Pátek 19. července 1991

Poslanec SL L. Vrchovský: Takže soudci jsou jmenováni na dobu 3 let, středník, neznamená, když věta pokračuje dál - je možno, že mohou být i opakovaně jmenováni?

Místopředseda SL E. Valko: Nie, taký výklad by som osobne nepoužil. Myslím, ze pán profesor Šamalík takisto. Nie je možné.

To "je možné" - časové obmedzenie je tam uvedené lehotou bez časového. Nie je možné si to vykladať, že opäť na 4 roky, na 5, to je jedno. "Je možné" bolo tam vsunuté preto, že i nie je možné.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Obávam sa, že tento výklad nebude zdrojom interpelácie tohto zákona, preto nemôžeme tu zabiehať do takýchto výkladových podrobností. Prosil by som teraz pána poslanca Vrchovského, aby vystúpil. Je to v poriadku. Takže pán poslanec Vild.

Poslanec SN J. Vild: Nechci zdržovat, jen jsem se chtěl zeptat - je to otázka na pana poslance Valka. Já tomu nerozumím. Pokud jde o to, co doporučuje dohodovací výbor, podle mě, když se v čl. 35 změní odst. 1 na dikci, která je v doporučení dohodovacího výboru, tak ti soudci, kteří byli teď nově navoleni, jsou na dobu 3 let.

Potom bych si chtěl ujasnit: Bude se hlasovat o jednotlivých bodech zvlášť?

Místopředseda SL E. Valko: Áno.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ako ďalší sa hlásil poslanec Benda.

. Poslanec SL V. Benda: Vážené Federální shromáždění, já osobně pokládám přijatou dočasnou lhůtu za nadbytečnou vzhledem k pojistkám, které už jsme tam dali, ale byla tady silná politická vůle, aby tam ta lhůta byla. Ale naprosto nechápu, jaké důvody vedly dohodovací komisi k vypuštění § 68, když předtím tento paragraf nebyl předmětem sporu. To je paragraf soudcovské odbornosti nebo možnosti odvolat pro nedostatečnou odbornost. Rozšíření tohoto paragrafu, a tím pádem jeho umístění tam, tady bylo odhlasováno sněmovnami naprosto bez problémů. Nebylo to zpochybněno.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Bol pozmeňovací návrh poslanca Žáčka, ktorý bol zamietnutý.

Poslanec SL V. Benda: Domnívám se, že je podstatný rozdíl mezi administrativním obnovením nebo neobnovením soudcovské funkce, to znamená přechodem z tříletého provizória na definitivum, a toto měla být vnitřní justiční záležitost. Záležitost kárného orgánu. To je daleko závažnější, věrohodnější a také oboustranně přezkoumatelnější fakt. Opravdu nechápu, proč to bylo vypuštěno, nehledě na to, že všichni víme, že naše rozpaky nad nově jmenovanými soudci, například vojenskými soudci, které jsme tady projednávali v tomto roce, byly především rozpaky odborného charakteru, jestli ti lidé opravdu mají odpovídající kvalitu. Jestliže postulujeme, že soudci jmenovaní po 1. 1. 1990 dostávají definitivu a není tam možnost jejich odvolání, tak tím popíráme principy, na kterých jsme se tady dohodli.

Já se znovu ptám, proč dohodovací komise prováděla změny, které nebyly předmětem sporu.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Na otázky bude odpovedané potom. Vyjadriť sa k diskusii budú mať možnosť spravodajové, požiadam predsedu Najvyššieho súdu a predsedy dohodovacieho výboru. Nerád by som postupoval takovým spôsobom, že by sa tu rozvinula diskusia mezi rečnickým pultom a plénom.

Ako dalšia bola prihlásená poslankyňa Šormová.

Poslankyně SL R. Šormová: Já bych se chtěla vyjádřit krátce v souvislosti mezi bodem 1 a bodem 4, jak je předložen ve zprávě dohodovacího výboru. Jestli tomu dobře rozumím z výkladu pana poslance Valka, tak podle těch dvou ustanovení, pokud by byla přijata, se tady vytvářejí tři kategorie soudců; ti, kteří byli jmenováni před 1. lednem 1990, budou jme- nováni znovu, a to nejdříve na 3 roky, a potom bez časového omezení; ti, kteří byli jmenováni po 1. lednu, budou automaticky považováni za jmenované, a to ne na tři roky, ale bez časového omezení; ti, kteří budou jmenováni v budoucnu, budou nejdříve na tři roky a pak bez omezení.

