Pátek 19. července 1991

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Pán poslanec Kříž.

Poslanec SL E. Kříž: Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo, vážení kolegové, často tady zaznívají prognostické úvahy. Já si dovolím, byť historik, také prognostickou úvahu. Nedovolil bych si hlasovat pro tento zákon a nedovolím si to, jestli tam zůstane § 35 o neodvolatelnosti soudců z jednoho prostého důvodu: Protože mám také zodpovědnost vůči budoucnosti, zodpovědnost vůči těm, kteři přijdou po nás. Nehodlám se účastnit petrifikace komunistických soudců, protože to nic jiného není, nehodlám samozřejmě potom nést za toto zodpovědnost vůči svým potomkům nebo bližním, kteří přijdou po nás.

Apeluji na vás z jednoduché prosté příčiny. Neustále se tady dovídáme různé odvolávky na Listinu lidských práv. Z nejrůznějších příčin se na to odvolávají lidé, kteří byli pozitivně lustrovaní apod. Ale nikdo se téměř vůbec při vystoupeních přede mnou i nyní neodvolává na to, kdo bude z hlediska lidských práv potom obhajovat budoucí generace, jestliže za dvacet let neustále budou otravovat v soudních úrovních náš život komunističtí soudci. A komunističtí soudci tam jsou. Právě proto je pro mě těch sedm let zásadní záležitostí.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, to bolo dvadsiate vystúpenie v rozprave. S faktickou poznámkou sa hlási ešte poslanec Emanuel Mandler. Dávam mu slovo. Pýtam sa, či chce niekto vystúpiť v rozprave?

Poslanec SL E. Mandler: Jenom faktickou poznámku k tomu, co říkal poslanec Kříž. Bez ohledu na politické rozvrstvení parlamentu myslím, že pokud si navykneme mluvit o tom, co k nám v personálním smyslu přechází z minulosti jakožto o komunistickém, potom jsme také komunistický parlament. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pýtam sa, či si ešte niekto praje vystúpiť v rozprave. Pán poslanec Grebeníček.

Poslanec SN M. Grebeníček: Když dovolíte, jenom stručnou informaci jako výsledek z jednání našeho klubu. Zákon o soudech a soudcích pokládáme za potřebný a budeme pro něj hlasovat. I nadále však budeme uplatňovat požadavek na přijetí § 35, odstavec 1 ve schváleném návrhu; tedy jde nám o jmenování soudců bez časového omezení, což je třeba promítnout i do dalších ustanovení.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Totiž nie podľa schváleného návrhu, ale podľa tlače 678.

Ešte chce niekto vystúpiť v rozprave? (Nikdo.) Nechce. Takže rozpravu k Správe spoločného výboru o dohodovacom konaní uzatváram.

Teraz prosím predsedu tohto výboru pána poslanca Valka, aby zhodnotil diskusiu a aby k nej zaujal stanovisko skôr z filozofického stanoviska a potom poprosím spravodajcov, aby sa jednotlivým príspevkom venovali z hľadiska vecného a z hľadiska právneho.

Místopředseda SL E. Valko: Vážené dámy, vážení páni, dovoľte veľmi stručne, aby som zaujal stanovisko predovšetkým k dvom vystúpeniam, ktoré sa týkali priamo dohodovacieho konania. Šlo o vystúpenie pána poslanca Mandlera a pána poslanca Stomeho.

Je potrebné si uvedomiť, a ja ako predseda dohodovacej komisie kategoricky odmietam skutočnosť, že je to nebezpečný precedens, a že sme prekročili mandát, respektíve príslušné ustanovenie § 31 rokovacieho poriadku. Uvedomme si, prosím, jedno. Je to dohodovacie konanie. A to dohodovacie konanie znamená, že je potrebné dohodnúť sa na zákone ako celku. Nemôžem dopredu povedať, že tento paragraf, povedzme 68, je dohodnutý a ja s ním nemôžem hýbať. Potrebujeme si uvedomiť, že zákon ako celok je predmetom dohodovacieho konania. Tento výsledok, ktorý je predmetom správy dohodovacieho výboru, bol výsledkom kompromisu a podľa toho treba k tomu pristupovať. Nedomnievam sa absolútne, že by sme týmto spôsobom vytvorili nejaký precedens.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, takže detaily neboli nijako reflektované. Poprosím najskôr doktora Šamalíka, aby zhodnotil jednotlivé príspevky, eventuálne navrhol, akým spôsobom budeme hlasovať.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec F. Šamalík: Když dovolíte, přece jen bych se dotkl i některých obecných otázek, protože všechny připomínky se vlastně týkají podstaty problému soudcovské nezávislosti. Chtěl bych upozornit na jednu věc, že my mluvíme o soudcovské nezávislosti v tom typu, který nezná porotu, a tedy nemůžeme bez dalšího přejímat nebo ohlížet se na situaci nebo na příklady ze zemí, v nichž existuje porotní soudnictví, a v němž samozřejmě soudce je v jiném postavení.

Chtěl bych říci k principu soudcovské nezávislosti, že zákon ho respektuje. Předseda Nejvyššího soudu Motejl to tady výslovně zdůvodnil, a já bych k tomu chtěl dodat, že jestli nezajistíme, aby postavení, kariéra atd. soudců nezůstala v rukou soudců samotných, pak nedosáhneme soudcovské nezávislosti, neboť to je samozřejmě i pedagogický proces. Soudce se musí přece naučit nezávislost. A nejde tady přece jenom o to, aby se do toho nepletly správní orgány. Co je totiž podstatné na soudcovské moci je to, že se do ní nemůže plést ani moc politická.

Proto je také soudnictví organizováno takovým způsobem, aby vady soudů byly v rámci celé soudní organizace opravovány.

Druhá věc: Protože druhou stránkou soudcovské nezávislosti je jejich závislost na zákonu, pak z toho plyne, že naše funkce parlamentu v této věci je samozřejmě v tom, abychom možný konzervatismus nebo jiné věci, které se budou projevovat v justici, opravovali příslušnými zákonodárnými akty. V tomto smyslu se domnívám, ze jakmile stanovíme lhůty, budeme se míjet. Pokud máme na mysli budoucí generaci, budoucím generacím máme odkázat princip, a princip v jeho čistotě; ten, který bude skutečně podstatný. Pokud jde o přechodné momenty, tam samozřejmě se objevuje v zákoně řada paragrafů - § 67 a 68, které umožňují možnost opravy.

Považuji za velmi realistický přístup, který formuloval pan poslanec Benda, a k němuž se připojil i kolega Mandler, tj. aby zůstala předchozí úprava s tím, že se vřadí znovu § 68. Domnívám se, že tento paragraf jako jedna z mnohých záruk nám v souvislosti s dalšími musí stačit k tomu, abychom tuto zásadní otázku vyřešili.

Všechny ostatní připomínky, které zde zazněly, jsou více méně vázány k tomuto základnímu tématu. Při hlasování bychom měli respektovat fakt, že rozhodneme především o § 35, protože z něho nám vyplynou všechny další možné opravy.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Teraz má slovo spravodajca Snemovne ľudu poslanec Pohanka.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec M. Pohanka: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, soudcovská nezávislost je pojem, který je ideálem a jeho dosažení je v praxi obtížné. Není ho nikdy možné splnit stoprocentně.

Domnívám se, že tento zákon je nutně zapotřebí a měli bychom při hlasování vycházet v zásadě z výsledků dohodovacího výboru. I systémy demokratické, kde o soudcovské nezávislosti vůbec nepochybujeme, mají soudce voleny na poměrně krátkou dobu. V Evropě je také Spolková republika Německo, kde soudce je nejdříve také volen před definitivou na zkoušku. Tento systém má své přednosti. Soudce, který nejdříve prošel jakousi čekatelskou dobou - také se mu říká právní čekatel - aby složil zkoušku a stal se soudcem, se pak stává jakýmsi dalším čekatelem na soudcovskou definitivu. To je jeho cíl a vede ho to k tomu, aby pracoval co nejlépe, osvědčil se, a nakonec definitivu přece jen dostal.

Nedomnívám se, že sám tento fakt by nějak ohrožoval soudcovskou nezávislost. Ideální by bylo - jak říkal prof. Šamalík, a já s ním souhlasím, aby soudci byli závislí sami na sobě, aby se sami kádrovali. Ovšem tento způsob zakotvit dnes samozřejmě tímto zákonem nemůžeme, protože jsme přijali jinou zásadu, že to má být předsednictvo národní rady, které bude jmenovat soudce na návrh vlády. Jakási závislost na zákonodárném sboru tu je. Ale koneckonců, i když přijmeme teorii dělby státní moci na 3 hlavní, parlament vždy zůstane vrcholem, protože to je zákonodárný sbor, kterému také přísluší vrcholná kontrola, jak se zákony provádějí. Nemůžeme se ale domnívat, že demokratický parlament bude ovládán jednostrannou silou, která právě touto formou bude soudcovskou nezávislost omezovat. Vždy bude parlament buď demokratický, a potom bude demokratická také justice a bude demokratický výběr a jmenování soudců, nebo nebude demokratický, a potom nepomůže nic, a nebude ani justice demokratická. (Potlesk.)

Rád bych řekl, že jsem právě včera v této souvislosti se dostal do styku se svým původním okresem, který mne navrhl. (Předseda SN R. Šútovec: Upozorňuji, že rozprava byla uzavřena a požaduji stanovisko zpravodaje a ne diskusní příspěvek.) Ale to patří ke zpravodajské zprávě. Moje kontakty s justicí ukazují, že pohled nemusí být úplně černý. Na soudě, kde jsem kdysi pracoval má dnes předseda k dispozici celkem 20 uchazečů o 14 soudcovských míst. To není tak špatné.

Na druhé straně je pravda, že lidé, kteří jsou ve vazbě, namítají soudcovskou předpojatost jen proto, že jde o soudce, kteří soudili před 17. listopadem, a to dokonce i v případě, že jde o mladého soudce, který nikdy nebyl v KSČ. (Předseda SN R. Šútovec: Přejděme k věci pane poslanče.)

Potřeba posílit autoritu zde je, a já se přesto domnívám, že sedmiletá soudcovská zkušební doba, jak byla navržena, je blízká desetileté době, na kterou soudci byli voleni dříve, že poskytuje jakousi existenční záruku a současně umožňuje, aby dorostly nové generace, ze kterých by byl výběr lepší a mohl se konat.

Doporučoval bych přiklonit se k závěru v tom smyslu, že § 35 odst. 1 bude doplněn časovým omezením podle návrhu klubu ODS na 7 let.

Pokud jde o § 68, domnívám se, že pravdu má pan předseda Motejl, že není přímá závislost na § 35, protože ten řeší otázku odvolání soudce z důvodu odborné neschopnosti, a ta se může vyskytnout kdykoliv později z různých důvodů. Nemusí to být hned při první zkušební době.

Pokud jde o návrh kolegyně Šormové, jistě právem vytýká, že se zde vytvářejí tři kategorie soudců. To by odpadlo, byli by zde soudci pouze jedni. Každý z nich by byl jmenován na dobu 7 let, podle toho, jak rozhodneme dnes, nebo na doživotí. V tom smyslu bychom tedy nepřevzali zprávu dohodovacího řízení.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán spravodajca, urobme si teraz elementárny prehľad o tom, aké pozmeňovacie návrhy zazneli a ku ktorým textom boli nasmerované. Začal by som k textu tlače 790. Prosím, aby sme si urobili inventúru, kto, aké návrhy a ku ktorým bodom podal, v akom porade, aby sme mohli začať hlasovanie. Je evidentné že ako o prvom bode budeme hlasovať o návrhu poslanca Mandlera, ktorý bol len návrhom procedurálnym. Bola to žiadosť neakceptovať bod 3 tejto správy. To značí, že § 68 v znení, ako je, vypustiť. Poslanec Mandler navrhuje, aby § 68 zostal v zmysle tlače 678. Podľa mňa je táto požiadavka ako procedurálna na rade ako prvá. Je to tak, páni spravodajcovia?

Společný zpravodaj výborů SN poslanec F. Šamalík: My souhlasíme a doporučujeme.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: S faktickou poznámkou sa hlási poslanec Vild.

Poslanec SN J. Vild: Domnívám se, že se bude hlasovat o tom, zda přijmeme bod 3 společné zprávy.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Áno, tak je to myslené. Keď to neprijmeme, § 68 zostáva.

Poslanec SN J. Vild: Ale musíme stejně hlasovat o každém bodu. To znamená, že není nutné hlasovat nejdříve o bodu 3.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Nie, je to navzájom podmienené a previazané s existenciou bodu 1.

Poslanec SL E. Mandler: Já jsem dal návrh, aby se o tom nejdříve hlasovalo.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Áno, ten návrh tu padol. Požiadal by som spravodajcov, aby navrhli ďalší postup.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec M. Pohanka: Souhlasíme. Domnívám se, že zde není přímá vazba, a že je možné hlasovat nejdříve o § 68 nezávisle na § 35 odst. 1.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Budeme hlasovať o texte tlače 790 podľa návrhu pána poslanca Mandlera, ktorý navrhuje, aby zo správy spoločného výboru v bode 3 § 68 bol vypustený. Pán poslanec Mandler navrhol, aby sme ako o prvom hlasovali o tomto jednom bode, či súhlasíme s touto správou alebo nesúhlasíme. V prípade, že nesúhlasíme s týmto bodom správy, bod bude zo správy eliminovaný.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec M. Pohanka: Čímž se stane, že nebude vypuštěn § 68.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Tým sa stane, že § 68 nebude vypustený. Ak sa bude hlasovať kladne, tak § 68 bude vypustený. V prípade záporného hlasovania.... (Hlasy: Naopak!)

Společný zpravodaj výborů SL poslanec M. Pohanka: Návrh pana kolegy opravoval zprávu dohodovacího výboru, která žádá ho vypustit. Čili on žádá nevypustit, aby zůstal. Když budeme souhlasit s návrhem pana kolegy Mandlera, tak § 68 tam zůstane.

Poslanec SL L. Vrchovský: Pro úplné porozumění, pan kolega Mandler navrhl, aby ze zprávy společného výboru pro dohodovací řízení byl vypuštěn bod 3.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Presne tak. Dôsledok toho by bol, že paragraf 68 by zostal.

Hlasovať budeme v Snemovni ľudu. Hlasovať sa bude o návrhu poslanca Mandlera, aby zo správy (tlač 790) bol vypustený bod 3. (Hlasy: Ano. - Ne.)

Hlasovať budú poslanci Snemovne ľudu. Ešte sa hlási viac poslancov s faktickými poznámkami. Ale odštartoval som proces hlasovania. Ešte poslanec Gandalovič, potom poslanec Stome.

Poslanec SN P. Gandalovič: Já se ptám, jestli to znamená, že potom o celém výstupu dohodovacího výboru budeme hlasovat jako o celku.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Bod po bode.

Poslanec SN P. Gandalovič: Nemůžeme přece hlasovat dvakrát o bodě 3.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP