedající,
dámy a pánové, obdrželi jsme stanovisko,
zdá se, že předběžné stanovisko
Evropské komise pro demokracii prostřednictvím
práva. Nevím, jestli by nebylo rozumné, abychom
procedurálně projednali možnost debatu přerušit
a vyčkat konečného stanoviska Evropské
komise pro demokracii prostřednictvím práva,
než by se o této vážné věci
jednalo. Já bych prosil, abychom zapomněli na své
stranické důvody k rychlému projednání
a abychom uvažovali o tom, že chceme právní
stát. Proto předkládám formální
návrh v tom smyslu, jak jsem ho řekl, a předávám
ho písemně.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Poznamenávam len, že toto Federálne
zhromaždenie je ústavný suverén, ktorý
rozhoduje za seba na základe vlastného oprávnenia
a vlastného rozhodnutia, nepotrebuje sa riadiť názormi
iných orgánov, ktoré nepôsobia na území
tohto štátu. Môže ich vziať len do
úvahy. (Potlesk.)
S technickou poznámkou sa hlási poslanec Bačinský.
Poslanec SN Š. Bačinský: Vážený
pán predsedajúci, vážené kolegyne,
kolegovia, chcel by som podotknúť, že stanovisko
Európskej komisie pre demokraciu i prostredníctvom
práva nie je stanoviskom Európskej komisie pre demokraciu
prostredníctvom práva, ale je to stanovisko pána
Pergoly, ktorý v liste uvádza "samozrejme zo
svojho osobného hžadiska!" (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Pán poslanec Ruml sa hlási s technickou
poznámkou. Ďalej ešte poslanci Bratinka a Toman.
Poslanec SL J. Ruml: Vzhledem k tomu, že je to dopis adresovaný
panu Dubčekovi, rád bych věděl, jaké
otázky pan Dubček tomu pánovi položil.
(Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Na túto otázku vám, pán poslanec,
odpoveď nedám. Hovorí poslanec Toman, po ňom
poslanec Bratinka.
Poslanec SN P. Toman: Chtěl bych se připojit k návrhu
pana poslance Rumla. Myslím si, že jestliže nám
byla rozdána odpověď, osobně požaduji
i dopis, který byl panu Pergolovi adresován. Velice
by mne zajímal. Děkuji.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ja môžem túto požiadavku pánu predsedovi
len sprostredkovať, pretože nie je prítomný,
dokonca ani v Prahe. Je v Bratislave a je chorý. Budeme
musieť počkať, až sa vráti. Slovo
má pán poslanec Bratinka.
Poslanec SN P. Bratinka: Já bych prosil o podrobnou informaci
o této instituci - o Evropské komisi pro demokracii
cestou práva. To není Evropská komise pro
lidská práva ani Evropský soud pro lidská
práva. Je to zřejmě nová komise parlamentní,
parlamentního shromáždění Evropy.
To je orgán velmi malé váhy. Mne ale velice
zajímá, kdo celou věc organizoval a financoval.
Dopis byl bleskově přeložen a rozdán,
přitom jsme projednávali mnoho dalších
zákonů, kde by bylo zajímavé znát
stanoviska autoritativních mezinárodních
organizací. Nikdy se tak nestalo, nebo velmi málo,
a najednou těsně před projednáváním
lustračního zákona se něco takového
děje. Je to velmi velmi podezřelé.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. K tomuto bodu by chceli podať vysvetlenie profesor
Jičínský, ďalej podpredseda Snemovne
žudu Valko a s technickou poznámkou sa hlási
pán poslanec Benda.
První místopředseda FS Z. Jičínský:
Vážení kolegové, nevím, podám-li
zcela přesné vysvětlení, protože
jsem zaslechl jen něco, když jsem vstoupil do jednací
síně. Nevím, co bylo řečeno
před tím, jaké otázky byly položeny.
K tomu, co říkal poslanec Bratinka: Komise demokracie
prostřednictvím práva je komise Rady Evropy.
Pokud vím, byla ustavena loni začátkem roku.
Pan předseda Dubček považoval za nejen možné,
ale potřebné obrátit se na tuto komisi, protože
v souvislosti s tím, že jsme byli přijati do
Rady Evropy, jsme na sebe převzali samozřejmě
určité právní závazky.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Prosím pána poslanca Valka. S faktickou
poznámkou sa hlási pán poslanec Magyar, po
poslancovi Bendovi. Bol som upozornený, že pán
poslanec Világi bol ešte pred poslancom Magyarom.
Poslanec SL E. Valko: Vážené dámy, vážení
páni, dovožte, aby som nadviazal na svojho predrečníka
pána poslanca Bratinku. Je potrebné si uvedomiť,
že v podstate jediným orgánom, autoritatívnym
rozhodnuť v takejto veci na medzinárodnej úrovni,
je Európska komisia pre žudské práva.
To po prvé. Opčný protokol sme podpísali,
teda pristúpili sme k Európskej konvencii o žudských
právach, ale je potrebné si uvedomiť ešte
niektoré ďalšie skutočnosti.
Prvá je tá okolnosť, že najskôr
sa musia vyčerpať všetky prostriedky vnútroštátneho
práva, t.z., konkrétne porušenie konkrétneho
práva má možnosť každý občan
tejto republiky uplatniť prostredníctvom príslušného
všeobecného súdu a potom prostredníctvom
Ústavného súdu. Až po vyčerpaní
všetkých týchto opravných prostriedkov
sa ide k Európskej komisii pre žudské práva.
Takže v súčasnej dobe je neprijatežné
posudzovať vôbec tento zákon podža týchto
kritérií.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánu poslancovi Valkovi. Poslanec Benda s
faktickou poznámkou.. Potom poslanec Világi.
Poslanec SL V. Benda: Já bych navázal na pana poslance
Valka. Každý občan této země
má za určitých okolností právo
obrátit se k mezinárodní instituci. Jenže
kupodivu, jak vyplývá z tohoto dopisu, pan předseda
Federálního shromáždění
Dubček a pan ministr spravedlnosti České
republiky Richter se na tohoto předsedu komise obrátili
z titulu svých funkcí, nikoliv jako soukromí
občané. Přitom zase kupodivu oba tyto pány
by mohl lustrační zákon, kdyby byl v dané
podobě přijat, postihnout osobně.
Mě skutečně zaráží, kdo
pana předsedu Dubčeka pověřil, aby
jako ústavní činitel tohoto státu
- teď cituji z dopisu - se zmiňoval o několika
momentech, podle nichž by mohl být návrh zákona
v rozporu s Evropskou úmluvou, čili aby u mezinárodní
instituce protestoval zákon, který jsme ještě
neschválili, neprojednali.
Pak se ptám: V jiných ohledech se tady přijímají
velmi přísná opatření, aby
strany nebo jednotlivci nezneužívali prostředků
Federálního shromáždění.
Jestliže jde o soukromou korespondenci pana Dubčeka,
zda si pan Dubček opravdu platil překlad a rozmnožení
tohoto materiálu, zdali to platil jeho klub nebo zdali
to platilo Federální shromáždění.