Středa 10. července 1991

Přejete si přerušit diskusi - aby jste dostali stranu šestou, nebo je návrh jasný a můžeme hlasovat? (Poslanci chtěli hlasovat.)

Dobře, budeme hlasovat. Návrh pana poslance Hubálka paní zpravodajka přečetla. Je to návrh, který má společný obsah, čili můžeme o něm hlasovat najednou.

(15.12 hodin.) Hlasovat budou nejprve poslanci Sněmovny lidu. Kdo z nich je pro tento pozměňovací návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Hlasuje se.) (14) Čtrnáct. Děkuji.

Kdo je proti? (16) Šestnáct. Děkuji.

Zdržel se někdo hlasování? (77) Sedmdesát sedm. Děkuji.

Pro hlasovalo čtrnáct poslanců, šestnáct bylo proti, sedmdesát sedm poslanců se zdrželo, dva poslanci nehlasovali. Návrh ve Sněmovně lidu nebyl přijat.

Nyní hlasují poslanci Sněmovny národů. Kdo z nich je pro tento pozměňovací návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Hlasuje se.) (6) Šest. Děkuji.

Kdo je proti? (22) Dvacet dva. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (71) Sedmdesát jeden. Děkuji.

Pro hlasovalo šest poslanců, dvacet dva bylo proti, sedmdesát jeden se zdrželo hlasování, čtyři poslanci nehlasovali.

Návrh nebyl přijat ani v jedné ze sněmoven.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec J. Soukup: Jsme u posledního pozměňovacího návrhu za předpokladu, že máte stranu sedmou. Dovolím si ho zkombinovat, protože se opět jedná o blok dvou pozměňovacích návrhů poslance Jégla. Je potřeba uvést drobné doplnění proti textu, který máte na stole. Poslanec Jégl návrh podával, ale nebyl dopsán do textu. Jedná se o § 64, je navržen vypustit, spolu s tím, že v § 77 bude vypuštěn bod 4 a ostatní body budou přečíslovány.

S tímto návrhem souvisí další - v § 65, ve kterém by se měla vypustit slova: "... a vojáci vyčlenění podle § 64 odstavec 1". Pokud pan poslanec Jégl by souhlasil se společným hlasováním, navrhovatel i zpravodajové tento návrh podporují a doporučují.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Poslanec Jégl souhlasí, takže budeme hlasovat.

(15.14 hodin.) Hlasují nejprve poslanci Sněmovny lidu. Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Hlasuje se.) (67) Šedesát sedm. Děkuji.

Kdo je proti? (0) Nikdo. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (38) Třicet osm. Děkuji.

Pro hlasovalo šedesát sedm poslanců, proti nebyl nikdo, třicet osm se zdrželo a pět poslanců nehlasovalo. Sněmovna lidu pozměňovací návrh přijala.

Nyní hlasují poslanci Sněmovny národů. Kdo z nich je pro tento pozměňovací návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Hlasuje se.) (75) Sedmdesát pět. Děkuji.

Kdo je proti? (0) Nikdo. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (26) Dvacet šest. Děkuji.

Pro hlasovalo sedmdesát pět poslanců, nikdo nebyl proti, dvacet šest se zdrželo, několik poslanců nehlasovalo. Návrh byl přijat. Návrh přijaly obě sněmovny.

Ptám se pánů zpravodajů, zda jsou tím pozměňovacím návrhy vyčerpány? (Ano.)

Budete tedy hlasovat o návrh zákona jako celku.

(15.16 hodin.) Ptám se poslanců Sněmovny lidu, kdo souhlasí s návrhem zákona (tisk 701) - a usnesením (tisk 744) - ve znění schválených pozměňovacích návrhů podle doporučení zpravodajů, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Hlasuje se.) (109) Sto devět. Děkuji.

Kdo je proti? (0) Nikdo. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (3) Tři. Děkuji.

Pro hlasovalo sto devět poslanců, proti nebyl nikdo, tři poslanci se zdrželi, Sněmovna lidu návrh přijala.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů. Kdo z nich je pro tento návrh zákona, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Hlasuje se.) (105) Sto pět. Děkuji.

Kdo je proti? (0) Nikdo. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (0) Nikdo. Děkuji.

Pro hlasovalo sto pět poslanců, proti nebyl nikdo, nikdo se nezdržel, jeden poslanec nehlasoval. I Sněmovna národů návrh schválila.

Po souhlasném usnesení obou sněmoven mohu konstatovat, že Federální shromáždění schválilo zákon o Federálním policejním sboru a sboru Hradní policie České a Slovenské Federativní Republiky.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 180, SL č. 282, SN č. 290.)

Děkuji členu federální vlády za výklad, sněmovním zpravodajům za přednesené zprávy a za práci s pozměňovacími a doplňujícími návrhy. Tím jsme tento bod uzavřeli.

Jako další bod jsem sice ráno uváděl, že bychom mohli projednávat návrh usnesení zahraničních výborů k problematice k situaci v Jugoslávii, ale vzhledem k tomu, že je zde ministr Langoš, doporučoval bych, abychom pokračovali v přerušené diskusi o

13

bezpečnostní situaci a kriminalitě ve znění předložených zpráv.

Do diskuse se hlásí poslanec Uhl. (Poslanec Uhl se vzdává slova.) Další diskutující vystoupí poslankyně Šormová.

Poslankyně SL R. Šormová: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, ve zprávě Generální prokuratury České a Slovenské Federativní Republiky a potažmo i v návrhu usnesení ke zprávě o bezpečnostní situaci se zmiňuje něco, co je nazýváno kriminalitou Romů. Dříve než přednesu svůj pozměňovací návrh k předloženému návrhu usnesení, dovolte, abych řekla několik slov.

Subjektivní příčiny na straně Romů i objektivní příčiny na straně společnosti, které spolupůsobí při stoupajícím trendu podílů Romů na trestné činnosti se navzájem ovlivňují a vytvářejí podmínky pro další rozvoj kriminality. Vedle nepříznivé sociální situace, nízké vzdělanosti a kvalifikovanosti, absence společenského vědomí a etnické sebeidentity na straně Romů - jsou tu i příčiny vyplývající ze vztahu společnosti k Romům. Jsem přesvědčena, že kdybychom srovnali podíl trestné činnosti dvou sociálně a vzdělanostně rovnocenných skupin, z nichž jedna by byla romská a druhá neromská, byli bychom překvapeni podobností výsledků.

Trestnou činnost Romů je nutno posuzovat jako každou jinou trestnou činnost a v případě romských delikventů je snad třeba jen důrazněji pátrat po příčinách a způsobech jejich odstranění. Dokud však není kvalitní analýza dostupná, nesnažme se prosím svůj nedostatek znalostí zakrývat poukazy na etnickou či národnostní příslušnost.

Navrhuji v návrhu usnesení ke zprávě generálního prokurátora v tisku 734 změnit odstavec 3 v bodě 1, který se dotýká kriminality Romů, a to takto:

Je to vlastně změna dikce. Původní text v návrhu zněl, že "Sněmovna lidu a Sněmovna národů konstatují, že znepokojující je kriminalita Romů, avšak předložené zprávy neumožňují hlubší rozbor příčin, protože vycházejí jedině z etnicity pachatelů."

Navrhuji změnit dikci tohoto odstavce tak, že nový text by zněl: "Sněmovna lidu a Sněmovna národů konstatují, že předložené zprávy neumožňují hlubší rozbor příčin kriminality Romů, protože vycházejí pouze z jejich etnicity."

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji paní poslankyni Šormové. Nyní by měl mít slovo poslanec Špaček. Poslankyně Sándorová má technickou poznámku.

Poslankyně SN E. Sándorová: Vážený pán predsedajúci, ďakujem za slovo, len fakticky. Chcela som pôvodne prehovoriť presne k tejto problematike, o ktorej hovorila kolegyňa Šormová.

Bohužiaľ, nemám so sebou podklady, ktoré by som potrebovala ku svojmu vystúpeniu, pretože som nerátala so zaradením tohto bodu do programu.

Ďalším dôvodom je to, že by som chcela i napriek tomu, že so sebou nemám výsledky sčítania ľudu a písomné podklady, povedať, že takéto vykazovanie kriminality jednej etnickej skupiny okrem toho, že je absolútne neobjektívne, je i v ostrom rozpore s Listinou základných práv a slobôd. V našom výbore sa mi podarilo pôvodnú formuláciu uznesenia zmäkčiť v tom zmysle, ako je to teraz uvedené v návrhu uznesenia, ale ja navrhujem vôbec celý tretí odsek z uznesenia vypustiť.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji paní Sándorové. Slovo má poslanec Špaček.

Poslanec SL J. Špaček: Pane místopředsedo, kolegyně a kolegové. Rozprava, kterou jsme k této otázce vedli přede dvěma dny, myslím, ukázala, že se všichni shodujeme na tom, že jde o jeden z vážných a složitých problémů, jak to konec konců ukazují i průzkumy veřejného mínění, podle nichž dokonce i ekonomické a sociální otázky jsou přinejmenším u určitých skupin obyvatelstva nebo v některých částech republiky pomalu zatlačovány do pozadí.

Mnoho tu už bylo řečeno o příčinách. Nechci se pokoušet o tak podrobný rozbor, jak to zde provedli někteří kolegové, nechci je ani znovu opakovat. Chtěl bych se zmínit jen o jedné z nich, protože ji považuji za mimořádně významnou, takže by neměla ujít pozornosti právě nám, poslancům Federálního shromáždění.

Mám na mysli všeobecnou neúctu k zákonům a veřejnému pořádku, jak se v naší zemi projevuje. Jistě platí, a v tom nejsem naprosto v rozporu s těmi, kteří tady o tom mluvili, že tuto všeobecnou neúctu k zákonu a veřejnému pořádku vyvolala praxe totalitního systému. Zdaleka se nám ještě nepodařilo přepracovat celý právní řád, který jsme zdědili. Ale snad se mnou budete souhlasit, že ani nové zákony nemají dostatečnou úctu a autoritu. Samozřejmě musí vrůst do společnosti, do vědomí společnosti, společnost je musí zažít. Ale my bychom se asi neměli spokojit s pouhým konstatováním tohoto faktu.

Mně osobně dnešní situace v naší zemi připomíná rok 1919. Koneckonců ono se to i časově shoduje, asi tak rok a půl po revoluci, jak o něm psal Ferdinand Peroutka ve své knize Budování státu. Ferdinand Peroutka napsal, že také panovala v Československu všeobecná neúcta k zákonu, k veřejnému pořádku, že nikdo, žádné instituce, žádný orgán, počínaje prezidentem republiky, neměl žádnou nebo přinejmenším dostatečnou autoritu. Zdůrazňuje přitom, že změna přišla v letech 1920 - 1921 a vyžadovala si úsilí všech orgánů státu, všech orgánů, počínaje zastupitelskými sbory.

Myslím, že bychom si i my měli položit otázku, zda dostatečně svou každodenní činností, a to nemyslím činnost v této i v jiných zasedacích síních Federálního shromáždění, přispíváme k upevnění této úcty k zákonu a veřejnému pořádku. Nechci samozřejmě jednostranně propadnout kritice, která na naši adresu směřuje z některých sdělovacích prostředků, ani nechci podlehnout výsledkům průzkumu veřejného mínění, myslím jednostranně podlehnout, které mluví o tom, že Federální shromáždění ze všech orgánů státu má relativně nejnižší důvěru. Ale zamyslet bychom se asi měli nad tím, jestli nemáme v tomto směru co dohánět.

Proto doporučuji do návrhu usnesení zařadit novou část číslovanou jako II a pokud bude přijat návrh poslance Fišery, jako druhý bod v části II v tomto znění: "Sněmovna lidu a Sněmovna národů II. vyzývají všechny poslance Federálního shromáždění i obou národních rad, aby veškerou svou činností mezi občany, ale i svým osobním příkladem soustavně přispívali k upevňování úcty k zákonům a veřejnému pořádku." Původně navrhovaná část usnesení II by byla přečíslována na III.

Ke druhému problému bych chtěl navrhnout do nově číslované III. části doplnit odstavec c) novou větou tak, že by byl ukončen tečkou a doplněna další věta v tomto znění: "Zejména využít pro tento účel vyšší část neplánovaných přebytků státního rozpočtu." Je to doplnění návrhu úkolů, které žádáme na vládě.

Vycházím z toho, jak o tom hovořila řada kolegů, že skutečně orgánům, které mají přispět k zabezpečování veřejného pořádku a bezpečnosti občanů chybějí prostředky k tomu, aby jejich snaha přinášela lepší výsledky. Proto navrhuji dát v úvahu vládě využití neplánovaných přebytků státního rozpočtu, dát vládě v úvahu, jestli nebude prospěšnější při rozpouštění těchto neplánovaných rezerv státního rozpočtu místo např. celkem nepodstatného snížení obratové daně nebo využití prostředků na jiné účely, tyto prostředky dát příslušným institucím, které mají zabezpečovat veřejný pořádek.

Vím, že to není jediné řešení, ale určitě by se zvýšila účinnost práce těchto orgánů, když už se tu několikrát konstatovalo, že jen federálnímu ministerstvu vnitra chybí zhruba 1,5 miliardy Kčs. Zdá se mi totiž, že by občané byli spokojenější, kdyby se cítili bezpečněji na ulicích i ve svých bytech. Proto svůj druhý návrh doporučuji vaší pozornosti.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Špačkovi. Jako další je přihlášen do diskuse poslanec Kvasnička, připraví se poslanec Stome.

Poslanec SN L. Kvasnička: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia, už na zasadnutí branných a bezpečnostných výborov som poukázal na potrebu prevencie kriminality. K upresneniu pasáže o prevencii kriminality, ako je uvedená v uznesení branných a bezpečnostných výborov, podávam pozmeňovací návrh na preformulovanie odseku 1, písm. g) takto:

"K preventívnemu pôsobeniu proti kriminalite ustanoviť pri vláde Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky komisiu odborníkov pre odbornú analýzu príčin kriminality a vypracovanie projektu účinného boja proti nej."

Dovoľte mi, aby som tento návrh aspoň čiastočne zdôvodnil. Bez podrobnej analýzy príčin kriminality je jej prevencia absolútne nemožná. Preto mi dovoľte povedať na toto téma niekoľko poznámok z pohľadu detského psychiatra.

Nie je isto treba zdôrazňovať, že represívne opatrenia v oblasti kriminality nie sú východiskom zo situácie, v ktorej sa (pokiaľ ide o kriminalitu) nachádzame. Na prvom mieste v riešení tohto spoločensky nežiadúceho problému musí stať prevencia. Pri hodnotení príčin kriminality sa neúmerne nadhodnocujú príčiny sociálne, i keď ich participáciu na vzniku kriminality nie je možné podceňovať. Často sa však zabúda na príčiny biologické a psychologické. Okolo 20 % detí má v škole problémy s učivom, ktoré sú často podmienené i biologickými príčinami. Pri jednom výskume sme napríklad v trenčianskom okrese zistili 8 % detí s tzv. ľahkou mozgovou dysfunkciou. Ľahké mozgové poškodenie môže mať a skoro vždy má ťažké sociálne dôsledky.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP