Každý z dvoch blokov V 1 stál v dobe svojho
vzniku šesť až sedem miliárd korún.
Elektráreň nie je projektovaná na maximálnu
prevádzkovú haváriu, takže v prípade
prasknutia primárneho okruhu by nebola šanca reaktor
ochladiť. Následkom by však bolo tavenie aktívnej
zóny, zamorenie v okolí elektrárne rádioaktívnymi
látkami.
Nie je tu ani kontejnent, teda oná bariéra schopná
zabrániť úniku rádioaktívnych
látok. Primárny okruh je zostavený z 3, 2
cm silných rúr nehrdzavejúcej ocele. Kritickými
miestami sú zvary veľmi citlivé na efekty.
Naviac sú geometricky nevhodné, nie je možné
ich kontrolovať ultrazvukových clon, ktorými
je možné kontrolovať škáry vo zvaroch.
Americká firma Bechtel má vykonať nezávislú
kontrolu zvarov. Prípadná havária by mohla
vážne ohroziť obyvateľstvo hlavne do 30
km od elektrárne. Preto sú robené opatrenia
pre tento prípad. Obyvateľstvu sú rozdávané
tabletky jodidu draselného, určitého ochranného
prostriedku proti hromadeniu rádioizotopových jódov
v štítnej žľaze.
Rovnako ako toto konštatovanie, dostali sme i list od susedných
Rakušanov z Viedne, ktorí na poslaneckej úrovni
podnecujú proti opatreniam konštatovaným v
záverečným správach vedeckých
elektrární V 1.
Ja sa preto pýtam, je správne, že k takýmto
závažným problémom, hlavne z pohľadu
problémov v severných Čechách sa tento
náš návrh zákona nechá jednoducho
vysporiadať § 21? Nemal by tu byť konkrétny
termín s konkrétnymi úlohami? Nevyvolávame
vlastne situáciu Černobylu na našom území?
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Takže to bola otázka, pán poslanec?
(Poslanec Jambor: Áno.) Ďakujem poslancovi Jamborovi.
Ďalej vystúpi poslanec Stanislav Kučera a pripraví
sa poslanec Gandalovič.
Poslanec SL S. Kučera: Vážený pán
predseda, vážené kolegyne a kolegovia. Ja tu
počúvam celú dobu o predmetných nedostatkoch,
ktoré sme zdedili po vláde, ktorá všetky
svoje rozhodnutia konala v zmysle vedeckého svetového
názoru. Moja predrečníčka tu spomenula
okrem iného mne tak blízku Oravu a tu by som sa
chcel pozastaviť. V tejto krásnej Orave, kde i naďalej
pracujú tí istí vedeckí pracovníci
a tí istí nevedeckí robotníci. Aký
je tam však paradox?
Tí vedeckí pracovníci tvrdia tým nevedeckým
robotníkom, že momentálne ich demokratizácia
pripraví o mzdy, pripraví o miesta, pretože
je od nich žiadaná až desať miliónová
pokuta, čo by znamenalo krach celej továrne, hrozila
by nezamestnanosť, a tak - div sa svete - nevedeckí
pracovníci tvrdia: Fakt, teraz je skutočne zle,
tá vláda pred nami to robila perfektne.
A ešte jeden postreh z Oravy. Ako značkár turistických
chodníkov vykonávam túto činnosť
z lásky k prírode zadarmo už 35 rokov. Je hrozné
keď je v lese tabuľka, zákaz vstupu a my tam
prídeme značkovať cesty, ktoré často
slúžia k vojenským účelom a po
cestách nájdeme sudy od nafty, ako z nich vyteká
ropa alebo nafta, alebo benzín, odložené nepoužité
lesnícke stroje, to všetko je možné na
tejto turistickej ceste nájsť, len noha turistu tam
nemôže ísť, pretože ona a vôbec
turisti zapríčinili, že v našej milovanej
krajine je tak hrôzostrašný stav životného
prostredia. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Kučerovi, ďalej
má slovo pán poslanec Gandalovič, pripraví
sa poslanec Kováč, ktorý je zatiaľ posledným
prihláseným do rozpravy.
Poslanec SN P. Gandalovič: Kolegyně a kolegové,
kolegyně Čejková vás informovala o
katastrofálním stavu severních Čech.
Vy samozřejmě pocházíte z jiných
oblastí a předpokládám, že máte
své zkušenosti z ekologickou devastací. Jestliže
se ptáme, jakým způsobem vůbec došlo
k tak strašné ekologické devastaci naší
země, měli bychom si uvědomit, že ekologie
je z velké části spjata s energetikou.
A právě energetika byla zosobněním
socialistického uspořádání
hospodářství. Tato oblast se vlastně
nikdy neřídila ekonomickými zákony.
Výroba energie od těžby uhlí dopravy,
až po jeho spálení byla vždy řízena
jakýmisi principy vojenského hospodářství.
Bylo prostě rozhodnuto, že je nějaká
potřeba, že jsou nějaké zdroje a jak
budou využívány. Cena, zisk, investice, případně
sanace životního prostředí byly pojmy
zcela neznámé nebo jen symbolicky používané.
Klíč k nápravě našich ekologických
škod tedy není jenom v legislativě, kterou
náš parlament, doufejme, doplní o další
důležitý zákon, ale leží
také nevyhnutelně v ekonomicko-organizačních
opatřeních a změnách v oblasti energetiky.
V našem parlamentu se již delší dobu pohybuje materiál nazvaný Energetická koncepce České a Slovenské Federativní Republiky, který měl být federální vládou přijat již na jaře a jehož základní smysl je směrnice strukturálních změn v oblasti energetiky.
Tento materiál by měl být později
schválen i v parlamentu. Vlivem kompetenčních
změn došlo k odsunu tohoto projednávání
a celá problematika se tak dostala do pozadí. Já
jsem přesvědčen, že energetická
koncepce a strukturální změny v oblasti energetiky
nejsou jen úkolem exekutivy, ale že existuje řada
legislativních opatření, včetně
oněch nešťastných kompetencí, které
by ve svém důsledku mohly přispět
k zavedení ekonomických pravidel výroby energie,
elektrické energie a pod. A jsou základní
podmínkou k uplatnění ekologických
opatření.
Dále bych vás chtěl vyzvat, abychom nejenom
podpořili projednávání tohoto materiálu
ve vládě i v parlamentu, ale i politicky podpořili
taková opatření jako jsou změny, to
znamená zvýšení ceny energie, demonopolizace
elektrárenských podniků a podobně,
což vlastně je zase základní podmínkou
k tomu, aby elektrárenské podniky byly schopny investovat.
Elektrická energie je v současné době,
jak jistě víte, cenou regulovanou, podniky nejsou
schopny pokrýt své investice, ekologické
investice samozřejmě v žádném
případě - jedno odsiřovací
zařízení a jeden elektrárenský
blok má hodnotu řádově miliard korun
a na druhé straně, na straně poptávky,
laciná energie nevede k úsporám energie,
veškeré programy na úsporu energie se nevyplácejí,
např. mají až nepřijatelně dlouhodobou
návratnost. Takže to je prosím můj příspěvek,
rád bych abychom si uvědomili i tuto stránku
ekologie. Děkuji vám za pozornost.
Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Gandalovičovi. Slovo má teraz poslanec Ladislav Kováč, pripraví sa pán poslanec Šedovič.
Poslanec SN L. Kováč: Vážený
pán predsedajúci, kolegyne a kolegovia. Široký
okruh ľudí, do ktorého sa počítam
so svojou troškou aj ja, venovali Slovenskému raju,
ktorý v tomto čase je už územím
národného parku Slovenský raj maximum, ktoré
sme mohli zo seba vydať bez ohľadu na čas, osobné
voľno a rodinu. Pokračovali sme tak v tradíciách,
ktoré sa začali už u našich otcov a dedov,
v období keď Slovensky raj začínal byť
len pojmom.
Územie Slovenského raja vstúpilo do povedomia
v závere minulého storočia. Samotný
názov Slovenský raj sa po prvýkrát
objavuje v prvom ročníku Krásy Slovenska
v roku 1921, teda v tomto roku by sme mali oslavovať 70.
výročie pomenovania tohoto územia. Začiatkom
tohto storočia začali prvé sprístupňovacie
práce v najatraktívnejších lokalitách
v Tiesňavách. Budovali ich majitelia lesov, armáda,
pracovníci ČSD depa, turistickí nadšenci
a ostatní obyvatelia Spišskej Novej Vsi.
Období po roku 1945 sa združila skupina nadšencov
v TJ Tatran Spišská Nová Ves, kde sa najskôr
zoskupilo jadro Horskej služby v Slovenskom raji. Vzhľadom
k narastajúcej návštevnosti, začali
sa budovať v Tiesňavách bezpečnostné
prvky, z ktorých mnohé vynikajú unikátnosťou
technického riešenia, ako je lanový most prelomu
Hornádu, sústava rebríkov na najvyššom
vodopáde Slovenského raja v Sokolej doline, kde
je viac ako 80 metrový výškový rozdiel
a podobne. Bezpečnostné prvky zároveň
sú a boli významným ekologickým prvkom.
Práce boli realizované výlučne brigádnicky,
pričom ich financovanie bolo zo zdrojov akcie Z, z prostriedkov
cestovného ruchu a podobne. Tento národný
park je teraz z väčšej časti uzavretý.
Požiar v doline Kyseľ a extrémne narušené
prostredie z Kovohutí Krompachy a železorudných
dolov z Rudňan nám robia, pomaly ale isto, z tejto
prekrásnej krajiny mesačné prostredie. V
dôsledku toho si kladiem za povinnosť vystúpiť
aspoň s niektorými pripomienkami, ktorými
by som chcel tento toľko potrebný zákon doplniť,
prípadne vylepšiť.
V § 2 v prvej vete v pomocnom pracovnom materiále
by som chcel doplniť text "znečisťujúcimi
látkami pre účely tohoto zákona"...
a teda chcem zmenu "sú tuhé, kvapalné
a plynné látky" namiesto toho by som navrhoval
"sú také koncentrácie tuhých,
kvapalných a plynných látok".
Myslím, že táto štylizácia lepšie
vystihuje skutkový stav. V pôvodnej tlači
695 je uvedený zoznam znečisťujúcich
látok. Predpokladám, že takýto zoznam
znečisťujúcich látok sa dostane i do
tohoto zákona.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Rieši to, pán poslanec, § 5, odstavec
4, kde je práve tá...
Poslanec SN L. Kováč: Ale aj tak by som chcel ďalej
doplniť niektoré záležitosti, ktoré
by som k tomu mal. Ide o uhľovodíky, kde je pojem
uhľovodík veľmi široký. Buď
sú to všetky uhľovodíky, alebo by bolo
potrebné ich vymenovať. Rovnako tak v tej druhej triede
znečisťujúcich látok by som navrhoval
doplniť zlúčeniny bizmutu a v prvej rade znečisťujúcich
látok oxidy železa. V ďalšej záležitosti
by som chcel uviesť asi nasledujúce: tým že
navrhovaný zákon v § 23 ruší zákon
č. 35/1977 Zb., o opatreniach proti znečisťovaniu
ovzdušia, vznikne do doby vyššie uvedených
noriem vákuum, kde ani kontrolné orgány ani
úrady životného prostredia nebudú môcť
nič robiť. Bolo by vhodné rušiacu klauzulu
o zákone č. 35 upraviť na dobu do vydania noriem,
na ktoré sa zákon odvoláva.
Nakoniec by som chcel uviesť, že našou prioritou
je životné prostredie, a preto budem hlasovať
za prijatie tohto zákona.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Kováčovi.
Prosím pána poslanca Šedoviča, aby predniesol
svoj príspevok. Pán poslanec Šedovič
je už trinásty rečník v tejto rozprave.
Prosím.
Poslanec SN J. Šedovič: Vážený
pán predsedajúci, vážené dámy,
vážení páni, i cez všetky reči,
ktoré tu odzneli o spôsobe dohadovania a dohode medzi
Slovenskou národnou radou, Federálnym zhromaždením
a vládou Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky, faktom zostáva, že výbor Slovenskej
národnej rady pre životné prostredie a ochranu
prírody dňa 20. júna 1991 neodsúhlasil
vládny návrh zákona o ochrane ovzdušia.
Výbor Slovenskej národnej rady pre sociálnu
politiku, zdravotníctvo a sociálne vzťahy dňa
20. júla 1991 nesúhlasia s predloženým
vládnym návrhom o ochrane ovzdušia pred znečisťujúcimi
látkami. Vláda Slovenskej republiky svojim uznesením
zo dňa 4. 4. 1991 č. 132 vyslovila s návrhom
zákona o ovzduší nesúhlas. Komisia,
ktorá bola vytvorená, konštatuje i cez to,
a to i s vedomím naliehavosti novej právnej úpravy:
nedoporučujeme jeho prijatie z už uvedených
dôvodov v navrhovanej podobe. Toto sú oficiálne
stanoviská slovenských orgánov.
Komisia, ktorá sa zišla včera, 8. 7. konštatuje:
"Federálna úprava nesmie obmedzovať práva
republík, vytvárať špecifické usporiadanie
štátnej správy starostlivosti o životné
prostredie."
Právna úprava štátnej správy
starostlivosti o životné prostredie je vecou Českej
národnej rady a Slovenskej národnej rady. Účastníci
porady sa zhodli na tom, že bude vytvorená komisia
za účasti ministrov životného prostredia
federálnej a republikových vlád a predsedov
výborov pre životné prostredie národných
rád a Federálneho zhromaždenia, ktorá
posúdi, či pripravované zákony Federálneho
zhromaždenia v oblasti životného prostredia zodpovedajú
vyššie uvedeným kritériám. Táto
komisia zoznámi so svojimi stanoviskami federálnu
vládu a republikové vlády, ako aj predsedníctvo
Federálneho zhromaždenia Českej a Slovenskej
Federatívnej Republiky a predsedníctvo národných
rád.
Hovorím, že tento zákon zatiaľ nie je
prijatý, je pripravovaný, a žiadne stanovisko
komisie zatiaľ nemáme. Pýtam sa, kto má
právo meniť rozhodnutie výborov Slovenskej
národnej rady? Podľa môjho názoru jedine
tieto výbory, a tie svoje stanoviská zatiaľ
oficiálne nezmenili. Je pre mňa nepochopiteľné,
ako sa môže zákon, s ktorým Slovenská
republika nesúhlasí, dostať do pléna
Federálneho zhromaždenia. Jedinou odpoveďou je
to, že chceme Slovenskej republike nanútiť tento
zákon. A to, že je vôbec možné niečo
niektorej republike vnucovať, je jasným signálom
na to, že musí dôjsť k zmene štátoprávneho
usporiadania. (Potlesk.)
Vzhľadom k tomu, že otázky životného
prostredia nie je možné vyriešiť jednorázovo
a okamžite, ale postupne, s veľkými finančnými
nákladmi v dlhom časovom rozptí, nie je dôvod
pre to, aby sa prejednával a prijal na 16. plenárnom
zasadnutí Federálneho zhromaždenia. Jedine,
že by boli v pozadí dôvody, ktoré zatiaľ
len tušíme. A zmyslom tohto dôvodu je ešte
viac zhoršiť postavenie výrobnej sféry
na Slovensku. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Šedovičovi.
Bol to posledný rečník prihlásený
do rozpravy. Ešte sa s poznámkou prihlásil
pán poslanec Voleník.
Poslanec SL L. Voleník: Pane předsedající,
dámy a pánové, kolegové poslanci,
chtěl bych v první řadě velice stručně
zareagovat na kolegu Šedoviče. Byl bych totiž
strašně nerad, kdyby tento zákon postihl podobný
osud, který žel postihl v posledních dnech
také některé jiné velice potřebné
zákony. Domnívám se totiž, že kolbiště,
které tvoří životní prostředí,
je tím nejnevhodnějším kolbištěm
pro vyřizování různých takových
otázek, které se vztahují k věcem
naprosto jiným, než k věcem, týkajícím
se přímo životního prostředí.
(Potlesk.)
Při této příležitosti bych chtěl
zmínit jeden terminus technicus, který vám
asi v naprosté většině nic neřekne.
Je to termín chromozomální aberace. Nevím,
zda jste se s ním někdy setkali. Ale je to termín,
který se objevuje, žel bohu, v poslední době
velice často právě v souvislosti s otázkou
životního prostředí a v souvislosti
s otázkou vlivu znečištěného
ovzduší na zdraví obyvatelstva. Je to totiž
fenomén, který vede ke změně genetického
kódu obyvatel.
V současné době nezřídka např.
na severu Čech, ale už nejen tam, dochází
k tomu, že se rodí děti, jedinci, kteří
mají poškozený genetický kód,
a v důsledku toho se rodí znetvořené
a velice brzy umírají. Ale to je skutečně
jen špička ledovce. Protože, jak každý
z vás ví, pokud se setkal s otázkou genetiky,
otázka genetického kódu, který je
poškozen takovýmto způsobem, je otázkou
dlouhodobou, otázkou, která nemusí poznamenat
nás, nemusí poznamenat naše děti, ale
může vést k tomu, že se vůbec už
nikdy žádné děti rodit nebudou. Je to
otázka, která se nás týká bez
rozdílu toho, jaké jsme víry a stranické
příslušnosti, bez rozdílu toho, jaké
jsme národnosti, jaké pleti. Týká
se nás všech! (Potlesk.)
Před časem jsem se setkal s jedním odborníkem,
který byl renomovaným odborníkem přes
otázky životního prostředí a
právě ovzduší. Když jsem si stěžoval
na velké zdroje znečištění, řekl
mi, co si děláš starosti s takovými
věcmi? Velké zdroje znečištění
- když zafouká ten správný vítr,
budou škodit lidem kolem Leningradu, lidem Tater, ale nikoliv
vám, v severních Čechách. Takže
se domnívám, že skutečně tento
zákon je velice potřebný právě
proto, že stanoví jednotné zásady, jednotné
principy pro celou republiku, aby velké zdroje znečištění
stejným způsobem škodily lidem v severních
Čechách, ale i za hranicemi naší republiky,
respektive neškodily nejen na Slovensku. Je to zase otázka,
která se týká nás všech, která
pomůže nám všem. (Potlesk.)
Konečně bych v této souvislosti chtěl
stejně jako kolega Richter hovořit k alternativám
uvedeným v § 14 odstavec 3, kde je uvedena dvojí
lhůta pěti a sedmi let. Domnívám se,
že pokud chceme brát vážně otázky
spojené s tržní ekonomikou, tak bychom měli
- bude-li to možné - hlasovat pro lhůtu pětiletou,
jak byla původně navržena. Myslím, že
podnik, který nebude reálně schopen dát
své technologické zařízení
do pořádku v této lhůtě, by
neměl mít v reálně fungující
tržní ekonomice místo. A konečně,
abych byl věcný a měl konkrétní
pozměňovací návrh - dovolím
si vaši pozornost upoutat k doplňujícímu
tisku č. 743, ke zpravodajské zprávě
k zákonu o ovzduší, a k bodu 2 tohoto doplňku.
V tomto bodě se hovoří, že je také
třeba k textu zákonného návrhu doplnit
odkaz uvedený nově jako jedna; v předposlední
řádce tohoto odkazu je odkaz na vyhlášku
FMTIR č. 83/1973 Sb., o obecných technických
požadavcích na výstavbu. Zde došlo ke
zřejmému nedopatření a je zde uveden
špatný ročník vydání této
vyhlášky. Správně by měla být
uvedena vyhláška č. 83/1976 Sb., a tento pozměňovací
návrh předávám pánům
zpravodajům. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)