Přítomno: | 127 poslanců Sněmovny lidu (ze 149) |
66 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice (ze 75) | |
58 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice (ze 75) |
Nepřítomní poslanci Sněmovny lidu:
Adámek, Bakšay, Benda, Branná, Diensbier st.,
Gebas, Kessler, Kňažko, Konečný, Kovář
J., Kříž, Mandler, Miller, Nazari-Buřivalová,
Piskoř, Pospíšil, Ropek, Savčinský,
Szöcs, Vandas, Veverka,
Sněmovny národů zvolení v České
republice:
Doležal, Kaplanová, Mikan, Němec, Patočka,
Ransdorf, Samková, Sokol, Uhl,
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice: Babálová, Čalfa, Dubček,
Gémesi, Hrivík, Kapitulíková, Kováč
Marián, Mečiar, Molnár J., Moric, Muška,
Pavúková, Pánis, Posluch, Seman, Slota, Vincze,
(Jednání opět zahájeno v 9.01 hodin.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Vážené Federálne zhromaždenie,
vážení hostia, srdečne vás vítam
na 17. spoločnej schôdzi snemovní Federálneho
zhromaždenia.
Vítam členov federálnej vlády, pána
ministra Klausa a pána ministra Dlouhého.
Začneme prejednávaním programu Správa
vlády federácie o plnení štátneho
rozpočtu federácie a súhrnov štátnych
rozpočtov za prvý polrok 1991 (tlač 822),
návrh výborov pre plán a rozpočet
na uznesenie snemovní (tlač 864) a spoločná
Zpráva výborov pre plán a rozpočet
Snemovne národov o kontrole rozpočtov za prvý
polrok 1991 (tlač 850).
Teraz odovzdávam slovo k faktickej poznámke prvému
podpredsedovi Zdeňkovi Jičínskému.
Ešte si dovolím privítať pani ministerku
Kořínkovú.
První místopředseda FS Z. Jičínský:
Vážení kolegové, chci omluvit neúčast
pana předsedy Federálního shromáždění,
který je nemocen. Chtěl jsem tak učinit včera,
on si tak nepřál, protože měl za to,
že se bude moci dnes dostavit do schůze. Bohužel,
chřipka je vážnější, než
předpokládal, takže mu znemožňuje
účast. Je třeba, aby to Federální
shromáždění vědělo.
Dále bych chtěl říci, že ohlášená
schůze poslanecké komise pro přípravu
ústavy, která měla být v pondělí,
se odkládá na žádost Slovenské
národní
rady, jejíž členové se v pondělí
dostavit nemohou, a je přeložena na pondělí
7. října. Pozvánky už šly. Ve 12
hodin se sejde politické grémium a ve 14.30 hodin
předsednictvo.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, chcem vám oznámiť, že ako
ďalší bod prejednáme Vládny návrh
zákona o kárnej zodpovednosti sudcov (tlač
742) a návrh výborov ústavnoprávnych
k príslušnému uzneseniu k tejto veci (tlač
838). Keď to stihneme, prejednáme návrh výborov
pre životné prostredie, na uznesenie Federálneho
zhromaždenia, informáciu o súčasnom
stave budovania Sústavy vodných diel Gabčíkovo-Nagymaros,
eventuálne vodného diela Gabčíkovo
(tlač 869).
Pán minister Klaus sa necíti celkom zdravý,
preto ma požiadal, či by nemohol byť prítomný
v snemovni jeho námestník Ing. Kočárník.
Snemovňa ľudu však nie je uznášaniaschopná,
preto nemôžeme o tejto žiadosti dať hlasovať.
Urobíme tak vo chvíli, keď získame príslušné
kvórum. Chýba nám ešte päť
hlasov.
Prosím teraz pána ministra financií, Václava
Klausa, aby podal výklad k predloženej správe
o plnení štátneho rozpočtu federácie
a súhrnu rozpočtov za prvý polrok. Prosím,
pán minister.
Ministr financí ČSFR V. Klaus: Vážené
poslankyně, vážení poslanci, dovolte,
abych z pověření vlády ČSFR
řekl několik úvodních poznámek
ke zprávě o plnění státního
rozpočtu federace a souhrnu státních rozpočtů
za I. pololetí roku 1991.
Obsah předložené zprávy je širší,
než vyplývá z jejího názvu. Zahrnuje
i výsledky rozpočtového hospodaření
ke konci července a dále některé informace
o plnění rozpočtu ke konci srpna.
V souladu s požadavkem Federálního shromáždění
obsaženým v usnesení ke státnímu
závěrečnému účtu za
rok 1990 je součástí zpráva o prvním
orientačním odhadu celoročních výsledků
rozpočtu.
Kromě této zprávy předložila
vláda Federálnímu shromáždění
koncem července informaci o změnách státního
rozpočtu na rok 1991. Z širokého okruhu otázek
spojených s vývojem státního rozpočtu
v letošním roce chtěl bych se soustředit
na ty, které považujeme za nejdůležitější.
Především jde o vzájemný vztah
výsledků rozpočtového hospodaření
a celkových výsledků ekonomiky, dále
jde o souhrnný pohled na hlavní tendence, které
se projevují ve vývoji plnění rozpočtu
a v jejich možném vyústění do
celoročních výsledků, a konečně
bych chtěl reagovat na závěry a doporučení
Federálního shromáždění,
které byly formulovány ke zprávě o
plnění rozpočtu za I. čtvrtletí.
Na rozpočtové hospodaření v I. pololetí
se nemůžeme dívat bez hodnocení celkového
ekonomického rozvoje. Na jedné straně naši
ekonomiku dramaticky poznamenal překotný vývoj
v našem ekonomickém okolí, především
šlo o rozpad RVHP, o ztrátu významné
části
trhů ve střední a především
ve východní Evropě. Bez vlivu nezůstalo
ani zpomalení hospodářské konjunktury
ve vyspělých zemích a v neposlední
řadě zde byly hospodářské důsledky
embarga na obchod s Irákem během války v
Perském zálivu. Toto všechno společně
způsobilo nebývalý pokles poptávky
po našem vývozu a stalo se tak zásadním
krátkodobým činitelem hospodářského
poklesu v I. pololetí.
Na druhé straně se celý vývoj výrazně
odvíjel od významných změn spojených
s vlastní transformací domácí ekonomiky.
Nejdůležitější v tomto směru
byla zejména liberalizace cen, která uvolnila dlouho
zadržované inflační tlaky a přinesla
výrazný jednorázový růst cen.
Fakt, že došlo k rychlému přibrzdění
a postupně až k zastavení cenového růstu,
svědčí o racionalitě zvolené
hospodářské politiky. Liberalizace cen přinesla
jeden velmi pozitivní moment. Ekonomika přestala
být nabídkově limitována, poprvé
po dlouhých desetiletích přehřátého
růstu byla nastolena globální rovnováha
mezi agregátní poptávkou a agregátní
nabídkou. Omezujícím faktorem hospodářského
růstu se naopak stala poptávka, a to jak v oblasti
osobní spotřeby, tak investic i veřejného
sektoru. To rozhodující měrou přispělo
k blokaci inflačního vývoje.
V souvislosti s hodnocením výsledků rozpočtového
hospodaření považuji za důleležitou
otázku vymezení hlavních kritérií
tohoto hodnocení. Vláda při posuzování
výsledků státního rozpočtu
vycházela především z toho, jak jsou
plněny základní záměry finanční
a rozpočtové politiky a jak přispívají
k plnění záměrů hospodářské
politiky vlády.
Myslím, že bude účelné připomenout
hlavní záměry finanční politiky
pro letošní rok: Blokovat inflační proces,
tj. uplatnit restriktivní finanční politiku
a zabránit roztočení inflační
spirály, působit na transformaci ekonomiky, tzn.
snížit podíl státních rozpočtů
na národním důchodu, snížit daňové
zatížení a omezovat dotace do podnikové
sféry. Konečně zvýšit podíl
transferových výdajů pro obyvatelstvo v souvislosti
s vytvářením záchranné sociální
sítě.
Z předložené zprávy, kterou máte
k dispozici, vyplývá, že rozpočet významnou
měrou působil především při
blokování inflace a při obnově rovnovážných
vztahů v ekonomice. Je zřejmé, že bez
restriktivní finanční politiky by byl cenový
růst výrazně vyšší a měl
by hlavně výrazně delší trvání.
V tomto smyslu se dá říci, že rozpočet
vcelku dobře splnil svou makroekonomickou regulační
funkci. Přitom v něm byl vytvořen potřebný
prostor pro plnění jeho sociálních
funkcí. Svědčí o tom nejen realizovaná
opatření v sociální oblasti, ale i
to, že jsou zatím bez problémů zajištěny
dostatečné prostředky na výplaty příspěvků
v nezaměstnanosti.
Některé obavy vyslovované v souvislosti s
jejím růstem ve vazbě na nedostatek prostředků
nejsou proto na místě. Na druhé straně
za nežádoucí jev považujeme zatím
minimální využití prostředků
určených k financování rekvalifikace
pracovních sil.
Pro hodnocení transformačního působení
rozpočtu je však půlroční období
příliš krátké. Z hlediska souhrnného
výsledku můžeme rozdělit průběh
rozpočtového hospodaření v letošním
roce na dvě období. V prvním období,
to je do konce května, se přebytek státních
rozpočtů neustále zvyšoval a dosáhl
20,9 miliard korun. Hlavním faktorem tohoto vývoje
byla značná dynamika zisku podniků vyvolaná
převážně růstem cen a s ní
spojené odvody a daně placené do státního
rozpočtu. Určitou roli zde sehrálo i regulační
opatření ve výdajích rozpočtu
realizované v prvních měsících
letošního roku.
Po kulminaci rozpočtového přebytku koncem
května dochází v dalších měsících
k jeho neustálému poklesu a koncem srpna dosáhl
přebytek státních rozpočtů
necelých 10 miliard korun. Za poslední tři
měsíce se tedy snížil o více
než polovinu. V tomto poklesu se projevuje klesající
dynamika zisku a daně ze zisku i daně z obratu a
zrychlení rozpočtových výdajů
včetně dotací do místních rozpočtů,
tedy i reakce rozpočtové politiky na probíhající
ekonomický vývoj.
V srpnu došlo k dalšímu poklesu, zejména
výnosů z daně ze zisku, v čemž
se projevuje postupné doznívání cenových
faktorů a na vývoj v dalších měsících
bude mít rozhodující vliv vlastní
vývoj výroby a její efektivnost. Nicméně
bych chtěl říci, že pohled na vývoj
řady předcházejících let ukazuje,
že v srpnu se jedná o tradiční přechodný
pokles odvodů ze zisku vyvolaný především
obdobím dovolených.
Od počátku druhého čtvrtletí
se zvýšila dynamika rozpočtových výdajů,
zejména ve sféře rozpočtových
organizací a příspěvků pro
příspěvkové organizace, ke kterému
došlo po částečném uvolnění
restriktivní politiky prvních měsíců.
Zatímco v prvním čtvrtletí činily
průměrné měsíční
výdaje do této oblasti něco málo nad
22 miliardy korun, ve druhém čtvrtletí to
už bylo průměrně měsíčně
přes 28 miliard korun, což souvisí s vyššími
výdaji na sociální zabezpečení
vlivem přijatých opatření i vyššími
výdaji na školství a zdravotnictví.
Při bližším pohledu na výsledky
dosažené během letošního roku v
jednotlivých státních rozpočtech vidíme
značné rozdíly. V posledních měsících
převážná část celkového
přebytku připadá na státní
rozpočet federace, jeho přebytek činí
v poslední době již 12,8 miliardy korun. V
rámci tohoto rozpočtu největší
odchylku představovaly na straně výdajů
v prvních měsících dotace na úhradu
cenových rozdílů paliv a tepla pro obyvatelstvo
a od počátku května po úpravě
cen je již jejich objem výrazně nižší.
Ke konci srpna bylo za celý rok na tyto dotace původně
neplánované ve státním rozpočtu
při jeho schvalování vynaloženo 11,7
miliardy korun.
Dosahovaná výše přebytku federálního
rozpočtu je ale mimo jiné ovlivňována
dosud malým čerpáním prostředků
z rezervy na strukturální změny. Ale ve srovnání
s tím, co jsme referovali o stavu ke konci prvního
čtvrtletí, je posun zejména v tom, že
již bylo rozhodnuto o řadě projektů,
které navrhly podniky včetně projektů
konverze zbrojní výroby, takže rezervované
prostředky budou postupně využity.
Výsledky hospodaření státních
rozpočtů republik se v průběhu letošního
roku výrazně měnily. Stojí za to uvést
čísla, abyste cítili dimenzi problému.
Jestliže státní rozpočet České
republiky ještě koncem června vykazoval přebytek
6,8 miliardy korun, ke konci července už vykazoval
schodek 0,5 miliardy korun a koncem srpna 2,3 miliardy korun.
Čili obrovský přesun.
Obdobný vývoj se odehrál i ve státním
rozpočtu Slovenské republiky, kde koncem května
činil přebytek 4,8 miliardy korun, koncem června
se změnil v mírný schodek a v srpnu dosahuje
schodek 0,5 miliardy korun. To je zhruba jedna čtvrtina
nebo jedna pětina schodku rozpočtu České
republiky.
Hlavní příčinou těchto výrazných
posunů v rozpočtech obou republik je zvýšení
výdajů těchto rozpočtů, v případě
České republiky pak zejména vyšší
dotace do místních rozpočtů v návaznosti
na provedené úpravy státního rozpočtu
k 1. červenci letošního roku.
Z toho plyne, že zhoršené výsledky státních
rozpočtů republik jsou doprovázeny zlepšenými
výsledky místních rozpočtů.
Přebytek místních rozpočtů
v České republice se zvýšil z 3,5 koncem
června na 7,7 koncem července a dokonce 9,4 koncem
srpna. Ve Slovenské republice se tento přebytek
pohybuje zhruba na úrovni 2 miliard korun. Tím chci
říci to, že výrazný pokles přebytku
republikových rozpočtů je vyvážen
zvýšením přebytků rozpočtů
místních.
Celkový pohled na výsledky rozpočtového
hospodaření za souhrn státních a místních
rozpočtů tedy ukazuje lepší výsledky,
než jak by to vyplývalo z izolovaného posuzování
pouze státních rozpočtů. Konstatování
tohoto faktu samozřejmě neznamená, že
podceňujeme možný negativní dopad nepříznivých
tendencí ve vývoji příjmů státních
rozpočtů na celoroční výsledky.
Hodnocení výsledků a tendencí hospodářského,
finančního, měnového i rozpočtového
vývoje v letošním roce bylo předmětem
mnoha diskusí, probíhajících na různých
úrovních a vedených z různých
pozic.
Vláda bývá občas kritizována,
že v její hospodářské politice
a v jejím hodnocení dosažených výsledků
převažují makroekonomická hlediska a
navíc optimistické vidění těchto
výsledků, zatímco menší pozornost
je věnována řešení konkrétních
problémů hospodářství a že
je podceňován význam tzv. mikroekonomických
aspektů hospodářského vývoje.
Chtěl bych sice poznamenat, že makroekonomika není
v podstatě nic jiného, než souhrn mikrovýsledků,
takže v tomto smyslu toto hodnocení není přesné,
ale že tomu tak není, chci dokumentovat na stručném
přehledu opatření finanční
a měnové politiky přijatých v průběhu
roku, dokazujících, že vláda na základě
výsledků analýz ekonomiky se snaží
pružně reagovat na její vývoj i mikrozásahy.
1. K oživení poptávky v ekonomice, jejíž
pokles byl z řady vnějších i vnitřních
příčin vyšší, než se
předpokládalo, směřovalo snížení
daně z obratu a dovozní přirážky,
snížení maximálních sazeb úroků
z úvěrů, umožnění urychleného
odepisování nových strojních investic
a celá řada dalších opatření
přijatá při úpravě státních
rozpočtů, mezi něž patří
zejména zvýšení investičních
výdajů a zvětšení rámce
pro poskytování individuálních slev
z odvodů ze zisku pro podniky.
2. Stejným směrem působilo zvýšení
výdajů rozpočtových organizací,
kterými se zejména v oblasti zvýšení
výdajů na zdravotnictví a školství
reagovalo na pokles jejich reálné hodnoty v důsledu
růstu cen.
3. Přistoupilo se k řešení přímých
ztrát a zamrzlých pohledávek podniků
v důsledku uplatnění embarga vůči
Iráku. V podstatě šlo o odkup části
těchto pohledávek státem z prostředků
finančních aktiv federace, což částečně
přispělo k řešení platební
neschopnosti postižených podniků.
4. Kromě přímých výdajů
rozpočtu určených k finančnímu
zabezpečení schválených programů
konverze zbrojní výroby na civilní vláda
včera schválila využití finančních
aktiv federace na odkup nepotřebných zásob
a nepotřebných základních prostředků
těchto podniků.
5. Jsou připravena opatření, která
v nejbližších dnech by měla vyřešit
kursové ztráty vzniklé z přepočtu
devizových aktiv a pasiv u organizací zahraničního
obchodu, což bude mít řadu pozitivních
dopadů na další podniky spojené ekonomicky
nebo dodavatelsky, odběratelsky s těmito organizacemi
zahraničního obchodu.
6. Na základě dohod mezi federálními
a republikovými orgány je z federálních
prostředků zajišťován výkup
přebytků zemědělské a potravinářské
produkce, úhrada ztrát z jejich vývozů
a dalších nákladů spojených s
touto akcí. Významným opatřením
v tomto směru mělo být zřízení
federálního fondu tržní regulace v zemědělství.
Předpokládalo se, že jeho prostřednictvím
budou probíhat finanční operace spojené
s intervenčními nákupy vybraných zemědělských
a potravinářských výrobků a
s jejich prodejem. Tuto funkci zatím plní Správa
federálních hmotných rezerv.
Z toho, co jsem uvedl, je zřejmé, že hospodářská
politika vlády nespočívá pouze v makroekonomické
regulaci, i když samozřejmě zde je a musí
být její těžiště. Směřuje
zároveň k řešení závažných
problémů zděděných z minulosti
nebo vyvolaných transformačním procesem,
které se dotýkají celých odvětví,
oborů nebo skupin podniků, a které mají
vliv na chod celé ekonomiky.
Samozřejmě lze diskutovat, zda všechna přijatá
opatření byla věcně správná,
dostatečně intenzívní a realizovaná
včas, aby mohla žádoucím směrem
ovlivnit vývoj ekonomiky a řešit její
problémy. Vláda je však přesvědčena,
že základní směr opatření,
tj. orientace na povzbuzení poptávky a na valorizaci
některých rozpočtových výdajů
byla správná.
Jestliže dnes konstatujeme pokles výše rozpočtového
přebytku ve srovnání se stavem ke konci prvního
čtvrtletí nebo ke konci května, kdy dosáhl
maximální výše, pak je třeba
vidět, že se v tom částečně
odrážejí i vládami provedená
opatření v rozpočtové politice, tedy
vědomý zásah vlády.
Jinou otázkou, i když s tím související,
je odhad celoročních výsledků rozpočtového
hospodaření. Vzhledem k řadě nejistot
a rizik - zejména na straně příjmů
- je orientační odhad, uvedený v předložené
zprávě, vymezen poměrně velkým
rozpětím. Tyto údaje nelze absolutizovat,
mají pro nás - a věřím, že
i pro vás - především signální
funkci, a to ve dvou směrech: Jednak ukazují určité
ohrožení původního záměru
dosáhnout přebytek souhrnu státních
rozpočtů stanovených rozpočtovým
zákonem, zejména v případě,
kdy by pokračovala dosavadní tendence poklesu měsíčních
výnosů daně z obratu a odvodů ze zisku.
Současně ukazují, že již nelze
připustit další zvýšení
výdajů nad úroveň stanovenou v upravených
rozpočtech.
Uvádím to také z toho důvodu, že
při úpravě rozpočtu v polovině
roku se připouštěla možnost druhé
úpravy rozpočtu, tj. provedení dalšího
kroku ve valorizaci rozpočtových výdajů,
samozřejmě za předpokladu, že to situace
v příjmech umožní. Dnes víme,
že to zřejmě možné nebude. Částečně
pominuly i důvody pro tuto další valorizaci,
neboť hladina cen v červenci a srpnu stagnuje na červnové
úrovni.
Právě odhady celoročních výsledků
rozpočtu byly nejvíce diskutovanou otázkou
při projednávání zprávy ve
výborech pro plán a rozpočet. Odhady federálního
ministerstva financí byly některými poslanci
považovány za příliš optimistické
a nebezpečí vzniku rozpočtového schodku
za daleko větší. Nechci zde s těmito
názory polemizovat, neboť v současných
podmínkách jsou i krátkodobé prognózy
značně nejisté. Vláda si je vědoma
rizik na straně rozpočtových příjmů.
Pokud by se nebezpečí vzniku rozpočtového
schodku ukázalo jako akutní, přijala by ministerstva
financí opatření k zabránění
takového vývoje.