Čtvrtek 18. července 1991

Předseda volební komise SN M. Kontra: Zápis o voľbe generálneho inšpektora ozbrojených síl Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky: Komisia poslancov Snemovne národov, ktorú snemovňa zvolila pre tajnú voľbu generálneho inšpektora ozbrojených síl Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, v zložení: poslanci Cuhra, Mečl, Ovčačíková, Patočka, Štern, Ambros, Šedovič, Olej a Vincze oznamuje, že poslancom Snemovne národov bolo odovzdaných 115 hlasovacích lístkov. Po skončení hlasovania komisia zistila, že hlasovania sa zúčastnilo 110 poslancov, hlasovania sa zdržalo 5 poslancov, odovzdaných bolo 110 platných hlasovacích lístkov, nikto neodovzdal neplatný hlasovací lístok.

Za navrhnutých kandidátov bolo odovzdaných: za Ing. Bronislava Longbauera 34 hlasov, za dr. Karola Stomeho 19 hlasov, za Dr. Libora Konvičku 11 hlasov, za Ing. Aloiza Rajniča 25 hlasov.

25 poslancov neodovzdalo hlas ani jednému z kandidátov. Volebná komisia zistila, že generálnym inšpektorom ozbrojených síl ČSFR nebol nadpolovičnou väčšinou poslancov zvolený ani jeden z navrhovaných kandidátov.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Prosím predsedu volebnej komisie zo Snemovne ľudu pána poslanca Bobovnického, aby prečítal výsledok zo Snemovne ľudu.

Předseda volební komise SL J. Bobovnický: Vážené Federálne zhromaždenie, kolegyne a kolegovia, prečítam zápis o voľbe v Snemovni ľudu. Komisia poslancov Snemovne ľudu, ktorú snemovňa zvolila pre tajnú voľbu generálneho inšpektora ozbrojených síl ČSFR v zložení poslancov Bláha, Kladivo, Molnár, Konečný, Jansta, Niedoba, Tvrdá, oznamuje, že poslancom Snemovne ľudu bolo odovzdaných 116 hlasovacích lístkov. Po skončení hlasovania komisia zistila, že sa hlasovania zúčastnilo115 poslancov, jeden sa hlasovania zdržal. Odovzdaných bolo 88 platných hla- sovacích lístkov, neplatných bolo 27.

Za navrhnutých bolo odovzdaných: za Ing. Bronislava Longauera 27 hlasov, za dr. Karola Stomeho 16 hlasov, za dr. Libora Konvičku 19 hlasov a za Ing. Alojza Rajniča 26 hlasov.

Volebná komisia zistila, že generálnym inšpektorom ozbrojených síl ČSFR nebol nadpolovičnou väčšinou zvolený žiaden z navrhnutých kandidátov. Podpísaní predseda a členovia komisie.

Vážené Federálne zhromaždenie, pretože v prvom kole volieb nedošlo k zvoleniu žiadneho z navrhovaných kandidátov, po dohode predsedov volebných komisií a predsedníctva si vám dovolím prečítať jeden článok z volebného poriadku k tajnej voľbe predsedu a podpredsedu Snemovne národov, ktorý sme prijali ako poriadok primeraný k voľbe generálneho inšpektora.

V článku14 sa hovorí: "Keď boli navrhnutí na jednu funkciu viacerí kandidáti a žiaden z nich nedosiahol nadpolovičnú väčšinu platných hlasov, robí sa nová voľba. Keď neobdrží ani pri novej voľbe žiadny z kandidátov nadpolovičnú väčšinu platných hlasov, koná sa užšia voľba medzi dvoma kandidátmi, ktorí obdržali najviac hlasov." Mali by sme teda presne v znení tohto volebného poriadku opakovať voľbu tak, ako sme to previedli v prvom kole. Aby sme procedúru zjednodušili, je tu návrh, aby sme pristúpili hneď na ďalšie kolo, čo by znamenalo užšiu voľbu medzi dvoma kandidátmi, ktorí obdržali najviac hlasov. Toto - podľa môjho úsudku - predpokladá súhlas snemovní.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: akujem. O Slovo sa hlási prvý podpredseda Federálneho zhromaždenia profesor Jičínský.

První místopředseda FS Z. Jičínský: Vážení kolegové, doporučuji, abychom k druhému kolu volby nepřistupovali, aby se sešly poslanecké kluby k projednání návrhu zákona o referendu. Myslím, že na to stačí třičtvrtě hodiny, potom by se zástupci klubů sešli na schůzi politického grémia. Ve 13.00 hodin bychom pokračovali jednáním o ústavním zákoně o referendu.

Na poslaneckých klubech zvažte otázku, protože volební řád říká, že se použije přiměřeně pro volbu předsedy. Je otázka, zda přiměřenost v tomto případě připadá v úvahu, nebo ne, zda jste pro to, aby kandidáti, kteří dostali větší počet hlasů, šli do druhého kola, nebo zda nejste názoru, že z těchto kandidátů nebude nikdo zvolen a budou se hledat kandidáti noví. Považuji otázku za dost důležitou. Nepovažoval bych za vhodné nyní k ní otevírat rozpravu, protože by nám to ubralo příliš mnoho času, který bychom měli věnovat projednání zákonů, které máme před sebou. Doporučuji, abychom schůzi přerušili pro jednání poslaneckých klubů. Zástupci klubů se sejdou ve 12.00 hod. v místnosti 545 na schůzi politického grémia, ve 13.00 hodin bychom mohli pokračovat a přistoupit k hlasování o návrhu ústavního zákona o referendu.

Předsedajíci místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Je niekto iného názoru? (Nebyl.) Keď nie, považujem to za súhlas.

(Dále předsedající oznámil, kde budou zasedat jednotlivé politické kluby.)

Prerušujem rokovanie do 13.00 hodiny.

(Jednání přerušeno v 11.10 hodin.)

(Jednání opět zahájeno ve 13.21 hodin.)

(Řízení schůze převzal předseda SL R. Battěk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Vážené poslankyně, vážení poslanci, zahajuji odpolední zasedání Federálního shromáždění. Přistupujeme k přerušenému bodu jednání. Budeme pokračovat v jednání o návrhu prezidenta ČSFR na vydání ústavního zákona o celostátním referendu (tisk 372) a návrhu usnesení ústavně právních výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk 767).

Přistupujeme k projednávání pozměňovacích návrhů tak, jak byly projednány předběžně ve výborech a v poslaneckých klubech.

Prosím zpravodaje, aby se ujali své funkce a zahájili tento bod pořadu jednání.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec E. Valko: Vážený pán predsedajúci, vážený pán predseda, vážené Federálne zhromaždenie, dovoľte mi, aby som vás, skôr ako pristúpime k hlasovaniu, stručne oboznámil s výsledkami, ktoré boli dosiahnuté na politickom grémiu, na tie skutočnosti, ktoré som vám včera oznámil, že sú viac-menej neuralgickými bodmi, aby ste teda boli oboznámení s týmito názormi politického grémia a jednotlivých politických strán a hnutí a tým si urobili určitý obraz a predstavu o pozmeňo- vacích návrhoch.

Pokiaľ ide o ustanovenie čl. 1 odst. 1, až na klub KDS pristúpili zástupcovia jednotlivých politických hnutí na politickom grémiu k takému zneniu, ako je uvedené v tlači 767, spresnenému o pozmeňovacie návrhy pána poslanca Čiča. Neskôr, keď budeme o ňom hlasovať, prečítam ho.

alšou spornou otázkou bola otázka č. 3 odst. 1, kde časť poslancov navrhovala, aby sa za slová "Federálneho zhromaždenia" vložili slová "po súhlase Českej národnej rady a Slovenskej národnej rady alebo po dohode s Českou národnou radou a Slovenskou národnou radou".

Ako som si zapamätal, väčšina politických subjektov sa skôr priklonila k verzii, ktorú navrhoval na 5. strane poslanec Horský, aby sa za slová "Federálne zhromaždenie" vložili slová "po vyjadrení Českej národnej rady a Slovenskej národnej rady."

Ďalším sporným bodom bolo opätovné ustanovenie čl. 1 odst. 2, ktorý viac poslancov tento princíp navrhlo, a to, že na prijatie návrhu na vyhlásenie referenda sa vyžaduje trojpätinová väčšina. Prakticky tiež veľká väčšina politických zástupcov na grémiu sa vyslovila pre prijatie tohto princípu, to znamená prijatie uznesenia, že Federálne zhromaždenie môže požiadať prezidenta o vyhlásenie referenda, keď príjme toto uznesenie kvalifikovanou väčšinou.

Pokiaľ ide o sporný bod, týkajúci sa článku 4 odst. 4, ide o lehotu, v ktorej by sa malo o tejto otázke referendum opakovať. Ani predkladateľ netrval kategoricky na tejto lehote a v podstate vyjadrení jednotlivých politických síl na grémiu ponechám na rozhodnutí pléna určenia tejto lehoty.

Posledným závažným bodom a sporným bodom bolo ustanovenie čl. 5 odst. 3. Je to článok, ktorý sa zaoberá problematikou majetku. Inými slovami - boli tu v podstate dva typy, dva druhy pozmeňovacích návrhov. Prvý bol pozmeňovací návrh toho typu, aby sa v tomto ústavnom zákone zakotvil princíp rozdelenia majetku. Druhým takým princípom bolo, aby - pokiaľ ide o určenie majetku - táto skutočnosť sa vybavila v inom zákone, v ústavnom zákone. Čiže, priklonili sa - pokiaľ ide o politické grémium - vo veľkej miere až na dva kluby (poslanecké kluby Hnutie za demokratické Slovensko a poslanecké kluby Kresťansko demokratického hnutia) k tomu, že by malo byť riešenie tohto ustanovenia v tomto zákone, resp. - pokiaľ ide o klub KDH - skôr preferuje pozmeňovacie návrh pána poslanca Tahyho, ktorý by som objasnil. Spočíva v tom, že síce zákon o majetku by nemusel byť riešený v tomto zákone, ale v každom prípade lehota by bola viazaná pred vyhlásením referenda. Ostatné politické sily na politickom grémiu zaujali stanovisko, že najvhodnejšia je formulácia pána poslanca Horského, ktorý si osvojil stanovisko Slovenskej národnej rady v určitom upravenom znení, a to v tom, že na miesto "ústavný zákon Federálneho zhromaždenia upraví pri zániku", namiesto toho dať "ústavný zákon Federálneho zhromaždenia upraví pred zánikom tieto sporné otázky majetku."

Čiže, z toho môjho resumé je zrejme, že také rozloženie politických síl a stanovisko politických síl - jedna strana - Slovenská národná strana - sa za každých okolností stavia proti zákonu ako celku v tomto znení. Svoj názor nezmenila ani na niekoľkých rokovaniach.

Vzhľadom na túto skutočnosť, ktorú som ozrejmil, prosím poslancov, ktorí majú pozmeňovacie návrhy, pokiaľ je to možné, aby ich nedávali nad rozsah a rámec predloženej právnej úpravy, ktorá viac-menej už mohla byť v novej ústave ČSFR, prípadne v ústave Českej republiky, prosím, aby toto poslanci zvážili a prípadne svoje pozmeňovacie návrhy stiahli. To je zatiaľ všetko, pokiaľ ide o zaujatie stanoviska politického grémia.

Keď dovolíte, pristúpili by sme k hlasovaniu o jednotlivých pozmeňovacích návrhoch.

Prvý pozmeňovací návrh sa týka zmeny názvu. Tento pozmeňovací návrh predložil jednak poslanec Skalický, jednak skupina poslancov a jednak poslanec Mandler. Doporučujem však o tomto pozmeňovacom návrhu hlasovať až na koniec, a to z jedného dôvodu - až keď prejdeme celý zákon, uvidíme, aký názov bude vhodný, ktorý z troch pozmeňovacích návrhov je najvhodnejší. Netrúfam si to teraz odhadnúť.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec J. Vild: První pozměňovací návrh je návrh poslance Čiče. Je to návrh k článku 1, odst. 1 - doplnit za slovo "otázky" slova "formy státoprávního uspořádání ČSFR". My se domníváme, že tento návrh je zpřesňujicí a doporučujeme ho.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Znovu před hlasováním upozorňuji poslankyně a poslance, že budeme rozhodovat o ústavním zákonu, k jeho přijetí je potřeba třípětinová většina. Týká se to také pozměňovacích návrhů. Třípětinová většina musí být dosažena v obou částech Sněmovny národů samostatně a ve Sněmovně lidu.

Dám tedy hlasovat o uvedeném návrhu. Nejprve v České části Sněmovny národů. Táži se poslanců české části Sněmovny národů, kdo je pro tento návrh, nechť hlasuje! (Hlasuje se ve 13.39 hod.)

Kdo je pro? (51) Padesát jedna.

Kdo je proti, nechť hlasuje. (0) Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? (3) Tři.

Hlasovat teď bude slovenská část Sněmovny národů. Táži se poslanců slovenské části Sněmovny národů, kdo je pro tento návrh, nechť hlasuje!

Kdo je pro? (56) Padesát šest. Děkuji.

Kdo je proti? (0) Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? (0) Nikdo.

Obě části Sněmovny národů uvedený pozměňovací návrh přijaly.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu. Kdo je pro uvedený pozměňujicí návrh, nechť hlasuje! (Hlasuje se.) (110) Sto deset.

Kdo je proti? (0) Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? (3) Tři.

Sněmovna lidu návrh přijala. Prosím pana zpravodaje o další návrh.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec E. Valko: Ďalší pozmeňovací návrh nájdete na strane 12, kde je celý komplex pozmeňovacích návrhov pána poslanca Mandlera. Tento pozmeňovací návrh prakticky spočíva hlavne s ohľadom na vypustenie článku 1 odseku 1. Pán poslanec Mandler si praje, aby sme o celom komplexe hlasovali naraz. Je to jeho stanovisko nemenné? (Ano.) Ďakujem.

Pokiaľ ide o stanovisko spravodajcov, vzhľadom na skutočnosti, že v súčasnej dobe sme schválili uznesením znenie článku 1 odseku 1, ktoré rieši a upresňuje otázky štátoprávneho usporiadania - spravodajcovia ani politické grémium toto nedoporučujú a pokiaľ ide o stanovisko navrhovateľa, jeho zástupcovia toto tiež neodporúčajú.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP