Poslanec SL J. Soukup: Vážené Federální
shromáždění, nechci se v žádném
případě dotknout žádné
složky ani žádného člena tohoto
úctyhodného orgánu. Nicméně
domnívám se, že Federální shromáždění
nemá možnost, stejné tak jako federální
vláda, zasahovat přímo do skladby pořadů
Československého rozhlasu a Československé
televize. Domnívám se dále, i když nejsem
členem politického uskupení, které
by bylo příliš preferováno ve sdělovacích
prostředcích, že četnost vystoupení
a prezentace názorů jednotlivých poslaneckých
klubů nebo politických stran ve Federálním
shromáždění bude přímo
úměrná kvalitě poslanecké parlamentní
práce. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Chce ešte niekto vystúpiť v diskusii?
(Nikdo.) Nie je tomu tak. Volám pána poslanca Žáčka,
aby predniesol svoju interpeláciu. Pripraví sa pán
poslanec Seman so svojou otázkou, poslanec Vladimír
Mikan, Stanislav Devátý, dr. Mornár a poslanec
Ransdorf.
Poslanec SL L. Žáček: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
v těchto dnech uplynul rok od zahájení činnosti
tohoto Federálního shromáždění.
Dalo by se předpokládat, že po jednoroční
práci Federální shromáždění
bude mít výsledky své práce skoro
na profesionální úrovni. Po jednoleté
činnosti Federálního shromáždění
naši občané předpokládají,
že jsme se naučili racionálně jednat.
Naše výsledky tomu nenasvědčují.
Přijaté zákony se neustále novelizují,
protože jsou pro nedostatek času ukvapeně přijímány.
To se projevuje ve spoustě pozměňovacích
návrhů poslanců u všech přijímaných
zákonů. Mnozí poslanci této situace
využívají k tomu, že za každou cenu
podávají řadu pozměňovacích
návrhů, i když hodnota jejích pozměňovacích
návrhů je problematická, a Federální
shromáždění je nemůže přijmout.
I když jsou upozornění na nevhodnost svých
názorů, trvají na tom, aby se o nich hlasovalo.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Pán poslanec, toto je programový bod interpelácie
vlády, nie interpelácie Federálneho zhromaždenia.
(Poslanec SL L. Žáček: Interpelace poslanců.)
Takýto bod nemáme.
Poslanec SL L. Žáček: V tom připadě
se omlouvám a nebudu to dokončovat.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ja vás prosím v rámci nejakého iného
bodu predniesť, ale v tejto chvíli interpelujeme vládu.
(Poslanec Žáček: Já se omlouvám.)
Ja sa tiež ospravedlňujem, že došlo k nedorozumeniu.
Poslanec Seman prosím.
Poslanec SN K. Seman: Vážený predsedajúci,
vážené dámy a páni, vážený
predseda vlády, neprichádzam sem s interpeláciou.
Kladiem len otázku federálnej vláde, čo
konkrétne urobila na tomto úseku riešenia problémov
Rómov.
Na východnom Slovensku sa tvrdí, že po ekológii
rómsky problém je druhým najvážnejším
problémom, ktorý ohrozuje život tohoto spoločenstva.
Zúčastnil som sa niekoľkých sedení
u guľatého stolu. Zostal som jediný, ktorý
bol kritický k tomu, čo vláda navrhovala.
Kritický som zostal i voči tomu, čo slovenská
vláda prijala vo februári, pokiaľ rozpustila
komisiu vlády pre otázky Rómov a pokiaľ
schválila zásady politiky vo vzťahu k Rómom
9. apríla. Vyjadril som sa o nich, že je to bezduchý
verdikt. Keď sa vláda oháňa tým,
že konzultovala s predstaviteľmi rómskych iniciatív
a organizácií, ja odpovedám: Nie sú
to kompetentní predstavitelia z dôvodu, že sú
to ľudia, ktorí sú vo funkciách predsedov
a nejde im o nič iného, aby pomohli vláde,
ide im o to, aby získali nejaké - prepáčte
mi vulgárny termín - fleky v rezortných orgánoch.
Preto navrhujem tomuto Federálnemu zhromaždeniu, keď
je to vôbec možné, aby sa vytvorila komisia
expertov - odborníkov z radov poslancov, ktorá by
si vzala za povinnosť prehodnotiť všetky rozhodnutia,
všetky verdikty slovenskej, českej vlády i
federálnej, pokiaľ sa týkali otázok
Rómov. Mám pripravený návrh, zoznam
ľudí, keď mi to dovolí predsedajúci,
ja by som ich prečítal.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Pán poslanec, vy ste vstúpili do programu interpelácie
s tým, že chcete dať otázku. Dávate
návrh na utvorenie komisie. To je niečo úplne
iného. Toto sú interpelácie a otázky
vláde. Vláde nemôžete navrhnúť,
aby parlament zvolil komisiu. Uvážte, či je
to vhodná chvíľa. Mne sa vidí, že
nie. Interpelujeme vládu a kladieme jej otázky.
Poslanec SN K: Seman: Ja som to chcel uzavrieť tým,
aby federálna vláda dostala konkrétne podklady
od tejto expertnej skupiny, aby sme vláde pomohli.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Navrhujem Vám jednu vec, pán poslanec. Existuje
komisia pre ľudské práva a menšiny. Navrhujem
vám, aby ste sa na túto komisiu obrátili.
Je to parlamentná komisia. Navrhnete, aby táto parlamentná
komisia utvorila podkomisiu, ktorá sa obráti na
vládu s príslušnou záležitosťou.
(Potlesk.)
Poslanec SN K. Seman: Je to múdry návrh.
Ďakujem.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Poslanec Vladimír Mikan má interpeláciu na
podpredsedu vlády pána Miklošku.
Poslanec SN V. Mikan: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, vážený
pane místopředsedo vlády, Parlamentní
shromáždění Rady Evropy konstatovalo
ve svém doporučení z dubna 1991, že
problém drog, zneužívání léků
a dopingu je závažný pro západní
Evropu a začíná ovlivňovat obyvatelstvo
střední a východní Evropy. Užívání
drog nezůstává omezeno jen na některé
skupiny lidí, ale je rozšířeno na stále
větší počet věkových skupin
obyvatel a nyní narůstá i ve sportu. Také
Evropská společenství se v letech 1988 a
1990 zabývala výchovou a bojem proti drogám.
V doporučení Rady Evropy doslova stojí: Informace
a zdravotní výchova zaměřené
proti užívání drog ve sportu mají
vzrůstat a být zaměřeny zejména
na trenéry a lékaře pracující
se sportovci.
Konvence rady Evropy o dopinku ve sportu byla přijata 28.
9. 1989. V roce 1992 bude požadovat parlamentní shromáždění
Rady Evropy zprávu o plnění zmíněných
rezolucí. Československo musí při
svém vstupu do Evropy tyto zásady akceptovat. V
našich podmínkách přetrvává
dopink a užívání anabolik ve sportu.
Přes všech vyhlášení, stanoviska
a výzvy jsou určité sporty a skupiny funkcionářů
trenérů a lékařů, kde v minulostí
docházelo ke zneužívání podpůrných
prostředků, kteří zůstali na
svých místech, nebo se přesunuli na obdobné
posty v tělovýchově. Není záruka,
že by se nyní stali bojovníky proti těmto
nešvarům ve sportu a nelze ani vyloučit, že
nejsou angažování v nových případech
používání nedovolených prostředků.
Jedná jak o členy komise pro výzkum se specializovanou
péčí Ústavu národního
zdraví vrcholového sportu, kteří na
základě tajného výzkumného
úkolu o kontrole podpůrných prostředků
vrcholného sportu v Československu v podstatě
řídili používání dopinku
a tak i o ostatní trenéry, lékaře
zejména v oblasti vrcholového sportu.
Na základě aktivity novinářů,
zejména Lidových novin, Mladé fronty dnes,
některých sportovních funkcionářů
i iniciativy poslanců Federálního shromáždění,
přijalo ministerstvo zdravotnictví České
republiky některé změny, ale opatření
nebyla dotažena do konce. Proto vás žádám,
pane místopředsedo vlády, abyste ve spolupráci
s nově ustanoveným antidopinkovým výborem
ČSFR, národními ministerstvy, orgány
tělovýchovy, zajistil očistu sportovního
hnutí od lidí, kteří se v minulosti
podíleli na šíření dopinku a
anabolik. Pro budoucnost a to nejen ve sportu, mohou znamenat
velké riziko. Vysoká popularita špičkových
sportovců zejména mezi mládeží
a užívání drog ve sportu může
významně ovlivnit postoj mládeže k užívání
drog. Tolerance k dopinku v jakémkoliv odvětví,
vede k nežádoucí toleranci obecné a
znamená vážné nebezpečí
pro celou společnost. Dále je třeba vytvořit
vhodné ekonomické podmínky pro antidopinkovou
kontrolu, protože se některé svazy brání
kontrole a poukazují na jejích přílišnou
nákladnost. přijetí zákona proti drogám
a antidopinku je základní podmínkou účinnosti
uvedených opatření. V řadě
zemí už podobné zákony mají.
V Německu vyhlásili, že sportovci zatažení
do státem podporovaného a organizovaného
dopinku, budou omilostněni. Nikoliv však funkcionáři,
trenéři, a lékaři podávající
zakázané léky. To je v protikladu k posledním
případům prokázaného dopinku
u nás. Nikdo mi totiž nenamluví, že 17-ti
letý závodník je v užívání
a maskování dopinku sám bez podílu
trenérů a lékařů.
Jsou sporty, např. orientační běh,
kde ani v mezinárodním měřítku
nebyl dopink zaznamenán. Je ovšem řada odvětví,
kde se nedovolené prostředky staly téměř
povinností a i módou. A to i ve výkonnostním
a masovém sportu. Někteří trenéři
těchto odvětví dokonce volali po větší
toleranci vůči drogám, prý abychom
výkonnost neztratili. A to jsou u nás známy
případy úmrtí, rakoviny, stavů,
které vedly ke kastracím a dalším závažným
zdravotním poškozením.
K užívání dopinku, anabolik dochází
i mimo oblast sportu v různých centrech pro tělesnou
kulturu a jsou i ve sféře umění. My
se sice proklamativně hlásíme v boji proti
dopinku, ale fakticky bylo učiněno velmi málo
a věci nejsou důsledné dovedeny do konce.
Zejména k stále aktuálnějšímu
problému drog i určitému nedostatku vhodných
zákonných opatření, vás žádám,
pane místopředsedo vlády, abyste využil
všech svých současných možností
a včas zamezil dalšímu užívání
nedovolených prostředků ve sportu. To bude
mít bezpochyby pozitivní vliv i v ostatních
částech společnosti. Děkuji vám
za všechny sportovce.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, pán poslanec, pán podpredseda vlády
bude reagovať.
Místopředseda vlády ČSFR J. Mikloško:
Vážené Federálne zhromaždenie,
najprv k antidopingovému výboru. Stal som sa jeho
predsedom, ďalej je tam tajomník, dvaja lekári,
podpredsedovia a 10 odborníkov lekárov, ktorí
majú na starostí jednotlivé oblastí.
Vytvorilo sa viacej subkomisií, ktoré začnú
pracovať.
Jednou z hlavných úloh je to, že sa pripraví
zákon proti dopingu a vydá sa smernica pre testovanie
a bojovanie s dopingom, ustanoví sa komisia lekárov,
ktorá bude chodiť na sústredenia a jednotlivé
športové stretnutia, bol vyčlenený jeden
ústav v Českej republike, ktorý to bude vykonávať,
v Slovenskej republike sa takýto ústav hľadá.
Financovanie na rok 1991 je zabezpečené, o ďalšom
roku sa ešte nehovorilo. Československo prijalo chartu
proti dopingu, ktorú nedávno podpísalo v
Hrzánskom paláci.
Túto interpeláciu pokladám za oprávnenú
a budem pána poslanca informovať o konkrétných
veciach.
Pokiaľ sa týka drog, tam som rovnako predseda komisie
boja proti drogám. Je to celoštátna komisia,
ktorá má asi 12 ľudí na úrovní
námestníkov ministrov, komisia má 6 podkomisií.
Československo sa stalo nedávno členom medzinárodnej
organizácie OSN pre boj proti drogám UNFDAC. Zaplatilo
vklad a môže čerpať z jej poznatkov. Ďalej
sa stalo členom komisie Pornpidar pri Rade Európy
a môžeme sa teda tiež zúčastňovať
práce tejto komisie. Pripravuje sa konferencia, ktorá
bude tento rok v Československu a ktorá sa bude
venovať boju proti drogám. Sekretariát komisie
je na FMV, sekretárom je pán Kondrát.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánu podpredsedovi. Pán poslanec Mikan,
ste spokojný s odpoveďou? (Ano.)
Teraz vystúpi poslanec Devátý so svojou interpeláciou
na ministra Dobrovského. Pripravia sa poslední dvaja
poslanci, a síce poslanec Molnár a poslanec Ransdorf.
Doporučujem, aby sa ďalší poslanci nehlásili.
Poslanec SN S. Devátý: Pane předsedající,
dámy a pánové, v bodu programu Odpovědi
na interpelace při projednávání interpelace
poslance Malého mě lehce znepokojila určitá
pasáž interpelace, která se týká
nemovitostí čs. armády a personálních
otázek.
Proto bych si dovolil požádat pana ministra Dobrovského,
aby byl tak ochoten a odpověděl mi na několik
otázek. Může to být i písemné.
Za prvé, jaké množství nemovitostí
vlastnila armáda k 31. 12. 1989?
Za druhé, kolik z těchto nemovitostí bylo
uvolněno nebo prodáno nebo převedeno k jiným
subjektům?
Za třetí, komu, proč a hlavně, za
jakých podmínek byly nemovitosti převedeny,
prodány nebo uvolněny jiným subjektům?
Čtvrtá otázka je personální.
Co se dělo se členy bývalého generálního
štábu? A kolik z nich působí dále
v armádě a jaké zastávají funkce
v současné době. Konkrétně
bych se rád zeptal, jaký post v armádě
nyní zastává generál Slimák
a generál Vacek.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Pán minister môže odpovedať
aspoň na niektoré z týchto otázok.
Ministr obrany ČSFR L. Dobrovský: Pane předsedající,
páni poslanci, nejsem samozřejmě schopen
a není toho v této chvíli schopen nikdo bez
obrovské práce spočítat, jaké
množství nemovitostí vlastnila čs. armáda
v listopadu 1989. Samozřejmě, bude-li na tom pan
poslanec trvat, nezbyde nám nic jiného, než
abychom zaměstnali několik desítek lidí,
aby se touto otázkou začali zabývat, aby
spočítali všechny kasárenské
objekty, aby je proměřili, definovali, a stanovili
ceny pro tento okamžik.
Uděláme to, samozřejmé, bude-li to
potřeba. Kolik z těchto věcí bylo
převedeno? To je součástí odpovědi
na interpelaci poslance Malého, ale bude -li pan poslanec
Devátý požadovat, aby mu bylo odpovězeno
zvlášť, samozřejmě odpovíme
zvlášť, ale písemně.
Co se dělo se členy bývalého generálního
štábu? Převážná většina
důstojníků generálního štábu
zůstala na generálním štábu,
někteří odešli, někteří
byli přeřazeni na jiné funkce, jednak uvnitř
generálního štábu, jednak v čs.
armádě můžeme udělat, samozřejmě,
i naprosto přesný soupis těchto osob. Já
teď ovšem nejsem schopen říci, zda to
bude listina veřejná nebo nebude, ale takový
seznam uděláme.
Kde je zařazen generál Slimák? Nebylo to
žádné tajemství a proběhlo to
tiskem, když byl generál. Slimák odvolán
z generálního štábu, tak bylo oznámeno,
že byl zařazen jako náčelník
hlavní operační správy. Pokud jde
o generála Vacka - to také několikrát
proběhlo tiskem - byl zařazen ve funkci poradce
jedna v úseku pro strategické řízení.
Jinak na otázky odpovíme písemně.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Je pán poslanec Devátý spokojný s
odpoveďou, ktorá tuná odznela?
Poslanec SN S. Devátý: Ano, jsem spokojen. Ale já
samozřejmě nemám na mysli to, aby někdo
zjišťoval rozměry, metry, atd. Mně stačí,
když to budou kusy.
Ministr obrany ČSFR L. Dobrovský: Já si opravdu
neumím představit, jak jinak můžeme
majetek čs. armády definovat, než jako úplně
bezvýjimečný celek. Buď je ta otázka
formulována tak, že jde o nemovitý majetek
čs. armády - potom tam musí být úplně
všechno, nebo se musí přesně definovat,
které typy majetku. Jinak té otázce nerozumím.
Poslanec SN S. Devátý: Je docela dobře možné,
že by to mohl premiér pan Čalfa přidělit
paní ministryní Kořínkové,
aby ona učinila jako ministryně kontroly soupis
majetku armády.