Přítomno: | 126 poslanců Sněmovny lidu |
70 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
59 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adam, Adámek, Bakšay, Bartončík, Baštigal,
Battěk, Černý J., Danihel, Dienstbier J.st.,
Dlouhý, Hrušínský, Jambor, Kavan, Klaus,
Kňažko, Korman, Kováč, Miller, Rajnič,
Ropek, Soboňa, Tvrdá, Vysloužil, Žalud
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Hlavička, Lux, Němec, Parkanová, Senjuk
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:
Babáková, Čalfa, Dubček, Gémesi,
Košnár, Kováč Marián, Krištofík,
Mečiar, Molnár, Posluch, Slota, Sýkora, Tahy,
Viktorín, Vincze
(Řízení schůze převzal první
místopředseda FS Z. Jičínský.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážené
kolegyně, budeme pokračovat v 16. společné
schůzi Federálního shromáždění.
Prosím ty, kteří se zatím zdržují
v kuloárech, aby se dostavili do jednací síně.
Začneme dnešním programem.
Budeme projednávat
Vládní návrh zákona o policejních
sborech České a Slovenské Federativní
Republiky (tisk 701) a návrh usnesení Sněmovny
lidu a Sněmovny národů (tisk 744), vládní
návrh zákona o služebním poměru
policistů zařazených v policejních
sborech České a Slovenské Federativní
Republiky (tisk 702) a návrh usnesení Sněmovny
lidu a Sněmovny národů (tisk 745), dále
Vládní návrh, kterým se předkládá
Federálnímu shromáždění
k vyslovení souhlasu Úmluva OSN o právním
postavení uprchlíků, a Protokol OSN týkající
se právního postavení uprchlíků
(parlamentní tisk č. 666).
Předpokládám, že odpoledne by nám
mohl zbýt čas na to, abychom projednali návrh
usnesení zahraničních výborů
k situaci v Jugoslávii.
Projednáme nyní
vládní návrh zákona o policejních
sborech České a Slovenské Federativní
Republiky (tisk 701) a návrh usnesení SL a SN (tisk
744).
Prosím pana ministra Langoše, aby opustil kuloár
a dostavil se do jednací síně. Pan ministr
dokouří a dostaví se do jednací síně.
Pane ministře, máte slovo k vládnímu
návrhu zákona o policejních sborech České
a Slovenské Federativní Republiky.
Ministr vnitra ČSFR J. Langoš: Ďakujem za slovo.
Vážený pán predsedajúci, dámy
a páni poslanci, predkladaný návrh zákona
o policajných zboroch Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky má pre oblasť bezpečnostnej pôsobnosti
federácie nahradiť dosiaľ platný zákon
o Zbore národnej bezpečnosti. Odpovedá to
ústavne určenému podielu vyjadrenému
v článku 27 odstavec 1 písm. b), ústavného
zákona č. 143/1968 Zb., o československej
federácii v znení ústavného zákona
č. 556/1990 Zb., ktorý zveruje do pôsobnosti
federácie úpravy zriaďovania, postavenia, oprávnenia
a ostatných pomerov ozbrojených bezpečnostných
zborov Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky.
Ústavnokompetenčnými zmenami prijatý
model troch policajných zákonov poskytol možnosť
prispôsobiť právne postavenie a organizáciu
policajných zborov Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky, charakteru ich úloh, ktoré sa často
veľmi výrazne odlišujú od úloh
policajných zborov národných republík,
rovnako tak vyrovnal potrebu priblížiť zákonné
podmienky zhodných právnych inštitútov
tejto triády zákonov tak, aby rozdiely neboli na
škodu istotám obyvateľov celej Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky a nekomplikovali justičnú
a kontrolnú prax. Navrhuje sa vytvoriť Federálny
policajný zbor a Zbor hradnej polície. Federálny
policajný zbor bude plniť úlohy odvodené
pre neho zo zákona č. 384/1990 Zb., o vymedzení
pôsobnosti Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky vo veciach vnútorného poriadku a bezpečnosti.
Ide predovšetkým o úlohy na úseku boja
proti terorizmu, odhaľovanie organizovania trestnej činnosti
súvisiacej s rozširovaním a držaním
drog, pašovaním, falšovaním peňazí,
ochrany štátnych hraníc a ochrany objektov
zvláštneho významu.
Plneniu určených úloh je podriadená
i organizácia Federálneho policajného zboru,
ktorá sa neviaže na územné členenie
štátu. Zbor hradnej polície bude plniť
úlohy súvisiace s ochranou prezidenta Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky a objektov, ktoré
sú jeho sídlom.
Predkladaným návrhom sa predovšetkým
napĺňa zámer položiť ďalší
z mnohých stavebných kameňov do základov
štátu, ktorý má byť v skutočnosti
právnym štátom. Prijatie zákona je tiež
očakávané ako isté potvrdenie skutočnosti,
že štátna starostlivosť o bezpečnosť
občanov, majetku, ústavného zriadenia, štátnych
hraníc Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky
a ďalších zákonom chránených
hodnôt a záujmov v podmienkach otvorenosti Československa
svetu je neoddiskutovateľnou funkciou štátu.
Nový policajný zákon Českej a Slovenskej
Federatívnej Republiky má spolu s národnými
zákonmi o polícii pôsobiť tiež ako
významný morálno-psychologický predel.
Jeho prijatie, demokraticky zvoleným parlamentom legitimuje
nielen juridisticky každý úkon policajta, uvedený
v súlade s právom, ale dáva mu i vážnosť
a prvotnú autoritu.
Nový zákon by mal posilniť sebadôveru
polície pri obhajovaní zákona a hrdosti na
službu právu. Verejnosť pritom očakáva,
že zákon zreteľne vyznačí a bude
garantovať cestu políciou už nastúpenú,
t. j. opustenie pohodlných vrchnostenských návykov
z minulosti a utváranie chápania polície
ako verejnej služby s profesionálnou etikou a úrovňou.
Osnova návrhu sa niekedy pri povrchnom pohľade prirovnáva
k zákonu o Zbore národnej bezpečnosti. Ide
snáď o asociáciu vyvolanú niektorými
formálnymi znakmi, nie však čo do obsahového
pojatia a ducha zákona. Zákon o Zbore národnej
bezpečnosti, ktorý sa má nahradiť dnes
vami prejednávaným návrhom, bol ovládnutý
duchom tzv. politicky správneho uplatňovania zákona,
ako to vyjadril minister vnútra Českej a Slovenskej
Federatívnej Republiky pri jeho schvaľovaní
vo Federálnom zhromaždení v roku 1974.
Porovnaním princípov úpravy tohto zákona
s teraz predkladaným návrhom možno najlepšie
postihnúť obsahový kontrast týchto osnov.
Proti princípu vedúcej úlohy komunistickej
strany stojí princíp politickej nezávislosti
výkonu služby policajných zborov, proti superkoncentrácii
policajnej moci, označovanej ako jednota ZNB, je postavená
národná a funkčná deľba kompetencií
a účelná decentralizácia proti jednostrannej
politickej orientácii na sovietske vzory dáva návrh
zákona multipolárnej nepolitickej spolupráce
s Interpolom a ďalšími zahraničnými
policajnými subjektami do kontrastu s tzv. ľudovosťou
a účasťou pracujúcich v podobe laického
suplovania bezpečnosti, kladie návrh na profesionalitu
a službu občanom, proti princípom socialistickej
zákonnosti kladie zákonnosť bez všetkých
prívlastkov, prísnu viazanosť iba zákonnými
podmienkami, podrobenie sa polície verejnej kontrole inštitúciami
právneho štátu a slobodnými oznamovacími
prostriedkami.
Z celého predkladaného projektu chcem upozorniť
práve na tú stránku, ktorá je pre
návrh zákona výrazne charakteristická.
Ide o precizovanie základných podmienok alebo hypotéz
právnych noriem, ktoré nutne obmedzujú nezdravú
služobnú horlivosť polície vo vzťahu
k občanom, ale súčasne sú bezpečným
štítom policajtov, ktorým zaručuje,
že nikto nemôže spochybniť správny
a energický zákrok na ochranu práva. Spojuje
sa tu duch navrhovaného zákona s jeho konkrétnymi
účinkami. Tu sú v dennej praxi policajnej
služby najsilnejšie obsiahnuté konkrétne
legislatívne garancie právnej istoty občanov,
ktoré sú vlastným zmyslom právneho
štátu. Realizuje sa tu myšlienka, že právo
na slobodu je i právom na bezpečnosť tejto
slobody.
Predkladaný návrh zákona o policajných
zboroch Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky
je výsledkom rozsiahleho prípravného legislatívneho
procesu. Návrh bol zhodnotený niekoľkými
sto pripomienkami, poradami s odborníkmi z teórie
a praxe. Návrh zákona bol prejednaný vládami
Slovenskej republiky, Českej republiky a federálnou
vládou, ako vládny návrh potom bol prejednaný
výbormi snemovien Federálneho zhromaždenia.
Chcem poďakovať za pozornosť, ktorú vládnemu
návrhu zákona venovali poslanci ústavnoprávnych
a brannobezpečnostných výborov. Uplatnené
pripomienky sú vo väčšej miere obsiahnuté
v uznesení, ktoré svedčí o starostlivosti
a precíznosti, ktorá bola návrhu venovaná.
Som presvedčený o tom, že prispejú k
jasnosti a jednoznačnosti zákonnej úpravy.
Dámy a páni poslanci, vládny návrh
zákona o policajných zboroch Českej a Slovenskej
Federatívnej Republiky sa pripája k tým legislatívnym
činom, u ktorých realizáciu nebolo možné
odkladať za termín prejednávania súčasného
ústavného provizória, a preto nie je vylúčené,
že môže neskoršie dôjsť k čiastočným
zmenám. Návrh vám ovšem predkladáme
s tým, že sa pre jeho prijatie a životnosť
urobilo zo strany predkladateľov všetko. Menom vlády
ho odporúčam prijať. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji ministru Langošovi.
Návrh projednaly branně bezpečnostní
výbory a ústavně právní výbory
obou sněmoven. Návrh usnesení předložily
pod tiskem č. 744 branně bezpečnostní
výbory. Tyto výbory pověřily zprávami
poslankyni Janu Petrovou a poslance Jiřího Soukupa.
Prosím jako první zpravodajku Sněmovny národů,
poslankyni Petrovou, aby přednesla svou zpravodajskou zprávu.
Společná zpravodajka výborů SN poslankyně
J. Petrová: Pane předsedající, dámy
a pánové, dovolte, abych vás jako společná
zpravodajka Sněmovny národů seznámila
s postupem projednávání návrhu zákona,
který máme nyní na programu. Jedná
se o vládní návrh zákona o policejních
sborech České a Slovenské Federativní
Republiky (tisk 701).
Návrh zákona projednaly dne 20. 6. 1991 výbory
ústavně právní obou sněmoven
a vyslovily s návrhem souhlas s pozměňovacími
a doplňujícími návrhy, kterými
se zabývaly garanční výbory branně
bezpečnostní na své společné
schůzi 27. 6. 1991, které návrh zákona
i s dalšími pozměňovacími návrhy
schválily a doporučily sněmovnám.
Výbory branně bezpečnostní Slovenské
národní rady doporučily se třemi odchylkami
návrh zákona schválit a výbory České
národní rady se z časových důvodů
s předlohou nezabývaly. Stanovisko obou národních
rad mám zde před sebou.
Projednáváním tohoto návrhu činíme
další krok k řešení u nás
tak složité bezpečnostní situace, jak
jsem už o tom mluvila ke zprávě o stavu bezpečnosti
a kriminality. Pokračujeme tím dále v decentralizaci
složek ministerstva vnitra. Návrh zákona byl
původně připraven pro federální
sbor i policejní sbory republik, avšak po přijetí
malého kompetenčního zákona o vymezení
pravomoci ve věcech vnitřního pořádku
a bezpečnosti (zákon 384/1990 Sb.) se tento návrh
zabývá pouze federálním policejním
sborem a ochranou prezidenta republiky.
Není to stav zdaleka ideální. Je naprosto
v pořádku, jestliže jsou jednotlivé
policejní sbory řízeny federací a
republikami. Myslím si však, že systémově
a legislativně by měla tyto otázky řešit
federace. Nyní budeme mít tři zákony
o policii, tři zvláštní zákony
o služebním poměru k těmto policejním
sborům, právní úprava v republikách
je jiná než ve federaci a všichni máme
víc práce a komplikací. Vítám
tedy alespoň ten fakt, že se tím zbavíme
velkých sborů národní bezpečnosti
a jeho sovětského modelu řízení
a budeme mít konečně policii jako v jiných
demokratických státech.
Nyní mi dovolte několik slov k návrhu zákona,
zvláště v porovnání s policejními
zákony národních rad. V § 29 až
§ 37 našeho návrhu je upraveno používání
operativních prostředků, které se
naše výbory rozhodly převzít s menšími
odchylkami ze zákona o Federální informační
bezpečnostní službě. Vyhověli
jsme tak i návrhům ústavně právních
výborů na jednotnou legislativní úpravu
používání zpravodajských nebo
operativních prostředků. Národní
rady mají používání těchto
prostředků upraveno samostatně, ale jak Česká
národní rada, tak Slovenská národní
rada má ve svém návrhu také získávání,
soustřeďování a vyhodnocování
informací důležitých pro ochranu ekonomických
zájmů Slovenské republiky a České
republiky.
Ve všech třech zákonech je zakotvena kontrola
operativní techniky ze strany parlamentu. Větší
rozdíl je v názorech na povolení používání
operativních prostředků. Federální
shromáždění, stejně jako Federální
bezpečnostní informační služba
navrhuje používat zpravodajské nebo operativní
prostředky pouze po povolení prokurátora.
Na úrovni České národní rady
povoluje používání těchto prostředků
ministr. Další odchylky jsou například
v oprávnění požadovat vysvětlení,
oprávnění k prohlídce dopravních
prostředků, použití výbušnin
a výbušných předmětů,
v úpravě donucovacích prostředků
a při použití zbraně. Jak jsem už
řekla, tyto rozdílnosti vycházejí
z nepříliš šťastného rozdělení
legislativních kompetencí v této otázce.
Branně bezpečnostní výbory Sněmovny
lidu a Sněmovny národů přijaly 38
pozměňovacích návrhů, mimo
jiné návrh na změnu názvu ochrany
prezidenta republiky. Spíše organizační
chybou nedošlo již k návrhu na změnu názvu
celého zákona.
Dovolte mi na závěr, abych vám předložila
společný pozměňovací návrh
obou zpravodajů a po poradě s několika dalšími
členy výborů. Název zákona
v návrhu zní takto: "Zákon o federálním
policejním sboru a sboru hradní policie."
Vážení kolegové, jako společná
zpravodajka výborů Sněmovny národů
vám doporučuji návrh zákona ve znění
společné zprávy výborů (tisk
744) s dodatečným pozměňovacím
návrhem přijmout. Děkuji za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji poslankyni
Petrové. Nyní má slovo sněmovní
zpravodaj výborů Sněmovny lidu, poslanec
Soukup.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Soukup: Pane předsedající, dámy
a pánové, než přistoupím k přednesení
zpravodajské zprávy, dovolte mi upozornit na některé
tiskové chyby, které budeme muset v tiscích,
které máme předložené k jednání,
korigovat.
Na straně druhé (tisk 744) v bodě 5 je nutné
nahradit text "§ 58 tohoto zákona" textem
"§ 57 tohoto zákona". Dělalo by to
potíže při orientaci, protože došlo
k přečíslování.
Na straně druhé (tisk 744) bod 6 je třeba
nahradit odkaz 3 odkazem 4. Došlo k tiskové chybě
a není to správné znění.
Na konci tohoto bodu doplnit větu a značení
následujících odkazů přečíslovat.
Na straně čtvrté (tisk 744) je uveden odkaz
na § 2, písm. e), c) a d), protože však
toto značení bylo změněno podle bodu
3 (tisk 744), jedná se ve výsledném znění
o písmena c), a) a b).
Děkuji za trpělivost a nyní již k projednávanému
návrhu zákona.
Předložený návrh zákona o policejních
sborech České a Slovenské Federativní
Republiky (tisk 701) projednaly na společné schůzi
jako gesční výbory branné a bezpečnostní
Sněmovny lidu a Sněmovny národů dne
27. června 1991. K uvedenému datu Federální
shromáždění neobdrželo k tomuto
zákonu stanoviska národních rad, nemohlo
k nim tedy být přihlédnuto.
Podle zákona č. 56/1991 Sb., o jednacím řádu
Federálního shromáždění
tento fakt nebrání projednání předloženého
zákona na společné schůzi sněmoven.
Předpokládáme, že neexistence stanovisek
národních rad je způsobena časovou
tísní, vzniklou z komplikovanosti a současně
naléhavosti projednávaného tématu
a že srovnání dnes předloženého
návrhu s již přijatými zákony
o republikových policejních sborech nezavdá
důvody k zásadnímu nesouhlasu. Jednou z charakteristik
námi projednávaného zákona je snaha
o co největší míru právní
jednoty mezi zákony upravujícími činnost
republikových i federálních policejních
sborů.