Přítomno: | 132 poslanců Sněmovny lidu (ze 149) |
62 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice (ze 75) | |
60 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice (ze 75) |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovna lidu: Adámek, Andelová, Branný,
Diensbier st., Kessler, Kňažko, Koněčný,
Kovář, Kříž, Mandler, Ropek.,
Sedlák,
Sychra, Szocs, Šimko I., Vandas, Veverka,
Sněmovna národů:
SR: Babálová, Batta, Gemesi, Hrivík, Kováč
Marián, Mečiar, Molnár J., Moric, Poslúch,
Seman, Slota, Smržík, Šebej, Tahy, Vincze,
ČR: Cuhra, Doležal, Kaplanová, Kobylka, Mikan,
Němec, Ovčačíková, Parkanová,
Patočka, Pernica Fr., Samková, Skalický,
Sokol,
Předseda FS A. Dubček: (slovensky) Vážený
pane prezidente, vážené poslankyně a
poslanci, otevírám 17. schůzi Sněmovny
lidu a Sněmovny národů. Vítám
prezidenta České a Slovenské
Federativní Republiky pana Václava Havla, předsedu
federální vlády Mariána Čalfu
a ministry.
Ve čtvrtek 19. září 1991 mně
bylo oznámeno z Kanceláře prezidenta republiky
České a Slovenské Federativní Republiky,
že se pan prezident účastní naší
schůze, o čemž jsem informoval též
politické grémium. Pan prezident na základě
článku 61 odst. 1 písm. f), podle kterého
má podávat Federálnímu shromáždění
zprávu o stavu České a Slovenské Federativní
Republiky a o
závažných politických otázkách
požádal, aby dnes po otevření schůze
mohl přednést svůj projev.
Prezident ČSFR V. Havel: Pane předsedo, paní
poslankyně, páni poslanci, vaše podzimní
zasedání, které dnes začíná,
bude s největší pravděpodobností
historické. Scházíte se totiž v situaci,
kdy je reálně ohrožena sama existence našeho
společného státu. Občané si
to uvědomují a stále silněji je slyšet
jejich starostlivý hlas. Většina z nich se
právem obává, že se jejich politikům
nepodaří dohodnout se o budoucí podobě
našeho státu. Upínají své naděje
k vám, svým svobodně zvoleným zástupcům.
Očekávají od vás, že splníte
to, co jste před volbami slíbili, totiž, že
položíte právní základy nového
a demokratického uspořádání
našeho státu. Věří, že si
uvědomujete rozsah a hloubku své odpovědnosti.
Dosud vždycky, když hrozilo nebezpečí,
že se o něčem důležitém
nedohodnete, vaše vůle ke shodě nakonec zvítězila
a nalezli jste cestu ze vzniklé krize. Naše společnost
bude napjatě očekávat, zda se vám
to podaří i tentokrát. Tentokrát je
to důležitější než kdykoliv
dosud.
Nejde už jen o to, jak se bude náš stát
jmenovat, nebo kolik bude mít federace pravomocí.
Jde o samo bytí státu, jehož jste nejvyšším
zastupitelským sborem, státu, v němž
se už tradičně zauzlují a rozuzlují
moderní evropské dějiny.
Už několikrát jsem z této tribuny hovořil
o problémech spojených s hledáním
naší nové státnosti a varoval před
nebezpečími, která nám při
tomto hledání hrozí. 10. prosince loňského
roku jsem zde upozorňoval na to, jaká neštěstí
by mohl všem našim občanům přinést
rozchod našich dvou republik, zvlášť kdyby
probíhal neústavním způsobem. Jako
pojistku proti takovému nebezpečí jsem vám
tehdy navrhl, abyste přijali ústavní zákon
o referendu, které by mělo být jediným
ústavním způsobem eventuálního
oddělení našich republik a tím i rozhodnutí
o dalším bytí či nebytí Československa.
Tento zákon jste v červenci k mé velké
radosti přijali.
Má loňská varování, která
leckdo považoval za nepřiměřená
a neopodstatněná se dnes bohužel ukazují
jako oprávněná. Hrozí nám přesně
to, před čím jsem tehdy varoval. Právní
chaos, který by vznikl jednostranným protiústavním
aktem některé ze dvou republik.
Základní otázka, před níž
stojíme, je v podstatě velmi jednoduchá.
Máme jen dvě možnosti. Naší první
možností je rychle budovat demokratický společný
stát založený na federativním principu.
To znamená stát, který existuje ze svrchované
vůle republik, jež ho tvoří spolu a
pro sebe a které na něj delegují určité
pravomoci.
Tyto pravomoci pak vykonávají z jejich rozhodnutí
a způsobem, na němž se dohodnou a který
bude obsažen ve federální ústavě
příslušné federální instituce.
Tyto instituce by měly být menší, pružnější,
odbyrokratizované, neměly by všechny sídlit
jen v českých zemích, nicméně
existovat musí, má-li existovat společný
stát.
Druhou možností, kterou máme, je rozdělit
se právním a kulturním způsobem na
dva samostatné státy, které pak budou hledat
formy své další politické a hospodářské
spolupráce. Třetí alternativa podle mne neexistuje.
Nelze zároveň být společným
státem a zároveň jím nebýt,
zároveň mít společnou armádu,
zahraniční politiku a měnu a zároveň
je nemít. Zároveň uznávat i neuznávat
platnost společných zákonů.
Různé představy o jakémsi kompromisu
mezi existencí plně samostatných republik
a existencí společného státu, které
jsou některými politiky veřejnosti nabízeny,
považuji za nereálné, nepromyšlené
a neodpovědné. Rozpustit společný
stát a pak ho znovu zakládat nelze. Neumím
si takový postup představit ani technicky, ani politicky,
ani psychologicky.
Kterou z těchto alternativ doporučuji je jasné
- alternativu jedna - tedy demokratickou federaci. Na mém
stole se vrší nové a nové analýzy,
které dokazují jak tragické důsledky
by pro každodenní život našich občanů
mělo rozdělení.Zároveň jsem
ale jakožto stoupenec práva národů na
sebeurčení přesvědčen, že
rozhodnutí o této věci přísluší
jen občanům samým. Čas dozrál
k tomu, aby se k této otázce vyslovili. Žádný
z našich parlamentů nemá ani politickou ani
ústavní legitimaci k tomu, aby v této naprosto
zásadní věci rozhodl za ně nebo aby
podnikl kroky, které by rozhodnutí v neprospěch
společného státu skrytě obsahovaly
nebo předýmaly.
Dovoluji si vám proto navrhnout, abyste přednostně,
to znamená pokud možno ihned, provedli toto:
Za prvé - projednali a přijali návrh prováděcího
zákona o referendu.
Za druhé - projednali a přijali návrh na
vypsání referenda a umožnili mi tím
referendum vyhlásit tak, aby se mohlo konat ještě
v prosinci. Později, přesně řečeno
až do voleb, ho zákon jak známo vykonat nedovoluje.
Vaším nelehkým úkolem bude formulovat
otázku, která bude občanům v referendu
položena. Podle mého názoru by měla
být velmi stručná, srozumitelná a
jednoznačná. Občané obou republik
by měli být dotázáni, zda si přejí
či nepřejí žít ve společném
státě jakožto demokratické federaci
dvou rovnoprávných republik vzniklé ze shodně
vyjádřené vůle těchto republik
a k jejich společnému prospěchu. V otázce
by mělo být jasně řečeno, že
společný federativní stát musí
mít své federální orgány, které
vykonávaní ty základní pravomoci,
jež jim republiky svěřují, což
je především společná obrana,
společná zahraniční politika, společná
měna a federální zákonodárství
závazné pro všechny občany. Základním
zákonem společného státu je přitom
jeho ústava přijatá Federálním
shromážděním.
Za třetí - dále se domnívám,
že by bylo dobré, kdybyste přijali usnesení
v němž byste podpořili jednání
obou národních rad o smlouvě mezi republikami,
která by jako suveréní akt republik a výraz
jejich subjektivity obsahovala základní principy
našeho budoucího soužití ve federaci,
tedy cosi jako projev budoucí podoby našeho společného
státu. V této smlouvě by mohlo být
zakotveno, že se opírá o vůli občanů
vyjádřenou referendem. Kdyby se ji totiž podařilo
národním radám připravit během
podzimu, stalo by se prosincové referendum de facto referendem
o této smlouvě. A kdyby dopadlo ve prospěch
společného státu, dalo by tím automaticky
smlouvě mezi republikami přesně tu nejvyšší
možnou míru legitimity a závaznosti pro všechny,
kterou od ní - po předchozích historických
zklamáních - slovenská politika právem
očekává. Pokud by se národním
radám naopak nepodařilo do referenda smlouvu připravit,
výsledek referenda by jim dával jasný impuls,
mandát a směr k její urychlené přípravě
a nebo naopak k tomu, aby o ní už nejednaly.
Bylo by samozřejmě nutné, abyste tímto
usnesením dali zároveň najevo, že přijatá
smlouva o základních principech společného
státu by byla pro vás závazným vodítkem
při vaší práci na federální
ústavě tak jako by měla být vodítkem
i při přípravě ústav republikových.
V usnesení, které byste přijali, by ovšem
muselo být na druhé straně jasně řečeno,
že budete v zájmu ochrany ústavnosti, která
je vaší povinností, považovat za neplatné
takové případné jednostranné
kroky národních rad, které by byly v rozporu
s naší dosud platnou ústavou.
Dámy a pánové, vše co lze říci
o naší společné odpovědnosti
za tento stát, za budoucí osud všech jeho občanů,
za jeho mezinárodní postavení a za roli,
kterou v evropských dějinách sehraje, bylo
už mnohokrát řečeno a nebudu to tedy
zde opakovat. Rád bych na závěr řekl
jediné. Od naší demokratické revoluce
nebyla situace v naší zemi nikdy tak vážná
a vyhrocená jako je tomu dnes. V těchto dnech se
ukáže, zda tato revoluce a volby, k nimž vedla,
vynesly do politických funkcí lidi schopné
provést naši zemi těžkým obdobím,
kterým musí projít a nebo nikoliv. Všichni
teď stojíme před svou rozhodující
zkouškou, která ukáže zda jsme obstáli
nebo zda jsme selhali. Teď se teprve poznali, zda jsme odpovědnými
politiky, kteří se dokážou rozumně
dohodnout a zajistit své zemi klidnou budoucnost, a nebo
zda jsme promarnili velké šance, jež před
našimi národy stály a zda nám nezbývá,
než své funkce s hanbou opustit. Nenalezneme-li společné
řešení dnešní krize, budu z toho
tedy nucen i já vyvodit pro sebe důsledky.
Prosím vás tedy snažně, abyste se aspoň
na několik dní pokusili v sobě potlačit
to, co vás rozděluje a najít to, co vás
spojuje. Před necelými dvěma roky se na náměstích
volalo: "V jednotě je síla". Ozvěna
tohoto volání k nám dnes doléhá
z nejrůznějších stran. Jsme povinni
tomuto sílícímu občanskému
hlasu pozorně naslouchat.
Pokusme se najít v sobě zase ztrácející
se velkorysost, vzájemné porozumění
a dobrou vůli.
Masaryk řekl, že demokracie je diskuse. Diskuse neznamená
pouze, že mluvíme, ale rovněž že
posloucháme. Pokusme se navzájem si nepředpojatě
naslouchat a všichni společně naslouchat hlasu,
který nás oslovuje skrze naše svědomí.
Bůh dopřej úspěch vaší
práci. (Potlesk, poslanci povstali na svých místech.)
Předseda FS A. Dubček: (slovensky) Děkuji
panu prezidentovi za jeho vystoupení.
Nyní schůzi FS přerušuji. Současně
svolávám politické grémium do místnosti
028. Po krátké přestávce svoláme
gongem opět společnou schůzi a budme pokračovat
v pracovním jednání podle předloženého
programu a podle postupu, který FS schválí.
Začátek společné schůze bude
oznámen signalizačním zařízením.
Děkuji vám, pane prezidente, za účast
a za vystoupení ve Federálním shromáždění.
(Potlesk. Přítomní povstávají
a prezident Havel v doprovodu předsedy FS opouští
sál.)
(Jednání přerušeno ve 13.22 hodin.)
(Schůze znovu zahájena ve 14.27 h.)
Předseda FS A. Dubček: (slovensky) Vážení
poslanci, vážené poslankyně, pokračujeme
v jednání.
Vážené Federální shromáždění,
vyslechli jsme si projev prezidenta České a Slovenské
Federativní Republiky, věnovaný klíčové
otázce dneška - budoucnosti České a
Slovenské Federativní Republiky. Na grémiu
bylo dohodnuto, abych vás stručně informoval
o postupu práce ústavní komise Federálního
shromáždění pro vypracování
ústavy, jejímž jsem předsedou, a abych
vás informoval o tom, že v dalším postupu
prací se budou poslanecké kluby zabývat novými
návrhy ústavních zákonů, které
byly postoupeny k jednání ve výborech a v
národních radách.
Otázky státoprávního uspořádání
stály v předchozím období v popředí
všech jednání představitelů politických
stran a hnutí a ústavních činitelů
federace i republik. Touto úlohou byla ve Federálním
shromáždění pověřena ústavní
komise ustavená
Federálním shromážděním.
Důležitým krokem v tom bylo jednání
předsednictva Slovenské národní rady
a předsednictva České národní
rady ve dnech 5. - 6. září 1991 v Bratislavě.
S účastníky tohoto jednání
jsem se po jeho ukončení setkal.
Předcházela tomu v Kroměříži
společná většinová dohoda o vypracování
a přijetí smlouvy, kterou přijmou oba národní
zákonodárné sbory. Postupně se formovala
stanoviska pro řešení zásad státoprávního
uspořádání.
Komise poslanců pro přípravu nové
Ústavy ČSFR ustavená na podzim minulého
roku a její pracovní orgán, komise expertů,
pokračovaly ve své práci. Komise poslanců
Federálního shromáždění
uskutečnila sedm jednání, na nichž se
diskutovalo a pracovalo na návrhu Listiny základních
práv a svobod a na návrhu hlav ústavy o moci
zákonodárné, o moci výkonné
a o moci soudní.
Jaký je současný stav? Je dokončen
pracovní návrh Ústavy ČSFR s výjimkou
hlavy třetí o rozdělení působnosti
mezi federací a republikami. Návrh byl rozeslán
členům poslanecké komise, kterou jsem svolal
na 30. září 1991.
Návrh ústavy je koncipován jako základní
zákon federativního státu, tvořeného
Českou republikou a Slovenskou republikou, ve kterém
jsou obě republiky spojeny dobrovolně ze svobodné
vůle svých občanů žít
ve společném státě. Domnívám
se, že tuto zásadu by měly v preambuli vyjadřovat
i návrhy národních ústav. Pracovní
návrh ústav v nové federaci by měl
vyjádřit oproti ústavnímu zákonu
z r. 1968 současné změny v politickém
pluralitním systému, v nových formách
vlastnictví a z toho vyplývající potřebu
decentralizace politické a hospodářské
moci směrem k republikám, sleduje přitom
zásadní demokratické přeměny
v celé společnosti v návaznosti na společný
československý stát. Toto pojetí ústavy
je v plném souladu se závěry jednání
předsednictev národních rad v
Bratislavě, která vyhlásila "proces
tvorby ústav bude založen na zachování
kontinuity České a Slovenské Federativní
Republiky".
Pokud jde o rozdělení kompetencí, předsednictva
národních rad se dohodla na tom, že budou vytvořeny
komise, složené z expertů a zástupců
všech tří vlád, které vypracují
odborná společná stanoviska k funkčnímu
a účelnému rozdělení kompetencí
pro jednotlivé oblasti, přičemž budou
brát v úvahu i mezinárodní souvislosti.
předs.Dubček (slov.) Počítá
se s tím, že stanoviska k současnému
rozdělení působnosti mezi republiky a federaci
s případnými návrhy nové úpravy
by měly být připraveny v polovině
října 1991.
Z uvedeného je zřejmé, že na plnění
tohoto úkolu se bude podílet též federální
vláda - na vypracování návrhu o vymezení
sféry státní správy. Pokud bude jednat
o vymezení zákonodárné pravomoci federace,
potom by se na těchto pracích měli zúčastnit
i zástupci Federálního shromáždění,
a to buď v pracovním jednání nebo prostřednictvím
ústavní komise, kterou Federální shromáždění
schválí. Jde o to, aby Federální shromáždění
dále vstupovalo do těch procesů, které
nyní jsou ve vykonávání těch
práv, které souvisí s vypracováním
návrhu smlouvy a návrhu národních
ústav i ústavy federace.
Při jednání se zástupci národních
orgánů sledujeme, aby další postup prací
na všech třech ústavách byl synchronizovaný
a přibližně ve stejném čase v
pracovním návrhu též dokončený.
Myslím, že právě tato synchronizace
a posloupnost prací, aby bylo možno koordinovat jednak
vypracování návrhu smlouvy a jednak návrh
ústav národních i federace, si žádá
takový postup, aby v průběhu těchto
pracovních úkonů bylo možno v komisích
a v ostatních orgánech a institucích koordinovat
práci tak, abychom v přibližně stejném
čase dokončili práce na národních
ústavách i federace, opírajíc se o
návrh smolouvy, kterou mezi sebou vypracují zákonodárné
orgány České a Slovenské národní
rady.
Při jednání předsednictev národních
rad v Bratislavě byly přijaty dva důležité
závěry:
Předsednictva ČNR a SNR se dohodly navrhnout národním
radám uzavření smlouvy, která bude
obsahovat společný návrh zásad budoucí
federální ústavy.
Z uvedeného vyplývá, že dokončený
pracovní návrh celé Ústavy ČSFR
bude třeba uvést do souladu s obsahem smlouvy, kterou
uzavře Česká národní rada a
Slovenská národní rada mezi sebou. Je však
nevyhnutné, aby národní rady uzavřely
tuto smlouvu co nejdříve, jinak je ohrožené
dopracování návrhu Ústavy ČSFR,
případně vzniká nebezpečí,
že návrh ústavy by byl předložený
Federálnímu shromáždění
na projednání v čase, kdyby bylo obtížné
ho projednat, to jest těsně před volbami.
Proto se obracím i nyní z tribuny Federálního
shromáždění na národní
rady s výzvou, aby pracovní návrh smlouvy
byl připraven na projednání v národních
radách do konce října 1991, aby smlouva mohla
být v průběhu listopadu zapracována
do federální ústavy. Takovýto postup
by potom předpokládal, že návrh federální
ústavy byl v listopadu připraven na projednání
v parlamentních klubech, výborech a národních
radách republik. Předpokládá se, že
obě dvě národní rady budou smlouvu
respektovat i při přijímání
republikových ústav. Je nanejvýš důležité
i při respektování zásady přípravy
smlouvy a ústav zdola, aby příprava federální
ústavy a ústav republik probíhala paralelně
a synchronně, jak jsem již uvedl.
Pan porezident inicoval ve svém nynějším
vystoupení některé ústavní
zákony. Vycházejíc z porady politického
grémia, chtěl bych vám říci,
že národním radám a sněmovnám
jsem již postoupil koncem minulého týdne návrh
zákona o vykonání referenda a návrh
zákona o vypořádání majetku.
Rovněž skupina poslanců iniciovala návrh
usnesení, které by mělo přijmout Federální
shromáždění k vyhlášení
referenda. Tato otázka je velmi důležité
a proto na politickém grémiu bylo též
řečeno, aby již tento týden, když
se sejdeme a v dalším týdnu, když budou
jednat politické kluby, aby se snažily soustředit
na vypracování svých návrhů,
jak by měla být formulována otázka
tohoto důležitého aktu. Všichni velmi
dobře víme, že je to velmi složité
a není jednoduché se k tomu dopracovat. Proto i
z tohoto místa se obracím v souladu se stanoviskem
politického grémia na jednotlivé kluby, aby
návrhům ústavních zákonů,
které jsem vzpomenul, věnovaly potřebnou
pozornost při projednávání v klubech
a potom ve výborech. Myslím, že po různých
těžkostech a komplikacích je třeba vycházet
z toho, aby náš zákonodárný sbor,
Federální shromáždění,
i národní rady splnily svůj hlavní
úkol, ke kterému dostaly mandát ve volbách
v roce 1990 schválit demokratickou ústavu České
a Slovenské Federativní Republiky.
Chci věřit tomu,že všeobecný zájem
převládne nad úzce partikulárními
zájmy,že zvítězí vědomí
odpovědnosti vůči lidu a že naše
Federální shromážení se shromážděním
stane ústavodárným.To je dnes podle mého
názoru klíčová a velmi významná
věc,ke které je potřeba soustředit
všechnu naši pozornost.
Na politickém grémiu jsem si sám položil
otázku,kde je hranice pro českou a slovenskou reprezentaci,kterou
bychom neměli překročit podle mého
názoru hranice je tam, kde by byla ohrožena existence
společné česko-slovenské státnosti.
Na obou polech bychom měli udělat všechno,
maximum pro dosažení konsensu, který bude vyjadřovat
většinovou vůli českého a slovenského
národa, národností všech občanů.
Potom budeme moci předstoupit před lid a tím
i Federální shromáždění
i národní rady, i poslanci, že jsme splnili
svoji státnickou zkoušku. Děkuji.
Prosím nyní pana předsedu Sněmovny
lidu pana Battěka, aby se ujal vedení, kde bude
pokračovat jednáním v programu Sněmovny
lidu, a potom bude pokračování podle programu,
které bude vést pan Stank. Prosím pana předsdu
Sněmovny lidu, aby se ujal vedení.