Já s tím v žádném případě nemohu souhlasit, nehledě na to, že v souvislosti s tím, co tady říkal kolega Benda, pokud by zůstal zachován § 68, který stanovoval lhůtu do konce r. 1993, tak podle mě jeho smysl je duplicitní s obsahem navrhovaného bodu 1, kde se uvažuje o tříleté lhůtě. Tam nevidím věcný rozdíl. Nicméně, kdyby byl přijat bod č. 1, tak navrhuji, aby v bodu 4 § 69 odst. 1 byla vypuštěna slova "bez časového omezení". Znamenalo by to tedy, že soudci, kteří byli ustanoveni po 1. lednu 1990, by byli považováni automaticky za jmenované, ale jmenované podle tohoto zákona, čili se stejnou lhůtou jako všichni ostatní. Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Kto sa ešte hlási? Poslanec Vild.

Poslanec SN J. Vild: Já mám pozměňující návrh také pouze pro případ, že by prošel bod jedna. Kdyby prošel, tak podávám pozměňující návrh tak, aby místo na dobu 3 let bylo 7 let. To je ten návrh, který měl původně poslanec Stome. Ale pouze kdyby bod č. 1 prošel.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Kto ďalší sa hlási? Poslanec Kučera, potom poslanec Malina.

Poslanec SL P. Kučera: Vážení kolegové, já bych chtěl podpořit slova poslance Bendy, protože se mi zdá, že se znovu točíme zpět, kde už jsme jednou byli.

Podle § 68 skutečně byla zajištěna na dobu jednoho roku určitá kontrola způsobilosti jmenovaného soudce, zda tedy je odborně způsobilý pro tento výkon, a víceméně § 35 skutečně jen tuto lhůtu prodlužuje na dobu tříletou. Proto by bylo zřejmě logičtější držet se toho, na čem už se plénum shodlo po velice dlouhé debatě, a potom zvážit, jestli by v § 65 neměla být lhůta prodloužena z roku na dva.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Tam bola odhlasovaná zmena "do konca roku 1993". Pozmeňovací návrh prešiel.

Poslanec SL P. Kučera: V tom případě se potom ovšem ta lhůta víceméně kryje, ale to, co má na mysli kolega Benda, je odborná způsobilost: to je § 68, a tam bylo prodlouženo to období také, takže vlastně dochází k duplicitě, a podle mě je to zbytečné. Točíme se vlastně zpátky, na čem jsme se jednou shodli.

Poslanec SL Z. Malina: Pane předsedající, pane předsedo, moje poznámka je pouze technická k bodu 1 této zprávy, kde, jak se v předcházející rozpravě ukázalo, navržená formulace zcela přesně neumožňuje jednoznačný výklad a současné znění - soudci jsou jmenováni na dobu tří let; až po uplynutí této lhůty je možné soudce jmenovat bez časového omezení - skutečně umožňuje výklad, že následující jmenování by bylo rovněž časově omezeno.

Dovoluji si proto podat návrh, pokud s tím budete souhlasit, aby druhá část věty zněla "až po uplynutí této lhůty je možno soudce jmenovat, v tomto případě už pouze bez časového omezení".

Poslanec SL M. Benčík: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážení poslanci, poslankyne, v poslednom období dochádza častejšie k diskrepanciám medzi zákonodarnými orgánmi federálnymi a národnými. Mrzí nás to zrejme všetkých, ale nemôžem si odpustiť poznámku, že z časti k tomuto nedorozumeniu a nezhodám prispievame i my svojimi málo kvalifikovanými a niektorí ako i v tomto prípade, menej citlivými zásahmi. Pozrite sa, za justíciu a za činnosť justície zodpovedajú národné orgány v plnom rozsahu. Nedávno sme mali správu o stave kriminality, vieme si domyslieť, ako to vyzerá na občianskoprávnom úseku, chýbajú sudcovia, zvyšuje sa agenda trestná, zvyšuje sa agenda občianskoprávna. Skoro každý zo zákonov, ktorý prijímame, zakotvuje, a to je myslím i správne, aby sa občan mohol obrátiť na súd. Prijali sme zákon o súdnej rehabilitácii, ale čítal som, že ješte veĺmi malý počet osôb bol odškodnený, a to hlavne preto, že je nedostatok sudcov. A my, v značnej časti v rozpore so stanoviskami národných, zákonodarných a výkonných orgánov sme si tu zasa dovolili improvizovať a presadili sme a dohodovacie konanie nám predkladá dočasnú trojročnú voĺbu sudcov. Je nedostatok sudcov a ja tvrdím, že toto trojročné obdobie privedie každého schopného, kvalifikovaného sudcu k tomu, aby si hľadal svoje zamestnanie a svoje životné uplatnenie na istejších miestach.

Vykladali sme tu dlho o zásadách sudcovskej nezávislosti. Okrem spoločenských, ekonomických, zákonných a iných podmienok je jeden zo základných princípov sudcovskej nezávisloti stabilita a definitívum. Já preto ťažko chápem, komu môže vyhovovať tento postup, ktorý sa tu v dohodovacom konaní predložil.

A mám ďalšiu otázku na predkladateľa alebo na predsedu dohodovacieho konania. V pôvodnom § 69 ste mysleli i na tých, ktorí svojou schopnosťou a odbornosťou ako sudcovia vypomáhali ako stážisti alebo ako funkcionári vo výkone štátnej správy súdnictva, konkrétne na ministerstve spravodlivosti. Títo schopní sudcovia, ktorí tam teraz pracujú a vypomáhajú, rátajú s tým, že po splnení svojej úlohy ako stážisti alebo ako funkcionári - mám na mysli námestníkov a pod. - sa vrátia za sudcov. S týmito ľuďmi teraz už v § 69 nerátate. Pôvodne však v tomto paragrafe takáto úvaha bola, že sa im automaticky ich sudcovský mandát predĺži. Ďakujem.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Ako ďalší vystúpi poslanec Mandler.

Poslanec SL E. Mandler: Mám procedurální návrh, aby se o § 68 hlasovalo co nejdříve. A to proto, že v případě, že by tam tento paragraf zůstal, tak to samozřejmě mění i bod 1.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Hlási sa poslanec Soukup, prosím.

Poslanec SL J. Soukup: Za poslanecký klub občanského hnutí žádám, aby bylo umožněno svolání krátké schůzky poslaneckých klubů ještě před uzavřením rozpravy. Vede mne k tomu skutečnost, že celkové znění zákona, pokud by byly přijaty závěry dohodovacího výboru, tak nemá již nic společného s původním vládním návrhem; a domnívám se, že kombinace pozměňujících návrhů, která byla do závěrů dohodovacího výboru zapracována, je možná nejhorší kombinací, kterou jsme mohli vybrat.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Kto si ešte praje vystúpiť? Hlási sa predseda Najvyššieho súdu doktor Motejl. Prosím.

Předseda Nejvyššího soudu ČSFR O. Motejl: Vážený pane předsedo, pane předsedající, Federální shromáždění, dovolte mi, abych použil vaší shovívavosti k tomu, abych ještě jednou v rámci této rozpravy, vlastně potřetí otevřeně, o zákonu o soudech a soudcích vystoupil. Dovolte mi, abych konstatoval z toho, co obsahovala především dnešní diskuse, jednu ne příliš společenskou, leč drobnou výtku. Diskuse o tom, zda změna návrhu 35 odstavec 1 z časově neomezeného do časově omezeného funkčního období soudců likviduje smysl a význam ustanovení § 68, eventuálně 69, ale § 68 zejména, svědčí o určitém elementárním nepochopení. Postup podle § 67 a 68 původního návrhu předpokládal, že v těchto případech proběhne kárné řízení odpovídající, řekl bych, úrovni civilizované společnosti - že když soudci bude vzneseno určité obvinění, že v tom či onom směru selhává, že mu bude poskytnuta možnost se k tomuto obvinění vyjádřit, že proběhne příslušné prokazování a nezávislý kárný senát o věci rozhodne jako orgán prvního stupně s právem soudce se odvolat, aby o věci definitivně rozhodl odvolací senát.

Postup navržených změn v ustanovení § 35 odstavec 1, znamená to, že se vlastně zdevalvují demokratické principy a význam takového řízení a že se rozhodnutí a zvážení této viny odnímá, podle mého názoru, tomu, kdo je oprávněn věc posoudit, to jest kárnému orgánu, a svěřuje se do rukou spíše nečinnosti než činnosti, která bude svým způsobem ovlivňovat rozhodnutí o tom, zda soudce bude definitivně jmenován.

Nebude-li soudce po uplynutí tříleté doby, která je navržena, definitivně jmenován, nemusí znát ani důvod, proč k jmenování nedojde, nikdo mu nebude muset nic vysvětlit, jmenování proběhne s procedurou, kterou se lze dnes pouze nadít - že exekutiva připraví návrh ministrovi, ministr připraví návrh vládě a republika jej přijme, nebo nepřijme. Já nepochybuji o tom, že vlastně každý návrh, který zde byl uplatněn, byl veden především snahou zlepšit tento zákon. Dovolte mi, abych při této příležitosti konstatoval, že i to, co jste dosud přijali - a tady nemám rozhodně na mysli otázku sídla Nejvyššího soudu, ale to všechno ostatní zákonům neublížilo, ale příliš je nevylepšilo. Nám se postupně více a více vytrácí idea určité logiky, hierarchie hodnot a institutů v původním vládním návrhu upravená. Nicméně a v tomto směru jsem oprávněn hovořit v zastoupení navrhovatele, jsme s těmito změnami souhlasili.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP