Pátek 12. července 1991

Poslanec SL J. Soukup: Vážené Federální shromáždění, nechci se v žádném případě dotknout žádné složky ani žádného člena tohoto úctyhodného orgánu. Nicméně domnívám se, že Federální shromáždění nemá možnost, stejné tak jako federální vláda, zasahovat přímo do skladby pořadů Československého rozhlasu a Československé televize. Domnívám se dále, i když nejsem členem politického uskupení, které by bylo příliš preferováno ve sdělovacích prostředcích, že četnost vystoupení a prezentace názorů jednotlivých poslaneckých klubů nebo politických stran ve Federálním shromáždění bude přímo úměrná kvalitě poslanecké parlamentní práce. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Chce ešte niekto vystúpiť v diskusii? (Nikdo.) Nie je tomu tak. Volám pána poslanca Žáčka, aby predniesol svoju interpeláciu. Pripraví sa pán poslanec Seman so svojou otázkou, poslanec Vladimír Mikan, Stanislav Devátý, dr. Mornár a poslanec Ransdorf.

Poslanec SL L. Žáček: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, v těchto dnech uplynul rok od zahájení činnosti tohoto Federálního shromáždění. Dalo by se předpokládat, že po jednoroční práci Federální shromáždění bude mít výsledky své práce skoro na profesionální úrovni. Po jednoleté činnosti Federálního shromáždění naši občané předpokládají, že jsme se naučili racionálně jednat. Naše výsledky tomu nenasvědčují. Přijaté zákony se neustále novelizují, protože jsou pro nedostatek času ukvapeně přijímány. To se projevuje ve spoustě pozměňovacích návrhů poslanců u všech přijímaných zákonů. Mnozí poslanci této situace využívají k tomu, že za každou cenu podávají řadu pozměňovacích návrhů, i když hodnota jejích pozměňovacích návrhů je problematická, a Federální shromáždění je nemůže přijmout. I když jsou upozornění na nevhodnost svých názorů, trvají na tom, aby se o nich hlasovalo.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec, toto je programový bod interpelácie vlády, nie interpelácie Federálneho zhromaždenia. (Poslanec SL L. Žáček: Interpelace poslanců.) Takýto bod nemáme.

Poslanec SL L. Žáček: V tom připadě se omlouvám a nebudu to dokončovat.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ja vás prosím v rámci nejakého iného bodu predniesť, ale v tejto chvíli interpelujeme vládu. (Poslanec Žáček: Já se omlouvám.) Ja sa tiež ospravedlňujem, že došlo k nedorozumeniu.

Poslanec Seman prosím.

Poslanec SN K. Seman: Vážený predsedajúci, vážené dámy a páni, vážený predseda vlády, neprichádzam sem s interpeláciou. Kladiem len otázku federálnej vláde, čo konkrétne urobila na tomto úseku riešenia problémov Rómov.

Na východnom Slovensku sa tvrdí, že po ekológii rómsky problém je druhým najvážnejším problémom, ktorý ohrozuje život tohoto spoločenstva. Zúčastnil som sa niekoľkých sedení u guľatého stolu. Zostal som jediný, ktorý bol kritický k tomu, čo vláda navrhovala. Kritický som zostal i voči tomu, čo slovenská vláda prijala vo februári, pokiaľ rozpustila komisiu vlády pre otázky Rómov a pokiaľ schválila zásady politiky vo vzťahu k Rómom 9. apríla. Vyjadril som sa o nich, že je to bezduchý verdikt. Keď sa vláda oháňa tým, že konzultovala s predstaviteľmi rómskych iniciatív a organizácií, ja odpovedám: Nie sú to kompetentní predstavitelia z dôvodu, že sú to ľudia, ktorí sú vo funkciách predsedov a nejde im o nič iného, aby pomohli vláde, ide im o to, aby získali nejaké - prepáčte mi vulgárny termín - fleky v rezortných orgánoch.

Preto navrhujem tomuto Federálnemu zhromaždeniu, keď je to vôbec možné, aby sa vytvorila komisia expertov - odborníkov z radov poslancov, ktorá by si vzala za povinnosť prehodnotiť všetky rozhodnutia, všetky verdikty slovenskej, českej vlády i federálnej, pokiaľ sa týkali otázok Rómov. Mám pripravený návrh, zoznam ľudí, keď mi to dovolí predsedajúci, ja by som ich prečítal.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec, vy ste vstúpili do programu interpelácie s tým, že chcete dať otázku. Dávate návrh na utvorenie komisie. To je niečo úplne iného. Toto sú interpelácie a otázky vláde. Vláde nemôžete navrhnúť, aby parlament zvolil komisiu. Uvážte, či je to vhodná chvíľa. Mne sa vidí, že nie. Interpelujeme vládu a kladieme jej otázky.

Poslanec SN K: Seman: Ja som to chcel uzavrieť tým, aby federálna vláda dostala konkrétne podklady od tejto expertnej skupiny, aby sme vláde pomohli.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Navrhujem Vám jednu vec, pán poslanec. Existuje komisia pre ľudské práva a menšiny. Navrhujem vám, aby ste sa na túto komisiu obrátili. Je to parlamentná komisia. Navrhnete, aby táto parlamentná komisia utvorila podkomisiu, ktorá sa obráti na vládu s príslušnou záležitosťou. (Potlesk.)

Poslanec SN K. Seman: Je to múdry návrh.

Ďakujem.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Poslanec Vladimír Mikan má interpeláciu na podpredsedu vlády pána Miklošku.

Poslanec SN V. Mikan: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, vážený pane místopředsedo vlády, Parlamentní shromáždění Rady Evropy konstatovalo ve svém doporučení z dubna 1991, že problém drog, zneužívání léků a dopingu je závažný pro západní Evropu a začíná ovlivňovat obyvatelstvo střední a východní Evropy. Užívání drog nezůstává omezeno jen na některé skupiny lidí, ale je rozšířeno na stále větší počet věkových skupin obyvatel a nyní narůstá i ve sportu. Také Evropská společenství se v letech 1988 a 1990 zabývala výchovou a bojem proti drogám.

V doporučení Rady Evropy doslova stojí: Informace a zdravotní výchova zaměřené proti užívání drog ve sportu mají vzrůstat a být zaměřeny zejména na trenéry a lékaře pracující se sportovci.

Konvence rady Evropy o dopinku ve sportu byla přijata 28. 9. 1989. V roce 1992 bude požadovat parlamentní shromáždění Rady Evropy zprávu o plnění zmíněných rezolucí. Československo musí při svém vstupu do Evropy tyto zásady akceptovat. V našich podmínkách přetrvává dopink a užívání anabolik ve sportu. Přes všech vyhlášení, stanoviska a výzvy jsou určité sporty a skupiny funkcionářů trenérů a lékařů, kde v minulostí docházelo ke zneužívání podpůrných prostředků, kteří zůstali na svých místech, nebo se přesunuli na obdobné posty v tělovýchově. Není záruka, že by se nyní stali bojovníky proti těmto nešvarům ve sportu a nelze ani vyloučit, že nejsou angažování v nových případech používání nedovolených prostředků. Jedná jak o členy komise pro výzkum se specializovanou péčí Ústavu národního zdraví vrcholového sportu, kteří na základě tajného výzkumného úkolu o kontrole podpůrných prostředků vrcholného sportu v Československu v podstatě řídili používání dopinku a tak i o ostatní trenéry, lékaře zejména v oblasti vrcholového sportu.

Na základě aktivity novinářů, zejména Lidových novin, Mladé fronty dnes, některých sportovních funkcionářů i iniciativy poslanců Federálního shromáždění, přijalo ministerstvo zdravotnictví České republiky některé změny, ale opatření nebyla dotažena do konce. Proto vás žádám, pane místopředsedo vlády, abyste ve spolupráci s nově ustanoveným antidopinkovým výborem ČSFR, národními ministerstvy, orgány tělovýchovy, zajistil očistu sportovního hnutí od lidí, kteří se v minulosti podíleli na šíření dopinku a anabolik. Pro budoucnost a to nejen ve sportu, mohou znamenat velké riziko. Vysoká popularita špičkových sportovců zejména mezi mládeží a užívání drog ve sportu může významně ovlivnit postoj mládeže k užívání drog. Tolerance k dopinku v jakémkoliv odvětví, vede k nežádoucí toleranci obecné a znamená vážné nebezpečí pro celou společnost. Dále je třeba vytvořit vhodné ekonomické podmínky pro antidopinkovou kontrolu, protože se některé svazy brání kontrole a poukazují na jejích přílišnou nákladnost. přijetí zákona proti drogám a antidopinku je základní podmínkou účinnosti uvedených opatření. V řadě zemí už podobné zákony mají. V Německu vyhlásili, že sportovci zatažení do státem podporovaného a organizovaného dopinku, budou omilostněni. Nikoliv však funkcionáři, trenéři, a lékaři podávající zakázané léky. To je v protikladu k posledním případům prokázaného dopinku u nás. Nikdo mi totiž nenamluví, že 17-ti letý závodník je v užívání a maskování dopinku sám bez podílu trenérů a lékařů.

Jsou sporty, např. orientační běh, kde ani v mezinárodním měřítku nebyl dopink zaznamenán. Je ovšem řada odvětví, kde se nedovolené prostředky staly téměř povinností a i módou. A to i ve výkonnostním a masovém sportu. Někteří trenéři těchto odvětví dokonce volali po větší toleranci vůči drogám, prý abychom výkonnost neztratili. A to jsou u nás známy případy úmrtí, rakoviny, stavů, které vedly ke kastracím a dalším závažným zdravotním poškozením.

K užívání dopinku, anabolik dochází i mimo oblast sportu v různých centrech pro tělesnou kulturu a jsou i ve sféře umění. My se sice proklamativně hlásíme v boji proti dopinku, ale fakticky bylo učiněno velmi málo a věci nejsou důsledné dovedeny do konce. Zejména k stále aktuálnějšímu problému drog i určitému nedostatku vhodných zákonných opatření, vás žádám, pane místopředsedo vlády, abyste využil všech svých současných možností a včas zamezil dalšímu užívání nedovolených prostředků ve sportu. To bude mít bezpochyby pozitivní vliv i v ostatních částech společnosti. Děkuji vám za všechny sportovce.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, pán poslanec, pán podpredseda vlády bude reagovať.

Místopředseda vlády ČSFR J. Mikloško: Vážené Federálne zhromaždenie, najprv k antidopingovému výboru. Stal som sa jeho predsedom, ďalej je tam tajomník, dvaja lekári, podpredsedovia a 10 odborníkov lekárov, ktorí majú na starostí jednotlivé oblastí. Vytvorilo sa viacej subkomisií, ktoré začnú pracovať.

Jednou z hlavných úloh je to, že sa pripraví zákon proti dopingu a vydá sa smernica pre testovanie a bojovanie s dopingom, ustanoví sa komisia lekárov, ktorá bude chodiť na sústredenia a jednotlivé športové stretnutia, bol vyčlenený jeden ústav v Českej republike, ktorý to bude vykonávať, v Slovenskej republike sa takýto ústav hľadá. Financovanie na rok 1991 je zabezpečené, o ďalšom roku sa ešte nehovorilo. Československo prijalo chartu proti dopingu, ktorú nedávno podpísalo v Hrzánskom paláci.

Túto interpeláciu pokladám za oprávnenú a budem pána poslanca informovať o konkrétných veciach.

Pokiaľ sa týka drog, tam som rovnako predseda komisie boja proti drogám. Je to celoštátna komisia, ktorá má asi 12 ľudí na úrovní námestníkov ministrov, komisia má 6 podkomisií.

Československo sa stalo nedávno členom medzinárodnej organizácie OSN pre boj proti drogám UNFDAC. Zaplatilo vklad a môže čerpať z jej poznatkov. Ďalej sa stalo členom komisie Pornpidar pri Rade Európy a môžeme sa teda tiež zúčastňovať práce tejto komisie. Pripravuje sa konferencia, ktorá bude tento rok v Československu a ktorá sa bude venovať boju proti drogám. Sekretariát komisie je na FMV, sekretárom je pán Kondrát.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu podpredsedovi. Pán poslanec Mikan, ste spokojný s odpoveďou? (Ano.)

Teraz vystúpi poslanec Devátý so svojou interpeláciou na ministra Dobrovského. Pripravia sa poslední dvaja poslanci, a síce poslanec Molnár a poslanec Ransdorf. Doporučujem, aby sa ďalší poslanci nehlásili.

Poslanec SN S. Devátý: Pane předsedající, dámy a pánové, v bodu programu Odpovědi na interpelace při projednávání interpelace poslance Malého mě lehce znepokojila určitá pasáž interpelace, která se týká nemovitostí čs. armády a personálních otázek.

Proto bych si dovolil požádat pana ministra Dobrovského, aby byl tak ochoten a odpověděl mi na několik otázek. Může to být i písemné.

Za prvé, jaké množství nemovitostí vlastnila armáda k 31. 12. 1989?

Za druhé, kolik z těchto nemovitostí bylo uvolněno nebo prodáno nebo převedeno k jiným subjektům?

Za třetí, komu, proč a hlavně, za jakých podmínek byly nemovitosti převedeny, prodány nebo uvolněny jiným subjektům?

Čtvrtá otázka je personální. Co se dělo se členy bývalého generálního štábu? A kolik z nich působí dále v armádě a jaké zastávají funkce v současné době. Konkrétně bych se rád zeptal, jaký post v armádě nyní zastává generál Slimák a generál Vacek.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Pán minister môže odpovedať aspoň na niektoré z týchto otázok.

Ministr obrany ČSFR L. Dobrovský: Pane předsedající, páni poslanci, nejsem samozřejmě schopen a není toho v této chvíli schopen nikdo bez obrovské práce spočítat, jaké množství nemovitostí vlastnila čs. armáda v listopadu 1989. Samozřejmě, bude-li na tom pan poslanec trvat, nezbyde nám nic jiného, než abychom zaměstnali několik desítek lidí, aby se touto otázkou začali zabývat, aby spočítali všechny kasárenské objekty, aby je proměřili, definovali, a stanovili ceny pro tento okamžik.

Uděláme to, samozřejmé, bude-li to potřeba. Kolik z těchto věcí bylo převedeno? To je součástí odpovědi na interpelaci poslance Malého, ale bude -li pan poslanec Devátý požadovat, aby mu bylo odpovězeno zvlášť, samozřejmě odpovíme zvlášť, ale písemně.

Co se dělo se členy bývalého generálního štábu? Převážná většina důstojníků generálního štábu zůstala na generálním štábu, někteří odešli, někteří byli přeřazeni na jiné funkce, jednak uvnitř generálního štábu, jednak v čs. armádě můžeme udělat, samozřejmě, i naprosto přesný soupis těchto osob. Já teď ovšem nejsem schopen říci, zda to bude listina veřejná nebo nebude, ale takový seznam uděláme.

Kde je zařazen generál Slimák? Nebylo to žádné tajemství a proběhlo to tiskem, když byl generál. Slimák odvolán z generálního štábu, tak bylo oznámeno, že byl zařazen jako náčelník hlavní operační správy. Pokud jde o generála Vacka - to také několikrát proběhlo tiskem - byl zařazen ve funkci poradce jedna v úseku pro strategické řízení.

Jinak na otázky odpovíme písemně.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Je pán poslanec Devátý spokojný s odpoveďou, ktorá tuná odznela?

Poslanec SN S. Devátý: Ano, jsem spokojen. Ale já samozřejmě nemám na mysli to, aby někdo zjišťoval rozměry, metry, atd. Mně stačí, když to budou kusy.

Ministr obrany ČSFR L. Dobrovský: Já si opravdu neumím představit, jak jinak můžeme majetek čs. armády definovat, než jako úplně bezvýjimečný celek. Buď je ta otázka formulována tak, že jde o nemovitý majetek čs. armády - potom tam musí být úplně všechno, nebo se musí přesně definovat, které typy majetku. Jinak té otázce nerozumím.

Poslanec SN S. Devátý: Je docela dobře možné, že by to mohl premiér pan Čalfa přidělit paní ministryní Kořínkové, aby ona učinila jako ministryně kontroly soupis majetku armády.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP