Potom je tu návrh skupiny poslancov Benčíka,
Kanisa, Masopusta, Oleja a Mečla.
Poslanec SL M. Benčík: Vzhľadom na to, ako
sme schválili článok 1 ustanovenie 1, názov
by nezodpovedal, preto ho sťahujem.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
E. Valko: Áno, to som chcel presne povedať. Takže
jediný pozmeňovací návrh "Ústavný
zákon o celoštátnom referende" spravodajcovia
odporúčajú prijať.
(Hlas z pléna: Mám dotaz k našim právníkům.
Zákon by nesl název "zákon o celostátním
referendu", ale tento zákon připouští,
aby bylo referendum provedeno pouze v jedné části
z obou republik. V tom případě by toto referendum
nebylo provedeno v obou částech, nebylo by to tedy
celostátní referendum a název by tedy neodpovídal
obsahu.)
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
E. Valko: Tento zákon pripúšťa možnosti
vykonania referenda aj v jednej časti aj v obidvoch častiach
naraz. Nechám to na rozhodnutie pléna.
(Hlas z pléna: Bude-li to provedeno v jedné části,
nebude to referendum celostátní.)
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
E. Valko: Je pravda, že pod slovom "referendum"
môžem rozumieť aj v jednej časti aj v obidvoch.
Nechávam to na rozhodnutí pléna, nech rozhodne,
ktorý názov sa im páči.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
J. Vild: Nedoporučuji pozměňovací
návrh, aby to bylo celostátní. Název
by měl zůstat jen "o referendu".
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
E. Valko: Pán poslanec svoj návrh sťahuje.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji pánům zpravodajům za jejich
zprávu. Musím konstatovat, že poslanecké
kluby chtěly před konečným hlasovánim
o návrhu zákona krátkou přestávku,
aby se mohly zde ve sněmovně sejít. Mohou
tak nyní učinit. Necháme na to 10 minut.
(Jednání přerušeno v 15.48 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 16.14 hodin.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
O faktickou poznámku požádal místopředseda
Federálního shromáždění
profesor Jičínský.
První místopředseda FS Z. Jičínský:
Vážení kolegové, nebudu mluvit k této
věci. Možná, že to není zcela v
souladu s jednacím řádem, ale protože
tu probíhaly ještě poslední interní
konzultace, chtěl jsem využít chvilky času.
Chtěl jsem vám říci, že politické
grémium se radilo o tom, kdo by měl být předsedou
kontrolního orgánu, resp. jak uskutečnit
volbu předsedy kontrolního orgánu. Stanovisko
politického grémia je takové, že by
za předsedy měli být navrženi dva členové
tohoto orgánu, čili že by byla volba ze dvou
kandidátů, a to z těch, kteří
ve volbě kontrolního orgánu dostali největší
počet hlasů. Takto jsou připraveny volební
lístky.
Pokud s tím nebudete souhlasit, budete mít jiné
návrhy, nechte si to rozmyslet tak, aby potom volba se
mohla zorganizovat. Děkuji.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Jičínskému. Dovolte
tedy, abych zahájil pokračování naší
přerušené schůze. Zaujměte, prosím,
poslanci, svá místa, abychom mohli přistoupit
k hlasováni.
Dovolte tedy, abychom přistoupili k hlasování
o návrhu ústavního zákona o celostátním
referendu ve znění usnesení ústavně
právních výborů a podle doporučení
sněmovního zpravodaje včetně přijatých
pozměňovacích návrhů.
Budeme hlasovat o ústavním zákonu, k jehož
souhlasu je třeba třípětinové
většiny poslanců Sněmovny národů
zvolených v České republice a třípětinové
většiny poslanců Sněmovny národů
zvolených ve Slovenské republice, jakož i souhlasu
třípětinově většiny poslanců
Sněmovny lidu.
(14.17 hodin.)
Dám hlasovat o navrženém zákonu. Hlasovat
bude nejprve Sněmovna lidu. Táži se poslanců
Sněmovny lidu, kdo souhlasí s uvedeným návrhem
zákona, nechť hlasuje. (107) Děkuji. Sto sedm.
Kdo je proti? (7) Děkuji. Sedm.
Kdo se zdržel hlasování? (11) Děkují.
Jedenáct.
Sněmovna lidu návrh zákona schválila
počtem hlasů sto sedm, sedm hlasů bylo proti,
jedenáct se zdrželo. Nikdo hlasování
neignoroval.
Hlasovat teď budou poslanci české části
Sněmovny národů. Táži se poslanců
Sněmovny národů v české části,
kdo je pro uvedený návrh zákona, nechť
hlasuje. (58) Děkuji. Padesát osm.
Kdo je proti? (2) Dva. Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? (3) Tři. Děkuji.
Konstatuji, že poslanci zvolení v České
republice ve Sněmovně národů uvedený
návrh zákona schválili počtem hlasů
padesát osm, proti byly dva hlasy, zdrželi se tři
poslanci, šestnáct ignorovalo hlasování.
Hlasovat teď budou poslanci zvolení ve Slovenské
republice Sněmovny národů. Táži
se jich, kdo je pro uvedený návrh zákona,
nechť hlasuje. (35) Děkuji. Třicet pět.
Kdo je proti? (6) Šest. Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? (16) Děkuji.
Šestnáct.
Konstatuji, že poslanci zvolení ve Slovenské
republice Sněmovny národů uvedený
návrh zákona neschválili.
Tím také nebyl zákon celkově schválen
Federálním shromážděním..
O vystoupení mě požádal místopředseda
Federálního shromáždění
poslanec Jičínský. Uděluji mu slovo.
Pevní místopředseda FS Z. Jičínský:
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, doporučuji vám tento postup. Doporučuji
vytvoření dohodovacího výboru ve stejném
personálním složení, jako je dohodovací
výbor pro řešení problematiky zákona
o soudech. Myslím, že by to usnadnilo vytváření
nového orgánu.
Personální složení orgánu znáte,
volili jsme ho, tento výbor pracuje a myslím, že
je vhodné složení pro řešení
této otázky.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkují místopředsedovi. Má
někdo z poslanců nějaký návrh
nebo připomínku k tomuto návrhu? (Nikdo.)
Pokud ne, dali bychom o tomto návrhu hlasovat. Dáme
o tom hlasovat bez rozpravy.
(16.22 hodin.)
Hlasovat bude nejprve Sněmovna lidu. Táži se
poslanců Sněmovny lidu, kdo souhlasí s takto
navrženým dohadovacím výborem, nechť
hlasuje. (99) Devadesát devět. Děkují.
Kdo je proti? (2) Děkuji. Dva.
Kdo se zdržel hlasování? (11) Děkuji.
Jedenáct.
Poslanci Sněmovny lidu souhlasí s takto navrženým
řešením.
Hlasovat nyní budou poslanci Sněmovny národů
jako celek. Táži se poslanců Sněmovny
národů, zda souhlasí s takto navrženým
postupem, nechť hlasují! (Hlasuje se.) (83) osmdesát
tři. Děkuji.
Kdo je proti? (15) Patnáct. Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? (10) Deset.
Konstatuji, že také Sněmovna národů
s navrženým postupem souhlasí.
(Poznámka redakce: Usnesení SN č. 296, SL
č. 288.)
Dovolte mi, než budeme pokračovat v dalším
jednání, abych předal vedení schůze
kolegovi místopředsedovi Stankovi.
(Řízení schůze převzal místopředseda
Federálního shromáždění
J. Stank.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Vážené Federálne zhromaždenie,
vážené kolegyne a kolegovia. V súvislosti
s predchádzajúcim hlasovaním by som vám
chcel pripomenúť, že z neho vyplýva, že
Federálne zhromaždenie súhlasilo, aby celý
tento problém - nesúlad medzi rozhodnutím
obidvoch snemovní - bol riešený dohodovacím
konaním.
To je jedna z možností podľa § 3l Zákona
o rokovacom poriadku. Predpokladám, že nikto nemá
námietky.
Ďalej by som prosil predsedu Federálneho zhromaždenia,
aby ihneď otvoril rokovanie tohto dohodovacieho výboru,
aby sa odobrali do miestnosti č. 026, aby konanie tohto
dohodovacieho výboru mohlo byť ihneď otvorené.
Teraz prerokujeme
Návrh zákona. Ktorým sa mení a dopĺňa
zákon č. 427 z roku 1990 Zb., o prevode vlastníctva
štátu k niektorým veciam na iné právnické
alebo fyzické osoby podľa tlače 752 a uznesenia
Snemovne ľudu a Snemovne národov. tlač 772.
K tomu ste dostali súhrn pozmeňovacích návrhov,
ktoré sú na siedmich stranách. Prosím
obidvoch spravodajcov, aby zaujali svoje miesta za predsedníckym
stolom.Ide o spoločných spravodajcov Tomáša
Kopřivu za výbory Snemovne ľudu a Mariána
Farkaša za výbory Snemovne národov.
Ďalej vás prosím, vážené
kolegyne a kolegovia, aby ste neodchádzali, pretože
pri schvaľovaní tohto zákona a jednotlivých
pozmeňovacích zákonov platí zákaz
majorizácie, takže budeme potrebovať v prípade
súhlasu minimálne 38 hlasov z každej časti
snemovne.
Dohodovací výbor reprezentuje asi 8 poslancov z
každej snemovne - neviem to presne - takže ten by nemal
narušiť priebeh nášho ďalšieho
rokovania.
Poslanec Világi sa hlási s faktickou poznámkou.
Poslanec SL O. Világi: Nemyslím si, že môžeme
hlasovať o tomto zákone, pokiaľ časť
poslancov sedí vo vedľajšej miestnosti. Myslím
si, že by sme mohli hlasovať len v tom prípade,
keby sme mohli zrátať ich hlasy za alebo proti, ale
keď to nie je možné, myslím si, že
o tom hlasovať nemôžeme. Veď každý
hlas má svoju váhu.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Predpokladám, že dohodovací výbor
každú chvíľu skončí. Prosím
všetkých poslancov, aby zaujali svoje miesta. Medzitým
si vypočujeme stanoviská spravodajcov, prípadne
zástupcov navrhovateľov, k pozmeňovacím
návrhom.
Vážené kolegyne a kolegovia, dostavte sa, prosím,
k závažnému prerokúvaniu závažných
zmien o malej privatizácii. (Poslanci v kuloárech
nereagují.)
Vážené kolegyne a kolegovia, Federálne
zhromaždenie, ako sa zdá, si vynútilo týmto
spôsobom prestávku. Ako predsedajúci to musím
akceptovať. Začneme o 16.45 prerokúvaním
novely zákona o malej privatizácii.
Do 16.45 prerušujem rokovanie.
(Jednání přerušeno v 16.37 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 16.45 hodin.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Vážené Federálne zhromaždenie,
podľa programu, ktorý sme prijali, máme na
programe návrh zákona, ktorým sa mení
a doplňa zákon č. 427/1990 Zb., o prevodoch
vlastníctva štátu k niektorým veciam
na iné právnické alebo fyzické osoby
- tlač 772. K tomu je predložený súbor
pozmeňovacích návrhov, ktoré ste predložili
v predchádzajúcej časti prerokúvania
tohto bodu nášho programu. Prosím spravodajcov,
keby sa k celému spracovaniu pozmeňovacích
návrhov ešte raz vyjadrili. Pred tým, ako pristúpime
event. k hlasovaniu.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
T. Kopřiva: Pane předsedající, kolegyně
a kolegové, když jsem na úvod své zpravodajské
zprávy, a potom ve svém závěrečném
vystoupení upozorňoval na to, že bychom se
měli vyjadřovat k původnímu tisku
752 a ke zpravodajské zprávě ústavně
právních výborů, netušil jsem,
že vámi navržené pozměňovací
návrhy budou tak zásadním způsobem
měnit původní zákon 427. Spolu se
svým kolegou zpravodajem jsme si vzali znovu do ruky také
vyjádření federální vlády,
které vláda České a Slovenské
Federativní Republiky přijala 11. července,
kterým se vyjádřila k původnímu
tisku 752. Přitom jsme zjistili, že odpovědní
hospodářští ministři a ostatní
ministři federální vlády vůbec
neměli možnost se vyjádřit k těmto
vašim pozměňovacím návrhům,
které tak hluboce zasahují do celé koncepce
zákona. Proto se domníváme, ze bychom minimálně
teď měli dát příležitost
zástupci vlády a po konzultaci s premiérem
a poslancem Federálního shromáždění
panem Čalfou vás žádám, aby se
jako zástupce federální vlády mohl
k vámi navrženým pozměňovacím
návrhům vyjádřit.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Je to aj stanovisko pána poslanca Farkaša
za Snemovňu národov. Má niekto námietky,
aby vystúpil k tejto problematike, mimo rozpravu po skončení
rozpravy, predseda federálnej vlády Marián
Čalfa?
Nikto nemá žiadnu námietku. Chápem to
ako váš súhlas.
Prosím pána predsedu vlády, aby sa ujal slova.
Předseda vlády ČSFR M. Čalfa: Vážený
pán predsedajúci, vážené Federálne
zhromaždenie, federálna vláda mala k dispozícii
poslanecký návrh na novelu zákona o malej
privatizácii, teda zákona č. 427/1990. Nebýva
zvykom, aby sme sa mohli vyjadriť k pozmeňovacím
návrhom, ktoré v procese prípravy tohto zákona
vznikli vo Federálnom zhromaždení, v jeho výboroch
a vôbec na pôde Federálneho zhromaždenia.
S ohľadom na to, aké zmeny sú navrhované,
tieto zmeny pri prvom čítaní charakterizujeme
ako zmeny, ktoré zásadným spôsobom
menia koncepciu, filozofiu k tomuto zákonu; chcem požiadať,
aby výnimočne mohli byť tieto zmeny predložené
opäť na posúdenie federálnej vláde,
ktorá by k nim chcela zaujať stanovisko, zvlášť
po porade s vládami republík, ktoré vlastne
majú vo svojej kompetencii celý výkon malej
privatizácie.
Radi by sme oznámili Federálnemu zhromaždeniu,
aké môžu byť dôsledky - pozitívne
event. negatívne - predkladaných návrhov.
Predkladané návrhy skutočne zásadným
spôsobom menia koncepciu tohto zákona a federálna
vláda mala možnosť sa k týmto niektorým
návrhom, ktoré takto dopadajú na pôvodný
zákon, vyjadriť.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem predsedovi vlády. Prosím
o stanoviská obidvoch spravodajov.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
T. Kopřiva: Podporuji žádost předsedy
federální vlády. Chtěl bych připomenout,
že drtivá většina vašich pozměňovacích
návrhů vzešla z jednání v plénu,
vůbec neproběhla výbory hospodářskými,
výbory pro plán a rozpočet a i pozměňovací
návrhy které byly vzneseny ve výborech ústavně
právních, tak je výbory ústavně
právní nepřijaly. Proto se domnívám,
že žádost pana premiéra je plně
legitimní a podporuji ji.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
M. Farkaš: Vzhľadom na hĺbku a rozsah pozmeňovacích
návrhov a pri ich event. prijatí by mohli ohroziť
cely proces malej privatizácie, podporujem stanovisko svojho
kolegu a pripájam sa k pánovi predsedovi, ale zároveň
dovoľte, aby sa k tejto problematike mohol vyjadriť
aj navrhovateľ.